הפייק ניוז כובש את העולם, לא רק את ישראל

CNN פיטרו כתבים שפברקו סיפור, אבל רק כי הסיפור הזה דירדר את היחסים בין שתי מעצמות על. מסתבר שפייק ניוז הוא מגפה חובקת עולם

הפייק ניוז מתברר כמגפה חובקת עולם | הדמיית חדר החדשות ב-CNN. צילום: דאג ולדורן, ויקיפדיה

 

לפני שבועיים התרחש אירוע יוצא דופן בעיתונות האמריקנית: שלושה מעובדי CNN אולצו להתפטר והרשת חזרה בה מסיפור שפירסמה הקושר את הנשיא טראמפ לרוסיה. CNN הודתה כי "בפרסום הידיעה לא עמדנו בכמה נהלי עריכה סטנדרטיים". הרשת תלתה את האשמה ב"כשל בתהליך העריכה", והודיעה לציבור שהדיווחים הללו לא עברו את כל השלבים המקובלים כמו 'בודקי עובדות', עורכי דין ומומחים לסטנדרטים עיתונאיים. CNN רמזה שחזרתה מן הסיפור לא בהכרח מלמדת על כך שהעובדות עצמן היו שגויות, אלא ש"הסיפור לא היה מספיק מגובש כדי להתפרסם כמות שהוא".

אנו מטילים ספק בכך שתרחיש כזה – כלומר, התפטרות כפויה או פיטורים על רקע דיווח בעייתי – יכול לקרות בישראל. מקרים כמו "ג'נין, ג'נין", סרטו של מוחמד בכרי שהאשים את צה"ל בביצוע טבח במחנה הפליטים ג'נין במסגרת מבצע 'חומת מגן' ב-2004, או 'קסטנר', מחזה של מוטי לרנר מ-1994 שהאשים את חנה סנש בהסגרת שני צנחנים יהודים למשטרת הונגריה (והיה אמור לעלות לשידור בערוץ הראשון) – הדגימו דווקא את ההפך. היעדר אחריות כלשהי להיצמדות לעובדות נמצא מוצדק על ידי בג"ץ, שההגדרה שלו למונח 'אמת' מקלה למדי. בשם חופש העיתונות וחופש הדעה, בג"ץ איפשר שוב ושוב להציג בפני  הציבור שקרים ואי-אמיתות.

בשמאל אין "קיצונים", רק "פעילים"

בישראל ניטש מאז ומתמיד מאבק על אמצעי התקשורת בין השמאל לימין. לעתים הוא היה קשה וצורמני. לדוגמה, בעבר הצבענו על עלייה בשימוש במונחים הקשורים לנאצים בעיתון 'הארץ', שהיה ביקורתי למדי ביחס למקרים שבהם דוברים חרדים השתמשו בלשון דומה כלפי כוחות המשטרה או חיילים חרדים המשרתים בצה"ל.

הכותרת הראשית של עיתון 'הארץ' ב-28 ביוני השתרעה על כל רוחב עמוד השער והכריזה: "לפיד יטוס היום לביקור בספרד במימון ארגון ימין שנאבק בעמותות לזכויות אדם בישראל". העורכים לא יכלו להסתפק במילים 'NGO Monitor'; הם היו מוכרחים להוסיף את התואר 'ארגון ימין'. ככל הידוע לנו, 'NGO Monitor' איננו ארגון ימני. הוא אכן מדגיש את העובדה שתשעים אחוז מהארגונים האזרחיים הפועלים באזורים שבהם מתגוררת אוכלוסייה ערבית בישראל ובשטחים משתייכים במקרה לשמאל הקיצוני, או מתוקצבים על ידי גורמים זרים. 'הארץ' באנגלית לא היה אובייקטיבי.

דוגמה מתוחכמת יותר: בטור דעה שפרסם דניאל גורדיס באתר 'בלומברג', תחת הכותרת "סוס אחד נכנס לבר, וישראל חוגגת", הוא מתאר כיצד הגיבה העיתונות בישראל על זכייתו של הסופר דויד גרוסמן בפרס הבינלאומי מאן-בוקר. ראו כיצד הוא מנסח את דבריו: "אפילו עיתונים בימין הקיצוני חגגו את ההישג יוצא הדופן. 'ישראל היום', העיתון השנוי במחלוקת בתמיכת שלדון אדלסון, הנחשב לשופר של ראש הממשלה בנימין נתניהו (…)".

שימו לב לשימוש בתארים "ימין קיצוני" ו"שנוי במחלוקת". איכשהו, בישראל השמאלנים לעולם אינם "קיצוניים", והקיצוניים האמיתיים הם בסך הכול "פעילים". אין "אולטרה" או "רדיקלים" במחנה השמאל. גורדיס או בעלי טורים אחרים לעולם לא יתארו את 'הארץ' כ"עיתון במימון גרמני, שעל בעליו יש כתם מהתקופה הנאצית". גם לא כ"עיתון ישראלי פוסט-ציוני ואנטי-יהודי".

המקרה של יגאל סרנה, שהפסיד בתביעת דיבה שהגישו נגדו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מהווה דוגמה נוספת לנגעי העיתונות הפוליטית שלנו. סרנה הפסיד במשפט כיוון שלא עמד במה שבעינינו הוא העיקרון הבסיסי ביותר של העיתונות: היכולת לבסס את טענותיו בעובדות ממשיות.

בראיון שהתפרסם ב'ג'רוזלם פוסט' ב-2 ביולי, הודה סרנה ברצון: "אני מתנגד חריף לנתניהו". הוא כתב בעבר כי נתניהו הוא "פטרייה רעילה שצמחה משלולית הדם של רבין כיוון שהיה מעורב בהסתה נגדו". סרנה סירב להודות בטעותו בפרסום פרטי המקרה שהביא להפסדו במשפט הדיבה. "אינני בקי בכל הפרטים. לא יכולתי להגיע אל האדם שהיה שם", אמר. עיתונאי בעל סטנדרטים נמוכים כאלה ראוי לפיטורים, וסרנה אכן פוטר, ב-2011, אך לאחר מכן שבו להעסיקו. האם העיתון 'ידיעות אחרונות' מצא בדעותיו הפוליטיות ערך רב יותר מאשר בסטנדרטים העיתונאיים שלו?

התקשורת שלנו בישראל היא בעלת הטיה פוליטית, ובאופן גורף היא לא רק פרו-שמאלנית אלא גם אנטי-ימנית. מאוד.

הנה כיצד זה עובד בבריטניה. העיתונאי הוותיק ג'ון סנואו התבטא באחד האירועים באופן מוטה נגד המפלגה השמרנית בארצו ("שילכו להזד—ן"), אבל ה'גרדיאן' ניצל את ההזדמנות כדי לפזר את "המיתוס של הטיה כלפי שמאל בתקשורת", בטענה שסנואו "מתייחס ברצינות לאובייקטיביות שלו, ולפעמים מה שנראה כמו הטיה הוא בעצם ביטוי של מחשבה עצמאית". יש לתהות מה היה כותב ה'גרדיאן' אילו סנואו היה מתבטא במילים דומות נגד מפלגת הלייבור.

העיתונאי מקיי קופינס מה'אטלנטיק' כתב לאחרונה על "תשתית נרחבת של תקשורת שמאל-אלטרנטיבי … פודקאסטים פולמוסיים ו'חוות קליקים' מפלגתיות; שוחרי קנוניות ומפריחי כזבים ציניים… סוחרי שמועות בסתר ומשיקי קמפיינים של דיסאינפורמציה… עולם תקשורת שבו קל מדי ללבות היסטריה מפלגתית, ושפייק ניוז יכול לנוע בו במהירות האור".

הוויה כזאת זו קיימת גם בישראל. כמה עיתונאים-חוקרים, ובהם קלמן ליבסקינד, הוכיחו כי אייטם חדשותי של ערוץ 10, בעקבות דו"ח של ארגון השמאל הקיצוני 'מולד', על "קמפיין הדתה סודי" שקיים כביכול במשרד החינוך ושקהל היעד שלו הוא תלמידי בתי-ספר חילוניים, הנו חסר בסיס לחלוטין.

אם כן, זוהי הערת אזהרה לצרכני התקשורת: היו חשדניים. אך אל תסתפקו בכך: הילחמו, התלוננו. זוהי חובתכם האזרחית.

________________________

המחברים פעילים באגודה לזכות הציבור לדעת'. המאמר פורסם ב'ג'רוזלם פוסט'. תרגום: שאול לילוב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. כיום עדיף לא לצרוך תקשורת . התקשורת הישראלית אינה ממלאת את תפקידה. התקשורת בישראל למעשה מהווה מפלגת שמאל אופוזיציונרית לממשלת נתניהו ופולת רק בשם השנאה והקנאה!

    1. מזכיר לי מה שקראתי בפייסבוק על אישה סופר אינטלגנטית שמספרת על עצמה איך היא גדלה בבית קומוניסטי לחלוטין וכל חייה הייתה שמאלנית כל כך קיצונית עד כדי כך שכשביבי עלה לשלטון לאחר רצח רבין, היא התייאשה מהמדינה ולא הסכימה לשמוע חדשות או לצרוך איזשהי אקטואליה באופן יזום. עברו עשר שנים של הימנעות מהרעל התקשורתי ובאורח קסום דעותיה היום הן… ימין קיצוני.

  2. אבל למה. כי החדשות הם מחדר האח גדול הגלובליזם. אנשי הסדר העולמי החדש. זה בכל מקום בעולם וגם בישראל. הם פשוט הישתלטו על העולם ומתכנתים אותו. בגלל זה כל הפייקיות הזו
    הם כניראה מאחורי בחירת טראמפ מקרון/ וכל האחרונים באוסטריה הולנד וכו. הם בוחשים המון בתוך מדינות מיתערבים בכל דבר. הם בעד מרקל לא רוצים שהברייקזיט יקרה ונילחמים בתרזה מיי. כניראה עם טראמפ. זו כניראה מחלוקת בינם לבין עצמם.
    מאחורי כל זה ניראה לי אימפריית הביון האמריקאית שגדלה למימדים מיפלצתיים נוראים ומנצלת כוחה בצורה אפלה וצינית. כמו איזה גוליית ענק מיתנדנד שעסוק להרוס את אמריקה והעולם כולו. אחרי שהם משעבדים אליטות בכל העולם הם מצרפים אותם אליהם בקבלת ההחלטות. כניראה כל האליטות במדינה מחוברות אליהם. פה בארץ. מדינת ישראל מלאה שוחד זר.
    הנביא דניאל חזה את זה. על הקרן המשונה הרברבנית המיתיהרת שיוצאת מהעולם הנוצרי. וקורא תגר על אלוהים.זה הם הגלובליסטים הביון האמריקאי הבוהמיין גרופ. הסקאל אנד בון הבילדרברג גרופ. גם אצולת הממון של העולם הערבי נימצאת בתוך הגלובליזם.
    לפי הנביא דניאל היא מרגיזה ומעוררת את אלוהים כאילו . והוא מיתעורר פותח ספרים ונותן לה זמן זמנים וחצי זמן. לא יודעת מה זה חחחחחחח. ואחרי זה עם ישראל שולט ואלוהים.

  3. הדרך הכי טובה להשיב לעיתוני הפייק ניוז כגמולם- זה פשוט לא לפרסם בהםם- לא לקרא אותם. הם טיטמוטטו באופן סופי. ולא ארחם על המובטלים.

  4. בקשר לסדר העולמי החדש- טראמפ הוא תאונה קשה עבורם. מה שהם הישיגו עם אובמבה, הצפת אמריקה במהגרים והחלשתה כלכלית, היתה אמורה להאיץ את התהליך קילרי קלינטון.. למזלנו הטוב- היא לא ניצחה ובעזרת ה' תיכנס לכלא עד סוף ימיה.אנשים הפכו לכלי משחק לכמה משוגעים . היטלר קם לתחייה. יש אומרים שרעיון הסדר העולמי החדש הוא גרמני. מי מקדם אותו ולמה??????????..

  5. בל נשכח שמטרת כל העיתונים זה רווחים. כל דבר שמעלה את כמות הפרסומות טוב להם כי עם זה הרווחים עולים. לכן דרושים להם קוראים רבים כדי שמחירי הפרסומת יעלו. זה בערך מה שקורה ולכן כל נושא ה"פייק ניוז" הוא תוצאה ישירה של הרצון להרוויח יותר מפרסומות. באופן טבעי צופים נמשכים לסיפורים מסויימים או לצורת הגשה מסויימת וכן הלאה, העיקר שיקבלו יותר כספים עבור פרסומות. מתייחסים לדיווחים של "מקורות בכירים" או משהו דומה ואחר כך מתייחסים לזה כאל עובדות וכך ממשיכים. הנושא הזה אינו חדש ואנחנו בישראל מכירים את זה מזמן בכל הקשור עם דיווחים על המלחמות עם הערבים למשל.