מתחילים להתפכח: משרד החוץ מנתק מגע מעמותות השמאל

בעקבות פניית 'מידה' וגורמים נוספים הודיעה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי על השעיית שיתוף הפעולה של משרד החוץ עם 'מרכז מינרבה לזכויות אדם', הפועל בחסות האוניברסיטה העברית ומהווה חממה לקשת רחבה של עמותות שמאל רדיקלי

"משרד החוץ לא ישתף פעולה עם ארגונים המכפישים את ישראל". חוטובלי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד החוץ משעה את קשריו עם 'מרכז מינרבה לזכויות אדם' הפועל בחסות הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. בהודעה שיצאה הערב (שני) מטעם לשכתה של סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי נמסר כי ההחלטה התקבלה "על רקע שיתוף הפעולה של מינרבה עם שורה של ארגונים אנטי ישראלים" – בראשם 'בצלם', 'המוקד להגנת הפרט', 'הוועד הציבורי למניעת עינויים בישראל', 'גישה' ועוד.

ההודעה המדוברת הגיעה לאחר מספר פניות של אתר 'מידה' למשרד החוץ בנוגע לאזכור שמו של המשרד כאחד הגופים שמעניקים "תמיכה נדיבה" למינרבה. אתמול בצהריים (ראשון) הסתפקו במשרד החוץ בתגובה לקונית והשיבו כי "המשרד אינו מממן את מרכז מינרבה", אך בצאת החג, כאמור, יצאה מטעם לשכתה של חוטובלי הודעה רשמית המורה על השעיית הקשרים – אך לא על ניתוקם לצמיתות – בין משרד החוץ למינרבה.

"משרד החוץ לא ישתף פעולה עם ארגונים המכפישים את ישראל מעל כל במה אפשרית", נמסר מלשכת ח"כ חוטובלי, שהוסיפה כי המשרד "מעולם לא מימן את מינרבה, שבמסווה של פעילות אקדמית מקדם אג'נדה פוליטית בשיתוף פעולה עם ארגונים רדיקליים". חוטובלי טוענת אמנם כי משרדה "מעולם לא מימן את מינרבה", אך בעבר, לפני כניסתה של חוטובלי לתפקיד סגנית השר, שיתף משרד החוץ פעולה עם המרכז. חוטובלי גם דרשה להסיר "באופן מיידי" את שמו של משרד החוץ הישראלי מהאתר של מינרבה. נכון לכתיבת שורות אלו, שמו של משרד החוץ עדיין מופיע באתר המרכז.

"מרכז מינרבה לזכויות אדם" של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית מגדיר עצמו כאחד "המרכזים הבולטים בנוף האקדמי הישראלי, המסורים לקידום המחקר והחינוך לזכויות האדם". בנוסף, במינרבה גאים בכך ש"המרכז משקיע ועוסק רבות בקידום סטודנטים בולטים מהאוניברסיטה העברית בכדי לפתחם כמנהיגים לשינוי חברתי". אחד הגופים התומכים במינרבה הוא 'הקרן החדשה לישראל'.

הפעילות של מרכז מינרבה נשמעת לכאורה חיובית וניטרלית, אך בפועל מדובר בגוף המקדם אג'נדה התואמת את השוליים השמאליים ביותר במפה הפוליטית בישראל. אחד מבכירי מינרבה, למשל, הוא ראיף זריק. במאמר שפרסם ב'הארץ' טען זריק כי במלחמת העצמאות התקיים "אלמנט קולוניאלי… הממשיך להתקיים בישראל בגבולות 1948". זריק, מנהל־שותף במינרבה, גם קרא במאמרו ל"חשיבה מחדש, שתאפשר לאומיות יהודית חדשה המודעת לשורשים הקולוניאליים שלה ומקבלת אחריות".

מלגות לטובת פעילות ב'בצלם'

אמירותיו של זריק מתיישבות היטב עם תכנית הלימודים של מינרבה, המהווה חממה לקשת רחבה של עמותות שמאל רדיקלי, חלקן ממומנות גם הן בידי הקרן החדשה. בין העמותות שמשתפות פעולה עם מינרבה ניתן למצוא כאמור את 'בצלם', שרק ביום שישי האחרון הוציא המנכ"ל שלה, חגי אלעד, את דיבתה של ישראל בפני מועצת הביטחון של האו"ם; את 'א.ס.ף' הפועלת למען המסתננים; או את 'המוקד להגנת הפרט' שרק לאחרונה רשמה 'הישג' כביר בדמות דחייה זמנית, עד פסיקת בג"ץ, של הריסת בתי משפחות המחבלים שהיו מעורבים ברצח איתם ונעמה הנקין ז"ל. קודם לכן עתר 'המוקד להגנת הפרט' לבג"ץ נגד הרס בית משפחתו של מחמד נאמר מחמוד טראירה, שרצח את הלל אריאל יפה ז"ל בת ה-13 במיטתה.

בשנים האחרונות מעניק מרכז מינרבה – הפועל כאמור תחת האוניברסיטה העברית, מוסד ציבורי הנשען על כספי משלם המסים הישראלי – 9,000 שקלים לכל סטודנט המתנדב באחת מאותן עמותות השמאל. בהודעת המרכז לקראת שנת הלימודים האקדמית הקרובה נכתב במפורש כי הסטודנטים המשתתפים בתכנית יהיו מחויבים בהתנדבות בארגונים דוגמת 'בצלם' או 'המוקד להגנת הפרט', המגן כאמור על משפחות רוצחי ישראלים, "בהיקף 8 שעות שבועיות". במינרבה הדגישו כי התמחות הסטודנטים באותם ארגוני שמאל "מהווה תנאי לקבלת המלגה".

במכתב ששיגר במוצ"ש האחרון לסגנית שר החוץ, כתב עו"ד אביחי בוארון כי "תרומת משרד החוץ למרכז מינרבה, המממן פעילות בארגונים החותרים באופן מובהק כנגד יחסי החוץ של מדינת ישראל, אבסורדית ובלתי סבירה בעליל". בעקבות פנייה מצד פעיל הימין שי גליק, העלה בוארון במכתבו ספק בנוגע להתנהלותו הכספית של מרכז מינרבה, "המחלק מלגות לימודיות בתמורה להתנדבות", דפוס שממנו "עולה חשש שתשלומים שכאלו נחשבים כמשכורת המחויבת במס ולא כמלגות הפטורות ממס". עו"ד בוארון פנה לח"כ חוטובלי בבקשה לבחון האם משרד החוץ "הוטעה על ידי מרכז מינרבה במהלך השנים שבהם תמך משרדכם במרכז מינרבה".

תלונה דומה, המטילה ספק בנוגע להתנהלותו הכספית של מרכז מינרבה, שלח בימים האחרונים לרשות המסים גם עו"ד דורון ניר-צבי. "עולה החשד", כתב ניר-צבי,"כי מזה זמן רב משלמים מרכז מינרבה וארגון שתי"ל (הזרוע הביצועית של הקרן החדשה) תשלומים המוגדרים כמלגה הפטורה ממס בתמורה לפעילות בניגוד לפקודת המס". בסוף מכתבו פונה עו"ד ניר-צבי לארז אורעד, מנהל המחלקה למוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים, "להורות על חקירת הפרשה ועל נקיטת אמצעים כנגד מפעילי התכנית במידה ויוברר כי העניקו מלגות בפטור ממס בניגוד לפקודת המס".

בימים אלו מתבררת התלונה נגד מינרבה ברשות המסים. בקשת תגובה נשלחה לרשות המסים, ותובא לכשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. תיכף תצא הודעה של המשנה ליועמ"ש כי ההשעיה אינה חוקית, כמובן הכל פי חוק "הסל" כבוד האדם וחירותו, חופש העיסוק ההכפשה וכיוצ"ב.

  2. מעט מדי, מאוחר מדי. שורשיו של השמאל האוטו אנטישמי עמוקים מאוד בתוך הממסד הישראלי על כל גווניו: תקשורת, אקדמיה, בית משפט, עמותות חוץ ממשלתיות, קשרים בינלאומיים וכולה. טיפול בהם חייב להקיף את כל המערכות הללו ולא בסתימת חור בחלון מדי פעם כי הם יכנסו דרך הדלת הראשית. לדעתי זה האיום הכי גדול על מדינת ישראל.

  3. איך הרשו כל השנים שהעמותות החולות הללו לא יבואו למשפט צדק??

  4. לא מבין את המושג השהייה … במקרה שלפנינו זה לא משהו כאילו עשו כאילו מוסרים מידע שקרי. מה לא רואים לא שומעים מה נעשה על ידי עמותות השמאל
    כאן צריך לבוא ניתוק מוחלט

  5. אתר 'מידה' ממשיך לקרוא לקרן בכינוי בעברית שנתנו לה מקימיה 'הקרן החדשה לישראל' ולא בתרגום הנכון מאנגלית שהינו 'הקרן לישראל חדשה'.
    מכיון שאין לחשוד במקימי הקרן הנ"ל שאינם יודעים עברית כהלכה, הי שיש לבדוק האם ההבדל בין שני הכינויים (בעברית ובתרגום מאנגלית) מהוה הטעייה מכוונת של הציבור, בין אם ציבור קוראי האנגלית ובין אם ציבור קוראי העברית.
    משום כך, האם ייתכן שאתר 'מידה' משתף פעולה עם מטרת הקרן, ומסייע גם הוא בהטעיית הציבור?
    האם שיתוף פעולה זה נובע מחוסר רצון להתעמת עם היועצים המשפטיים של הקרן הנ"ל (שככל הידוע חלקם אף מכהן בבית המשפט העליון במדינת ישראל)? כלומר האם אתר 'מידה' נתקל באיום כלשהו מצד היועצים המשפטיים של הקרן הנ"ל, ולכן כותבי ועורכי האתר מורתעים מלכתוב את התרגום הנכון של שם הקרן הנ"ל, או אף לכתוב על ההטעיה שנקטו מקימי הקרן?
    אגב, האם הקרן הנ"ל רשומה ברשם כלשהו של מדינת ישראל? אם כן, אשמח לדעת כיצד אותו רשם מתייחס להבדל בין הכינוי בעברית לבין תרגום השם מאנגלית. אם לא, הרי שיש לבדוק האם שימוש בשם בעברית הינו הטעיה מכוונת ובזדון מצד מקימי ומנהלי הקרן.

  6. 'הקרן לישראל חדשה' עובדת על כולנו בעיניים ובסוף מצליחה .
    אנשי הליכוד מדברים הרבה ועושים מעט.
    גם הבית היהודי לא הרבה יותר טובים

  7. שאלה טכנית – העניין הזה של מיסוי המלגות תמורת התנדבות, לא רלוונטי גם למלגות פר"ח?

  8. מאוחר מדי, היה צריך לעשות זאת. מזמן. הארגונים המתועבים האלה, השתמשו בחופש הביטוי לפגוע במדינת ישראל.