נתניהו: "נוציא את המסתננים מדרום תל אביב"

על רקע פסיקת בג"ץ בקרוב בעניין המסתננים, ראש הממשלה מתחייב להמשיך לטפל בנחישות בבעיה: "נמשיך להוציא את המסתננים מדרום תל אביב"

"בלמנו את הכניסה לגבולות שלנו". נתניהו בהרמת כוסית. צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח אתמול (שני) רמז עבה במיוחד לשופטי בית המשפט העליון, לקראת הדיון המכריע בבג"ץ ב־9 באוקטובר בעניין העברת המסתננים למדינה שלישית באפריקה. "בביקור האחרון שלי באפריקה מאוד קידמתי את הנושא הזה (של הוצאת המסתננים)", אמר נתניהו באירוע הרמת כוסית של הליכוד לקראת השנה החדשה, והוסיף: "בלמנו את הכניסה לגבולות שלנו, ואנחנו גם נוציא את המסתננים מדרום תל אביב".

נתניהו טען כי לפני בניית הגדר בגבול מצרים "הגענו ל־17 אלף מסתננים בשנה שהגיעו לישראל", וציין כי "בקלות המספר היה יכול להגיע גם ל־100 אלף. תכפילו בעשר שנים, וזה הסוף של המדינה". ראש הממשלה התגאה כי בזכות בניית הגדר "עצרנו את ההסתננות למדינת ישראל", אך הודה כי 65 אלף מסתננים הצליחו בכל זאת לחדור לישראל. "הוצאנו 20 אלף", אמר, "ואנחנו ממשיכים להוציא עוד 20 אלף".

לפני מספר ימים פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה את המספרים המדויקים: בשנת 2016 יצאו מישראל מרצון 2,752 מסתננים שהגיעו אליה מאריתריאה ומסודן, לעומת 18 מסתננים בלבד שנכנסו מתחילת השנה. לשם השוואה, בשנה שעברה יצאו מישראל 2,030 מסתננים, ונכנסו אליה 146. משנת 2013 עזבו את ישראל כ־15 אלף מסתננים, כאשר כל אחד מהם מקבל מענק של 3,500 דולר ומימון הטיסה.

המספרים, גם אלו שפורסמו בעבר, מוכיחים כי הגדר לבדה אינה מספיקה כדי לבלום לחלוטין את ההסתננות ולפתור את הבעיה הקיימת, ויש לספק תמריצים נוספים. כידוע, עמותות השמאל נתמכות הקרן החדשה לישראל עושות שימוש חוזר ונשנה בבג"ץ כדי לטרפד את הצעות החוק שהממשלה מבקשת להעביר. נכון לעכשיו טקטיקת היציאה מרצון עובדת, וחובה על הממשלה לעשות כל שביכולתה ולהילחם על החקיקה בנושא.

"כשאני רוצה משהו אני משיג אותו", אמר נתניהו בזמנו על מתווה הגז, וקיים. כשסגרו בפניו את הדלת הוא נכנס מהחלון, וכשטרקו את החלון הוא מצא את הכניסה האחורית. נושא המסתננים הוא הזדמנות טובה לגלות נחישות דומה, ולהוכיח לציבור שאפשר להתגבר על הפקידוקרטיה והמשפטיזציה בדרכים יצירתיות.

"כל טפטוף ייענה במטר"

סוגיית המסתננים הייתה אחד מבין "12 ההישגים המרכזיים" של הממשלה, שאותם מנה נתניהו. בנושא הביטחוני הצהיר ראש הממשלה כי צה"ל יגיב בחריפות ובאופן לא פרופורציונלי לטילים ולרקטות שישוגרו לעבר שטח ישראל. בהקשר זה הוא השתמש בביטוי "כל טפטוף ייענה במטר", והוסיף כי בדיפלומטיה העולמית, ובעיקר במזרח התיכון, "החזק והחכם שורד". נתניהו התייחס להתקרבות בין ישראל לחלק מהמדינות הערביות, שלדבריו "הולכות ורואות בישראל בת ברית, ולא אויב". הוא אמנם לא 'הוציא מהארון' את שיתוף הפעולה בין ישראל למשטר הסעודי, אך רמז לכך כשסיפר כי במהלך ביקורו האחרון באפריקה "ניגשו אלי שני סעודים בלובי של המלון וחיבקו אותי. הם אמרו 'אנחנו מעריצים את ישראל'".

בהתייחס לסוגיה הפלסטינית אמר ראש הממשלה כי "יש כאלו שאומרים שבלי הסכם שלום עם הפלסטינים, לא תהיה התקרבות למדינות ערב. אני יותר ויותר משתכנע כי דווקא ההפך הוא הנכון – ההתקרבות היא זו שתקרב גם את השלום עם הפלסטינים". נתניהו הקפיד לא לציין את המונח "פתרון שתי המדינות" בפני קהל מתפקדי הליכוד.

נתניהו תקף את מי שטוענים כי ישראל מצויה בבידוד בינלאומי, וטען כי בשנה הקרובה ייפגש עם 255 מנהיגים. "פעם אריק שרון היה אומר בצחוק 'קצת חמלה', אז אני מבקש 'קצת בידוד'", אמר בהומור. "אני לא עומד בעומס של הפגישות". כשהציג את אחוזי התמיכה הנמוכים של הציבור האמריקני בפלסטינים לעומת האהדה הרבה שלה זוכה ישראל בארה"ב, אמר נתניהו כי הגרף הפלסטיני מזכיר "אק"ג של בן אדם מת". אגב, כשראש הממשלה הזכיר את המפגשים שערך עם המועמדים לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, מתפקדי הליכוד לא הותירו מקום לספק למי נתונה תמיכתם, כשהשמיעו קריאות קצובות "דונלד, דונלד".

הנוכחים באולם זיכו את מרבית דבריו של נתניהו במחיאות כפיים, מלבד נציגי ההתיישבות שצעקו מפעם לפעם "מה עם עמונה, מה עם ההקפאה", ולרוב הוסו בידי יתר הנוכחים. נתניהו, אגב, נמנע לחלוטין מלהתייחס בדבריו להתיישבות ביהודה ושומרון או במזרח ירושלים.

מחמאות לכץ

בניגוד להרמות כוסית קודמות לרגל ראש השנה, שבהן הסתפק נתניהו בברכה קצרה של כעשר דקות, הפעם בחר ראש הממשלה להאריך בדיבור לא רק על הישגי ממשלתו, אלא גם בחלוקת מחמאות נרחבת לשרים ולרבים מהח"כים. האולם בכפר המכביה היה מלא מפה לפה, ואנשי ליכוד ציינו כי מספר המשתתפים היה יותר מכפול לעומת השנה החולפת.

באופן לא מפתיע, הדמות שזכתה למרב קריאות העידוד הייתה שרת התרבות מירי רגב, שצוברת נקודות רבות בקרב מתפקדי הליכוד בעקבות מאבקה המתוקשר מול אנשי הקולנוע והתרבות, כפי שבא לידי ביטוי בטקס פרסי אופיר. רבים ממתפקדי הליכוד העריכו כי אם הפריימריז היו נערכים היום, רגב היתה גורפת את המקום הראשון. מקרב השרים נרשמה נוכחות כמעט מלאה באירוע (מלבד גלעד ארדן), כולל של שר התחבורה ישראל כץ, שכזכור נקלע לעימות חריף עם נתניהו בפרשת העבודות ברכבת אך אמש זכה למחמאות רבות מראש הממשלה.

בשיחות עם פעילים עלו גם שמותיהם של גדעון סער ובוגי יעלון; סער כמי שממשיך להחזיק בגרעין תומכים ופעילים יציב וחזק, המוכן לפעולה ברגע שבו הוא ירצה לשוב לחיים הפוליטיים, ויעלון כמי שסיים למעשה את דרכו במפלגה. "אין לו מטה ואין לו אנשים", אומר יפים, פעיל ליכוד מתל־אביב, שציין כי שר הביטחון לשעבר הגיע למקום השישי בפריימריז האחרונים "בעיקר כי נתניהו וחיים כץ עבדו בשבילו".

כך או כך, אף אחד ממתפקדי הליכוד איננו מוכן להמר על מישהו שיתמודד מול נתניהו לקראת הבחירות הבאות.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. זאת הודעה מטעם משרד ראש הממשלה או כתבה באתר מידה?
    הנה קצת עובדות גלעד, אולי תוכל להתייחס אליהן

    1. ייבוא נשים לישראל
    בשנתיים האחרונות משרד הפנים חילק באמצעות משרד החוץ אלפי ויזות תייר לאריתראים ובעיקר אריתראיות. האריתראים בישראל הקימו משרדי תיירות וייבאו לישראל נשים שנכנסו בטיול מאורגן כצלייניות. כמובן שמנהל האוכלסין, יחידת עוז והביקורות בנתב"ג לא עשו דבר כדי לחקור איך המטוסים חוזרים ריקים. התוצאה בסעיף 2. המחותן של דרעי משכיר דירות למסתננים בדרום תל אביב (בידי נסח טאבו), ההחלטה לייבא את הנשים האריתראיות הייתה מושכלת.

    2. לידות מסתננים
    כיום ע"פ עיריית תל אביב ישנם כ 1000 לידות מסתננים בתל אביב לבדה מה שמצריך בניית בית ספר (30 כיתות) חדש בכל שנה. למעשה הנתונים לא כוללים את הבום עקב יבוא הנשים, בהערכה צנועה יש כ 3000 לידות מסתננים בשנה.

    3. אחריות מערכת הבטחון
    צה"ל הסיע אותם באוטובוסים לתחנה מרכזית בתל אביב מתוך מגמה. לצה"ל בסיסי התראה צוללות, מל"טים והאזנה באריתריאה. המערכת הבטחונית מציידת את צבא אריתריאה. המסתננים האריתראים חייבים לשלם 2% ממשכורתם כדי לשמור על הזכות לבקר שם. ברור שיש עסקה בין המערכת הבטחונית לבין ממשלת אריתריאה שכוללת את המסתננים כאן. השב"כ חסך המון כסף כשכיום אין כמעט שב"חים או ערבים מיו"ש שעובדים בגוש דן, מישהו קיצץ בשל כך בתקציב השב"כ?

    4. חוקיות ההרחקה – ע"פ אמנת דבלין ישראל לא הייתה חייבת לקלוט אף מסתנן ממצרים. סיני שטח תחום וסגור במצרים גם לאזרחים מצרים, במצרים מחנות מוסדרים של האו"ם בהם שוהים כ 2 מיליון פליטים. לא הייתה שום בעיה לסגור עסקה עם המצרים כפי שסגרו כעת כדי לעצור את הסחף.
    לגבי אריתריאה – נשים וילדים יכולים לחזור, כמחצית מהמסתננים תומכי משטר ויכולים לחזור. הגברים שמסוכן להחזירם יכולים להיות מורחקים למדינה שלישית. ממשלות שויץ, דנמרק ואנגליה קבעו כי אין בעיה להחזיר אריתראים, הממשלה שלנו מתחבאת מאחורי הבג"צ כתירוץ.

    5. אחריות עיריית תל אביב והעומדים בראשה – רון חולדאי והמשנה לראש העיר שהוא גם ראש הליכוד בתל אביב
    העירייה תחמה את המסתננים בדרום ובנתה שם שכונת עבדים. חולדאי מעולם לא נאבק כדי להוציא את המסתננים מעירו. להיפך, עיריית תל אביב היא המעסיקה הגדולה ביותר של המסתננים בישראל. המסתננים עובדים בבתי הקפה, המסעדות, הפאבים והבארים ואחראים לעלויות תפעול זולות יחסית של עסקים. לא נעשה מעולם מחקר המראה את הנזק הכלכלי שגרמו המסתננים בדיור, שוק העבודה, הוצאת מט"ח מישראל שלא לדבר על הנזקים החברתיים ועלויות החינוך, הבריאות, השיטור, התחבורה והתברואה. האם הממשלה חשבה על לקזז את עלויות הבריאות והחינוך מהמסתננים או שהם בחזקת גזע עליון – זכויות ללא חובות? רק הנזק הכלכלי שגרמו לו המסתננים שווה כתבה באורך מלא באתר מידה

    6. הממשלה לא עשתה דבר כדי להתכונן להוצאת המסתננים מישראל. נדרשת עבודת שטח וחקיקה, מיכון, פיקוח שכר, הכנסת אוכלוסיות רבות למעגל העבודה כדי למלא את החלל שיווצר עם הוצאת המסתננים. ניתן להשתמש באותו האפקט גם כדי להוריד את כמות העובדים הזרים החוקיים במשק.

    1. צודק הם מתרבים בקצב "פרו וישרצו וירבו ויעצמו–במאוד מאוד; ותימלא הארץ, אותם."

  2. לדעתי בגץ יפסול וזה הולך להיות אחת הפסיקות הכי הרסניות מאז קום מדינת ישראל. יש לציין שאוסטרליה בית המשפט אישר העברת מסתננים למדינה שלישית אבל כאשר מדובר בסניף של מרץ זה כבר בעיה מה שטוב לבית המשפט האוסטרלי מבחינת חוקי הבינלאומיים לא טוב לאנשי בגץ ממרץ. כל זה עוד לפני שאירופה חתמה על הסכם לחזרתן של פליטי סוריה לתורכיה, אין ספק שמשפטני השמאל יסבירו לנו מבחינת החוקים הבינלאומיים למה אסור להעביר אותם, אבל יהיה להם קשה להסביר למה אירופה כן ואנחנו לא.

  3. מאיפה הגריל הליכוד את הליצן הזה
    אירן אאוט מסתננים אין
    תמיד יש אסון חדש בקנה
    תמיד סכנת השמדה באופק
    די לקשקשת

    1. לא, איראן לא מהווה בעייה, גם המסתננים לא, בכלל לא. זה רק הכיבוש, הכיבוש האיום והנורא שמייסר אותך, סליחה אותנו…

    2. די לקשקשת תגיד לעצמך, קשקשן. ודי לכתוב בזלזול נגד נתניהו. מה הנימוקים שלך לקשקושים שלך? מה לא נכון בדברי ראש הממשלה?

  4. וזה מה שיש לי להגיד: ביבי יישפט במעשים ולא בדיבורים. בינתיים יש לזכותו גדר אחת שנבנתה באיחור גדול ולאט מידי. ויש לחובתו אוטובוסים שפרקו מסתננים בתחנה המרכזית ועשר שנים של כמעט עמידה במקום.
    הדיון הקרוב בבג״ץ יהיה אבן הבוחן. האם הממשלה תגיע לדיון מוכנה עם כל התשובות ועם הסכמים טובים וסגורים עם מדינות אפריקה שנבחרו כמדינה שלישית, או ששוב הכול יהיה אלתור חפיפי של הרגע האחרון שלא יעמוד במבחן בג״ץ.

  5. הבגץ לא ימשיך להיתעלם מהעם.רוב רובו העצום של העם רוצה החזרת המיסתננים.האמון בבגץ על הפנים.כי הוא חי בבועה לא חש את רחשי לב העם.אז הגיע הזמן סוף סוף שירד לעם. הוא חי במיגדל שן.במציאות של היום. לא חש את רחשי לב העם. משהו לא בסדר באופן חמור במערכת החוק של אהרון ברק.היא הפכה אכזרית ואטומה. גם באשמת בגץ. העם צופה ובודק. האם הבגץ שייך באמת לעם ישראל או אלטיסטי.

  6. תשמעו, אין לי מושג על מה אתם מדברים. הרושם שלי הוא בדיוק הפוך. אני מקווה שאתם צודקים אבל הרושם שלי הוא בדיוק הפוך. ואני אומר לכם את זה רסמי.

  7. עצרו את המסתננים עם גדר בגבול וזה מצויין, אבל אם ביבי ימצא את הזמן ויגיע ליום סיור בדרום תל-אביב, אולי עם הדרכה של: שפי פז למשל, הוא עלול לגלות שכל מסתננת שניה בהריון, או שהיא גוררת אחריה 2-3 ילדים, הכל לפי תכנון בוגדי הקרן לישראל חדשה.

    כבר היום יש באזור זה כ:80-90 אלף מסתננים ובני משפחותיהם, (למשל כל צופי שבט איתן הם ילדי מסתננים), האם חושבים שהבעיה תחלוף רק מפני שלא זוכה לטיפול הולם?

    כבר היתה הפגנה אלימה בכיכר העיר, וזה סימן לעתיד.

  8. עצרת את ההסתננות לא לפני שאפשרת למאות אלפים להסתנן חופשי חופשי ויצרת את הבעיה. היום אינך יודע לפתור אותה. מגיע לך צל"ג

    1. "עצרת"? "יצרת"? עוד נוסח שקוף של כנופיית "רק לא ביבי". חסרה רק עוד תוספת קטנה: "חילקת להם גלידת פיסטוק". אין דבר, בהנחיות החדשות של הטוקבקיסטים מטעם הקרן החדשה לישראל יחברו גם את הפיסטוק לבעיית המסתננים ש"ביבי יצר".