למה ההתאחדות לכדורגל עובדת עם הספונסר של 'בצלם'?

"כולנו חגי אלעד", הצהירה שלשום 'הקרן החדשה לישראל' בעמוד הפייסבוק שלה, רגע לפני פתיחת אירוע נגד גזענות בשיתוף ההתאחדות לכדורגל. האם גם הכדורגל הישראלי אוהד את 'בצלם'?

שגרירים מטעם הקרן החדשה בפרוייקט 'בועטים את הגזענות'. צילום: עודד קרני, התאחדות הכדורגל, פלאש90

מחר (רביעי) ייערך בבית הספר 'ליאו בק' בחיפה כנס במסגרת הפרויקט "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים". מטרת המיזם, שהחל את פעולתו בשנת 2003, היא "לחשוף ולעקור מן השורש גילויי גזענות והסתה במגרשי הכדורגל". לכאורה מדובר בפרויקט ראוי ומבורך, שאדם נורמטיבי לא ימצא כל סיבה להתנגד לו. בפועל, ובדומה לתכניות וליוזמות רבות הנשמעות לכאורה ניטרליות ואף חיוביות – גם מאחורי "בועטים את הגזענות" עומדת לא אחרת מ'הקרן החדשה לישראל', המממנת ארגוני שמאל קיצוני בישראל כמו 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ואחרים.

באירוע 'בועטים את הגזענות' של 'הקרן החדשה' מחר בחיפה יתארחו גורמים בכירים בענף הכדורגל, ובהם נציגי ההתאחדות לכדורגל – גוף המחזיק במונופול על רישום שחקנים וניהול כלל ליגות הכדורגל בישראל, ובנוסף זוכה לתמיכה ציבורית בסך כ־80 מיליון שקלים, דרך המועצה להסדר ההימורים בספורט.

"אני לא רואה שום בעיה בשיתוף הפעולה שלנו עם הקרן החדשה", אומר ל'מידה' דובר התאחדות לכדורגל, שלומי ברזל. "ההתאחדות עושה מה שטוב לכדורגל הישראלי ולחברה הישראלית, והפרויקט של 'בועטים את הגזענות' עושה בדיוק את זה. זכותה של הקרן החדשה לחשוב שמדינת ישראל צריכה להיראות אחרת ממה שהיא נראית היום, זו לא סיבה שההתאחדות לא תשתף אתה פעולה".

המשחק הגדול של הקרן החדשה

'הקרן החדשה', שבהתאחדות לכדורגל מברכים על שיתוף הפעולה עמה, היא אותו גוף השותף במימונם של ארגוני שמאל קיצוני, שחלקם הגדול חותרים תחת זהותה של ישראל כמדינתו של העם היהודי.

רק ביום ראשון האחרון שיתפו בקרן מאמר מעיתון 'הארץ' שכותרתו "כולנו חגי אלעד", המהלל את מנכ"ל 'בצלם' על הופעתו ביום שישי שעבר בפני מועצת הביטחון של האו"ם. כזכור, בנאום המדובר הוציא אלעד את דיבתה של ישראל קבל עם ועולם, קרא לפגיעה בריבונותה באמצעות כפייה של הקהילה הבינלאומית על ממשלת ישראל לסגת מיהודה ושומרון, וביכה על כך שצה"ל הורס בתיהם של משפחות מחבלים פלסטינים. לא מדובר כמובן בעידוד מורלי בלבד, אלא בעיקר בתמיכה מעשית. בשנת 2015, לדוגמה, העבירה הקרן החדשה ל'בצלם', באמצעות תרומות ישירות ועקיפות, סכום של כמעט מיליון שקלים.

'בצלם' איננו ארגון השמאל הקיצוני היחיד שנהנה מכיסיה העמוקים של 'הקרן החדשה' ותומכיה. הכספים מועברים לארגונים באחת משתי דרכים: "מענקי ליבה", המגיעים ישירות מקופת הקרן, ו"מענקי תורמים", היוצאים מכיסיהם של תומכי הקרן. בהסבר אודות "מענקי התורמים" באתר הקרן מצוין כי אנשי הקרן החדשה "מייעצים" לתומכיהם כיצד לנתב את כספם לטובת "תמיכה בארגונים ספציפיים".

ארגון 'עדאלה', לדוגמה, שהיה מעורב לאחרונה בניסוח מסמך המכנה את ישראל "מדינת אפרטהייד" והמאשים אותה בביצוע "רצח עם בפלסטינים", זכה בשנת 2015 ל"מענק ליבה" מהקרן בסך 50 אלף דולר, ובנוסף בכ־126 אלף דולר דרך "מענקי תורמים". 'שוברים שתיקה', המכפיש את ישראל ברחבי העולם ושאחד ממייסדיו הפיץ עלילה שקרית נגד המתנחלים והציג אותם כ"מרעילי בארות", זכה בשנה החולפת מהקרן ומתומכיה לסכום של כ־150 אלף דולר. 'המוקד להגנת הפרט' – שרק לאחרונה הצליח לדחות את הרס בתי משפחות המחבלים שהיו מעורבים ברצח איתם ונעמה הנקין ז"ל, וקודם לכן עתר לבג"ץ נגד הרס בית משפחתו של רוצח הילדה הלל אריאל יפה ז"ל מקריית־ארבע – זכה גם הוא בשנה שעברה למימון סמלי מתומכי הקרן, דרך "מענקי תורמים".

ארגון נוסף הזוכה לתמיכת הקרן הוא 'מחסום ווטש', שפעִילותיו תועדו מפריעות לחיילי צה"ל המשרתים במחסומים ביהודה ושומרון, ואף מקניטות את החיילים כי הם עוסקים ב"אפרטהייד". במרץ 2011 צולמה דוברת 'מחסום ווטש', רעיה ירון, מחובקת עם אמו של אחד מרוצחי חמשת בני משפחת פוגל מאיתמר. בשנה שעברה תרמה הקרן החדשה ותומכיה ל'מחסום ווטש' 214,060 דולר.

רבים מארגוני הקרן החדשה, שבשגרה מסבים נזק רב לתדמיתה של ישראל, כל אחד בתחומו הוא, משלבים כוחות בעתות חירום. כך קרה למשל לאחר מבצע 'צוק איתן', כאשר לא פחות מתשעה ארגונים הנתמכים על ידי הקרן החדשה סיפקו את התשתית לדו"ח מועצת זכויות האדם של האו"ם בנוגע ללחימת צה"ל בעזה. טענותיהם הבלתי־מבוססות של הארגונים הישראלים סייעו לחברי וועדת החקירה לקבוע כי קיימות ראיות לכך שישראל ביצעה "פשעי מלחמה" במהלך 'צוק איתן'. לדברי חוקרי מכון 'NGO מוניטור', "ללא התמיכה הכספית והגיבוי הפומבי" מצד הקרן ותומכים אחרים של ארגוני השמאל הקיצוני, "לא הייתה (לארגונים) התשתית הענפה להפיץ את התעמולה שלהם" בפני ועדת החקירה של האו"ם.

כולנו חגי אלעד. צילום מסך מהאו"ם
כולנו חגי אלעד. צילום מסך מהאו"ם

רק היהודים גזענים

בהתאחדות לכדורגל לא נרתעים כאמור מפעילותה של הקרן נגד מדינת ישראל, ובחרו לשתף עמה פעולה במסגרת התכנית 'בועטים את הגזענות'. התכנית כוללת אמנם אלמנטים חיוביים בדמות פעילויות להגברת הסובלנות ולהפחתת האלימות במגרשי הכדורגל, אך בה בעת עולה ממנה גם ריח חריף של הטיה פוליטית, לשמאל כמובן.

גולת הכותרת של פרויקט 'בועטים את הגזענות' היא הדו"חות שמנפקים "משקיפי" התכנית, הנוכחים במשחקי כדורגל בליגת העל, ותפקידם לנטר ולהציף אירועים גזעניים מצד קהל אוהדי הקבוצות. בדו"ח המסכם של עונת המשחקים האחרונה היטיבו המשקיפים מטעם הקרן החדשה לצטט בפרוטרוט, יש שיאמרו בפירוט יתר, את שלל השירים המגונים שנוהגים אוהדי בית"ר ומכבי תל־אביב לשיר נגד ערבים. מנגד, שירי השואה המחרידים של אוהדי הפועל תל־אביב, שבעקבותיהם נקנסה הנהלת הפועל בעונה שעברה, נעלמו כלא היו ב"דו"ח הגזענות" של הקרן. אולי לפי ההיגיון של הקרן פגיעה ברגשותיהם של יהודים, גם אם הפוגעים הם יהודים אחרים, אינה נחשבת "גזענות".

פעילי 'בועטים את הגזענות' נמנעו גם מלציין בדו"ח המסכם שלהם את ההתפרעויות החמורות בעונה שעברה מצד אוהדי בני סכנין, שכללו בין היתר זריקות אבנים לעבר אוהדי בית"ר ומכבי תל־אביב ולעבר שוטרים שאבטחו את המשחקים. גם ביזוי ההמנון ביציע של סכנין במשחקה מול בית"ר, והנפת דגלי אש"ף על ידי אוהדי הקבוצה הערבית, לא זכו לאזכור מפורש בדו"ח. במקום זאת הסתפקו מחברי הדו"ח באמירה כוללנית כדי לצאת ידי חובה, על כך שבשנה החולפת נרשמה "עלייה משמעותית בהיקף הקריאות הלאומניות והאלימות מיציעי שלוש הקבוצות (בית"ר, מכבי ת"א וסכנין – ג"צ)".

אוהדי בית"ר ומכבי מצטיירים בדו"ח של הקרן כגזענים עד לשד עצמותיהם, עם 53 "מקרים גזעניים" משותפים, בעוד הקהלים של בני סכנין והפועל תל־אביב יוצאים צחים כשלג כמעט, דוגמה ומופת לאהדה סובלנית ומכילה, עם שני מקרי גזענות בלבד שנזקפו לחובתו של כל אחד ממחנות האוהדים. בהמשך הדו"ח מוזכר אמנם כי הקהל של סכנין היה מעורב בשבעה מקרים של "השלכת חפצים, קריאות אלימות והתפרעות אוהדים" – אך בניגוד למופעי הגזענות של אוהדי בית"ר ומכבי, שהובלטו בתחילת המסמך, הנתון ה'מפליל' נגד אוהדי סכנין הוחבא בירכתי הדו"ח, וזכה להתייחסות שולית ביותר.

ככלל, גילויי גזענות בספורט הם בהחלט עניין פסול וראוי לביקורת, אך אין להפריד אותם מתופעת האלימות הכללית במגרשים, כפי שעושים דו"חות 'הקרן החדשה'. למרבה הצער זוהי תופעה שקיימת כמעט בכל מגרש כדורגל בעולם, ואיננה ייחודית לאוהדים הישראלים. קשה לשכוח למשל את האירוע המחפיר לפני למעלה משנה, כאשר אוהדי קבוצת צ'לסי האנגלית, שהגיעו לפריז כדי לעודד את קבוצתם במשחק חוץ, סירבו לאפשר לאדם שחור לעלות על הרכבת התחתית. התקרית הביאה לגינויים מקיר לקיר, אך איש לא חשב לתייג בגללה את כל העם האנגלי, או אפילו את כל אוהדי הכדורגל הבריטים, כ"גזענים". זוהי דוגמה אחת מתוך רבות לגילויי גזענות קשים, לעתים גם אנטישמים, מצד אוהדי כדורגל בעולם.

אם היו באמת מתייחסים לאלימות, ולא רק ל"גזענות", אולי היינו מוצאים בדו"חות הקרן גם קריאות של אוהדי הפועל תל אביב, כמו למשל "שואה לאוהדי מכבי".

רגב: משרד הספורט איננו שותף לפרויקט

לנוכח תמיכתה הענפה של הקרן החדשה בארגונים המבקשים להשחיר את תדמיתה של ישראל בעולם, עולה החשד כי העיסוק הכירורגי של פעילי הקרן בפניני הלשון שמנפיקים אוהדי הכדורגל בישראל (רק נגד ערבים, כמובן) לא נועד רק "להציב מראה" בפני החברה הישראלית – אלא גם לספק לתקשורת הבינלאומית, שחלקה הארי עט על כל פיסת מידע שלילית נגד ישראל, תחמושת יקרה מפז.

באתר הקרן החדשה נכתב כי התכנית 'בועטים את הגזענות' מתקיימת בשיתוף שני משרדים ממשלתיים: אגף קהילה ומניעת פשיעה במשרד לביטחון הפנים, ומינהל הספורט הפועל תחת משרד התרבות והספורט. באתר המשרד לביטחון הפנים ניתן למצוא פרסומים המאשרים לכאורה את טענת הקרן, והמעידים על שיתוף פעולה בין משטרת ישראל ל'בועטים את הגזענות'. עם זאת, במשרד טוענים כי בשנה החולפת, מאז כניסתו של ח"כ גלעד ארדן לתפקיד השר, נותק הקשר בין משטרת ישראל לתכנית של הקרן החדשה. גם מלשכתה של שרת הספורט רגב נמסר כי בניגוד לפרסום באתר הקרן החדשה, המשרד "איננו שותף" לפרויקט 'בועטים את הגזענות', "לא תקציבית ולא מקצועית".

לדברי דובר ההתאחדות שלומי ברזל, התכנית המשותפת של ההתאחדות עם 'הקרן החדשה' איננה ממומנת מכספי ציבור, אלא באמצעות התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) והאירופית (אופ"א). "לא עובר כסף ממשרד הספורט לקרן החדשה", הוא מבהיר. עם זאת, דובר ההתאחדות מאשר כי "במשרד הספורט מודעים לקשר שלנו עם הקרן החדשה, והם מעולם לא אמרו לנו משהו בנושא. אנחנו גם לא צריכים לבקש אישור מאף אחד על פעילות שלנו שממומנת בכספים חיצוניים".

ברזל מוסיף כי "הפעילות של ההתאחדות עם הקרן היא לטובת פעולות מוגדרות שעניינן אך ורק מיגור הגזענות", וכי "המטרה שלי היא לנתק את הכדורגל מכל זווית פוליטית".

כאשר הקרן החדשה לישראל מצהירה בריש גלי על תמיכה מלאה בפעילות החתרנית של 'בצלם' באו"ם, הדרך "לנתק את הכדורגל הישראלי מהפוליטיקה" חייבת לעבור, בראש ובראשונה, בניתוק קשריה של ההתאחדות לכדורגל עם הקרן החדשה לישראל. השר ארדן מבין את זה, השרה רגב מבינה את זה, וגם מרבית אוהדי הספורט בישראל יודעים זאת היטב. כעת הגיע הזמן שגם יו"ר ההתאחדות, עופר עיני, יפנים: מי שהולך עם 'בצלם' איננו יכול לשלב זרועות עם הגוף שפורס את חסותו על נבחרת הכדורגל הלאומית של ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. אם על פי שלומי ברזל, שיתוף פעולה עם הקרן לישראל חדשה "זה טוב לחברה הישראלית" כפי שהוא מצוטט, אזי יש כאן בעיה בסיסית.
    אמירתו מזכירה לי דברים דומים שנאמרו ע"י אוילים ששיתפו פעולה עם השלטון בגרמניה בשלהי שנות השלושים למאה שעברה…

  2. לא ברור על מה בדיוק מתלונן הכוותב.
    קודם כל, לגבי הקרן החדדשה, מה זה רלונטי שהיא ספונסרית של המיזם? הרי הקרן תומכת לא רק בגופים פוליטים, אלא גם בהרבה גופים שבקונצנזוס:
    http://www.negevcouncil.org/%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95/
    האם צריכה המדינה להפסיק לשתף פעולה עם מועצת הנגב? צריך לבחון כל מיזם לגופו, בלי קשר למקור המימון.
    ועל סמך מה דורש הכותב מהקרן לעסוק לא רק בגזענות אלא בשאר גילויי אלימות? הם שמו להם למטרה להלחם בגזענות, ובזה הם ממקדים את פעילותם. זכותם. באותה מידה יכול היה לדרוש מהאגדוה למלחמה בסרטן להלחם גם באיידס, ומהאגודה למען החייל לפעול גם למען שוטרים . מי מונע מהכותב להקים מיזם למלחמה בשירי שואה והנפת דגלי אש"ף, ולהציע אותו להתאחדות?
    בוסף לכך, מלא המאמר בטיעונים מופרכים ואפילו שקריים:
    "ושאחד ממייסדיו הפיץ עלילה שקרית נגד המתנחלים והציג אותם כ"מרעילי בארות"". אמנם מדובר בהאשמה לא מוכחת, אבל איך יודע הכותב שמדובר בעלילה שקרית? האם חקר את הנושא? באותו מקור שעליו הוא מסתמך, NRG, דווקא מדובר בחשד מבוסס על עדויות וראיות:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART/754/760.html
    חוץ מזה, ראינו מתנחלים עושים לערבים מעשים גרועים מהרעלת בארות פעמים רבות.
    "שרק לאחרונה הצליח לדחות את הרס בתי משפחות המחבלים שהיו מעורבים ברצח איתם ונעמה הנקין ז"ל"" מה לא לגיטימי בלחשוב שהריסת בתים היא לא מוסרית ומזיקה, ולפעול למניעתה? גם ועדת שני שמינה הצבא מצאה שהריסת בתים גורמת יותר נזק מתועלת, אז אולי המדינה צריכה להפסיק לתקצב את צה"ל?
    "אך איש לא חשב לתייג בגללה את כל העם האנגלי, או אפילו את כל אוהדי הכדורגל הבריטים, כ"גזענים"". ומי בדיוק מתייג את כל עם ישראל, את כל אוהדי הכדורגל, או כל אוהדי מכבי ובית"ר גזענים? רק הכותב בדמיונו הקודח.
    "אולי לפי ההיגיון של הקרן פגיעה ברגשותיהם של יהודים, גם אם הפוגעים הם יהודים אחרים, אינה נחשבת "גזענות"". זה לא ההגדון של הקרן, אלא בדיוק הגדרת המילה גזענות. אוהדי מכבי או שמעון מזרחי אינם גזע, וערבים כן. לכן "שתהיה שואה למכבי" ו"שמעון מזרחי, תתאבד כבר" הם אמנם שירים דוחים, אך לא גזענים, ו"מוות לערבים" היא כן קריאה גזענית. מוטב שלהבא הוכתב יפתח מילון לפני שהוא משתמש במלים מסובכות עבורו כמו גזענות.

    1. כן יורם זה מאוד פשוט. "הקרן לישראל חדשה" היא ארגון גזעני אנטישמי – מהגרועים ביותר הקיימים כיום. אירגוני הקצה שלה כמו "בצלם", כפי שידוע לכל, אינם בוחלים גם במעשי טרור ורצח (ראה תכנית "עובדה" ותקרית הירי בחברון).

      רק מחדל מתמשך של ממשלת ישראל ורשויות אכיפת החוג מאפשר לגזענים הנאו-נאצים של של הקרן להמשיך ולהפיץ את הרעל האנטישמי שלהם.

      מיזם ההתאחדות לכדורגל נגד הגזענות במגרשים בשיתוף הקרן האנטישמית הוא אבסורד הזועק לשמים. ממש כמו שיתוף של אנסים מורשעים בכנס נגד תקיפה מינית.

      את הקרן המגונה הזו יש להוציא לאלתר אל מחוץ לחוק ולהוקיע את משתפי הפעולה עמה. את כולם כולל מועצת הנגב.

  3. אנחנו נגד גזענות בכדורגל וצריך לבעוט את הגזענות החוצה.
    גזענות בתחומים אחרים כמו מכרז של המינהל בעפולה, השכרת דירות בנצרת, הפקעת אדמות של "נוכחים נפקדים" – זה בסדר גמור.