עידן חדש בפתח? טראמפ מתכנן לקצץ מחצית מהמימון האמריקני לאו"ם

דיווח: הנשיא האמריקני מתכנן קיצוץ דרסטי ב-10 מיליארד דולר שמעבירה ארה"ב לאו"ם מדי שנה. במקביל, מזכיר המדינה מאיים לעזוב את מועצת זכויות האדם: "מתנגדים להטיה נגד ישראל"

מוביל סדר עולמי חדש? דונלד טראמפ. צילום: Matt Johnson CC BY-NC 2.0 via flickr

ארה"ב עשויה לערוך בקרוב קיצוץ דרסטי במימון שהיא מעניקה לאו"ם. מחר (חמישי) אמור הבית הלבן לפרסם את הצעת התקציב שלו לקראת שנת 2018 ולפי דיווח ב'פוריין פוליסי', במסגרת התקציב החדש יוצע להפחית כמחצית מהתקצוב האמריקני לארגון הבינלאומי. ארה"ב מעבירה מדי שנה לאו"ם כ-10 מיליארד דולר, והיא אחראית ל-22 מהתקציב המנהלתי של הארגון. הקיצוץ החד, עליו דובר כבר בינואר האחרון, זמן קצר לאחר שטראמפ נכנס לבית הלבן, צפוי להתפרש לאורך שלוש השנים הקרובות. המהלך צפוי לעורר התנגדות עזה בקונגרס האמריקני, בעיקר מצד הדמוקרטים אך גם מצד חלק מהנציגים הרפובליקנים.

גופי האו"ם העיקריים שייפגעו מהקיצוץ המתוכנן הם 'כוחות השלום' הבינלאומיים, תכניות הפיתוח השונות של האו"ם והסוכנות הבינלאומית לפליטים (UNHCR), שקרוב למחצית מתקציבה מקורו במימון אמריקני (1.5 מיליארד מתוך 4 מיליארד). מנגד, סוכנות האו"ם ל'פליטים' הפלסטינים (אונר"א), המקיימת קשרים הדוקים ומתמשכים עם חמאס, לא צפויה להיפגע מהקיצוץ. ב'פוריין פוליסי' נטען כי דווקא ישראל היא זו שביקשה מהנשיא האמריקני שלא לפגוע בתקציבה של אונר"א, בטענה שהארגון "מקדם יציבות" באזור.

מלבד קיצוץ חד מתקציב האו"ם, מתכנן טראמפ שורת קיצוצים נרחבים בגופים נוספים העוסקים בנושאי חוץ, בראשם מחלקת המדינה האמריקנית, שתקציבה צפוי לרדת ב-37 אחוז. הנשיא האמריקני מתכנן להפנות את מרבית הסכום שיקוצץ מתקציבי האו"ם, מחלקת המדינה וגופי הסיוע הבינלאומיים לטובת העצמת צבא ארה"ב. לפי ה'ניו יורק טיימס', הממשל האמריקני החדש מתכנן להעלות את תקציב הצבא ב-54 מיליארד דולר.

מועצת זכויות האדם על הכוונת

היוזמה להפחית כמחצית מהתקצוב האמריקני לאו"ם נובעת מתוך גישה חשדנית ביותר של הבית הלבן כלפי הגוף הבינלאומי. לפני כחודש, לדוגמא, תקפה שגרירת ארה"ב הטרייה באו"ם, ניקי היילי, את ההטיה האנטי־ישראלית במועצת הביטחון. "אני אמנם חדשה כאן, אבל אני מבינה שכך פועלת המועצה חודש אחר חודש, במשך עשורים", אמרה היילי, והבהירה שהדברים עומדים להשתנות. "אני כאן כדי לומר כי מכאן והלאה ארה"ב לא תעלים עין מכך. אני כאן כדי להדגיש את התמיכה הבלתי מתפשרת של ארה"ב בישראל. אני כאן כדי להדגיש שארה"ב נחושה לעמוד בפני ההטיה האנטי־ישראלית של האו"ם".

מועצת זכויות האדם של האו"ם, הגוף העוין ביותר את ישראל מבין כלל מוסדות הארגון, מצוי גם הוא על הכוונת של הממשל האמריקני החדש. בימים האחרונים העביר מזכיר המדינה רקס טילרסון מסר לראשי מועצת זכויות האדם כי ארה"ב תעזוב את המועצה במידה ולא יחולו בקרוב רפורמות מעמיקות בארגון. "אם מועצת זכויות האדם לא תערוך שינויים נשקול בכובד ראש את התועלות שבחברות שלנו בה", כתב מזכיר המדינה בתגובה לפנייה מצד תשעה ארגוני שמאל אמריקנים. "אנחנו לא שוללים את האפשרות שנפרוש מהמועצה. המטרה שלנו היא להוביל לתיקון של הארגון הזה".

טילרסון ביקר בין היתר את העובדה כי מדינות רבות שאינן מכבדות את זכויות האדם של אזרחיהן, דוגמת סעודיה, מצרים, סין ומדינות באפריקה, זוכות לעמדת השפעה ניכרת במועצת זכויות האדם. בנוסף, שב טילרסון על המסר שהעבירה לאחרונה נציגת ארה"ב במועצה, ארין ברקלי, כי "ארה"ב מוטרדת מאוד מההתמקדות העקבית הלא־הוגנת והלא־מאוזנת של מועצת זכויות האדם כלפי מדינה דמוקרטית אחת – ישראל". לדברי מזכיר המדינה האמריקני, ממשל טראמפ "מתנגד בנחרצות להטיה של מועצת זכויות האדם נגד ישראל".

מאז הקמתה בשנת 2006 ועד 2015 פרסמה מועצת זכויות האדם 62 הודעות גינוי נגד ישראל – יותר מאשר נגד כל מדינות העולם ביחד. רק לשם השוואה, מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, גינתה המועצה את הטבח שמחולל משטר אסד בבני עמו 15 פעמים בלבד. המועצה הייתה אחראית גם להקמת ועדות החקירה השונות בעקבות העימותים הצבאיים בעזה – 'ועדת גולדסטון' שחקרה את מבצע 'עופרת יצוקה' ו'ועדת שאבאס' לבחינת האירועים בצוק איתן – שקבעו כי קיים חשד לביצוע "פשעי מלחמה" מצד ישראל.

הנשיא ג'ורג' בוש סירב להצטרף למועצה עם הקמתה, מכיוון שזיהה את העיוות המובנה בהרכב המועצה, המעניק כוח רב למדינות בעלות משטר טוטליטרי ודכאני. הנשיא אובמה, לעומת זאת, הודיע עם כניסתו לבית הלבן ב־2009 על הצטרפותה של ארה"ב למועצת זכויות האדם.

כעת נדמה כי הגלגל שוב התהפך, ולפחות בכל הנוגע ליחס הראוי כלפי גופים בינלאומיים מסואבים ומוטים, ההיגיון הבריא שב למשול בבית הלבן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. אילו היה ההיגיון הבריא שב למשול בבית הלבן, אזי ההצעה המתבקשת, לפיה תהיינה זכאיות למושב במועצת זכויות האדם רק דמוקרטיות חופשיות שזכויות האדם מעוגנות בחוקתן, הייתה עולה כדרך לתקן את העיוות המובנה מחד, לצד שימורו של גוף בינלאומי בעל חשיבות עליונה מאידך.

  2. היום ועדה בראשות נציגה מירדן הגישה דו"ח רשמי ובו נקבע שישראל היא מדינת אפרטהייד. הצביעות והשקרנות של הארגון הזה חצו כל גבול והגיע הזמן לפרק אותו.

  3. תקראו את הספר תעשיית החמלה ותבינו כיצד תקציבי סיוע של האום מגיעים ליידים של לוחמים של מושחתים של גנבים של ממשלות רודניות לפני שהשיירים מגיעים לריבים ולפליטים אזרחיים. כספי האום מפרנסים פקידים, מאריכים ומחמירים סכסוכים בעולם. הטעות הכי גדולה של ישראל שהיא לא ביקשה לחתוך לגמרי את תקציבי אונרא. בלי אונרא לא יהיו פלשתינאים. הם פלשתינאים בגלל אונרא. הסכסוך שלנו מושך כספי אום שמאריכים ומחמירים אותו וחייבים לשים לזה סוף. גם נתניהו צריך להפסיק את ההתמכרות לאונרא. עדיף שיקבלו כסף ישירות מאמריקה מאשר שישבו באום ויתנהגו שם כאילו כל העולם חייב להם משהו. האום זה הבית שלהם. והם עושים שם כל מה שבא להם על חשבון ישראל.

    1. מדגיש, ככל הנראה נתניהו ביקש לא לחתוך בתקציב אונר"א. הפוך ממה שנראה האינטרנס הישראלי.