איטליה ואוסטריה בקלפיות

באירופה חוששים מעלייתו של 'טראמפ האיטלקי'

שתי החלטות דרמטיות שיתקבלו היום באיטליה ובאוסטריה עשויות להיות בעלות השפעה מכרעת על עתיד האיחוד האירופי כולו. האם ה'ברקזיט' הבריטי יסמן את הכיוון למדינות נוספות ביבשת?

ראש הממשלה הבא של איטליה? בפה גרילו, מייסד תנועת 'חמשת הכוכבים'. צילום: Giorgio Brida [CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

האם היום, יום ראשון, 4 בדצמבר 2016, יירשם בספרי ההיסטוריה כתאריך שבו נחרץ גורלו של האיחוד האירופי? בשתי מדינות החברות באיחוד, איטליה ואוסטריה, נקראים היום האזרחים להשתתף בהצבעות לאומיות שתוצאותיהן עלולות או עשויות – בהתאם לתפיסת עולמם של המצביעים – להיות בעלות השפעה והשלכות על אירופה כולה.

באיטליה נערך היום משאל עם על רפורמה במבנה השלטון, שנועדה להחליש את סמכויותיו של בית הנבחרים העליון, הסנאט, ובכך להגביר את יכולת המשילות של הרשות המבצעת. ראש ממשלת איטליה מטעם 'המפלגה הדמוקרטית' (מפלגת השמאל־מרכז), מתאו רנצי, שיזם את משאל העם הזה, הבהיר־איים מראש שאם הרפורמה לא תעבור הוא יתפטר. בכך תיסלל כנראה הדרך לבחירות חדשות, שבהן עשויה מפלגת השמאל הפופוליסטית והאירו־סקפטית, 'תנועת חמשת הכוכבים' (M5S), לנצח. מייסד המפלגה הזו – הקומיקאי בפה גרילו, שרעמת שערו השופעת ועמדותיו הפוליטיות העניקו לו את הכינוי "טראמפ האיטלקי״ – הצהיר על כוונת תנועתו לקיים משאל עם על המשך השתייכותה של איטליה לגוש מדינות האירו, המטבע האירופי האחיד.

ברחבי אירופה מורגש היטב החשש שתסריט ה'ברקזיט' יחזור על עצמו באיטליה. היה זה ראש ממשלת בריטניה הקודם, דיוויד קמרון, שיזם את ההצבעה על הישארות ארצו בשורות האירופי, בהנחה שיעלה בידו להשיג את התמיכה העממית הנדרשת ולהשתיק אחת ולתמיד את מתנגדי החברות באיחוד. אך קמרון לא העריך נכונה את עוצמת ההתנגדות לאירופה ואת יכולת ההתארגנות של יריביו הרעיוניים, ונאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות הכישלון הצורב שספג.

לא מן הנמנע שגם רנצי הצעיר, המכהן כראש ממשלה רק כשנתיים, חפר במו ידיו את קברו הפוליטי כשהחליט להביא להצבעה עממית את הרפורמה הממשלית, שנועדה לחזק את הממשלה במדינה שכיהנו בה למעלה משישים ממשלות ב־71 השנים שחלפו מאז תום מלחמת העולם השנייה, באמצעות מניעת יכולתו של הסנאט ליטול חלק בהפלת ממשלות. כאמור, רנצי הצהיר כי אם הרפורמה שיזם לא תתקבל הוא יפרוש מתפקידו. ״אם אצטרך לעשות את שעשו קודמיי לפניי, כלומר להמשיך ולצוף (בלי יכולת לקבל החלטות מעשיות), זה לא מתאים לי״, הסביר. רנצי יזם את משאל העם לפני שנתיים, עוד לפני משבר הפליטים האירופי והתגברות כוחם של מפלגות הקיצון משמאל ומימין ברחבי היבשת.

ילך הביתה? ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי. צילום: kremlin.ru cc by sa 4.0
ילך הביתה? ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי. צילום: kremlin.ru cc by sa 4.0

הרפורמה המוצעת תשנה  את מבנהו של בית הנבחרים העליון ותקטין את מספר חבריו מ־315 ל־100 בלבד. חברי הסנאט לא ייבחרו עוד באופן ישיר אלא יהיו ברובם נציגים אזוריים. הסנאט יאבד את סמכותו לקיים הצבעות אי־אמון בממשלה, ויוכל להכריע רק בעניינים תחוקתיים אך לא בהצעות חוק בעניינים שוטפים, שיועלו רק בפני בית הנבחרים התחתון. בכך מבקש רנצי לחתוך את הקשר הגורדי שמנע מממשלות קודמות לפעול, בהיעדר רוב בשני בתי הנבחרים לגיבוי החלטותיהן.

המחשה ברורה לקיפאון הממשלי הזה היוותה הרפורמה של רנצי עצמה: ניתן היה להעביר אותה בבתי הנבחרים של איטליה ללא משאל עם, אך הרכבם של בתי הנבחרים לא אפשר השגת רוב של שני שליש, הנדרש לפי החוקה לשינוי מעמדו של הסנאט. בפני ראש הממשלה האיטלקי לא נותרה ברירה אלא לקחת את הסיכון ולפנות לאישור העם. הוא לא יכול היה לקחת בחשבון את השלכות ה'ברקזיט' וניצחון טראמפ על הצבעת המחאה העממית, ואת אי־שביעות הרצון הגוברת ממדיניותו הכלכלית, בעיקר בקרב מצביעים צעירים. מי שכן חש ברוחות העממיות הנושבות הוא איש העסקים וראש הממשלה לשעבר, סילביו ברלוסקוני. הלה תמך בהתחלה ברפורמה, אך לאחרונה החל להזהיר כי היא עלולה להוביל למשטר ״רודנות״, בשל חיזוק מעמדו של ראש הממשלה המכהן.

מתנגד ל'אוקזיט', בינתיים

באוסטריה ייבחר היום נשיא חדש, לאחר ביטול תוצאות ההצבעה הקודמת בחודש מאי ודחיית ההצבעה המחודשת בחודש ספטמבר מסיבות טכניות. לפי סקרי דעת הקהל של השבועות האחרונים, מועמד 'מפלגת החירות' הימנית־לאומית, נורברט הופר, שהפסיד בבחירות שתוצאותיהן בוטלו, הוא עדיין בעל סיכויים לנצח את יריבו, איש מפלגת הירוקים והפרופסור לכלכלה אלכסנדר ואן דר־בלן.

אם הופר אכן יזכה בבחירות, תהיה זו הפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה שמפלגה לאומנית בעלת עבר וציבור בוחרים ימניים קיצוניים תציב איש משלה בראש מדינה אירופית. 'מפלגת החירות' היא בעלת מדיניות לוחמנית נגד האיחוד האירופי, והיא חיזקה את מעמדה הציבורי באמצעות ססמאות בדבר הצורך לשמר את הריבונות האוסטרית מפני השפעתה של הביורוקרטיה האירופית בבריסל.

אף שמשרת הנשיא באוסטריה היא בעלת אופי סמלי, הופר אינו מסתיר את כוונתו לפעול לשינוי אופי תפקידו של הנשיא, באופן שיעניק לו סמכויות ביצועיות נרחבות יותר. הופר אמנם הבהיר בראיונות שהעניק בשבוע האחרון כי הוא מתנגד ל'אוקזיט' – כלומר לעזיבת אוסטריה את האיחוד האירופי, אך בה בעת הוא חזר על הצהרות קודמות שלפיהן כנשיא הוא יפטר ממשלה שתפר במדיניותה את חוקי המדינה, כפי שקרה בעת הכנסת מאות אלפי פליטים לשטחה של אוסטריה במהלך 'משבר הפליטים'. מפלגת החירות, כמו מפלגות אירו־סקפטיות אחרות ברחבי אירופה, טוענת שהחלטות רבות המתקבלות על ידי מוסדות האיחוד האירופי בבריסל אינן תואמות את החוקים הלאומיים, ומיושמות על ידי הממשלים הלאומיים באופן לא חוקי.

המועמדים לנשיאות אוסטריה: ואן דר־בלן ונורברט הופר (משמאל) בעימות טלוויזיוני. צילום מסך
המועמדים לנשיאות אוסטריה: ואן דר־בלן ונורברט הופר (משמאל) בעימות טלוויזיוני. צילום מסך

בניגוד לסיבובי ההצבעה הקודמים, הפעם חל קרע בשורות 'מפלגת העם' השמרנית, השותפה עם הסוציאל־דמוקרטים לקואליציה הממשלתית באוסטריה. מפלגת העם היא שהעניקה לפני 16 שנה הכשר פוליטי למפלגת החירות, כאשר הסכימה לצרף לממשלתה את המפלגה שבראשה עמד אז ירג היידר. צירוף מפלגת החירות לקואליציה, שהיווה תקדים פוליטי בשורות האיחוד האירופי, הביא את האיחוד להטיל עיצומים על אוסטריה. העיצומים הללו בוטלו לאחר כמה חודשים, משהתברר כי מפלגות ימין קיצוני עומדות להצטרף לקואליציות שלטוניות גם במדינות אחרות.

צמרת 'מפלגת העם', החוששת שהתחזקות אלקטורלית של מפלגת החירות תהיה על חשבונה, הצטרפה לחזית הממסדית נגד מועמדותו של הופר לנשיאות – אם כי רשמית הודיעה שאינה ממליצה על איש משני המועמדים. לקראת ההצבעה היום קרא ראש סיעת המפלגה בפרלמנט הארצי, רוברט לופטקה, להצביע למועמד הימין החדש. לופטקה נקרא לשיחת הבהרה עם מנהיג מפלגתו, אך לא חזר בו מעמדתו.

מנגד התגייסו אושיות תרבות אוסטריות רבות למערכת הבחירות של מועמד השמאל, ואן דר־בלן. זמר הדראג קונצ׳יטה וורסט, שזיכה את אוסטריה במקום הראשון באירוויזיון – אחד ההישגים הבינלאומיים הבודדים של אוסטריה בעת האחרונה – העלה לרשת בשבוע שעבר סרטון שבו הוא קורא להגיע לקלפיות ולתמוך בואן דר־בלן.

״זו קביעת כיוון לשנים, לעשרות שנים רבות״, הסביר הזמר את חשיבות ההצבעה. ״כיוון אחד מוליך אותנו להיראות כמדינה פתוחה לעולם, עם נשיא שיסמל את האחדות והפתיחות, שרואה את חוזקה של אוסטריה במגוון תושביה, ושיפעל למען אירופה חזקה ומאוחדת שבה אוסטריה תשמש דוגמה. הכיוון האחר הופך את אוסטריה לנושאת הדגל של הכוחות הפוליטיים הימניים, הלאומניים והפופוליסטיים באירופה, שגורמים לקיטוב גדל ביבשת שלנו. מדיניות ימנית מלאת פחדים תהיה בעלת השלכות עבורנו: פחות הכנסות מתיירות, ופחות הזדמנויות לצעירים ליהנות מהעושר התרבותי והחברתי של אירופה. זה יפגע בכולנו״.

תבוסה של רנצי באיטליה וניצחון של הופר באוסטריה יחזקו באופן משמעותי את הכוחות המתנגדים לאיחוד האירופי, משמאל ומימין, עם התקרבותן של בחירות כלליות בשתי מדינות מתנדנדות נוספות: הולנד וצרפת. ההכרזה הדרמטית וחסרת התקדים של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בסוף השבוע האחרון, על פרישתו מהמרוץ לנשיאות ארצו, מקטינה אמנם את סיכוייה של מועמדת הימין הלאומי, מרין לה־פן, לחזק את כוחה ואת כוח מפלגתה בבחירות לאסיפה הלאומית ולנשיאות. פרישתו של הולנד תאפשר למפלגה הסוציאליסטית להתאחד סביב מועמדותו של ראש הממשלה הנוכחי, נציג האגף הימני של המפלגה, מנואל ואלס, ולבלום זליגת קולות מקרב מצביעי המפלגה לחזית הלאומית. בכך יגברו סיכויי השמאל למנוע את האפשרות שמרין לה־פן תצליח להעפיל לסיבוב ההצבעה השני בבחירות לנשיאות מול מועמד המפלגה השמרנית, פרנסואה פיון.

ועדיין, המהלך הבלתי צפוי של הולנד, הנשיא הלא פופולרי ביותר בתולדותיה של הרפובליקה החמישית, מעיד יותר מכול על החששות הגוברים בצמרת הממשלים הממסדיים בבירות אירופה מפני נפילתה של מדינה נוספת בידי מתנגדי האיחוד. כל עוד ה'ברקזיט', העזיבה הבריטית, היא מקרה בודד, יכול האיחוד לפעול באופן תקיף להגבלת הנזקים. ממילא בריטניה נחשבה גורם מעכב ובעייתי שהעמיד מכשולים בפני יוזמות לחיזוק והידוק האיחוד. אבל אם מדינה כלשהי מ'אירופה היבשתית', שהיא בעלת כלכלה חזקה – כמו הולנד, אוסטריה או איטליה תחליט ללכת בעקבות הבריטים, קשה יהיה לעצור את קריסתו של האיחוד האירופי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. זה כל כך שקוף שמשאל העם הקרב ובא, הציבור באיטליה יצביע נגד(אם כי אני לא סגור בכך , אלא מעריך ), הממסד באיטליה כל כך רקוב, שלהערכת הרבים נתפס כניסיון להקטין ייצוג , בכך הניראות של התוצאה שגודל יותר הגמוניה בשלטון.
    וזה בלי להזכיר נושא הגירה והעובדה שאיטלקים רבים הינן פילגש של בריסל בסוגיות כלכליות ויוקר המחיה וכו'.

    1. האם התגובה הזו עברה דרך google translate? אי אפשר להבין כלום. אפילו לא את התחביר.

  2. "הזדמנויות לצעירים ליהנות מהעושר התרבותי והחברתי של אירופה.״
    העושר הזה כולל בוודאי גם את המוסרנות של האיחוד האירופי. כלומר קליטת פליטים מוסלמים ללא הגבלה. ומה עושים המוסלמים ל – drag queens? האם זמר הדראג החביב יודע זאת? האם עצר לרגע לחשוב על כך? כנראה שלא. העיקר הנאורות והעושר החברתי והתרבותי.
    אכן, צדק איינשטיין, לחלל אולי יש סוף, לטיפשות האנושית אין.

  3. אני המון עוקבת אחר שתי דרמות אלה כי זה מענין אין ספק.
    הסיפור האיטלקי-רעיון מישאלי עם שנהוג בארופה. למה שאנחנו לא נאמץ אותו בקרב הציבור היהודי. זה התנאי העיקרי. רק אנחנו ניקבע לעצמנו בכל דבר. גם הערבים יכולים ליצר מישאלי עם. כי זה העידן השבטים המיתכנסים .והם רוצים ליקבוע לעצמם .בוודאי אצלנו. אנחנו היהודים נשלם מחיר על כל מהלך ועל כן היגיע הזמן לשתף את הציבור היהודי ישראלי בהחלטות הגורליות .כמדומני, רעיון שיתוף הקהילות היהודיות שחשב עליו ליברמן,גם לא. הם לא יקבעו לנו בהחלטות. מישאלי עם בהם הציבור היהודי עיברי בארץ יחליט מה הוא רוצה.אם באמת התוצאות יהיו נגד המנהיג האיטלקי הרי זו סטירת לחי מצלצלת.כניראה אפקט, המיזרח ומה שקורה פה מיתפשט לעולם כולו. זה למעשה לא התחיל מברייקסיט אלא מפה קדם. הקדם -המילה הזו מלאה עוצמות אדירות. הקדום והקדמוני מרים ראש. האתוס התנכי הענק הוא ששולט. חזרנו לדרמת אדם וחווה במלוא העוצמה. גם באוסטריה אומרים שהלאומי ינצח. ואם זה יקרה אז קדם ברייקסיט טראמפ שלושת רוחות אלה מתחילים להשפיע על העולם כולו.
    זהו עידן בגידת האליטות עידן החשש האי ודאות . זהו עידן אדם וחווה והתפוח והנחש. כולנו חוזרים לאתוסים הכי בסיסיים.עליהם כל העולם חונך וגודל. סיפורי ילדות הקסומים-אדם וחווה מיגדל בבל המבול בריאת העולם אברהם ושרה….. בחזרה ובחזרה ובחזרה ועוד בחזרה. בחזרה לרחם לבראשית ולבריאה. בחזרה לעתיד.

  4. השמאל תמיד מאשים את הימנים , את המזרחיים ואת כל מי שלא משתייך להם כקופים, בבונים שימפנזים, זה עוד לא הוכח !

    מה שנכון , המקביל שלכם מאיטליה(אחיכם התהום) קוראים לו גורילו -גורילה -גונזילה(הכל מתחרז יחד)! חה חה חה!