בעקבות פניית ׳מידה׳: בוטלה השתתפות נציג המשטרה באירוע של ארגון שמאל

היועץ המשפטי של משטרת ישראל ביטל את השתתפותו באירוע של האגודה לזכויות האזרח, המאשימה את ישראל במדיניות "גזענית". מנגד, ח"כ יהודה גליק מהליכוד ישתתף באירוע: "לא מאמין בחרם"

מפכ"ל המשטרה, רב־ניצב רוני אלשיך. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

'האגודה לזכויות האזרח' פרסמה אתמול (חמישי) מודעת קידום לקראת אירוע שתערוך מחר (מוצ״ש) בסינמטק תל אביב. באירוע, שיכלול הקרנת סרט ולאחר מכן פאנל תחת הכותרת "לא נחמדים – התמודדות הרשויות עם מאבקי זכויות אדם", היה אמור להשתתף גם היועץ המשפטי של משטרת ישראל, תת־ניצב שאול גורדון.

בעקבות פניית 'מידה' ללשכת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הודיעו מלשכת השר על ביטול השתתפותו של נציג המשטרה הבכיר באירוע.

'האגודה לזכויות האזרח' היא ארגון שמאל, הזוכה לסיוע נדיב מצד האיחוד האירופי (למעלה מ־730 אלף שקלים ב־2016). בין השנים 2015-2008 קיבלה האגודה מ'הקרן החדשה לישראל' מענקים ישירים ועקיפים בסכום העולה על 9.3 מיליון שקלים. המנכ"ל הקודם של הארגון, חגי אלעד, משמש כיום כמנכ"ל 'בצלם'. כזכור, לפני כחודשיים נשא אלעד נאום אנטי־ישראלי בפני מועצת הביטחון של האו"ם.

כפי שהראו במכון 'NGO מוניטור', האגודה לזכויות האזרח מאשימה את ממשלת ישראל במדיניות "גזענית ומפלה",  ב"אפרטהייד" וב"ענישה קולקטיבית". על פי תפיסת העולם של האגודה, "שדלנות בינלאומית היא צינור חיוני שבאמצעותו ניתן לקדם דאגות מרכזיות בנוגע לזכויות אדם בישראל ובשטחים הכבושים".

במהלך גל הדקירות האחרון בחרו באגודה לתקוף דווקא את כוחות הביטחון, ולטעון ל״יד קלה על ההדק״ מצד לובשי המדים כלפי המחבלים. במכתב ליועץ המשפטי לממשלה הלינו באגודה על כך שחיילים ואזרחים "מיהרו לירות על מנת להרוג, ובהתאם גם התוצאה הייתה קטלנית למרות שלא היה הכרח בדבר". עו"ד רוני פלי מהאגודה ציינה את הריגתו של פאדי עלון בן ה־19 בסמוך לשער שכם לאחר שדקר נער יהודי בן 15, ואת הירי שהוביל לפציעתה של אסראא זידאן בת ה־30 מנצרת בתחנת האוטובוס בעפולה, כמקרים שבהם לא היה צורך לירות במחבלים: "תיעוד שני המקרים מעלה את החשש כי בשני המקרים הירי בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש, בעוד החשוד בביצוע הפיגוע לא היווה סכנה מיידית לכוח המשטרתי או לאזרחים".

בהמשך המכתב מחתה עו"ד פלי בשם האגודה על קריאתו של שר הביטחון משה יעלון לאזרחים לשאת נשק, על דבריו של מפקד משטרת ירושלים ניצב משה אדרי כי "כל מי שדוקר יהודים או פוגע בחפים מפשע דינו להיהרג", ועל אמירתו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת כי "כל מי שזורק אבן צריך להבין שהוא ישלם מחיר אישי כבד, כולל האפשרות שהוא ייהרג".

ההזמנה המקורית לאירוע במוצ"ש של האגודה לזכויות האזרח, לפני ההחלטה לבטל השתתפותו של היועמ"ש של המשטרה. צילום מסך

האסטרטגיה: שימוש באנשי ימין לקבלת לגיטימציה

באירוע של האגודה במוצ"ש ייטול חלק גם רמי יונס, חבר לשעבר בתא בל"ד באוניברסיטה העברית וכתב אתר השמאל הרדיקלי ׳שיחה מקומית׳. באחד ממאמריו האשים יונס את האב גבריאל נדאף, הכומר הנוצרי המעודד גיוס ערבים־נוצרים לצה"ל, כי הוא עושה שימוש "בטקטיקות של הפרדה כדי לדחוף יותר ויותר צעירים, במקרה הזה נוצרים, אל זרועות הצבא הישראלי״.

בעוד שיועמ"ש המשטרה ביטל את השתתפותו, חבר הכנסת יהודה גליק מהליכוד מתכוון להופיע באירוע מחר. בתגובה לשאלתנו האם בעצם השתתפותו של ח"כ ממפלגת השלטון אין מתן הכשר ולגיטימציה לארגון השמאל, השיב גליק: "אני הוזמנתי לנאום באירוע של האגודה לזכויות האזרח למרות שהארגון מכיר את דעותיי. לפני שבועיים נאמתי באזכרה לזכר הרב כהנא למרות שדעותיי אינן מזדהות עם דעותיו. אינני נוהג בשיטת החרמות. כשמזמינים אותי לדבר אני מדבר ואומר את שיש לי לומר. איני מתחבר לרעיון שמותר לי לדבר רק עם מי שחושב כמוני״.

בהקשר לטענותיו של גליק כדאי להזכיר את דו"ח הסנאט האמריקני על הסיוע של ממשל אובמה לארגון V15 בבחירות האחרונות. בדו"ח נחשף כיצד ארגון 'קול אחד' שהפעיל את קמפיין V15 השתמש בנוכחותם של אנשי ימין בכנסים שארגן כדי לשכנע את הממשל האמריקני שלא מדובר בארגון שמאל אלא בגוף המצוי בלב הקונצנזוס הישראלי, וכתוצאה מכך לזכות במימון נדיב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. קראתם את רשימת המשתתפים בדיון? עכשיו, כשנציג המשטרה ביטל את השתתפותו, הח"כ יהודה גליק יהיה שם לבדו, מול שלושה מתדיינים עוינים, קהל עויין עוד יותר, ומנחה (גל גבאי) עוינת ומלאת שנאה יותר מכולם גם יחד. בקיצור, ממש אין מה לקנא בו. הוא עומד לעבור חוויה לא נעימה בכלל…

  2. עד שנפטרנו ממרידור, שיטרית, מילוא, ואיתן – בא לנו גליק ?

  3. למרות שיהודה גליק הוא איש מאוד נעים הליכות ולבבי, אני קורא לכל חברי הליכוד למחוק אותו בפריימריז הקרבים. לא מתאים שאיש החסר כל שיקול דעת לאומי ייצג אותנו בכנסת.