ברוכים הבאים ל"ג'יהאד היערות"

בניגוד לדיבורים על "סוג חדש של טרור", נשק ההצתות משמש זה שנים את האסלאם הרדיקלי ברחבי העולם, במטרה לחולל נזק ו"לזרוע פחד בקרב הכופרים"

מאמצי הכיבוי באזור בית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

גל השריפות המשתולל ברחבי ישראל בימים האחרונים ומחולל נזקים כבדים, הצית ויכוחים ערים וחרושת של שמועות על הגורמים לדלקות ולהתפשטותן: האם מדובר בפעולה זדונית, ברשלנות פושעת או בכלל בעניין של מזג אוויר? התשובה, ככל הנראה, היא שילוב של השלושה. ייתכן שחלק מהשריפות נוצרו כתוצאה מרשלנות, אך דלקות רבות כל כך במקומות שונים הגבירו את החשד שלא מדובר ברשלנות כי אם במתקפה יזומה ומכוונת, כאשר תנאי האקלים מצדם הגבירו את התפשטות האש.

ואכן, גורמים במשטרה דיברו השבוע על "גל הצתות", ואף נעצרו כמה חשודים במעשים. במסיבת עיתונאים שכינסו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן בחיפה הבוערת, הם הגדירו את השריפות כ"טרור", והשר ארדן אף הוסיף ואמר ש"טרור ההצתות" הוא תופעה חדשה שישראל מתמודדת עמה. אך למעשה, אין זו הפעם הראשונה שבה מחבלים עושים שימוש בנשק ההצתות, והרעיון אף מופץ זה שנים רבות באינטרנט. הגורם המפיץ המרכזי הוא ארגון אל־קאעידה.

בזמן שבן־לאדן והנהגת אל־קאעידה הסתתרו בהרי אפגניסטן־פקיסטן, פרסם באינטרנט אבו מסעב א-סורי, אידאולוג ואסטרטג של הארגון, ספר בשני כרכים בשם "קריאה להתנגדות אסלאמית עולמית". בספרו קרא א־סורי לתומכי הגי'האד העולמי לפגע במערב תוך אימוץ טקטיקות של לחימה אורבנית וטרור, כקבוצות או כבודדים. הוא סיפק השראה למחבלים שביצעו את הפיגועים במדריד במרץ 2004, ובלונדון ביולי 2005. מארק סגמן, לשעבר פסיכיאטר בשירות סוכנות הביון האמריקנית כינה גישה זו "גי'האד ללא מנהיג" (Leaderless Jihad). לאחר הפיגוע שביצע מוחמד מראח בבית הספר היהודי 'אוצר התורה' בטולוז, כינה זאת רוב ויינרט, ראש היורופול, "הגי'האד החדש".

דיווח ב'מעריב' על הצתות בכרמל, שנות החמישים. תודה לרוני ארזי על ההפניה
דיווח ב'מעריב' על הצתות בכרמל, שנות החמישים. תודה לרוני ארזי על ההפניה

טרור בשיטת "עשה זאת בעצמך"

"הגי'האד החדש" הזה מתגלם יותר מכול במגזין הטרור המקוון 'אינספייר' (inspire), המופק בידי השלוחה התימנית של אל־קאעידה ("קאעדת אלג'האד פי ג'זירת אלערב"). מגזין זה התפרסם לראשונה בקיץ 2010 והוא מיועד לקהל הצעיר, מתוך כוונה לגייס ולהניע מוסלמים לפעילות חבלנית עוינת נגד ארצות הברית, ישראל, אנגליה, צרפת, גרמניה ומדינות נוספות, הנתפסות כאויבי האסלאם או ככובשי אדמות מוסלמיות. כאשר מדברים על טרור של "זאב בודד", אי אפשר להתעלם מהמגזין הזה המעניק השראה והכוונה למחבלים פוטנציאליים, כולל הנחיות מטעם "השף של אל־קאעידה" לבניית מטעני חבלה מאולתרים "במטבח של אימא שלך".

המהדורות השונות שהופצו כוללות הצעות מגוונות למעשי טרור כמו שריפת מכוניות חונות, מריחת שמן או פריסת שרשראות מסמרים בנקודות מסוכנות בכבישים, הפיכת רכב שטח ל"מכונת כיסוח דשא אנושית" בעזרת להבים משוננים שיוצמדו לקדמת הרכב, פיצוץ מבנים בעזרת בלוני גז, וגם שריפת יערות, מטעים ומבנים מעץ. למהדורה העשירית, אגב, צורפה רשימת חיסול שכללה את סטפן שרבונייה, עורך המגזין הצרפתי הסטירי 'שרלי הבדו'. שרבונייה נרצח במתקפת הטרור שביצעו האחים קואשי בינואר 2015 במשרדי 'שרלי הבדו' בפריז.

לפי מאמר שפרסם אל״מ (במיל׳) יונתן פיגל מהמכון לחקר הטרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, נשק ההצתות משמש את הפלסטינים עוד מתחילת המאה העשרים. נשק זה היה בשימוש בעיקר במהלך האינתיפאדות, כאשר בודדים וארגונים הוציאו לפועל מתקפות הצתה ביערות בשטח ישראל, מתוך שאיפה להביא לפגיעה כלכלית ומורלית. לפי המאמר, לא רק פלסטינים עשו שימוש בשריפות כנשק נגד ישראל אלא גם חיזבאללה, שבמהלך מלחמת לבנון השנייה שיגר בכוונה תחילה קטיושות לעבר יערות בגליל.

בנובמבר 2007, חברים באחד הפורומים המזוהים עם אל־קאעידה פרסמו הודעות המקדמות את רעיון שריפת היערות כגי'האד. בשנים שלאחר מכן צצו שוב ושוב דיווחים על מעורבות של ג'יהאדיסטים בשריפות ענק שהשתוללו ברוסיה, ספרד ומדינות נוספות. כעבור כשלוש שנים, בעקבות שריפה קטלנית שהשתוללה ברוסיה, נכתבו הדברים הבאים בידי תומכי גי'האד: "השבח לאללה, יש כעת מזג אוויר מבורך, ולכל אחד מאיתנו יש הזדמנות פז להסב לכופרים נזק רב, לזרוע פחד בליבם ולהחלישם, וכל זאת באמצעות כמה גפרורים בלבד". אותה שריפה גבתה את חייהם של עשרות בני אדם והותירה אלפים ללא קורת גג.

בינואר 2012 פרסמה קבוצה המזוהה עם אל־קאעידה, בשם "מאסדה אלמג'אהדין", הודעה כי חבריה "מכריזים מלחמה על אמריקה". ההודעה כללה נטילת אחריות על הצתת אש ביערות נבדה, וקריאה למוסלמים לעשות כל שיכולתם כדי לפגוע במדינת ישראל ובבעלות בריתה עד סיום הכיבוש הישראלי וסילוק הנוכחות הזרה מאדמות האסלאם. כעבור כארבעה חודשים, קבוצה בעלת שם זהה ועם התוספת "פלסטין", לקחה אחריות על שורה של הצתות במספר מוקדים בישראל (אשקלון, אום אל־פחם, חיפה).

מדריך למצית. מתוך 'אינספייר'
מדריך למצית. מתוך 'אינספייר'

מלחמה בשטח האויב

במהדורה העשירית של 'אינספייר' נכתב כי ניתן לבצע פיגועים ("מבצעים") שיכולים לגרום נזק קטסטרופלי גם בעזרת קופסת גפרורים פשוטה. כך אפשר לפגוע ב"מלונות, עסקים מסחריים, מבני מגורים מעץ, יערות ומטעים של הכופרים". על פי עורכי 'אינספייר', פגיעה במטרות הללו "מעבירה את המלחמה לשטח האויב", וגורמת לו "לבחון מחדש את המדיניות האנטי־מוסלמית האגרסיבית שלו". הם מסבירים כי אלה פעולות פשוטות מאחר שאפשר לבצע אותן בסגנון של "פגע וברח" ואף ניתן לבצע מספר "פעולות" ביום אחד, דבר שיביא ל"התפשטות תחושת חוסר הביטחון בקרב האוכלוסייה" וישפיע על שכבות רחבות. גם במהדורה ה־12 של 'אינספייר' (מרץ 2014) קודם רעיון גי'האד היערות.

נראה כי הצתות כחלק מאסטרטגיית לחימה נגד ישראל הפכו להיות פופולריות בשנים האחרונות, בעיקר בשל טבען ההרסני והשלכותיהן על פני השטח ועל תפקודם של אזרחי המדינה. ניכר כי בשנים האחרונות המבצעים למדו את השיטה: מתי מזג האוויר אידיאלי להתפשטות האש – כזה המשלב יובש ורוחות מזרחיות ("שרקיה") – ומה צריך לעשות כדי לחולל דליקה קטלנית. בשנים האחרונות נעשו ניסויים שהפעם, כפי הנראה, הצליחו מבחינת המבצעים. עם זאת, ייתכן כי השריפות השיגו דווקא תוצאה הפוכה.

מתקפת ההצתות הסבה לראשונה את תשומת הלב של הציבור, התקשורת ומקבלי ההחלטות לתופעת גי'האד היערות. השריפות שהתחוללו לא הותירו מקום למחלוקות על רקע מדיני, דתי או פוליטי. יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ואחרים מכל שדרות החברה הישראלית הפגינו סולידריות והתגייסו לסייע לתושבים שפונו או התפנו מבתיהם בחזית האש. מדינות באגן הים התיכון סייעו לישראל להתמודד עם האסון, והרשות הפלסטינית מסייעת גם היא. נראה כי קשת רחבה של גורמים יצאו נגד השריפות, מה שאולי עשוי ללמד על זהותם של המציתים או לכל הפחות על מקורות ההשראה שלהם באסלאם הרדיקלי העולמי, ולסייע למאבק חסר פשרות בתופעה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אני אמנם לא רגיל להסכים עם מה שכתוב באתר, ולכן גם הפעם אני לא מסכים.
    ובכן, עדיין אין ראיות, והנה תראו ציפור, ובכלל ייתכן ומפעילי האתר של אל קעידה הם יהודים ימנים קיצונים שמנסים לסכסך.

    1. אבל גרפיטי על קיר מסגד זה "טרור" לכל דבר ועניין, עם או בלי ראיות!
      אין גבול לצביעות.

  2. כמובן שהדחליל של פוטין המופעל ע"י סוכן השטאזי מרטין שלאף והצבא של הקרן החדשה להשמדת ישראל לא קשורים למלחמת האוייב המנסה בעזרת הנשק להשמדה המונית שזה שריפת ישראל כאשר מטרתם לשרוף את היהודים כולל בתי חולים בתי אבות גני ילדים בתי ספר והכל
    ומערכת הבטחון שמקבלת כל שנה 70 מיליארד שקל לא רק שיושבת בצד במלחמה אלא מסייעת לתעמולת האוייב ומכניסה כבאית מג'נין כדי להצטלם ולהתראיין בתשקורת הרקובה והבוגדנית.
    שלא לדבר על השב"כ הכושל שאין לו תשתית מינימלית בקרב הגייס החמישי פלסטינים בעלי תעודות כחולות ולא מסוגל ליירט את ההוראות שהמציתים מקבלים מחאמאס עזה וחיזבללה.
    והכי מצחיק כל החפקי"ם העלובים מאה מטר מהאש במקום לכבות אותה יש שם 4 אנשי תשקורת על כל כבאי.
    כבאות עלובה שלא מסוגלת לכבות עץ אורן אחד בטח לא חורשה ובטח לא אוייב מתוחכם ואמיץ שנשאר בשטח וכמו שקרה בבית מאיר כל פעם שהצליחו להשתלט על מוקד שריפה אחד נדלקו 2 מוקדים נוספים באזור אחר כמובן שהצבא העלוב לא מתייחס לזה כלמלחמה
    ומזל מהקב"ה שלא היו הרבה נפגעים בנפש
    כנראה זאת רק הערת אזהרה ליהודים שייתעוררו
    לפני מאות אלפי הטילים של חיזבללה

  3. נראה שהאיסלם איננו בוחל בשום אמצעי להשמיד את העולם. לו יפול בידיו נשק גרעיני הוא לא יהסס להפעיל אותו בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. הם ילכו לגיהינום ואנחנו לגן העדן של הבתולות.
    וכי מה אשמים העצים או בעלי החיים שישרפן? להם לא אכפת.
    במבט מהאויר היתן לזהות בקלות את קו הגבול ביו ישראל למדינות ערב. הירוק שלנו מגיע בדיוק עד הגבול הצהוב שלהם. הם מנסים להפוך גם אותנו לצהוב.

  4. חשוב לשים לב שגם בשטחים היו שריפות, גם בישובים ערביים בתוך המדינה היו שריפות, וערבים רבים, בנוסף למכבי האש הפלסטינים, התנדבו לעזור לנו. גם הציעו אירוח . וגם כל המנהיגות הערבית מתנגדת להצתות. אנחנו ממקודים בכאב שלנו .

    1. לא חשוב מה הערבים הצבועים אומרים. חשוב מה הם עושים. והם מציתים לא מהיום, ושורפים לנו את המדינה. מה זה עוזר אם שולחים כבאיות אחרי שהציתו לנו את היערות והערים?

  5. כמובן שהשריפות לא התחילו עכשיו. כל מי שנסע בהרי ירושלים לפני חודש לא יכול היה שלא לראות את כמות האזורים השרופים שאריות ההצתתות מהקיץ, פשוט הפעם מזג האוויר היה לטובת המציתים ונתן לזה דחיפה קדימה, מה שעודד פעילות הצתה נוספת.
    אבל אין מה לדאוג. המלחמה של עמי התרבות בחוסר התרבות נמשכת מאז ימי קדם ועד היום. עצים נשתול מחדש ויותר, נשפץ את הבתים וגם נרחיב את היישובים. אבל בני דודינו ישארו במחשכים. ישארו עד שיצליח להדוף את הפולש הערבי אל המקום ממנו הגיע, אל מעבר לנהר הירדן, ע"מ לקיים שלום וצדק אשר ישפיע על האזור כולו לטובה. שיהיה שבוע מצויין לכולם.

  6. הרשות הפלסתינית עזרה. מי מאמין לזה? זה רק כדי לבלבל אותנו.
    חמור לא פחות שנחום ברנע משווה את האירועים לפרשת דומה, כאשר לא נמצא שום אשם יהודי. וגם אילו היו מוצאים איך אפשר להשוות מקרה בודד למה שקורה עכשיו??

  7. היהודים חייבים להיות אקטיביים – לא פאסיביים. האויב אינו "נח", הוא אקטיבי ויצירתי.
    יחידות מיוחדות יכולות לשים פתיונות, מארבים וכו.

    יש להפיץ אזהרות בעולם, לפרסם תמונות, להביא לכל בית את תמונות הזוועה, ולאחד את העולם כנגד הנאצים החדשים!

    תעשית הסרטים צריכה לתעד ולהפיץ בעולם את פשעי האיסלם הראדיקלי.

    יש לעודד צעירים מכל העולם להתגייס למלחמת עולם חדשה – לפני שיהיה מאוחר.