הקו האדום והאולטימטום האיראני: נזקי כהונת אובמה נחשפים

ספר חדש שפורסם בימים אלו חושף את מלוא היקפם של מחדלי אובמה: הכופר לאייתוללות, האולטימטום לסוריה שלא מומש והרקע הסודי להסכם הגרעין. כך הפך המנהיג העליון של איראן לאיש החזק במזרח התיכון

מורשת הרסנית; ברק אובמה. צילום: הבית הלבן

מעט מאוד תשומת לב, אם בכלל, הוקדשה בישראל לגילויים האחרונים של כתב ה'וול סטריט ג'ורנל' ג'יי סלומון, שספרו 'מלחמות איראן' (The Iran Wars) התפרסם השבוע. סולומון התראיין אצל אנדריאה מיטשל ברשת MSNBC האמריקנית, ומיטשל ציינה כי הוא היה זה שחשף למעשה את העובדה שאיראן לא שחררה את בני הערובה האמריקניים עד שהועבר אליה תשלום "כופר" – 400 מיליון דולר בשטרות לא מסומנים.

אך מעבר לכך, אחת החשיפות החשובות בספרו נוגעת ל"קו האדום" שהציב אובמה בפני משטר אסד באוגוסט 2013. על פי האולטימטום, אם יעשה שימוש נוסף בנשק כימי, ארצות הברית תתקוף ותסייע למורדים. אך למרות האיום, ולמרות קידום ספינות של הצי האמריקני לחופי סוריה, הקו האדום נחצה וההצהרות הקשות לא יצאו אל הפועל. סולומון חושף בספרו כי מה שעמד מאחורי ההתקפלות של אובמה היה איום מפורש מצדה של איראן. "כשהנשיא הודיע שיתקוף, ואז נסוג בו. זה היה בדיוק בזמן שמנהלי המשא ומתן האמריקנים נפגשו בחשאי עם הנציגים האיראנים בעומאן כדי להגיע להסכם הגרעין" סיפר סולומון ל-MSNBC:

מקורות אמריקנים ואיראנים אמרו לי, שאם כוחות אמריקנים יתחילו לתקוף את כוחותיו של אסד, שהוא בעל הברית הקרוב ביותר של איראן, הדבר יפגע ביכולתם להקרין כוח במזרח התיכון, בלבנון ובשטחים הפלסטיניים; איראן לא יכולה לקבל את זה, והיא תפסיק את שיחות הגרעין. נאמר, שמשמרות המהפכה לא יוכלו לקבל את העובדה שהשיחות ממשיכות בעוד בעל הברית הקרוב ביותר שלהם משמש מטרה לתקיפות אמריקניות.

באותו ראיון, ובכתבה ארוכה שהתפרסמה השבוע ב'וול סטריט ג'ורנל', הזכיר סולומון שאחד הנימוקים של הנשיא אובמה היה שהסכם הגרעין יחזק את המתונים. אלא שבפועל קרה ההפך: עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, הוא היום האיש החזק במזרח התיכון. המתונים נרדפים, וייצוא הנפט של איראן חזר לרמתו מלפני הטלת הסנקציות.

מעשי אובמה להתפאר

אם בעבר הפגיעה של אובמה באינטרסים של ארצות הברית ושל מדינת ישראל הייתה בגדר ספקולציה והערכות בלבד, נראה שמעתה היא גלויה יותר מאי פעם. החשיפות הסנסציוניות של ג'יי סולומון לא מותירות מקום לספק: אובמה הרס את מדיניות החוץ של ארצות הברית, וחיזק ללא תקדים את איראן ואת עמדתה במזרח התיכון. במקביל הוא העניק רוח גבית לכת מנהיגים אנטישמית קיצונית, שאחראית לפשעים רבים ברחבי סוריה. אם שואלים למי זועק הילד הפצוע שחולץ מההריסות בעיר חלב, לא יכולה להיות תשובה ברורה יותר: הילד זועק לאובמה. מעשיו ומחדליו מתגלמים במראהו המזעזע של הילד.

לאובמה הייתה הזדמנות לפגוע באינטרסים של איראן ובניסיונות ההשתלטות שלה במזרח התיכון. הוא נבהל מהאפשרות הזאת. הייתה הזדמנות באוגוסט 2013 גם לחבל בהשפעתה המסוכנת של איראן בשטחי הרשות הפלסטינית ובעזה. זה לא שאובמה פספס אותן – בהתאם לאסטרטגיה ארוכת השנים שלו, הוא בחר שלא לפגוע באינטרס האיראני על חשבון ישראל, כמו גם על חשבון האזרחים הפלסטינים הפשוטים.

כוונותיו המדיניות של אובמה כלפי איראן הן ההסבר ללחץ הברוטלי שהפעיל מאז 2010 כדי למנוע מישראל לתקוף את מתקני הגרעין. היה זה איש מודיעין גרמני בכיר שאמר בתחקיר עובדה על מאיר דגן, שהרגע החשוב ביותר במאבק נגד התגרענות איראן היה גילוי המתקן הסודי בקום. אין ספק לאור הפרספקטיבה הקיימת היום, כי החשיפה הזאת הייתה בניגוד לרצונו של הנשיא האמריקני הפרו-איראני. זה פגע באסטרטגיה הפרו-איראנית של אובמה כמעט כמו תקיפה ממשית.

מזעזע לחשוב שצמרת הביטחון בישראל, בהובלת הנשיא דאז שמעון פרס וראשי זרועות הביטחון, תמכה לכל אורך הדרך בנשיא האמריקני ויצרה אופוזיציה פנימית להנהגה החוקית של ישראל בדמותם של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק. כלי תקשורת מרכזיים שימשו להתקפות אלימות נגד נתניהו וסיפקו אליבי לבגידה האמריקנית.

גם עכשיו, עדיין לא מאוחר שכמה גורמים פנימיים בישראל יחשפו בפומבי את המהלכים הללו. נותרו עוד לפחות חמישה חודשים קריטיים שבהם אובמה עלול לפגוע בישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. למעשה אובמה לא תמך וחיזק רק את האיסלם הקיצוני האיראני. הוא תמך באחים המוסלמים במצרים, בזמן צוק איתן הוא תמך בציר חמאס-קטאר-טורקיה, מינה נציגים של האחים המוסלמים לתפקידים בממשל האמריקאי, לא נלחם בדאעש ולמעשה תומך בו בעקיפין – בכך שהוא מעלים עין מהתמיכה של טורקיה בדאעש ומכך שטורקיה פתחה את הגבול ומאפשרת לכל מי שרוצה לעהגיע דרכה לסוריה ולהצטרף לדאעש. אובמה גם תומך במורדים "המתונים" בסוריה ולמעשה כמעט כל הנשק והסיוע האמריקאי בעיראק וסוריה נופל שלל לידי דאעש או אל נוסרה. אובמה גם לא נלחם באיסלם הקיצוני באפריקה, בוקו חראם
    ואל שבאב עושים ככל העולה על רוחם ואפילו כאשר ניגריה היתה זקוקה לסיוע צבאי אמריקאי למלחמה בהם אובמה סירב.

    מאחר והאיש אינו טיפש או תמים וכמעט כל הצעדים האלה מנוגדים לאינטרס האמריקאי ומהווים בגידה בבעלות הברית שלהם במזה"ת,
    נותר רק להגיע למסקנה שכל זה נעשה בכוונת מכוון, מתוך אידאולוגיה איסלמית רדיקלית. אני רק מקווה שבזמן שנותר לו הוא לא יגרום
    עוד נזקים.

    1. גם אני חשבתי, או לפחות קיוויתי, שאובמה רק טיפש או תמים. זאת הייתה האפשרות הפחות גרועה. אבל לאחר כמה שנים של אסונות בלתי פוסקים, שנגרמו בגלל מדיניותו של האיש, הבנתי את האמת – אף אחד לא יכול להיות כל כך טיפש. מסקנה – הכל נעשה בכוונת מכוון, כחלק ממימוש חלומות הילדות הפרועים שמשותפים לכל מי שגדל והתחנך כמוסלמי ראוי לשמו.

    2. יגרום, ויגרום הרבה. אין לדעת מה הנוכל הזה מתכנן לארבעת החודשים האחרונים לכהונתו.
      אבל בטוח שזרועו עדיין נטויה ומוכנה להשאיר עוד חותמות שלו על עולמנו.
      נשיא אנטי אמריקאי ואנטישמי , ועדיין נתמך ע״י ישראלים ואמריקאים.

  2. הפנייה להגיון של השמאל הקיצוני בישראל, שנעשית בסוף המאמר, היא חסרת טעם. הרדיקלים החביבים שלנו לעולם לא יוותרו על חלום העיוועים האבסורדי שלהם, כאילו איראן לא תשתמש בנשק גרעיני נגדנו, אלא רק תלחץ עלינו בעזרת הנשק הזה לתת מדינה לפלסטינים. הסבירות שחלומם יתגשם שואפת לאפס, ואפילו הם יודעים זאת. אבל האובססיה שלהם למדינה פלסטינית ולסיום "הכיבוש" היא כה גדולה, עד שהם מוכנים להמר על חיי כולנו בנסיון המטורף הזה. זאת הסיבה היחידה לתמיכתם בהסכם הגרעין של אובמה, ולא הדאגה המעושה לבטחון המדינה, שהם מצהירים עליה בצקצוק שפתיים מתחסד.

  3. השאלה אם זה לא לגיטימי שנשיא ארצות הברית יוביל מדיניות מתכנסת. מדיניות חוץ שאינה מנסה להתערב במה קורה בעולם. גם טראמפ המועמד מהצעד השני של המפה הפוליטית טוען שעל ארצות הברית למשוך רגלה מן הנעשה במזרח התיכון. נשיא ארצות הברית קודם כל חייב לעשות את מה שטוב למדינתו. ואני לא חושב ששליחת חיילים אמרקים לסוריה או המשך העימות עם אירן הוא אינטראס אמריקאי. מדיניות החוץ של ארצות הברית אולי גרועה לנו או לסעודיים. אבל זאת אולי מדיניות טובה לאמרקים. דרך אגב על מי אתם הייתם שמים את הכסף שלכם. מדינה בעלת תרבות של אלפי שנים, עם סוג של דמוקרטיה. ואינטראס משותף להלחם בדאעש. או ממלכה ברברית עם מלך זקן ומת מפחד שלא יעלה על הגרדום?.

    1. אני מסכים איתך לחלוטין שאם הייתי צריך לבחור איזה אזרחים היו יכולים להגר למערב הייתי מעדיף איראנים, אבל אין להם הרבה השפעה על השלטון שם. ולכן אני מעדיף מלך זקן עם 5000 ילדים שלא רוצה להרוג אותי, מאשר אדם שרוצה להרוג אותי שיש לו פצצה.

    2. שוב, ובפעם האלף, הסכם הגרעין שמביא בהכרח למלחמה גרעינית במזרח התיכון, לא טוב לאיש ולא משרת את האינטרסים של ארה"ב. ה"תרומה" היחידה של ההסכם תהיה הרס כלכלת העולם. מובן שלאיסלמיסטים כל זה לא אכפת – וזה כולל איסלמיסטים נחבאים כמו אובמה.
      ובקשר להערה שלך על "סוג של דמוקרטיה", שקיים כביכול באיראן; דמוקרטיה זה לא בחירות במי שמרשים לך לבחור. דמוקרטיה זה בחירות במי שאתה באמת רוצה לבחור. וכמובן, דמוקרטיה זה גם חופש ביטוי. גם בברית המועצות היה סוג די דומה של "דמוקרטיה" בנוסח איראן…

  4. הסכם אוסלו הארור הוא משחק ילדים לעומת הסכם הגרעין עם איראן.אלא"כ הנשיא הבא יחזיר את ארה"ב ואיראן למקומן הטבעי.

  5. אתם עדיין לא מבינים מה קורה כאן,,,,אובמה לא נבהל מכלום,,הכל היה מתוכנן לחיסול ארצות הברית, אירופה וישראל.

  6. מה עוד לא אמרתי וכתבתי על השקרן מהבית הלבן
    האיש, אני לא כותב נשיא כי מזמן פיטרתי אותו כנשיא שלי,
    הוא פרץ את כל הסכרים כמו שהבטיח
    לפני שנבחר בידי כל הבורים שגדלים אם מיובאים לאמריקה
    את התוצאות נראה ונרגיש עוד שנים ארוכות
    מה שהיה סמל לחירות הפרט ואחריות של שלטון הפך להיות לממשל מנופח שדואג לשמר את עצמו
    האזרח הוא כיום רק פרה חולבת לממשל
    חירות הפרט נרמסת על כל צעד ושעל
    ולא דיברתי על החינוך, הצבא, החוב הלאומי וכל שאר מיני ירקות
    האבות המייסדים מתהפכים בקבריהם
    אמריקה נמצאת היום בפשיטת רגל כלכלית צבאית וחברתית
    וחבל שכך

    1. ולחשוב שמעל 90 % מיהודי ארהב הצביעו לאובמה…

    2. דר טילס
      אתן לך דוגמא
      לפני שנבחר בפעם השניה והיה ידוע מי הוא ומה המטרות שלו
      דיברתי עם קרוב משפחה כשאני מנסה להביא אותו לידי המסקנה המתבקשת
      לא להביע עבורו כאמריקאי וכיהודי
      התשובה לאחר מספר שיחות היתה כזו
      סבי היה דמוקרט, אבי היה דמוקרט ואני דמוקרט לכל חיי
      והוא לא היחידי כמובן
      רובוטים אמרתי?
      אמרתי

  7. כשאובמה נבחר, חשבתי שנעשה תיקון עולם, צדק שאין כמוהו, למשך זמן מה חשבתי שניתן לשנות את מה שנראה חסר סיכוי.
    היום לאחר שמונה שנות שלטון אובמה, האכזבה היא עצומה, אובמה עוזב את כס הנשיאות ומשאיר מאחוריו עולם טוב פחות ממה שהיה, הבית הלבן גדול וחשוב יותר מהפרסונה שאיישה אותו, אובמה בעצם תפקד בבית הלבן כפעיל שלום משיקגו, כזה הוא היה וכזה ראוי היה שישאר,

  8. אותי מעניין.
    האים אהוד ברח כשישב ליד ביבי באותה תקופה
    היה בעד תקיפה באירן או נגד
    כל היתר זבאביר ..

  9. אובמה לא רצה להחליש את ארה"ב וכמובן לא להרוס את העולם הערבי,
    אובמה הוא אדם בעל ראיה ניהולית מעוותת,
    התפיסה הניהולית היא כזו שאת המדינות הדמוקרטיות שלצידי אפשר להזניח ואף להקריב מקצת מהאינטרסים שלהם כדיי להעביר לצידי את המתנגדים. תפיסה ניהולית כזו גורמת להתמרמרות וחוסר רצון לשיתוף פעולה עם בעלי הברית שלי, אבל החלק הקיצון הוא פירוש מוטעה של המתנגדים לי שמוביל לאלימות, גם נגדי כי חושבים שאני חלש וגם של יתר המתנגדים כי חושבים שבעלי הברית נזנחו.
    אובמה ניסה וכשל. לא בטוח שהבין שחוסר ההחלטה שלו במגוון נושאים, ההתנשאות של "אני יודע טוב מכולם", הקרירות החברתית לאנשים ובעלי ברית, גרר פרשנות מוטעית של בעלי הברית ושל המתנגדים מה שהוביל למהומה העולמית.

    1. נא להתעורר ולקרוא את מאמרי גיא בכור ולהקשיב לאלכס ג'ונס ולהיכנס לאתר אמת אחרת. מי שלא קרא על NWO אג'נדה 21 ועל קבוצת בילדרברג – הבונים החופשיים / האילומנטי זה הזמן להרחיב את ההבנה על מה שקורא כאן.

  10. מזעזע עד כדי דאגה וחרדה מפני הבאות .
    מזעזע עד כמה ראש המוסד ,ראש השב"כ ואחרים מהפוליטיקה הישראלית תמכו במדיניותו של אובאמה והשמיצו בלשון המעטה את הדרך והטיפול אותה נקט ראש הממשלה שחזה את המהלכים האלה והעתידיים.
    אם בוחנים נכוחה את מהלכי אובאמה מאז כניסתו לבית הלבן יבין שישנה כאן משנה סדורה , תכנית מערכתית שתביא בסופו של דבר למוטטות המערב ולבידודה של ישראל כשהמטרה הסופית היא השתלטות האסלאם . כיום הבחירות לנשיאות הן מענינה של ישראל ,המועמדת הילארי קלינטון המועמדת והנתמכת הבלתי מעורערת על ידי אובאמה תמשיך את המגמה אשר זרעיה של האסלאם טמונים עמוק במסדרונות השלטון האמריקאי, והם מהווים "ממשלת צללים" אשר יעוטו כעוף החול על האומה האמריקאית התמימה והישנונית. היהודים באמריקה יושבים על סיר הבשר ועיניהם מסונוורות ואוזניהם אטומות לרעשים לא נוחים להם לכן אוטמים האוזניים ואשר אינם רוצים לשמוע ולהבין שהמציאות תהפוך חיים לבלתי אפשריים בארץ הרווחה.

    1. ארצות הברית בראשותו של חוסיין אובמה בגדה בישראל חד משמעית ועלינו לשקול ממש ככה את מערכת היחסים עם ארצות הברית ואת דריסת הרגל שלה אצלנו ולפתח קשר חזק עם מעצמה אחרת שתיתן לנו מטריה מדינית בתמורה לכל מה שהם מקבלים מאיתנו והם מקבלים המון