מתווה הכותל נפל, ולפיד חזר לזרועותיה של גלאון

סערת הכותל שפרצה במפתיע הותירה את יאיר לפיד המום, ושברה את תדמית איש המרכז וחביב הקהל שהוא מטפח בשנתיים האחרונות

הרוב המכריע של עם ישראל מסתייג. 'נשות הכותל'. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

ראש הממשלה הוכיח השבוע שוב את גאונותו הפוליטית: באמצעות החלטה שקטה, בעיתוי מפתיע, מבלי שהוא נאלץ לעמוד בחזית או להתבטא פומבית – החזיר נתניהו את יאיר לפיד עמוק אל תוך המחנה הטבעי שלו, אל זרועותיה של זהבה גלאון. לאחר הפוגה מחושבת ולא טבעית בת שנתיים, לפיד נשמע השבוע כמו בוז'י הרצוג, מרב מיכאלי, ציפי לבני ותמר זנדברג שמהן ניסה להתרחק כל־כך. שמאל ימין שמאל ימין? שמאל.

יו"ר יש עתיד זימן את הכתבים אתמול בבוקר למסיבת עיתונאים מאולתרת בכותל, בחיקוי אמריקני דהוי. הוא ביטל אותה קצת לפני השעה שבע, כנראה נבהל מעצמו או התפשר עם היועץ האמריקני: הוא ידבר על סוגיית הכותל, אבל בלי מצלמות ברחבה.

במקור זה תוכנן אחרת: על פי ניסיון העבר, ברגע האחרון בוטל מופע כמו כאלה שכבר ראינו, מלא נחישות תיאטרלית, מאחורי פודיום מגוחך, כשמאחורי לפיד המחויט קבוצת פעילים מגוונת, סטייל "מיסטר פרזידנט". אבל לפיד, שגם בסוגיה פעוטה כזו מתקשה להיות החלטי, בחר לשחרר את חרצובות לשונו ברדיו, בלי תיעוד מצולם; אולי עד הבחירות הבאות יתחרט על מעשהו ויעדיף שזה לא יישלף על ידי יריביו. בראיון לניב רסקין התפרצה לה ברגע שנאתו המפורסמת לכל מי ששונה ממנו, במקרה הזה "החרדים". את התיעוב הזה ינק בבית אבא. יש גבול לאיפוק, עם כל הכבוד ליועץ האמריקני. תמו שנתיים של פזילה מזויפת לקונצנזוס הישראלי – ללב העם בשדרות, בקריית שמונה, בירוחם, בדימונה, בבת ים ובשאר מעוזי הימין.

אבל לפיד החמיץ משהו בדרך למיקרופון של ניב רסקין: החרדים הובילו את ביטול המתווה, אבל במקרה הזה פעלו בשם רוב העם. אפשר להניח בוודאות רבה שכמעט כל היהודים בישראל, ואולי גם בעולם כולו, חשים שלא בנוח עם תמונות הנשים העטופות בטלית, לראשן תפילין, ונושאות את ספרי התורה לשווא ברחבת הכותל. אולי בשכונה של לפיד זה עובר בסדר, אבל עמישראל ברובו המכריע מסתייג, אולי אפילו מתחלחל, מהתמונות הללו.

התקשורת ברובה התגייסה כצפוי לצד לפיד וחבריו מהשמאל. הם קיבלו במה בלתי מוגבלת בליווי רוח גבית כדי להיכנס בממשלת נתניהו ובראש עצמו, ש"זגזג ונכנע לחרדים". המיעוט מרשרש בכד הריק ועושה המון רעש מול המיקרופורמים והקונסרבטיבים.

אבל נתניהו לא נכנע ללחץ החרדים. הוא הקשיב ללב היהודי שלו ושל עוד מיליוני יהודים בארץ ובעולם. מסורת ישראל בת אלפי השנים, הערכים שינקנו בבית סבא ואבא – אלה לא ניתנים לשינוי בגלל קבוצה קטנה, עשירה ומחוברת ככל שתהיה. אחרי הכול ולמרות כל מה שנאמר בערוצי השידור, מדובר במיעוט שאימץ בגולה ביטויים לא יהודיים, חלקו מתבולל למרבה הצער.

את הטקסים האלה ניתן לערוך בחופשיות בבתי התפילה הייחודיים שלהם. הרב יכול להגיע במכונית בשבת באין מפריע, והרבה יכולה להיות חזנית ולדרוש בפני קהל מעורב; אבל לא במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. עד כאן. האזהרות שביטול המתווה ייצור קרע עם יהודי העולם, הן ספין שקרי. ראשי המדינה ימשיכו לנאום באיפא"ק, אל חשש.

הקומץ שנזעק אתמול בארה"ב, אם בכלל נזעק, יכול לעשות מעשה יהודי וציוני: לקחת מטוס, לעזוב את מרחב הנוחות בניו־יורק, להתיישב כאן ולהשפיע. וגם אם לא יעשו זאת, איש לא יעצור אותם בדרך לתפילה לרגלי הר הבית כאזרחים אמריקנים המבקרים בארץ הקודש מדי פעם. יהודים ויהודיות, גויים וגויות – רחבת הכותל זמינה לכולם. אין, לא הייתה ולא תהיה סלקציה, גם לא אחרי ביטול המתווה. אבל לא, בלי סממנים זרים.

טוב שהחרדים התעשתו, טוב שנתניהו קיבל את עמדתם המשקפת את עמדת רוב העם, חבל שהציונות הדתית הציגה עמדה חלבית ורופסת בסוגיה הזאת. זה לא המקום לבטא ליברליות מופרזת. קודשי ישראל לא משתנים ברוח התקופה.

נתניהו יכול, עם תומה של המהומה התקשורתית המתוזמרת, לחכך ידיו בהנאה: ביטול מתווה הכותל החזיר את לפיד הישן ברגע, ושוב הוא נשמע כמו אחרון הח"כים במרצ. אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

73 תגובות למאמר

  1. כל שלושת בנותיו של רש"י הניחו תפילין-
    אני קורה להחרים את פירושי רש"י ואף יותר מזאת את כתב רש"י,
    גם ככה קשה לקרוא אותו למה הוא לא יכל לכתוב נורמלי ולהיות כמו כולם! זה מה שעמישראל רוצה.

    1. א. מאיפה אתה יודע שבנות רש"י הניחו תפילין? למיטב ידיעתי זה לא נכון אלא סיפור אקזוטי מומצא.
      ב. גם אם הן כן הניחו-הן לא הלכו להראות זאת לכולם, הן עשו זאת בחדרי חדרים.
      אשה שרוצה להניח תפילין-יכולה, אבל בתנאי שתעשה זאת מתוך רצון אמיתי להתקדש ולהתקרב לקב"ה, בצניעות ובטהרה.
      נשות הכותל-אני לא בטוח שהן עומדות בתנאים הללו, עם התפילין העקומות וחוסר הצניעות וההפגנתיות.
      כל כבודה בת מלך פנימה.

    2. כשתהיה כמו רש״י גם הבנות שלך תוכלנה להניח תפילין…

  2. לא גאונות ולא נעליים. ביבי וידא שאנשי מרכזי וימין מתון רבים יצביעו ללפיד. כל ניסיון להציג את לפיד כאילו הוא חתך שמאלה מצוץ מהאצבע. איש ימין מתון חילוני, כמותי, חש בחילה מפיסוק הרגליים הרבתי לאורתודוקסיה (העיקר שהפיסוק כשר). אולי שרון גל חש בנוח עם הכיפה השחורה הגדולה, ואף חושב שימין אמיתי משמעו כיפה שחורה אמיתית, אך רבים אחרים מקבלים את הברית עם האורתודוקסיה כאתנן הכרחי מפאת השיטה הפוליטית ותו לא, ושלו ינסו למכור לנו יותר מזה. החרדים תמיד לוקחים מה שהם יכולים וככל שהם לוקחים יותר כך הלפידים מתחזקים.

  3. עד לפני בערך 30 שנה הרפורמים בכלל טענו שירושלים זאת ירושלים של מעלה ולכן הכותל המערבי בכלל איננו מקום קדוש ליהדות, ופתאום התפילה המעורבת בכותל הפכה למשאת נפשם.
    היסטורית היהדות הרפורמית היא תנועה שנוסדה לאחר האמפנסיפציה בארצות הגרמאניות, יהודים רבים האמינו שהיהדות בת אלפי השנים במתכונתה צריכה לעבור שינוי, רפורמה בכדי שהסביבה הגויית תחדל לראות בהם נטע זר. בין חסידיה של הדת הרפורמית נמנים חוקר המקרא המבריק בן המאה ה-19 הרב גייגר מחבר הספר המופתי מקרא ותרגומיו. אישיות אחרת שהתחנכה על ברכי הדת היהודית הרפורמית הינה חוזה המדינה בנימין זאב הרצל שחזונו האוטופי היה בעיקרו רפורמי. גם בחזון הרצל קמה מדינה שהיא יותר וינה מאשר וינה ובתוכה חי עם יהודי שהוא יותר וינאי מאשר הוינאים עצמם וכתוצאה מכך שנאת היהודים נעלמת, הן בקרב העם שבארץ שרואה את הפיתוח והקידמה האדירה שהמדינה היהודית מביאה עימה והן בקרב עמי העולם המביטים על וינה החדשה בהשתאות.
    סביר להניח שאם הנוצרים באמריקה ובגרמניה היה מתחילים להתפלל בנפרד גברים ונשים אז הרפורמים היו נלחמים להציב מחיצה בכותל.

  4. His dad hated the orthodox … and in his case he swallow hate since an early age.. Not much to expect from that peacock
    – Well Done to Netanyahu. who's done again. .

    1. אאא, הוגה הציונות היה רפורמי? זאב בנימין הרצל? ממתי? כמו שנאמר: דרוש מקור לשטות הזו!
      סבא שלו התפלל בבית הכנסת של ר' יהודה אלקלעי!! ור' יהודה אלקלעי הדפיס את ספרו "מנחת יהודה" בבית-הדפוס של אביו של הרצל. נראה לך? רפורמי?

  5. איר לפיד בקושי סיים 12 שנות לימוד ואפילו לא קיבל תעודת בגרות. את השירות הצבאי עשה בתפקיד כתב העיתון "במחנה". ניסה לקבל תואר דוקטור, על סמך כמה קורסים מתוכנית הלימודים לתואר שני בבר-אילן, למרות שלא עמד בתנאי הקבלה הנדרשים. הוא מחזיק בהון ובנכסים של 22 מיליון שקל (על פי הערכה של פורבס ישראל) ומעמיד פנים של מי שיאבק בחרדים למען "המעמד הבינוני". אבל יש מספיק אידיוטים שימושיים שלוקחים אותו ברצינות.

    1. אם הוגה הציונות היה רפורמי,איך אפשר לטעון
      שהתנועה הרפורמית היא אנטי ציונית ?

      העובדה שלפיד איננו אקדמאי היא כנראה היתרון הכי גדול שלו.הדיקטטורה הפיאודלית
      של אצולה אקדמאית שמכונה משום מה "דמוקרטיה" לא שונה ממה שהיה לפני כמה מאות שנים עם אצולה מסוג אחר.
      האקדמאים הם מיעוט משעבד.

    2. הוגה הציונות לא היה רפורמי. הוא אמנם לא היה יהודי דתי אבל מעולם לא הזדהה כאיש התנועה הרפורמית. זה כמו להגיד שמשה יעלון (בוגי) הוא רפורמי, בגלל שהוא לא דתי. ובעניין האקדמיה – אילו יאיר לפיד היה מאור השכלה גדול ללא תעודות אקדמיות אפשר היה לסלוח לו, הבעיה היא שהוא משתוקק להתהדר בתארים אקדמיים מבלי לעמוד בתנאי המינימום האקדמיים ואפילו מבלי להיות בעלת השכלה שאינה אקדמאית:

      http://www.zeevgalili.com/2012/03/16446

  6. מגוחך, "ניתן להניח", איפה המקצועיות? נגמר עידן הנמיקוים וההוכחות, דעות דעות ואין מה לאכול.

  7. חלקם מתבוללים? … רובם!

    שתי אנקדוטות קצרות שימחישו את המרחק של הרפורמה בארה"ב מהיהדות האורתודוקסית שלנו כאן בארץ

    כשהגעתי כשליח צעיר לארה"ב הייתי בטוח שבהתחלה יהדות ארה"ב הייתה אורתודקסית ולאט לאט היא הושפעה מהסביבה והפכה רפורמית, בשיחה עם רב חשוב הוא הסביר לי שהתמונה הפוכה לגמרי! היהודים הראשונים בארה"ב היו רפורמים (מתבוללים) מגרמניה שהגיעו לשם כבר במאה ה 18 האורתודוקסיה הגיעה לארה"ב באיחור של 200 שנה בעיקר אחרי מלחמת העולם השניה… כבר בטקס מינוי הרבנים הרפורמים הראשון שלהם נאכלו מאכלות אסורים ושם ציון נמחק מהסידור! … אני זוכר שכיהודי שגדל בישראל הייתי בהלם…

    כשהתארחנו לשבת בסולט לייק סיטי סיפר לנו הרב של בית חב"ד (יש שם קהילה אורתודוקסית קטנטנה) על הוויכוח הגדול שמתרחש כרגע בקהילה הרפורמית: ראש הקהילה (וגורמים נוספים) כועסים על הרבנית הלסבית של הקהילה על שהתחתנה עם גויה בנישואים שלא לפי השיטה הרפורמית …

    אני חושב שיהדות כזאת גם הציבור החילוני בישראל לא רוצה

  8. הייתם רוצים, אבל זה לחלוטין לא כך.
    רוב עם ישראל מאס בהשתלטות החרדים על רחבת הכותל. ממש לא איכפת לו אם איזה אשה אמרישאית תעמוד שם עטופת טלית (רחמנא ליצלן).
    לא אלה ה"ערכים שספגנו בבית אבא".
    אבא היה רוצה שנפסיק לריב כל הזמן בינינו. שנפסיק להגיד אחד לשני "מיהו יהודי".
    לא בשמיים היא!!! חברים יקרים חבושי כיפה סרוגה.
    תעזבו אותנו במנוחה.
    זהו יאיר לפיד האמיתי. "העם" מבין את זה. הוא לא כל-כך טמבל כמו שנדמה לכם
    להתראות בסקר הבא עם עוד כמה מנדטים ליש עתיד

    1. אויש, כמה רדוד ופופוליסטי

  9. הכותל אינו המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, אלא הר הבית.
    הטיעונים של הכותב הם בדיוק אותם טיעונים נגד כניסת יהודים להר הבית.

    ומספיק "להתחלחל" מתמונה של נשים עם תפילין. כיהודי דתי אני מעדיף לראות אישה עם תפילין ולא לראות רכב נוסע בשבת.

    1. הנך דתי כמו שחזיר כשר(בערך).

  10. יפה מאד שרון גל. הפתעה טובה לראות אותך בטור, ולקרוא! ישר כוח 😃😃 ומדוייק דיברת.
    מעולם לא זזה שכינה מהכותל המערבי, וגם לא ניתן לזה חלילה לקרות עכשיו.

    אז נא לא לגעת לנו בכותל המסורתי המכובד והמכבד שלנו, של הפרדה בין נשים וגברים.

    מי שרוצה לנהוג ביהדות בראש חוצות, אחרת, יואיל נא לפנות לכותל הדרומי שם הועידו לו מקום.
    שגם הוא אגב, הוא קיר הכותל, המשכו – של אותו הכותל, של הדתיים והמכבדים את הכותל ברחבה הגדולה, המקובל לתפילה, על מרבית עם ישראל.

    ההתעקשות של הרפורמים להיכנס לכותל הדרומי דרך רחבת הכותל היא מיותרת, ושיהיה נתון לניהולם
    הבלעדי.. אינני יודעת.
    נראה מה בג"ץ יכריע בעניין הזה…בעוד שבועות..מה ואיך מי משני המתווים ישארו על כנם.
    נקווה שיד הדתיים והחרדים תשאר על העליונה לאחר התערבות בג"ץ.

    שאפו שרון.

  11. משהו רע קורה לאתר לאחרונה – דוגמא טובה לכך הוא המאמר המביך הזה.
    חשבתי שמידה הוא עיתון ימין ליברלי.

    1. מידה אתר ימני ליברלי כלומר שמרני קלאסי כבר לא

  12. שרון אתה ממש טועה

    רוב העם שונא את החרדים וכועס מאד על החוצפה שלהם

  13. א. הכותל אינו קודשי ישראל. הר הבית הוא קודשי ישראל שעל מנת לפארו ולהרחיבו, בנה הורדוס קירות תומכים סביבו ואחד מהם הוא הקיר התומך המערבי. למה הדבר דומה? לאימא שחטפו את ילדה וכדי לנחמה בשיברונה, נתנו לה קרוביה בובת סמרטוטים. לימים פדו את הילד ורצו להחזירו לאמו. אך זאת, המסכנה, שבינתיים נטרפה דעתה מהצער, סירבה לקבלו אל חיקה והמשיכה כל חייה לחבק וללטף את בובת הסמרטוטים העלובה.

    ב. הריב על הכותל ניטש בין הרפורמים לחרדים, דהיינו, בין אלה שלא עלו לארץ לבין אלה שלא מגנים עליה. למה הדבר דומה? לאותם שניים שחטפו את הילד לאימא המסכנה מהמעשה לעיל, שיום אחד באו למלך החכם באדם לריב ביניהם על הילד החטוף. אלה נבלה ואלה טרפה ולא שייך בהם אפילו ה"יחלוקו" של משפט שלמה. הכותל שוחרר ע"י מדינת ישראל במלחמה שלא אלה ולא אלה, בהפגנתיות אידאולוגית, לקחו חלק בה. שניהם, גם הרפורמים וגם החרדים, התנגדו דתית-פילוסופית לרעיון המדינה היהודית בארץ ישראל.

    ג. מכיוון שכך, על ראש ממשלת ישראל ושריו להנהיג בכותל המערבי את ההנהגות הנוחות למדינת ישראל, ולא חשוב מה הן, ובלבד שלא יתחשבו כלל ועיקר בשתי קבוצות בדלניות אלו שאין להן כל חלק בהישגי מדינת היהודים מכוח הדרתן הן את עצמן ממנה. הן תמיד יכולות לבנות להן כותל לעצמן, אלה בוול-סטריט, או בשמו העברי "רחוב הכותל", ואלה באומן, ליד הצדיק שאמר שכל צעד שלו הוא לא"י אך מעולם לא עלה על דעתו לעלות אליה.

    1. אבי, הר הבית הוא קדשי ישראל? למה? כי כך כתוב בתורה?

      ומי הם ששומרים על כל מה שכתוב בתורה? לא החרדים?

      שכחת לגמרי מה שאמרו חז"ל כי תורה מגנא ומצלא, עם ישראל צריך גם את הסייף אבל גם את הספר.
      יש צבא הגנה לישראל שמגן עלינו פיזית, וצבא החרדים שמגן עלינו רוחנית בתורה ובתפילה.
      חבל שאינך מבין זאת.

    2. רבי נחמן מברסלב הגיע לארץ בשנת 1798 במסע רצוף תלאות.
      החרדים של מאה שערים מדירים רגליהם מהכותל – עקב המוני התיירים החילונים הפוקדים אותו (לדוגמא יש עצרת סליחות נפרדת במאה שערים).
      דתיים לא הדירו עצמם במלחמת ששת הימים משחרור הכותל. החייל המפורסם מהצילום של שחרור הכותל דתי.

    3. א. הכותל הוא המקום הקרוב ביותר לביהמ"ק שבו מותר להתפלל ע"פ הרבנות הראשית לישראל ורוב הרבנים אסור להיכנס להר הבית, הכותל הוא שריד בית מקדשינו ואין לזלזל בו חלילה.

      ב. החרדים הם מגוון הרבה יותר רחב של דעות משאתה יכול להעלות בדעתך, רבים מהם מתגייסים ורבים מהם תומכים במדינה. לגבי הרפורמים אתה צודק, לא רק שהם לא עלו, אלא הם גם מחקו את ציון מהסידור, אז מה להם ולכותל?

      ג.הכותל לא שייך למדינת ישראל, אם יקום ראש ממשלה ויחליט להורסו לדעתך יהיה מותר לו?

    4. לשלמה:
      למשפטך "צבא המגן רוחנית בתורה ובתפילה" אין לו במה לאחוז. נא עיין, בין היתר, בהקדמה של רבנו בחיי על התורה לפרשת "שלח". חוץ מזה, הכל יוצאים למלחמת מצווה, גם חתן וגם כלה מחופתה, נראה לך שהאברכים נשארו בישיבה? ההמצאה של "אלף למטה, אלף למטה" היא פרשנות מאוחרת מאוד ולא קיים זכר לה בפרשנות של חכמי ימי הביניים (רש"י, רמב"ן, אבן-עזרא וכו'). יוצא צבא הוא כל גבר מגיל עשרים עד שישים, וכפשוטו, כולם יוצאים למלחמה ממש. לתפילה נשארים הזקנים והילדים. יהושע בן-נון היה ודאי תלמיד חכם בצעירותו, אך יצא בראש הצבא להילחם בעמלק ולתפילה נשארו משה, אהרון וחור הזקנים. "הסוס מוכן למלחמה ולה' הישועה", חבל שאינך מבין זאת.

      עלי עבדו:
      הוא שאמרתי:
      1. ר' נחמן מאומן הגיע לארץ כתייר לביקור אך לא עלה אליה להשתקע בה. תחת זו, שב לארץ טומאת הגויים שכך שגזרו ר' יוסי בן יועזר ור' יוסי בן יוחנן. לך תתווכח איתם.
      2. לא דיברתי על דתיים. דיברתי על חרדים. אין חייל חרדי בשום תמונה, לא מפורסם ולא לא מפורסם. האברכים החרדים עוברים על "לא תעמוד על דם רעך", בין היתר.

      יואב:
      תודה.

      רועי:
      1. רוב הרבנים גם אסרו לעלות לא"י והמיטו אסון על קהילותיהם. בבוא הכורת גם ברחו, אם יכלו, והפקירו אותן. רוב הרבנים אינם רלוונטיים לדור הגאולה ואינם מבינים בו מאומה. לא בכדי בורא עולם עקף אותם ומסר את המושכות לחילוניים.
      2. רוב החרדים אינם מתגייסים ורוב רבניהם אינם "מחבבים" את מדינת ישראל. הלל לא יאמרו ביום העצמאות, האמן לי.
      3. הכותל שייך למדינת ישראל בהחלט. אם יקום ראש ממשלה ויחליט להורסו כי יחשוב שהדבר טוב לעם ישראל, ודאי מותר לו. אגב, מן הדין שיום אחד הקיר התומך הזה ייהרס או ייקבר כי הבית השלישי (אליבא דיחזקאל, לפחות) יבלע אותו בגודלו כי רב.

    5. החרדים עלו לארץ לפני שהציונים חלמו להיוולד!!!
      תלמידי הבעש"ט והגר"א עלו לארץ לפני כ-200 שנה והתיישבו בירושלים, צפת וטבריה.
      אדמו"רי חב"ד שלחו לכאן מחסידיהם והתיישבו בחברון. ועוד ועוד.

    6. אורי, מעולם לא אמרתי שהחרדים לא עלו לארץ. אמרתי שהיום הם לא מגנים עליה, לא "מחבבים" את מדינת ישראל ורבניהם התנגדו לציונות ואף אסרו על קהילותיהם לעלות לא"י כי הציונים שבה הם חילונים סוציאליסטיים ובכך המיטו אסון על קהילותיהם. קרא את "אם הבנים שמחה" של ר' יששכר שלמה טייכטאל.
      אגב, כשתלמידי הבע"שט והאגר"א עלו לירושלים, צפת וטבריה, ערים אלה היו כבר מלאות יהודים ספרדים, מוגרבים ובבלים.

    7. איזה מלאות יהודים ואיזה נעליים. בסוף המאה ה-18 היו בכל ארץ-ישראל כולה 6000 יהודים. ב1825 בזכות עליות הגר"א והבעש"ט כל יהודי רביעי בארץ ישראל היה ממוצא אשכנזי. ב1861 צאצאי עליות הגר"א והבעש"ט יוזמים את היציאה מהחומות ומקימים את בית החולים ביקור חולים, שהספרדים המוגרבים והבבלים יפסיקו ללכת לבית החולים של המיסיון. כתוצאה מכך מתחילה לחול תנופה ביישוב הישן ובסוף המאה ה-19 ירושלים לבדה מונה 25 אלף יהודים רובם מצאצאי העליות האשכנזיות. ובארץ ישראל כולה יש כ35 אלף יהודים אשכנזים שהם פי 6 מכמות היהודים מכל שאר העדות בסוף המאה ה18.

      ללא ספק עליות הגר"א והבעש"ט השיגו הישגים אדירים והן ראויות להחשב לעליות שבישרו על תחילת הציונות.

    8. אבגדה,
      1. סליחה על המילה "מלאות". לשון גוזמה הייתה.
      2. אם כל יהודי רביעי היה אשכנזי, סימן שהשלושה האחרים היו מעדות אחרות.
      3. השכונה הראשונה שאוכלסה יום ולילה מחוץ לחומות הייתה "מחנה ישראל" של המוגרבים.
      4. אם בסוף המאה ה-19 האשכנזים הם פי שישה מכל יתר העדות, זאת תעודת עניות בעולם בו האשכנזים היו פי ששה עשר ויותר מכל יתר העדות.
      5. בעניין מבשרי הציונות – קרא על רבי יהודה ביבס מגיברלטר.
      6. אחסוך ממך דיסרטציה על ההתנגדות האסונית לציונות של צאצאי תלמידי הבעש"ט והגר"א באירופה.

    9. 2. לפני עליות הבעש"ט והגר"א, באמצע המאה ה-18 היו בארץ ישראל בערך 1000 יהודים אשכנזים, שרוב רובם צאצאי עליית השל"ה מפראג במאה ה-17. העלייה של רבי יהודה החסיד לארץ ישראל הנשלטת בידי כנופיות שבטים בדואים נודדים בראשית המאה ה-18 נכשלה, אומנם כ1000 אברכים התיישבו בארץ אבל הם לא השיגו שום הישג משמעותי התיישבותי. לאחר תום עליות הבעש"ט והגר"א כל יהודי רביעי היה אשכנזי, זה היה כבר ישוב עם נוכחות לא מבוטלת של העדה האשכנזית.
      3. השכונה הראשונה מחוץ לחומות הייתה משכנות שאננים(1860) שכללה בית כנסת אשכנזי ובית כנסת ספרדי. השכונה נבנתה ביוזמתו של משה מונטיפיורי שעודד את האינטגרציה בין היישוב הספרדי לישוב האשכנזי. בערך חמש שנים אחר כך קמה מחנה ישראל המוגרבית. השכונה השלישית הרביעית והחמישית מחוץ לחומות ירושלים שכולם הוקמו פחות מעשור לאחר הקמת שכונת מחנה ישראל המוגרבית היו כולם יוזמה של צאצאי עליות הגר"א והבעש"ט. ב1878 יואל משה סולומון איש היישוב היהודי האשכנזי בירושלים מייסד את אם המושבות פתח-תקוה ובכך מהווה אורים ותומים ופותח את הדלת לאנשי העלייה הראשונה.
      4.אני מדבר על אנשי היישוב הישן האשכנזי בלבד, אני לא מכליל בספירה את אנשי עלייה ראשונה. בסוף המאה ה-18 היו בארץ ישראל 6000 יהודים. מאה שנה לאחר היו בארץ-ישראל כ-35 אלף צאצאי עליות הבעש"ט והגר"א.
      5. רבי יהודה ביבס, רבי יהודה אלקלעי, משה מונטיפיורי ועוד. כולם בני תרבות ההשכלה של המאה ה-19. בדיעבד אלו היו הסנוניות שבישרו על הופעת בנימין זאב הרצל בסוף המאה ה-19.
      6. ההתנגדות האסונית מתבססת על כתבי הרמב"ם שאסר לעלות בחומות, למרוד במלכויות ולקרב את הקץ. סיבותיהם עימם, ואף שאינני מסכים איתם קטונתי מלמתוח עליהם ביקורת.

    10. אבגדה,
      1. אמרתי שהשכונה הראשונה שאוכלסה יום ולילה הייתה "מחנה ישראל". "משכנות שאננים" אכן נבנתה לפניה, אך תושביה, ספרדים כאשכנזים, פחדו ללון בה קבע והיו חוזרים בלילה אל תוך החומות. המוגרבים, בהיותם הראשונם שהעזו ללון בשכונתם, הפיחו ביטחון ביתר היהודים הירושלמים לדור גם יום גם לילה מחוץ לחומות. הבדל שני שראוי לציון הוא שבעוד השכונות האחרות נבנו ע"י נדבנים כמונטפיורי, "מחנה ישראל" נבנה מכספי הקהילה עצמה.
      2. ודאי שהנוכחות האשכנזית התעצמה בחלוף השנים והדורות. לית מאן דפליג. אך עדיין מן היושר וההגינות הוא לציין שהעדות האחרות קדמו לה במאות שנים (המוגרבים והבבלים מהמאה התשיעית, הספרדים והאיטלקים מהמאה ה-15) ושחלקן ביישוב היה מאז ועד ימינו מעל ומעבר לחלקן באוכלוסיה העולמית היהודית.
      3. שמחתי ששמעת על ר' יהודה ביבס. מעטים שמעו עליו. אכן הוא היה מהמשכילים ונשא ליד תואר רבנותו את תואר ד"ר לפילוסופיה אם איני טועה. תנועת ההסכלה הצילה את העם היהודי. היא הוציאה אותו מהעוני ומהבורות ואפשרה את גאולתו כי חוללה את לידתה של התנועה הציונית, אם כי גם האיצה את התבוללותם של רבים. ההתנגדות להסכלה מצד הרבנים החרדים הייתה לא פחות אסונית מהתנגדותם לציונות. היא הרחיקה מהרבנים את מרבית העם והרחיקה מצאן מרעיתם ידענות ורווחה.
      4. על השבועה האומללה הזו של "לא לעלות בחומה, לא להתגרות בגויים ולא לדחוק את הקץ" אני מבכה. אגב, השבועה הזו אינה קיימת בירושלמי. חוששני שהיא המצאה של הרבנים הבבלים כדי להצדיק את הישארותם בחוץ לארץ ולא לעלות עם עזרא לא"י. אותם בבלים שריש-לקיש הכריז לעברם "אלהא סנינא לכו (אלוהים שונא אתכם)" דווקא על כי לא עלו בחומה. ואם הרמב"ם דבק בשבועה הזו, אז גם זאת אבכה. אילולא השבועה המגונה הזו, יכולנו לחזור קוממיות לארצנו לפני דורות רבים ואסונות רבים.

  14. שרון גל, מי שמך לדבר בשם עם ישראל?
    למעשה, רוב יהודי התפוצות מזדהים עם הרפורמים והקונסרבטיבים ולא עם האורתודוקסים. ואל תספר לי שהם יתבוללו מחר, הדבר דומה לבן גוריון שאמר שתוך כמה שנים לא יהיו חרדים.

    1. שטויות במיץ עגבניות מה שאתה רושם!!!
      נעשה מחקר דמוגרפי בארה"ב מה קרה אחרי דור אחד לקהילות היהודיות בכל אזור בו נמצאו יהודים במדינות חבר העמים!
      תוך מילוני היהודים החייים בתפוצות הקהילות הרפורמיות השאירו אחריהן פחות מדור אחד – פחות מ5 יהודים וכל השאר נמחו מזכר ישראל !
      הקהילות והקונסרבטיביות מתוך אלפי ומילוני יהודים השאירו אחריהן פחות מ10 יהודים וכל השאר נמחו מזכר ישראל!
      ואילו הקהילות אורתודוקסיות מתוך אלפים ומילונים היותר מעטים מספרית יותר מהרפורמים והקונסרבטיבים יחד הצליחו להביא בפחות מדור הצליחו להגדיל את את כמות היהודים באלפים ומילונים ולהשאיר את המושג הזה הקיים בתפוצות "יהודים" (בתקווה שישמרו במסגרות "יהודיות")

    2. הרפורמים והקונסרבטיבים לא יהודים, הם סתם לבנים שרוצים "victim card" בשביל לבסס את מעמדם בהיררכיית המדוכאים של השמאל.
      מעניין כמה עם ישראל מודע לכך שה"יהודים" האלה מממנים את כל העמותות החתרניות פה. כל ה"עימות" הזה מומצא, לאף אחד פה לא אכפת מהרפורמים ובדיוק ההפך רוב היהודים בארץ סולדים מהם(יהודים, לא שמאלנים שמדברים על יהדות כשזה מתאים לפוליטיקה שלהם). הם רק מנסים לדחוף את הכת המוזרה שלהם לגרון שלנו. יצאתי פעם עם יהודיה רפורמית שעלתה לארץ. מעבר לזה שגיליתי מהר שהיא קומוניסטית מגעילה – היא לא הפסיקה לבלבל לי את המוח על למה בתי הכנסת פה "אורתודוקסיים" ולמה אין פה רפורמים – למרות שהסברתי לה פעם אחר פעם שבזה אנשים פה מאמינים ואין לאף אחד שום זכות לכפות עליהם מנהגי תפילה אחרים.
      החרדים לא שונים בהרבה… אבל למה עליהם מטפטפים רעל כל הזמן בעוד את הרפורמים מחבקים כשהם אפילו בכלל לא גרים פה?

      היהדות היחידה שהולכת להיות בארה"ב בעתיד היא היהדות האורתודוקסית. כל הרפורמים מתבוללים.
      וחוץ מזה… נגיד שיהדות התפוצות מזוהים איתם – מה לנו וליהדות התפוצות? מי הם שיקבעו מה קורה פה בישראל?

    3. יש 300 קהילות רפורמיות – כל קהילה בממוצע 50 חברים פעילים רובם עם שיער שיבה. סה"כ כ15,000 מתפללים בשבתות ובחגים.
      בבית שמש לדוגמא 90,000 יהודים – פי 6 מאשר כל הקהילות הרפורמיות יחד.

  15. הפסקתי לקרוא אחרי שכתבת כמעט כל היהודים חשים לא בנוח לנוכח נשים עטופות בתלית. קישקוש מקושקש. קצנו בכפייה הדתית, ולא בגלל שאתם שונים מאתנו החילוניים כדבריך, אלא בגלל שאתם מנסים לכפות עלינו את אורח חייכם. צאו לנו מהצלחת, מהשבת, מהרחם, ומהכותל. תנו לחיות ולפרנס אתכם ולהגן עליכם ולפחות עזבו אותנו במנוחה.

    1. את לא מפרנסת פה אף אחד. ולא מגינה על אחרים יותר מכפי שהם מגינים עלייך. חזרה על שקר לא הופכת אותו לאמת. קישקוש מקושקש, כדברייך.

  16. אחלה מאמר! להדגיש כפי שתמיד אני אומרת למכריי שהבית היהודי מאכזב ואינו מייצג את הציונות הדתית. ובנט האח של לפיד מנסה למצוא חן בעיני כולם . לגבי לפיד רוב הציבור הבינו שמדובר בליצן אך לגבי בנט אני מקווה שעוד יבינו שמדובר במתחזה לימין!!!!

  17. יש לציין שגם זה קורה בזכות בחירתו של טראמפ שכידוע כול יהדות ארה"ב הרפורמית והליברלית התגייסה נגדו הגיע הזמן לשלם את המחיר אין להם השפעה בממשל הנוכחי לפיכך אין להם אלא לאיים בדברים הריקים מכול תוכן

  18. שרון, זייפת.בתור תומך גדול שלך ושל מאבקיך הצודקים לטובת הציונות, פה אתה טועה. עם ישראל לא מתחלחל מתמונות נשים עולות לתורה אלא דווקא מתמונות חרדים רודפים לובשי מדים. לפיד צודק לגמרי בעניין הזה. אם לא עופר שלח וגרמן הייתי מצביע לו בבחירות נבאות. טוב שלפחות ליברמן עדיין עומד מול כוחות החרדים רודפי המונופול, נקווה שיעמוד במילתו לשמור על ליברליזציה דתית. המאבק בין ימים לשמאל הןא מאבק מזוייף שמשרת את האיסלאם הקיצוני כמו טיבי ושות' ואת החרדים כדוגמת שס ויהדות התורה. זו הבעייה האמיתית שלנו. שעשו לנו הפרד ומשול.

    1. ליברמן הוא סוס טרויאני של הסמול בדיוק
      כמו הנגבי ודרעי.
      זה המחיר כדי לא להכנס לכלא.
      יאיר לפיד הוא הכלבלב של ארנון מוזס.
      ארנון מוזס הוא גנגסטר.אתה לא רוצה
      את ארנון מוזס בתור ראש ממשלה,תאמין לי.

  19. שלום שרון
    עוד מתקופת הנאומים שלך בכנסת. אהבתי להאזין להם.
    אין לך מושג עד כמה הכותל 'מעניין' את הרפורמים. בחיים שלהם הם לא ביקרו בו, אפילו שהיו עשר פעמים בישראל.
    החרדים לעומת זאת נמצאים שם תמיד. אפשר לפתוח את אתר הכותל ולהסתכל במצלמות אונליין.
    ברור שיש כאן מקום להתנגח.
    ושלא יאמרו שזה פוגע בתרומות למדינה, כי רוב התרומות שלהם הולכות ל'שוברים שתיקה' ושות', שאולי עדיף שבאמת יפסיקו לתרום להם…

  20. הכותל לא נועד רק ליהודים מסויימים, מטרתו היא לשרת את כל מי שרוצה להתפלל בו. כפי שנטען, לבטל הקמת רחבה משותפת לגברים ונשים היא פגיעה בחופש הדת והפולחן של כל מי שרוצה להתפלל בכותל. חלקים גדולים מהיהודים הם רפורמים, קונסרבטיבים, או חילוניים, וזכותם המלאה להתפלל איך שהם רוצים, מבלי שיכפו עליהם מלמעלה את דרך הפולחן.

    1. הבעיה ש90% מהמתפללים בכותל הם חרדים ודתיים.. כשהחילונים והרפורמים יהפכו לרוב בקרב המתפללים.. אולי יהיה על מה לדבר!

  21. במחילה,
    אני יודע מדוע אסור לנסוע למכונית לבית הכנסת בשבת;
    אך איפה נאסר על נשים להתעטף בטלית, להניח תפילין ולקרוא בתורה? אלו מצוות שנשים *פטורות* מהן, לא איסורים; מדוע זה פסול יותר מגבר שמתעקש להאריך בתפילה, לצום בימים רגילים וכו'?

  22. סורי, מאמר ואמירה מתלקקים דעתניים
    מתאים לתגוביתן על פוסטים או בשולי כתבות
    דביק ממש

    לא. לא תודה. איני שמאלני. ממש לא

  23. נו באמת, שרון גל ילמד אותנו איך צריך להיות יהודים? מידה, ממכם לא ציפיתי לכזו ירידה ברמה

  24. ה"כתבה" הזו כל כך ימנית – עד שזה ממש מגוחך…
    ממש לא מפריע לי שכל אחד מדבר עם אלוהיו בדרכו – גם ליד הכותל…
    השטות הזו של "כל עמישראל" – לא מחזיקה מים…

  25. איני יודע מי זה רוב העם לפי דעתכם, הביבי הנלחץ והמושחת ששומר באמצעות הסחטנים את כיסאו. יגיע יומו ובקרוב.

  26. אני יודע דבר אחד , הם ציונים ,הוא שולחים את ילדיהם לעלות לארץ ולהתגייס לצבא של מדינה שזרה להם.
    לעומתם החרדים אפילו לא מוכנים להתגייס לצבא של המדינה שבא הם חיים.
    להם יש את כל הזכויות שבעולם לדרוש כל מה שבא להם , לאוקתודוקסים החרדים אין אף זכות שבעולם לדרוש כלום.

    1. ציונים? הצחקת אותי.
      הם אנטי-ציונים ברובם, רובם שיייכים לארגונים שפועלים נגד מדינת ישראל כמו ג'יי סטריט ושאר הזבל האמריקאי.

  27. שרון תתעורר אתה במיעוט ולא ברוב, עד שהגזענות של הרבנות לא תפסיק גם אתה לא תבין מהו חופש פולחן.
    אי אפשר לקרוא למה שקראתי עכשיו משהו פרט לניגוח אישי וצביעת הלשון בחום למען ביבי, תשאר שפוי שרון גל ודרך צלחה

  28. 1. נתניהו לא יהודי. אם עשה משהו לטובת היהדות זה רק מפני לחץ.
    2. הכותל זה חומה של המקום הכי קדוש ליהדות. מספיק להגיד שזה המקום הכי קדוש ליהדות.

    1. עד המאה ה12 היהודים היו מתפללים בהר הזיתים כלפי הר הבית. מסיבה כלשהי בדורנו הקדושה של הר הזיתים נשכחה.

  29. חלק נכון, חלק ממש לא.
    שתי נקודות:
    הקלה מביניהן – מנין לך שרוב העם נגד? או לפחות רוב החלק היושב בציון?
    הקשה מביניהן – אי אפשר לדבר גבוהה גבוהה על קדשי העם היהודי וערכיו, ולצד זה לטעון שהכותל הוא המקום הכי קדוש לעם היהודי. מספיק עם השטות הזו. קדושתו של הכותל נובעת מהגדרתו כבית כנסת, ועצמת הרגשות שהוא מעורר היא תוצאה של מקומו בהסטוריה של עם ישראל. מרוב הרגשות האלה שכחנו שהסיבה שהכותל נעשה למה שהוא, היא בגלל קרבתו להר הבית. לא יותר. הר הבית, מקום המקדש, ובמיוחד חלק קטן מתחת לכיפת הסלע – הם המקום הקדוש ביותר לעם היהודי! הם מקום השראת שכינה במלא תפארתה. לא הקיר החיצוני, שקדושתו כקדושת בית כנסת.
    ואף אמנם כי הצנחנים רצו אל הכותל, לפחות בקשר נשמעה הקריאה – "הר הבית בידינו", ולא "הכותל בידינו"…

  30. תודה על המאמר. מוזר שרוב המתלהמים בסוגיית הכותל הם אנשים שענייני תפילות וטליתות כלל לא רלוונטיים לחייהם. מה להם ולסדרי התפילות בכותל? ואיך היו מגיבים אם היה מדובר על מקום שמקודש לדת אחרת?

  31. התנועה הרפורמית אינה זרם בדת היהודית.
    הדת היהודית מוגדרת על ידי מצוות התורה.
    והתנועה הרפורמית בהגדרה לא מקבלת את מלוא המצוות, ולכן אינה זרם בדת היהודית.
    הכותל הוא מקום קדוש לדת היהודית. ולכן לתנועה הרפורמית אין מה לחפש שם.

  32. חשבתם פעם מה המשמעות של המילה רפורמים ?

    רפורמים זה משמעות של המילה רפורמה כלומר הגיעו קבוצת יהודים ואמרו אנחנו נעשה רפורמה ביהדות אנחנו נעשה יהדות אלטרנטיבית (למה לקרוא לזה יהדות למה לא שם אחר ?) שמתאימה לתקופתנו
    ולא לתקופה שלפני 3000 שנה .

    אז לאלו יש לי שאלה
    א. לא נראה לכם הגיוני שבשנות האלפיים עדיין יתפללו אל קיר ???
    ב. תפילין ? קוביות שחורות מעור בהמה ורצועות שחורות שהם גם מעור בהמה !!! האם הם כן מתאימים לשנות האלפיים הרי זה לא הומני לא יפה יותר לשים קוביות מחומר מתכלה ואם אפשר מחליף צבעים והפרשיות הם יהיו דיגיטליות כיאה לתקופתנו .
    ג. יש להם גם בעיות אם הגיור והטבילה הכשרה.
    האם לא הגיוני יותר שמי שרוצה להתגייר שיקבל איזשהו אתגר רציני למשל לטפס על האוורסט או לחלופין לעשות צניחה חופשית לפתח איזה סטרט אפ או השד יודע מה אבל מה זה הדבר הפרימיטיבי הזה של לטבול במקווה ??? או ברית מילה כתנאי לגיור זה לא צריך רפורמה ?

    אלא מאי
    הרפורמים פשוט מחפשים לחרחר ריב לחפש תשומת לב לשגע את העולם
    פשוט חבורה של פסיכופטים !

  33. אין בעיה לכל המתלהמים המגנים את הרפורמים ואת החלק הארי של יהדות ארה״ב
    הדתים והחרדים רוצים מונופול על רחבת הכותל והגיור
    בסדר בתנאי שהם יסתלקו מהשליטה בחיים שלנו כלומר ביטול מערך הכשרות היתר תחבורה ציבורית ביטול מימון ישיבות חתונה אזרחית

    1. לאורי גם הרפורמים וגם החרדים וגם יהודים דתים התנגדו בשעתם לציונות כל אחד מסיבותיו אולם זה בול ועבר מן העולם.

  34. כאחד שהתגורר כמה שנים בארה"ב אני מתפלא על המגיבים כאן שאין להם חצי מושג מה זה יהדות הרפורמים.
    הרפורמים התנגדו בחריפות נגד הקמת המדינה הציונית.
    העומדים בראש החזית נגד הרפורמים הם לא החרדים שעסוקים פחות או יותר בתוך עצמם, אלא הארגונים הפתוחים והליברליים יותר.
    הקוסרבטיבים הכריזו לפני תקופה (אחרי שהרפורמים עשו זאת מזמן) שהם מקבלים חברים גם לא יהודים.
    הם לא מאמינים לא בתפילין ולא בירושלים ולא בכותל המערבי, מה שהם עושים זה לא פחות מפרובוקציה יזומה כדי לזכות בקצת צ'ומי והכרה בהם כזרם ביהדות, ואת זה אסור לנו לתת.
    הביטול לא היה צריך להיות מבוצע ע"י החרדים, כנראה קיימו את דברי המשנה (אבות): במקום שאין איש וכו'

    1. גם החרדים התנגדו בחריפות לציונות ולהקמת מדינת ישראל, בהרבה יותר מהרפורמים. וגם יהודים חילונים לא מאמינים במה שהזכרת.

  35. איזו כתבת תעמולה למין נתניהו.
    מי כתב את זה ?
    שרה ?

    לגלאון יש דעות.
    לפיד הוא בסהכ המשרת האישי של ארנון מוזס.

  36. לשם מה אנחנו צריכים בכלל את יהדות אמריקה? הרי יש לנו את האוונגליסטים, לא?

  37. שרון היקר,
    אמנם אנחנו נמצאים בתקופה שמחשבות בראשו של אדם שקולות לאמיתות בדוקות, אבל מעיתונאי וח״כ בדימוס הייתי מצפה ליותר.
    ראשית, אתה מסתמך בכתיבתך על כל שהרוב המוחלט של היהודים בארץ מתנגד למתווה הכותל ולתפילה מעורבת ושוויונית בו, וכן רבים בקרב יהדות התפוצות, אך אינך מביא לכך סימוכין מעבר לכך ש״אפשר להניח בוודאות רבה״. לעומתך, בעמותת חדו״ש לוקחים את האמת קצת יותר ברצינות ועשו סקר מדעי (שזה כלי קצת יותר אמין לחקר המציאות מאשר סתם לנחש) שמראה שדווקא בדיוק ההפך ממה שאתה אומר הוא נכון – 63% מהציבור היהודי הבוגר בישראל מראה התנגדות להחלטה להקפיא את מתווה הכותל, מבניהם רבים דתיים ומצביעי מפלגות ימין (לינק בסוף התגובה).
    ובאשר ליהדות התפוצות, בארה״ב (הקהילה היהודית הגדולה מחוץ לישראל בפער ניכר) 38% מהיהודים החברים בקהילה רשומים בבית כנסת רפורמי ו-33% בבית כנסת קונסרבטיבי. יחד עם 2% ביהדות המתחדשת מקבלים ש-73% מהיהודים החברים בקהילות רשמיות שייכים לתנועות המזוהות חד משמעית עם פולחן שיוויוני, בכותל ובכל מקום (גם כאן קישור בסוף). להניח אפשר עד מחר, אבל העובדות האמתיות (true facts כמו שאומרים לאחרונה בנכר) מצביעות באופן שלא משתמע לשני פנים על כך שהרוב המוחלט של היהודים בעולם רוצים מרחב תפילה שיוויוני בכותל.
    בנוסף, שמתי לב לכך שהשתמשת במושג ״מיקרופורמים״ כדי לתאר יהודים רפורמים. מודה שלא הבנתי עד הסוף את הכוונה, אבל אלה האפשרויות שעלו בראשי: טעות כתיב (נסלח), טענה שהתנועה עושה הרבה רעש למרות שהיא מייצגת דעת מיעוט (שקר), טענה שהרפורמים הם ״אנשים קטנים״ (סתם מעליב) או רמיזה לכך שהתנועה הרפורמית שולטת איכשהו בתקשורת (אנטישמיות קלאסית). אשמח להבהרה, וכולי תקווה שהאפשרות הראשונה היא הנכונה.
    לסיכום, כל אחד רשאי להחזיק בדעותיו לגבי מה נכון וראוי ואפילו לגבי מה ״עמישראל״ חושב ומאמין, אבל בבואו לפרסם דברים אלה מחובתו לבדוק את אמינות העובדות אותן הוא טוען, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנבחר ציבור הזוכה במידה מה של אמון מהציבור. ואין סיבה להשתמש בשפה מעליבה.
    בברכה,
    אריאל

    הסקר של חדו״ש:
    http://www.hiddush.org.il/מאמר-34012-0-כשני_שלישים_מהציבור_היהודי_מתנגדים_להחלטות_הממשלה_בעניין_הכותל_והגיור.aspx

    הסקר ממנו הבאתי נתונים על יהדות ארה״ב (הסקר מ-2003, אם בעיניך הנתונים לא עדכניים מספיק אמצא אחד יותר חדש):
    https://web.archive.org/web/20101206042041/http://www.harrisinteractive.com/vault/Harris-Interactive-Poll-Research-While-Most-Americans-Believe-in-God-Only-36-pct-A-2003-10.pdf

  38. לצערי במקרה הזה אני נאלץ להסכים עם החרדלי"ם אף שאני מתעב אתכם בכול רמ"ח איבריו ואף על פי שאני זוכה לקיים בכם בכול יום את מצוות משנאה השם אנא..במקרה הזה אני בצער רב משלב איתכם זרועות ומקבל את מילותכם שהם אמת רצופה וטהור הפעם

  39. "קודשי ישראל לא משתנים ברוח התקופה."
    כרגע הצחקתם כל סטודנט להיסטוריה, או סטודנט שלקח קורס בחירה כללי מהמחלקה להיסטוריה. היהודים מלפני חורבן בית שני לא יזהו את היהדות של היום.