דעה

"נשיאות של טראמפ תהיה אסון ליהודי ארה"ב"

היסטוריון יהודי ידוע, איש ימין ותומך ישראל מובהק, מכנה את טראמפ "האדם המסוכן ביותר בהיסטוריה האמריקנית המודרנית", ומזהיר: קרבה פומבית של ישראל אליו תעניק תנופה אדירה לתנועת ה־BDS

חובב קונספירציות. טראמפ. צילום: Max Goldberg CC BY SA 2.0

ככל שיום הבחירות מתקרב ודונלד טראמפ נמצא בתנופה שמתחילה לחולל מהפך במפת האלקטורים, צריך להזכיר התרעות אמת נגד האפשרות שהוא ייבחר. אינטלקטואלים ימנים מובהקים בארצות הברית מזהירים מטעויות של גורמי שלטון בישראל בנוגע לטראמפ. בייחוד הם מזהירים מהתמיכה היצרית בו בקרב רבים בישראל, שלא השקיעו מספיק מחשבה בנושא.

בעבר הוזכרו כמה ניאו־שמרנים ידועים שהתנגדו לבחירתו של טראמפ כמועמד, ועדיין מנהלים מסע נגדו. אך מלבדם גם תומכי ישראל בולטים ביותר, בייחוד כאלה שהתחילו את מסעם הפוליטי בשמאל הרדיקלי והיום הם שמרנים לכל דבר, מתנגדים במפורש לטראמפ.

אחד מהם הוא סול סטרן, שעלה כבר לפני כמה חודשים על הנוהג של טראמפ לבסס טיעונים על שקרים היסטוריים גדולים. במאמר שכתב הזכיר סטרן את פרשת הגנרל פרשינג, שנלחם לפני יותר ממאה שנה במורדים מוסלמים בפיליפינים. טראמפ ציטט סיפור על מעשי זוועה שהגנרל האמריקני ביצע לכאורה, תוך שימוש בדם חזירים. זהו סיפור מומצא, שאין לו כל בסיס היסטורי.

לאחרונה נחשפתי להתכתבות פנימית של היסטוריונים אמריקנים. היסטוריון יהודי ידוע, איש ימין מובהק ומרצה באוניברסיטה איכותית ידועה, קבע בזעם כי "טראמפ הוא האדם המסוכן ביותר בהיסטוריה המודרנית של אמריקה". לדבריו, כל תמיכה בטראמפ, בייחוד כספית אבל גם בהתבטאויות של אישים פוליטיים, עלולה לגרום נזק מדיני וחברתי.

קלינטון היא אופציה גרועה ולבחירתה יש צדדים שליליים, אבל אותו היסטוריון אומר ש"תומכי טראמפ מימין, כולל אנשים חזקים מאוד בארצות הברית, טיפשים מכדי להבין את הנזק העצום שנשיאות של טראמפ תגרום למדינת ישראל – ולא פחות מכך, ייגרם נזק חמור לתמיכה בישראל בארצות הברית". את הדברים הללו אומר אינטלקטואל שנתן רוח גבית ככל יכולתו, בכתב ובעל פה, למסע של ראש הממשלה נתניהו נגד הסכם הגרעין. תומך ישראל מובהק שמזהה את השקרים ההיסטוריים שממציאים הפלסטינים ותומכיהם, ושכתב מחקרים על ההמשכיות ההיסטורית והתודעתית מימי המופתי ועד אבו־מאזן. הוא מזהה אצל טראמפ את הנושא של קידום תיאוריות קונספירציה ברמה העממית. להשקפתו, זהו מסימני ההיכר של פשיזם בהתהוות, של רודנות. "מעולם לא הייתה חרדה כזו לגורלם של המוסדות הדמוקרטיים בארצות הברית", הוא אומר.

בניגוד לרושם שמנסים לייצר בארץ גורמים מתוך המטה של טראמפ, יש כבר השתחררות של כוחות אנטישמיים כתוצאה מהקמפיין של טראמפ. אותו היסטוריון קובע, ש"נשיאותו תהיה אסון ליהודי אמריקה. בנוגע לישראל, אני לא יכול לשפוט". אך הוא משוכנע שטראמפ בבית הלבן יביא לפגיעה בתמיכה בישראל. טראמפ עצמו יכול להיות תומך נלהב במדיניות ישראל, אך בדעת הקהל ייגרם נזק אדיר כתוצאה מיצירת זיקה ביניהם. הוא מתריע נגד סימני קרבה בין ישראל לטראמפ. מה שייראה כידידות של טראמפ לישראל, יפגע קשות בקשרים בין הרוב הגדול של יהודי אמריקה ומדינת ישראל. "אני מצטמרר כשאני חושב על התנופה שתנועת ה־BDS (שאותו פרופסור נלחם בה ללא לאות, א"ל) תקבל בעולם. תנופה אדירה".

מסימני הימים הללו זו העובדה שאינטלקטואלים רבים, בייחוד אנשי אקדמיה וסופרים, פוחדים מהתקפות אישיות עליהם אם יתגלה קשר, ולו עקיף ביותר, בינם ובין מישהו מתומכי טראמפ ואנשיו.

הצד החיובי בתנופה של טראמפ בימים האחרונים הוא שגדל מאוד הסיכוי שהרפובליקנים בכל זאת ישמרו על הרוב שלהם בשני בתי הקונגרס. החשוב ביותר, בסנאט. מצב של נשיאה דמוקרטית בבית הלבן וקונגרס לעומתי, לפחות מבחינת ישראל הוא מצב טוב. אם הילרי תנצח היא תהיה נשיאה חלשה ומתנדנדת ותחתור להסכמות עם הקונגרס.

הצד הפחות טוב בנשיאות של ברווז צולע או ברווזה צולעת מיומה הראשון, הוא עליית מקדם אי־היציבות בעולם. במזרח התיכון יש כל הזמן תנאים אזוריים שעלולים לגרום למלחמה בלתי צפויה, אבל נשיא אמריקני מתנדנד זה מתכון לא טוב שמעודד מלחמות במזרח התיכון. כך היה בימי לינדון ג'ונסון ב־67', שנחלש בגלל ההידרדרות בוויטנאם ומהומות מבית; כך היה גם ב־73', כאשר ניקסון היה בשיא חולשתו על רקע פרשת ווטרגייט.

והערה לסיום: יהיה טוב אם ראש הממשלה ינחה את שרי ממשלתו לשמור על איפוק, אם לא על דממת אלחוט ממש, עם היוודע תוצאות הבחירות. אם טראמפ מנצח, הוא כמובן ראוי לברכה מראש הממשלה, רצוי בהודעה שלא בפני המצלמות. בעיקר כדאי להימנע משיחת טלפון. הנושא ברגישות גבוהה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. כרגע המצב לא בטוח לשני הכיוונים.
    לעניות דעתי, נשיא רפובליקני חובב ישראל יהיה דבר מאוד חיובי.
    בניגוד לדעה שדבר כזה יפגע בישראל עקב תנועות ה BDS, נשיא חובב ישראל יהיה דבר מעולה.
    בתנאי שהממשלה בארץ תדע לעשות קפיטליזציה של המצב כמובן.
    כל התנועות כנגד ישראל לא חוות הצלחה מדהימה, נהפוך הוא – הרבה ארצות מרימות ידיים ורוצות לעבור למקומות אחרים.
    הרי צריך לזכור שכל מלככי הפנחה בסופו דבר עשו זאת על מנת להתחבב על המוסלמים אשר מהם קנו את הנפט.
    עכשיו, כאשר אמריקה וארצות אחרות בעלות הטכנולוגיה של פצלי נפט, כבר לא נותר למה להתחבב על אותן מדינות איסלמיות. (אשר ברצונן לראות את המערב נשרף).
    לכן, טראמפ יהיה מעולה לישראל – ורצוי מאוד להראות לאמריקאים שהידידה הכי טובה שלהם – מתחברת אליהם אפילו יותר.
    כל זאת, ללא ויתור על שטחים, עם בניה מחודשית ואגריסיבית יותר ועוד צעדים רבים אחרים אשר יראו את ריבונות העם היהודי בארצו.

    אם כבר נדבר על היסטוריה, חשוב לומר שישראל נתפסה חזקה היסטורית _רק_ כאשר הממשלה בה עמדה על עקרונותיה – ואפילו יותר מכך, כאשר בישראל "כיבו" את הטלפונים ועברו להתקפה.

  2. טראמפ הוא הדבר הטוב ביותר שיקרה ליהודי ארה"ב.
    האנטישמיות תפרח וכך סוף סוף יהודי ארה"ב המסורתיים יצטרכו לבחור – ישראל או ארה"ב. טראמפ מתעב את היהודים הליברלים אכולי השנאה העצמית המזוהים עם ג'ייסטריט. יהודים רבים בארה"ב יחלו לעלות לארץ ישראל וכל המיץ של הזבל הליברלי ירקבו שם בארה"ב.
    טוב מאוד שהתמיכה בישראל תרד, סוף סוף ישראל תתחיל לצאת לדרך עצמאית אמיתית ולא תמשיך להתקיים כשפחה נרצעת של הדוד סם.
    כל התהליכים הללו יובילו את עם ישראל לעצמאות ותחיה מחודשת.
    מי שיעשו הכל כדי למנוע זאת הם בדיוק אותם אנשי אקדמיה, תקשורת ודומיהם. ..

    1. לא משווה
      אבל זה בערך מה שחשבו על היטלר, שהוא יגרש יהודים לארץ.

    2. מה ההיגיון בזה שהם יעלו כולם לפה? יש לך מקום לשכן אותם או לדאוג שלא יהיה גל אבטלה המוני בעקבות הגעה של כמה מליוני יהודים?
      זה מבלי בכלל להתייחס לעובדה שהלובי שלך שם בהחלט עוזר לך לשנות החלטות ברמה בינלאומית. היהדות שם רק עוזרת לישראל באופן כללי, גם עם ג'ייסטריט, שכן אובמה היה עושה את מה שרצה גם בלעדיהם.

  3. יהודי ארה"ב הם לא מקשה אחת.
    נשיאות של טראמפ אכן תהיה אסון לגורמים יהודיים כמו שדולת ג'יי-סטריט, ועוד כל מיני עסקנים מהצד השמאלי של המפה ששיתפו פעולה עם אובמה וייעצו לו בנושאים כמו ההסכם עם איראן וביחס לישראל (התערבות בבחירות ע"י מימון עמותות שמאל, התנהלות מול נתניהו וכד'). כל אלה יאבדו את הכוח וההשפעה הרבה שהייתה להם.
    עם זאת, אם טראמפ ייבחר ממש לא בטוח שיהודים מהצד הימני של המפה יהיו מעורבים יותר בניהול הבית הלבן או יהנו מזה בדרך אחרת באופן ישיר. אבל האם זה באמת רע לכלל האוכלוסיה היהודית או למדינת ישראל?
    אולי עדיף שארה"ב תדאג לאינטרסים של מדינת ישראל מבלי שתהיה טביעת אצבע של יהודים בכל צעד, זה דווקא אמור לעורר פחות אנטישמיות, בניגוד למה שנטען במאמר.

  4. למה תמיד רוצי שלומנו ממליצים תמיד על השונאים שלנו בתור האופציה העדיפה?

  5. ניסיתי להבין מהם האיומים שעולים מהכתבה, אך לא הבנתי. אז יהדות ארה"ב לא אוהבת את טאמפ, ואז אם הוא ייבחר ויתמוך בישראל, הדבר יהיה לצנינים של יהודי ארה"ב? ווא, אני משקשק מפחד.

    מה עוד? התכתבות סודית בין כמה היסטוריונים קשישים שדעתם המלומדת לא שונה מדעתו הלא-מלומדת של ירקן? אני אמור להתייחס בכובד ראש אל כל הגיג של איש אקדמיה?

  6. הגיע הזמן שיהודי ארצות הברית יתאימו את רגשותיהם היהודיים לצרכי אחיהם בישראל. ישראל נמצאת באי קטן באוקיינוס מלא ערבים מוסלמים אנטישמיים. במקום שהיהודים יעשו הכל כדי לחזק אותנו, הם מטיפים לנו מוסר. אלה שמחזקים אותנו הם היהודים האורתודוקסים. הם היהודים שאינם מתביישים או מתנכרים ליהדותם.
    טראמפ לא פראייר, והוא יפסיק לרקד לחליל הערבים. ליהודי ארה"ב יש מחלה. הם משווים את הוריהם וסביהם לפליטים מסוריה. לא! זה לא אותו דבר. הפליטים היהודים שהגיעו לארה"ב לא היוו איום ביטחוני על סביבתם. לעומת זאת, ריבוי מוסלמים, עם תרבות ערבית שבטית אלימה – בהחלט מהווים איום על ארה"ב – ובראש בראשונה על יהודיה. אז הגיע הזמן שתסתכלו טוב טוב על אירופה ותראו מה קרה ליהודים שם, כשנכנסו כל הערבים. טראמפ רוצה למנוע את הכניסה הזאת, ואתם צריכים להגיד לו תודה רבה. זה רק לטובתכם.

    1. את רצינית בתגובה שלך? את אומרת להם מה לעשות ואיך להתנהג ומתלוננת על זה שהם מטיפים לך מוסר? אם תלכי לשאול כל פוליטיקאי מקומי בארץ על התרומה של יהדות ארה"ב לארץ גם בעבר וגם בהווה את תצטרכי לשבת הרבה זמן עד שיסיימו להסביר לך. יש כל כך הרבה סוגים של יהודים בעולם ולא כל מי שלא תומך מיידית במדיניות של ישראל לא אוהב אותה. ובכלל יש לא מעט יהודים שמרגישים שמדינת ישראל היא זאת שדוחפת אותם החוצה, דוגמת הרפורמים שהרבה מהם אוהבי ישראל ורואים שפעם אחר פעם שרים בממשלה אומרים להם שהם ומנהגיהם לא רצויים. ואחרי זה עוד דורשים מהם להתנהג לפי תכתיבי המדינה…

  7. נא לזכור שבארץ לא כ"כ תומכים בטראמפ,אלא יותר סולדים מהקלינטונית שהיא ממשיכה של אובמה

    1. חוץ מזה שהדעתנים הם "אינטלקטואלים ימנים" ותומכי טראמפ הם "טיפשים" לא ברור מדוע טראמפ מסוכן.

  8. סליחה, אבל העצות למיקרה של היבחרות של טראמפ הם אוויליות ממש.
    שראש הממשלה לא יברך באופן פומבי את נשיא הבא של ארה"ב?
    שלא ידבר איתו בטלפון?

    נפלתם על הראש?

    אלה עצות אחיטופל של מטורף, בהנחה שהוא לא אוייב ישראל, מסוג ג'-סטריט.

    המאמר מלא שטויות.
    "מזהה אצל טראמפ את הנושא של קידום תיאוריות קונספירציה ברמה העממית. להשקפתו, זהו מסימני ההיכר של פשיזם בהתהוות, של רודנות. "מעולם לא הייתה חרדה כזו לגורלם של המוסדות הדמוקרטיים בארצות הברית", הוא אומר.".

    חבל שהיסטוריון העלום שם שותק לחלוטין בקשר למציאות הפשיסטית של שילטון אובמה, על הגזענות הרצחנית שמהמפלגה הדמוקרטית ותומכיה המיטו על כלל החברה, על חופש הדיבור, חופש המצפון, חופש ההתארגנות וחופש הדת שבוטלו בצווים נשיאותיים.

    אין מילה במאמר על מדינת משטרה טוטלית שמקשיבה לכל שיחות הטלפון וקוראת כל האי-מיילים של כל האזרחים, כל הזמן, ומאחסנת אותם לדיכוי נוכחי ועתידי.

    מאמר ממש מטורף.

    1. "מסימני הימים הללו זו העובדה שאינטלקטואלים רבים, בייחוד אנשי אקדמיה וסופרים, פוחדים מהתקפות אישיות עליהם אם יתגלה קשר, ולו עקיף ביותר, בינם ובין מישהו מתומכי טראמפ ואנשיו"

      והמשפט הזה לא צרם לך?

  9. יהודי ארה"ב אינם מקשה אחת.
    אם טראמפ ייבחר, מן הסתם ייפגע כוחם של ארגונים כמו ג'יי סטריט ושאר גורמים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית בארה"ב ששיתפו פעולה עם אובמה ויעצו לו בנושאי ישראל והמזה"ת (התנהלות מול נתניהו, הסכם עם איראן, התערבות בבחירות בישראל ע"י מימון עמותות שמאל וכו'). האם זה רע למדינת ישראל? האם זה רע ליהדות ארה"ב? האם זה רע לאמריקה?
    מנגד, בחירתו של טראמפ לנשיא לא בהכרח תגביר השפעתם ומעורבותם של יהודים מהמרכז הפוליטי (אייפאק למשל) או הימין בממשל ובבית הלבן. סביר שיהיה שינוי ביחס למה שהתרגלנו אליו בעשרות השנים האחרונות. אך האם אנו באמת זקוקים למעורבות ישירה של יהודי ארה"ב שידרשו את טובתנו? האם לא עדיף שתמיכה בישראל ובעולם היהודים תבוא מגורמים לא יהודיים? בניגוד לנטען במאמר, מצב כזה דווקא אמור להפחית אנטישמיות, הלא כן?

  10. נשמע כמו תרגום לעברית של מאמר באתר קונספירציה. לא לברך בגלוי את הנשיא הנבחר כי היהודים לא הצביעו עבורו – נו באמת. אולי כדאי לכתוב הכל מחדש לאחר כוס מים קרים?

  11. דווקא ניצחון של הילארי יגביר את האנטישמיות בגלל כל התורמים היהודים הכבדים שלה.
    ההתפרצות של הרפובליקנים כשיבינו שדמוגרפית אין להם סיכוי לנצח תהיה בלתי צפויה והיא תתפוצץ גם על היהודים

  12. בסד אין מה להסתתר,לדעתי.
    עוכרי ישראל יצטרכו להזהר.
    הרכבת יצאה לדרך ויש סיבות לכך.
    טראמפ הוא האיש הנכון בעיתוי הנכון.

    היהודים יצטרכו לעזוב ולעשות שיבת ציון,
    כי זה אחד מסימני הגאולה
    בשורות טובות !

  13. יותר גרוע מאובאמה קארי וקלינטון לא יכול להיות. טראמפ אולי יהיה רע ליהודים השמאלנים שמטיפים לישראל מוסר ופועלים בשירות האוייב אבל אין ספק שיהיה טוב לישראל בהנהגת ביבי. גם על ביבי כל מיני פרופסורים הכריזו שיהיה אסון,
    בינתיים ישראל משגשגת.

    1. התכוונת לא יכול להיות יותר גרוע מבוש. בוש הוא זה שהרס את כלכלת ארצות הברית בשתי ידיו ומי שתיקן זאת זה אובמה . אמנם יש לו חסרונות אבל הוא עשה הרבה מאוד דברים למען כלכלת ארצות הברית . אל תיהיה כמו אלה שצועקים שמאלנים או ימניים.

      וגם ביבי אינו מושלם כמו שאתה מצייר אותו .

  14. טראמפ יש לו צדדים שמושכים את הרצון של הבוחרים הבעיה איתו שהוא מביא גם את השלילי. טראמפ זה סדין אדום ואולי יהיה רווח קצר טווח לימין ולישראל אבל בטווח הארוך יהיה נזק לישראל (אמנם תלוי מאוד בהתנהגותו בבית הלבן אבל לפי כל הסמנים הפה הגדול שלו לא ייסגר בגיל שבעים). מתנגדי טראמפ יגדלו וכך הקיצוניות השמאלנית תרים את ראשה.

  15. נראה שמישהו גנב לאמנון לורד את החתימה.
    הטענות המגוחכות על חשש למוסדות הדמוקרטיים מזכירים מאוד את הטענות בישראל נגד נתניהו.

  16. התסריט הטוב – שטראמפ ייבחר, במהרה תופיעו ראיות טובות על פשעיו ו/או קנוניתו עם פוטין ואז פנס סגנו יהיה לנשיא ואז ניצלנו.
    כל דבר אחר בהחלט מסוכן בהחלט לנו ולאנושות כולה.

  17. נראה שההסטוריון הזועם חושש משלוש סכנות:
    מה שטראמפ עלול לעשות, כי הוא שתלטן וכוחני ולא צפוי. והוא אכן כזה. אבל הוא לא מראה סימנים של מי שרוצה להשמיד מיעוטים או לפתוח במלחמות כדי "להחזיר את אמריקה לגדולתה". הוא עלול להיכנס לעימותים עם התקשורת, בתי הנבחרים, ובתי המשפט, אבל לא סביר שהוא יגיע עד לפיזור הפרלמנט והשלטת דיקטטורה.

    מה שתומכיו עלולים לעשות, כי הם קצת משוגעים. נראה לי קצת הגזמה. יש בין תומכי טראמפ משוגעים יותר או פחות, גזענים יותר או פחות… אני לא מאמין שארבעים ומשהו אחוזים מהאמריקאים הם גזענים אנטישמים מטורפים ואלימים.

    מה שמתנגדיו, בארה"ב ובעולם, עלולים לעשות כדי להתנגד לטראמפ, וכדי להתנגד לכל מי שמזוהה איתו.
    גם האיום הזה נראה לי קצת מוגזם. כמו האיומים בחרם מדיני על ישראל אם חלילה נתניהו ייבחר.

    נשמע שהוא בעיקר חושש ממה שיחשבו עליו (ואולי, חלילה, יעשו לו) אם יחשדו שהוא תומך בטראמפ, בגלל שהוא תומך ברפובליקנים.
    הוא יכול לנסות להדפיס לעצמו מדבקה "אני רפובליקני, אבל הצבעתי להילארי, אל תאשימו אותי". אם אכן יהיו מהומות אלימות, אולי זה יציל אותו.
    אבל כנראה שלא.

  18. סורי. נשמע כמו קשקוש בלבוש. שמונים אחוז מיהודי ארצות הברית לא סובלים את ישראל האמיתית ומתגעגעים לישראל שכבר איננה: קטנה חלשה צייתנית וכנועה לדוד סאם. אלו היהודים הדמוקרטים שמסרבים לראות מה המשמעות של מיליוני מוסלמים המציפים את אמריקה ומשליטים בה את סדר היום של האחים המוסלמים. עלייתה של הלארי טובה רק מסיבה אחת. גל האנטישמיות הצפוי ליהודי אמריקה יחייב את אלו שהם עדיין יהודים ולא התבוללו סופית לברוח ואין לאן אלא לישראל

  19. אני חושב שטוב מאד שטראמפ ייבחר. הוא אדם שנולד עם כפית כסף בפה, הוא איש עסקים שחולש על אימפריה גדולה, אותה בנה בעצמו. הוא יודע מה עובד ומה לא עובד בעולם האמיתי. הוא יודע לנהל מו"מ.

    עדיף שהוא ייבחר היום ויאפשר לשחרר קיטור, מאשר מצב בו חצי מהציבור האמריקאי ימשיך להיות מדוכא, ודברים יתססו מתחת לפני השטח. אם זה יהיה המצב עלולים להיבחר בעתיד האנשים שמגיעים מהביבים. מהפכנים, עיתונאים ושאר טיפוסים. דוגמאות: היטלר, מוסוליני, סטלין ואחרים.

  20. טראמפ אכן מוזר ואין לדעת מה צפוי לנו ממנו. אך האם אובמה ה"נאור" והצפוי היה טוב יותר ליהודים? או האם קלינטון המושחתת עד לשד עצמותיה תהיה טובה יותר ליהודים (מתי היתה?) אולי אם תבחר כדאי למשרד החוץ להיות מנוי תרומות לקרן המשפחתית שלהם? אז טראמפ הוא כרגע בהחלט ברירת מחדל.

  21. יהדות ארצות הברית מקרטעת הרבה לפני שטראמפ עלה על המפה. ולדאגנים המוזכרים במאמר (בד״כ מצאצאי בונדיסטים וסוציאליסטים מתנכרי הציונות) יש גישה מהירה וזולה לחיתולי מבוגרים באמריקה.