ארה"ב דורשת מהאו"ם לגנוז דו"ח נגד ישראל: "תעמולה אנטי-ישראלית"

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, תוקפת בחריפות דו"ח אנטי-ישראלי שכותביו ההשוו בעבר בין ישראל לנאצים והביעו תמיכה בחמאס. גם מזכ"ל האו"ם מתנער מהדו"ח: לא תואם איתי

תמיכה חד-משמעית בישראל; שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי. צילום מסך

ממשל טראמפ ממשיך לעמוד לצד ישראל בזירה הבינלאומית. אתמול (רביעי) דרשה השגרירה האמריקנית באו"ם, ניקי היילי, ממזכ"ל האו"ם לגנוז דו"ח שבו נטען כי ישראל מפעילה משטר "אפרטהייד" נגד הפלסטינים ביהודה ושומרון ואף כלפי ערביי ישראל, בתוך תחומי הקו הירוק. "ארה"ב זועמת על הדו"ח", הבהירה היילי, וביקרה בחריפות את הגוף שחתום על הדו"ח המוטה – המועצה הכלכלית־חברתית של אסיה המערבית (ESCWA) המורכבת מ־18 מדינות מוסלמיות ושהמטה שלה יושב בלבנון. "אין זה מפתיע שתעמולה אנטי־ישראלית חריפה כל כך תגיע מגוף שכמעט כל חבריו לא מכירים בישראל", הדגישה השגרירה.

כותרת הדו"ח היא "המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים ושאלת האפרטהייד", ובתוכו נטען כי "ישראל ייסדה משטר אפרטהייד החולש על כלל העם הפלסטיני". בראש הוועדה שכתבה את הדו"ח עומדת רימה חלף, אזרחית ירדן שהשוותה בעבר בין ישראל למשטר הנאצי. "עצם הגדרתה של ישראל כ'מדינה יהודית'", טענה בעבר חלף, "מפרה את זכויותיהם של הילידים המוסלמים והנוצרים ומקדש את עקרונות המדינה האתנית וטוהר הגזע, שגרמו לסבל אנושי עצום במהלך המאה ה-20". בעקבות נאומה האנטישמי דרש שגריר ישראל לאו"ם אז, רון פרושאור, להדיח את חלף מתפקידיה באו"ם, אך מזכ"ל האו"ם הקודם, באן קי-מון, דחה בקשה זו.

אדם נוסף שהיה מעורב בכתיבת הדו"ח האנטי-ישראלי הוא ריצ'ארד פאלק, חוקר לשעבר של האו"ם שהשווה גם הוא בין ישראל לגרמניה הנאצית, הביע תמיכה בחמאס ומחזיק בעמדות אנטישמיות. בנוסף, פאלק הוא גם חובב של "תאוריות קונספירציה מגוחכות, כולל לגבי פיגועי הטרור של 9/11", כפי שציינה היילי בהצהרה שמסרה בעקבות הדו"ח.

שגרירת ארה"ב לאו"ם אינה היחידה שתקפה את הדו"ח המוטה נגד ישראל. דובר מזכ"ל האו"ם, סטפן דוז'ריק, מסר בהתייחסותו לדברים כי הדו"ח חובר ללא התייעצות עם מזכירות הארגון, ואינו משקף את עמדת המזכ"ל אנטוניו גוטרש. "מזכירות האו"ם צדקה בכך שהרחיקה עצמה מהדו"ח", אמרה היילי, "אך עליה להמשיך באותו קו ולבטל כליל את הדו"ח".

180 מעלות מממשל אובמה

העמידה החד-משמעית של השגרירה היילי לצד ישראל באו"ם מהווה המשך למדיניות החשדנית של הנשיא טראמפ כלפי הגוף הבינלאומי. לפני כחודש, לדוגמה, תקפה היילי את ההטיה האנטי־ישראלית במועצת הביטחון. "אני אמנם חדשה כאן, אבל אני מבינה שכך פועלת המועצה חודש אחר חודש, במשך עשורים", אמרה היילי, והבהירה שהדברים עומדים להשתנות. "אני כאן כדי לומר כי מכאן והלאה ארה"ב לא תעלים עין מכך. אני כאן כדי להדגיש את התמיכה הבלתי מתפשרת של ארה"ב בישראל. אני כאן כדי להדגיש שארה"ב נחושה לעמוד בפני ההטיה האנטי־ישראלית של האו"ם. לעולם לא נחזור על הטעות האיומה של החלטה 2334, ונרשה החלטת גינוי חד־צדדית של מועצת הביטחון נגד ישראל. במקום זאת, נדחף לפעולה נגד האיומים האמתיים במזרח התיכון".

הניגוד החד בין עמדת הממשל האמריקני הנוכחי לקודמו ניכר בייחוד בשל הימנעות אובמה מהטלת וטו על החלטה 2334 האנטי־ישראלית במועצת הביטחון של האו"ם, והסנגוריה שלימדה עליו שגרירת ארה"ב באו"ם דאז, סמנתה פאואר. "לא הצבענו בעד כי אנחנו לא מסכימים עם כל מילה", אמרה אז פאואר, "אבל ההחלטה הזו משקפת את המציאות בשטח ואת מדיניות ארה"ב רבת השנים ולכן לא הטלנו וטו".

היום (חמישי) פרסם הבית הלבן את הצעת התקציב לשנת 2018,ובו מוצע בין היתר קיצוץ חד של כמחצית מהתקצוב האמריקני לאו"ם. מלבד הקיצוץ הזה מתכנן טראמפ שורת קיצוצים נרחבים בגופים נוספים העוסקים בנושאי חוץ, בראשם מחלקת המדינה האמריקנית, שתקציבה צפוי לרדת בעשרות אחוזים. את מרבית הסכום שיתפנה מתכוון טראמפ להפנות לטובת העצמת צבא ארה"ב, שתקציבו צפוי לזנק ב-54 מיליארד דולר.

מועצת זכויות האדם של האו"ם, הגוף העוין ביותר את ישראל מבין כלל מוסדות הארגון, מצוי גם הוא על הכוונת של הממשל האמריקני החדש. בימים האחרונים העביר מזכיר המדינה, רקס טילרסון, מסר לראשי מועצת זכויות האדם כי אם לא יתחוללו בקרוב רפורמות מעמיקות בארגון – ארה"ב תעזוב את המועצה.

טילרסון ביקר בין היתר את העובדה כי מדינות רבות שאינן מכבדות את זכויות האדם של אזרחיהם, דוגמת סעודיה, מצרים, סין ומדינות באפריקה, זוכות לעמדת השפעה ניכרת במועצת זכויות האדם. בנוסף, מזכיר המדינה חזר על המסר שהעבירה לאחרונה נציגת ארה"ב במועצה, ארין ברקלי, כי "ארה"ב מוטרדת מאוד מההתמקדות העקבית הלא־הוגנת והלא־מאוזנת של מועצת זכויות האדם כלפי מדינה דמוקרטית אחת – ישראל". לדברי טילרסון, ממשל טראמפ "מתנגד בנחרצות להטיה של מועצת זכויות האדם נגד ישראל".

מאז הקמתה בשנת 2006 ועד 2015 פרסמה מועצת זכויות האדם 62 הודעות גינוי נגד ישראל – יותר מאשר נגד כל מדינות העולם יחד. רק לשם השוואה, מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, גינתה המועצה את הטבח שמחולל משטר אסד בבני עמו 15 פעמים בלבד. המועצה הייתה אחראית גם להקמת ועדות החקירה השונות בעקבות העימותים הצבאיים בעזה – 'ועדת גולדסטון' שחקרה את מבצע 'עופרת יצוקה' ו'ועדת שאבאס' לבחינת האירועים בצוק איתן – שקבעו כי קיים חשד לביצוע "פשעי מלחמה" מצד ישראל.

הנשיא ג'ורג' בוש סירב להצטרף למועצה עם הקמתה, מכיוון שזיהה את העיוות המובנה בהרכב המועצה, המעניק כוח רב למדינות בעלות משטר טוטליטרי ודכאני. הנשיא אובמה, לעומת זאת, הודיע עם כניסתו לבית הלבן ב־2009 על הצטרפותה של ארה"ב למועצת זכויות האדם.

כעת נדמה כי הגלגל שוב התהפך, ולפחות בכל הנוגע ליחס הראוי לגופים בינלאומיים מסואבים ומוטים, ההיגיון הבריא שב למשול בבית הלבן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. "ממלכת ירדן" אינה אלא מדינה מפוברקת, ותו לא. ישראל מעניקה לאזרחיה העוינים ולשלטונה העויין, מיליוני
    קוב מים מדי שנה, על חשבון האזרחים הישראלים, וזאת רק מפחד ש"ירדן" והמלך המלאכותי שלה, החצי-אנגלי,
    ינסו לתקוף צבאית את ישראל. הם אולי לא תוקפים באופן צבאי, אבל בהחלט באופן תעמולתי. רימה חלף המנוולת
    הנאצית המושחתת, וארגונה המושחת, חתרו במשך שנים נגד ישראל וגרמו לה נזק עצום. ה"מלך" המומצא
    עבדאללה, לא מפסיק מההסתה בעניין אל אקצא. איזו תועלת ישראל מפיקה מהסכם השלום חסר המשמעות עם
    ירדן? ישראל צריכה להעמיד את עבדאללה הרכיכה על מקומו, שאם לא כן, יפסיד את הקצאת המים שאנחנו
    מעניקים לו על חשבון הדם של האזרחים הישראלים. עד כאן.

    1. ישראל כמדינת וואסאל של ארה"ב ובריטניה פועלת בהתאם לאינטרס המערבי באיזור לשמור על שלטונו של המלך הירדני. אין מנהיג ישראלי שיעז להמרות את פי אדוניו ולפעול כדי להסיר את הדיטטורה מירדן. הטענה כאילו הגבול הוא לא בר הגנה וללא הדיקטטור נחזה בפעולות טרור על בסיס יום יומי לא עומדות במבחן המציאות מול גבולות אחרים ומול אפשרויות הפעולה. לעומת זאת התעמולה בכך שירדן = פלשתין מנועה מלשמש מדינה לערביי ישראל ויו"ש גורמת לישראל נזק רב בעולם ומונעת ממנה להתקדם כדי לפתור את המצב.