כשכץ נאבק באובר הוא פועל נגד האג'נדה שלו עצמו

שר התחבורה מוכיח בעקביות נאמנות לעקרונות השוק החופשי, עד שזה מגיע למלחמתו באפליקציית התחבורה השיתופית 'אובר'. ההסבר לכך מצוי בתחום הפוליטיקה, לא באידאולוגיה

שיקולים זרים? כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר התחבורה ישראל כץ הוא איש השוק החופשי ותומך בתחרות וביזמות. הוא חתום למשל על רפורמת 'שמים פתוחים' בטיסות, ומאמין בפעילות חופשית של החברות הפרטיות ללא רגולציה ממשלתית מגבילה וחונקת. ביטוי בולט להשקפתו ניתן על רקע איומי השביתה באגד, כאשר הוא שיגר מסר חד וברור לראשי המונופול: "אעשה לכם מה שעשיתי לאלון חסן. אם תשבתו, אפרק את אגד".

ברוח זו, כץ הוא גם תומך נלהב של 'מובילאיי', המפתחת מערכות מתקדמות לסיוע לנהגים. בפגישה חגיגית שקיים עם ראשי החברה לאחר מכירתה לאינטל, הבהיר השר כץ את האופן שבו הוא תופס את תפקידו: "פעלנו כדי לאפשר לממשלה להיות רגולטור שלא מפריע להתפתחות החברות הפרטיות", אמר. לאחר מכירת החברה הוא פרסם פוסט חגיגי בפייסבוק: "ברכות לחברת מובילאיי על האקזיט המדהים. 15 מיליארד דולר שמשלמת אינטל זו הבעת אמון רצינית בחברה וביכולותיה. שמחתי לנסוע ברכב האוטונומי הראשון ולראות שהשיטה עובדת".

נאמן לעקרונות אלה, כץ היה צריך להיות מהתומכים המרכזיים של 'אובר' – אפליקציית התחבורה השיתופית. 'אובר' לא רק מועילה לאזרח ומרחיבה את טווח האפשרויות שלו, אלא שבמהותה היא דומה להפליא ל'מובילאיי': שתיהן מפירות את הסדר הקיים בתחבורה המסורתית, שתיהן מאיימות על מיליוני משרות בתחום התחבורה, ושתיהן פועלות לממש את חזון הרכב האוטונומי – המצאה שתשנה לחלוטין את פני התחבורה העולמית, ועשויה למחוק כליל את ענף המוניות.

בפועל, כץ הכריז מלחמת חורמה נגד אובר. השיא במאבק הזה, נכון לעכשיו, התרחש בשבוע שעבר, כאשר משרד התחבורה זימן את בכירי חברות אובר ווויז לחקירות, בחשד להפעלת שירותי נסיעות בתשלום בניגוד לחוק.

כץ מרבה להתבטא בזכות שמירה על "זכויות" בעלי המוניות, ומצדיק בכך את התנגדותו לאובר. כך אמר בינואר 2016: "זה ציבור עובד שמתמודד עם מציאות, והתפקיד שלי זה לאפשר להם התמודדות בתנאים שווים… אם המדינה רוצה להכניס את זה, שתחליט ותכין 9-8 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות". בתחילת הדרך, אי אז ב-2014, אמר כץ: "לא נאפשר פגיעה בענף המוניות… לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם. חייב להיות כאן שוויון. אני חוזר ואומר – לא אתן יד לפגיעה בענף המוניות שממילא נמצא בקשיים וזקוק לסיוע".

כאשר שר פועל באופן כה נחרץ נגד תפיסת העולם שהוא עצמו מצהיר על אמונתו בה, קשה שלא לחשוש כי מעורבים פה שיקולים נוספים, שאינם נוגעים לטובת האזרח והצרכן. בסופו של דבר גם מובילאיי, הבייבי של כץ, תוביל לפגיעה חמורה בנהגי המוניות ובהרגליהם. העניין הוא שעד שזה יקרה מישהו אחר יהיה שר התחבורה, והטרוניות של נהגי המוניות יהיו בעיה שלו.

מאבקו של כץ ב'אובר' פוגע בציבור, חוסם את השוק ומונע הורדת מחירים. כל הסימנים מראים כי כץ מבין זאת בעצמו, ובכל זאת מעדיף את האינטרס הפוליטי הצר ופועל בניגוד לאמונותיו האידאולוגיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

11 תגובות למאמר

  1. מה לעשות, הוא כנראה מאמין, בצדק או לא, שהרבה. בעלי מוניות תומכים בו וזה תפקידו להגן עליהם. אני אומר זאת ברצינות, לא בציניות. יש לו נאמנות כפולה – לבוחרים ולציבור כולו. זה נכון לכל פוליטיקאי.

  2. אובר היא דוגמה לקרטל ואתה מתבלבל בהגדרות של שוק חופשי והגדרות של שוק מונופוליסטי קרטליסטי. טוב מה לעשות, רוב ה"קפיטליסטים" בליכוד גם כן מתבלבלים כמוך ולכן יש לנו במקום שוק חופשי שוק ריכוזי חסר תחרות וחסר יעילות.

    1. יש הבדל בין קומוניזם לקפיטלזם לטימטומיזם.
      לתת לאובר להכנס לישראל זה טמטום.

      בכל מקום בו אובר נכנס הוא השתלט על משאב אותו קנו אנשים מהריבון בכסף, דאג לכך ששכר נותני השירותים ירד לרצפה ודאג למקסם את הרווח מהלקוחות.
      כך במצב בו בלונדון בששי בערב יש מעט מוניות המחיר קופץ לפי 10 מהמחיר הרגיל.
      נשמע הגיוני שהכל יהיה סחיר ונזיל אבל בשורה התחתונה את המיסים על רווחיה אובר לא תשלם בישראל כי הכסף נגבה על ידי חברה היושבת מבחינת מס בחו"ל.
      אז מה יש לנו כאן:
      1. הפסד מיסים למדינת ישראל.
      2. הפסד שכר לנהגים – יותר משפחות במצוקה, יותר עוני.
      3. בעיות של תכנון, ביחוד עבור אוכלוסיות חלשות התלויות במוניות ויכולות להקלע למצבים לא הגיוניים עקב כשל שוק או לחץ על מוניות (כיום זה מגולם בזמן המתנה ארוך יותר)
      4. הפסד של בעלי המספר הירוק ששילמו ממיטב כספם עבור זכות שתעלם להם פתאום.

      מי מהקפיטליסטים הגדולים היה מוכן לוותר על הזיכיון של חברות הגז נובל אנרג'י למשל כדי לתת לחברת אינטרנט את הזכות להתחרות ולקדוח בעצמה באותם המיקומים?

  3. כל מה שרשמת אמת

    אבל במחשבה לעומק, עדיף שר שמתפקד 90 אחוז טוב ו 10 רע משר פוליטי לחלוטין שלו עושה כלום למען האזרח

  4. משפט חכם אומר:אם אינך יכול להלחם בהם, הצטרף אליהם. אם המוניות אינן יכולות להלחם באובר, שיצטרפו לאובר. כך יורידו מחירים וכולנו נהנה משרות הסעה זולים מהירים וטוביםת

  5. היום אתה נהג מונית מנוסה, מחר אתה נהג אובר צובר עוד ניסיון.
    יותר התחרות, תתעשת.

  6. מצד אחד אתה צודק, אבל מצד שני צריך לחשוב על אלפי משפחות שהפרנסה שלהם תלך לעזאזל. אני בהחלט מסכים עם הדרישה שלו לפיצוי נדיב לנהגי מונית.

  7. אובר היא לא מה שאתה חושב
    אובר היא לא חברה של "כלכלה שיתופית"
    היא בסך הכל שיטה ישנה בלבוש חדש
    אובר בהתחלה מסבסדת את הנסיעות כדי להעיף את כל האחרים מהשוק.
    בתווך הארוך אחרי שאובר קנתה את השוק המחירים עולים.
    נזכיר בנוסף את המנהלים הסוציופטים, תרבות של הטרדה מינית של עובדות בחברה והיחס המחפיר והמנצל לנהגים שבהרבה מקרים מוצאים עצמם מפסידים כסף אבל כבולים דרך חוזה קניית הרכב לשנים רבות.

  8. רישיון לנהיגת מונית,
    1. מחייב בתשלום למשרד התחבורה (עשרות אלפי שקלים לכל מונית).
    2. מחייב בקורס ארוך ויקר.
    יואיל משרד התחבורה ויחזיר את הכסף לבעלי המוניות, ואת ההוצאה הכספית על הקורס היקר שהם חויבו להשתתף בו, ואז שיכניס תחרות אם אין כזו.