אירופה משנה כיוון? בשווייץ פועלים להפסיק מימון לארגונים אנטי-ישראליים

הפרלמנט השווייצרי אישר הצעת חוק המונעת מהממשלה לתמוך בארגונים הפועלים נגד ישראל, בהם 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. ההחלטה הסופית תתקבל במאי. 'NGO מוניטור': "קוראים לממשלות אירופה ללמוד משווייץ"

מראות שיילכו ויישכחו? חברי הלייבור הבריטי בהפגנה נגד ישראל בזמן 'צוק איתן'. צילום: RonF The Weekly Bull CC BY-NC-ND 2.0 via Flickr

הבית התחתון בפרלמנט השווייצרי קיבל אתמול (רביעי) החלטה תקדימית במלחמה נגד תנועת החרם על ישראל. לפי נוסח ההחלטה, ממשלת שווייץ לא תוכל לסבסד, גם לא באופן עקיף, פרויקטים של סיוע המבוצעים על ידי ארגונים לא־ממשלתיים המעורבים בפעולות "גזעניות, אנטישמיות או מסיתות לשנאה", או בקמפיינים של חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) נגד ישראל. לפי מכון NGO מוניטור, ארגוני השמאל הישראליים 'שוברים שתיקה', 'בצלם' ו'יש דין', שזכו בשנים האחרונות למענקים בגובה 723 אלף שקלים מממשלת שווייץ, ייפגעו גם הם מהחלטת הפרלמנט. ההחלטה התקבלה ברוב של 111 מול 78, ו־4 נמנעים. לפני שתיכנס לספר החוקים ותיושם בשטח, צריכה ההחלטה לעבור את אישורו של הבית העליון בפרלמנט השווייצרי. ההצבעה בבית העליון צפויה להיערך בחודש מאי הקרוב.

יוזם ההצעה, כריסטיאן אימארק מהמפלגה השמרנית השווייצרית, הסביר כי המימון לארגונים הקוראים לחיסולה של מדינת ישראל, ושחלקם אף קשורים לארגוני טרור, נוגד את הניטרליות של שווייץ. בהקשר זה נקב אימארק בשמם של הארגונים 'אל־חק', 'עדאלה' ו'שוברים שתיקה'.

תחקיר שפורסם בימים האחרונים ביומון השווייצרי 'באזל צייטונג' מגלה כי בין השנים 2016-2013 העבירה ממשלת שווייץ קרוב ל־60 מיליון דולר ל"ארגונים בישראל ובשטחים הפלסטיניים הקוראים לחיסולה של ישראל ולרצח יהודים". לפי NGO מוניטור, "ממשלת שווייץ מממנת רשת שלמה של ארגונים שחלקם קשורים באופן ישיר לארגון הטרור החזית העממית". הקשר השווייצרי ל'חזית העממית' מתבצע באמצעות 'מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי', שממשלת שווייץ אחראית לרבע מתקציבה. לטענת NGO מוניטור, בשנים 2016-2013 העבירה 'מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי' 2.38 מיליון דולר לארגונים הקשורים לחזית העממית. כמו כן, 'מנהלת זכויות האדם' שמושבה ברמאללה תומכת בשורה של ארגוני שמאל קיצוני בישראל, בהם 'שוברים שתיקה', 'בצלם', 'רופאים לזכויות אדם', 'המוקד להגנת הפרט' ו'עדאלה'. בשנים 2016-2014 העבירה 'המנהלת' קרוב ל־12 מיליון שקלים לארגונים אלו, במקביל לתמיכתה בחזית העממית.

שווייץ, המתנגדת באופן נחרץ להגדרתם של חיזבאללה וחמאס כארגוני טרור, תרמה רק לפני כחודשיים 85 אלף דולר לכנס שקידם את רעיון 'האיחוד' בין פת"ח לחמאס, ושנציגי חמאס היו שותפים בו. בשנת 2013 המליצה הממשלה השווייצרית על פוליטיקאי מקומי שהביע תמיכה בחיזבאללה לשמש כבכיר במועצת זכויות האדם של האו"ם. מועצת זכויות האדם, שמושבה בעיר ז'נבה שבשווייץ, נחשבת לגוף העוין ביותר לישראל מבין כלל מוסדות האו"ם.

שר החוץ השווייצרי דידייה בורקהלטר, שהתנגד להצעה שעברה בפרלמנט, טוען כי שווייץ איננה תומכת בארגונים המקדמים דה־לגיטימציה של ישראל. עם זאת, במשרד החוץ השווייצרי דחו לאחרונה את בקשת 'NGO מוניטור' לקבל לידיו דו"חות כספיים ודו"חות מבקר הנוגעים למימון הממשלתי של שווייץ לארגוני BDS ולארגוני שמאל קיצוני בישראל. משרד החוץ השווייצרי סירב למסור את המידע בטענה שחשיפת המסמכים "עלולה לפגוע באינטרסים של שווייץ בכל הנוגע למדיניות חוץ ויחסים בינלאומיים".

אולגה דויטש, ראש דסק אירופה ב'NGO מוניטור', אומרת כי ההחלטה בפרלמנט השווייצרי מהווה "אבן דרך ותקדים חשוב במאבק נגד ה-BDS, האנטישמיות והשנאה, ומראה כי לא ניתן להפריד בין התופעות". דויטש מציינת את חלקו של 'NGO מוניטור' באישור ההחלטה, באמצעות העברת מידע למקבלי ההחלטות בשווייץ. "אני קוראת לכל ממשלות אירופה לפעול כפי ששווייץ פעלה, ולבחון מחדש את המימון לארגונים לא ממשלתיים שמקדמים שנאה", הצהירה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. מדינת ישראל חייבת להזמין כל שר חבר פרלמנט מנהיג ועוד התומכים בגופים אלה לסיור לימודים בארץ. כך אולי יפקחו עיניהם.