מה באמת רוצות נשות הכותל

פעילת מרצ שקיבלה מימון מגוף תומך בטרור, חברת ארגון המפיץ תעמולה פלסטינית שקרית ואיש דת שרואה באיימן עודה "דמות מעוררת השראה". אלה הנשים והגברים שחוללו השבוע סערה בכותל המערבי

תרבות הנגד של השמאל הפמיניסטי. נשות הכותל, השבוע. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המהומה שהתחוללה ביום רביעי השבוע בכותל המערבי העלתה פעם נוספת לתודעה את ארגון 'נשות הכותל', המוביל יחד עם ארגונים נוספים מ"היהדות המתקדמת" את המאבק לשינוי סדרי התפילה באחד המקומות המקודשים ליהדות.

אין עוררין על כך שהאלימות שננקטה נגד נשות הכותל ונציגי הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים מצד חלק מהמתפללים החרדים פסולה וראויה לכל גינוי. בנוסף, לא מן הנמנע כי יש צדק מסוים בדרישה היסודית של נשות הכותל ושותפיהם, לאפשר תפילה "שוויונית" לגברים ולנשים בחלקים מסוימים של הכותל, וכי יישומה אף עשוי לקרב לא מעט ישראלים לדת ולתרבות היהודית.

הבעיה מתחילה כשבוחנים את הקשר ההדוק בין הארגונים המובילים את המאבק – 'נשות הכותל', 'התנועה המסורתית', 'קולך' ו'המרכז הרפורמי לדת ולמדינה' – ל'קרן החדשה לישראל'. בשנת 2015 זכו ארבעת הארגונים למימון מצטבר של למעלה ממיליון שקלים וחצי מהקרן – התומכת, באופן ישיר ועקיף, בארגוני שמאל קיצוני דוגמת 'בצלם', 'עדאלה', 'שוברים שתיקה' ו'המוקד להגנת הפרט'.

הקשר ההדוק ל'קרן החדשה' מעלה את החשד כי נשות הכותל אינן חותרות לפתרון מוסכם בסוגיית הכותל, אלא מעוניינות בהנצחת ואף החרפת המחלוקות בין זרמי היהדות השונים בישראל, כחלק מדוקטרינת "תרבות הנגד של השמאל הפמיניסטי" – כפי שתיארה חדווה יששכר בספרה 'לעומתיות'. ספק אם 'נשות הכותל' מעוניינות אכן בזכות התפילה ובמאבק על חופש דת, כפי שהן מבקשות לערער את היסוד הדתי שמחזק את הלאומיות.

בשנת 2010 נחשף ב'ויקיליקס' כי סמנכ"לית בדימוס במחלקת המענקים של הקרן החדשה, חדוה רדנוביץ, העריכה בשיחות סגורות כי "בתוך 100 שנה ישראל תהיה בעלת רוב ערבי". לדבריה, הפיכתם של היהודים למיעוט בישראל "לא תהיה הטרגדיה שהישראלים חוששים ממנה", שכן המדינה הערבית שתקום במקום המדינה היהודית "תהפוך את ישראל לדמוקרטית יותר".  כידוע, הערבים בארץ ישראל מבקשים זה למעלה מ־140 שנה לרצוח יהודים, ואף לא אחת מבין 22 המדינות הערביות הקיימות כיום מקיימת משטר דמוקרטי – אך מנהלת הקרן החדשה איננה מאפשרת לעובדות שוליות מסוג זה להעכיר את החזון הדמיוני שהיא רוקמת.

מוועדת גולדסטון למחאת הכותל

החשד כי מחאת נשות הכותל מהווה חלק מאסטרטגיה מתוכננת לחתור תחת יסודותיה של ישראל כמדינה יהודית ולהשחיר את שמה בעולם, מתעצם כשבוחנים את פעילותן האנטי־ישראלית הענפה של הדמויות המובילות את המאבק ל"תפילה שוויונית" בכותל.

אחת ממנהיגות המחאה היא הרבה עידית לב, שבכובעה הנוסף משמשת גם כבכירה בארגון השמאל הקיצוני 'רבנים לזכויות אדם'. לפני כשלוש שנים השתתפו 'רבנים לזכויות אדם' בפרסום "סרט" בעל יסודות של עלילת דם נגד ישראל בסוגיית הבדואים בנגב. בתגובה לדבריו של השופט ריצ'ארד גולדסטון, כי "יש לשקול מחדש את האשמת ישראל בפשעי מלחמה" בעקבות מבצע עופרת יצוקה בעזה ב-2009, פירסמו ארגוני שמאל שונים, ביניהם גם 'רבנים לזכויות אדם', גילוי דעת בו הם טוענים כי "דברי גולדסטון מחזקים אותנו".  לב עצמה השתתפה במהלך מבצע 'צוק איתן' בהפגנת שמאל נגד ממשלת ישראל וחיילי צה"ל.

בכיר נוסף שנכח בכותל שלשום הוא ראש התנועה הרפורמית העולמית, ריק ג'ייקובס. לפני קצת יותר משנה אירח ג'ייקובס את ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, ואף החמיא לח"כ שנפגש באופן תכוף עם המחבל המורשע מרואן ברגותי, כי הוא מחזיק ב"חזון מעורר השראה לעתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים". מנהיג התנועה הרפורמית גם השתתף בפעילות של 'רופאים לזכויות אדם' – ארגון שמאל קיצוני נוסף שהואשם על ידי נשיא התאחדות הרופאים העולמית כ"קבוצה פוליטית קיצונית המחופשת לארגון רפואי". בעבר הודיעו ב'רופאים לזכויות אדם' כי הם עובדים "רק עם רופאים המסרבים לשרת את הכיבוש". האירוח של ג'ייקובס את עודה ושיתוף הפעולה שלו עם ארגון מעודד סרבנות מתכתבים עם תמיכתה של אחת הדמויות הבולטות בקהילה הרפורמית בארה"ב, הרבה שרון קליינבאום, ביהודים אנטי־ציונים.

"שמנו סוף לחוק שאוסר על הנפת דגל פלסטין"

הדמות המזוהה ביותר במאבק, יו"ר 'נשות הכותל' ענת הופמן, קשורה גם היא בעבותות לקצוות השמאליים ביותר במפה הפוליטית. בעבר היתה הופמן פעילה ב'נשים בשחור', שצידדו אז בנסיגה מלאה של ישראל משטחי יו"ש עוד לפני הסכם אוסלו. כיום 'נשים בשחור' משתייך ל'קואליציית נשים לשלום' – גוף אנטי־ישראלי מובהק התומך באופן פעיל בתנועת ה־BDS, ושפעילוֹתיו הביעו תמיכה במשט המרמרה לחופי עזה.

בראיון ל'הארץ' התגאתה הופמן בכך שהיא וחברותיה ל'נשים בשחור' שמו סוף לחוק האוסר על הנפת דגל אש"ף. "שש מאיתנו נעצרו כי היו לנו סיכות כאלה שהיו עליהן שני דגלים, ישראלי ופלסטיני", סיפרה הופמן, "החלטתי שאני מפיקה עשרת אלפים סמלים של דגל פלסטין… המשטרה לא ידעה מה לעשות עם זה".

כעבור כשלושה חודשים בוטל האיסור על הנפת דגל אש"ף, לשמחתה הרבה של יו"ר נשות הכותל. "זה באמת כישרון והנאה לחשוב מה הדברים הצפויים שעושים ארגונים, ואיך אנחנו יכולים לעשות אחרת", החמיאה לעצמה הופמן, שקישרה בין פעילותה בעבר ב'נשים בשחור' למאבקה הנוכחי כיו"ר 'נשות הכותל'. "מהבחינה הזאת נשות הכותל סוחפות את העולם היהודי. יהודים מכל העולם מצלצלים לנתניהו לדבר איתו על זה".

הופמן, שכיהנה כחברת מועצה בירושלים מטעם מרצ, שימשה גם כיו"ר 'דומארי – עמותת הצוענים בירושלים', המסונפת ל'שורשים ירושלים' – ארגון הנשען כולו על מימון זר ומקדם אג'נדה לחיסולה של ישראל כמדינת העם היהודי. הארגון שמימן את הופמן תומך בתנועת החרם נגד ישראל, קורא למימוש זכות השיבה לתוך תחומי ישראל, ומפיץ תעמולה פלסטינית שלפיה ישראל נוקטת בשיטות "קולוניאליות" כדי "לייהד את ירושלים".

אחד מראשי 'שורשים ירושלים', אמאני ח'ליפה, הביע תמיכה בטרור הפלסטיני והבהיר כי הוא מתנגד לעצם קיומה של ישראל ולא רק לשליטה הצבאית של צה"ל על שטחי יו"ש. "יש לנו את הזכות להתנגד לכיבוש הישראלי", אמר ח'ליפה, שהוסיף כי "ההתנגדות הפלסטינית קיימת מאז הכיבוש של 1948". בכיר אחר בארגון, פיירוז שרקאווי, כינה את הרשות הפלסטינית ואת אבו־מאזן "בוגדים ומשתפי פעולה" בגלל שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל.

דמות מעניינת נוספת ב"שורשים ירושלים" הוא הישראלי מיקה קורץ, אחראי התקשורת של הארגון ואחד ממייסדי 'שוברים שתיקה'. קורץ הביע תמיכה בתנועת ה־BDS, האשים את ישראל כי היא "מוחקת מורשת פלסטינית של אלף שנה בירושלים", וטען כי "העולם צריך להתערב (נגד ישראל) לפני שיהיה מאוחר מדי".

"האמריקאים הביאו את השוויון, המרוקאים את המימונה"

הופמן העידה בעבר כי תפיסת העולם שלה דוגלת ב"הפיכת אויבו לאוהבו", במטרה למצוא את "התשתית המשותפת עם אויבו". יו"ר 'נשות הכותל' אכן בנתה במהלך פעילותה הציבורית תשתית משותפת רחבה עם ארגונים הרואים בישראל אויב, אך דווקא על בני עמה היא מתקשה להרעיף  אהבה רבה. בראיון לערוץ 2 היא אמרה כי "המרוקאים הביאו את המימונה והאמריקנים הביאו את השוויון".

בגלגולה הנוכחי מבקשת הופמן "לכבוש את הכותל מחדש" – בחירת מילים מעניינת מצד מי שלאורך שנים עמדה בראש ארגון שהכניס לתודעה את המונח "די לכיבוש". אם חזונה הפוליטי של הופמן היה מוגשם ומזרח ירושלים היה עובר לידי שלטון פלסטיני, מענין לדעת מה הייתה דעתם של השליטים החדשים על קריאתן של נשים יהודיות "לשחרר" את הכותל. סביר להניח כי הקצאת מקום תפילה ראוי היתה הבעיה האחרונה של הופמן וחבריה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. חלק לא קטן מהרפורמים והקונסרבטיבים היו רוצים במחיקת מסורת,מורשת, זיכרון וקדושת ישראל.

    ממומנים על ידי שונאי ישראל ממש!

    תוסיפו לכך את "עלק" אורתודוכסים מזויפים ממכון הרטמן, ותקבלו תמונה משלימה מי רוצה להלחם בנפש היהודית!

  2. גם אם הכל נכון והבאר מורעלת אין כאן תשובה לעניין המהותי.
    למה אין מקום\זמן תפילה בכותל לרפורמים?

    1. כי לא מגיע להם שום זמן ומקום. וגם לא ליהודים משומדים ("משיחיים") או לכל גורם אחר שפתאום נזכר בעצם קיומו של הכותל ומבקש להשתמש בו לצרכיו הפוליטיים. אף אחד לא מפריע לרפורמי או לגוי לבוא, לשים כיפה ולהתפלל כאוות נפשו.

    2. כי הם לא זרם ביהדות כפיש?

    3. למה אין מקום/זמן תפילה לצימחונים, לגויים, לסטודנתים ולקשישים?
      כי האמת היא שהכותל פתוח לכולם בכל עת. כל אחד יכול להתפלל שם.
      וכמו בכל מקום ציבורי אחר, צריכים לשמור על הכללים והסדר שנקבעו שם. זה לא מונע מאף אחד להתפלל.

  3. נשות הכותל רוצות מה שרוצים כל מוטבי הקרן החדשה לישראל – להתפרנס יפה מגורם שמטרתו להחליש את מדינת ישראל על ידי ליבוי מאבקים בין אזרחים: בין נשים לגברים, בין דתיים לחילוניים, בין מזרחיים לאשכנזים, בין מועסקים למעסיקים וכיוצא באלה:

    http://www.nif.org.il/news/2013/10/22/651

  4. רק בעולם ציני של כוחנות פוליטית בו יש ויכוח על "למי השליטה בכותל" יכול להיווצר מצב שתפילת יהודים עם ספר תורה היא פרובוקציה.

    יהיו מניעי נשות הכותל אשר יהיו – מה זה מפריע למישהו שהן רוצות להתפלל?!

    היית מצפה שדווקא אנשים דתיים כמו רב הכותל יבינו שהכותל לא בבעלותם הפרטית.

    1. נסה להתפלל עם ספר תורה בהר הבית ואחר כך תחשוב על התגובה שלך שוב.

    2. תומר, יפה מאוד. מחר אכריז על עצמי בתור מוסלמי וגם אמציא מצווה חדשה: לבוא אל המסגד פעם אחת בחודש ולהקריא את הקוראן בקולי קולות. איך אני, מספיק קוהרנטי?

  5. שכחת לציין שמרבית אנשי החבורה הזו הם אתאיסטים מובהקים. מצחיק לראות איך אתאיסטים לוחמים על השליטה באתר דתי.

  6. מבחינת נשות הכותל חשוב מאד לעורר כל ריב ומדון בעניין הכותל כדי לגרום כאן לתוהו ובוהו.
    אחרי שיהיה כאן תוהו ובוהו הכותל יחזור מבחינתן להיות מה שהוא היה תמיד בעיניהן:"פאקן וול"

  7. ואולי כדאי להפוך את ההיקש הלוגי: במקום להגיד שאם הקרן החדשה תומכת בארגון פלוני, הרי זה משום סימן לכך שמדובר בארגון אנטישמי. תחת זאת להניח שאם ארגון ליברלי נתמך ע"י הקרן החדשה, הרי שהקרן החדשה תומכת בערכים ליברליים, אשר ראוי לה לציונות לאמץ- ולעתים היא מסתבכת עם תנועות סמי-אנטישמיות.

    1. אתה מוזמן להצביע על ארגון *נורמלי* שנתמך ע"י הקרן לישראל החדשה (זהו שמה האמיתי)

  8. יש קבוצה שקוראת לעצמה "יהודים למען ישו". אני מניח שכוונתם להקל על יהודים לעבור לנצרות. אם נקבל שכל קבוצה יהודית (בעיני עצמה) תורשה להתפלל כדרכה(!) בכותל, נצטרך להשלים עם קבוע צלב על הכותל. לכן אין להרשות כל גחמה בעניין זה אלא לדבוק בדרך המסורתית-שמרנית המקובלת כיהודית על כל הזרמים. אגב, אני חילוני.

  9. בתחילת הכתבה כתוב "לא מן הנמנע כי יש צדק מסוים בדרישה היסודית של נשות הכותל ושותפיהם, לאפשר תפילה "שוויונית" לגברים ולנשים בחלקים מסוימים של הכותל, וכי יישומה אף עשוי לקרב לא מעט ישראלים לדת ולתרבות היהודית."
    כל מה שנכתב אח'כ הוא לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. תמונות משלהי המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים מראות יהודים מתפללים עם נשים. כל ההפרדה נוצרה לאחר השתלטות של זרם מסוים ביהדות על אתר שחשוב לכל היהודים, אפילו החילונים.
    לא אכפת לי מי עומד מאחורי התנועה הזו ומה המניעים שלהם. אם מגיעה גם להם חתיכת כותל אז שיקבלו אותה.

    1. שקרים של אוויל.
      התפילה ביחד נכפתה על היהודים שם על ידי השלטון הזר והתנהלה בצניעות רבה מצד הנשים מתוך כוונה שלא ליצור בעיית צניעות. אני יודע ששמאלנים מתים על שלטון זר ועיוות היסטוריה עדיף ביחד. אבל לא ניתן להשוות בין מה שהיה אז מתוך מסורת וכבוד לבין קרנבל השוטות בשם אלוהי הפמיניזם.
      תכניס לראש שאין זרמים ביהדות יש יהדות אחת ומספר כתות פלאגיאט שמקשקשות הגיגים ליברליים ומתחסדים שהן מכנות יהדות מתקדמת. למעשה מדובר ביהדות שתוכה ולשדה נמצאו ונותר רק בלון ריק חסר אוויר מהות וצורה שניתן לעוות לכל צורה שהיא שונה ככל שתהיה מן המקור. הכותל מעולם לא היה חשוב לרפורמים הם מחקו את ירושלים מסידור התפילה שלהם וכל תודעת הדת שלהם שוללת מקום או ערך ספציפי כערך. הסיבה היחידה למלחמה הנוכחית מצידם היא רצון לפרק להחריב ולזלזל ביהדות ובמהותה. ולנו אין סבלנות או רצון להסכים למשחקי הפמיניזם וקשקשת פוסט מודרניסטית על חשבון המקומות הקדושים לעם ישראל. ולאמירתך, לא מגיע להם שבריר כותל כי הכותל לא מעניין אותם באמת. ברגע שיקבלו חתיכת כותל הם ירצו את כל היד.

  10. אני מנסה לענות על השאלה בכותרת לפני קריאת המאמר. הן רוצות לדרוס לרמוס לנפץ ולקצץ כל זכר לדת יהודית הקושרת אותנו לא"י. ארץ ישראל ורפורמים לא הולך יחד. עוד ב1947 הם היו נגד הקמת מדינת ישראל. מהסידורים שלהם הוציאו כל רמז לקבוץ גלויות. אחרי הקריאה: נראה שצדקתי.

  11. היהדות צריכה לצאת מהפוביה נגד נשים. די, נשים הן בני אדם שווי זכויות וחובות וכל המיצוות והמנהגים שהותאמו לסביבת החיים שהפלתה אותן במשך הדורות צריכים להיבטל ולעבור מן העולם. נשים יקראו בתורה, ישבו עם הגברים ביחד, לא יחבשו פאות וסדינים יכהנו כרבנייות וכוהנות, ייספרו לזימון ולמניין והכל. עד שזה לא יקרה, היהדות ממשיכה להקיז אנרגיה במקומות לא נחוצים.

    1. יפה מאוד. אז שנשות הכותל קודם כל יקבלו על עצמם לפחות את המצוות שמקיימת כל אישה דתייה: שמירת שבת, טהרת המשפחה, כשרות, כיסוי ראש. עכשיו ספר לי, בבקשה, עד כמה נשות הכותל מקפידות במצוות אלה, אם בכלל.

  12. גלעד צוויק –

    כמה שילמו לך כדי לכתוב את מאמר התעמולה הזה?

    ואללה, יצא לך מאמר סופר מסית (עם טעויות לוגיות חמורות, וחובבני למדי בתור עיתונאי).

    זאת הייתה הכוונה?

    אתה יודע מה אומרים, אם אין לך מה לומר על תנועה מסויימת פשוט תעשה רצח אופי למנהיגים שלה…

  13. ואוו!!

    זה ממש אבל ממש מאמר מסית ברמה הכי מגעילה שיש.

    בא לי לעבור פסקה, פסקה ולפרק את השטויות שכתובות שם. לדוגמא:
    "הדמות המזוהה ביותר במאבק, יו"ר 'נשות הכותל' ענת הופמן, קשורה גם היא בעבותות לקצוות השמאליים ביותר במפה הפוליטית. בעבר היתה הופמן פעילה ב'נשים בשחור', שצידדו אז בנסיגה מלאה של ישראל משטחי יו"ש עוד לפני הסכם אוסלו. כיום 'נשים בשחור' משתייך ל'קואליציית נשים לשלום' – גוף אנטי־ישראלי מובהק התומך באופן פעיל בתנועת ה־BDS, ושפעילוֹתיו הביעו תמיכה במשט המרמרה לחופי עזה."

    שים לב למה שכתוב: בעבר ענת הייתה חברה בגוף שעשה דברים שהם במסגרת הקונצנזוס והיום אותו גוף (שענת כבר לא חברה בו ואולי בגלל קו כזה או אחר?) עושה דברים לא ראויים (וגם את זה אני הייתי בודק כי המאמר פשוט גורם לי לפקפק בכל מה שכתוב בו
    .
    קיצר מאמר פח וממש חבל לי שאתה משתף אותו ותומך ברעיונות שבו

    1. נשים בשחור היה בקונצנזוס של הרוב ה"שפוי" שאר רוב העם לא ראה אותו בקונצנזוס.
      לגבי שמאליותה של ענת הופמן אתה מוזמן לקרוא את התיאור שלה בדף הבית של נשות הכותל כמי שנאבקת ב"ימניות ובדתיות" כלשונה.

  14. נשות ההפרעה לתפילת יהודים בכותל רק רוצות להפריע לתפילה של אחרים בכותל,בינם לבין הכותל מפריד קיר עבה של בוז ושנאה לכל אשר בשם קדוש לישראל יקרא,יש להם את vרחבה היפיפיפה בכותל, ושילכו כולם לשם,ושבאמת יתפללו .
    הכותל הינו קיר תמך של הר הבית ואורכו 480 מטר,רק 80 מטר משמשים לבית כנסת אורתודכסי,האם גם בזה צריך להתחלק,האם אנו גם מתפרצים לבתי הכנסת הרפורמים או המסורתיים ומבקשים להתפלל שם בנוסח אורתודכסי???
    מספיק להעליל עלילות דם שיקריות בירושלים,