על העתיד, הממשלה והטלוויזיה שלכם

פרטנר וטריפל סי הצטרפו לשוק הטלויזיה. התחזית: ירידת מחירים ועלייה במגוון התכנים. הסיבה: הפחתת רגולציה. אבל יש מי שרוצה לעצור את המגמה הזו

בשורה לא שלמה. שלמה פילבר, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

הצטרפותה בסערה של פרטנר לשוק הטלויזיה בישראל לוותה בכניסה שקטה יותר של שחקנית נוספת: גם טריפל סי השיקה לאחרונה שירות דומה. שתי החברות מצטרפות לשלוש ספקיות הטלויזיה הרב ערוצית הקיימת: 'הוט', 'יס' ו'סלקום'. עבור הצופה הישראלי מדובר בבשורה נהדרת – לא רק שמחירי חבילות הטלוויזיה נחתכו בעשרות אחוזים, השחקנים החדשים יוצרים תחרות אמתית גם בגזרת התכנים. כך למשל פרטנר TV תבסס את תכניה גם על תכנים מבוקשים של נטפליקס, בתוספת תשלום מזערית למנוייה.

את המהפכה הזו בשוק הטלוויזיה אפשר להקביל למהפכת הסלולר: הגדלת התחרות מביאה להורדת מחירים והגדלת האיכות. את האקסיומה הזו מכירים בכל משרדי הממשלה, אבל נראה שמשרד התקשורת הוא היחיד שמצליח ליישם אותה בצורה שבאמת מביאה שינויים משמעותיים, וזה קורה בפעם השנייה בתוך שנים ספורות.

מפת הדרכים לשינויים הללו שורטטה לפני שנה, במסמך עב כרס שנקרא "דו"ח הוועדה המייעצת לעניין הסדרת הרגולציה על שוק השידורים", או בשמה המוכר יותר – ועדת פילבר, על שמו של העומד בראשה, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. הוועדה השכילה לזהות את נזקי הדואופול של הוט ויס, ששורד רק בזכות רגולציה כבדה וחסמי כניסה אשר מרתיעים שחקנים חדשים מלהיכנס לשוק.

אחד מחסמי הכניסה המשמעותיים ביותר הוא חובת ההשקעה בהפקות מקומיות: החוק מחייב את גופי השידור בהשקעה חסרת פרופורציות בהפקות מקומיות, אשר מעלים בהתאמה את המחיר של שירותי הטלוויזיה. זו דרישה מיושנת, שנועדה במקור לעודד את היצירה הישראלית, משום שבשחר ימיה של הטלויזיה המסחרית בישראל חששו שגופי השידור יעדיפו לרכוש תוכן מיובא זול במקום לספק תוכן מקומי.

ועדת פילבר הכירה בכך שחובת ההשקעה מרתיעה שחקנים חדשים מלהיכנס לשוק הטלויזיה, והמתיקה עבורם את הגלולה: חובת ההפקה תחול, לפי המלצות הוועדה, רק על גופי שידור ותיקים, שצברו נתח שוק משמעותי. המהלך הזה הוא שאיפשר את כניסתן של השחקניות החדשות. שאפו.

אבל לא הכל ורוד. המהלך הזה לא שלם. משום שכדי להמשיך את המגמה יש לבטל את חיובי התוכן לחלוטין. מתברר שבתנאים התחרותיים הנוכחיים, החשש שהוליד את מוסד חיובי התוכן כבר לא מתקיים. בוועדת פילבר נחשף שגופי השידור השקיעו בתוכן ישראלי 150% יותר ממה שהממשלה מחייבת אותם. כלומר, הצופים הישראליים רוצים תוכן ישראלי, מוכנים לשלם עליו, וגופי השידור משקיעים בו גם בלי שהממשלה תכריח אותם.

בתגובה למגמה המבורכת המליצה ועדת פילבר על הפחתה מדורגת של חובת ההשקעה השנתית בהפקות המקור של כלל השחקנים. אבל גם אל העוגה הקטנה הזו יצטרפו במוקדם או במאוחר השחקניות החדשות, מה שיחייב אותן להעלות שוב את המחירים. הנתונים מוכיחים שזה פשוט מיותר ומזיק.

הסתירות של שגב

בניגוד מתמיה למגמה המתבקשת, קראה לאחרונה ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר הגוף המפקח הקרוי 'מועצת הכבלים הלווין', לחייב גם את המצטרפים החדשים לשוק הטלויזיה בהפקות מקור – "לטובת השפה והתרבות העברית". קריאה זו מפתיעה, כיוון שבאותה נשימה מועצת הכבלים והלווין מודה כי קיימת ריכוזיות בתחום הפקות המקור בישראל שפוגעת במגוון התוכן על המסך.

בן-חי שגב היא דמות מלאת סתירות: לצד קריאתה להעמיס על גופי השידור החדשים הפקות מקור, היא גם הכירה לאחרונה בכך שחובות אלו בערוצים הייעודיים – כמו הערוץ בערבית והערוץ ברוסית – "פשטה את הרגל". אין הסבר מניח את הדעת מדוע "פשיטת הרגל" הזו חלה רק בערוצים הייעודיים, ולא בגופי השידור החדשים.

מה שברור הוא שהצופה הישראלי מאס ברגולציה. בין רפורמת הסלולר לתמורות האחרונות בשוק הטלויזיה עובר חוט מקשר הבוהק למרחקים: פחות התערבות ממשלתית – יותר תועלת לאזרח. המסקנה המתבקשת היא שהגיע הזמן לאפסן את מוסד חיובי התוכן בארכיון הרגולציה הישראלית. אין לו מקום בשוק תקשורת מודרני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. נגעת פה בנקודה מעניינת, להבדיל ממה שמספרים על השר כחלון, המהפכה בשוק התקשורת לא ממש קשורה אליו אלה לפקידות הרגולטורית במשרד התקשורת, לכן אלו שזכרונם טוב יודעים גם יודעים שמהפכת הסלולר החלה בימי השר אטיאס מש"ס, הסיבה שמהפכת הסלולר נזקפה לידי כחלון היא שהוא היה במקום הנכון ובזמן הנכון ופשוט לא הפריע לפקידות שלו לבצע את העבודה.

    לכן, כיום ביושבו כשר האוצר, מתגלה חולשתו הרבה, הוא לא מצליח לקדם שום דבר עם בשר אמיתי, להילחם בוועדים שמהווים משקולת על הכלכלה, להילחם כמו שצריך במכסי המגן, ולהגביר את התחרות במשק – הדבר היחידי שהוא מצליח בו זה כל מיני גימיקים כמו נטו משפחה ומחיר למתמסכן.

    להבדיל השר כץ, על אף היותו איש גס – כן מצליח להזיז דברים, לדעתי אם הוא יהיה שר אוצא הוא יוכל לטפל בבעיית הדיור.

    1. קשקוש …
      ברור שאת העבודה המקצועית במשרד התקשורת יעשו כלכלנים, אנשי מקצוע ואנשי ניהול אבל רק שר ישר כמו סרגל שבאמת בא לעזור לציבור ידע לא להכנע ללחצים של בעלי ההון אח"כ (תשאל את יעקב פרי איך רבין עזר לו להתמנות למנכ"ל סלקום ולמה …)

      תראה איזה לחצים של פוליטיקאים מושחתים היו על ישראל היום עם החוק לסגירתו וכיום על חדשות בערוץ 20 וערוץ הכנסת החדש

      במשרד האוצר העבודה לא פשוטה ולהתמודד עם הועדים צריך סבלנות (אתה לא רוצה שיסגרו לך את המדינה נכון ?)
      אבל לפחות יש במשרד איש ישר שפועל למען הציבור

    2. קשקוש …
      ברור שאת העבודה המקצועית במשרד התקשורת יעשו כלכלנים, אנשי מקצוע ואנשי ניהול אבל רק שר ישר כמו סרגל שבאמת בא לעזור לציבור ידע לא להכנע ללחצים של בעלי ההון אח"כ (תשאל את יעקב פרי איך רבין עזר לו להתמנות למנכ"ל סלקום ולמה …)

      תראה איזה לחצים של פוליטיקאים מושחתים היו על ישראל היום עם החוק לסגירתו וכיום על חדשות בערוץ 20 וערוץ הכנסת החדש

      במשרד האוצר העבודה לא פשוטה ולהתמודד עם הועדים צריך סבלנות (אתה לא רוצה שיסגרו לך את המדינה נכון ?)
      אבל לפחות יש במשרד איש ישר שפועל למען הציבור