חמש עצות חשובות לשר הכלכלה הנכנס

לחזק את הייבוא, לצמצם רגולציות, לשפר את הפריון, להיזהר מבעלי אינטרסים ולא לעבוד בשביל הכותרת של מחר בבוקר. חמש המלצות לשר הכלכלה החדש, אלי כהן

להיזהר מכותרות פופוליסטיות; שר הכלכלה החדש אלי כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

ביום ראשון השבוע מונה ח"כ אלי כהן מסיעת כולנו לשר הכלכלה. כהן הגיע לכנסת מהמגזר הפרטי, וויתר לשם כך על שכר של 2.2 מיליון שקל בשנה; הוא בא לעבוד. עד כה הוא הוכיח את עצמו בראש ובראשונה בהעברת רפורמת הבנקים המורכבת במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת הרפורמות, ובאמצעות פעילות רבה בכנסת בתחום הנדל"ן והפיננסים. עם רזומה כזה, אפשר לצפות לשינויים חיוביים.

לאחר מינויו הצהיר כהן כי בכוונתו לפעול "לחיזוק הצמיחה במשק באמצעות הגדלת ההשקעות בתעשייה, העלאת הפריון, משיכת משקיעים וחברות בינלאומיות לישראל, השקעה בקידום החינוך הטכנולוגי ושמירה על זכויות העובדים, המהווים מקור להון אנושי שחשוב לפתח". לדברי שר הכלכלה החדש, "תעשייה חזקה, תחרותית ויעילה, תאפשר העסקה הוגנת המקדמת את העובדים ומביאה לצמיחה של המשק".

אז אמנם שני תחומים שכהן הזכיר – החינוך הטכנולוגי וזכויות העובדים – בתהליכי הוצאה ממשרד הכלכלה במסגרת הסחר־מכר הפוליטי, והם מועברים או כבר עברו ברובם למשרדים אחרים, אבל גם כך יש לשר כהן הרבה עבודה. לרגל המינוי החדש, להלן חמש המלצות מעשיות ואפקטיביות לשר כהן. ושיהיה בהצלחה:

1. הסרת חסמי הייבוא לישראל. כיו"ר ועדת הרפורמות היה כהן מעורב בהפרטת מעבדות מכון התקנים. כשר הכלכלה הוא יהיה אחראי על יישומה של רפורמת מכון התקנים שעברה בחוק ההסדרים האחרון, אשר תאפשר ייבוא פשוט וזול יותר לישראל.

במהלך תקופת כחלון נעשתה התקדמות בתחום ייבוא הבשר, הדגים, השימורים, הגבינות, הקוסמטיקה והמוצרים היבשים. אך למרות כל ההתקדמות, החשיפה הלקויה של המשק הישראלי לייבוא היא עדיין אחד מעקבי האכילס העיקריים של הכלכלה הישראלית. על פי דירוג הפורום הכלכלי העולמי, ישראל ממוקמת נמוך מאוד בטבלת היבוא ביחס לתוצר (מקום 106 מתוך 140). לחשיפה לייבוא ישנה השפעה כבירה גם על התחרותיות והיעילות, וכתוצאה מכך גם על הפריון והשכר. בקיצור – שר הכלכלה החדש צריך לקחת את חוק ההסדרים וליישמו, ולחשוב כיצד הוא דואג שבשנה הבאה ישראל תעלה לראש המדדים הרלוונטיים.

2. רגולציה, רגולציה, רגולציה. לא נתעייף מלחזור על כך שוב ושוב: עומס הרגולציה הוא אחת הבעיות העיקריות של המשק הישראלי, וגם בנושא זה יש למשרד הכלכלה השפעה כבירה. גם בתחום זה קיימות תכניות רבות (למשל תכנית החומש להפחתת רגולציה, ויישום שיטת עבודה המעריכה השפעות רגולציה). חוק ההסדרים האחרון כולל כמה וכמה החלטות חיוביות בנושא, אך עדיין אין תחליף לשר כלכלה שדוחף בכל המרץ את הפחתת וייעול הרגולציה.

3. שיפור הפריון. דרושה אסטרטגיה ותכנית סדורה, ולא פופוליזם. הפריון הנמוך הוא הבעיה העיקרית של המשק הישראלי, כאשר כל הסוגיות האחרות (רגולציה, ייבוא, תחרות, חינוך) הם בעצם הגורמים שמובילים לכך שהוא נמוך. לא רבים זוכרים, אך השר כהן היה המוביל העיקרי להוספת ימי החופש למשק. אפשר לומר על הצעד הזה הרבה דברים (למשל, פופוליזם שמקשה על בעלי העסקים ומייקר מחירים), אבל מה שברור הוא שלא מדובר בצעד שישפר את הפריון. מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג אמר לאחרונה כי שיפור הפריון הוא מרכיב עיקרי בתכניות משרד הכלכלה והאוצר לשנים 2017-2018, וכי גובשה תכנית אסטרטגית לשם כך. המטרה הזו היא אכן הראשונה במטרות משרד הכלכלה לשנים הקרובות. במקום לדאוג לימי חופש, מוטב שהשר כהן יתעמק בתכניות המשרד.

4. זהירות, אינטרסנטים. התאחדות התעשיינים היא גוף חזק וחשוב שפועל רבות לשיפור הכלכלה הישראלית, לייצור משרות, שיפור הפריון ועוד. עם זאת, אסור לשכוח שמדובר בגוף שמעדיף פעמים רבות את האינטרס של הגופים החזקים, על חשבון האינטרס הציבורי והיעילות הכלכלית. למשל, התאחדות התעשיינים תעדיף הרבה פעמים תמיכה והגנה ממשלתית, במקום להתמודד עם תחרות והתייעלות.

על השר כהן להגביר את החופש והתחרותיות בשוק כמכלול, ולא להיתפס לאינטרס כזה או אחר של ההתאחדות. בינתיים התפרסם כי נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הזמין את כהן להעניק פרס מפעל חיים לסמי סגול, בעל השליטה ב'כתר פלסטיק'. לכאורה, הלוביזם כבר התחיל. העסקים הקטנים מהווים רוב התוצר העסקי, והאזרחים הם שמשלמים על שירותים ומוצרים; השר צריך לדאוג שתנאי השוק יהיו טובים לכולם.

5. לא להתלהב מעודף תכנון וסיוע ממשלתיים. הבעיה הגדולה של המאבק ברגולציה והגברת הייבוא והייצוא החופשיים היא שהם לא מספקים כותרות יפות בעיתון, בניגוד למשל למיליוני שקלים לנגב או לגליל. פיקוח מחירים עדיין קיים בתחומים רבים בישראל, כמו גם הטבות מס, השקעות בעסקים, תכניות וכלי סיוע. בתחומים אלה קל לייצר כותרות חיוביות כמו "השקעה של מאות מליונים" ו"המחיר המפוקח ירד". ההמלצה שלנו לשר הכלכלה החדש: עזוב את הפוליטיקה והכותרות. הגברת החופש והיעילות בשוק חשובה הרבה יותר מכל הנושאים האחרים. פחות חשוב לבדוק כיצד הממשלה יכולה לחלק עוד כסף; הרבה יותר דחוף להפסיק את ההפרעות שהממשלה יוצרת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *