המצאה ושמה הכלכלה הפלסטינית

מבט מעמיק אל מצבם הכלכלי של הפלסטינים בעקבות דו"ח חדש של הבנק העולמי חושף תמונה עגומה של ישות המתקיימת על תעשיית מסכנות וקיבוץ נדבות מצד אחד, ועל אלימות, טרור ופרוטקשן מצד שני

מסתמכים בעיקר על קיבוץ נדבות; שוק בשכם. צילום: נסר אישטאיה, פלאש90

מצבם הכלכלי של הפלסטינים מדאיג, כך קובע דו"ח של הבנק העולמי שפורסם לאחרונה. ההתאוששות בעזה אחרי מבצע 'צוק איתן' בשנת 2014 אטית, הצמיחה בתוצר אפסית, והאבטלה גבוהה להחריד. כתוספת לצרות הללו, מרבית כספי הסיוע שהובטחו לצורך שיקום רצועת עזה נותרו על הנייר. מעבר לנתונים, הדו"ח חושף את הניהול הכושל שמוטט את הכלכלה הפלסטינית ביו"ש וברצועה, והפך את הפלסטינים לקהילה קולקטיבית של פושטי יד.

לפי דו"ח הבנק העולמי, הצמיחה בתוצר המקומי הגולמי בשנים האחרונות בשטחי הרשות הפלסטינית ביו"ש נמוכה ביותר, וברצועת עזה היא אפסית. בעשרים השנים האחרונות, כאשר התמ"ג הריאלי המצטבר בעולם כולו עלה בשיעור של כ־25 אחוזים, בעזה הוא לא השתנה כלל. האבטלה בשטחי הרשות נותרה על עומדה בשיעור של כ־27 אחוז, וברצועת עזה היא מאמירה עד כדי 42 אחוז.

עם הבטחות, מסתבר, אי אפשר לקנות במכולת. על פי הדו"ח, מתוך 3.5 מיליארד דולר של התחייבויות מצטברות לשיקום עזה בוועידת קהיר, הועברו עד כה רק כ־1.6 מיליארד דולר. כ־70 אחוזים מהסכום הגיעו ממדינות אירופה ומארצות הברית. כוויית, ערב הסעודית וקטאר הסתפקו בסכומים צנועים הרבה יותר; רק כ־25 אחוזים מ־2.2 מיליארד הדולר שהן התחייבו לשלם, הועברו עד כה.

ואולי הסעודים והקטארים דווקא מבינים משהו. עד מרץ 2016, רק כ־15 אחוזים מהסכום שהועבר הופנה לשיקום התשתיות בעזה; כשני שליש מהסכום הופנו לצרכים שוטפים ולצריכה שוטפת. במילים אחרות: הכסף אינו משמש לשיקום התשתיות הפיזיות או לבניית תשתית כלכלית, אלא לחלוקת כספים המתבצעת, כפי שניתן לשער, בשליטתו ולתועלתו של חמאס.

הנתונים המדכדכים הללו הם רק קצה הקרחון. מבט מעמיק יותר אל הכלכלה הפלסטינית חושף תמונה עגומה של ישות שאין לה זכות קיום מבחינה כלכלית, ושל ציבור פלסטיני מוכה ועלוב שאינו יודע לייצר דבר למעט מסכנות; ציבור שמנהיגיו מעצבים את דמותו שוב ושוב כקבצן המחזר על הפתחים, קופת צדקה בידו האחת וקלצ'ניקוב בשנייה.

הצמיחה בעזה אפסית. מתוך דו"ח הבנק העולמי
הצמיחה בעזה אפסית. מתוך דו"ח הבנק העולמי

עוד כישלון באדיבות אוסלו

צריך להודות: לישראל יש חלק לא מבוטל בסיפור הזה. אחרי מלחמת ששת הימים כוננה ישראל את שלטונה הכלכלי ביהודה, שומרון וחבל עזה על בסיס התפיסה כי התושבים המקומיים רוצים וצריכים להסתפק במעמד של חוטבי עצים ושואבי מים. ישראל עודדה את המסחר, את הייצור הזעיר ואת עבודת ערביי השטחים בישראל, אך מתוך חשש מתחרות, שהייתה כופה על ישראל התייעלות כלכלית, מנעה באופן בוטה פיתוח של תעשייה ויכולות כלכליות מתקדמות יותר אצל ערביי יש"ע.

מדיניות זו הייתה כישלון אסטרטגי עצום, והחמצה של הזדמנות היסטורית להפוך את ערביי יהודה, שומרון וחבל עזה לשכנים ולא לאויבים. ישראל שתחת שלטון המערך רצתה לחסום את המהנדס הפלסטיני, ובמקומו קיבלה את "המהנדס" יחיא עיאש.

לרוע המזל, הכישלון האסטרטגי הזה הצליח גם לשכפל את עצמו. ביסוד הסכמי אוסלו עמדו שלוש הנחות יסוד עיקריות. האחת, שיאסר ערפאת ידאג לשקט בשטחי יש"ע תוך שימוש בשיטות שישראל אינה יכולה להשתמש בהן ("בלי בג"ץ ובלי בצלם", כלשונו של ראש הממשלה דאז יצחק רבין); השנייה, שאפשר לעשות עסקים עם ערפאת; והשלישית, שאפשר להפקיד את הקופה בידיו של ערפאת.

ההנחה הראשונה הייתה ילדותית משהו. לא ברור מדוע רבין ופרס חשבו שערפאת אכן יטרח לדכא את הפלסטינים למען צרכיה של ישראל. ההנחה השנייה הייתה הרסנית. כל מי שהכיר את ערפאת ידע היטב שמילה שלו היא לא מילה, ושהאיש עם השערות על הפנים  –  כפי שכינה אותו מנחם בגין – נוהג בקביעות לרקוד בשלוש חתונות בו־זמנית, ושהדו־פרצופיות היא עבורו דרך חיים.

ההנחה השלישית, עם זאת, הייתה הקטלנית ביותר. ערפאת לא הגיע לשטחים סתם כך, בלי תכנית. ההפך הגמור הוא הנכון: האיש שגדל במצרים, דיבר במבטא מצרי כבד והיה בן טיפוחיו של שליט מצרים נאצר, אימץ אל לבו גם את שיטת הממשל הנאצריסטית.

תלמידו הנאמן של נאצר

מתכונת השלטון שנאצר כונן במצרים התבססה מבחינה כלכלית על מגזר ציבורי רחב מאוד — לפרקים עד 50 או 60 אחוז מכלל המועסקים — שבו הכול, מהדרשן במסגד ועד אחרון הפקידים, היו תלויים בממשל המרכזי ובביורוקרטיה אימתנית. השיטה הזו הייתה רעיון מוצלח מאוד מבחינה שלטונית — לראיה, היא החזיקה מעמד בשינויים מעטים כמעט שישים שנה — אך הרבה פחות מוצלח מבחינה כלכלית. שהרי אם כולם עובדים "בממשלה", לא נותר מי שייצר משהו בעל ערך. מצרים תחת נאצר ויורשיו הייתה מדינה הניצבת על כרעי תרנגולת באופן תמידי, מזגזגת בין 'ספונסרים' מבין המעצמות הגדולות, ונסמכת על מקורות הכנסה כמו תיירות — כלומר, מכירת הפירמידות שבנו הפרעונים — ודמי מעבר בתעלת סואץ.

כזה היה גם השלטון שכונן יאסר ערפאת. מיד עם הגעתו לשטחי הרשות החל ערפאת לבנות שלטון נאצריסטי ברוחו: מגזר ציבורי ענף, ביורוקרטיה אימתנית וכוח צבאי גדול. כל זה בצד ההוצאות. בצד ההכנסות, תיירות לא עניינה את ערפאת ותעלת סואץ לא הייתה לו, ולכן הוא פנה לשני ערוצים עיקריים: האחד היה המשך והרחבה של תעשיית המסכנות הפלסטינית, כדי להבטיח את המשך הזרמת כספי הסיוע; והשני היה הערוץ המוכר, המורגל והחביב עליו: הפעלת אלימות כדרך לגיוס כספים.

ערפאת לא המציא את השיטה הזו, שימיה כימי האנושות. מאז למדו בני האדם לאחוז בחרב ובאלה, היו מי שהפכו את הידע הזה למקור פרנסתם. בני דמותו של ערפאת ויורשיו חוזרים ומופיעים לכל אורך ההיסטוריה האנושית: כנופיות אל־בנדיטוס המתפרנסים משוד ורצח של עוברי אורח, השכרת חרבם לצורכי מלכים ורוזנים, סחיטת פרוטקשן מתושבי האזור וגביית כספים אלימה מהעוברים בדרך. ערפאת עיצב את אופיים של ערביי יהודה, שומרון וחבל עזה בדמותו: הוא תקע כל מקל אפשרי בגלגלי הכלכלה והמסחר כדי לשמר את אומללותם הכלכלית ואת שלטונו המוחלט עליהם; הוא שלט ביד רמה בכל אגורה שזרמה אל תוך הרשות וממנה; ובעיקר, שימר את מצב העימות עם ישראל כשהוא מנמיך ומגביה את הלהבות כרצונו.

כזו הייתה וכזו נותרה האוכלוסייה הפלסטינית ביש"ע, שמצבה מזכיר את הקבצנים היהודים העלובים שתיאר ביאליק בלשון חדה בשירה המופלאה שלו "בעיר ההרגה": "הֲמוֹן שִׁבְרֵי אָדָם נֶאֱנָקִים וְנֶאֱנָחִים… וְכֻלָּם פּוֹשְׁטִים יָד כֵּהָה וְחוֹשְׂפִים זְרוֹעַ שְׁבוּרָה… [מתפללים] לְרַחֲמֵי גוֹיִם, וְכַאֲשֶׁר פְּשַׁטְתֶּם יָד תִּפְשֹׁטוּ, וְכַאֲשֶׁר שְׁנוֹרַרְתֶּם תִּשְׁנוֹרְרוּ". הפלסטינים ועליבותם הם כלי חשוב למימון ממשלת הגנבים הפלסטינית. אותם עלובי חיים הם גם בשר התותחים: הם הנשלחים להתפוצץ, לירות ולדקור בשירות מטרותיהם של מנהיגי חמאס השוכנים במלונות הפאר בדובאי, ושל ראשי הרשות הפלסטינית עם מעונות הפאר והחשבונות הסודיים בשווייץ.

תלמיד טוב; עראפת (משמאל) ונאצר (במרכז) בפגישת גישור עם המלך חוסיין, ספטמבר 1970
תלמיד טוב; עראפת (משמאל) ונאצר (במרכז) בפגישת גישור עם המלך חוסיין, ספטמבר 1970

מדינת שודדים של עולם שלישי

"אומת קבצנים ושנוררים" הוא תיאור מדויק למדי של מצבם הפיזי והנפשי של הפלסטינים. סבך הנתונים – הנכונים והכוזבים – והתנודות החדות בכספי הסיוע מקשים אמנם לאמוד במדויק את היקף הקבצנות הפלסטינית, אך אם ממצעים את היקף התמיכה המועברת דרך אונר"א (המקדישה כ־60 אחוז מתקציבה לערביי יש"ע) ואת התמיכה הבינלאומית, ניתן לאמוד את היקף התמיכה החיצונית בכ־17 אחוז מכלל התוצר הפלסטיני. ניתן להעריך — אם כי כאן מדובר בהערכה מושכלת בלבד — כי תמיכה זו אחראית לכ־40 אחוז מכלל הכנסות הפלסטינים. לשם השוואה, תמיכה זו דומה בערכה לסיוע חיצוני בהיקף של כ־200 מיליארד שקל מדי שנה לישראל. זו איננה מערכת כלכלית, זו מערכת גיוס תרומות.

וזה ממש לא הכול. לפי נתוני הבנק העולמי, בשנה זו (2016) יעמדו הכנסות הרשות הפלסטינית על כ־2,869 מיליון דולר, ואילו הוצאותיה יעמדו על כ־3,901 מיליון דולר. שני הסכומים צנועים למדי — בערך שניים־שלושה אחוזים מהיקף ההכנסות או ההוצאות של ממשלת ישראל. אבל בניגוד לאזרחי ישראל, המממנים כ־40 אחוז מהוצאות הממשלה הרגילות באמצעות מסים ישירים, הפלסטינים מממנים רק 18 אחוז (כ־700 מיליון דולר) מהוצאות ממשלתם במיסוי ישיר — וגם חלק זה הוא בעיקרו ניכויים ממשכורות לפקידות הפלסטינית.

למעשה, על פי הדו"ח רק 12 אחוז מההכנסות ממסים באים מעזה, וגם אלו הם בעיקר ניכויים ממשכורות עובדי הרשות הפלסטינית בעזה. כלומר, בעזה אין כלל מערכת מיסוי. לעומת זאת, חלק הארי של הכנסות הרשות הפלסטינית — מעזה ומיש"ע — מגיע מישראל. כלומר, כ־75 אחוז מהכנסות הרשות נובעות מכספים שישראל גובה עבור הרשות (כמו מע"מ) תמורת סחורות המיובאות דרך נמלי ישראל.

סוגיית המיסוי הישיר איננה התקטננות. מערכת המקיימת שלטון אפקטיבי בשטח הנמצא בשליטתה גובה מהאזרחים כספים. המערכת המצטיירת מדו"ח הבנק העולמי, עם זאת, טיפוסית למדינת שודדים בנוסח המוכר בעולם השלישי: כת השליטים המושחתת מחזיקה בשליטה בנקודות הכניסה והיציאה הרשמיות, כדי להניח את ידה על כספי הסיוע המגיעים מן החוץ ועל הייבוא והייצוא. לא לחינם נאבק חמאס על השליטה באונר"א ובחפירת המנהרות; לא לחינם אוחזים ראשי הרשות בהיתרי היבוא צמוד לחזה. אלו הנכסים המניבים שלהם.

חמאס והרשות הפלסטינית גם אינם עושים מאמץ כלשהו לבנות תשתית עצמאית. נוח להם שישראל היא הערוץ העיקרי שדרכו זורמות ההכנסות — במידת מה משום שישראל פועלת ביעילות רבה יותר, אך בעיקר משום שהעברת הכספים דרך ישראל מבטיחה שכולם יגיעו היישר לקופת השלטון. אילו הפלסטינים היו נדרשים לבצע את הגבייה בעצמם, חלק ניכר מכוחו של השלטון היה מתאדה לטובת דרג השחיתות שבשטח. תפיסה דומה מנחה גם את ההימנעות של הפלסטינים מבניית תשתית ראויה של אספקת חשמל או מים, וההסתמכות הניכרת על שירותי חוץ לצורכי בריאות וסעד. המטרה איננה לבנות מדינה אלא קופת סעד.

ההיגיון הכלכלי של הטרור

חלק אחרון וחשוב לא פחות הוא השימוש באלימות. אנו מייחסים חשיבות רבה לרטוריקה הלוחמנית של חמאס ושל הרשות הפלסטינית — עד כדי התעלמות מכך ששיטת השלטון הזו מונחית על ידי היגיון כלכלי מובהק. אלימות היא כלי מצוין, כפי שהוכח שוב ושוב, לגיוס כספים ולמימון כוח שלטוני. חיזבאללה, כוח שנוצר בידי האיראנים ולמטרותיהם, הוא דוגמה טובה לכך: מטרתו המוצהרת של חיזבאללה הייתה לגרש את הכובש הישראלי מלבנון. לאחר שישראל נסוגה מלבנון הפכה המטרה לעניין מטושטש למדי, וכשפרץ העימות בסוריה נשמטו המסכות וחיזבאללה התגייס כל כולו ללחימה בדעאש ונחשף ככוח של שכירי חרב איראני ותו לא.

דברים דומים ניתן לומר על חמאס והרשות. הלחימה שלהם בישראל נועדה בראש ובראשונה כדי לתחזק את כוח השליטים שם. כל עוד יש לחימה, סבל ומוות, אפשר לגייס את כספיהם של תורמים רחומים מחו"ל לסובלים ותמיכה לוגיסטית וכספית ממדינות וגופים זרים המממנים את הלחימה, בהתאם ליכולתם ולתפקודם של שכירי החרב.

חשבו על כך: לו היה חמאס מכריז בשנת 2006 על "מדינת פלסטין העצמאית" בשטחים שבשליטתו — מי היה יכול למנוע זאת ממנו? בוודאי לא ישראל המלקקת את פצעי ההתנתקות. המערב היה בוודאי מקבל את ההכרזה בתשואות. אלא שהכרזת עצמאות כזו הייתה הופכת את חמאס לאחראי השלטוני בשטחו ומנטרלת במידה רבה את יכולתו להפעיל אלימות. ממש כפי שהאיראנים זקוקים למעטה הלא מדינתי של חיזבאללה, כך שלטון השודדים של חמאס והרשות הפלסטינית בנוי על הדגם השלטוני והכלכלי של כנופיית הבנדיטוס.

לישראל יש אחריות לא מבוטלת למצבם של ערביי יש"ע; מדיניותה הכושלת לאורך השנים תרמה לא מעט להיווצרות הבעיה ולהעמקתה. לפי דו"ח הבנק העולמי, היא גם האחראית העיקרית לבעיות הקיימות של הרשות הפלסטינית. אך חטאה של ישראל אינו, כפי שטוען הבנק העולמי, בניה בשטח C או מניעת היתרי יבוא לעזה; עיקרו הוא התנהלות אסטרטגית לא נבונה. ליבת הכישלון — של ישראל, של העולם ושל הפלסטינים עצמם — היא אי־ההבנה כי קהילת הקבצנים הפלסטינית איננה תוצר הנסיבות אלא פרי מדיניות מכוונת, ושהפעלת האלימות השיטתית בידי חמאס והרשות הפלסטינית  איננה תגובה לפעולות ישראל אלא שיטה שלטונית מוגדרת ומנומקת. כך עובדים הבנדיטוס.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. ו… ?
    אחרי שצקצקנו בצדקנות מה המסקנה שלנו ?

    האם המסקנה היא שפתרון שתי המדינות כלל לא רלוונטי כי אין לא יכולה להיות זכות קיום למדינה כלשהי אפילו בקווי 67 אלא אם היא תהיה מדינת חסות כמו מונטה קרלו שמושתתת על בנקים וקזינו ? או במקרה היותר סביר על טרור וגביית צדקה ודמי חסות ?
    ולכן אם אנחנו רוצים פתרון יציב צריך שהשטחים יסופחו או לישראל או לירדן ?

    האם המסקנה היא שבמקום להנשים את הממסד הקלפטוקרטי הפתחיסטי-נאצריסטי עדיף לאפשר לעם הפלסטיני ביו"ש להחליף אותו במפלגה אחרת תהיה מי שתהיה ? (חמאס ?)

    1. ומה היא חוסר האחריות של ישראל למצבם של ערביי יש"ע; מדיניותנו הכושלת לאורך השנים תרמה לא מעט להיווצרות הבעיה ולהעמקתה? במה ישראל האחראית העיקרית לבעיות הקיימות של הרשות הפלסטינית. בזה שלא אפשרנו להם לבנות תעשיה מפותחת? קזינו אגב כבר היה להם. אם הינו מקימים שם את מפעל אינטל היה מגיע שלום? או אולי הטעות שלנו שהכנסנו את ערפאת וחתמנו הסכמי אוסלו?

  2. תודה על המאמר המעניין.

    כתבת שישראל "מנעה באופן בוטה פיתוח של תעשייה ויכולות כלכליות מתקדמות יותר אצל ערביי יש"ע". האם תוכל לפרט מעט?

    1. עיקרי הדברים: עבור הערבים, שהיו עד 1967 במצב כלכלי עלוב למדי, הנתיב הטיפוסי והמתבקש היה תיעוש ברמה נמוכה עם עבודה זולה, וחקלאות זולה – אלו שני הדברים העיקריים שבהם יש יתרון יחסי לאוכלוסייה ענייה (כפי שאנחנו רואים שוב ושוב במדינות רבות). ישראל הטילה פיקוח כבד כדי למנוע ייצוא של סחורות מהשטחים אל ישראל או מחוצה לה ואסרה הקמת מפעלים בהיקף יצור גדול, או הקמת מפעלים המעסיקים יותר מאיקס עובדים.

      התפישה הבסיסית של ישראל אז הייתה כי תיעוש וחקלאות זולה של הערבים יציבו מתחרה ׳מנצח׳ מול התעשייה הישראלית, שהייתה יקרה ומסובסדת, ולמעשה לא הייתה מסוגלת להתחרות בייצוא זול.

    2. תודה על התשובה, לא הייתי מודע לפן זה של השלטון בשטחים. אחפש מידע בעניין.

  3. אף פעם לא הבנתי מה לנו ולהם, מדוע הם עדיין כאן?
    אין לי שום רצון לכבוש, לנהל, להשיג להם עבודה, לנהל להם את הכלכלה או כל דבר אחר.
    אני פשוט לא רוצה אותם בארץ הזאת.
    מה שנעשה בגליל העליון, מרום הגליל, הגולן, הגליל המערבי במלחמת העצמאות וששת הימים הוכיח את עצמו בצורה מופלאה.
    כל אזור שהם גורשו/אולצו לעזוב הפך לאזור בטוח ורגוע.
    זה הפתרון היחיד ואין בלתו – מטרת על – עידוד הגירה מאסיבי של ערביי יש"ע לכל רחבי הגלובוס.
    ואם תרצו – אין זו הגדה

    1. כל מילה זהב. אבל לך ספר זאת לנאורים בעיני עצמם. הם מעדיפים להרגיש עליונות מוסרית מדומה, גם אם אנשים ימשיכו להיהרג כמו זבובים עקב כך. עידוד הגירה זה "לא יפה" ו"לא הומני". אלפי נרצחים ועימות אינסופי זה כנראה כן יפה וכן הומני.

    2. לצערינו הרב יש עדיין ערבים רבים החיים בגליל. וגם זה בעיה. יש ערבים במשולש וגם זה בעיה.
      הם הוכיחו לנו חד וחלק שהם לא יחיו איתנו בשלום בשום חבל ארץ. לא ביפו, לא בעכו, לא ברמלה, לא בלוד. לא בירושלים. צריך להוציא את כ-ו-ל-ם, ללא יוצא מן הכלל, מפה לעזה או לירדן. לסגור הרמטית את הגבולות ולא לאפשר לעבוד כאן או להיכנס לכאן בכלל. זו הדרך היחידה. איזה מפלגה מציעה את זה? אני אצביע לה.
      מי שלא מרגיש לו נוח עם ה"גזענות" הזאת – אני אזכיר לו את הקהילות היהודית הגדולות שחיו במצרים, סוריה, טוניסיה, אלג'יריה, עיראק, איראן. איפה הם היום? הערבים ניקו את עצמם טוב טוב מיהודים. הגיע הזמן לנקות את ארץ ישראל מערבים.

  4. אורי רדלר עדין לא מבין שלא מפתחים לאויב תשתית כלכלית, אין בזה שום תועלת אסטרטגית. גם רוב הנסיונות לשיתופי פעולה כלכליים עם מצרים וירדן הוכשלו מסיבה פוליטית. הדבר היחיד שאפשר לעשות ועושים הוא מסחר זעיר.
    נפתחו אזורי תעשיה ומפעלים משותפים, ותמיד באיזה שהוא שלב נרצחו שם יהודים והם הועלו באש.
    אילו ישראל לא היתה מספקת עבודה ותמיכה במים וחשמל בתושבי יהודה ושומרון – רבים מהם היו מהגרים החוצה.
    אני חושד שישנם גורמים מושחתים בשלטון הישראלי שמקבלים שוחד על העברת מים, חשמל, אישורי עבודה וסחורות לרשות הפלסתינית ללא כל תועלת כלכלית לישראל.
    רק לאחרונה מחלו להם על חצי מיליארד שקל חוב לחברת החשמל ופרשו את יתרת החוב לתשלומים – שכנראה גם הם לעולם לא ישולמו.

    1. ההשערה שלי שיש אינטרסים חזקים מאוד של חברות מסחריות מישראל, בעיקר מזון שהשוק הפלסטיני לקוח מאוד גדול שלהן.

      הרשות הפלסטינית היא יעד היצוא מספר 3 של ישראל אם אני לא טועה ורוב היצוא הוא של סחורות פשוטות לצריכה ומזון.

    2. יש כאן שאלת ביצה ותרנגולת: האם הערבים ביו״ש היו הופכים לאויבים לו ניתן היה להם חופש פיתוח כלכלי?

      נחזור לרגע לשנת 1967: ישראל כבשה את שטחי יהודה ושומרון – שטחים שהיו כבושים בידי ירדן (כיבוש שהיה מוכר רק בידי בריטניה, אך לא בידי שאר העולם) והציעה תעודות זהות ישראליות לתושבי מזרח ירושלים – בתוך כמה חודשים כמעט כל התושבים במזרח ירושלים באו ולקחו אזרחות כזו, ובהתלהבות רבה.
      נחזור לשנים הראשונות אחרי 1967 – בוודאי 15 השנים הראשונות — ישראלים קנו וקיבלו שירותים שונים בערי הגדה, טיילו וכו׳, באופן שהיה חופשי למדי. זה אינו מצב של עוינות מובנית ובלתי ניתנת לתיקון.

      הסוגיה השלטונית אינה ניתנת להפרדה מהסוגיה הכלכלית. בהכללה, ישראל העדיפה לקיים בשטחים שלטון ריכוזי, ולמנוע ביזור של הכוח (לדוגמה, באמצעות החלשת מעמדן של המשפחות החזקות); ובמישור הכלכלי הדבר התבטא בכך שלא ניתנה אפשרות להיווצרות של זעיר בורגנות ומעמד בינוני חזק המבוסס על תיעוש ומגזר פרטי חזק, שהוא עמוד השדרה של גישה דמוקרטית המסתייגת מעימות.

      וכך גם היום – אין אפשרות ממשית להצליח עם פרויקטים משותפים המתבצעים ׳מלמעלה למטה׳ – באמצעות הוראות שלטוניות ו״שיתופי פעולה״ עם שליטי המדינות. הפרויקטים האלו נולדים פוליטית ומתים כך.

    3. וגם אי אפשר לפתח תשתית למישהו אחר. אם הפלשטינים היו רוצים, הם היו מגייסים את המשאבים ומקימים תשתית – מפעלים, חקלאות, הכל. בלי לחכות ש"יקימו להם" ו"ירשו להם". ואם הם לא רוצים לפתח את הכלכלה שלהם – בין השאר מהסיבות שרדלר הציג יפה במאמר – אף אחד לא יוכל לפתח אותה בשבילם.

  5. אחמד "שובידובי" אמר פעם לאחר מותו של הראיס , שלערפאת לא היה לא נכסים ולא כסף והוא מת בשביל "ופלשתנים".

    טוב מה לעשות, לשקר זה חלק מד.נ.א ודרך החיים של השיוך לאותו מגזר ממנו בא ושב!!

  6. אגב מה שהכותב אומר על מצרים נכון מאוד.
    במצרים המגזר הציבורי כל כך ענקי מלא פקדי ציבור שנכרך בבירוקרטיה שיוצר הרבה אבטלה סמויה דומה מאוד למה שקורה בצבא ומערכת החינוך בישראל.
    אזרח מצרי נאנק ונעשק מהשלטון והמציאות המצרית גם בשירותים למען האזרח! !!

  7. אני חושב שהערבוב (שעושה הכותב, וקצת גם בדוח של הבנק העולמי) בין עזה ויו"ש יוצר בילבול.
    המצב ביו"ש כלל אינו מזהיר, אבל הוא לא 'על סף קריסה' וגם לא 'מדינת שודדים'.
    האבטלה עומדת על כ18% כבר הרבה זמן, שהוא מספר לא טוב, אבל לא קטסטרופלי. והם שומרים על צמיחה זעירה מסוימת.
    בהוצ' משקי הבית של הלמ"ס הפלסטיני אפשר לראות שישנה עליה קבועה ברמת החיים ובאחזקה של מוצרים בני קיימא. מצבו של התושב המקומי טוב משמעותית מזה של אחיו בירדן ותושבי ממצרים (שלא לדבר על ערביי סוריה ועירק).
    גם ההשוואה בין ממשלת הרשות למרים לא מחזיקה מים- אמנם ההוצאה של הרשות על משכורות היא כ75% מהוצאותיה, אבל מבחינת אחוז המועסקים בשירות הציבורי- מדובר על פחות מ20% (להשוואה בישראל כ40%). וזה כולל עוד עשרות אלפי עובדיה רשות לשעבר, שהיא משלמת להם בעזה, למרות שהם לא עובדים כבר כמעט עשור.
    הנתונים המזעזעים שמובאים בכתבה מתייחסים בעיקר לעזה, שם האבטלה עולה על 40%, ולמעלה ממיליון נפשות נתמכות באופן קבוע בידי אונר"א. ביו"ש כמות הנתמכים קטנה בהרבה, ודאי מבחינה אחוזית.
    בפועל 'מנוע הצמיחה' הראשי של כלכלת הרשות היא העובדים בישראל, בהיתר או שלא (בערך 18% מהמועסקים, ע"פ הלמס"פ), שמכניסים משכורת גבוהה בכ50% מהממוצע ברשות, מה שמניע את הצריכה הפרטית, ואיתה את התמ"ג (שמבוסס כמעט כולו על הצריכה הפרטית).
    בסופו של דבר, בלי להידרש יותר מדי לשאלות פוליטיות, השאלה האם אפשר בכלל להתייחס לכלכלת הפלסטינים בתור כלכלה עצמאית, כאשר אין להם גבולות, אין מטבע מקומי, אין רציפות טריטורילית, רוב המוצרים מיובאים ומתומחרים כמו בישראל, והעבודה בישראל מהווה את 'מנוע הצמיחה' שמובילה את הצריכה הפרטית.

  8. אני מציעה שתפרסמו זאת באנגלית באמצעי התקשורת הבינלאומיים כי בכך שתשכנעו אותי הדבר לא ישפיע על דעת הקהל העולמית ובוודאי לא על מומחי הבנק העולמי. אנחנו זקוקים להסברה בשפות בינלאומיות. בישראל איננו זקוקים להסברה כי המצב והניתוח נהירים לנו .