אין בצרפת מועמד טוב ליהודים

כולם מדברים על הזינוק בכוחה של מרין לה־פן, אבל הבעיה של היהודים וישראל עם הבחירות בצרפת חמורה ומקיפה יותר מהאנטישמיות הגלויה של הימין הקיצוני

מרין לה פן היא לא הבעיה היחידה. צילום: Blandine Le Cain CC BY 2.0 via flickr

העיסוק התקשורתי בבחירות בצרפת מוקדש ברובו למועמדת הימין הקיצוני, מרין לה־פן מ'החזית הלאומית'. על לה־פן ועל הסכנות הטמונות בבחירתה כתבתי במאמר קודם ב'מידה'. אבל האמת היא שהבעיה הגדולה איננה לה־פן, שסיכוייה לזכות נמוכים ממילא, אלא אוסף המתמודדים על נשיאות צרפת שמזווית יהודית וישראלית כולם בעייתיים.

הבחירות לנשיאות בצרפת מורכבות משני שלבים. בשלב הראשון מספר המתמודדים איננו מוגבל; כדי להצטרף להתמודדות די להציג מספר מסוים של חתימות מראשי ערים במדינה. אם אף מתמודד לא מקבל את רוב הקולות, כלומר למעלה מ־50 אחוזים, מתקיים סבב שני שבו על האזרחים לבחור בין שני המתמודדים שהגיעו ראשונים בשלב הראשון. כך קורה שכמעט כל הסקרים מכתירים את לה־פן כמנצחת בסבב הראשון – כלומר זו שתזכה במספר הקולות הרב ביותר – אך אין כרגע אפילו סקר אחד המנבא לה ניצחון סופי והיבחרות לנשיאת צרפת. הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שכדי להיבחר לא די ברוב יחסי, אלא יש צורך ברוב אבסולוטי. הסקרים מעניקים ללה־פן רוב יחסי (כרבע מהקולות), אך זה עדיין לא מאפשר לה לנצח את כל השאר בסבב השני. בשלב המכריע הזה שמאלנים עשויים להצביע למועמד הימני וימנים למועמד השמאלני, ובלבד שלה־פן לא תיכנס לארמון האליזה.

צרפת היא אחת המדינות החשובות והמרכזיות באירופה ומכאן שהיא חשובה גם לישראל, ויש בה גם קהילה יהודית גדולה בת כחצי מיליון איש. סקירה של המועמדים המובילים, מכל קצוות הקשת הפוליטית, חושפת את עומק הבעיה מזווית יהודית וישראלית.

הראשון ברשימה הוא פרנסואה פיון, המתמודד של הימין הצרפתי מטעם מפלגת הרפובליקנים ומי שעד לא מזמן נחשב לפי כל הסקרים לנשיא צרפת הבא. אלא שפיון מתמודד כעת עם חשיפת פרשיית שחיתות המאיימת על התמודדותו. לענייננו, פיון השמיע בעבר כמה התבטאויות בעייתיות כלפי היהודים. בבחירות המקדימות למפלגתו הוא הזכיר את מוצאו היהודי של אחד המתמודדים מולו. לאחר מכן הוא הזכיר ברדיו "את התקופה שבה הקהילה היהודית לא שמרה על חוקי הרפובליקה" (מתי? אולי בזמן שלטון וישי, כשהיהודים היו צריכים להסתתר?). הוא גם מתנגד לשחיטה הכשרה, שבעיניו היא מנהג ארכאי ולא מתאים לחברה המודרנית. אם ייאלץ לפרוש בגלל פרשיית השחיתות, מחליפו יהיה בסבירות גבוהה אלן ז'ופה שהיה שר חוץ עוין במיוחד לישראל (ובמשרד החוץ הצרפתי ישנה תחרות קשה בנושא הזה).

המתמודד השני עם סיכוי גבוה להעפיל לסבב השני ואולי אפילו לנצח בו ולהיות נשיא הרפובליקה, הוא עמנואל מקרון. מקרון, שכמו פיון זוכה בסקרים ל־20% מהקולות, היה שר הכלכלה עד 2014 אבל פרש מהמפלגה הסוציאליסטית כבר ב־2009. אם נתרגם זאת ל'ישראלית' אפשר לכנותו "יאיר לפיד של צרפת" – מלא פופוליזם וססמאות ריקות, ונע באופן ברור מהשמאל אל המרכז. מקרון אמנם לא הסכים להתחייב שיכיר במדינה פלסטינית, אך בראיון לשבועון השמאלני Marianne אמר כי"אין מקום לדת בבית ספר… ילדים הולכים לבתי ספר דתיים שמלמדים בהם את שנאת הרפובליקה עם הוראה בערבית, או למקומות אחרים שמלמדים בהם את התורה יותר מאשר לימודי ליבה".

יאיר לפיד הצרפתי; עמנואל מקרון. צילום: OFFICIAL LEWEB PHOTOSCC BY 2.0 via flickr

שמאלה ממנו ניצב בנואה המון, מועמד הסוציאליסטים, מפלגתו של הנשיא הנוכחי ומפלגת שלטון מסורתית בצרפת. אנשי הימין בצרפת כבר המציאו ביטוי המתאר את עמדתו כ'קורביניזם', על שם ג'רמי קורבין ממפלגת הלייבור הבריטית. כמו קורבין, המון משתייך לפלג השמאלני של מפלגת השמאל; כמו קורבין, הוא נתמך על ידי הפעילים הפשוטים של המפלגה; כמו קורבין, כוחו מתבסס על הפופולריות שלו בקרב המהגרים הלא־אירופיים; וכמו קורבין, המון ותומכיו סבורים שהדרך להציל את המפלגה היא באמצעות חזרה לאידאולוגיה סוציאליסטית קשוחה, ופנייה ברורה שמאלה. לא מפתיע שגם בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני דעותיו ממוקמות בשמאל העמוק. די אם נזכיר שלפי המון, הכרה במדינה פלסטינית היא תנאי מקדים, לא פחות, לתהליך השלום. כן כן, לא תוצאה – אלא תנאי מקדים. קודם כול שתהיה מדינה פלסטינית, ואז נוכל לשבת ולדבר על שלום.

רשימת המובילים בסקרים נסגרת עם ז'אן לוק מלשון, עם כ־12-10 אחוזי תמיכה. אם מקרון הוא לפיד והמון הוא קורבין, מלשון הוא בסקאלה שבין דב חנין לחנין זועבי. הוא המקבילה הקיצונית משמאל של מרין לה־פן בימין. בעניין היהודים בצרפת תכניתו דומה להפליא לשלה, ובעניין הישראלי הוא בעד "פתרון צודק" הכולל זכות שיבה לכל הפלסטינים.

אנטישמיות בלב השיח הציבורי

הבעיה הגדולה של היהודים בצרפת ושל יחסי ישראל־צרפת איננה דווקא האנטישמיות הברורה של הימין הקיצוני, ואפילו לא מיליוני הקולות שתקבל מנהיגת 'החזית הלאומית' כתוצאה מבעיות חברתיות וכלכליות שצרפת לא מסוגלת להתמודד אתם שנים רבות; הבעיה היא בכך שסטראוטיפים אנטי־יהודיים אינם עוד מנת חלקו של הימין הקיצוני בלבד. כך קרה שהעיתונאית לאה סלאמה, שמאלנית ממוצא לבנוני, הרגישה בנוח לרמוז בשאלתה ללה־פן על הבעייתיות בכך שיהודים מחזיקים אזרחות ישראלית בנוסף לזו הצרפתית. מי שמעורה בשיח הצרפתי מבין שהכוונה איננה להבדל שבין אזרחות ללאומיות; לא מדובר על אזרחות כפולה אלא על נאמנות כפולה. בצרפת של היום לגיטימי לדבר על "נאמנות כפולה" של היהודים.

הקהילה היהודית בצרפת היא קהילה חיה ותוססת, ובפריז הבירה מצויים מאות בתי כנסת. לעומת מקומות רבים אחרים באירופה, קל יחסית לקיים חיים יהודיים בצרפת. ביטויים של אנטישמיות והכחשת שואה אסורים בחוק הצרפתי. עם זאת, תפיסות אנטישמיות נעשו בשנים האחרונות יותר ויותר רווחות בציבור הצרפתי. הן מבוטאות אמנם ברמז ובלשון עקיפה, אבל הן קיימות בכל מקום. רשימת המועמדים בבחירות לנשיאות משקפת זאת שוב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. אוכלי צפרדעים אנטישמים + מוסלמים אנטישמים = פיצוץ.

    תכינו שכונות חדשות בישראל. היהודים באים. כי אי אפשר יותר לסבול את המגעילים המתנשאים הצרפתים שממשיכים לקטלג אנשים בגזענות ולא מתביישים להטיף לישראל מוסר כל היום וכל הלילה.

  2. הגיע הזמן שיהדות צרפת, ואף יהודים ממדינות נוספות במערב אירופה, יעלו כאיש אחד ארצה, וכך נפתור שתי בעיות: גם את האיומים על היהודים בגולה וגם את ה"שאלה הפלסטינית". אף אחד לא יעיז לדבר על מדינה פלסטינית שיהיו פה עוד 1-2 מליון יהודים…. ומעל מליון ישראלים באיו"ש

    1. וגם את בעיית המיסוי שתשלים לקופת המדינה עוד כמה מיליונים בזמן שיזרקו אותם במקומות שכוחי אל. עשה טובה אתה באמת חושב שמשפחה עם פרנסה וחיים מסודרים יזרקו הכל ועלו לחור תח* הזה שאפילו רווקים לא יכולים להתקיים פה בכבוד וכשאתה יוצא החוצה לרחוב ומזיע מלחות באויר.. אז זהו שזו לא לחות אלו טיפות המתנוססות באויר מכיוון משכן הכנסת שמשתינים עלינו מכל עבר ואבר.

  3. רק מרין לה פן תציל את צרפת,
    היהודים צריכים לעזוב ולהעלות ארצה.

    1. מארין לה-פן תכניס את צרפת לבור עמוק ריך שכבר כתבתי במאמא אחר.

      היהודים לא יגיעו לארץ היות והיא תסרב להעביר להם את כספם אלא למדינות אירופיות אחרות או לארהב

  4. סיכוייה לנצח נמוכים?! אותו הדבר אמרה התקשורת על טראמפ. תופתע חביבי, תופתע.

  5. נושא חשוב וראוי לתשומת לב ולדיון.
    אך עם כל הכבוד, המאמר שטחי מדי.

  6. כנראה שאלוהים החליט שהם מספיק ראויים לעלות לישראל.
    והחליט פשוט לאלצם לעזוב.
    יש מישהו את משהו בעולם .שמנהג עולמו ברחמים.
    אני רואה בזה אות וסימן מלמעלה.
    ומי שלא רואה .ונוח לו עם העיוורן .זכותו המלאה לא לראות כלום.
    פשוט תעלו לארץ ותברחו מהדבר המחליא שם.
    הגיע עת הענישה לצרפת על שליחת היהודים לשואה.
    כל מי שערבים חדרו לארצו כנראה משלם על מעשיו.
    החטא ועונשו.

  7. רק פיון יציל את צרפת. מרין לה פן תהרוס אותה לחלוטין ולא בגלל שהיא ימין קיצוני אלא בגלל שהיא שמאל קיצוני מבחינה כלכלית חברתית.

  8. כל מנהיג שיגרום ליהודים לברוח לישראל הוא מצויין ליהודים,בריחה היא העלייה הציונית ביותר עפי הרצל

  9. מקרון נשמע הכי טוב ליהודים ולישראל מכל שאר המועמדים.

    כל יהודי\ישראלי בעל אזרחות צרפתית צריך להצביע מקרון מתוך חובה מוסרית, העיקר שלא יבחר אף אחד מהמועמדים האחרים.