טרגדיה שייקספירית: לימודי המגדר הורגים את מדעי הרוח

אוניברסיטאות מובילות בארה"ב מחקו מהסיליבוסים בתואר לספרות את שייקספיר. קורסי החובה עוסקים בלימודי מגדר ופוסט קולוניאליזם

מוותרים על שפע של ידע לטובת פוזה פוליטית. סטודנטים בארה"ב | צילום: טום פלמינג, פליקר

הנה טרגדיה השקולה בדרכה למחזות כמו 'המלט' ו'המלך ליר':  כדי לקבל תואר ראשון בספרות אנגלית באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), אחת המכללות היוקרתיות באמריקה, מחייבים את הסטודנטים לקחת קורסים בלימודי מגדר, גזע, אתניות, נכויות או מיניוּת; בלימודי אימפריאליזם על-לאומי ופוסט-קולוניאליזם; וכן בתיאוריה ביקורתית.

אבל אפילו לא קורס אחד על שייקספיר.

במילים אחרות, הפקולטה לאנגלית של UCLA מתייחסת כעת באופן רשמי בשוויון נפש לשאלה אם בוגר אנגלית כחוג ראשי קרא אי-פעם מילה מאת המשורר הגדול ביותר בשפה זו, אך היא נחושה לחשוף את הסטודנטים, לפי קטלוג הקורסים שלה, ל"הגדרות חלופיות של מגדר, מיניות, גזע ומעמד". למרבה הצער, UCLA אינה מובילה תנועה חברתית; היא נשרכת אחרי אחת כזאת.

התנועה הזאת מבקשת להחדיר לתוכנית הלימודים במדעי הרוח את התכונות האקדמיות האופייניות של תקופתנו: נרקיסיזם, אובססיה לקורבנוּת, ונחישות בלתי פוסקת לצמצם את המורכבות המזהירה של העבר לשתי רגליים בלבד: פוליטיקה של זהות ושל מעמדות. בעשותה כך, הפְּרוֹפֶסוּרָה המודרנית מתנערת מהמסורת ההומניסטית הגדולה שעליה הושתת חלק גדול מהציוויליזציה (ומהאוניברסיטה) המערבית. מסורת זו התבססה על רצון עז להתחבר אל גְּאוֹנוּת העבר.

המשורר הפירנציאני בן המאה ה-14  פְרַנְצֶ'סְקוֹ פֶּטְרַארְקָה היה הטריגר להתפוצצות הידע הקרוי כיום תנועת הרנסאנס, כאשר גילה את ספרו של טיטוּס לִיוִיוּס "ההיסטוריה המונומנטלית של רומא". גילוי נוסף של פטרארקה היה מכתבי קיקרו, המדינאי הרומי שרעיונותיו עוררו השראה אצל אנשים דוגמת ג'ון אדמס ותומס ג'פרסון. ההומניסטים של תקופת הרנסאנס היו שותפים לדחף הבוער של פטרארקה להציל משהו מהתרבויות האבודות של יוון ורומא, והם חיפשו אחר כתבי-יד שכוחים בטירות ובמנזרים מרוחקים ברחבי אירופה. האוניברסיטאות הגדולות מפיצות את הידע החדש הזה בעולם המערבי, ומנחילות אותו לסטודנטים, שבתורם מעבירים אותו הלאה אל הדורות הבאים.

הגזענות של מוצרט

כעת השוו בין צִמאון-הדעת של ההומניסטים הקלאסיים לטינה העוינת של סטודנטית מאוניברסיטת קולומביה, שתוכנית הלימודים שלה בשנה א' חייבה אותה ללמוד מוצרט: "למה אני צריכה להקשיב למוצרט הזה?", התרעמה, "הבעיה שלי עם מקצועות הליבה האלה שהם מקדמים את הנחות היסוד של 'עליונות לבנה' וגזענות. אין נשים ואין בני גזעים אחרים". דברי ההבל האלה אינם דעותיה הפרטיות של סטודנטית אחת: הם מייצגים את האידאולוגיה השלטת כיום במדעי הרוח. הסטודנטית הזאת למדה לחשוב כך בין כותלי המוסד עצמו.

במקום לעודד תלמידים להתחבר אל טובי המוחות מן העבר, הפרופסורים בני-ימינו מבקשים רק לאשר את השקפת העולם שלהם: הכנס השנתי של סגל עובדי הוראת ספרות באמריקה העמיד לפני שלוש שנים בראש סדר היום שלו דיון בנושא "שליטה אי-שוויונית: עוני, אקלים, אקטיביזם, ופיצוי", על מנת "לחשוף אזורי פגיעוּת  מרכזיים ולהעריך אפשרויות לשינוי".

ההצדקה האמיתית היחידה לקיומם של מדעי הרוח היא הענקת ידע המוביל לקנייתה של תבונה. הצדקה זו הולכת לאיבוד בתוך הפוזה הפוליטית הזאת שהשתלטה על האקדמיה.

האבות המייסדים של אמריקה התבססו על מגוון מדהים בהיקפו של מקורות היסטוריים ופילוסופיים, ועל ספקנות בריאה באשר לטבע האנושי, כאשר עיצבו את הרפובליקה היציבה והחופשית ביותר בהיסטוריה. בַּעֲרוּת ביחס למקורות אלה, שהצמיחו את עקרון שלטון החוק במערב והביאו לשגשוג שאין כדוגמתו, מעמידה בסכנה את ההישגים המיוחדים והמונומנטליים הללו. אבל הלמידה ההומניסטית היא מעל לכל מטרה בפני עצמה.

טוב יותר לשמור מרחק מהתופעות של ראש קטן ונרקיסיזם ולחיות בתוך הסיפורת של ג'ורג' אליוט, המוסיקה של באך או האמנות של ואן דייק, מאשר לא לעשות זאת לעולם. בסופו של דבר אנו אוהבים את הסופרים, האמנים והוגי הדעות הללו שעבודתם אפשרה לעולמנו להיות מה שהוא, וזוהי חובתנו כלפיהם. הנרקיסיסט האקדמי, שאינו מודע ליופי ולאצילות, אינו מכיר דבר מכל זה. זה כשלעצמו גרוע, אבל למנוע ידע וחוכמה נהדרים כאלה גם מהסטודנטים? זוהי כבר טרגדיה בקנה מידה שייקספירי.

המאמר מבוסס על סרטון שפורסם בפרגר-יוניברסיטי. תרגום: שאול לילוב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. שייקספיר גדול על ננסי המחשבה האלה. המצב המתואר במאמר דומה יותר לקומדיה גסה או למלודרמה זולה, בסגנון הסרט המצרי של יום שישי (למי שעוד זוכר.)

  2. גם באוניברסיטת בר-אילן יש אשה בשם טובה כהן, שמקדמת מחקר מגדרי נטול בסיס: כל חרזנית שורות מעיירה יהודית נידחת זוכה אצלה לתיאור כ"משוררת לאומית מקופחת" וכל יהודייה מהשטעטל שידעה לכתוב כמה מילים בעברית הופכת אצלה לנושא לדוקטורט:

    https://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.3107739

    https://sifrutzola.co.il/node/11712351

    כמובן שהגברת כהן פועלת בשת"פ עם ארגון "קולך" – מארגוני הקרן החדשה לישראל.

  3. חבר'ה, ביליתי 10 דקות באינטרנט,
    ומסתבר:
    http://www.slate.com/articles/life/education/2014/01/ucla_english_department_eliminates_shakespeare_requirement_conservatives.html

    – מדובר על שינוי סילבוס מ-2011
    – זה לא בדיוק "קורס חובה במגדר במקום שייקספיר"; במקום קורסי חובה על שייקספיר, צ'וסר ומילטון יש קורסי חובה לפי תקופות. כולל, כמובן, 1500-1700.

    פייק מאמר.

  4. בשלב הבא הם ידרשו הוכחות ויחקרו בעינויים את המועמדים לתואר, על מנת לוודא שהם לא קראו מילה משלו.
    ככה זה כשהטירוף הופך למדיניות.

  5. מה שאירוני הוא ששייקספיר היה כנראה דו-מיני, והעריך שינויי מין (כמו ב'הלילה ה-12' שבו אח מתחזה לאחותו), שלא לומר שבתקופתו גברים גילמו תפקידי נשים…

    אבל עזבו אתכם מהקיצונים – זה לא מעניין אותם. שייקספיר היה לבן ועל כן רע. מספיק.

    1. או ב'חלום ליל קיץ', ששם… לא נעים לי לכתוב איזה שינוי זהות ואיזה רומן מתרחש שם. סיפור כזה ודאי היה מוצא חן אפילו בעיני ברק אובמה ואישתו.

  6. אנשי אתר מידה היקרים.
    תודה על המאמר
    הבו לנו ימנים אינטלקטואלים קצה נפשנו בימין ארץ ישראל