סעיף חריג בהסכם הגרעין חושף כיצד פגע אובמה במאבק נגד איראן

בסעיף חריג שהוכנס להסכם הגרעין נאסר על בכירי הממשל הקודם לבקר פומבית את האיראנים. בנוסף, 'פוליטיקו' חושף כיצד הזיק אובמה למאמץ המודיעיני נגד תוכנית הגרעין. ובינתיים, טראמפ מאיים לראשונה לבטל את ההסכם

לא מבקרים חברים; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה

בתגובה לביקורות נוקבות שהושמעו בזמנו על הסכם הגרעין ועל גישתו הפשרנית של ממשל אובמה כלפי משטר האייתולות בטהרן, השמיע מזכיר המדינה הקודם ג'ון קרי קולות של נחישות והבהיר כי הממשל בוחן "בעיני נץ" את התנהלות האיראנים כדי "להבטיח שאיראן אינה מפרה את התחייבויותיה".

גילויים חדשים שנחשפו בימים האחרונים מלמדים כי גם הבטחה זו לא הייתה יותר מגנבת דעת.

בתגובה להצהרות האחרונות של הנשיא טראמפ ובכירי ממשלו נגד עסקת הגרעין והמשטר האיראני, טען בשבוע שעבר שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בציוץ בטוויטר כי "עסקת הגרעין מחייבת את ארה"ב לסייע בהצלחתו של יישום ההסכם, כולל בהצהרות פומביות". זריף צירף צילומים מתוך ההסכם המוכיחים למרבה התדהמה שהוא צודק.

כך, בסעיף 28 בהסכם מצוין כי הממשלות של המדינות המעורבות בהסכם "יעשו כל מאמץ לסייע בהצלחת מימוש ההסכם, כולל בהצהרות הפומביות". בהערת שוליים לסעיף זה קיימת התייחסות מפורשת לארה"ב, ושלפיה בכירים בממשל אובמה מחויבים לעשות "כל מאמץ" כדי לסייע בקידום ההסכם.

בסעיף 29, המתייחס לארה"ב, לאיחוד האירופי ולמדינות האיחוד השותפות להסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) נכתב כי מלבד מחויבותם "שלא לחתור תחת הצלחת ההסכם", האמריקנים והאירופים נדרשים גם "להימנע מכל מדיניות שעלולה להשפיע, באופן ישיר או עקיף, על הנורמליזציה עם איראן בתחומי הסחר והיחסים הכלכליים".

במילים אחרות, אובמה חתם על הסכם המונע ממנו ומבכירי ממשלו להצהיר בפומבי על חשש מהפרות איראניות של ההסכם. "עיני הנץ" של קרי היו עצומות לחלוטין.

לדברי פרופ' יוג'ין קנטורוביץ', מרצה למשפט בינלאומי באוניברסיטת נורת'ווסטרן וראש המחלקה למשפט בינלאומי בפורום 'קהלת', הסעיפים שכובלים את ממשל אובמה ויתר המעצמות מלבקר את ההתנהלות האיראנית נחשבים חריגים מאוד בהסכמים בינלאומיים. "מדובר בסעיפים יוצאי דופן", קובע קנטורוביץ', ומביע הערכה כי אותם סעיפים נועדו "להעניק לממשל אובמה תירוץ שלא לבקר את העסקה".

קנטורוביץ' גם מסביר כיצד ההגבלות שגזר על עצמו הממשל האמריקני הקודם עלולות לסייע לטהרן להתחמק ממילוי התחייבויותיה בהסכם. לדבריו, אם אובמה או מי מאנשיו היו מבקרים את ההתנהלות האיראנית לאחר חתימת ההסכם, בטהרן היו יכולים להיתלות בסעיפים אלו כדי לטעון שארה"ב מפרה את ההסכם, "ואז משם קצרה הדרך לשבור את הכלים ולטעון כי איראן כבר לא מחויבת לכבד את ההסכם".

קנטורוביץ' מבטל את טענותיו של שר החוץ האיראני כי בהתאם לסעיפים אלה, גם הממשל הנוכחי מנוע מלבקר פומבית את ההסכם. "אובמה לא הביא את ההסכם לאישור הקונגרס, כך שלטראמפ יש 'קייס' טוב לטעון שהוא רשאי לבקר פומבית את ההסכם", הוא מסביר.

"ירינו לעצמנו ברגל"

החלטת אובמה לסנדל את בכירי ממשלו מלבקר את ההסכם עם איראן מצטרפת לשורה של צעדים תמוהים שנקט הנשיא לשעבר, שנמנע בכל מחיר מעימות עם האיראנים. בימים האחרונים פרסם האתר 'פוליטיקו' תחקיר מקיף על ההתנהלות השערורייתית של אובמה כלפי האיראנים.

על פי התחקיר, כבר בסתיו 2014, חודשים ספורים לפני הסכם הגרעין, החל ממשל אובמה בעיכוב צווי הסגרה של מבוקשים איראנים. בנוסף שוחררו מהכלא אנשים שהורשעו בהברחת נשק וחלקים לתוכנית הגרעין, ונגד אחרים התרופף הפיקוח. ב'פוליטיקו' נטען כי חלק משבעת האיראנים ששוחררו מהכלא האמריקני בינואר 2016 כ"מחווה של רצון טוב" כפי שתיאר זאת אובמה, מהווים סכנה של ממש לביטחון הלאומי של ארה"ב: שלושה מהם השתייכו לרשת שביקשה לרכוש חלקי אלקטרוניקה לטילי שיוט שמפתחת טהרן. משוחרר איראני אחר ריצה שמונה שנות מאסר בשל ניסיון לרכוש טכנולוגיה לוויינית לשימושה של טהרן, ועל פי החשד של הרשויות בארה"ב השתייך לרשת שרכשה מרכיבים למטעני חבלה מתקדמים במיוחד שהיו בשימוש כוחות שיעים נגד חיילים אמריקנים בעיראק. הבכיר שבין המבוקשים נחשד כמי שביקש לרכוש אלפי פריטים הקשורים לתכנית הגרעין של איראן, ולהבריח אותם אליה דרך סין. הממשל הקודם גם ויתר באופן תמוה על הוצאת צו מעצר נגד פעילים איראנים נוספים שביקשו לסייע לחיזבאללה.

סוכני מודיעין בארה"ב השקיעו שנים ארוכות במרדף אחר הבכירים האיראנים ובניסיון לעצור את רשתות רכישת כלי הנשק והרכיבים האסורים. בעקבות ה"מחווה" של אובמה, מאמציהם ירדו לטמיון. הצעד של אובמה גרם לכך שתכנית הגרעין ותכנית הטילים הבליסטיים היו יכולות לראשונה זה שנים להתקדם באין מפריע, מבלי שהמודיעין האמריקני היה יכול לעשות דבר.

דיוויד אולברייט, מומחה גרעין שיעץ לממשלי עבר, טען כי המצב שנוצר כתוצאה ממעשי ממשל אובמה חמור במיוחד. "ירינו לעצמו ברגל, השמדנו תשתיות שיצרנו במשך שנים כדי לאכוף את החוק נגד האיראנים", אמר ל'פוליטיקו'.

אובמה, ששילם כופר של 1.7 מיליארד דולר לטהרן בעבור שחרור שבויים אמריקנים והתעלם מתוקפנותה הגוברת מאז החתימה על ההסכם, הפעיל באמצעות עושי דברו מערך שלם של הפצת מניפולציות ודיס־אינפורמציה בקרב עיתונאים בכירים כחלק מ'תיבת התהודה' שנועדה לשווק את ההסכם לאמריקנים.

המחלוקת בנוגע להסכם הגרעין הייתה כה עמוקה עד שגם יועציה הקרובים של הילרי קלינטון, מזכירת המדינה של אובמה ומי ששאפה לרשת את מקומו בבית הלבן, הכירו בסכנות הרבות שההסכם מציב לביטחונן של בעלות הברית המסורתיות של ארה"ב ובראשן ישראל. לפי הדלפות ממסמכי 'ויקיליקס', סטו אייזנשטט, אחד מיועציה של קלינטון בקמפיין, הודה כי ההסכם יאפשר לאיראן "להגביר את תמיכתה בטרור ולהשיג הגמוניה במזרח התיכון". עם זאת, אייזנשטט הדגיש כי מסיבות פוליטיות קלינטון "לא יכולה להתנגד להסכם" במהלך הקמפיין מול טראמפ, מכיוון שהיא תמכה במו"מ עם האיראנים בתקופה שבה שימשה כמזכירת המדינה, בכהונתו הראשונה של אובמה.

האיומים של טראמפ עובדים

ממשל טראמפ נוקט גישה הפוכה לחלוטין מזו של קודמו, ומרבה לשלוח מסרים מאיימים כלפי משטר האייתוללות בטהראן. "איראן מפרה את רוח ההסכם", אמר אתמול טראמפ בראיון לרשת 'AP'. בתשובה לשאלה האם ארה"ב מתכוונת לדבוק בהסכם הגרעין, השיב טראמפ כי "יש אפשרות שלא נישאר בהסכם". זו הפעם הראשונה מאז כניסתו לבית הלבן שטראמפ מצהיר בפומבי כי הוא שוקל לבטל את הסכם הגרעין. אמירותיו של טראמפ מצטרפות לאזהרה ששיגר מזכיר המדינה רקס טילרסון, כי הבית הלבן מתכוון לקחת בחשבון את תמיכתה של איראן בארגוני טרור ואת הניסויים הבליסטיים שהיא מבצעת – סוגיות שאינן נכללות בהסכם הגרעין – בשאלה האם לחדש את הסנקציות נגד האיראנים.

לדברי גורמים ישראלים ששוחחו עם 'מידה', האיתותים מהבית הלבן עושים את שלהם ובתקופה האחרונה פסקו האיראנים מ'להטריד' כוחות אמריקנים במפרץ הפרסי. ממשל טראמפ גם השית בפברואר האחרון סנקציות על איראן בעקבות שיגור טילים בליסטיים, ומאז ביצעה טהרן שני שיגורים נוספים – האחרון שבהם לפני כחודש וחצי. עוד לא ברור האם בטהרן מתכוונים לחדול משיגור הטילים. במקביל, בימים האחרונים דווח כי הצבא האיראני התחמש בטילי שיוט חדשניים המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ועדיין חושבים שאובמה היה מציאה גדולה ושאנשים חושבים היו חייבים לבחור בו?