"אסור שתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך תיושם"

ד"ר צבי צמרת, לשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית, קורא לשר בנט לחסום את תוכנית הלימודים החדשה והפוסט-לאומית בתנ"ך. "זו מהפכה גדולה שצריכה להיות מוכרעת בדיון ציבורי ולא בוועדה מצומצמת"

"אנחנו מנתקים את הקשר בין ההיסטוריה של עם ישראל ובין התנ"ך". צילום מסך מתוך הכתבה

ד"ר צבי צמרת, שכיהן במשך שנתיים (2011-2010) כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, מותח ביקורת חריפה על תוכנית הלימודים החדשה לבגרות בתנ"ך, שדבר קיומה נחשף אתמול בערוץ 10. "אסור לאפשר לתוכנית הזו לקרות", הוא אומר, וקורא לשר החינוך נפתלי בנט להתערב בדחיפות כדי לסכל את יישומה.

על פי הדיווח של עמרי מניב, משרד החינוך מתכוון לחולל מהפכה של ממש באופי לימודי התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים. במסגרת התוכנית החדשה, החלקים הלאומיים וההיסטוריים של ספר הספרים יידחקו הצדה, ובמקומם יודגשו ההיבטים והמסרים האוניברסליים. תלמידי ישראל לא ילמדו עוד על שלמה המלך, על ממלכות יהודה וישראל, ועל כיבוש הארץ וההתנחלות בה. מנגד, ספרים כמו איוב, קהלת ושיר השירים, שלא נלמדו עד היום, יתפסו מקום מרכזי. "במקום סיפורי התורה, התלמידים ייבחנו על פילוסופיה קיומית ושירה ארוטית", נאמר בכתבה.

מי שחתומה על השינוי המדובר היא יו"ר ועדת מקצוע התנ"ך לבתי הספר הממלכתיים, ד"ר נילי ואזנה, שהתראיינה לכתבה והציגה במפורש את עמדתה האידיאולוגית. "אנחנו מנתקים עכשיו את הקשר בין ההיסטוריה של עם ישראל ובין התנ"ך", אמרה, וטענה כי "הראייה של התנ"ך כאיזשהו בסיס להיסטוריה של עם ישראל היא ראייה מאוד צרה ומאוד חד-ממדית".

על פי הדיווח, התוכנית המדוברת מצויה בימים אלו בשלבי טיוטה סופיים, ואמורה להיות מיושמת כבר בראשית שנת הלימודים הקרובה.

מהתגובה שפרסם היום שר החינוך נפתלי בנט עולה כי הוא לא היה מודע לתוכנית הבעייתית שהגתה הבכירה במשרדו. "יצאה כתבה שקרית אתמול בערוץ 10 כאילו משרד החינוך עומד לצאת בתחילת השנה עם תכנית תנ״ך חדשה המנתקת בין התנ״ך להיסטוריה היהודית. אין לזה שחר. זה פייק ניוז". כתב בנט בפייסבוק, והוסיף: "למען הסר ספק: כל תכנית שתנתק בין ההיסטוריה של עם ישראל לבין התנ״ך, לא תאושר על ידי משרד החינוך". כאמור, מי שהציגה בפומבי את התוכנית החדשה ותיארה את תפיסת העולם העומדת מאחוריה היא לא אחרת מיו"ר ועדת המקצוע.

ד"ר צבי צמרת, שכאמור כיהן כיו"ר ועדת מקצוע בתקופת השר גדעון סער, הוא אחד האנשים הבודדים בארץ שיכולים להעיד ממקור ראשון על יחסי הגומלין בין שר חינוך לפקידים הבכירים במשרדו. "לא נשמע לי סביר ששר חינוך לומד מהטלוויזיה על תכניות לימוד חדשות", אומר צמרת ל'מידה', ומגדיר את התוכנית החדשה "מדאיגה מאוד".

צמרת, שבמסגרת תפקידו במשרד החינוך היה אחראי על תוכניות הלימודים של מערכת החינוך מגן הילדים ועד סוף התיכון, קורא לבנט לעשות מעשה כדי להוריד את התוכנית החדשה מסדר היום. "אסור שהתוכנית הזו תיושם", הוא אומר. "כמעט כל שרי החינוך בשנים האחרונות השפיעו על התכנים שנלמדו בבתי הספר, בהתאם להשקפת עולמם. אם יולי תמיר למשל הרשתה לעצמה להשפיע על לימודי האזרחות, ובגלל יוסי שריד תלמידי ישראל לומדים עד היום את מחמוד דרוויש, אז גם בנט יכול להתערב, והוא צריך להתערב".

יו"ר ועדת המקצוע אומרת שהיא מעוניינת לנתק בין ההיסטוריה של עם ישראל לתנ"ך. האם לדעתך האמירה הזו מעידה כי לתכנית שהגתה ישנן מטרות פוליטיות ולא רק פדגוגיות?

"אין לי ספק בזה. בוועדת מקצוע התנ"ך יש הרבה אנשים שלא חולקים את השקפת העולם הפוליטית של בנט. כמובן, זו גם לא פעם ראשונה. שולמית אלוני רצתה בזמנו לבטל את לימודי ספר יהושע, כי התכנים בספר לא הלמו את תפיסת עולמה הפוליטית".

שרי חינוך מהשמאל אקטיביים יותר ממקביליהם בימין בהחדרת תפיסת עולמם לתוכניות הלימודים?

"ללא ספק. יולי תמיר מינתה את יו"ר ועדת מקצוע האזרחות שבועיים לפני סיום תפקידה, בניגוד לחוק. אחרי שנתיים, כשרציתי להחליף אותו, כל המדינה זעקה".

הביקורת יכולה לשתק את השרים?

"בוא נאמר שאם בנט יפעל לבטל את התכנית הוא יזכה למבול של ביקורות בתקשורת, אפילו יותר מעכשיו. כשהייתי במשרד החינוך הותקפתי במאות כתבות אבל בכל זאת העזתי, מה שאני לא תמיד יכול לומר על אלו שהיו מעלי. לצערי מי שמשפיע על השרים זה לא הרוב הדומם, אלא המיעוט הקולני".

תוכנית הלימוד החדשה שנהגתה במשרד החינוך מסמלת את ההתיישרות של מערכת החינוך הממלכתית עם השקפת העולם של השמאל הפרוגרסיבי. "במקום שיעורי מולדת והיסטוריה של בית שני, תלמידי היסודי לומדים על ישראל כמדינת כל אזרחיה", מתריע צמרת, אדם חילוני שאינו חובש כיפה. "אין פה קשר לדת, אלא להיסטוריה וללאומיות. עכשיו עם התוכנית החדשה גם לא ילמדו על ימי בית ראשון. זה מטריד מאוד".

לדברי צמרת, הוראת התנ"ך בבתי הספר החילונים הגיעה לשפל חסר תקדים. "בתי ספר מלמדים תנ"ך לסירוגין, שנה כן ושנה לא", אומר הבכיר לשעבר במשרד החינוך. "כשאני הייתי תלמיד למדנו ארבע שעות תנ"ך בשבוע, היום מדובר על שעתיים בלבד. אני בא לבתי ספר ותלמידים לא יודעים מי הם שלושת האבות וארבע האמהות של העם היהודי".

מה הפתרון לדעתך?

"להכפיל את שעות הוראת התנ"ך, כמו שיולי תמיר עשתה באזרחות. ברגע שיהיו יותר שעות לימוד יהיה אפשר ללמד גם את יציאת מצרים וכיבוש הארץ, וגם את קהלת ושיר השירים".

מניסיונך, מה הסיכוי למנוע את יישום התוכנית החדשה?

"זו מהפכה גדולה והיא צריכה להיות מוכרעת בדיון ציבורי נרחב, ולא בוועדה מצומצמת של כמה אנשים שאף אחד לא מכיר. אני מצפה מבנט להכניס את ידיו ורגליו לתוך העיסה הזאת ולטפל בה כמו שצריך".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42 תגובות למאמר

  1. בושה. פשוט בושה. ובנט הרי לא יעשה כלום, שזה האתנן שהוא נותן לתקשורת הפרוגרסיבית המסואבת, כדי להשתיק אותה מתחקיר מולד האווילי.

  2. צבי צמרת מגיב בלי לדעת בכלל מה בתוכנית. הוא גם לא יודע שום דבר על יוזמת התוכנית ומייחס לה עמדות דמיוניות. אם הוא היה יור הוועדה בעבר, אז הוא זה שאחראי למצב לימודי התנך כיום, אולי עדיף שישמור על שתיקה. ולגבי הגדלת שעות התנך – זה בדיוק מה שדורשים יוזמי התוכנית. אז תפסיקו להגיב אוטומטית ותתחילו להפעיל את הראש.

  3. יש נקודה אחת שהייתי רוצה להעיר לגביה, מעבר לעניין הפוליטי-אידיאולוגי. אם המומחים לדעת עצמם, באמת חושבים שתכנית הלימודים החדשה תגביר את אהבת התנ"ך בלב התלמידים, הרי שטעות מרה בידם. עד היום זכור לי איך כשלמדו בכיתתי את סיפורי האבות, יציאת מצריים, כיבוש הארץ, קורות שאול, דויד ושלמה, וכו', כל התלמידים גילו עניין מסויים – מי יותר ומי פחות. ולעומת זאת, כל קטעי השירה, הטפות הנביאים והפילוסופיה, גררו בעיקר פיהוקים מתמשכים. אולי זה עניין של העדפה אישית, אבל רובם המכריע של האנשים, ובייחוד הצעירים שבהם, תמיד יעדיפו סיפור מרתק על פני כל חומר לימוד אחר. חבל שפקידי משרד החינוך התרחקו כל כך מנעוריהם ושנפשם הפכה יבשה וצחיחה כל כך, עד שהם שכחו זאת.

    1. אתה צודק לחלוטין. הטקסטים האלה קשים מאוד ללמידה ודורשים הבנה פילוסופית מעמיקה שלרוב התלמידים אין. אני אהבתי מאוד ללמוד את סיפורי האבות וקורות המלכים. זה גם הרחיב את הידע הכללי שלי וגם למדתי הרבה יותר על המורשת היהודית ועל המשמעות מאחוריי הסיפורים האלו. כל הידע החשוב הזה לא יהיה זמין לדור הבא אם הוא ילמד רק על ״פילוסופיה קיומית ושירה ארוטית״. השר בנט צריך להילחם כנגד התכנית הזאת. אם ייכשל, עליו להתפטר.

  4. למה קולו של ביבי לא נשמע? למה הוא לא דופק על השולחן בישיבת הממשלה ואומר "כדבר הזה לא יהיה בממשלתי!"

    1. אבל טוב שקולה של הקרן החדשה לישראל נשמע כאן, באמצעות דיוויזיות הטוקבקיסטים שלה, המבקשים דבר אחר בלבד: להפיל את הליכוד מהשלטון באמצעות הדחת נתניהו על ידי השחרה בלתי פוסקת של דמותו והשנאתו על בני עמו.

    2. כי ביבי הוא חילוני שאוכל טרפות. נראה לך שהוא מאמין בכל מה שכתוב בתנ"ך? אני אוכל כשר ואני לא בטוח שאני מאמין בהכל. בכל מקרה, אם הוא יחשוב שזה יסייע לו פוליטית הוא יישאג ויינבח, איך מלמדים כפירה את ילדיי ישראל, עוד תראה.

  5. תוכנית מעולה בראיה חילונית ההתייחסות לתנ״ך כאל אגד של יצירות שהינן ספרותיות פילוסופיות היסטוגראפיות (יש בעיה באמינות ההיסטורית של התנ״ך . והינה דוגמא אחת ממלכת ישראל המתוארת בתנ״ך כממלכה חלשה אלילית , הייתה למעשה בזמן ההוא מעצמה אזורית כישראל העכשווית ( בקרב קרקר שהיה ברית של 12 מלכים נגד המעצמה העולה אשור הצבא הישראלי היה המרכיב הראשי ) כאשר הישראלים הקדומים היו מאמינים בשם אולם לא בפולחן המרכזי . התנ״ך מתעלם מזאת .
    מוטב כי משרד החינוך ייצור תוכנית לימוד נוספת שתקרא תולדות עם ישראל ובה תוצג ההיסטוריה הלאומית

    1. ממלכת ישראל לא מתוארת כחלשה. קרב קרקר אמנם לא מוזכר, אך עמרי ואחאב בהחלט מתוארים כמלכים חזקים ועשירים. הממלכה גם לא מתוארת כאלילית. נאמר רק שרבים מתושביה נטו לפגניזם, לצד האמונה באל אחד וסטו מן הפולחן המסורתי, דבר שאתה עצמך ציינת.
      ובאופן עקרוני, ברור שיש אי דיוקים, השמטות והגזמות אגדיות בתיאורי התנ"ך, כמו בכל היסטוריוגרפיה קדומה. אבל לטעון שהתנ"ך מנותק לחלוטין מן ההיסטוריה, זה פשוט סילוף של המציאות. מעניין מדוע ישראלים רבים ממשיכים להסתמך על כתובות הפרעונים, בהם לא מודים המחברים בשום תבוסה צבאית של שליטי מצריים, או על כתבי הרודוטוס, בהם כל נתון כמותי מוכפל פי עשרה או פי מאה, ומצד שני, מבטלים לחלוטין את כל המידע ההיסטורי המובא בתנ"ך, למרות שחלק ניכר ממנו הוכח כנכון. כנראה מדובר בסוג של רגש נחיתות וביטול עצמי – וזו באמת בעייה פסיכולוגית ולא היסטורית.

    2. בתנך ממלכת ישראל ממש לא מוצגת כממלכה חלשה, אלא כממלכה חזקה שמנצחת את ממלכת ארם דמשק החזקה, רב העלילות בספר מלכים עד לגלות 10 השבטים מתרחשות בממלכת ישראל ולא יהודה (אליהו הנביא ואלישע למשל) כי היא הממלכה הדומיננטית יותר, למרות שהיא לא הממלכה האותנטית כמו יהודה. היא כן מוצגת כממלכה אלילית (מה שנכון), וודווקא הדימוי של ממלכה אלילית משתלב יפה עם הדימוי של ממלכה עשירה ומושפעת מתרבות של עמי האזור, "אפרים(כינוי לממלכת ישראל) הוא בעמים יתבולל… ויהודה עוד רד עם אל ועם קדושים נאמן"(הושע), על השפע החומרי והשחיתות אומר עמוס על ממלכת ישראל "השותים במזרקי יין ואוכלים כרים מצאן ועגלים מתוך מרבק".
      עם זאת, צריך לזכור שגם ממלכת יהודה לא היתה חלשה כזאת כפי שחושבים, גם ממצאים ארכאולוגים וגם התנך מראים לנו שבמשך זמן רב ממלכת יהודה שלטה על כל הנגב עד לאילת, מה שאפשר גביית מכס מדרכים בינלאומיות ובניית צי ספינות סוחר באילת (כמסופר על יהושפט שבנה אוניות באילת), וכן ממלכת יהודה שלטה תקופה ממושכת על ממלכת אדום, ממלכה עשירה ביחס לגודלה. כן מצאו כתובות על קואליציה בינלאומית של ממלכות שנלחמו מול אשור בהנהגת "אזיריא מלך יאודי", או שזה אחד המלכים של ממלכה בשם דומה שהיתה בדרום טורקיה, אלא שאף אחד ממלכיה לו נקרא אזיריא או שם דומה, או שזה עזריה-עוזיה מלך יהודה, שבימיו גם ממלכת ישראל וגם ממלכת יהודה הגיעו לגל השגשוג השני (השגשוג הראשון היה בתקופת אחאב ויהושפט).

  6. מצד אחד דריסת הרגל של הפרוגרסיבים בחינוך הישראלי היא שערורייתית.

    מצד שני לימודי תנ״ך הם דבר מיותר להחריד ותיעבתי אותם.

    1. הבעיה מתחילה מזה שהמדינה קובעת מה ילמדו בבתי הספר, במקום שתהיה הפרטה של מערכת החינוך והורים יוכלו לבחור מה מתאים לילד שלהם. חלומות באספמיה אני יודע. לכל תכנית של משרד החינוך יהיו כאלה שיתמכו וכאלה שיתנגדו, אבל בסוף כולנו שבויים של משרד החינוך.

  7. התנ"ך הוא ספר המיתולוגיה של העם היהודי. אי אפשר ללמד מיתולוגיה כהיסטוריה (מעשי ניסים ונפלאות ואנשים מדברים עם ישויות על אנושיות..) וחילונים לא צריכים ללמוד את זה כספרות דתית. בקיצור ספרות קלאסית זה מה שנשאר, והיות שאין חולק על חשיבות היצירה ועל אורכה הבלתי אפשרי, להדגיש את החלקים ההגותיים והפיוטיים יותר נראה לי הולם מהדגשת המיתוסים ההיסטוריים. מה עוד שסיפורי התורה העיקריים ימשיכו להילמד.
    אבל אם להוסיף שעות לאיזה מקצוע, אז שיהיה למדעים, לא לתנ"ך.

    1. אבל גם אי אפשר להתעלם מן הכמות הבלתי מבוטלת של מידע היסטורי נכון שיש בתנ"ך.
      ואולי בעצם כן אפשר. זה מה שה"פלסטינים" ותומכיהם עושים, והשמאל ממהר לחקות אותם כיום. אין ספק שזאת מטרתה העיקרית של תכנית הלימודים החדשה הזאת. כי לחזק את אהבת התנ"ך בלב התלמידים, ודאי שתכנית צולעת כזאת לא תצליח.

  8. ושוב פעם אנו מגלים שהימין הוא שום דבר וכלום!!! לא משנה מי שולט כמה מנדטים מקבלים מפלגות ימיניות בסופו של דבר מי ששולט בסדר היום במדינה הם אנשי שמאל!
    בזבוז של זמן להצביע למפלגות הימין כ"כ הרבה שנים ואפס מעשים העיקר לצאת בהצהרות בפייסבוק ולקבל כותרות בעיתונים זה הרי משרת את כולם!

    בשנות ה90 אוסלו היה טאבו אצל הימין. היום כשבנט מנסה לשכנע במילים אחרות שאוסלו זה מעולה הוא נחשב לימין קיצנוי

    אין מספיק אינטלקטואלים ימיניים שיכולים להשפיע כמו שיש בשמאל. לא ראיתי ושמעתי סופרים פעילים כמו עוז,א.ב יהושוע, גרוסמן וכו…מצד הימיני של המפה. המשפיעים ביותר הם חכ חזן וחכית רגב
    בושה!!!!

    1. אולי אם יתחילו לדבר עם נקודה בסוף משפט במקום לצווח עם סימן קריאה בסוף משפט העסק יהיה משפיע יותר מהפן האינטלקטואלי.

    2. הנה הוא הימין ה"אמיתי" – זה שמפיל ממשלות ימין ומעניק את השלטון לשמאל. אותו ימין שהביא עלינו את אהוד ברק אחרי שהפיל את בנימין נתניהו, ושהביא עלינו את ממשלת יצחק רבין אחרי שהפיל את יצחק שמיר. כי בשביל הימין ה"אמיתי" הזה – הימין הרציונלי הוא כמו הפלישתים של שמשון: "תמות נפשי עם פלישתים". הוא מוכן להביא להרג יהודים ולהרס המדינה היהודית – העיקר שהימין הרציונלי לא יוכל לשלוט. בגלל הימין הזה איבדנו את ממשלת שמיר וקיבלנו את ערפאת ואת מלחמת אוסלו והאינתיפאדה. בגלל הימין הזה איבדנו את נתניהו בקדנציה הראשונה שלו וקיבלנו את ברק שביסס בתודעת העולם את רעיון החזרה לקווי 1949. זה הימין של משה פייגלין, שיכול ללמד את פרס וביילין פרק בחתרנות. זה הימין שזורק לפתאים סיסמאות מנצנצות ואוטופיסטיות, וכך מחליש את המחנה הלאומי באיבוד קולות ובפיזור קולות. רק לחשוב מה היה קורה אילו הקולות שנזרקו לבנט-שקד ולכחלון היו הולכים לליכוד – איזה כוח היה לליכוד לשנות את מערכות המשפט והתקשורת.

  9. שתהיו בריאים עשיתם מד"ר נילי ואזנה קומיסר סובייטי. כאילו שהתוכנית שיש עכשיו היא הצלחה גדולה. אולי מישהי שהיא מרצה למקרא ולהיסטוריה של עם ישראל בימי בית ראשון רואה משהו בסיסי שאתם לא מבינים.

  10. לשון הרע על אחת מגדולי אוהבי התנ"ך במשרד החינוך. תתביישו לכם.

    1. יפה לך לכתוב תגובות מפרגנות על האשה שחסמה את דרכי באקדמיה כי הרגישה מאויימת. תשאלי סטודנטים שלה איך היא הפריעה לכל מי שהיה מוכשר ממנה.

    2. יש שבע אוניברסיטאות בארץ שמלמדות מקרא, ושבעים ושבע אוניברסיטאות ברחבי העולם שמלמדות מקרא, איך אישה אחת הייתה יכולה לחסום אותך לכל הרוחות? השיח כאן הפסיק מזמן להיות סתם שטחי והוא כבר הזוי מרוב פראנויה.

    3. מספיק שהאשה הזאת תוקעת אותך כשאתה כבר לקראת סיום הדוקטורט, אחרי שהשקעת שנים בכתיבת העבודה, ואומרת לך שידה הארוכה תשיג אותך גם אם תירשם לאוניברסיטה אחרת ותנסה לסיים את הדוקטורט שם. אין גבול לפחד של אנשים כוחניים ומרפקניים מאנשים מקוריים ויצירתיים.

    4. יוסי בכינור – אתה חי בסרט, אם אתה חושב שאשה אחת מחזיקה בכוח כזה. לכל אדם יש שטח מת כשהוא מנסה להסביר לעצמו את כשלונו הוא, ואין מי שיגאל אותו. אם היא 'תקעה' אותך כשאתה לפני סיום דוקטורט יש לזה הסברים אחרים. צא מן הloch שלך.

    5. משה בחצוצרה, כל הכבוד על התובנה הפסיכולוגית המעמיקה, שלא לדבר על הידע המקיף בסדרי אקדמיה. האשה הזאת, כמו אנשי אקדמיה אחרים המצטיינים ברדידותם, לא מחזיקה לבדה בכוח אלא היא חלק ממערכת כוחנית של "יד רוחצת יד". היכולת שלה להפריע לדוקטורנטים מוכשרים ממנה להשלים את הדוקטורטים שלהם נגזרת משיתוף הפעולה שלה עם אקדמאים מסוגה שנעזרים בה כדי להפריע לדוקטורנטים שלהם. היכולת שלך לפטור את העובדה שהיא 'תקעה' אותי כשאני לפני סיום הדוקטורט ב"הסברים אחרים" למרות שאינך מצוי בפרטי המקרה – מעוררת התפעלות ומקנה את התחושה שתוכל לכתוב יופי של דוקטורט בנושא LOCH אצל הגברת וזאנה.

  11. מדובר בתוכנית פוסט ציונית. גם בכירי ויוזמי הציונות סברו של יהודים קשר לחבל ארץ זה. אם התוכנית אמורה לשלול זאת אז זה ניסיון לפגוע בעמדה זו. ההצדקה לקיום מדינת ישראל הוא הקשר התנכי של היהודים לכאן. קיימים מספיק מימצאים ארכיאולוגיים התומכים בכך. מי שפוגע בקשר הזה , גם אם חלקים מהתנ"ך מיתולוגיים פוגע למעשה במדינה.
    שינוי בתפיסה ההסטוריוגרפית הינה מהותית ובודאי מחזקת את הרואים בנו קולוניאלים ושודדי אדמה.
    תחשבו על זה.

  12. כל הניסים והנפלאות קורים תחת שרביטו של בנט. כל הגועל האנטי ציוני והאנטי קיומי תחת שרביטו.

  13. מי שרוצה להציג את המסרים האוניברסליים של התנ"ך חייב ללמד את החומש ואת עשרת הדיברות כמו גם את הנביאים. מה לעשות והמוסר ה"אוניברסלי" הוא הוא המוסר היהודי שמקורו בתנ"ך. פרידריך ניטשה העריץ את התנ"ך היהודי ורחש בוז כלפי הביבליה הנוצרית. ערכי המוסר של העולם המערבי מבוססים על התנ"ך שלנו. ללא התנ"ך שלנו המערב יתמוטט. זה כבר מה שמתרחש במדינות האיחוד האירופי המתבוסס בתרבות הפוליטיקלי קורקט ובהתבטלות בפני האסלאם.אלא מה? התנ"ך הוא גם הקושאן של העם היהודי על ארץ ישראל. והדת היהודית היא גם הלאום היהודי. תופעה יחודית. ואת זה השמאל מעוניין למחוק בדרך אל מדינת כל אזרחיה. השמאל בישראל לא רוצה שהציבור בישראל יבין זאת ומנהל בימים אלה את הקמפיין של ה"הדתה". ולשם כך הוא רוצה לנתק את הקשר בין העם היהודי לבין התנ"ך ולחתור אל "המסרים האוניברסליים" כאילו הם מהאו"ם. השמאל בישראל הפועל כפרוקסי של השמאל המערבי חותר בדיוק אל היעד הזה. והכל במימון האיחוד האירופי וסורוס מצד אחד ושל האסלאם הוואהביסטי מצד שני. ולא זו לא תורת קונספירציה כי מזה עשורים הסעודים והקטארים שופכים מאות מיליוני דולרים על האוניברסיטאות ועל מכוני המחקר באירופה ובארה"ב. הם מעצבים מחדש את המיינדסט של בני המערב במאבק מתמשך על עיצוב התודעה. זו הסיבה שמצביעי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב הפכו לאחרונה לגורם עויין לישראל כי השמאל המערבי והאסלאם הפכו לכלים שלובים.

  14. את מי זה בכלל מעניין מה קרה כאן לפני 3000 שנה?
    הגיע הזמן להפסיק עם השטויות הללו

  15. חושבים שאנשי האקדמיה עם תארים מפוצצים הם תמיד חכמים וצודקים. אך לא. ללא תנ"ך אני מצדד בזכות השיבה וחזרתנו ופיזורינו בעולם. על מה ומדוע אנו נלחמים להיות כאן. להשאר כאן. לשפוך את דמינו כאן. התנ"ך הוא המסד עליו אנו נשענים. השמאלני והסוציאליסט יגאל אלון אמר פעם: "עם שאיננו יודע את עברו, עתידו לוט בערפל". מספרים על נפוליון כאשר חזר מכיבושיו ועבר ברחוב בפריס שמע קולות בכי. נכנס למקום וראה אנשים יושבים על הקרקע קוראים מספר צועקים ובוכים. כאשר שאל לפשר המעשה עהו לו שאנו בוכים על חורבן בית המקדש שלנו. שאל נפוליון איפה ומתי זה קרה. ענו לו. בירושלים לפני כאלפיים שנה. נפוליון היה המום. לפני אלפיים שנה ואתם עדיין בוכים??? והוסיף, אין סיכוי שמישהו יוכל להשמיד אתכם. עם זכרון כל כך ארוך ודביקות בהיסטוריה שלכם….

    1. זה הבעיה בימין המשיחי. הם מוכנים לפרק את המדינה אם כולם לא יסכימו אותם. אם מוכנים לאשר את כל ההנחות של שונאי ישראל ולהציג כנגדם את השקפתם ההזויה ואין בילתה. הם מוכנים לפגוע בשמה של המדינה בשביל להוכיח לשמאל שהוא "צבוע". כמו לי את ציפי חוטובלי שצעקה פעם על שמאלנית אחת שהשמאל בקום המדינה ביצע הרבה יותר פשעי מלחמה מאשר הימין. באמת תודה רבה לך ציפי טמבלולי, ללא ספק הכרעת את הגברת.

  16. הצבענו בנט וקיבלנו שמאל קיצוני.
    בתנ"ך, באזרחות, בתרבות יהודית-ישראלית ועם מנכ״ל משרד שמאלני מראשי ׳קרן אברהם׳.

    בנט חזק בדיבורים וחלשלוש במעשים.

    1. מה זה חשוב במה בנט חלש או לא, העיקר שיביא מנדטים.
      מה הוא יעשה במנדטים? למי איכפת, העיקר שיביא מנדטים
      האם אנחנו מקשיבים לכל מה שהוא אומר? מה זה חשוב? העיקר שיביא מנדטים.
      שיעשה בהם מה שהוא רוצה. אזרחות יהדות מתקדמת (רפורמים) תורה משובשת. (גם במשפטים לא התקדמנו במיוחד, לא כ"כ באשמת שקד, לא שמעתי את בנט נאבק איתה.)
      העיקר ה-מ-נ-ד-ט-י-ם לשימושו הפרטי של בנט.

  17. ציטוט מהכתבה:
    "אנחנו מנתקים עכשיו את הקשר בין ההיסטוריה של עם ישראל ובין התנ"ך", אמרה, וטענה כי "הראייה של התנ"ך כאיזשהו בסיס להיסטוריה של עם ישראל היא ראייה מאוד צרה ומאוד חד-ממדית".
    טענה מוזרה מאד בהתחשב שבתנ"ך מופיעה ההיסטוריה של עם ישראל (שפרטים רבים ממנה כמו עשרת המכות ומסעות בני ישראל במדבר נתמכים בממצאים ארכיאולוגיים)
    ובכלל, מה את עושה כאן? היות שהתנ"ך הוא ה"קושאן" של עם ישראל על ארץ ישראל, (עייני בבראשית א' א' פירוש רש"י) והיות שלפי דברייך התנ"ך לא קשור להיסטוריה שלך, את מוזמנת להסתלק למדינה אחרת, ולהשאיר לנו להסתדר בעצמנו עם הקשר בין התנ"ך לבין ההסטוריה שלנו.

  18. לי זה נשמע כמניפולציה של ערוץ 10, עם מידע מקוטע וסתירות פנימיות.
    לא שאני מזדהה עם השינוי, אבל לפני כן כדאי לבדוק מה באמת יש בו ומה לא…

  19. אתמול הגיבה ד"ר נילי ואזנה על הראיון שלה לעמרי מניב, זה היה במסגרת דיוני אחת הועדות בכנסת בנושא ה"הדתה" והעמותות. כמדומני, שהמראיין – ישב אף הוא בישיבת אותה ועדה. היא אמרה לו בפניו, שהוא ערך את דבריה על מנת שיתאימו לאג'נדה שלו. ואף היא הצרה על כך שהיקף השעות המוקדשות ללימוד תנ"ך בחינוך הממלכתי – הוא מועט ואינו מאפשר למידה משמעותית תרתי משמע. כ- 60 פרקים מתוך 929 – על מה נוותר?

  20. איך יתכן שבמדינה היהודית היצירה האלמותית היהודית עליה מבוססת התרבות המערבית כולה תהפך לנושא זניח?

    מדינת ישראל צריכה לההפך לאבן שואבת – למרכז עולמי ללמוד התנך בשפתו המקורית, ולסיורים מאורגנים בארץ התנך.

    כל צבר יהודי יצטרך להוכיח בקיאות מינימלית בתנך.

  21. התנך הוא פנטסטי. איך ממחישים אותו. כמו שעשו הנוצרים מחגורת התנך הניפלאים. הם מכניסים אותו לכל חור לכל שיר. הם חיים תנך גדלים עליו מיתחנכים עליו מהגן עד האוניברסיטה כולל שם . הם חיים אותו בבית . הם מקימים אותו לתחייה בשירים בתרבות באומנות והם מבינים שהפנטזיה היא היא החשובה כי הם בני המאה 21. המודלים האשכנזים לא מתאימים לישראל. לא החילוני והשמאלני ולא הדתי. עדות המיזרח בארצות ערב היו מודרנים תנכיים עיבריים. דומים לאורח החיים של נוצרים אלה. המשמעות לשים דגש על הפנטזיה ובעיקר הנבואה. דרכו של השבט האשכנזי זה דרך הכהונה. הם לא הבינו מה שהנוצרים הבינו. שהנבואה היא התנך לא הכהונה. הם אוהבים את הנבואה ומבינים שהיא החשובה. בשונה מהמודלים בארץ.
    את התנך צריך להקים לתחייה ולהמחשה בכל הדרכים האפשריות. הוא סיבת חזרתנו הבייתה. באנו לכתוב את הספר האחרון בתנך. למרבה הפלא שמו כמו זה של הברית החדשה. היתגלות. אבל שונה לגמרי ממנו. לא היתגלות ישו אלא היתגלות אלוהים בעולם כולו. היתגלות העל טיבעי התנכי העיברי הלאומי. הופעת שליחים מלאכים ומיסטיקה אדירה והחזרתה לחיינו. הופעת הנבואה בחזרה ממש כמו התנך העיברי. הופעת הצופים המתריעים בשער. החזרת האל לאדמה זו לחגורת התנך המוארת.

  22. הבעיה היסודית יותר היא שבנט ממנה אנשים מהזרם הדתי לועדות בחינוך הממלכתי בעוד שאין שום סיכוי בעולם שהוא ימנה חילוני לועדה בחינוך הממלכתי-דתי. לכן, כל עוד המצב כזה, המינוי של ועדות מקצועיות לחינוך הממלכתי צריך להיות רק של אנשים חילונים. לא יתכן שכל ועדות המקצוע יהיו מאוכלסות באנשים מזרם פוליטי אחד.

    1. הדתיים שבנט ממנה הם דתיים מהסוג של בנט: דתיי מחמד של הרפורמים והשמאל.