תושבי דרום תל אביב נגד עמותות השמאל: "שופכים את דמנו"

לקראת פסיקת בג"ץ בקרוב בעניין העברת המסתננים למדינה שלישית, יצאו תושבי דרום תל אביב להפגין במרכז העיר: "אם לנו אין שקט גם לכם לא יהיה שקט, לא נהיה תרנגול הכפרות שלכם"

עולים צפונה; פעילי שכונות דרום תל אביב, אתמול. צילום: החזית לשחרור דרום תל אביב

למעלה ממאה תושבי דרום תל אביב קיימו אתמול (שני) צעדת מחאה לאורך רחוב אבן גבירול במרכז העיר. העיתוי איננו מקרי, ומטרת ההפגנה היא לתת מענה לקמפיין של השמאל לקראת פסיקה חשובה בבג"ץ בתחילת החודש הבא.

לפני כשלוש שנים, באוגוסט 2013, קיבל שר הפנים דאז גדעון סער החלטה שלפיה מהגרי עבודה מסודאן ואריתריאה יועברו למדינה שלישית באפריקה במסגרת הסדר כולל. הרעיון היה להעניק למדינת ישראל כלי נוסף להתמודד עם בעיית המסתננים. בית המשפט המחוזי אישר את ההליך, אך עמותות השמאל – רובן נתמכות 'הקרן החדשה לישראל' – עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה. לפני כשנה הוציא שופט העליון עוזי פוגלמן צו ביניים שהופך את ההחלטה. ב־9 באוקטובר, בין ראש השנה ליום כיפור, צפויים שופטי בג"ץ לתת פסיקה סופית בנושא שתכריע בסוגיה.

מי שיושפע מכך בראש ובראשונה הם תושבי דרום תל אביב, ונמאס להם לשבת על הקווים. "כנראה שמבחינת האגודה לזכויות האזרח אנחנו לא באמת אזרחים", אומרת ל'מידה' שפי פז, ממנהיגות תנועת המאבק של תושבי הדרום, 'עוטף תחנה מרכזית'. "אילולא עמותות השמאל, אילולא הקליניקות למשפטים של האוניברסיטאות, אילולא הבג"צים האינסופיים שהם מגישים על כל החלטת ממשלה בנושא המסתננים – האריתראים והסודנים כבר מזמן לא היו בדרום תל אביב, ואנחנו לא היינו צריכים להפגין כאן היום".

פז, פעילת מרצ לשעבר שהפכה בן־לילה ל"גזענית חשוכה" רק משום שיצאה למאבק למען ביטחונה האישי בשכונת מגוריה, לא סתם מכוונת את האש לעבר עמותות השמאל. לקראת הפסיקה הדרמטית ארגוני השמאל מחממים מנועים, ועוסקים במרץ בתדרוך של האריתראים והסודנים בדרום תל אביב.

במקביל, גם תושבי השכונות נלחמים על התודעה הציבורית. לבושים בחולצות שחורות של "החזית לשחרור דרום תל אביב" ומצוידים בראשי בובות, דם תיאטרלי ושלטים בסגנון "אליפלט [עמותה למען המסתננים, ג"צ] שופכים את דמנו", החליטו התושבים הוותיקים לצאת מתחומי המושב של שכונות שפירא, התקווה ונווה שאנן, והגיעו להשמיע את זעקתם בלב לבה של תל אביב הבורגנית. "אם לנו אין שקט – גם לכם לא יהיה שקט", קרא אחד המפגינים לעבר קבוצה שישבה במסעדה. "אנחנו לא נחיה בפחד בשבילכם, לא נהיה תרנגול הכפרות שלכם".

"זה פשוט לא מעניין כאן אף אחד"

תושבי מרכז תל־אביב הגיבו ברובם באדישות, ונראה כי חלקם לא ממש מבין על מה המהומה. "מה הוא רוצה ממני?", אמר אחד לחברו בחיוך. בחורה אחרת גלגלה עיניים ותהתה מדוע המפגינים בחרו לעמוד דווקא מולם, וזכתה לתגובה: "לא נורא, אנחנו עוד מעט אנחנו הולכים ואת תחזרי לחיים רגילים ובטוחים. אנחנו אחרי ההפגנה נחזור לחיות בפחד".

נראה כי תושבי השכונות זעמו על האדישות שהפגינו תושבי מרכז תל־אביב לא פחות משהיו זועמים אם היו סופגים קריאות גנאי. למרות זאת הם מתכוונים להגביר את פעילותם בתקופה הקרובה במרכז ובצפון העיר, האזורים שבהם מתגוררים חברי וחברות ה'מוסריון העליון' – כפי שכינתה פז את פעילי השמאל ועמותות הסיוע.

לקראת תום ההפגנה, כאשר המפגינים התכנסו בפינת הרחובות אבן גבירול והמלך דוד, התעורר בקרבם ויכוח בנוגע למידת האשמה של הממשלה במצבם. "הממשלה לא נחושה", הכריז עובד, אחד המפגינים, וזכה בין היתר להסכמתה של פז. שלטים בנוסח "די לטיהור האתני של השכונות", המתכתבים עם הסרטון שהעלה נתניהו בנוגע להתיישבות ביו"ש, שלחו מסר עבה גם לירושלים. אחרים הצביעו על נתניהו, כמו גם על ראש העיר רון חולדאי, כמי שנוח להם לרכז את בעיית המסתננים בתחומי דרום תל אביב. "ביבי הוא הבעיה, אבל ביבי הוא גם הפתרון", אמרה אחת המפגינות לחברתה, לפני שעובר אורח רכוב על אופניים צעק לעבר המפגינות, רובן בגיל שבו היו יכולות להיות סבותיו, "יודונאציות".

כוחות המשטרה המתוגברים שאבטחו את ההפגנה נותרו חסרי מעש. כשפניתי לאחד השוטרים וביקשתי את חוות דעתו לשקט היחסי שבו עברה ההפגנה הוא השיב כי "זה פשוט לא מעניין כאן אף אחד", וטען, במידה רבה של צדק, כי לרוב הגדול של תושבי מרכז וצפון תל אביב אין מושג לגבי הפסיקה הגורלית של בג"ץ בנושא המסתננים. "כשתושבי דרום תל אביב מפגינים על החיים שלהם זה באמת לא מעניין אף אחד", מסכימה פז, אך גם היא יודעת כי הדרך היחידה לחדור לתודעה הציבורית עוברת בהמשך נוכחות מסיבית ומוגברת באבן גבירול בואכה דוד המלך.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. ההצלחה הגדולה ביותר של הימין הישראלי הן לא ההתנחלויות ולא ההפרטות, אלא ההטמעה השיטתית שמערכת המשפט הישראלית (ובראש ובראשונה בית המשפט העליון) היא האויבת הגדולה ביותר של העם היהודי. מילא, המתנחלים והשמרנים, בעלי העמדה האידיאולוגית המובהקת. אבל אוכלוסיות מוחלשות שתוקפות קליניקות משפטיות ותומכות בשמרנות שיפוטית – זו הצלחה ימנית מסחררת. את התוצאות נראה בשנים הבאות. בעצם, התחלנו לראות: רציתם שופטים חלשים, ללא שיקול דעת ומחויבות לזכויות אזרח? קיבלתם. לא, אל תשאלו את הערבים. תשאלו את עצורי דומא. הם יספרו לכם.

    1. אלו אותם שופטים, ואותה פרקליטות, ואותו יועץ משפטי, שמאשרים הארכה בלתי מוגבלת של מעצרים מנהליים וצוי הרחקה לפעילי ימין, ומתעקשים על הריסת בתים בהתנחלויות ללא תובע שדורש את האדמות, בזמן שהם מחייבים החזרת גופות בניגוד לדעת המשטרה, ומעכבים הריסת בתים של ערבים על אדמות פרטיות למרות שיש תובע שממתין לקבל את אדמותיו בחזרה.
      אותם שופטים ביטלו כמה חוקים הנוגעים למעצר והגליה של מסתננים, ואישרו את ההתנתקות בגלל שזו פגיעה "מידתית".

      למה זו הצלחה גדולה של הימין הישראלי?

      תושבי דרום תל אביב ראו את החוקים של הממשלות שניסו להוציא את המסתננים משכונותיהם, ואת הארגונים שהגישו עתירות, ואת השופטים שביטלו את אותם חוקים. מה הם והימין לא מבינים שאתה רוצה שיבינו? שחשוב להגן על זכויות אדם? הם יודעים, ומנסים להגן על הזכויות של עצמם מפני אותה מערכת שמתעלמת מהם ומתחשבת רק בזכויות המסתננים.

      אני לא חכם כמוך, ולא יודע לענות בשם ציבור גדול. אבל בשם עצמי אני יכול לומר שאני לא רוצה שופטים חלשים, אלא שופטים אמיצים וישרים, עם שיקול דעת ומחויבות לחוק ולמוסר. אבל שגם ידעו את מקומם – שופטים, לא מחוקקים.

  2. תושבי דרום תל אביב צודקים. כולנו צריכים להצטרף למאבקם. היום דרום תל אביב מחר ישראל כולה.

  3. איזה בושה שרק מאה איש יצאו להפגין כשהסודנים והאריתראים יצאו להפגין 50אלף מכל הארץ הגיע הזמן שכל המדינה תקום על הרגליים הם כובשים אותנו מבפנים השמאל מלמד אותם איך להתרבות כדי שהם יהיו הרוב כאן צריך הפגנות אלימות יותר

  4. בשקט בשקט, צעד אחר צעד, מאחורי הזרקורים, "הקרן לישראל החדשה" משמידה את ישראל מבפנים. אין נושא שנוי במחלוקת שהם זונחים: הפזורה הבדואית, מסתננים, פלשתינים, נשות הכותל… תמיד כנגד רוב הציבור היהודי בשם ה"זכויות" כמובן, בגיבוי בינלאומי. התחושה שלי היא שהימין לא מסוגל להילחם בתופעה האיומה הזו.

  5. כאשר תושבי דרום תל אביב לא מגיעים להפגנות שנערכות באיזור מגוריהם, אין שום סיבה שהשלטון "הימני" הבוגדני ישנה את מדיניותו.
    כאשר לחונטה השמאלנית ולשלטון "הימני" יש אינטרס משותף, לא לפגוע במסתננים האפריקאים,והציבור הנפגע יושב בבית – המצב רק יילך ויחמיר.

  6. מערכת החוק והמישפט של אהרון ברק מלאים שוחד בצע כסף ואופל.זו כניראה סוף דרכו של המולך הפגני עובד האלילים. אין חוק ואין סדר מלא. דברים מוזרים קורים.הבגץ הוא כמו פרה קדושה אלילית פגנית מחוקקת חוקים לא לה. שולטת בתחומים לא לה ומופקרת בליסוף.ממש דיקטטורה -נוסח המימסד החרדי.מעולם לא היינו דמוקרטים באמת.אנחנו משחזרים פה גלותיות עריצה פגנית אלילית.מעולם לא היינו עיבריים ארץ ישראלים.ישראל חוזרת פה על דפוס היתנהגות גלותי. נוירוטיקה גלותית. ולא מחברת עצמה לאדמה העיברית.רוחו הרעה האפלה של ברק מרחפת על כל המדינה ועושה בנו שמות. מה לבגץ ולמה שקורה בדרום תל אביב. הבגץ בפרט ומערכת החוק האפלולית שנימאסה על העם כולו וחותרת תחת המדינה ,לא יכולה ליפעול ולהמשיך נגד רצון העם.רוב עצום של העם רוצה בהחזרת המיסתננים .נקעה נפשו של העם מדרכו העבריינית של המולך הפגני הזה.העם רוצה לאומיות עיברית ולא אינטרסים זרים.היגיע הזמן לחקור את שופטי בגץ. את מי הם משרתים והאם הם כלולים במענקים הנדיבים של גורמים זרים למינהם.הם פועלים בניגוד לרצון העם על בטוח..ופה גם הם יבחנו.האם ממשיכים לחתור תחת המדינה או נענים לדעת הקהל . שכבר דורשת מיזמן את החזרת המיסתננים הבייתה.

  7. כל הכבוד על ההפגנה
    חבל שלא ידעתי עליה כי אז הייתי מצטרפת