מתחת לאף: כך מסתנן השמאל הרדיקלי למשרד החינוך

בדיון שנערך אתמול בוועדה לביקורת המדינה נחשפה המעורבות העמוקה של אנשי וגופי שמאל בתכנים המועברים לתלמידי ישראל: "עידוד הייחודיות הלאומית והיהודית סותר חינוך הומניסטי"

צמרת משרד החינוך מיישרת קו עם אג'נדות השמאל. בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עמדותיו הפוליטיות של פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', ברורות וידועות: קרמניצר, מהתומכים המובקים של האקטיביזם השיפוטי, מכהן כחבר במועצה הבינלאומית של הקרן החדשה לישראל, המממנת בין היתר את ארגוני השמאל הקיצוני 'בצלם', 'עדאלה' ו'שוברים שתיקה'; בשנת 2008 הוא עמד בראש הוועדה המסדרת של 'התנועה החדשה' שחברה לריצה משותפת עם מרצ לקראת הבחירות לכנסת ה־18; והוא התנגד בעבר לאיסור המפגשים עם אנשי אש"ף.

ההטיה הפוליטית של קרמניצר לכיוון השמאל הרדיקלי אינה מוטלת אפוא בספק, אך עובדה זו איננה מפריעה לאנשי משרד החינוך להצהיר כי הם חותרים לחזק את השפעתו על תכני הלימוד ועל מערכת החינוך. אתמול (שני), נערך דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנושא דו"ח מבקר המדינה על התמודדות משרד החינוך עם תופעת הגזענות. מנהלת אשכול חברה ורוח במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, אלירז קראוס, אמרה בישיבה כי "אנחנו פועלים לקדם את דו"ח קרמניצר" משנת 1996. עיקרי הדו"ח של קרמניצר נוגעים לפיתוח "אזרחות פעילה ורב־תרבותית" בקרב תלמידים, ברוח "הדמוקרטיה המהותית" שלפיה הדמוקרטיה אינה רק צורת משטר של שלטון הרוב, אלא גם אידאולוגיה המבקשת להשתית ערכים הומניסטיים של זכויות אדם וקבלת האחר.

קרמניצר לא התרשם יתר על המידה מכך שמשרד החינוך פועל ליישם את הדו"ח שחיבר, ובמהלך הדיון טען כי הערכים הציוניים והפטריוטים שמקדם המשרד תחת השר נפתלי בנט עומדים בניגוד לתפיסה האוניברסלית והפוסט־לאומית. "ערכי תפיסת העולם של הממשלה הנוכחית הם עידוד הייחודיות הלאומית והיהודית, וזו סותרת מהותית חינוך הומניסטי", אמר האיש שהפך בשנים האחרונות לגורו של הפקידות הבכירה במשרד החינוך. קרמניצר הוסיף כי אמנם "אפשר לחנך לערכים הומניסטיים דרך המקורות היהודיים", אך לדאבונו "היהדות שמשווקים היום במשרד החינוך לא מעבירה מסרים אוניברסליים", ולכן קיים חשש שתלמידי ישראל יעשו באותה יהדות "שימושים רעים ומזיקים".

חנין זועבי מטיפה נגד גזענות

ניסיונו של קרמניצר לקשור בין קידום ערכים לאומיים וציוניים לביצוע מעשי אלימות על רקע גזעני קיבל רוח גבית מיו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר מ'יש עתיד', ומהח"כים זוהיר בהלול מהמחנה הציוני וחנין זועבי מהרשימה המשותפת. ח"כ בהלול טען כי נציגי משרד החינוך הם "שותפים לדבר עבירה" בכך שאינם עושים די, לטענתו, למיגור הגזענות, והוסיף כי המשרד לוקה ב"קיבעון מצמרר". ח"כ זועבי, שמצהירה כי ליהודים אין זכות להתגורר בארץ ישראל ומסרבת לגנות רצח של יהודים בידי מחבלים פלסטינים, הסבירה כי המפתח לדו־קיום הוא ללמד את תלמידי ישראל היהודים "על הזהות הפלסטינית הייחודית שלי כבת הארץ הזו".

יו"ר הוועדה אלהרר זעמה מצדה על כך שהמפגשים בין תלמידים יהודים לערבים הם בגדר רשות, ודרשה מהמשרד לכפות על בני הנוער להיפגש אלה עם אלה. "כתלמידה אני זוכרת שהכריחו אותי לעשות הרבה דברים שלא תמיד רציתי", אמרה אלהרר, והתעלמה מהנתון המרשים שנחשף בוועדה ולפיו בשנה החולפת נפגשו 27 אלף תלמידים יהודים עם בני גילם הערבים.

תחת הלחץ האגרסיבי של חברי הכנסת ופרופ' קרמניצר נדחקו נציגי משרד החינוך לפינה. ניסיונות ההתגוננות והאפולוגטיקה שלהם חשפו את עוצמת ההשפעה של הרעיונות הפרוגרסיביים והרדיקליים על צמרת המשרד. כך למשל התבררה בדיון השפעתו הרבה של איש אקדמיה נוסף על בכירי המערכת: פרופ' עירן הלפרין, מומחה לפסיכולוגיה פוליטית מהמרכז הבינתחומי בהרצליה.

מנהלת חברה ורוח במשרד החינוך סיפרה כי בעקבות הרצאה שמסר הלפרין לאנשי המשרד, הם "הפנימו" כי תפיסות המקדמות "פרטיקורליזם ובדלנות" – משמע הקניית ערכים פטריוטיים וציוניים – כרוכות לעתים בהטחת "ביטויים פוגעניים" מצד תלמידים כלפי קבוצות מיעוטים. נציגת משרד החינוך הוסיפה כי במשרד נוקטים מדיניות "פרו־אקטיבית" כדי לרכך את אותה "בדלנות". במשרד מסתייעים בשירותיו של הלפרין גם בבניית 'מדד הגזענות', שמטרתו אבחון תלמידים הסובלים או שעלולים לסבול מביטויי גזענות.

כמו קרמניצר, גם עמדותיו של הלפרין ידועות היטב: בראיון ל'הארץ' באפריל 2015 טען הלפרין כי בבחירות 2015 הרשימה המשותפת הייתה יכולה להוות "הזדמנות אדירה" עבור החברה הישראלית, אך היא הוחמצה מכיוון שהיהודים בישראל מסתכלים על הערבים "דרך משקפי הפחד". הלפרין גם הגדיר את יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה – מי שנפגש תכופות עם הרוצחים מרואן ברגותי ואחמד סעדאת ומביע תמיכה בתנועת ה־BDS –  "אדם מתון, שעמדותיו מקרבות ומחברות".

שיתוף פעולה עם תומכי יום הנכבה

גוף נוסף המזוהה עם השמאל הרדיקלי ומקיים שיתוף פעולה עם משרד החינוך הוא 'יוזמת קרן אברהם' המשולבת בפעילות חינוכית עם תלמידים, כפי שמסרה טלי אורנשטיין־כהן ממנהל חברה ונוער. לנוכח ההיסטוריה של 'קרן אברהם' ופעיליה, מדובר בשיתוף פעולה בעייתי ביותר. בשנת 2012, לדוגמה, הביע אמנון בארי־סוליציאנו, מנכ"ל שותף של ארגון יוזמות קרן אברהם, תמיכה בקיום טקס יום הנכבה שיזמו סטודנטים באוניברסיטת תל־אביב. לדבריו, על הרוב היהודי בישראל "להזדהות עם הסבל של המיעוט", ו"להכיר את הנרטיב" של פליטי 48'. במקרה נוסף, הקריאה פעילה ב'קרן אברהם' סיפור לילדי כיתה ה' שחיבר ע'סאן כנפאני, מראשי ארגון הטרור 'החזית העממית לשחרור פלסטין". בקרן אברהם גם נוקטים קו פוליטי מובהק וקוראים ל"סיום הכיבוש" ולהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל.

בניסיונם להראות כי הם פועלים בהתאם להמלצות המבקר סיפרו נציגי משרד החינוך כי בתי הספר כיום נמדדים לא רק על פי הישגיהם הלימודיים, אלא גם במידת יכולתם ליישם יוזמות ברוח "קבלת האחר". התקציב המוקצה לפרויקטים של 'סובלנות' מוערך ב־7 מיליון שקלים, וכעת, לפי אנשי המשרד, נעשה ניסיון לגייס 10 מיליון שקלים נוספים לטובת הנושא.

אנשי משרד החינוך עשו מאמצים גדולים לשווק את פועלם בנושא המלחמה בגזענות בבתי הספר, אך היו"ר אלהרר לא הפגינה סובלנות יתרה כלפי הנציגים הנבוכים ודרשה לקיים דיון נוסף בוועדה, הפעם במעמד מנכ"לית משרד החינוך. אלהרר הביעה תקווה כי גם השר בנט יכבד את הוועדה בנוכחותו.

לנוכח המגמות המדאיגות שנחשפו, ייתכן כי רצוי בהחלט ששר החינוך בנט ישתתף בדיון כזה, ילמד ברצינות על השפעתם העמוקה של גופים קיצוניים ורדיקליים על המערכת שבראשה הוא עומד, ויפעל להיאבק בה ולצמצם אותה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

28 תגובות למאמר

  1. אז למה רק אני מרגיש שדוחפים לילדים שלי לימודי יהדות מיותרים כמו מורשת?

    1. אןפק, אז למה לא רק אני מרגיש שאתה דוחף לכאן תגובות מיותרות ומטופשות כמו מכונה?

    2. לא רק אתה,לצערנו יש עוד יהודים כמוך שרצוי שיחזרו לאירופה,כי שם אין מדינה יהודית.

    3. טוב, בסדר – אני נכנע. תלמדו אותם יהדות. אני כבר אלמד אותם בעצמי אבולוציה…
      מעניין אותי רק לדעת מה לומדים ערביי ישראל בכל אותם שעות תנ"ך-מורשת-פרקי אבות-אגדות חז"ל. אני מקווה שהם לא מקבלים את המקביל המוסלמי לכל אלה כי אז שכרנו יצא בהפסדנו

  2. אנחנו רוצים לחנך ליהדות, ציונות, לאומיות, פרטיקולרית, וייחודית ליהודים. כאן קמה מדינת היהודים היחידה בעולם כולו. היא צריכה לשמש מקלט לכל יהודי העולם הסובלים מאנטישמיות מתגברת. לערבים המוסלמים יש 22 מדינות ערביות מוסלמיות שכל אחת מהן גדולה בשטחה פי שלוש ויותר משטח ישראל השלימה.
    מי שלא מרגיש טוב עם ציונות, עם מדינת היהודים, עם פטריוטיות, עם יהדות, ומעדיף לכפות על הסביבה את "דת ההומניזם וזכויות האדם" השקרית מוזמן לעבור לכל מדינה דמוקרטית אחרת בעולם. אנחנו כאן נשמור על הגחלת. כי אין לנו בכלל ברירה אחרת. מי שרע לו עם הזהות היהודית ציונית שלו – לא צריך להיות כאן ולהרעיל את כולנו בשנאה העצמית שלו.

    1. מירית – הבנתי שאת נגד מוסלמים.
      את יכולה להרחיב מה יש לך נגד "דת ההומניזם וזכויות האדם"?
      אם כי, לפני-כן הייתי סקרן לדעת מה זה ומי מוביל את זה

    2. לאל האופק –
      מי מוביל את זה? אלה שהפסידו בבחירות האחרונות בארה"ב. ובישראל. ובבריטניה. ובשנה הבאה יפסידו ללא ספק גם בצרפת.
      אותם החבר'ה שכנראה גם משלמים לטוקבקיסט מסויים בשם "אל האופ…
      סליחה, סליחה, לא אמרתי שום דבר.

    3. אתה יודע שירידת ההומניזם בעולם קרתה לא כי האידיאלים שלהם לא טובים, אלא בגלל שהמציאות לא עומדת בהם.
      לכן, במקום שנאת האידיאלים, שכולם מצויינים בגלל האפיון הפוליטי שנותנים להם של שמאל וימין, יש לפרט על מה אנחנו רוצים לוותר.
      למשל, מוותרים על ה- PC כמו שהציעו במאמר אחר כאן.

      היהדות היא המקור של ההומניזם, גם כאן, מבחינה פוליטית מציגים אותם כשני סטים שונים לגמרי.
      התוספות של ההומניזם על היהדות זה: חרות, חופש הביטוי, זה דמוקרטיה, אמנות. הויתור היחידי הוא בתחום המיני שכן אצל ההומניזם ניאוף אינו חטא שגורר עונש.
      לא הייתי מוותר על כל מה שציינתי בשביל לחזור ליהדות. בעולם המודרני המוסלמים מיישמים את זה וזה לא נראה מבטיח

  3. מה יש לומר, כל מי שקורא תגובה של זוהיר בהלול מצטמרר, מתפלץ, מזדעזע, מתחלחל ומשתנק.

  4. גם הועדה למורשת התרבות המזרחית שמינה בנט שתלה מסרים פוסט ציונים. בנט לא יודע או לא מבין את המטריה שנקראת חינוך ולא מבין מה יש בידו. (עם מתמטיקה קל לו להתעסק אף אחד לא יריב אתו בגללה).

    1. בנט גם מבין וגם יודע, אבל לא עובד בשביל היהודים בישראל אלא בשביל האינטרסנטים ששלחו אותו להשתלט על המפד"ל, לעשות ברית אחים עם יאיר לפיד ולסגור את ישראל היום – כדי להחליש את הרוב היהודי בישראל:

      mida.org.il/2016/05/29/מה-באמת-רוצה-נפתלי-בנט/

  5. ואיפה שר החינוך בכל הסיפור הזה ?

    מפמ"רית אזרחות מוחקת את הצהרת בלפור מתכנית הלימודים. והשר ? יש שר בכלל ?
    במשרד החינוך מסתובבים כל מיני קרמניצרים והלפרינים. והשר ? איפה השר ?
    שילמד קצת ממירי רגב איך משתלטים על מאפיה שמאלנית

    1. רק זה חסר לו. אם בנט יתחיל להתנהל כמו מירי רגב, ויזיז דברים במשרד החינוך, תוך שבוע-שבועיים, מקסימום חודש, רביב דרוקר יוצא עם פרשת צוללות שבנט מככב בה. או פרשת כיפות. או פרשת מחשבים. או פרשת הגלגלים של הסבתא. בכל אופן, איזו פרשה תפורה היטב תהיה, וגם דרוקר יהיה שם, כמובן, כדי לפרסם ולשקר כהרגלו.

  6. מרגיש שהמומחים הדגולים האלה פשוט לבושים את בגדי המלך החדשים וסובלים מעיוורן, מנותקים לגמרי מההוויה שמתרחשת סביבנו בעידודם עד כדי הרס עצמי,

  7. כשהימין יגיע לשלטון נדאג להוציא מתכניות הלימודים את כל הרעל השמאלני המוזרק למוחותיהם של ילדי ישראל,עד אז,כל מה שנותר לנו זה לפרוק את זעמנו על שלטון השמאל בעזרת המקלדת ברחבי הרשת.

    יהייה טוב…

  8. האמת אני לא כל כך מודאג מההקצנה של השמאל ומכפיית דעותיו . אני מודאג מכך שהוא הולך ומחדד ברוב טיפשותו את הקוטביות בעם שבסוף עלולה להביא לפעילות אקטיבית של החלקים בעם שנקראים קיצוניים רק מכך שהוא (השמאל) הקצין וגרם לחלקים השפויים בעם שעדיין סוברים ציונות שורשית להיקרא ולהיחשב קיצוניים

  9. אתם עדיין לא הבנתם את מלוא חומרת העניין. "דמוקרטיה מהותית" – מה שלאחרונה מלמדים את הילדים שלנו לבגרות היא המצאה, אוקסימורון – שמשמעו שדמוקרטיה היא רק מה שמרצ מייצגת (מייצגת לכאורה בלבד).

    אם לא יעיפו לכל הרוחות את המושג השקרי הזה "דמוקרטיה מהותית" – בבחירות הבאות לא תהיה אף מפלגה למעט מרצ – שתהיה לגיטימית בעיני הבוחרים לראשונה – כי רק מרצ תחשב לדומקרטית

    ומובן מכאן – שזה בדיוק ההפך מדמוקרטיה

    אני קוראת לבנט להבין את מלוא משמעותו החתרנית של המושג הזה, לתפוס שהיה פה מחטף, להתייחס אליו במלוא החומרה הנדרשת -להתעשת ולפעול מייד – אחרת הבחירות הבאות תהינה הבחירות האחרונות ולמצער – הפעם האחרונה שישלוט שלטון ציוני במדינה

  10. הכל נכון, אבל למה אתם מתמקדים רק בבנט? האם אין לראש הממשלה נתניהו אחריות לכל הנעשה בממשלתו ולפועלם של שרי החינוך שכיהנו תחתיו ב-7 השנים האחרונות? איפה הוא היה? למה הוא לא דפק על השולחן ודרש לסלק ממערכת החינוך את כל השמאלנים הקיצונים והאנטי ציונים?

  11. בעיה בכל התחום האקדמי של מדעי המדינה, והיא זולגת דרך המנהלה למשרד החינוך הגיב:

    באופן אישי, התחלתי ללמוד מדעי המדינה.

    נראה כי תחום מדעי המדינה הוזנח במשך שנים על ידי הציבור הלאומי
    כמה מחקרים אקדמאים בתחום יש למחנה הלאומי?
    כמה לעומתם פירסומים יש בתחום שיצאו מבית מדרשו של השמאל הקיצוני?
    השמאל באופן עיקבי מפרסם, כותב, מכניס את נושא הכיבוש בכל פלטפורמה אפשרית, וגם את נושא זכויות האדם היחידי על חשבון זכויות קולקטיביות של ציבור לאומי.

    אשמח לשמוע על נציגים מהציבור הלאומי,
    כתבי עת
    מכונים
    שפועלים לשפר את הנושא.

    1. מאוד מעניינת התגובה שלך. אני אישית הייתי גם רוצה ללמוד את זה. אם כי,בטוח שלא היה לי נוח בכסא לשמוע פרופסורים מוטים שמאלה מתארים שקרים כמו מציאות והסטודנטים התמימים אוכלים את זה. יש ספר שנקרא "תעשיית השקרים" שמתאר את המצב – יש הרבה הטייה שמאלה, ושקרים באקדמיה, גם בארץ גם בחו"ל. יש מי שמממן את זה. אני מקווה שהבחירה של טראמפ תתחיל תנועה של חזרה למציאות הבלתי מוטה באקדמיה. מבחינתי זה אומר שצריך לשלול תרומות של מדינות ערב לפקולטות ללימודי המזרח התיכון בארה"ב, או לעשות מעצרים על פעילי BDS התוקפים יהודים בקמפוסים. מישהו צריך להתחיל לשלם על השקרים האלה.

    2. מירית – את צודקת, תעשיית השקרים הוא ספר מצויין של בן-דרור ימיני. זהו ספר רציני מלווה במגוון פרטים מההיסטוריה. אני לקחתי משם כמה דברים, למשל אחד מהם:
      ההתעקשות של הערבים על זכות השיבה מראה שאין פניהם לשלום שכן מקור הבעיה זה חוסר היכולת של היהודים והערבים לחיות יחדיו בשלום ומקור הפתרון בדרכי שלום זה למנוע פגיעות בנפש. ההפרדה היא העקרון המוביל ולא הצדק החלוקתי. ההתעקשות על זכות השיבה לא מסתדרת עם שניהם – היא קנטרנית.
      מה שבן-דרור ימיני יודע שהוא לא יכול להסביר זה את נושא ההתנחלויות. זה, בדומה לזכות השיבה לפלשתינאים, הוא דבר שמנוגד לרצון לחיות בשלום וגם הוא קנטרני.
      מה שלצערי מראה שהחוקר הרציני הכי ימני שיש הוא עדיין נגד ההתנחלויות.

      כמובן שלא חייבים לחשוב שהסכם שלום זה המצב היציב היחידי. אלא שדבר כזה היה צריך ליצור מבול של תחקירים בכיוון הזה ובכיוונים אחרים.
      כרגע הימנים מסתפקים ברעיון הדתי של הבטחה מלפני 3000 שנה שמתוך זמן זה היא אולי מומשה במשך 100 שנה. זה לא נראה רציני למי שלא דתי או יהודי

  12. ההשתלטות על החינוך אינה מקרית..
    זהו צעד עוצמתי לעיצוב הערכים מגיל צעיר..
    השמאל הקיצוני זיהה את האפשרויות ומשפיע מבחוץ כמו גם מבפנים,למשל, ע"י החדרת אנשיו לעמדות מפתח כמו מפמ"ר מקצוע האזרחות של משרד החינוך..השתלטות בשיטת "חבר מביא חבר" ברוב האוניברסיטאות בארץ ועוד..
    כדאי ששר החינוך ייכנס לעובי הקורה וידאג לסלק את האידיאולוגיות הנפסדות והמזיקות לפחות בתחום שלו..
    אנחנו מדינה יהודית יחידה..וצריך לשמור על הייחודיות שלנו ביחד עם ערכים אוניברסליים אך לא ההיפך, אוניברסליות תוך מחיקת הייחוד הלאומי תרבותי ודתי ..

  13. צריך להתגעגע לתקופה שבה הייתה לימור לבנת במשרד החינוך???

  14. האנשים האלה הזויים. זה נחמד ויפה כאשר הצד השני דוגל באותם ערכים. אך אנחנו לא בדנמרק… סביבנו חיים ברברים רוצחים שפלים שאין כל קשר בינם לבין הערכים עליהם מטיף הפרופסור הדגול. ואין אפשרות ולא יתכן להיות ערכי ורומנטי מול עדת רוצחים. תנסה להיות הומני בג'ונגל. את האריה מעניין אם הבשר שלך טעים או לא.