דיוני הקבינט חושפים את הבעיה החמורה של צה"ל

מעבר לתופעה החמורה של הדלפות מהקבינט והפיכתו למעשה לגוף לא מתפקד, המידע שפורסם לגבי 'צוק איתן' חושף בעיה קשה: כבילת הידיים של צה"ל בשם ערכים הומניסטיים. וגם למבקר חלק באשמה

משפטיזציה כובלת. צילום: דו"צ

האבסורד כרגע הוא, שהגוף המוסמך לבקר את פעולות הקבינט הביטחוני, דהיינו ועדת החוץ והביטחון ובתוכה ועדת המשנה לענייני מודיעין, אינה רשאית לעיין בדוח הסודי של מבקר המדינה על הקבינט הביטחוני בצוק איתן. לפי נוהל מסוים, רק חברי הוועדה לביקורת המדינה רשאים לעיין בו.

אלא שמלכתחילה מבקר המדינה הוא לא סמכות לכתוב דוחות על פעולות הקבינט הבטחוני. זה לא רק בזבוז משאבים וכוח אדם ותקציבים; פעילותו האקטיביסטית של מבקר המדינה היא חלק מעולם מחדלי הביטחון של ישראל.

למבקר המדינה אין יכולת לשקול את טיב החלטותיו של הדרג המדיני העליון בהרכב של ראש הממשלה ושר הביטחון. כפי שהעיד ח"כ מוטי יוגב, ראש הממשלה אמר לו תוך כדי ניהול צוק איתן, כי בגלל חברים מסוימים בקבינט לא ניתן לנהל שם דיונים אמיתיים, ויש הדלפות שמסכנות את החיילים. הוא התכוון בעיקר לנפתלי בנט. גם הפרסומים המוקדמים בידיעות אחרונות הם חלק ממלחמת נוני מוזס בביבי נתניהו, אם למישהו היה ספק. אמנם חילופי הדברים עלולים להכות בהלם. אך הם רק חלק מהדיונים והם נועדו לספק רוח גבית להופעתו של נפתלי בנט במכון למחקרי ביטחון.

בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת רואים בפרסומים האלה מעין תזמורת שהסולנים שלה הם בנט ולפיד, שכבר התייחס בחומרה רבה לדוח לפני כמה ימים. גם סולן להקת פיקוד צפון איל בן ראובן תרם את חלקו לספין. לפי גורמים בוועדת חו"ב המערכת נדרכה לטיפול במנהרות כבר בפברואר 2014. נתניהו עשה את הדרוש בנושא.

מה שאפשר היה להסיק ממבצע צוק איתן, והוא מקבל חיזוק מהתמלילים שבכל זאת פורסמו, הוא שיש לצה"ל בעיה בצמרת הפיקוד שלו. הרמטכ"ל ושאר המפקדים הבכירים לא הציעו לדרג המדיני מספיק אופציות התקפיות, מעבר לתפיסה הכוללת של הכלה. התחושות האלה היו ברורות תוך כדי המבצע וגם לאחריו. המבצע להשמדת המנהרות ככל שהוא חשוב, הוא לא הסיפור העיקרי של המערכה. גורמים פוליטיים ותקשורתיים הופכים את זה לקיבעון וצה"ל עוד עלול לשלם על זה בעתיד.

כפי שאפשר להבין בבירור מדיווח שלי מלפני כשנה וחצי בכנס 'שורת הדין', הבעיה האסטרטגית החשובה יותר של צה"ל היתה המקדמה המשפטית שהטרור מקבל כשמתחילה מערכה צבאית. מדבריו של הרמטכ"ל כמו גם של שר הביטחון לשעבר יעלון עלה, כי יעילות ההפצצות מהאויר נמוכה. בין השאר בגלל נוהלי הבטיחות שכללו "הקש בגג" ותקשורת עם גורמים בינלאומיים ואזרחיים בניסיון להרחיק אוכלוסיה אזרחית מיעדים צבאיים. אני לא מאשים את רא"ל גנץ שעיכב את חיילי גולני בבית החולים שבסג'עיה עד שווידא שבוצע פינוי. המנהרות החשובות יותר נחפרו בידי ארגוני הלוחמה המשפטית בישראל ובעולם. אלה מתואמים עם גופים בינלאומיים ומשיגים הרתעה של פיקוד צה"ל. את זה צריך לשבור.

הברוך הנוסף זה מבקר המדינה. הוא הפך לכלי בניגוח ראש הממשלה ממניעים פוליטיים. ומשום שהוא יודע כי יקבל רוח גבית מהתקשורת במקרים כאלה הוא הולך על כל הקופה כדי לזכות בפיאור עצמי. אבל בואו נסתכל על מעורבותו של קודמו היהיר של שפירא, השופט לינדנשטראוס. צריך לומר בלי היסוס ומתוך כאב: מאז שאול מופז כל הרמטכ"לים היו בינוניים מאוד. הרמטכ"ל הנוכחי ככל הנראה מכשיר את צה"ל למבחנים קשים; נקווה שהמבחן לא יגיע כדי שנשפוט אם עשה עבודה טובה. עם ישראל משלם מחיר על מינויים כושלים. בכל תפקיד בכיר, אבל בעיקר בצה"ל.

המבקר הקודם היה אחד הגורמים שיצרו את הפלונטר הציבורי משפטי שמנע מהממשלה למנות את יואב גלנט כרמטכ"ל. רא"ל גנץ היה רמטכ"ל אהוב מאוד על החיילים. האם התאים לתפקידו כמצביא צבאי לעת מלחמה? ספק. אבל גם כך, צריך לומר שאת צוק איתן צריך לשפוט לפי התוצאות ולא לפי הדלפותיו ונאומיו של נפתלי בנט. לא היה מבצע צבאי בדור האחרון שהשיג תוצאות כל כך ברורות ומוצלחות כמו צוק איתן. והסיבה היא הפוכה ממה שנהוג לחשוב. נכון, ההתקפה על המנהרות השיגה אפקט פסיכולוגי חשוב ביותר וגם תוצאה מעשית. אך ניהול המערכה הפתוחה באורך נשימה וללא חיפושים נואשים אחר הפסקת אש, הם שיצרו את אפקט ההרתעה והשקט של היום.

בנט צודק בכך שדרושה מהפיכה בצה"ל. תפקידו של הדרג המדיני היה לייצר את הסביבה המדינית והקונסנזוס הפנימי ואת זה ראש הממשלה עשה. הוא נפנף את לחציהם של אובמה וג'ון קרי לחדול מהאש ולגשת לגישור בתיווך תורכיה וקטאר. והציבור הלך אחריו במערכה משלב לשלב. מנהיגים לפניו איבדו את הציבור במערכות הצבאיות.

ומסקנה נוספת, חיובית, אפשר להסיק מהדוח והתהודה הציבורית: בוגי יעלון היה שר ביטחון בינוני מאוד. למרות ההימור שבמינוי ליברמן במקומו, הוא יכול להתגלות כמינוי טוב. גם הוא לא עמד עדיין במשבר צבאי לאומי חמור. נקווה שגם לא יעמוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כוכבי, גנץ ויעלון היו (ועודם) חסידים שוטים של אסכולת "לוחמה מבוססת אפקטים" ו"צריבת תודעה". מי שאחראי להיווצרות המשולש ההרסני הזה בראש צה"ל אינו יכול להתנער מאחריותו או להסתירה במסך עשן סיגרים.

  2. אמת ויציב! ביחס לבנט. מרגיז עד מאד , ההתנהלות של נפתלי בנט, האיש אינו חדל מלייצר ספינים וסיסמאות במטרה לקדם את עצמו ועצמו בלבד! אני שואלת מה נתניהו יכול לעשות עם הדבר הזה! מקווה שירסק אותו בבחירות הבאות. אמן

    1. לא יודע אם בנט הדליף או לא
      אבל ההתנהגות שלו בזמן המלחמה היא בלתי נסבלת
      לבקר בפומבי את הצבא והממשלה בזמן מלחמה – לא לענין , נקודה.
      אפילו זהבה גלאון – לא התנהגה כך (ואני מניח שהיה לה לא מעט ביקורת).

  3. כל בעיות ההתנהלות השערורייתים של צה"ל בשנים האחרונות ידועים כבר כמה שנים. ידועים גם הסיבות והרציונל מאחוריהם. צה"ל שילם בגללם בחיי צעירים רבים לשוא. כן, לשוא! ושילם בכושר ההרתעה שגבה עוד חיי אזרחים וחיילים. אך כל יום אפשר למצוא מאמר המגלה את הנעשה מחדש ולמעשה לא עושים מאומה ללנקות את צה"ל מהפוסט'ים השונים שהשתלטו עליו. ההיפך צה"ל הולך ומתדרדר. הכלבים נובחים והשיירה עוברת ומתקדמת.

  4. רק מזכיר שבוגי יעלון הוא אחד מהרמטכלים שלאחר מופז, ושהוא מינוי שר בטחון של נתניהו. נתניהו לא יכול לצאת נקי כל הזמן מכשלים של המינויים שלו.

  5. בוגי הוא רפתן בינוני וחסר מעוף והבנה המדבר כל יום עוד דברי שטות החושפים את שטחיות מחשבתו ואת היותו אדם חסר כל משמעות עבור עתידנו. ואת כל שלטון המשפטנים יש לחסל לפני שיחסל אותנו וזה כולל את מבקר המדינה ואת ועדות בחירת המינויים ואת כל קורי העכביש שטווה השמאל סביב ידינו ורגלינו. ואת צמרת צהל יש להחליף דחוף לפני המלחמה הבאה על מנת שאימפוטנטיות הצבא לא תעמיק. אנשים הסבורים שאנחנו מזכירים את הנאצים לא יכולים לעמוד בראש צבאנו. אלה אנשים שבמקום לומר לנו שעלינו לעולם לא להגיע למצב אומלל כמו באושוויץ אומרים לנו שעלינו לעולם לא להגיע למצב נורא כמו הנאצים. אלה אנשים מעוותי חשיבה שהורסים את הצבא ואת האומה. לנקות את האורוות.

    1. לנקות את האורוות
      ולהחליף באותו הזמן את הסוסים עם האג'נדה השמאלנית
      בכל מקום שאפשר לא רק בצבא

  6. אמנון. כתבת,"מאז שאול מופז כל הרמטכלים היו בינוניים". האומנם!!!.