"הגיע הזמן ששרת המשפטים תחליט אם היא בעד או נגד תושבי השכונות"

זעם בעקבות התבטאויות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור בנושא המסתננים. ח"כ אמיר אוחנה: "נורא קל להאשים בגזענות קשישות שמפחדות לצאת מהבית". פעילת השכונות שפי פז: "רצוי ששקד תפטר את המנכ״לית"

הגיע הזמן לעשות סדר במשרד. צילום: מארק ישראל שלם /פלאש90

סוגיית המסתננים בדרום תל אביב צוברת נפח תקשורתי וציבורי הולך וגדל ככל שמתקרב מועד הדיון המכריע בבג"צ 'המדינה השלישית', ב-9 באוקטובר. ביום ראשון האחרון פרסמנו ב'מידה' אמירות שנויות במחלוקת של מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, בנושא. "אני לא גרה רק עם שכנים בלונדיניים עם עיניים ירוקות", אמרה פלמור, והוסיפה כי "בתרבות של שנת2016, אני לא אמורה להגיד שבשכונה שלי יגורו רק מי שדומים לי" בהמשך רמזה פלמור כי תושבי דרום תל אביב המתנגדים לנוכחות המסתננים בשכונותיהם לוקים בגזענות. "יש שאלה אם מצדיקים את הדבר הזה", אמרה. "אנחנו חוזרים לשאלה הזו של גזענות הנובעת מתוך תפיסת עליונות על קבוצה נחותה, או מחוסר חיבה שזה גם סוג של גזענות".

אמירות אלו מקוממות ומפתיעות, במיוחד לנוכח העובדה כי השרה הממונה עליה, איילת שקד, תקפה בעבר במילים חריפות את תופעת ההסתננות כשטענה כי "לא נהיה לשכת התעסוקה של אפריקה", והבטיחה לקדם פתרון "שיעצור את השטף של מסתננים לארץ". לאחר פסיקת בג"צ האחרונה, שהשעתה את מימוש החלטת הממשלה להעביר את המסתננים למדינה שלישית, הצהירה שקד כי ההחלטה מהווה "הכרזה על דרום תל אביב כמתקן שהייה".

אמי פלמור מונתה לתפקיד מנכ"לית משרד המשפטים על ידי שרת המשפטים ציפי לבני. שלא כמו שאר שרי הממשלה, עם כניסתה של השרה שקד למשרד היא בחרה שלא להחליף את המנכ"לית, ופלמור נותרה בתפקידה.

בהתייחס להתבטאויות אלו של פלמור שסותרות באופן מובהק את מדיניות השרה, השיבה שקד כי "אין מי שטיפל בנושא המסתננים יותר מהשרה שקד ועמדתה ברורה בעניין".

ח"כים אחרים ממפלגת 'הבית היהודי', בה חברה השרה שקד, סירבו להתייחס לאמירותיה של פלמור – כולל שר החינוך נפתלי בנט, שהצהיר לא אחת על מחויבותו לסוגיית דרום תל אביב, ואף נפגש לאחרונה עם שפי פז, מנהיגת המאבק של תושבי דרום תל אביב להוצאת המסתננים.

פז, מצידה, קוראת לשקד לנקוט בפעולה חד-משמעית נגד פלמור, בעקבות דבריה בסוגיית המסתננים. "הגיע הזמן ששרת המשפטים תחליט אם היא בעד או נגד תושבי השכונות", מבהירה פז ל'מידה'. "סירוב להיות מיעוט אתני בבית שלך אינו חוסר חיבה, אינו תפיסת עליונות ואינו גזענות. זו תמצית הרעיון של הבית הלאומי. הייתי מצפה ששרת משפטים מ'הבית היהודי' לא תסבול אמירות מהסוג הזה במשרד שלה. אולי רצוי היה שתפטר את המנכ״לית לפני הדיון הקרוב בבג״ץ וכך תעביר מסר ברור וחד-משמעי באיזה מחנה נמצא הלב שלה" אמרה.

בהתייחס לפלמור, אומרת פז: "לפני שאת מדברת על 'שכנים בלונדינים עם עיניים ירוקות' כדאי שתפתחי קצת את העיניים. את המילה 'גזענות' את מתבקשת לקחת ולזרוק לים בתשליך".

פז גם התייחסה להצהרה של ראש הממשלה לפני יומיים כי ממשלתו "תוציא את המסתננים מדרום תל אביב". "שבענו הבטחות", אומרת פז, "אנחנו דורשים תוצאות. בינתיים דיבורים על עשרים אלף מגורשים לא עושים עלינו רושם במיוחד כי על כל מסתנן שיגורש ייוולדו שני ילדים. רק מדיניות כוללת לגירוש מלא של כל המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים, שהשתלטו על השכונות שלנו, כולל ובמיוחד המשפחות והילדים, ואכיפתה של המדיניות הזאת, תניע אותנו להגיד תודה".

לא החליפה את המנכ"לית. שקד ופלמור עם פרקליט המדינה לדור. צילום: דודי ועקנין /פלאש90
לא החליפה את המנכ"לית. שקד ופלמור עם פרקליט המדינה שי ניצן. צילום: דודי ועקנין /פלאש90

ח"כ אמיר אוחנה השמיע גם הוא ביקורת נוקבת על הרמיזה של פלמור לגזענות מצד תושבי דרום תל אביב. "דווקא בקרב פעילי שכונות דרום תל אביב", אומר אוחנה ל'מידה', "ישנו תמהיל כל כך מיוחד של מזרחים ואשכנזים, להט"ב וסטרייטים, שפשוט נמאס להם מהעובדה ששכונותיהם, שמלכתחילה היו קשות, הפכו לבלתי אפשריות, עם עשרות אלפי מסתננים לא חוקיים – על כל ההשלכות הקשות המשתמעות מכך". לדברי אוחנה, "נורא קל להאשים בגזענות קשישות שמפחדות לצאת מהבית בשעות החשיכה או ילדות שמרטיבות במיטה מפחד שיכנסו לחדרן לאנוס אותן, או סתם צעירים שחרדים לעבור דרך השכונות שמא ישדדו מהם באלימות את הסלולארי, כאילו שצבע העור הוא שמפריע להם – ולא המציאות הקשה בשטח".

תגובת דובר משרד המשפטים:

בהמשך לפרסומים האחרונים באתרכם נגד מנכ"לית משרד המשפטים נבקש לחדד ולהבהיר כי הרצאתה של עו"ד פלמור עסקה בדו"ח הצוות שהוקם לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה.

כל ניסיון לייחס לעו"ד פלמור דברים שלא אמרה כלל או רמזים למיניהם לגבי תושבי השכונות בדרום ת"א, כנטען באתרכם, איננו אלא עיוות וסילוף מוחלטים של הדברים, שיש בו הטעייה בוטה של ציבור הקוראים.

מלשכת שרת המשפטים נמסר:

"אין מי שנלחם למען תושבי דרום תל אביב יותר משרת המשפטים איילת שקד. כמובן שהיא לא תסבול כל התבטאות נגד התושבים הנפלאים האלו. אלא שיש בעיה קטנה: הדברים המתוארים כלל לא נאמרו. האזנה להקלטה מעלה כי אין ספק שכוונת הדברים היתה נגד גזענות כלפי יוצאי אתיופיה. אין לנו ציפיות גדולות מאתר מידה להוגנות וכושר שיפוט מציאות תקין, אך נדמה שהפעם האתר שבר את השיא של עצמו".

לנוכח הטענות, הקלטת דבריה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור נמסרה לידי השרה ודובר משרד המשפטים והיא אף מוטמעת בתחילת הכתבה. ישמע הקורא וישפוט.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. אוחנה קלע בול. בדיוק כמו שמי שרואה ערבי עם מעיל ביום חמים עולה לאוטובוס מפחד. הפחד אינו מה"אחר" כי הוא ערבי, אלא מהאלימות הערבית שהיא חלק בלתי נפרד מהמציאות הישראלית.

    1. ששש! איך אתה מעז לבלבל אותנו עם העובדות! גזען שכמוך! מה אתה לא יודע שערבי עם מעיל בקיץ, פשוט מסתיר מתחת למעיל הרבה מתנות שהוא רוצה לחלק לכל יושבי האוטובוס?!

  2. איילת שקד חייבת לפטר את פלמר, אם היא רוצה שישאר הבית היהודי ולא יהפך לבית האפריקאי.

  3. די עם השטויות. חוק המסתננים לא נותן בשורה לתושבי דרום תל אביב. מתקן חולות יכול להכיל בסך הכל 3 אלפים מסתננים. בזמן שיש בישראל כ50 אלף מסתננים. עלות הקמת מתקן חולות עלתה למדינה על פי משרד הביטחון ורשות בתי הסוהר כ323 מיליון ש"ח ועלות אחזקתם של המסתננים עולה לנו כ 100 מיליון ש"ח בשנה. השרה שקד יודעת שהחוק לא תופס מים. שקד יודעת כי בג"ץ אישר את החוק חוץ מסעיף אחד בו, זמן המאסר. לכן טוב לשקד שבגץ לא ישאר את החוק. כל מה שהיה צריך לעשות בשביל שחוק זה יאושר סופית הוא הורדת תקופת המאסר לשנה.
    מה היה קורה במקום לבנות את מתקן חולות היו משקיעים את ה500 מיליון שח בשיקום דרום תל אביב ?

  4. שמעתי את ההקלטה ואתם פשוט טועים. היא דיברה בהקשר של עלייה כפי שאפשר לשמוע בפירוש ובכלל לא מדברת ולא מזכירה מסתננים

  5. איילת שקד, את קורעת אותנו – חברייך לדעה – אם את מתחמקת מלנקוט עמדה קשוחה כנגד אמירה "אופנתית" מבית היוצר הצפונבוני.
    אנו מצפים לפעולה בנושא, ואולי לפחות להתנצלות על הדברים.
    לא לטיוח.

  6. משרד המשפטים משחק אותה מטומטם או שהוא פשוט מטומטם.
    בהקלטה הכתב או מי שלא יהיה, שואל את הגברת:

    "לא, אבל דרום תל אביב זה פחות עניין של משטרה, זה יותר עניין של מאבק בין אזרחים, או בין תושבים, כאלו זה..
    ויש טענות של גזענות בגלל זה כאילו מעניין אותי לשמוע אך את תופסת את זה, גם ככה או שזה משהו?"

    והיא עונה לו בדיוק לגבי השאלה שלו לגבי המסתננים ולא לגבי עולי אתיופיה!

  7. תגובת משרד המשפטים מטומטמת ושיקירת לחלוטין.
    יש הקלטה, ובהקלטה שומעים בברור שהיא עונה על השאלה של הכתב ששאל אותה במילים האלו:
    "לא, אבל דרום תל אביב זה פחות עניין של משטרה, זה יותר עניין של מאבק בין אזרחים, או בין תושבים, כאלו זה..
    ויש טענות של גזענות בגלל זה כאילו מעניין אותי לשמוע אך את תופסת את זה, גם ככה או שזה משהו".
    משהו במשרד המשפטים התחלק על השכל לשלוח תגובה כזאת שקרית בלי בושה.

  8. הקשבתי היטב להקלטה, ולדעתי ההיתממות של גב' פלמור ומשרד המשפטים ממש מגוחכת. היא אמרה בדיוק את מה שנטען עליה, גם אם טעתה ולא הבינה את השאלה, או לא הסבירה את עצמה כמו שצריך.
    היה עדיף להם פשוט להתנצל ולומר שהיא התכוונה למשהו אחר במקום לתקוף. פתטי.

  9. על מה מדברת שרת המישפטים. משהו לא בסדר באופן חמור במערכת המישפט של אהרון ברק. היא נימאסה על העם חותרת תחת המדינה כדי להרוס אותה. מערכת חוק שמצדדת במיסתננים עבריינים במקום בחלש באומלל בדל היא מערכת שפשטה לגמרי את הרגל.אכזרית שטנית מרושעת ופושעת.אין לה מקום במדינת ישראל. נטע זר נוכרי ואנטישמי. שקד לא עושה כלום לתקן.היא אם יש בה משהו לאומי ביכלל צריכה לדעת כמה חמורה היתנהלות המערכת הזו.היא פועלת נגד רצון העם וההמון. קטסטרופאלית הרת אסון ועבריינית ומושחתת. חייבים להחזיר אותה דחוף לתקופה שלפני אהרון ברק כי לעם נימאס מעריצותה ואטימותה ורוע ליבה.הבגץ פשט לגמרי את הרגל ומיתערב בעיניינים לא לו. ממש כמו המימסד החרדי.שניהם פשטו לגמרי את הרגל עריצים דיקטטורים ומיעוט. נקעה נפשו של העם משניהם.