ראש ממשלת אוסטרליה: "אנחנו ניצבים לצד ישראל, תומכים במלחמתה בטרור"

לרגל ביקורו ההיסטורי של נתניהו באוסטרליה כתב ראש הממשלה מלקולם טרנבול מאמר תמיכה בישראל, וגינה בחריפות את החלטת מועצת הביטחון האחרונה: "לא נתמוך בהחלטות אנטי־ישראליות"

ידיד ישראל; ראש ממשלת אוסטרליה נפגש עם נתניהו בביקורו בארץ בספטמבר 2016. צילום: קובי גדעון, לע"מ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע מחר (רביעי) לאוסטרליה לביקור רשמי ראשון של ראש ממשלה ישראלי במדינה. לרגל האירוע ההיסטורי הכין ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, קבלת פנים חמה במיוחד למקבילו הישראלי, ובמאמר מיוחד שכתב לעיתון מקומי הביע תמיכה חד־משמעית במדינת ישראל.

"הידידות בין שתי המדינות תיקח השבוע צעד היסטורי קדימה", כתב ראש ממשלת אוסטרליה בהתייחסו לביקור נתניהו. טרנבול התגאה בכך שאוסטרליה הייתה המדינה הראשונה שהצביעה בעד תכנית החלוקה בנובמבר 1947, וציין כי שתי המדינות "חולקות ערכים משותפים של חירות, דמוקרטיה ושלטון החוק". הוא הוסיף כי הוא "לא יכול לדמיין" את אוסטרליה ללא "הברק והתעוזה" של 120 אלף חברי הקהילה היהודית המתגוררים במדינה.

המאמר של טרנבול מהווה המשך לגינוי החריף שלו להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם בדצמבר האחרון נגד ישראל. "אוסטרליה ניצבת לצד ישראל", אמר אז ראש הממשלה האוסטרלי. "אנחנו תומכים בישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, וניצבים עמה כתף אל כתף במלחמתה נגד הטרור".

במאמרו היום חידד טרנבול את סלידתו מההטיה האנטי־ישראלית במוסדות הבינלאומיים. "הממשלה שלי לא תתמוך בהחלטות חד־צדדיות שמבקרות את ישראל, כמו החלטת מועצת הביטחון האחרונה", כתב טרנבול, שגם ביקר בחריפות את תנועת החרם נגד ישראל וטען כי היא "כלי שנועד לייצר דה־לגיטימציה למדינה היהודית".

טרנבול גם הזכיר במאמרו את נאומו של נתניהו בפני העצרת הכללית של האו"ם, שבו ציין ראש הממשלה כי בשנים 2015-2014 קיבל האו"ם עשרים החלטות נגד ישראל, לעומת אחת בלבד נגד הטבח שמבצע נשיא סוריה בשאר אסד בבני עמו. "אנחנו מסרבים להצטרף למגמה של הקהילה הבינלאומית להאשים את ישראל, ואותה בלבד, בכישלון המתמשך של תהליך השלום", כתב ראש ממשלת אוסטרליה. טרנבול חזר על מחויבותה של אוסטרליה לפתרון שתי המדינות, הבהיר התנגדותו למהלכים חד־צדדיים נגד ישראל והדגיש כי רק "שיחות ישירות" בין הישראלים לפלסטינים עשויות להוביל להסכם.

במאמרו מביע ראש הממשלה האוסטרלי ציפייה כי במסגרת ביקורו של נתניהו ייחתמו הסכמי סחר בין שתי המדינות. "נשוחח על הרחבת שיתוף הפעולה בנושאים מגוונים כמו סייבר, יזמות, מדע, חקלאות טכנולוגית, אנרגיה וסביבה", ציין טרנבול, והוסיף כי מדינתו מעוניינת להשיג דריסת רגל בסצנת הסטארט־אפ הישראלית.

טרנבול לא הביע במאמר תמיכה בהכרה במדינה פלסטינית, עניין שבגינו ספג ביקורת מצד האופוזיציה בארצו, המורכבת בעיקרה ממפלגת הלייבור המשויכת לשמאל האוסטרלי. מנהיג הלייבור באוסטרליה, ביל שורטן, ציין כי הוא "תומך בזכותם של הישראלים והפלסטינים לחיות בביטחון בגבולות מוכרים", ואמר כי בפגישתו הצפויה עם נתניהו "יבקש הבהרות" בנושא הרחבת הבנייה ביהודה ושומרון.

הקריאה של מנהיג הלייבור כי על אוסטרליה "להכיר בפלסטין" זיכתה אותו בביקורת מצד חבר מפלגתו, הפוליטיקאי היהודי הבכיר מייקל דנבי. "אני רוצה להגיד לכל אותם 'גיבורים' שתוקפים מדינה דמוקרטית כמו ישראל", אמר דנבי, "מדוע לא תקפתם את סין על הדברים הנוראיים שהיא מחוללת בטיבט כאשר הנשיא הסיני הגיע לביקור באוסטרליה? כל רצונם של המבקרים הוא לחרחר ריב ולפגוע ביחסים בין ראש ממשלת ישראל למפלגת הלייבור". במקביל גינה דנבי את חוק ההסדרה שהתקבל לאחרונה בכנסת, והביע תקווה כי בג"ץ יבטל את החוק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *