"כל העבודה של לפיד והפעילות של יש עתיד מכוונות לבחירות"

עבור ח"כ יאיר לפיד, העבודה הפרלמנטרית היא המשך הקמפיין רק בכלים אחרים. יו"ר מטה 'יש עתיד' בכנס מפלגתי: "בחירות יכולות להיות היום או בעוד שנה, התפקיד שלנו הוא להיות מוכנים"

מי בכלל צריך עבודה פרלמנטרית? צילום: הדס פרוש /פלאש90

כ־150 איש התכנסו בשעות הערב של יום ראשון השבוע בפארק 'מופת' בראשון לציון, לאירוע שהוגדר "פתיחת שנה חדשה של 'יש עתיד'". למען האמת, האירוע דמה יותר להופעה של כוכב רוק מאשר לכנס פוליטי. אין היום מפלגה בישראל שעורכת כינוסים תחת כיפת השמים. פוליטיקת הכיכרות נעלמה כמעט לחלוטין, ופינתה את מקומה לסטטוסים בפייסבוק. לפיד, שבקדנציה הקודמת ספג לא מעט ביקורת על שימוש אינטנסיבי ברשתות חברתיות, חזר לרחובות. רבים רואים בכך את אחד הסודות של נסיקת 'יש עתיד' בסקרים.

"זה לא אירוע יוצא דופן", אומר אלי, תושב ראשון לציון. "לפיד נפגש עם אנשים כל הזמן, ולא רק הוא. גם יעקב פרי, יואל רזבוזוב ואחרים". אלי פעיל ב'יש עתיד' מזה קרוב לשנה, והצביע למפלגה גם בבחירות הקודמות. מדוע הוא תומך בלפיד? אלי לא מצליח לספק תשובה ברורה. "את כל השאר כבר ניסיתי, צריך לתת להם צ'אנס", הוא מסכם.

בועז טופורובסקי, חבר כנסת לשעבר מטעם המפלגה ויו"ר מטה השטח שלה, איננו מכחיש שמדובר באירוע בחירות לכל דבר. "אנחנו כל הזמן באווירה של בחירות. לפיד עובד מאוד קשה, וכל העבודה שלו והפעילות שלנו מכוונות לבחירות, מתי שהן לא יהיו", הוא אומר. אין פלא אפוא שלפיד נחשב לשיאן ההיעדרויות ממליאת הכנסת, ואף נקנס בשל כך על ידי ועדת האתיקה של הכנסת. טופורובסקי מסרב להתייחס לזינוק המטאורי של 'יש עתיד' בסקרים. "המדינה במצב לא טוב, ואנחנו עובדים קשה כדי לתקן את זה", הוא עונה.

בין אם אתם נמנים על תומכי לפיד ובין אם לאו, יש דבר אחד שאי אפשר לקחת ממנו: האיש באמת עובד קשה. הוא חורש את הארץ, נפגש עם הבוחרים פנים אל פנים, אומר להם את מה שהם רוצים לשמוע, מדביק אותם בהתלהבות וכובש לבבות. והתוצאות משתקפות בסקרים.

כשלפיד עלה לבמה המאולתרת החלה ההופעה האמיתית. יו"ר יש עתיד הוכרז כ"ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל", מוזיקה רועשת החרישה אוזניים, תומכים נלהבים הריעו, ודגלי המדינה הונפו לצלילי קריאות קצביות של "הו הא מי זה בא, ראש הממשלה הבא". לפיד חיכה בסבלנות, והתחיל לדבר רק כשהן פסקו. הקריאות הללו חזרו לא פעם ולא פעמיים במהלך הנאום, שנמשך למעלה מארבעים דקות. במהלך הנאום עמדה מאחורי לפיד קבוצה של פעילים צעירים. פעילה נוספת תרגמה את דבריו לשפת הסימנים, עוד מהלך שיווקי נבון של לפיד.

חזון ללא כיסוי

באופן לא מפתיע, הנאום לא כלל חידושים של ממש. לפיד דיבר על הצורך לאחות את הקרעים בחברה, על המשותף שחייב להתגבר על המפריד, ועל "חור בטנק הדלק שעוצר את המכונית הישראלית מלהתקדם". הוא השתמש בשלל מטאפורות נוספות, שמשמעותן אחת: הממשל הנוכחי לא מתכוון לפתור את הבעיות האמיתיות של החברה הישראלית, כי הוא עסוק בעצמו. לפיד הזכיר את משבר הרכבת והאשים את בנימין נתניהו ואת ישראל כץ שבגלל "מריבות על מינויים במזכירות הליכוד, המדינה נעצרה".

דוגמה נוספת למה שלפיד כינה "אוזלת היד של הממשלה" הייתה מכל האמוניה במפרץ חיפה. כאן לפיד לא הסתפק בביקורת, אלא הלך צעד אחד קדימה והשמיע התחייבות מפורשת: "הדבר הראשון שנעשה אחרי שנגיע להנהגת המדינה, הוא לרוקן את מכל האמוניה", הכריז, במה שנדמה היה כאות לבליץ של הבטחות בחירות. "החוק הראשון שנעביר אם וכאשר ננהיג את המדינה, הוא חוק להגבלת כהונה של ראש הממשלה לשתי קדנציות בלבד", הצהיר.

חלק מהנאום עסק בתכנית "שבע הנקודות" שהוגדרה על ידי אנשי 'יש עתיד' כ"חזון של לפיד". בין היתר, שר האוצר לשעבר דיבר על שינוי תפיסת הביטחון ועל הצורך במערכות קצרות, שלא כמו מבצע 'צוק איתן' שנמשך 51 יום. הוא דיבר על חידוש מערך של בריתות אסטרטגיות, וקבע ש"עלבונות פומביים בכוונה של הידידה הכי גדולה של מדינת ישראל והמעצמה הכי גדולה בעולם, אינם מדיניות חוץ חכמה".

לפיד חזר על משנתו המדינית, שלפיה יש צורך להגיע להסדר אזורי שבמסגרתו תקום מדינה פלסטינית מפורזת לצד מדינת ישראל, ללא זכות שיבה לפליטים ועם ירושלים מאוחדת בריבונות ישראל. בנקודה הזו, לצד מחיאות הכפיים אפשר היה לראות על פניהם של חלק מהנוכחים הבעת ספק לא מוסתרת. לפיד הוסיף כי "המטרה היא לא נישואים עם הפלסטינים, אלא גירושים מהם". מבטי הספק התגברו כאשר לפיד הסביר כי השלב הראשון בהסדר האזורי חייב להתייחס לרצועת עזה: "שיקומה של הרצועה צריך להתבצע בצד פירוז של הרצועה מנשק". איך לא חשבנו על זה קודם?

לפיד קרא "לנקות" את המערכת הפוליטית וחזר על הצעתו לחוקק את "חוק הקלון", שלפיו אדם שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל לכהן בשום תפקיד ציבורי.

בנושא הכלכלי, לפיד דיבר על הצורך להילחם בביורוקרטיה, ודרש מראש הממשלה למנות נציב מיוחד שכל תפקידו יהיה לפתוח חסמים ביורוקרטיים ולשחרר את העסקים מכבלי הפקידות. בתחום החינוך הוא קרא לחייב לימודי ליבה בכל בתי הספר בארץ, והציע להשקיע בחינוך ובמדע את הכסף שהמדינה תקבל ממאגרי הגז.

רוב סעיפי תכנית "שבע הנקודות" נשמעים כלליים ונטולי תכנית אופרטיבית למימוש, אך לפיד טען כי בצד כל סעיף יש תכנית ברורה ומפורטת. "תכנית שבע הנקודות תהיה תלויה על הקיר בכל משרד ממשלתי ובלשכת ראש הממשלה". הוא סיים את נאומו בברכת שנה טובה, ופינה את מקומו על הבמה ללהקת הפעילים של 'יש עתיד'.

רבים בסביבתו של לפיד טוענים שהשנה קרובה תהיה שנת בחירות, וגם לפיד עצמו מספק הערכות דומות בשיחות סגורות. בועז טופורובסקי, עם זאת, לא מסתכן בניחושים. "בחירות יכולות להיות היום, מחר או בעוד שנה, התפקיד שלנו הוא להיות מוכנים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. לפי דעתי יאיר לפיד הוא קשקשן נפוח ויומרני, אבל בוא נגיד את האמת: הוא חרוץ, ופועל נכון וטוב מבחינתו כמי שרואה עצמו כמועמד לראשות הממשלה.כבר אמר מי שאמר שהטיפוס המסוכן ביותר לסביבתו הוא הטיפש החרוץ.

  2. לפיד וכל יתר חברי מפלגתו הם אנשי שמאל ורובם ככולם הצביעו למרץ לפני שנכנסו לפוליטיקה.

  3. צר להודות אך מפלגה החפצה להתקדם צריכה לעבוד כמו לפיד. על ההמונים זה עובד. אולי הגיע הזמן להרבות במאמרים לגבי השאלה איך בוחרים? כי רבו העובדים עלינו בעיניים בשנים האחרונות.

  4. מוקי. מעניין עד כמה אתה חכם. שאתה יכול לקרוא לראש המפלגה הגדולה בארץ בשם גנאי כגון קשקשן נפוח.

    1. במוחם הקודח של תומכי יש עתיד אתם המפלגה הכי גדולה בארץ, כרגע יש עתיד היא הרביעית בגודלה, אבל היי, מי שבאמת נצמד לפרטים ולאמת לא יכול לתמוך ביש עתיד.

  5. אדון לפיד חבר כנסת נבחר לשרת את העם לא הוכחתה עד היום מעשים כולך רק דיבורים וכנסים כל הזמן במשא בחירות בושה וחרפה מאז שמכירים אותך אתה עוסק בחלום להיות ראש ממשלה אתה לא תהיה לעולם אם תמשיך כךץ

  6. אתה נותן להם מחמאה זה בדיוק מה שצריך מפלגה אופוזיציונרית לעשות.

  7. כתיבה מזלזלת על המפלגה ששמה בקדמת הבמה את המשילות שחיתות . כפיה דתית .שוויון בנטל בעבודה ובצבא