המבקר שפירא, אתה חושב שאנשים מטומטמים?

כדי לטהר את השמאל ולקבוע שפעילות V15 בבחירות האחרונות לא הייתה בגדר מימון מפלגות, מבקר המדינה עורך בדיקות סלקטיביות, מתעלם מממצאים ומותח את גבולות הפרשנות

תעמולת V15 במערכת הבחירות. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

דו"ח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שפורסם אתמול וקבע כי ארגון V15 וסיעת המחנה הציוני לא עברו על חוק מימון מפלגות בבחירות 2015, התקבל בצהלה גדולה בשמאל הישראלי. הגדיל מכולם לעשות ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני, שיצא בהצהרה כי "השמש של החג שוזפת את האמת: ארגון V15 לא פעל מטעמנו".

חסון איננו טועה בהבנתו את דו"ח המבקר, אך זו בדיוק הבעיה. קריאה מעמיקה של הדו"ח מגלה עד כמה עמוק השבר, ועד כמה הפך מבקר המדינה לשחקן פוליטי. כדי להגיע למסקנה שמטהרת את השמאל נזקק מבקר המדינה למתודות בדיקה סלקטיביות, להתעלמות מממצאים ולמתיחת גבולות הפרשנות של הנהלים. בדו"ח הסופי המבקר עושה הכול כדי להכשיר את השרץ, והתוצאה בהתאם: טמא ומסריח. למקרא הדו"ח קשה שלא לשוב ולהיזכר בשאלה שהטיח ירון לונדון בנציגת V15, שניסתה להשמיע במהלך הבחירות טיעונים דומים: "את חושבת שאנשים מטומטמים?"…

החלק הקריטי ביותר בדו"ח עוסק בשאלה האם V15 העמיד את שירותיו במהלך הבחירות האחרונות לטובת סיעת המחנה הציוני של הרצוג – פעולה המהווה לכאורה תעמולת בחירות אסורה. בדו"ח המבקר מצוין כי מלבד פנייה לגורמים המבוקרים – שכמובן "הכחישו מכול וכול זיקה ארגונית כלשהי ביניהם" – אנשי ביקורת המדינה ערכו בעצמם "בדיקה" על "דיווחי הסיעות", בין היתר בדמות "סקירת פרסומים" של V15.

המבקר איננו מפרט לאילו חומרים נחשפו אנשיו בבואם לקבוע האם התקיימה "זיקה ארגונית ישירה" בין V15 למחנה הציוני. מעניין, למשל, האם אנשיו של המבקר התייחסו לכך שכמעט כל הפעילים ב־V15 היו קשורים לכאורה בעברם לראשי המחנה הציוני – בהם ציפי לבני ושלי יחימוביץ'. לא היה צריך להתאמץ כדי לגלות זאת. חיפוש פשוט ברשת היה מביא את אנשי המבקר לתחקיר שפורסם בנושא מעל במה זו כחודש לפני הבחירות.

מבקר המדינה עצמו ציין בדו"ח כי די בכך שמתקיימת "זיקה מעשית אשר נוצרת על ידי ממלאי תפקידים" כדי להוכיח קשר בין גוף חוץ־מפלגתי לסיעה מסוימת. לכאורה זיקה כזו הייתה גם הייתה, אך שפירא לא ייחס לכך חשיבות. מדוע? לא ברור. השמש של החג לא טרחה לציין זאת בדו"ח.

ומה לגבי תוכן המסרים של V15? על פי הכללים שקבע המבקר עצמו (בעקבות דו"חות קודמיו במערכות בחירות אחרות), די להוכיח כי הגוף החוץ־מפלגתי "עורך תעמולה ישירה (ההדגשה במקור, ג"צ), הקוראת במפורש להצביע בעד סיעה מסוימת או מועמדה לראש הממשלה" כדי להגדיר את יחסי הגומלין בין הצדדים כתעמולת בחירות.

בפסקה החשובה ביותר בדו"ח מודה המבקר כי "אין להתעלם מהמסרים הישירים שמצאו ביטוי בחלק מהפרסומים" של V15, "לרבות פרסומים הקוראים להחלפת הממשלה". עם זאת, המבקר הכריע כי בפעילותה של V15 "לא ניתן לראות… תעמולה מובהקת לטובת סיעה ספציפית (המחנ"צ, ג"צ)" – וזאת בשם "חשיבותו של חופש הביטוי הפוליטי של יחידים וקבוצות בחברה דמוקרטית".

נכון אמנם כי V15 לא תמך באופן מפורש במחנה הציוני או בהרצוג לראשות הממשלה. עם זאת, אם מחברים את שלוש העובדות הבאות – יחסי הגומלין בין פעילי V15 לבכירים במחנה הציוני; הקריאה המפורשת של פעילי V15 להפיל את ממשלת הימין ולהמליך במקומה ממשלת שמאל ("כחלון ושמאלה"); והעובדה כי בוז'י הרצוג, יו"ר המחנה הציוני, היה ללא ספק מועמד גוש השמאל לראשות הממשלה – אין מנוס מהמסקנה כי פעילות V15 נועדה לסייע להרצוג ולמפלגתו להפיל את נתניהו והימין מהשלטון.

דווקא ממבקר המדינה, ששב וחזר בדו"ח שלו על הקביעה כי הזיקה בין גורם חוץ־מפלגתי לסיעה מסוימת במהלך תקופת בחירות "מוסתרת לרוב מן העין, וגילויה עשוי אף להיות בלתי אפשרי" – היה ניתן לצפות לנצל את משאביו הרבים כדי לחשוף את פרצופו האמיתי של הארגון. כלפי חוץ הסתפקו ב־V15 בסיסמה "פשוט מחליפים", אך לאף אחד במדינת ישראל, מלבד למבקר המדינה ואנשיו כנראה, לא היה ספק כי ב"מחליפים" אין הכוונה לזהבה גלאון או לאיימן עודה – אלא להרצוג ולמחנה הציוני.

מכשיר את הדרך ל'דרכנו'

בהמשך הדו"ח ניקה המבקר גם את עיתון 'ישראל היום' מטענות השמאל כי שימש לכאורה במהלך הבחירות כלי תעמולה בידי נתניהו. עם זאת, בהמלצותיו להמשך טיפול בכל אחד מהנושאים ההטיה שלו נחשפה שוב. בעוד שבנוגע ל'ישראל היום' המליץ שפירא כי הסוגיה "תיבחן על ידי המחוקק, תוך שימת לב לערכי היסוד השונים במטרה ליצור את האיזונים הנדרשים ביניהם" – בגזרת הארגונים החוץ-מפלגתיים ו-V15 נשמעת דממה מכיוונו של המבקר, שלא טרח להוסיף המלצה על התערבות חקיקתית.

אם הדבר היה תלוי בשפירא, חוק ישראל היום היה עובר וחוקי העמותות למיניהם לא. לזה לא קוראים ביקורת על רשויות הממשל. קוראים לזה פוליטיקה.

למי שתהה, לא מדובר בסוגיה תיאורטית השייכת לעבר. לפני מספר חודשים נבלעה V15 בתוך תנועה חדשה בשם 'דרכנו'. גם כאן, הפלא ופלא, המוטו הוא להמשיך ולהתל במצביעי ימין ולנסות לשכנע אותם להצטרף לגוש השמאל בעזרת שש מילות הקסם: "זה לא עניין של ימין ושמאל".

מנכ"לית 'קול אחד' פולי ברונשטיין, מראשי V15 לשעבר, הסבירה בראיון ל'הארץ'  לפני כשנה כי "הפעם אנחנו מחפשים את האנשים שהם לא איתנו מהסיבות הלא נכונות: מצביעי ליכוד שמקומם במחנה המתון". ברונשטיין ממשיכה להיזהר מהמילה "שמאל", ובמקום זאת עושה שימוש במונח המכובס "המחנה המתון", שאליו היא שואפת לצרף את עדר "מצביעי הליכוד".

מכיוון שקמפיין V15-דרכנו ממשיך בעוז, החלטתו של שפירא חמורה אף יותר: מדובר בהחלטה שיש לה משמעויות נרחבות על ההווה ועל העתיד, ולא רק על העבר. החלפת שלטון הימין תלויה בין היתר בהלבנת פעילותה של V15 שתאפשר ל'דרכנו' להמשיך את הקמפיין ביתר שאת.

שפירא סיפק את הסחורה שהתקשורת מחכה לה, ולא בפעם הראשונה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. המבקר אמר בדיוק כמוכם: "V15 לא תמך באופן מפורש במחנה הציוני או בהרצוג לראשות הממשלה".
    אתם כאלה גרועים: "חיפוש בגוגל יראה.. " כאילו שזה הוכחה.
    V15 אמר תבחרו בכל דבר מכחלון שמאלה כלומר: הרצוג, יאיר לפיד, כחלון, ליברמן (לתקופה מסוימת), יהדות התורה, דרעי, זהבה גלאון.
    ישראל היום אומר תבחרו בביבי
    וחוץ מזה – ביבי הפר את חוק הבחירות הדמוקרטיות עם תעמולה ביום הבחירות. אם כבר על זה צריך תת את הקנס הכי גדול. משום מה כולם מרחמים עליו

    1. א. תוצאות חיפוש בגוגל מוכיחות את קיומם של מסמכים, כתבות, אירועים וכדומה. אמיתות של ציטוט בכתבה, למשל, עהיא עניין נפרד התלוי באמינות הפירסום, אך עצם הופעתו בתוצאות חיפוש בגוגל מוכיח את קיומו מעל לכל ספק סביר. אם כך, נדרשת השאלה, מדוע חיפוש בגוגל דווקא כן מוכיח משהו למישהו רק כאשר נוח לו.
      ב. אף אחד לא מרחם על ביבי והוא לא עבר על החוק. V15 היה צד שלישי שהתחזה כניטראלי. ביבי לא השתמש בצד שלישי אלא דיבר בשמו ובשם מפלגתו בעצמו.

      עובדות הן דברים לא נוחים.

    2. רפי – אם כבר חיפשת בגוגל – אל תהיה ימני, ותביא ממצאים ועובדות.

      ביבי עבר על חוק הבחירות עם תעמולת בחירות ביום הבחירות. במקור הוא רצה מסיבת עיתונאים אבל שופט עצר אותו, אז הוא הלך לאינטרנט. מאוד מזכיר את טראמפ שאמר שלא יקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד.
      אצל שניהם הם מעל לכל חוק.

      נ.ב.
      אני מקווה שעובדות יהפכו לדבר נוח בשבילך, קשה להעביר רעיונות בלעדיהן

    3. הטרחנית עובדת קשה ולא מפספסת הזדמנות ללשלש על כל כתבה.

  2. אי אפשר לסמוך על שפירא. מי שקרא את דבריו מהללי פרס בהלווייתו של פרס שנוגדים את הדברים שהוא עצמו כתב נגד פרס משתומם מהעובדה שאדם כזה בכלל יכול לעבוד כמבקר המדינה. הוא פוליטיקאי שמאלן ולא מבקר מדינה אמיתי. קיראו את מאמרו של קלמן ליבסקינד – פרס לא אל ואנחנו לא צפון קוריאה ותבינו עד כמה זה הזוי שהוא נקרא מבקר המדינה.

  3. מסתבר שאפילו מבקר המדינה הוא שתול של האמריקנים. ממשל אובאמה קנה אותו כפי שקנה מאות ישראלים אחרים בתחומי התקשורת, המשפט, הבטחון והפוליטיקה בישראל. ממשל אובאמה מפעיל בישראל מאות שתולים ביניהם אנשי בטחון ופוליטקאים בכירים כדי לערער את שלטון הימין ולממש את האג'נדה הפרו-איסלמיסטית של אובאמה. זו מדיניות מתוכננת – ואף מוצהרת – של ממשל אובאמה – שבשמונה השנים האחרונות שם הרבה כסף בניסיון לחתור תחת השלטון הנבחר בישראל, כפי שארה"ב עושה במדינות רבות אחרות בדרום אמריקה, באפריקה ובאסיה. פעם, בתקופת המלחמה הקרה, זה היה מכוון רק למדינות אויב או למדינות "בלתי מזדהות" היום אובאמה מפעיל את הפרקטיקה הזו של הפעלת סוכנים במערכות הפוליטיקה הבטחון המשפט התקשורת והחברה האזרחית. אגבף המומחה הכי גדול בפרקטיקה הזו הוא ארגון הק.ג.ב שעיקר פעולתו לא הייתה בהפעלת סוכנים סמויים ומרגלים אלא בהפעלה של גורמים חתרניים שמטרתם ערעור היציבות .

    1. הפעם אתה היית הראשון שזיהה ולא ביבי שתמך במועמדותו. כל הכבוד!!

    2. לא צריט להיות ציני, סוציומט יקר, המבקר אינו "שתול" של האמריקנים. אובמה והכנופיה שחטפה את אמריקה הגדולה והאהובה (וכנראה גם האבודה לנצח) אינו "אמריקני". הוא אנטי-אמריקני, הוא ה"שתול" האולטימטיבי של כוחות הרשע, בוגד בתרבות היהודו-נוצרית, גייס-חמישי נגד חופש ונאורות.

      לא, המבקר הוא פשוט בן רגיל של אליטות שמאל אובדניות שהפכו לגייס חמישי במדינת ישראל. משגע אותי, איך אחרי 40 שנה של שילטון הימין, עדיין ממונים בוגדים כמו שפירא, הרמטכל הבוגד, שופטי הבג"ץ האנטי ציוניים והאנטי שוק-חופשי? עד שיש שר חינוך לכוארה ימני, הוא ממנה את הליצן העצוב הזה, האנטי-ציוני ביטון! שלדורות קובע את תוכנית החינוך של ילדינו, ובנט הימני מחחיך ומחבק את הבוגד הזה? איך!??

      לא קלה דרכנו. צריך להכיר שיש בעם בוגדים, שלצערנו לא ניתן להעמידם לדין, אך בליבם פנימה הם מייחלים למפלת המפעל הציוני, חלקם פועלים בדרכים חוקיות לכעורה (PUN INTENDED) אבל בסופו של דבר, רוצים הם במפלת ישראל. אין הסבר אחר להטייה שכזו.

    3. לאשר – "אין הסבר אחר להטיה הזו" – אהבתי.
      אלוהים ברא את העולם ב- 6 ימים ואין הסבר אחר – חזק
      אולי ככל שאתה משכיל יותר ומבין יותר דברים אתה נוטה שמאלה? איך ההסבר הזה?

  4. ארגון V15, או כל כינוי אחר שבו הארגון ישתמש, הוא בסה"כ חנין זועבי בפורמט ממסדי – מרגיז את הימין וגורם לו להצביע למועמדים ימנים.
    הרי כל ההתנהגות של השמאל לפני הבחירות האחרונות היתה בגישה אחת – "להוריד את הזבל".
    השמאל לא הציג תוכניות אמיתיות שידברו אל לב ושכל הבוחרים (הכוונה היא לא להצעות הזויות כמו 'ניתן את ארץ אבותינו למחבלים ואז יבוא השלום, ומי שייהרג בפיגועים הרי הוא קרבן הכרחי עבור השלום'), משהו שיגרום להם להעדיף מועמדים מהשמאל לעומת בנימין נתניהו. במקום זאת הם התייחסו לציבור הבוחרים כאל נבערים מדעת, והצמידו כינויי גנאי למושא הצבעתם של אותם "נבערי דעת". בקיצור – השמאל התנשא מעל רוב הבוחרים והשפיל אותם.
    זה רק גרם לרוב הבוחרים לקנא לבנימין נתניהו ולגברת שרה נתניהו.
    אז למה לפעול כנגד מי שמסייע לימין במדינת ישראל? הלוואי ובכל מערכת בחירות יהיו ארגוני שמאל הזוי שכאלו, שבטיפשותם ואיוולתם יניעו עוד יותר את ציבור הבוחרים ימינה.

    1. מה שאתה אומר מעניין, ובא לידי ביטוי בצורה מאוד יפה באמצעות דברי ההבל המוזרים מאוד של המגיב (בתשלום?) 'אלה אופק', המשפריץ אותם כמעט בכל כתבה ללא הפסק. ככל שידברו בהתנשאות גדולה יותר, ובניתוק גדול יותר, כך דווקא יתחזק מחנה הימין. אז תנו להם, תנו להם לנבוח, בטווח הארוך זה דווקא טוב לנו.

  5. המבקר שפירא לא חושב שאנשים מטומטמים.
    המבקר שפירא לא חושב.
    המבקר שפירא מטומטם בעצמו, ושלל עובדות מוכיחות זאת פעם אחר פעם.

  6. בגדול המבקר נתן לגיטימציה לסופר פאקס האמריקניות בישראל ובבחירת הבאות תהיה כנראה V15 גם בימין עם יותר כסף.

  7. אני דוקא חושב שמבקר המדינה לא חכם מדי, יחסית כמובן, ויש לי ניסיון ומשכל בנושא, כולל שעות מבקר, כולל יועצ"מ לממשלה מנדבליט כפרקליטי בעבר

    אבל אין חובה להאמין לי, שהחכמים שבינינו יבדקו ויחליטו

  8. תשמעו מה קורה כשאתה מבוגר, איטי ולא יודע להשתמש בכלים הקיימים היום:

    אז קודם כל התגובה הזו באיחור רב. אבל העיקר זה שיום יומיים אחרי הפסיקה ש V15 אינו חלק מהמנגנון של מפלגת העבודה ראיתי במו עיני רכב מסחרי שפעילים מוציאים ממנו גם כרזות של V15 וגם של מפלגת העבודה ותולים אותן אחת על יד השניה על המעקות של מחלף חמד.

    לא צילמתי. לא זכרתי בכלל שיש לי סמארטפון בכיס ומה אפשר לעשות איתו.