"יחימוביץ' תוקעת להרצוג אצבע בעין"

אווירת משבר בעבודה: האפשרות שאהוד ברק ישוב לזירה הפוליטית מעוררת מתיחות עמוקה בקרב חבריו לשעבר, הקמפיין החדש של אראל מרגלית מכונה "גרבוז 2", וציפי לבני מתחילה לתכנן את הנדידה הבאה

יסתפק במקום שלישי? ברק. צילום: פלאש 90

שלי יחימוביץ' מחממת מנועים לקראת הקרב על ראשות מפלגת העבודה ביולי 2017, ובינתיים היא עסוקה בשחיקת מעמדו של היו"ר הנוכחי, בוז'י הרצוג. לאחרונה היא אף הסלימה את ההתגרות בהרצוג כשהצהירה בריש גלי כי הוא תומכת בשובו של אהוד ברק למפלגת העבודה.

"אני לא שייכת לאלה שבזים ורומסים את ברק", אמרה יחימוביץ' לפני מספר ימים, בהתרסה נגד אמירת ה"יושב בבוסטון ומחלק ציונים" של יו"ר העבודה כלפי ברק. בהמשך הוסיפה יחימוביץ' כי אף ש"מבחינה אלקטורלית מצבו (של ברק) לא טוב, וזה בלשון המעטה", ולמרות העובדה שהוא "פילג את העבודה בשביל שנתניהו ישרוד", אבל "אם נתחיל לעשות את החשבונות האלו לכל אדם פוליטי שמסתובב בשטח, נישאר עם מעט מאוד אנשים". יחימוביץ' החמיאה לברק ואמרה כי יש לו "יתרונות לא מעטים", וכי "בהחלט רצוי וראוי שאנשים כמוהו, ברמה שלו, בדרג שלו, יבואו ויתמודדו על ההנהגה. זה יוסיף לכולנו".

האמירות של יחימוביץ' נשמעות מפתיעות לנוכח טענותיה בעבר כי ברק "חונק וממית את העבודה", וכי ראש הממשלה לשעבר "חיסל את מפלגת העבודה בהתעקשותו לדבוק בנתניהו". רק ביוני האחרון הצהירה יחימוביץ' כי היא "לא מאמינה בגיחה הזו (של ברק) חזרה לפוליטיקה. אני חושבת שטוב לברק בעולם העסקים".

אז יחימוביץ' ממליצה לברק לשוב לפוליטיקה ולמפלגת העבודה, אך לדברי ח"כ איתן כבל קריאתה לראש הממשלה לשעבר להתמודד על "ההנהגה" של המפלגה לא מהווה חתירה תחת היו"ר הנוכחי. "שלי לא קראה לברק להתמודד על ראשות העבודה", סבור כבל בשיחה עם 'מידה'. "היא אמרה 'הנהגה', אבל הכוונה לא להיות מספר אחת. ברק יכול להיות גם מקום שלישי ברשימה, כמועמד המפלגה להיות שר ביטחון בממשלה בראשותנו".

אתה חושב שברק יסתפק בלכהן כשר ביטחון, ולא ירצה להיות יו"ר המפלגה?

"אני לא עוסק בבורסה, וגם שלי בעצמה אמרה שאין לברק סיכוי להיבחר אם הוא יתמודד. היא יודעת היטב שברק קבר אותנו יותר מכל אחד אחר, ולמרות זאת אנחנו מוכנים לקבל אותו חזרה למפלגה".

אתה חושב שהרצוג יהיה מועמד העבודה לראשות הממשלה בבחירות הבאות?

"אם הרצוג יתמודד בפריימריז, ואני מאמין שהוא יתמודד – הנחת העבודה היא שהוא ינצח".

לעומת כבל, ח"כ אחר בעבודה טוען כי האמירה של יחימוביץ' היא בגדר "אצבע בעין" של הרצוג, והיא נועדה בעיקר "להוציא מהכלים" את יו"ר העבודה. "שלי לא באמת רוצה את ברק במפלגה, אבל כרגע המטרה שלה היא לגבור על הרצוג, ומה שנקרא – כל האמצעים כשרים".

טוען נוסף לכתר היו"ר, ח"כ אראל מרגלית, ממשיך בקמפיין השיסוי והקיטוב של החברה הישראלית, ולאחרונה הוא פרסם סרטון 'חג' מגמתי נגד אנשי ימין. "אני לא הייתי עושה קמפיין כזה", אומר כבל בביקורת מרומזת על מרגלית. בכיר אחר בעבודה כינה את מרגלית "גרבוז 2". גם היו"ר הרצוג, שסופג קיתונות של ביקורת ממרגלית, מאוד לא אהב את הסרטון, וטען בפני מקורביו כי הוא מרחיק את המפלגה ממצביעי המרכז והימין המתון.

לבני קורצת לשמאל העמוק

לצד הקרבות מבית, בתוככי מפלגת העבודה, הרצוג צריך לפקוח עין גם לעבר מספר שתיים שלו במחנה הציוני, יו"ר "התנועה" ציפי לבני. בחודשים האחרונים מנסה לבני לגבש מפלגת מרכז־שמאל חדשה שמועמדיה ייקבעו בפריימריז פתוחים – יוזמה המערערת את מעמדו של הרצוג כמנהיג הגוש שיתמודד מול נתניהו. לאחרונה דווח כי לבני נפגשה בניו יורק עם אהוד ברק במטרה לצרף אותו ליוזמה, מהלך שלא התקבל בעין יפה אצל יו"ר העבודה.

בעבודה מציינים כי לבני פועלת על דעת עצמה, ועד עתה לא שיתפה את הרצוג במהלכים להקמת המפלגה החדשה. לבני גם מנסה לבדל עצמה מהרצוג, כשקבעה כי אחד מעקרונות היסוד של המפלגה העתידית יהיה "לא לחבור לנתניהו" – התרסה נגד המו"מ שניהל הרצוג עם נתניהו על כניסה לממשלת אחדות.

במקביל, בעבודה מזהים מגמה של קריצה מצד לבני למצביעי השמאל העמוק במחנה הציוני ואף לתומכי מרצ. לבני מחריפה את התבטאויותיה נגד ההתיישבות ביו"ש ("הימין המתנחלי" כלשונה), מאשימה את נתניהו ולא את אבו־מאזן בקיפאון המדיני, "בגלל חששות פוליטיים" של ראש הממשלה, ואף הייתה ממובילות יוזמת 'שלום עכשיו' לקיים משאל עם על עתיד יהודה ושומרון. "יש השתלטות של המיעוט על הרוב", טענה לבני, תוך התעלמות מתוצאות הבחירות האחרונות, "ויש לו (למיעוט) משת"פים. נתניהו הוא המשת"פ הראשי".

לבני מנסה לצרף ליוזמה את גם יאיר לפיד, הכוכב העולה בשמי גוש המרכז, בינתיים ללא הצלחה. היא לוטשת עיניים גם לעבר שלושה רמטכ"לים לשעבר – בני גנץ, גבי אשכנזי, ושר הביטחון עד לאחרונה בוגי יעלון – כדי שיעניקו ליוזמה שלה 'הכשר' ביטחוני. בינתיים הרצוג והעבודה יושבים על הגדר. "לבני היא מהפוליטיקאיות הראויות ביותר בפוליטיקה הישראלית", מחמיא כבל למספר שתיים במחנ"צ. "טוב שיש לה תכנית, וכשהיא תוצג בפנינו נחליט אם היא מתאימה למפלגת העבודה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. מה הפלא שחושדים באהוד ברק . מי שבגד בבן ברית בשדה הקרב בזמן קרב יבגוד בכל בן ברית פוליטי אחר בהתאם לנסיבות. אהוד ברק בגד בצד"ל . נטש אותם בבריחה מהירה ואפי אנשים שהיו בצד"ל נאלצו לברוח לישראל כי אחרת היו נטבחים בלבנון. הבריחה מלבנון גרמה לנסראללה לא לחוש מורתע כלפי ישראל והחלו התגרויות חוזרות ונשנות כלפי ישראל עד שפרצה מלחמת לבנון השנייה ונהרגו כ160 ישראלים וכ1200 לבנונים וחורבן עצום בלבנון והושגה ההרתעה. והגבול היה שקט.
    יש להדגיש ליוסי ביילין הקים את ארגון 4 אימהות לפי צרכי ברק כדי ליצור לחץ בעיתונות לצורך המהלך של נסיגה מלבנון. באותה תקופה נהרגו בחודש בממוצע 2 חיילים בלבנון והרעש שהקים ארגון 4 אימהות היה עצום זכור לי התבטאות של אל"מ כנגד שלי יחמוביץ וארגון 4 אימהות לפני שהוביל את חייליו הצעירים ללבנון (התבטאות חריפה ביותר)כאשר הארגון הזה עסק בדה מוראליזציה בצבא כלומר ראש הממשלה התנהג ההפך ממה שהוא צריך לעשות.
    סיפור נוסף הוא בזמן הסכסוך בן שר הביטחון ברק לאשכנזי הרמטכ"ל. במסגרת הסכסוך נכתב בעיתונות פעמים רבות שברק לא חותם על מינויים בכירים בצבא ועוכבו מינויים של 22 בכירים (מדרגת אל"מ ומעלה. כדי לקבל דרגה כזו דרוש אישור של שר הביטחון). כאשר בוגי יעלון התמנה לשר הביטחון הוא תוך ימים ספורים חתם על המינויים. סביר להניח שמרבית הקצונה הבכירה בצה"ל תזכור זאת לברק שבמסגרת סכסוך אישי מול אשכנזי פגע באופן אישי בקצונה הבכירה.
    חובה להזכיר את פרשת מדחת יוסוף בשכם שבה הפקיר ראש הממשלה ברק את החייל הפצוע מדחת יוסוף למוות בזמן פריצה האינתיפאדה השנייה.