כחלון, כץ ודרעי נכנעים לשמאל הקיצוני ומפקירים את תושבי דרום תל-אביב

שרי האוצר, הרווחה והפנים חתמו על צו המסרס את 'חוק הפיקדון', שנועד לזרז יציאת מסתננים. יוזם החוק, יונתן יעקובוביץ: "ההחלטה מגדילה את הסיכון שהמסתננים יישארו בישראל, בעלות עצומה למשלם המסים"

השרים דרעי וכחלון מסתודדים במסדרון הממשלה. צילום: מרק ישראל שלם /פלאש90

השרים משה כחלון, חיים כץ ואריה דרעי מכשילים את מאבקם של תושבי דרום תל אביב להוצאת המסתננים מישראל. בימים האחרונים חתם שר האוצר כחלון על הפחתת שיעור הפיקדון שהמסתננים נדרשים להפריש ממשכורותיהם, מ־20 ל־16.5 אחוז בלבד.

על פי החוק שעבר בכנסת בינואר האחרון והחל להיות מיושם במאי, המדינה רשאית לחלט חלק ניכר מהסכום שהופקד, אם המסתנן לא יעזוב את ישראל במועד שנקבע לו. השוט הכלכלי הזה נועד כמובן ליצור תמריץ משמעותי לטובת העזיבה, אך ההפחתה הנוכחית פוגעת בו והיא עלולה להפוך את החוק לחסר שיניים. בנוסף, גם שיעור ההפרשה שהמעסיק נדרש לשלם ירד על פי הצו מ-16.5 ל-12.5 אחוז.

"הצו של שר האוצר פוגע בחוק הפיקדון ובתושבי דרום תל אביב", אומר ל'מידה' יונתן יעקובוביץ, ראש 'המרכז למדיניות הגירה ישראלית' ויוזם 'חוק הפיקדון'. לדבריו, החוק שיזם "נועד לעצור את זרם הכספים שהמסתננים שולחים למדינות המוצא, ולייצר תמריץ ליציאה מישראל. מדובר בכלי חשוב במיוחד להתמודדות עם תופעת ההסתננות". אגב, בהצעה המקורית שיעור ההפרשה היה אמור לעמוד על 40 אחוז, אך בסופו של דבר גובשה פשרה של 20 אחוז. כעת החליט שר האוצר לקצץ את ההפרשה באחוזים נוספים.

"שר האוצר מודאג מהאפשרות שהחוק יעלה את מחירי המנות במסעדות בשקלים בודדים – חשש לא מבוסס כשלעצמו – אבל בטווח הרחוק ההחלטה שלו מגדילה את הסיכון שהמסתננים יישארו בישראל, בעלות עצומה למשלם המסים שייאלץ לממן שירותים במיליארדי שקלים עבור אוכלוסייה זו", אומר יעקובוביץ.

במשרד הרווחה הפנו אותנו למשרד האוצר בבקשה לתגובה. באוצר אישרו את הכוונה להפחית את סכום ההפרשה לפיקדון, אך סירבו להתייחס לתוכן טענותיו של  ראש 'המרכז למדיניות הגירה ישראלית'.

שותפו של כחלון להחלטה הוא שר הרווחה חיים כץ (ליכוד), שהחוק הסמיך אותו ואת שר האוצר לחתום על צו ההפחתה. ההחלטה טעונה גם אישור של שר הפנים אריה דרעי, הצפוי לחתום על הצו, וכפופה לאישור ועדת העבודה והרווחה שבראשה עומד ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) שהביע בעבר הזדהות עם אוכלוסיית המסתננים כאשר נהג בזלזול כלפי פעילת השכונות שפי פז והעלה את השוהים הבלתי חוקיים מאריתראה ומסודאן לדרגת "אזרחים".

במילים פשוטות: הסיכויים שההחלטה של כחלון תטורפד קלושים.

"דרעי פוגע בצביון היהודי"

הצעד של כחלון נובע מלחץ כבד של ארגוני שמאל קיצוני ובעלי המסעדות, שחברו לאוכלוסיית המסתננים כדי להילחם ב'חוק הפיקדון'. "אנו קוראים לכם למנוע את תוצאותיה הרות הגורל של הפעלת קרן הפיקדון", כתבו ארגוני השמאל לשר דרעי וליו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם (ליכוד). לדבריהם, ההסדר החדש "יפגע באופן דרמטי ביכולתם (של המסתננים) להתקיים בכבוד", ויהפוך את שכונות דרום תל אביב "לאזור משבר הומניטרי".

פעילת השכונות שפי פז, תומכת נלהבת בחוק הפיקדון, מבהירה כי תושבי דרום תל אביב דווקא יסתדרו היטב אם החוק יוביל לדילולה של אוכלוסיית המסתננים, ומפנה אצבע מאשימה לעבר שרי הממשלה שלדבריה נכנעו ללחץ והפקירו את תושבי השכונות.

"שלוש שנים עבדו על החוק הזה, ובמחי חתימה אחת של אנשים שלא בקיאים בחומר – החוק סורס וכל העבודה עליו ירדה לטמיון", היא זועמת. "העיקר ששרי האוצר, הרווחה והפנים, כמו גם המסעדנים והלטפנים מרוצים. שר הפנים דרעי רוכב על השקופים מקלון לקלון. דווקא הוא, כשר הפנים, אמור להיות בקי בחומר ולדעת שחוק הפיקדון הוא חוק מידתי, הגיוני וקריטי מאין כמוהו. מה לו ולבתי הכנסת שהפכו למשתנות ציבוריות? מה לו ולחיי המסחר הערים בשבת? מה לו ולאובדן הצביון היהודי של השכונות? דרעי, בדומה לכחלון וכץ, מעדיף להקשיב למעסיקים ולארגוני זכויות המסתנן מאשר לזעקה של הקהילות החרבות בדרום תל אביב".

תלויים בחסדי בג"ץ

לחץ הארגונים על שר האוצר להפחית את שיעור הפיקדון נשא פרי, אך בשמאל לא מסתפקים בהצלחה רגעית זו ומעוניינים לבטל כליל את החוק. במרץ האחרון עתרו לבג"ץ שורה של ארגונים נתמכי 'הקרן החדשה לישראל', בהם 'האגודה לזכויות האזרח' ו'רופאים לזכויות אדם', בדרישה לבטל את התיקון לחוק מניעת הסתננות.

יוזמי חוק הפיקדון חוששים כי בג"ץ ייענה לעתירה ויפסול את החוק, ולנוכח התבטאויות עבר של בכירים במערכת המשפט – בין אם היועצים המשפטיים השונים, ובין אם שופטי עליון הצפויים כנראה לדון בעתירה – החשש הזה בהחלט מבוסס. היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, טען למשל באחת מישיבות ועדת הפנים כי החוק מעלה" קשיים חוקתיים", העלולים בסיטואציה מסוימת "להביא לפסילתו של הסדר זה". עו"ד תומר רוזנר, יועמ"ש ועדת הפנים שדנה בהצעת החוק, חיווה את דעתו כי הדרישה מהמסתנן להפריש חלק ממשכורתו לפיקדון "מעוררות בעיות חוקתיות קשות ביותר".

נשיאת העליון מרים נאור התייחסה גם היא בעבר לחוקים שנועדו לזרז יציאתם של מסתננים מהארץ, ופסקה כי "תכלית כזו היא בלתי ראויה". נאור אף הוסיפה כי "המדינה אינה רשאית להפעיל סנקציות או כל אמצעי אחר" נגד מסתננים, "במטרה לשבור את רוחם".

נאור ושופטי העליון, המשהים זה למעלה משנה את פסיקתם בנוגע לעתירה על הרחקת מסתננים למדינה שלישית, כנראה פחות מוטרדים מקשיי התושבים הישראלים בדרום תל אביב. כפי שתיארנו  בהרחבה ב'מידה', אזור דרום תל אביב הולך וקורס, והמסתננים הופכים לרוב מוצק בשכונות בעוד הישראלים נוטשים. במקביל, הביטחון האישי של התושבים הישראלים מצוי בשפל חסר תקדים, כאשר לפני נתוני המשטרה לא פחות מ-62 אחוז מתושבי השכונות חוששים לצאת מהבית בלילות, ו-40 אחוז חשים חוסר ביטחון פיזי גם בין כותלי ביתם.

לדברי פז, פסילה של חוק הפיקדון על ידי שופטי בג"ץ, כמו גם ההמתנה מורטת העצבים לפסיקת העליון בסוגיית ההרחקה למדינה שלישית, עלולות להיות הרסניות עבור תושבי דרום תל אביב. "פעילי השמאל כל הזמן אומרים למסתננים שבישראל חוק הוא לא חוק, ושאם ימתינו בסבלנות בג"ץ ידאג לבטל את החוק נגדם", היא אומרת. "לצערי הרב ההנחיות האלו מוכיחות עצמן כל פעם מחדש. הגיע הזמן שמשרדי הממשלה יתחילו להפגין נחישות במאבק נגד המסתננים. אחרת, הממשלה הנוכחית תיזכר בהיסטוריה כזו שנתנה יד להתרוקנותו של דרום תל אביב מתושביו הישראלים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. פשוט אסון הכחלון הזה!!! וגם דרעי@@ למה זה מגיע לנו כזה שר אוצר וכזה שר פנים??? הגיב:

    למה מגיע לנו העונש הזה?

    1. למה הם קיבלו את הקולות של מי שהצביעו עבורם? ש"ס בראשותו של דרעי לא בדיוק תרמה בלשון המעטה לקידומו של התיקון לחוק למניעת הסתננות, וכולנו ניסתה להציג את עצמה כ"ימין בנוסח בגין". האחרון אמר ש"יש שופטים בירושלים". הכתובת היתה על הקיר ואנשי הימין שהצביעו עבורם לא ראו אותה.
      בבחירות הבאות אני קורא לבוחרי ש"ס וכולנו להצביע למפלגה של פייגלין או לבית היהודי.

  2. מעצבן מקומם
    נראה שבשלב הזה היחידים שיכולים אולי להציל את המצב הם ראש הממשלה בשיתוף הבית היהודי ושרת המשפטים

  3. זו הפעם הראשונה שיש טעם והגיון בתגובות-הממומנות השוללות את עמדת האתר (לפי מה שעלה בפייסבוק), הגיב:

    יש כאן שלושה פוליטיקאים האחראיים לבגידה הנוכחית באזרחי המדינה. שניים מהם הם הונאת בחירות גסה והשלישי ממלא אחר הוראות ראש הממשלה וכל מה שהכתב שלכם מסוגל הוא למחזר שוב את "השמאל הקיצוני"?

  4. אם אין אף סנקציה שמותר למדינה להפעיל כנגד מסתננים לא חוקיים, מה יש בהם שהוא "לא חוקי"? ואם אין דבר כזה 'מסתננים לא חוקיים', על פי איזה חוק המדינה בכל זאת מונעת ממישהו להכנס אליה? ואם למדינה אין כל דרך להגדיר מהו מסתנן לא חוקי, ולהבחין בין הזכויות שלו לזכויות של אזרח – מה הטעם להיות אזרח? לשרת בצבא? לשלם מיסים? ואם כך מי צריך בכלל מדינה? ואם כל זה מייתר את המדינה, זה נשמע מאד מתאים לתפיסות פוסטציוניות ופוסט-לאומיות – שאמונות על אוטופיה של אנושות אחת גלובלית ללא גבולות. אז יכול להיות שזה לא מקרי? מה יקרה כשאזרחי מדינת ישראל יבינו, שאין שום דבר שהמדינה יכולה לעניק לו, כולל הגנה מפני זרים – לא יהיו לו אולי שום דבר לאבד , מאשר את "כבליו"?

    1. בובמה של תגובה, ותודה על הקישור לבלוג שלך.
      רק סייג קטן – מי שיכֹל משתנע. כמו שהשכבה המשכילה של ערביי איו"ש ועזה ברחה לאירופה,
      כך השמנה והסלתה של אפריקה הגיעה לכאן.
      ואיפה אני דרום תל הביבי בכל הסיפור? אני לא יכל להתנתק מכבליי. אף מדינה לבנה אחרת לא תיקח אותי.
      וניסיתי, אוסטרליה אהובתי.

  5. א.דרעי הוא שמאלן ומושחת ותיק
    שבין ייתר הכנסתו העלובה , יש לו דירות בשכןנת התקוה אותן הוא כמובן משכיא למסתננים.

    ב.כחלון זקוק לתקשורת שמתחזקת אותו וימכור ת'אמא ו ת'אבא של הציבור
    ראה : "נטו משפחה" "נטו כלכלת בחירות"
    והדגל שמנופף על שמירת שילטון בג"ץ.

    ג.כץ ?איש לא חשוב שמתפקד כ שר בישראל
    תיכף..נחכה לסוף החקירות.

    מה שיותר חשוב הוא : שאנחנו , אנשי הימין לא למדנו כלום מהשמאלנים .

    שמתאחדים בכל נושא שקרוב לליבם .
    אנחנו לא יודעים להתאחד ולהפגין בעקביות
    מרגלית שפי ועוד אחדים כמוה כמה יש ?

    רוב הציבור יושב בבית ובוכה ..ולא יוצא לרחובות.
    ציבור מסכן חלש ..שלא למד שכמה שלא תהיה חלש אם הוא מתאחד הוא בעל כח.
    לדוגמה :
    ועד שכונת התקוה !
    שמונה ,מנכ" ל הוועד ישנו מזכ" ל ועד השכונה וחברים טובים אחרים שברובם הם בתפקידים בכירים בעיריה .
    היכן הם ? מה תרמתם לאוכלוסיה הותיקה

    של השכונה ?
    ולמה אנשיי השכונה לא שואלים שאלות נוקבות את אותם אלו(ועד השכונה) ,שאמונים על ייצוגם ?

    1. תושבי דרום תל אביב לא באמת חשובים לנו כימניים. האינטרסים של המדינה חשובים יותר. מצד אחד אנחנו לא רוצים לתת לאותם מסתננים שום מעמד רשמי שמה הגדר תיפרץ ומסתננים פוטנציאליים שישמעו שאחיהם הסתדרו כאן ישובו להגיע לכאן בהמוניהם (הגדר כמו הים התיכון לא תעצור בעדם). מצד שני ישראל לא יכולה להשיב את המסתננים לארצותיהם מחשש לחייהם ולשם המדינה בגלל אמנות שישראל חתומה עליהם. דרום תל אביב הייתה מזבלה גם לפני שהמסתננים הגיעו לשם. לדעתי זה מחיר קטן לשלם תמורת הבטחת האינטרסים שלנו. כל עוד השמאל גרוע מאיתנו בקטע הזה אין טעם לדאגה שתושבי דרום תל אביב יתהפכו שמאלה. בינתיים יש להוציא מכאן כמה מסתננים שאפשר.

    2. די לטמטום, די לשקר, די לצביעות, די להפצת היסטריות סכנה לאפריקנים. אם סכנה אז פה הכי מסוכן הגיב:

      ל"אמת":

      כל מה שכתבת אינו רלוונטי. צריך שמישהו סוף סוף ישאל את שרת המשפטים ואת שלושת הנבלות דרעי כחלון וחיים כץ מה הסיבה שאנגליה, שוויץ, נורווגיה, האו"ם כולם הכריזו שלא נשקפת שום סכנה לאירתראים המנוולים שפלשו לכאן – ובכל זאת ישראל לא פועלת כמותם ומחזירה אותם לארצם. כל הדו"חות הבדוקים כולל של האו"ם קבעו שאפשר להחזיר את כל האריתראים למדינתם. יאללה – מספיק עם מנטרת השקר על סכנות שלא קיימות.

      די לצביעות שלך. כי אם בסכנות עסקינן הרי שבישראל הרבה יותר מסוכן אם כבר. ומקומם של הפושעים האפריקנים האלה הוא ממש ממש לא בארצנו והם לא יכולים להישאר פה. אין מקום ואין סיבה ויש להם מדינה.

      קדימה הביתה! הקייטנה אצל היהודים המטופשים הנשלטים עי בג"צ סמאלני פוסט ציוני – הסתיימה והולכים חזרה להתאחד עם אמא ואבא וכל המשפחה והשבט בארץ אריתריאה.

    3. דרעי לא שמאלן.
      ליברמן לא שמאלן.
      הנגבי לא שמאלן.

      הם בחרו להיות סוסים טרויאנים של השמאל
      כדי להמנע מלשבת בכלא (קדנציה שניה במקרה של דרעי).

      כמה מהמגיבים האמיצים כאן היו בוחרים
      אחרת ?

      מערכת המשפט והתקשורת הן בדיוק מה שהיתה
      האינקוויזיציה באירופה של ימהב.
      מנגנון סחיטה ודיכוי בידי מיעוט משעבד.

  6. חבורת צבועים מלקקי השמאל לצורך איתרוג עצמי ובגצ סמאלני מסוכן הגיב:

    ימח שמם של כל אלה שמונעים סילוקם של הפושעים האפרינים הפולשים המסתננים למדינה לא להם. זה מעשה השמדה כלפי המדינה היהודית. רק לפושע אפריקני יכולים להיות 5000 דולר לצורך פלישה למדינה לא לו. הדבר הזה בלתי נסבל. מקומם לא פה. בג״צ וכחלון ודרעי עושים הכל כדי שהמדינה הזו לא תהיה יהודיתח

    1. אנחנו שמכריזים על עצמנו כאנשיי הימין יודעים הרבה ל"טקבק" ..ויושבים בבית ומחכים ל "כלה" .
      לא למדנו מאנשיי השמאל שמוחים בקול גדול על עניין .
      תקשורת לא תקשורת ..כל עוד נחמם את ה כיסאות כורסאות שלנו
      לא יישתנה דבר

  7. יש בספרות החיצונית של בית שני דמות של מלאך בשם 'השר משטמה'. כשדמות חיובית בד"כ עושה מעשה שחז"ל היו אומרים לא בבית ספרנו אז מסבירים ש'השר משטמה' הוא שגרם לדמות לנהוג כפי שנהגה.
    זאת המצאה ספרותית שמוסיפה פלפל לספרות בית שני, אבל הופכת את הטקסט לפחות אינטליגנטי.

  8. השיטה של השמאל עם דרעי ועם כחלון היא מאוד פשוטה ועתיקה: קח אדם עם קופת שרצים ובמקום לנהוג בו במקל כראוי – תציע לו גֶזֶר בתנאי שהוא יוסיף עוד כמה שרצים לקופה שלו אבל שרצים כאלה שמקדמים אותך פוליטית:

    http://malkataicher.blogspot.co.il/2011/01/7.html

    http://rotter.net/forum/scoops1/173996.shtml#4

    כאמור, השיטה הזאת עבדה היטב ברוסיה הקומוניסטית: אנשי הביטחון החשאי האכזריים ביותר היו פושעים שגויסו לשירותי הביטחון כדי להימלט מחבל התלייה.

  9. המסתננים מוציאים מהמדינה ומכל מדינה שנמצאים בה מליוני דולרים כל חודש שנשלחים לארצותיהם. זה גורם לנו נזק כלכלי ומרוויחות מכך המדינות האפריקניות שהפכו את המהגרים לענף היצוא מספר 1 שגם מכניס להם מט"ח וגם נפטרו מכל האנשים האלה.

  10. כחלון ושאר המושחתים שליחי הקרן החדשה פוגעים במכוון במאבק נגד בגץ ונגד המסתננים , וזה סכנה לעתיד עם ישראל !!! בארץ !

  11. מתחנפים לשמאל ולתקשורת. הם ידאגו להם כמו שדאגו פתאום על שרון בגלל הגירוש. הם נתפסים בשחיתות ומתחילים ללקק לתקשורת.