המסר של טראמפ במזרח אירופה: הלאומיות תנצח את חורבן הזהות

נאומו של טראמפ בבירת פולין מצביע על כיוונים חדשים במדיניות החוץ האמריקנית ומכוון גם לאזניים ישראליות. אבל בתקשורת הישראלית לא תשמעו על כך

"הביורוקרטיה הממשלתית מוצצת את לשד העם". טראמפ בוורשה | צילום מסך

לפני עשרה ימים, במסגרת ועידת ה-G20, השמיע נשיא ארה"ב טראמפ נאום בוורשה, בירת פולין. היום מבקר ראש הממשלה נתניהו בהונגריה. הדגש שבוחרים שני המנהיגים לשים על מזרח אירופה בימים אלה אינו מקרי. נאום טראמפ, בסופו של דבר, לא זכה לתשומת הלב הראויה בישראל. זה היה נאום מכונן. הוא לא התרכז רק ב-G20 ובמשא ומתן עם פוטין. לפני שהגיע להמבורג הבוערת באש המהומות האנרכיסטיות, הוא שם דגש מיוחד על פולין. ושם, במרכז ורשה, ליד האנדרטה לזכר המרד הפולני באוגוסט 1944, הוא נשא נאום חשוב מאין כמותו, ונדמה שהנאום היה מכוון גם ללבם ותודעתם של הישראלים.

טראמפ דיבר על האיום המרחף היום על המערב ועל ערכי החופש והאמונה שלו מצד שני אויבים עיקריים. שני האויבים מייצגים את העולם הטוטליטרי השטני של העבר, ולשניהם יש המשכיות גם היום בדמות הטרור האיסלאמיסטי. הוא מצא בוורשה את המוקד של התכנסות שני הכוחות האלה – האחד, הקומוניזם המרקסיסטי הסובייטי; השני – גרמניה.

"היבשת הזאת לא צריכה להתעמת עוד עם האיום של הקומוניזם", אמר טראמפ. "אבל היום אנחנו במערב, ואנחנו חייבים להגיד שישנם איומים חמורים לביטחוננו ולאורח חיינו. אתם רואים מה מתרחש שם. אלה איומים. נתמודד איתם. ננצח… (היום) מאתגרת אותנו עוד אידיאולוגיה דכאנית – אידיאולוגיה השואפת לייצא טרור וקיצוניות בכל העולם. אמריקה ואירופה ספגו מתקפות טרור אחת אחרי השנייה. נשים לזה סוף".

טראמפ התחבר לאיומים של היום על ידי חזרה להיסטוריה הפולנית. הוא הזכיר את גבורת פולין כשבלמה את התפשטות הצבא האדום המהפכני ב-1920, והתמקד בקרבות ההרואיים של הפולנים ב-1944 סביב שדרת ירושלים בוורשה. היו הרבה מעשי גבורה במרד ההתאבדותי הזה של הפולנים נגד הגרמנים, אך טראמפ בחר בהתרחשות נקודתית אחת סביב שדרת ירושלים. ניתן להניח שהתמקדותו באירוע הזה דווקא נובעת מסמליות השם.

דקות ארוכות הוא התמקד בתחום הגיאוגרפי הזה של המרד הפולני בוורשה, שעה שהרוסים וצבאותיהם האדירים צופים מנגד ומשאירים לגרמנים להשמיד את הבירה הפולנית על בתיה, תושביה ותפארתה. "מעטים הזיכרונות שהם חדים בבהירותם מזכרם של אלה שנפלו כדי לבנות את מעבר שדרת ירושלים ולהגן עליו", הוא אמר.

טראמפ הזכיר שמחנות המוות אמנם היו על אדמת פולין, אך מי שביצע את השואה היו הגרמנים. הוא שם דגש על מיליוני הקורבנות הפולנים, אך לא שכח את מיליוני היהודים "אזרחי פולין". גם כאן, הוא עשה זאת בכוונת מכוון כדי להזכיר מי ביצע את הפשעים ומי היה קורבן שגם נלחם בתוקפן.

דווקא בישראל נמצא הריכוז הגדול ביותר לקילומטר מרובע של אינטלקטואלים, פרופסורים ועיתונאים שמנסים להעביר את נטל האשמה של השואה מגרמניה לפולין. להעמיד את השואה בהקשר רלטיביסטי, בתוך רשימה ארוכה של מעשי ג'נוסייד מכוש ועד ארמניה. טראמפ העניק תמיכה לעמדת הפולנים שמתקוממים נגד ההגדרה "מחנות ההשמדה הפולנים". ההתייצבות לצד פולין, בלב ורשה, היא זעקת קרב למען הדמוקרטיה והלאומיות ונגד הטוטליטריות הרודנית החדשה.

"האמריקנים יודעים שברית חזקה בין אומות עצמאיות, חופשיות וריבוניות היא ההגנה הטובה ביותר על החירויות שלנו ועל האינטרסים שלנו", אמר, תוך הדהוד של רונלד רייגן והתרסה נגד האידיאולוגיה החדשה של אובמה ואנגלה מרקל, החותרת לטשטש גבולות ולבנאם כל בעיה המאיימת על עמים וארצות ריבוניות. אפשר לקרוא לזה ממשלת הכוח הרך. הנשיא הקודם אובמה והקנצלרית אנגלה מרקל שוללים את ערכי היסוד של תרבות המערב, אף כי דאגו להופיע יחד בדיון פומבי בברלין לפני כחודשיים, שם דנו כמובן ב"דמוקרטיה". הם שוללים את ערכי החופש והריבונות בשם היחסיות התרבותית, שמתכחשת לאיום של הרדיקליזם האיסלאמיסטי.

המעניין הוא שטראמפ מנה דווקא בוורשה אויב נוסף, לא פחות מסוכן, המאיים על הציוויליזציה המערבית, וזהו דווקא איום פנימי. "ההתפשטות הבלתי פוסקת של הביורוקרטיה הממשלתית, שמוצצת את לשד החיוניות והעושר של העם", היא אויב לדעת טראמפ.

נאום ורשה של טראמפ אמור להיות שווה בערכו לנאום קהיר של אובמה ביוני 2009. עולמו של אובמה היה עולם של פייסנות כלפי הטרור האיסלאמ. עולם ללא גבולות, שבו למסתנן הבלתי חוקי יש יותר זכויות מלאזרח המדינה.

הבעיה בנאום הגדול היא הנואם. היו ששיבחו את הנאום ותכניו, אך פקפקו אם הנשיא עצמו יזכור מחר בבוקר את משמעויותיו. זאת כיוון שטראמפ התחיל את כהונתו בנאום ההשבעה שלו כמעין נביא רטרו של ניאו-בדלנות, עם הסיסמה "אמריקה תחילה". סיסמה זו הוחלפה כעת בסולידריות של אומות המערב החופשי נגד איום של טוטליטריות רודנית חדשה, שקנתה לה בעלי ברית בלב המערב.

זוהי פולין לעומת גרמניה, שעברה הנאצי וההווה שלה מבטאים שאיפה לחורבן הזהות הלאומית וערכי החופש. מרקל ושותפיה הסוציאל דמוקרטים בהנהגת זיגמר גבריאל מבטאים אידיאולוגיה טרנס-לאומית, שאיננה אלא שלילת הריבונות הדמוקרטית של העמים השונים. אפשר להבין את הגרמנים: זהותם הלאומית ובמידה רבה התרבותית נחרבה; הם היו רוצים לראות את כל עמי המערב מתפוררים באותה צורה.

ישראל היא האומה השנייה המסמלת את התודעה הלאומית, הדמוקרטית. זוהי הסיבה למתקפה הבלתי פוסקת של ממשלת "הכוח הרך", משטר התעמולה האגרסיבית ורצח האופי הקולקטיבי נגד מדינת ישראל והחברה הישראלית. הבה נודה: הפרו-גרמנים בתוכנו שוללים את הריבונות והזהות הישראלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. א. יש עדויות רבות על פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים והרגו יהודים בשמחה רבה. אמנם את השואה ביצעו הנאצים, והנטל שלה מונח על כתפי גרמניה, אבל בואו לא נשכח שהפולנים לא היו אוהבי ישראל, (וזאת בלשון המעטה,) לא לפני השואה, ולא במהלך השואה. אחרת, היינו מזכירים את הפולנים בנשימה אחת עם ההולנדים.
    ב. זה לא בדיוק שסיסמת הבדלנות של טראמפ הוחלפה בסיסמת הסולידריות. הסולידריות היא סוג של "אויבו של אויבי הוא ידידי". אולי גרמניה וצרפת לא מעניינות אותו כרגע, אבל אם ע"י דיקלום סיסמאות סולידריות הוא יצליח להשיג את שיתוף הפעולה שלהן נגד הטרור הקיצוני, שהוא האויב האמיתי, אז זה מה שהוא יעשה. כמו בהישרדות- אתה כורת ברית בתוך השבט, וכשאתה ובן בריתך נשארים אחרונים, אתם הופכים למתחרים מרים. זה מה שעשוי לקרות עם טראמפ ומדינות אירופה.

  2. אין סתירה בין אמריקה תחילה לבין ברית המבוססת על לאומיות.

  3. בס"ד
    הפולנים לא שונים משאר עמי אירופה. בשנאתם ליעקב/ישראל.
    איתרע מזלם והגרמנים בחרו להקים שם את מחנות ההשמדה. אך אי אפשר לנקות בגלל זה את הפולנים.
    להונגרים יש את אנדרטת הנעליים שמזכירה את מעשי ההונגרים שירו למוות ביהודים על גדת הנהר לא לפני שחלצו את נעליהם – חבל על הנעלים……

  4. מאמר מצויין, כל עוד מתייחסים לטראמפ כמנהיג ולא ליצן
    לצערי מדובר באיש עשיר בוגר ריאלטי שמתמחה באירגון תחריות יופי.

    1. למה לצערך? לשמחתך. כך יש לך תירוץ מושלם להתעלם מכל מה שהוא אומר – מפני שהוא עשיר (אכן, פשע נורא) והיה מנחה ריאלטי ומארגן תחרויות יופי.
      מה לעשות, לא כל אחד יכול להיות בעל עבר מפואר כמו אובמה המהולל – בוגר מדרסה באינדונזיה, עובד סוציאלי עם פושעים בשיקגו, וידידם של הטרוריסטים מ"מחתרת החזאים" הידועה לשמצה. אכן, רקורד מופלא. זה באמת סייע לו להגיע להישגים בלתי רגילים : רצח עם במזרח התיכון, הפיכת איראן לאימפרית טרור בלתי ניתנת לעצירה, ומעל לכל תכנית אובמהקר הנהדרת, שמוודאת את שקיעתו של הממשל האמריקני לתוך בור חסר תחתית של חובות. איפה ישנם עוד אנשים כמו האובמה הזה?

  5. בושה אמנון לורד.
    הפולנים וכלל האירופאים ביצעו במו ידיהם את השואה וזה המשך של אנטישמיות ופוגרומים רבי שנים שביצעו לאומי אירופה המגוונים כמו פוגרום קישינב וכו.
    טרמפ פוליטיקאי ונא אל התלה באילנות גבוהים של מוסר רלטיביסטי או אבסולוטי בקשר לאלה שהרגו יהודים. גם לא אינטלקטואלים מאשימים את כלל האירופאים ולא רק את הגרמנים.
    וזה בסדר שתהיה לאומיות אבל מדוע זה כרוך בניקיון כפיים של הפולנים?
    אמנון, דהרת קדימה מדי ובעצם יצאת מכחיש שואה. אתה אם כך לא שונה מהשמאל הקיצוני שמסיר מעורבותו של חגמין אל חוסייני…
    שמע זה נכון שלא צריך למחוק את הלאומיות אבל מדינות אירופה אחראיות כולן להצלחת השואה ולא רק היטלר.

  6. בגדול אני מסכים איתך. אבל תדע לך שמי שפעל להסרת האשמה מפולין בפרסומים הרשמיים של יד ושם מעל כל אחד אחר היה יו"ר הכנסת לשעבר מטעם העבודה – שבח וייס בסוף שנות ה-90, ולא לחינם הפולנים גמלו לו בהענקת העיטור האזרחי הגבוה ביותר בפולין. ישנם היסטוריונים רבים העוסקים בשואה שיודעים להעיד שהאנטישמיות הפולנית ברטוריקה ובמעשים לא חדלה גם בשעת השמדת היהודים, ויש להם עדויות מחרידות רבות על הפולנים, אבל כאמור הוחלט להצניע את הסיפורים האלו.

  7. הגרמנים רוצים רייך כי הם רוצים רייך וזוהי משאלת ליבם הכמוסה מאז איחוד גרמניה לפני כ-150 שנה. הם רוצים להחריב את הזהות התרבותית והלאומית של העמים סביבם במסגרת הקמת הרייך, להבטיח שהלאומיות האירופית תתקל בפחות התנגדות מצד הנציונליזם העממי האירופי.

  8. נכון שהאירופאים היו אנטישמים.והשתתפו בשואה.
    אבל ללא גרמניה הנאצית.
    מאוייהם ורחשי ליבם לא היו מקבלים ביטוי.
    גם הרוסים שנאו יהודים ועדיין לא הקימו מחנות השמדה.ששם מחוסלים בגז.ונשרפים במשרפות.
    והם לא הכריזו על פתרון סופי.

  9. חשוב מאוד מאוד לשים לב לכוונותיו הנסתרות של טראמפ , מי שעוקב אחריו ומבין אותו באמת יודע שלאיש באמת בוער עולם טוב יותר , עם הערכה לכל אדם וכל אומה וביטחון לכולם . אך לא שייך לומר את האמת בפנים לאף אחד העיקר הם רוח הדברים ולא הדברים עצמם .