סקנדינביה זה שם: מתברר שמדינת רווחה עולה כסף. והרבה.

כדי להוציא כמו מדינה סקנדינבית חייבים קודם כל להכניס כמו מדינה סקנדינבית, ואין דרך לעשות את זה בלי למסות גם את העובדים העניים ביותר

מס כבד על העניים ביותר | ניקי קלוין/פלאש90

יום אחרי היבחרו ובעודו שיכור מניצחונו, הכריז ראש מפלגת העבודה הטרי ואיש ההון שלטון אבי גבאי ש"מדינת הרווחה" היא לא מילה גסה. המילה הלא גסה הזו מצדיקה תגית משלה באתר של שלי יחימוביץ', וזהבה גלאון משוכנעת שהדרך היחידה להתקיים בכבוד היא, ניחשתם נכון, באמצעות מדינת רווחה. בכלל, נראה שמדינת הרווחה היא משאת נפשו של השמאל הישראלי ואף של רבים בימין, כאשר המודל הסקנדינבי תמיד מצוטט כאידאל. אך האם מישהו מהתומכים בה מבין בכלל איך היא בכלל עובדת?

בשבוע שעבר הרצתה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, על מצב הכלכלה הישראלית והאתגרים העומדים בפניה. באולם נכחו בערך 200 אנשים, רובם צעירים, משכילים וקרייריסטים. כולם בדרך המהירה להיות עמוק בחלק בצד הנכון של מעמד הביניים או בעשירון העליון עצמו. חלקם כבר שם.

הנגידה ציינה כמה עובדות על ישראל והעבירה את שקפיה על מי מנוחות, עם הערה פה ושם, עד שהטילה בלא יודעין פצצה ענקית: "ההוצאה האזרחית של ממשלת ישראל היא הכי נמוכה במערב". הקהל לא יכול היה להיות מופתע יותר אם היה מדובר בפצצה אמתית. הלחישות התגברו לקריאות שכמעט הפכו לצעקות רגע לפני שהנגידה הוסיפה ביובש: "וגביית המיסים גם כן נמוכה יחסית". לקח כמעט דקה עד שהאולם נרגע מספיק כדי לשמוע אותה שוב.

סיבת הכעס של הקהל הייתה ברורה: מדובר באנשים העובדים קשה, מרוויחים טוב אך לא מעולה, ומעבירים סכומי כסף גדולים לממשלה. והנה מגיעה קרנית פלוג ואומרת שלא רק שלא משקיעים בהם, זה בגלל שהם כלל לא משלמים מספיק. גם שוויון הנפש של פלוג ברור: מבחינתה ברור שהממשלה לא משקיעה בגלל שהמיסים נמוכים מדי. זו העבודה שלה לדעת את זה. אז מי צודק? ובכן, שניהם.

ההוצאה האזרחית היא מדד פשוט לכמה המדינה מוציאה על שירותים שונים לאזרח. מדינת ישראל בתחתית המשקיעות באזרחיה:

מדינת ישראל בתחתית רשימת המדינות המשקיעות באזרחיהן. מקור: בנק ישראל

 

גם כשזה מגיע לנטל המס, מדינת ישראל נמוכה משמעותית מהנטל הממוצע במדינות המפותחות:

הפתעה: נטל המס על שכירים בעלי הכנסה נמוכה הוא מהנמוכים בעולם. מקור: בנק ישראל

אם כך, איך יכול להיות שרבים במדינה מרגישים שהם משלמים מסים גבוהים במיוחד? כי גם זה נכון: התרשים המראה את הנטל הנמוך מטעה. הוא מסתיר בתוכו אי שוויון בגביית המיסים, ואם הרגשתם עומס בנטל המס כנראה שאתם בצד הלא נכון שלו. במדינת ישראל שלושת העשירונים העליונים משלמים מעל 96% ממס ההכנסה במדינה וכמעט 80% מתשלומי ביטוח לאומי. לא מדובר במיליארדרים: ההכנסה הממוצעת בעשירון התשיעי, לדוגמה, היא קצת יותר מ-18 אלף שקל למשק בית, בשקלול משכורת של שני הורים. עשירונים 1-7 לא משלמים מיסים על הכנסה כמעט בכלל.

כאן טמון הבדל קריטי בין מערכת המיסוי הישראלית למערכות הסקנדינביות: בעוד אצלנו נטל המס נופל כמעט כולו על מיעוט קטן, במדינות הרווחה המפורסמות המיסוי המשמעותי מתחיל מהשקל הראשון. בשבדיה לדוגמה, יש מס של 31.42% מהשקל הראשון למשכורת ומס הכנסה שמתחיל במחצית המשכורת הממוצעת. בדנמרק. אם נתרגם את המערכת הזו לישראלית, נקבל ששכיר עם עלות מעסיק של 6,000 ₪ מרוויח בערך 3,700 שקל בנטו.

מצבם של השכירים בדנמרק טוב יותר, אך רק במעט: לאחר מס אחיד בגובה 8%, נגבה מהשכירים מס הכנסה בשתי מדרגות (5.83% ו-20.83%). מיסים מקומיים משתנים בטווחים בין 31%-43% נגבים החל משכר הגבוה רק במעט מהמינימום. כך, הישראלי ההיפותטי שלנו ימצא את עצמו עם כ-4,000 שקל בבנק מתוך עלות מעסיק של 6,000 שקל, אילו היה חי בדנמרק. אבל נראה שבזה הפוליטיקאים החברתיים יתקשו לתמוך.

כמה נשאר בכיס ממשכורת של 6,000 ש"ח: ישראל, שבדיה, דנמרק

אך מה לגבי מיסים אחרים? רבים מאלה מתומכי מדינת הרווחה דורשים לממנה באמצעות העלאת מס החברות, הנחשב (שלא בצדק, אך זה לפעם אחרת) כמס על עשירים. גם כאן, מסתבר, מדובר במצג שווא: מס החברות בדנמרק ובשבדיה עומד על  24.5% ו-22% בהתאמה, פחות מ-25% הנגבים בישראל. המע"מ, ששנוא כל כך על הפוליטיקאים ה"חברתיים" בישראל כי הוא משולם על ידי כלל האוכלוסייה ולא העשירים בלבד, עומד שם על 25% עם כמה פטורים, הרבה יותר 17% מס הקיים בישראל.

הסיכוי שלנו להיות מדינת רווחה ברמתן של שבדיה ודנמרק נמוך עד אפסי מהרבה סיבות. אך דבר אחד שחייבים להכיר בו מי שחולם על מדינת רווחה בניחוח סקנדינבי, הוא העובדה הפשוטה הבאה: כדי להוציא כמו מדינה סקנדינבית חייבים קודם כל להכניס כמו מדינה סקנדינבית, ואין דרך לעשות את זה בלי למסות גם את העובדים העניים ביותר. את האמת הפשוטה הזו אף פוליטיקאי או פוליטיקאית משמאל לא יגידו בקול. מדינת רווחה הם רוצים, אבל אין להם שום מושג איך עובדת מדינת רווחה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 תגובות למאמר

  1. טוב שאתה מציג את מורכבות ההשוואה לסקנדינביה, אולם חבל שלא הלכת עוד שלב ושקללת את ביטוח לאומי, שהוא (או לפחות חלקים ממרכיביו) מעין מס הכנסה נוסף, ואני בטוח שגם בסקנדינביה ישנן מקבילות מס לביטוח הלאומי.
    בנוסף, מקובל לשקלל את הכנסת העשירונים לאחר מס ולאחר ההכנסות מהעברות שונות (למשל קיצבאות ביטוח לאומי) שהן מאוד משמעותיות בעשירונים התחתונים.

  2. כדאי להשוות גם את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה.
    מיסוי אפשר לגבות ממי שעובד ומכניס.
    בישראל יש שכבות שלמות של עניים שלא מכניסים (לפחות מבחינת המדינה- הם לא מדווחים): נשים ערביות, אברכים. ומסיבות אחרות לגמרי- חיילי חובה.

  3. את עיקר הכנסות המדינה משלמים העצמאים הקטנים לביטוח הלאומי!
    ואידך זיל גמור…

  4. שאלה: האם המיסוי כאן כולל פנסיות?
    עד כמה שזכור לי באירופה נהוג לכלול במיסוי, לצד ביטוח לאומי שאינו ביטוח, גם את הפנסיה, שאיננה חסכון. הרי כסף שהולך לפנסיה הוא לא כסף שלנו; ההחזר הוא אמנם פונקציונה עולה מונוטונית של ההכנסה הצבורה במהלך הקריירה, אבל יחס ההחזר הוא ממש לא לינארי; גם הגיל בא בחשבון, כך שנשים מקבלות יותר; ואם אדם נפטר חו"ח בגיל צעיר יחסית – משפחתו תראה מעט מאוד מהכסף. תכונות אלו ודומות הופכות את הפנסיה למעין שירות ממשלתי, בדומה מאוד לביטוח הלאומי, וככזה צריך להסתכל עליו כמס. כשמשווים מיסוי, משום מה שוכחים לציין שבאירופה הפנסיה היא חלק מהמס ובארץ היא לא, מה שמקפיץ בחדות רבה את שיעור המס האמיתי בארץ.

  5. שכחת משהו מאוד חשוב, שוויון כלכלי.
    בישראל יש פערי הכנסה גדולים הרבה יותר מאשר בסקנדינביה, ההפרש בין העשירון השני לשביעי בשבדיה אינו גדול ולכן גם יכולתם לגבות מס מעשירוני הביניים.

    אי השוויון בישראל מצמצם מאוד את בסיס המס. להשוואה שלך למשפחה שמרוויחה בישראל 6000 שקלים ואחרי מסים סקנדינביים תשאר עם 2000 אין מקבילה סקנדינבית במציאות.

  6. יש אבל בעייתיות מסוימת בכתבה, כי שכר המינימום במדינות סקנדינביות גבוהות בהרבה מאשר בישראל כך ששם אפשר לחיות גם אחרי ניכוי מסים משכר המינימום לא כן בישראל. בכל מקרה אי שוויון בישראל גבוהה מאוד ביחס למדינת oecd גם בהתייחס לשכר הנטו ולא רק לשכר הברוטו.

  7. החשבון קצת שונה מהמוצג. 1 שקל = 2.27 קרונות. מערכת המיסוי השוודית גובה 0 מס עד הכנסה של 18000 קרונות היינו כ 7000 שקלים. החל מסכום זה גובים 7% מס הכנסה ו24% מס עירוני עד סכום מאוד גבוה. סה"כ 31%.
    הכנסה ממוצעת בשוודיה גבוהה יחסית לישראל ופערי השכר נמוכים יותר.
    אם תחשבו גם את מיסים עירוניים שמשלמים בישראל תראו שבשוודיה משלמים פחות.
    אין לי נתונים על מס בריאות וביטוח לאומי אבל אם המיסוי כולל את השניים המצב כאן יותר גרוע.

  8. לפני שמחלקים כסף.שהמדינה תדאג לטיפוח הפריפריה.כך התושבים לא יברחו ממנה.
    וכן תושבים מהמרכז שירצו לחפש אופציה זולה יותר
    יוכלו לעבור לפריפריה.ולקבל תנאים הולמים.
    בנוסף הממשלה צריכה להוזיל את מחירי הדיור.
    בשכירות.ומכירה.וזה בוודאי אפשרי.
    דוגמה אחת.יש רבבות דירות שיש בהם עסקים
    והם תלויים באישור העירייה שמתחדש מידי פעם.
    ולכן העיריות יכולים ליזום הוצאת העסקים מהדירות
    בשיתוף בעלי העסקים .ונתינת תמריצים.
    מדובר בשישים אלף דירות בארץ.
    בנוסף שהממשלה תוזיל את כל המחירים במשק.
    זה מה שחשוב באמת.

    1. שהמדינה תדאג, שהממשלה תוזיל, שהמדינה תעשה. איזה הגיון הפוך! שהמדינה תתערב כמה שפחות, תקח כמה שפחות ותתן כמה שפחות, ולאזרחים ישאר כמה שיותר כסף לדאוג לעצמם כרצונם ולא דרך אינספור מנגנונים שבטוחים שהם עושים את הדבר הנכון, אבל בנתיים רק לוקחים כסף לטובת המנגנון עצמו והטעויות שהוא עושה.
      מה שחשוב לכל אזרח זה מה שחשוב לו באמת.

  9. שכחת להכניס לחישובים את כמות הכסף השחור . בניגוד לישראל, מדינות סקנדינביה הן הומוגניות והאזרחים הם בעלי ערכים דומים של אזרחות טובה ותשלום מסים. אצלנו יש אוכלוסיות שאינן מזדהות עם המדינה, וגם לא עם תשלום מיסים. מענין אם מישהו פעם בדק ( זה קשה) כמה כסף שחור מסתובב בחברות החרדית והערבית, שנחשבות לעניות ביותר בחברה הישראלית, ואינן משלמות מיסים? כאשר בסקנדינביה שיעור המוסלמים יגיע ל-20% -30% הן כבר לא תוכלנה להיות מדינות רווחה

  10. הבעיה האמיתית היא שירות המדינה.
    כל ההצדקה של המדינה לגבות מיסים, היא כדי להחזיר אותם לאזרחים בצורת שירותים.
    אתר מידה היקר, אנא בדקו כמה אגורות מכל שקל מגיעות בחזרה לאזרח, וכמה "נדבקות" לצינורות בדרך, דהיינו- עובדי שירות המדינה?
    עובדי המדינה- עובדים אצל כל אחד ואחד מאיתנו, ומתייחסים אלינו כאל טרדנים.
    וגם אלה שעושים את עבודתם ברצינות, כמה מהעבודה שלהם אכן נחוצה???
    רשות האוכלוסין וההגירה קיבלה תקציבים כדי להיערך בזמן לדרכון הביומטרי, והנה- הוכיחה בשידור חי את חוסר היעילות של שירות המדינה.
    התקציבים שהרשות קיבלה נוצלו לדברים שלא קידמו את המטרה.
    וכך זה בכל משרד ממשלתי.
    לצמצם למינימום את שירות המדינה, ולהכניס לתקציב המדינה מרכיב של תגמול על שביעות רצון האזרחים.
    כששירות המדינה ירצה באמת לתת שירות לאזרחים, פתאום נראה איך המיסים באורח פלא חוזרים אלינו בצורת שירותים.
    כל עוד שירות המדינה מעוניין רק לרפד את עצמו ולהשמין, אחוזים ניכרים מהמיסים שאנו משלמים – מממנים את הריפוד והשומן המיותר.

  11. מאמר לוקה בחסר – בחלק של המיסוי מתייחס רק למס הכנסה ולמע"מ. מה עם ביטוח לאומי? מה עם כסף שחור? מה עם מס הון? מה נכלל בחישוב של המיסוי? אם באים להשוות, צריך להתייחס לכל נטל המס ולא רק לחלקים ממנו כדי לקבל תמונה אמיתית.

    מייצג מאמרים רבים באתר הזה, שאכן נשענים על עקרונות נכונים – אבל מקמצים בהשקעה במאמר עצמו, קופצים במהירות למסקנות ויוצאים במקרה הטוב חצי אפויים. חבל. אם באים לשכנע מישהו, ולא רק את המשוכנעים, צריך לתת יותר מזה.

  12. העניים משלמים כמעט 100 אחוזים של המעמ.
    אין להם עסקים או חברות כדי להתקזז.
    ארנונה ? העניים משלמים את רובו.
    המס של ריבית לבנקים ותשלומים לחברות ביטוח ?
    כנל.
    מס על דירות ורכבים ? אותו דבר.
    התמונה שאתה מציג מעותת.אתה מסתכל
    על חלק קטן מתמונת המיסים ומגיע למסקנות
    מעוותות.מס הכנסה הוא כבר לפחות עשור
    נמוך בתקבוליו ממעמ.

  13. אני חושבת שהבעייתיות עם הנתונים שמוצגים היא מה שלא נמצא בנתונים.
    כלומר- כל החברות, התאגידים ואנשים מהעשירונים העליונים שמקבלים פטורים ממס מסיבה זו או אחרת, ועל כן למרות שעל הנייר הם כביכול משלמים את חובם, בעצם הם לא. כך שיוצא שהסכום הסופי של מה שמשולם למדינה לא גבוה ולא מספק ביחס למדינות רווחה שמצליחות לממשך את מדיניות הרווחה שלהן בצורה רחבה יותר.

  14. ברור שמדינת רווחה עולה יותר, בעיקר יותר מסים
    מצד שני יותר נוח לגור במדינה כזו,לרוב האנשים, כי הפשיעה נמוכה יותר ואיכות החיים גבוה יותר
    בעצם רק מי שרוצה (ויכול) להרגיש עליון על סביבתו
    וגם לא מפריע לו לדרוך על אחרים בדרך יסבול במדינה כזו.
    שווה לצפות בגוטווין על מה זו מדינת רווחה

    "https://danigutwein.wordpress.com/2015/10/28/%D7%9E%D7%92%D7%A9-%D7%94%D7%9B%D7%A1%D7%A3-%D7%93%D7%A0%D7%99-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%95%D7%95%D7%99%D7%9F-%D7%95%D7%A9%D7%95%D7%93%D7%93%D7%99-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%95/"

  15. מה לגבי מסי קניה רכישה?.
    תשלומים רבים שלא נכנסים בתור מסים אבל עדין מוציאים אותם, אתם ממ, סוגדים לכלכלה האמריקאית שנמצאת בבעיה קשה כלםי האזרחים, גם שם ובמקומות אחרים מצב הכלכלי של הדור הצעיר לאהכי ורטד

  16. ההשוואה בין ישראל לסקנדינביות קצת פשטנית. כדאי להשוות למשל גם את מדד גיני (אי השוויון) בין המדינות – והוא לא לטובת ישראל. כדאי גם לבדוק מה עושים בכל אחת מהמדינות עם כספי המיסוי וכמה מהם משרתים את טובת האזרחים או כמו אצלנו הרבה מדי הולך לטובת הטייקונים, או ההתנחלויות שם שכחו לבטל את מדינת הרווחה. וכמובן כדאי לבדוק את ההבדלים ברמת המחירים, למשל כמה שנות עבודה צריך להשקיע כדי להשיג דירה. לסיכום, אם אתה עני במדינה סקנדינבית, שם החינוך, הדיור, התחבורה, המזון ועוד יותר נמוכים אז קל יותר לשלם מס כבר משכר המינימום. אין לי ספק שישראל כאן בנחיתות גדולה

  17. שגיאות במאמר:
    אי הכללת ימי חופש ומחלה בעלות המעביד

    עובד זכאי למינימום שני ימי חופש בחודש ושני ימי מחלה בחודש, לא כולל חופשים סטטוטורים
    למשל שוודיה עם מינימום של 41 ימי חופש בשנה לא כולל ימי מחלה שזה מינימום של עוד יומיים בחודש
    יש עוד עשרה ימים בשנה למי שיש ילדים קטנים וחופשת לידה של שנה לאישה ועוד שלושה חודשים לגבר (או להיפך) דמי אבטלה של שנה שלא קשה לקבל אותם
    ההשפעה של החופשים האלו על הכלכלה ועל המיסוי הנגזר ממנה הם משמעותיים. ישנה השפעה על רמת החיים ועל המוטיבציה להשקיע במקצועות שאינם דורשים התחייבות טוטאלית למקום העבודה. בנוסף קיים שוק של עובדים מחליפים וזמניים ושעות נוספות שבישראל מדוכא.

    אי הכללת הפנסיה שגבוהה יותר מבישראל

    תנאי העבודה משופרים בניגוד לישראל

    עובד זכאי לתשלומי שעות נוספות במידה והעבודה מתבצעת לא בשעות הרגילות, בסופי שבוע ועם תוספות גבוהות יותר בחגים ומועדים לשמחה והקפצות וכוננות ולענות לאימייל ולטלפון כשהוא בבית

    כן יש חשיבות לסידור שוק העבודה – בסקנדינביה יש איגוד מקצועי שונה לכל סט מקצועות.
    כך במדינה בה יש מעל למאה איגודים שונים שכל אחד מתמחה בקבוצת מקצועות מסוימת ניתנת הגנה לעובדים – כולם חברים באיגוד המקצועי ללא בחירה ושכר המינימום וטבלאות השכר מושתות על כל חברי האיגוד ללא צורך בהחתמת עובדים.

    ישראל היא שוק של ניצול עובדים תוך כדי הפליה מעמדית ולעיתים על רקע מוצא-גיל-מגדר – סיני לריצוף, תאילנדי לחקלאות, פיליפיני והודי לסיעוד, סודני ואריתראי לעבודות שחורות, ערבי לבניה, אתיופי לאבטחה, נשים חרדיות במידה ועובדות למרכז טלפוני… רק לחשוב על הסכומים שיוצאים מהמדינה לחו"ל והיו אמורים לחזור כמיסים.

    ישראל מפסידה מאי שיתוף בני נוער כעובדים גם מבחינת הכשרה וערכים וגם מבחינת הכנסה נוספת למשפחה
    ישראל מפסידה מאפליה מגדרית כשלא נותנת חופשות לידה ראויות ולא נותנת לנשים פתרונות נוחים לטיפול בילדים (לכן הוראה למשל היא עבודה נכשלת ב"חצי משרה" לעומת מדינות סקנדינביה)
    ישראל מפסידה מאפליה על רקע גיל – עובדים נפלטים משוק העבודה ואין להם אפשרות לחזור אליו.
    אלפי שנות ניסיון והשכלה נזרקות לפח.
    ישראל מפסידה ממיסוי דרקוני של עסקים קטנים ועובדים עצמאיים לעומת מיסוי נוח מאד עבור הכנסות פסיביות.
    ישראל נותנת יתרונות מס אדירים למרכזי פיתוח ומחקר שבמשך עשרות שנים מרוויחים על הנייר שקל וחצי כשאת כל הידע הם מוציאים מישראל (לעיתים משלמים מס על פטנטים שלא מייצג את הרווח האמיתי מרישום הפטנט)
    העיוות המיסויי הגדול ביותר הוא עבור חברות ענק ובייחוד חברות זרות המקבלות הטבות מיסוי לא מוצדקות ובייחוד קרטלים ומונופולים – דבר העומד בניגוד מוחלט לעקרונות שוק חופשי.

    מסקנה – ללא הגדלת הפיריון ושיפור החינוך ובייחוד החינוך המקצועי וללא הגנה על העובדים מפני עובדים זרים חוקיים ולא חוקיים ומפני מעבידים נצלניים שמנצלים פרצות במערכת ואת הכוח היחסי שלהם מול העובד הזקוק למשכורת כדי לפרנס את משפחתו לא ניתן יהיה לשלם משכורות ראויות, לא יהיה משתלם לעובדים להשקיע ולהתמקצע, ועקב האפליות השונות ישראל מצד אחד תהיה חסרה בכח אדם באיכות מסוימת ומצד שני תסחוב על גבה מאות אלפי אנשים שנפלטו משוק העבודה או נמצאים בתת תעסוקה.

    1. העשירים משלמים גם 70% מהמע"מ.
      הארנונה משומלמת ברובה על ידי העשירונים העליונים כי התחתונים גרים בדירות קטנות או שיש להם הנחה בגלל הכנסה מעטה.