בכיר בעיריית י-ם: היועמ"שים מונעים סגירת גלריה שמארחת ארגוני שמאל בניגוד להנחיות

'גלריית ברבור' בירושלים תארח השבוע את 'שוברים שתיקה' בניגוד להוראות העירייה. בהתכתבות שהגיעה לידי 'מידה' טוען מ"מ ראש העיר כי ידי העירייה כבולות. העירייה: "הנושא בטיפול"

גלריה ברבור, ירושלים. צילום מסך

ממלא מקום ראש עיריית ירושלים, יצחק פינדרוס, רומז לכאורה כי סגירתו של נכס עירוני המארח דרך קבע ארגוני שמאל, חלקם קיצוניים ביותר, נמנעת בעקבות התערבותם של היועצים המשפטיים העירוניים.

"יועצים משפטים וחוקים וכו' נועדו רק לדברים מסוימים" כתב פינדרוס בהתכתבות שהגיעה לידי 'מידה' ועסקה בהפקעת המבנה העירוני של 'גלריית ברבור' מידי מפעילי הגלריה, בעקבות אירוחם של ארגוני שמאל דוגמת 'תאעיוש' ו'לוחמים לשלום', בניגוד לכאורה לחוות הדעת של המשנה ליועמ"ש העירייה.

מבנה גלריית ברבור, הממוקמת בשכונת נחלאות בבירה, נועד במקור לשמש גן ילדים חרדי, ופינדרוס רומז כי מנגנוני העירייה נמנעים מנקיטת הליכים נגד הגלריה כדי שלא לשחק לידיהם של החרדים. "ברור שעדיף שוברים שתיקה מגן ילדים, בפרט שיש חשש שהגן רחמנא ליצלן יהיה גן חרדי", כתב פינדרוס בסרקזם, בתגובה לפנייה מצד פעיל הימין שי גליק. במייל נוסף, חריף יותר, טען פינדרוס כי "כל זמן שיש סיכון שאולי יהיה שם גן חרדי, יעשו שם גם סניף של החמ(א)ס". בתגובה השיבה לפינדרוס חברת מועצת העיר מטעם מרצ, לורה ורטון, כי "שוברים שתיקה הוא ארגון של פטריוטים שמשרתים בצבא", בעוד ש"בגן ילדים חרדי מחנכים להשתמטות".

בשיחה עם 'מידה' לאחר אותה התכתבות טען פינדרוס כי "העירייה הודיעה שברבור מחזיקים לא חוקית בגלריה, ופועלת להוציא אותם משם".

בהתכתבות נשמעת ספקני ביותר, בלשון המעטה, בעניין רצון העירייה ולשכת היועמ"ש לפעול לסגירת הגלריה?

"זו הייתה התכתבות פנים עירונית".

אתה חושב שיש 'מריחה' מצד העירייה והיועץ המשפטי בנוגע לסוגיית ברבור?

"לא יודע מה להגיד לך. ממליץ לך לפנות לדוברות של היועמ"ש ושל העירייה".

שימוש באמנות לקידום אג'נדת שמאל רדיקלי

בחודשים האחרונים אנו עוקבים ב'מידה' אחר התנהלותה של 'גלריית ברבור'. הגלריה אמנם מגדירה עצמה כ"מקום לאמנות בירושלים", אך בפועל, כפי שדיווחנו בהרחבה בחודשים האחרונים, מדובר במוסד המארח דרך קבע אירועים וכנסים של שורת ארגוני שמאל כמו 'תאעיוש' ו'לוחמים לשלום'. ביום רביעי הקרוב, לדוגמה, צפויה להתקיים בגלריה הרצאה של מנכ"לית 'שוברים שתיקה' יולי נובק, בנושא "ההשפעה והמעורבות של מתנחלים בפעולות צה"ל בשטחים". יום קודם לכן תארח הגלריה הקרנת סרט במסגרת אירוע שאחת ממארגנותיו היא תנועת 'דרכנו', המהווה גלגול ישיר של V15 – הארגון שניסה להחליף את שלטון הימין בבחירות האחרונות.

השיוך הפוליטי המובהק של הגלריה נובע בין היתר מהזדהות אידאולוגית עמוקה של מאשה זוסמן, ממקימות הגלריה ואחת ממנהלותיה, עם הקצוות השמאליים ביותר של המפה הפוליטית. בעבר, למשל, הציגה זוסמן מעבודותיה בתערוכת "נכבה, מי ראה? מי שמעה?" של עמותת השמאל הרדיקלי 'זוכרות', התומכת בזכות השיבה של מיליוני 'פליטים' פלסטינים לתחומי מדינת ישראל. בנוסף, במאמר שכתבה לפני כארבע שנים הסבירה זוסמן כי היא רואה בגלריית ברבור כלי להעברת תפיסת עולמה הפוליטית, באמצעות מתן "דגש על אירועים העוסקים בנושאים פוליטיים אקטואליים – כיבוש, אפליה, מדיניות תרבותית וכלכלית וכדומה".

אם גלריית ברבור הייתה פועלת במימון פרטי, העניין לא היה מעסיק אותנו. חופש הביטוי וזכויות הקניין מאפשרות חירות מלאה לכל פעילות פוליטית, קיצונית ככל שתהיה. אך לא כך הדבר. מנתוני דו"ח התמיכות העדכני של אגף התרבות בעיריית ירושלים שהגיע לידי 'מידה' עולה כי בשנים 2016-2015 כספי הארנונה של תושבי ירושלים מימנו את פעילותה של גלריית ברבור בסכום מצטבר של קרוב ל־123 אלף שקלים. סכום זה איננו כולל את ערך הנכס שבו פועלת 'ברבור', ושזכות השימוש בו ניתנה לגלריה בהרשאת העירייה.

כפי שדיווחנו בעבר, המשנה לעניינים פליליים ולמשפט מנהלי בלשכת היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד דני ליבמן, התריע בפני אנשי ברבור פעם אחר פעם כי הגלריה "אינה רשאית" לקיים בשטחה "פעילות מפלגתית או פוליטית". בברבור כאמור לא מתרשמים מחוות הדעת של המשנה ליועמ"ש, וממשיכים בשגרת אירוח פעילי שמאל.

באופן תמוה, במקום לדרוש הטלת סנקציות על הגלריה בגין הפרת הוראותיו, עו"ד ליבמן ביקש ממנכ"ל העירייה למנף את הסירוב העקבי מצד גלריית ברבור כדי לבחון את האפשרות להעניק תעודת הכשר לפעילות הפוליטית המתרחשת בגלריה, וזאת באמצעות ניסוח הסכם המגדיר "את מהות השימוש המותר לגלריה באופן מפורט ככל האפשר ושיתייחס גם למקרים כגון האירועים הנ"ל (אירוח תאעיוש, דרכנו וכו' – ג"צ), וכדי למנוע תלונות ומחלוקות".

מעיריית ירושלים נמסר: "גלריה ברבור נדרשה לא להרשות לארגונים וגופים אחרים להשתמש בנכס כל עוד אין לגלריה הסכם רשות שימוש עם העירייה, המסדיר את פעילותה. הגלריה פעלה שלא לפי ההנחיה, הנושא נמצא בטיפול גורמי העירייה הרלבנטיים והייעוץ המשפטי".

תגובת עו"ד יוסי חביליו, המייצג את גלריית ברבור: "אנו סבורים כי לגלריה ברבור, שהינה מוסד אומנותי ותרבותי, אוטונומיה ומנדט לפעולה שהינם רחבים יותר מ'לשם הצגת תמונות פסלים, וכו' וטיפול בצמחייה שבגינה'. נדמה שעיריית ירושלים משמשת, בהנחיותיה לגלריית ברבור, כלי לגורמים פוליטיים ו/או מפלגתיים לפגיעה בחופש הביטוי לגריפת הון פוליטי. איני יודע האם בפניות מצד המשנה ליועמ"ש העירייה לא מעורבים שיקולים פוליטיים-מפלגתיים. ככל שהחלטה או הנחיה של העירייה להקפיא כספים לגלריה ברבור לא תבוטל, מתכוונים מרשיי לנקוט בהליכים משפטיים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. תעשו בבקשה מכתב לראש העיר שאפשר לחתום אליו. אנשים נבחרים צריכים להצדיק את התרחה שלנו להגיע לשלשל פטק עם שמם

  2. עו"ד חביליו?
    עד כמה שאני זוכר מדובר על מי שכיהן שנים כיועמ"ש של עיריית ירושלים והצליח לבלום ביעילות רבה נסיונות של ניר ברקת לפעול מטעם העירייה במזרח ירושלים, תוך שהוא מנצל עד תום את חומות ההגנה שיש ליועמ"שים למיניהם ואשר מונעות את היכולת של מי שנושא באחריות לפטר אותם.
    נראה שחביליו עזב את העירייה אבל הותיר אחריו חבילה נאה של תואמי חביליו במקומו.
    מישהו אמר תמנון?

  3. בחברה מתוקנה כל פרט אמור למצוא בימות המעלות נושאים שעשויים לעניין אותו

  4. היועצים המשפטיים הפכו, גם במחיר שבירת חוק, לחומת הבטון שמאחוריה מתחבא ""שלטון הימין" ".

  5. יועץ משפטי של אירגון הוא -יועץ- שאמור -לייעץ- למי שעומד בראשו איך לבצע את המדיניות שלו באופן שתהיה במסגרת החוק ולא יהיה ניתן לערער עליה בבית משפט. חידוד על המילה ייעוץ, לא הנחיה, לא הוראה ולא הכתבה שהופכת פקיד מייעץ לראש האירגון בפועל או לפחות בעל זכות וטו.

  6. נושא חשוב מאוד. חבל שפיינדרוס בתור עסקן חרדי ציניקן רואה הכל דרך עדשת ה״קיפוח״ החרדי הפיקטיבי.