כך חטף השמאל הרדיקלי את פרשת ילדי תימן

קונספירציית חטיפת ילדי תימן משרתת את המסר הוותיק של השמאל הקיצוני: הממסד הציוני הוא גזעני ומושחת

דימויים מעולם השואה | יונתן זינדל/פלאש90

כמו עוף החול השב וקם מן האפר, גם פרשת ילדי תימן מסרבת לגווע גם לאחר שרבים מן המעורבים בה הלכו לעולמם, מואשמים ומאשימים גם יחד. בשנה האחרונה היא שבה אל כותרות העיתונים ומהדורות הטלוויזיה, אך לא העיתונאים הם שיזמו את גלגולה הנוכחי. מאחורי הקלעים בוחשות כמה עמותות שבהן פועלים גורמי שמאל רדיקלי, הדוחפים את הפרשה לכותרות מסיבותיהם שלהם.

במודעה שפורסמה לפני כחודשיים בעיתון 'הארץ' קראו שורת ארגונים להצטרף להפגנה של משפחות "יוצאות תימן, בלקן ומזרח שהעידו כי ילדיהן נחטפו". החתומים על המודעה: שתיל; הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל; זזים – קהילה פועלת; רופאים לזכויות אדם; עומדים ביחד; ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל; האגודה לזכויות האזרח; מרכז עדאלה; המשמר החברתי; אחוזת הנגב. המשותף לכולן? הספונסרית הנדיבה, הקרן החדשה לישראל. זה אפילו נכתב במפורש בתחתית המודעה: "המודעה בסיוע ובהשתתפות הקרן החדשה לישראל".

זה איננו מקרי בכלל. מי שעומדת מאחורי החייאת הפרשה בשנים האחרונות היא עמותת עמר"ם (עמותת רוח המזרח), שבראשה עומדים נעמה קטיעי ושלומי חתוכה. חתוכה הוא פעיל מזרחי רדיקלי, המאמין שדודתו היא אחת החטופות. חתוכה הצטרף לתאגיד השידור הציבורי ומפיק שם סרטונים נגד גזענות שהוא מוצא לדעתו בחברה הישראלית (בין השאר הוא מחפש ילדים שחומים בפרסומות ובובות שחומות, וטוען שהפרסומות בישראל ספוגות בגזענות נגד מזרחים). קטיעי היא פעילה פמיניסטית מזרחית רדיקלית, שבכמה מאמרים קראה לארגוני השמאל הרדיקלי להירתם למאבקה. לאחר שפגשה את חתוכה גילתה לטענתה שגם במשפחתה היה ניסיון חטיפה, סיפור שלמרבה המוזרות היא שמעה דווקא מאימה האשכנזייה. קטיעי הצליחה לגייס למאבקה גם את ארגון "רופאים לזכויות אדם" (אתם מוזמנים לנחש מאיזה צד של המפה הוא), ואף חתמה על נייר עמדה של הארגון בנושא.

עוד פעילים בעמותה: מעיין נהרי-פסמניק, פמיניסטית מזרחית; תום מהגר, דובר "עדאלה"; רחלי סעיד, פמיניסטית מזרחית; רותם כהן סואיה, פעיל חברתי; אושרית מדינה, פעילה מזרחית; ועלה התאנה  הימני, יערה זרד מרדיו 'גלי ישראל' וערוץ 20. צבעי הקשת המזרחית ברורים ומובהקים.

ראיון עם קטיעי וחתוכה באתר "המקום הכי חם בגיהנום" יכול ללמד אותנו על הלך המחשבה של השניים. "אי אפשר להשוות גזענות של לבן כלפי שחור לזו של שחור כלפי לבן", טוענת קטיעי. וחתוכה מסכים: "לגזענות אין משמעות בלי כוח…  זו מדינה כל כך גזענית שזה גורם לכל אוכלוסייה להיות גזענית כלפי השנייה". מה דורשים השניים? לא ברור; מצד אחד קטיעי אומרת ש"ממש לא מעניין אותנו לקבל את האישור של המדינה לאירועים". מן הצד השני חתוכה דווקא אומר ש"אנחנו רוצים הכרה ממסדית שאחריה יבוא תיקון אמיתי".

ג'נוסייד, לא פחות

במאמר שפרסם חתוכה באתר 'העוקץ' הוא מציע לנו לדמיין מציאות שבה במקום בחינת הבגרות בהיסטוריה העוסקת בשואה ובוועידת ונזה, "חומר הבחינה היה גם כזה, בהתאמה: משנתם הגזענית של ארתור רופין ובן גוריון; הגזענות והאפליה של הממסד האשכנזי כלפי העולים ממדינות ערביות ומוסלמיות, חטיפות ילדים מקרב עולי תימן, פרשת הגזזת ואירועי יהוד". לשיטתו של חתוכה הפרשה היא "פשע אתני מובהק", והכחשתו שקולה להכחשת השואה. כך גם נאמר באתר העמותה (ההדגשה במקור):

"על החברה הישראלית להכיר בפרשה כפשע פטרונות חמור, הוצאת ילדים ממשפחותיהם בכפייה ובמצג שווא מוגדרת על ידי האו"ם כג'נוסייד. על החברה הישראלית ללמוד מפרשה זו על הסכנה הטמונה בגישות גזעניות ופטרוניות, ולעשות חשבון נפש נוקב הנוגע לעבר ולהווה של החברה הישראלית".

מה האינטרס של קטיעי וחתוכה לעורר את השדים מרבצם? קטיעי מודה בריאיון שמדובר בחיטוט בפצעים, וש"לפעמים המשפחה המאמצת או הילד המאומץ לא מעוניינים", אבל זה כנראה לא מעניין אותה יותר מדי. גם חתוכה מלין על כך שבתי המשפט ראו דווקא את טובת הילד לנגד עיניהם – דבר שהוא כנראה לא בסדר מבחינתו.

כשעדאלה פגשה את כהנא

נראה שלא לחינם נחטפה הפרשה על ידי גורמים רדיקליים כאלה. בקרב השמאל הרדיקלי, פוליטיקת הזהויות – הלא היא הגזענות החדשה – חיה ותוססת. כל אדם וכל נושא נמדדים לפי גזע וזהות; אם אתה שייך לקבוצה "מוחלשת" או "מדוכאת" אתה מהטובים, אך אם נולדת לקבוצת ה"הגמוניה" אתה מהרעים, אתה "פריבילג", ועליך לשתוק ולהכות על חטאי הקבוצה שלך. אין אינדיבידואלים בשמאל; יש רק קבוצות. בכך השמאל הרדיקלי דומה מאוד לימין הרדיקלי. פלא שהשמאל לקח בעלות על אותו מאבק שגם הרב מאיר כהנא נופף והשתמש בו, כפי שהיטיב להצביע ד"ר שריאל בירנבוים? גם היום, אגב, פעילים אנטי-ממסדיים מן הימין הרדיקלי שותפים למאבק הזה, כפי שניתן לראות במאמרים בנושא באתר "הקול היהודי". אכן, מצא מין את מינו.

הפרשה משמשת אפוא משמאל ומימין את אלה המבקשים לגנות את המדינה ככזו שקמה בחטא, ועל כן אין לה זכות קיום. חשיפת "פשעי הציונות" חשובה להם כחלק מניסיונם לפגוע בעצם ההצדקה לקיומה של מדינת ישראל. רוב מי שמתוודעים לפרשה ומשתכנעים בקיומה פחות מתעניינים בכך – הם רק סבורים שהתחוללה שערורייה, וזועמים; אך מי שעורר את הפרשה, מוביל אותה ומתעקש  לפתוח פצעים ישנים הם אנשי השמאל הרדיקלי.

עזבו את העובדות, רק הנרטיב חשוב

ועוד דבר המאפיין את השמאל הרדיקלי המודרני: בירור העובדות אינו חשוב, אם הן סותרות את מה שנציגי קבוצה מסוימת מאמינים בו. בדיוק כשם שעלינו לקבל ללא כחל ושרק את "הנרטיב הפלסטיני", שהרי הוא הסיפור שהפלסטינים מספרים לעצמם, כך יש לבכר בלי שום תהיות ופקפוקים את הנרטיב של תאוריית החטיפה הממוסדת, שהרי זהו הסיפור המסופר בקרב רבים מיוצאי תימן, ולפיכך הוא אמיתי ונכון.

הדגמה לדרך שבה נדחים הבירורים ההיסטוריים שאינם לרוחם של הפעילים, למשל מחקרו של ד"ר דוב לויטן הקובע כי לתאוריית החטיפה המאורגנת אין בסיס, ניתן לראות במאמר שבו התרעמה קטיעי על כך שהיסטוריונים באקדמיה דוחים את תאוריית החטיפה המאורגנת. "אם ניקח בחשבון שמדובר בפשע על רקע גזעני", היא כותבת, "ושיותר מ-90% מהסגל הבכיר באוניברסיטאות הוא ממוצא אשכנזי, לא יהיה זה מופרך להניח שלפחות חלק מהסגל האקדמי הבכיר קשור בצורה כזו או אחרת באחראים?… האקדמיה פעלה ועדיין פועלת כחלק ממנגנון ההשתקה, היא חלק מהפשע המתמשך הזה, ולא רק שאין לה זכות לדרוש מאיתנו הוכחות – היא זו שצריכה לקחת אחריות ולהסביר לנו איך ייתכן שהיא בעצמה לא חקרה ברצינות ובכנות את הפרשה הזו עד היום".

גם את תהיותיו של ירון לונדון על קביעותיה הנחרצות, דחתה קטיעי כ"קשורה באופן הדוק לזהות שלו כבן הגמוניה מנשלת, לסירובו לוותר על הון סימבולי שהוא ושכמותו מחזיקים בידיהם". חתוכה, מצדו, הטיח בלונדון ש"או שהוא אוטודידקט חרטטן ועיתונאי דמיקולו, או שהוא נוכל (כלומר קרא, יודע והוא משקר) וזה עוד יותר גרוע. האפשרות השלישית היא – וזה גם די גרוע (לפחות מבחינתו) – שהוא סנילי".

פטרונות ורשלנות כן, חטיפה ממוסדת – לא

ומהן העובדות? העובדות הן שבסוף שנות הארבעים ובראשית שנות החמישים של המאה הקודמת הועלו לארץ עשרות אלפי יהודים מתימן, ועוד מאות אלפים ממדינות אחרות; היה זה –

"מאמץ קליטה אדיר שנעשה על ידי יישוב שמנה כ-600,000 איש לקליטת מספר דומה של עולים חדשים – במשך כשלוש שנים – רובם חסרי כל. זאת כאשר היישוב עושה צעדים ראשונים של בניית מדינה עצמאית, בשלהי מערכת הדמים הכבדה עם שכניה… כאשר רמת הטכנולוגיה של אותם שנים – כאשר מדובר במיוחד בתחומי התחבורה, התקשורת, התיעוד והמעקב – הייתה רחוקה מרחק שנות אור מזו המוכרת לנו כיום" (דו"ח ועדת קדמי, עמ' 287).

באותם ימים מנהל תקין היה המלצה בלבד, והטיפול היה רשלני לעתים, ופטרוני לעתים קרובות. עולים שוכנו במעברות שחלקן התנהלו כמחנה צבאי לכל דבר. התינוקות הופרדו בדרך כלל מהוריהם והושמו בבתי תינוקות, בעיקר מתוך דאגה לבריאותם – שכן תלאות הדרך ותנאי המחיה במעברות היו קשים מנשוא – אך כמובן גם על רקע תפיסה פטרונית הקובעת שהמדינה היא היודעת יותר מן הפרטים מה טוב עבורם. כאשר ילד חלה הוא נלקח לבית החולים ולא תמיד טרחו לעדכן בכך את המשפחה, אם היא לא ביררה זאת בעצמה. כאשר ילד נפטר הוא נקבר בחופזה ופעמים רבות הדיווח על מותו נעשה בדיעבד, כאשר לא ניתן היה להראות גופה או אפילו קבר. ילדים שנשארו במוסדות סגורים בלא שהמשפחה התעניינה בהם הועברו לעתים לאימוץ, בלי לטרוח לחפש את המשפחה ולקבל אישור רשמי.

על הרקע הזה התרחשה תופעה של "ילדים נעלמים", כגון ילד שנמסר לבית החולים ולאחר שדרשו וחיפשו אותו נמסר שהוא מת, בלא הוכחות מספיקות; או ילד שהיה בבית הילדים וכשבאו לחפש אותו נטען שהוא נשלח לבית החולים ושם נפטר; וכדומה. הייתה זו תופעה רחבת היקף, שכללה מאות ילדים. אכן, אך טבעי הוא שהורה שלא ניתנה לו ראיה מוצקה למות בנו, יתקשה לקבל זאת (עיינו ערך משפחות חטופי הר דב, וכן משפחותיהם של אורון שאול והדר גולדין).

כ-17 שנה לאחר מכן התרחשה תופעה משונה: צווי גיוס החלו להישלח לילדים ה"מתים" לכאורה. כל מי שמכיר את נפלאות הבירוקרטיה הישראלית יבין שאין בכך כדי להוכיח מזימה כלשהי אלא בעיקר רשלנות וחוסר תיאום, ואולם הדבר עורר את הפרשה בקרב יהודי תימן, והם דרשו את בדיקת הנושא. ב-1967 הוקמה ועדת בהלול-מינקובסקי, והיא מצאה שבמרבית המקרים (316 מתוך 342 מקרי היעלמות) התינוקות נפטרו. בעקבות תלונות על התנהלות הוועדה הוקמה "ועדת בירור" בראשות השופט שלגי, שהגיעה למסקנות דומות. בעקבות פרשת עוזי משולם הוקמה הוועדה השלישית והאחרונה – הפעם ועדת חקירה ממלכתית, בראשות השופט קדמי.

ועדת קדמי בדקה את עניינם של 745 תינוקות שנעלמו, ומתוכם מצאה תיעוד אמין לפטירתם של 711. פטירתם של תינוקות כה רבים איננה עניין מפתיע, בהתחשב במצב הבריאות בתימן (תמותת תינוקות של כ-50%) ותנאי המחיה הקשים במחנה המעבר ובמעברות. מטבע הדברים נותרו כמה עשרות מקרים של תינוקות שאין ידוע מה עלה בגורלם, וייתכן שהם אכן אומצו שלא בהסכמת הוריהם, או "נחטפו".

ועדת קדמי העלתה זו מול זו שתי תזות. האחת, של חסידי הרב משולם, שלפיה בוצעה חטיפה ממוסדת (בהשתתפות מאות אנשי צוות במחנות ובבתי החולים ברחבי הארץ), ואחת של "מסירה מזדמנת לאימוץ", כאשר העובדות הסוציאליות מסרו לאימוץ ילד שהן סברו בטעות שהוריו זנחו אותו. ללא ספק מדובר במעשה חמור גם אם הוא בוצע בתום לב, אך המרחק בין זה ובין טענת החטיפה הממוסדת רב מאוד. טוב יעשה המתעניין בפרשה אם יקרא את כל הדו"ח מהחל עד כלה (ולפחות את פרקי הסיכום), ויראה כיצד הוועדה דוחה אבן אחר אבן את טענת הקונספירציה, המתגלה ככלי ריק וכערבוב בין משאלות לב, חוסר הבנה, ומעורבות של גורמים שביקשו ללבות את האש מטעמיהם שלהם.

משתמשים ברגשות המשפחות

ואם עסקנו בגורמים רדיקליים המשתמשים ברגשות המשפחות שביקשו להאמין שבניהם עדיין בחיים, יש להוסיף את העמוד השלישי המקשר ביניהם: העיתונות (הייתי מסייג ואומר "העיתונות הטבלואידית", אלמלא כל העיתונות שלנו הייתה טבלואידית וצבועה בחמישים גוונים של צהוב). עיתונים אוהבים סנסציות שהרי סנסציות מוכרות עיתונים, ופרשת חטיפת ילדים תמיד הייתה נושא עסיסי, עוד מימי 'העולם הזה' של אורי אבנרי. כך פורסמו מפעם לפעם כתבות עם חטופים שנמצאו, או אנשי צוות שגילו שהיו שותפים למזימה, אך בדיקה מעמיקה של הדברים גילתה שלא כצעקתה.

כך, לדוגמה, עדותה האחרונה של שלומית מליק, שפורסמה בקול רעש גדול ב'ידיעות אחרונות' ובערוץ 2, והוצגה ומוסגרה כאילו מליק הייתה עדה לחטיפות. למעשה היא לא הייתה עדה אלא לכך שבאו משלחות מחו"ל וש"פתאום נעלמו ילדים", כאשר הקישור לחטיפות נעשה על ידה כעת. עדותה איננה שונה מעדויות שהתפרסמו בעיתונות בשנות התשעים, ושהוזכרו בדו"ח ועדת קדמי. שתי מטפלות, רוזה קוצ'ינסקי ויהודית דוראני, "התבטאו בשיחתן עם עיתונאי בצורה שהציגה את התרשמותן בדבר מסירתם של תינוקות לאימוץ כעובדה הידועה להן אישית, כאשר מן הדברים שאמרו השתיים על דוכן העדים התברר כי מדובר במסקנה שבהתרשמות" (דו"ח קדמי עמ' 204. ההדגשה במקור). ואולם, כפי שציינה הוועדה, גם בדבריהן לעיתונאי אין משום תמיכה בטענת החטיפה הממוסדת, שכן ייתכן שהיו משפחות של תורמים שבאו לבקר ואולי לאמץ ילדים שיש צורך למצוא להם משפחה, והעובדות הסוציאליות היו מוסרות להן ילדים שלדעתן המשפחה זנחה אותם.

אבל העיתונות, כאמור, אוהבת סנסציות, וחוש הביקורת ממנה והלאה. עם חוש ביקורת לא מוכרים עיתונים; עם ראיות לכאורה למעשים נפשעים שטויחו – בהחלט כן. ובעוד תחקירים על אנשים החיים בינינו כיום מצריכים ראיות מוצקות מחשש לתביעה, טענות ערטילאיות על אירויעים שהתרחשו לפני עשרות שנים אינן מצריכות זהירות כזו. הכותרת הראשית כבר כותבת את עצמה.

הלקח האמיתי

כך משתמשים פעילי השמאל בעיתונות ובמשפחות כדי לקדם את האג'נדה הרדיקלית שלהם, והעיתונות משתמשת בהם ובחומרים שהם מספקים כדי למכור יותר עיתונים ולמשוך יותר צופים. היחידים שנותרים כאובים הם דור ההורים שבניהם מתו או נעלמו, שפעם אחר פעם פותחים את פצעיהם ומחטטים בהם, בלא כל טעם סביר.

הלקח החשוב והעיקרי שאכן יש ללמוד מן הפרשה כפי שהתרחשה, הוא שאל לה למדינה להתייחס בפטרונות אל אזרחיה, שהם אינם שייכים לה, ושהתייחסות קלת ראש לשלמות התא המשפחתי היא פשע חמור במיוחד. הלקח הזה, כמדומה, כמעט נשכח מן הלב. במקומו באו בליל של רצונות ותביעות ל"הכרה בעוול" ולהסכמה רשמית באמיתותה של תאוריית קונספירציה שאין לה אחיזה במציאות, בשירות האג'נדה של ארגוני השמאל הרדיקלי, שחטפו את פרשת ילדי תימן ואימצו אותה אל חיקם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

82 תגובות למאמר

    1. מה כל כך מעולה במאמר הפשיסטי של אדם המתנהג כמו מכחיש שואה. הרי הממשלה הודתה שאכן נגנבו אלפי ילדים…
      אני בכל אופן מפסיק לקרא את אתר מידה הנותן פתחון פה לאנשים כמו גרשוני.

  1. הלל גרשוני אני אוהב לקרוא את המאמרים שלך..אתה חד חכם ומבחינתי אתה קלמן ליבסקינד הבא..
    הפעם פישלת בענק נקווה מאוד שפשוט קמת על רגל שמאל או שאתה סתם לא חש בטוב…פשוט אמחק את המאמר מראשי כדי שהערכתי אליך תשאר כפי שהייתה תמיד.
    ערב טוב

  2. מבריק ומעמיק, הלל גרשוני בשיאו. לכל מי שרוצה לראות ספויילר לעתיד- מבט לארה״ב: פרוגרסיביזם, Intersectionality (הצטלביות), פוליטיקת הזהויות.

  3. חטיפת ילדי תימן מייצג שני קצוות:
    את השמאל המזרחי אנטי ממסדי ואשכנזי, והימין קונספירטיבי זה טוען לסדר עולמי ! ! !

  4. הלל הלל טענת לחוסר עובדות, ואתה ממש ללא עובדות.
    זה שוועדות מטעם טייחו דברים, זה לא חדש ואין משם שום ראיה.
    זה ש2 חוקרים חקרו גם זה לא ראיה משום שצריך לברר טוב טוב, מי הם, ומהי האג'נדה שהובילה את המחקר שלהם.
    שבאים המון משפחות עם אותה טענה ויש לכך המון עדויות זה הרבה יותר חזק.
    ותסביר לי אתה למה 70 שנה הכל היה חסוי, למה רצו להסתיר לעוד 70 שנה??? לשיטתך מה יש להסתיר?
    וזה שסהרורי שמאל קיצוני תומכים במאבק זה שאלה, אבל המסקנה שהסקת מכך היא תמוהה מאוד, אם הם בעד אז ברור שאני נגד? וכבר אמר רב חשוב שגם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום…
    וכידוע זה לא הפשע היחיד שנעשה באותה תקופה כנגד "היהודים החשוכים " שהגיעו לארץ, וזה היה חלק ממאבק מאורגן של היהודי החדש לחנך את היהודי הישן ואמכמ"ל.

  5. מקווים שעם הזמן שהתפנה אחרי היציאה מפייסבוק וטוויטר, לפחות תכתוב כאן יותר 🙂

    1. המאמר דווקא מנסה להפחית מעוצמת הדרמה. הדרמה קווין, שלא לומר קווין מסוג אחר, הוא כנראה אתה.

    2. לרמי
      המאמר מעולה, הדרמה היא העזיבה הפתאומית על כלום של הרשתות החברתיות.
      לא הסברתי את עצמי טוב

  6. אם באמת הייתה קונספירציה, מפלגת השמאל העיקרית, מפא"י, הייתה אחראית לכך. ועכשיו, השמאל הקיצוני מעז לעשות מזה רווח פוליטי, במקום להתבייש במה שאנשי המחנה שלו עוללו ולשתוק. החטפת וגם התלוננת? נראה שאנשי השמאל אימצו לעצמם את גישת חוסר הבושה המוחלטת והמחוצפת של אהוביהם הפלסטינים. זה בדיוק אותו אופן התנהגות בוטה ומכוער.

    1. מבחינת הקרן החדשה ואירגוניה, מפא"י הציונית-סוציאליסטית ואפילו מפ"מ הציונית-לניניסטית היו מפלגות פשיסטיות-לאומניות.
      לדידן אפילו מק"י הסטליניסטית לא היתה אנטי-ציונית דיה.
      הם לא רואים שום קרבה בין הפוסט ציונות לבין השמאל הציוני. ובצדק.
      וחוששני שגם המחנה הציוני רחוק מאד מאותו שמאל ציוני.

  7. מעדותה של שולמית מליק-
    "ראיתי שהיו ילדים בריאים שנמסרו. אני לא אמרתי בעצמי להורים, זה יהודית אמרה להם כל פעם שהילד בבית חולים."
    ממש לא מסתדר עם ההסבר "והעובדות הסוציאליות היו מוסרות להן ילדים שלדעתן המשפחה זנחה אותם."
    אם המשפחה זנחה אותן, למה היה צריך להגיד להורים שהילד בבית חולים?
    כמה ציטוטים מהקלטה של קוצ'ינסקי, שהוצגה בפני ועדת החקירה. [תמלול נמצא באתר ארכיון המדינה]
    "שהיינו לוקחים את את התינוקות לאמבולנס בריאים ושלמים לעפולה, והיינו חוזרים בלי כלום".
    "והייתי שואלת איפה תינוקות.. והיו אומרים שאינם, מתו. מה זה מתו? אבל הם היו בריאים, לא היה להם שום דבר, אני לקחתי אותם.."
    בהמשך היא מספרת על זוג שהיא שמעה שבאו לקחת ילד, ועברו לדבר בגרמנית מתוך מחשבה שהיא לא מבינה גרמנית (הם אמרו שאולי היא מבינה אנגלית).
    אם זה היה משפחות של תורמים, שבאו לאמץ ילדים שזקוקים לאימוץ, לא היה צורך לעבור לשפה שהיא לא תבין. בוודאי שזה לא מסביר מדוע נלקחו ילדים בריאים לבית החולים בעפולה, ולמה נאמר שהם מתו.
    ציטוט מתוך הדו"ח המפוקפק של ועדת קדמי זו לא בדיקה מעמיקה. המינימום של בדיקה זה לקרוא את העדויות שמתייחסים אליהם, [במקרה הזה, תמלול ההקלטה חשוב יותר מהעדות בפני הועדה].

    1. כל מה שאתה מתאר זה הסקת מסקנות מאוד רחוקה ומפוקפקת (למה הם דיברו בגרמנית? אולי כי זו שפת אמם?). כדי לתמוך בטענה שהייתה חטיפה מאורגנת צריך להביא הרבה יותר ראיות מאשר "ראיתי משפחות של תורמים ונראה לי שהם רצו לקנות ילדים".
      אגב באותה תקופה היו מאות יתומים תימנים שהיה קשה מאוד למצוא להם מאמצים. הבעיה הייתה הפוכה בדיוק. זה לא שאשכנזים התלהבו לאמץ תימנים! אם מישהו עשה זאת, זה היה בתור חסד כדי לדאוג לילד יתום.

    2. למה הם דברו בגרמנית? שוב אני מצטט מתמלול ההקלטה "הוא אמר בוא לא נדבר אנגלית, אולי הנערה מבינה"
      חבל שלא קראת את תמלול ההקלטה.
      לגבי הבעיה שהיה חסר מאמצים, אני לא יודע על מה אתה מתבסס. בדיונים שקדמו לחוק האימוץ מופיע –
      "יש ארץ אחת ארצות הברית, שיש בה ביקוש גדול מאוד, לילדים מאומצים. ארץ עשירה. יש גם שוק גדול לזה, ומשלמים שם בעד ילד סכומים גדולים"
      גם הרב אבידור הכהן העיד על מכירת ילדים תימנים לאימוץ בכסף.

    3. כיוון שהיה צורך במאמצים *שלא תמורת כסף* לילדים תימניים, הטענה כאילו היו כאלה שאימצו תמורת כסף מגוחכת. אגב בפני הוועדה העיד אברהם עובדיה, שכתב בספרו שהיה אימוץ תמורת כסף, ונאלץ להודות שהוא לא ידע על זה כלום, אלא זו הייתה המסקנה שלו, כי מה זה עוד יכול להיות.

    4. להלל גרשוני –
      תשלום כסף תמורת אימוץ ילדים באותן שנים [בעיקר בארה"ב, לא רק שם] היא תופעה מוכרת, שהייתה ידועה באותן שנים.
      היא מוזכרת במקורות מאותה תקופה – דיונים על חוק האימוץ, ובכתבה של רות בונדי בעיתון דבר. לדברי הרב אבידור הכהן [שהתפרסמו תחילה ב'עולם הזה'], היו מוכרים לו מקרים של ילדים תימניים שנמסרו לאימוץ בכסף.
      אתה דוחה אותה מכח שלדעתך היא עומדת בסתירה לעובדה אחרת – מחסור במאמצים לילדים תימניים. אלא שלעובדה האחרת לא הבאת שום מקור, ובכל זאת אתה חושב שהיא מספיקה כדי לדחות מקורות מתועדים.

  8. טוב יעשה המתעניין בפרשה אם לא יסתפק בקריאת דו"ח ועדת קדמי, אלא ישקיע עוד מזמנו, ויקרא את תגובתו של פרו' בועז סנג'רו לדו"ח ועדת החקירה. (באין חשד אין חקירה אמיתית: "דוח ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן") וכן יקשיב להרצאתו של ד"ר נתן שיפריס ביוטיוב.

    1. קראתי גם את סנג'רו. הוא בעיקר מעלה נימוקים מכל הבא ליד, מן הגורן ומן היקב, כשנראה שיש לו מטרה להגיע אליה והוא משתמש בכל האמצעים האפשריים, גם אם הם סותרים זה את זה. לדוגמה הוא תוהה למה אבדו חלק מהארכיונים. אבל דברים כאלה קורים בלי שתהיה איזו יד מכוונת (לדוגמה רבות מהקלטות רשות השידור ירדו לטמיון), ואילו בכל מקום שבו היה חשד לאיזו עדות שהוסתרה בכוונה (כגון החיסיון על חומרי ועדת החקירה, או קברים שטענו שהם ריקים) הטענות התבררו כעורבא פרח. אבל זו דרכן של תאוריות קונספירציה, הן תמיד תיתלינה על שבבי עובדות שמתאימות להן, ותתעלמנה מכל היתר.

  9. כנראה שליותר מדי משפחות תמניות הייתה משאלת לב שיחטפו את ילדיהם…
    אם יש לך חברים תימנים אתה מוזמן לשאול אותם על הפרשה הזאת.
    הרב עוזי משולם היה ציוני מובהק ועדיין חשף כ6000 מקרים של היעלמות ילדים שרובם היו בריאים ולפתע נפחו את נשמתם.
    אתה מוזמן לעיין בחומרים שנחשפו וגילו שרובם הגדול של העלמיות היו מבתי חולים מסויימים שקשורים למוסד מסוים.
    לסיום זה שארגוני שמאל עושים שימוש ציני בפרשה הכאובה הזאת זה לא אומר שהיא קונספירציה.

    1. מרוב שיש כלום בפרשה הזאת יש חסיון לעוד 70 שנה…

  10. לגרשוני – דתי, לבן, קפיטליסט, מוזר שארגוני שמאל "השתלטו' על פרשיית חטיפת ילדי תימן. נו נו..
    גם לנאצים הפריעו השמאלנים, ולמתנגדי הסגרגציה הפריעו שוב, השמאלנים והיהודים.
    גרשוני אתה בצד הלא נכון של הסיפור.
    ולגופו של עניין, רופין שר"י שהיה דרווניסט מטונף יחד עם יבניאל הנוכל וקוקו הרב החסיד, והמשרד הארצישראלי והכשרת היישוב, דחפו להעלאת יהודי תימן ככוח חליפי לערביי המקום.

    1. אהה, ברור, לתימנים היה כל כך נחמד בארץ המוצא שלהם, מדינה סוג ז' עם מגבלות דרקוניות שהאוכלוסייה המוסלמית מטילה על "בני הקופים והחזירים"… ואז באו הציונים וניתקו אותם מגן העדן ההוא.

    2. ראשית, לא משנה מה היה להם שם, קודם חשוב באיזה אמתלות שקריות הביאו אותם, ובעיקר למה? שנית, בתימן היו איזורים בריטיים לגמרי (עדן לדוגמא). היו איזורים מעורבים ועירוניים יותר ( צנעא ועוד).
      לאורך כל שנות יהדות תימן מעולם הם לא סבלו כפי שהפלסטינים סובלים מאיתנו. הקמנו מערכת דיכוי שתתפוצץ לנו בפרצוף. וכן, היה שם רוגע יותר מכאן. מוזר לך?

    3. הגרמנים גם אמרו שהיהודים היו דחוסים בעיירות השטעייטל… האם זה מצדיק את מעשיהם?

    4. נו שוין, מי שמשווה בין יהודים בתימן שלא זרקו ולו אבן אחת על שכניהם המוסלמים לבין הערבים כאן שמתפוצצים באוטובוסים בקצב סיטוני, הוא קצת מנותק מהמציאות.

    5. היהודים בתימן לא התפוצצו באוטובוסים כי הם לא חיו תחת השפלה ודיכוי. למעשה, ברוב הזמן וברוב המקומות הם נהנו מזכויות כמעט שוות למוסלמים. פעמים (מעטות מאוד ) שהיו בעיות (כמו גירוש מוזיא) אך זה היה כי התחלף שלטון ומתוך זה שהם היו מיעוט הם היו הראשונים לחטוף.
      היהודים בתימן השתלבו יפה במסחר וביחסי שכנות טובה, הם לא נשכו בריבית את השכנים המוסלמים, הם לא דחפו למהפכות סוציאליסטיות, הם חיו בענווה ובנדיבות לב עם השכנים המוסלמים,. סבתי מספרת כי בשבת, מפאת האיסורים לעבוד במשק, השכנה המוסלמית הייתה אוספת את הביצים מהמשק לביתה.
      בשונה ממה שנהוג לחשוב תימן תוארה בדרך כלל כארץ מדברית ורחוקה, דימוי מופרך שנועד היה להצדיק את היחס לתימנים בארץ. הטענה הייתה שהם רגילים לחיים קשים עוד בתימן ולכן לא נורא אם נמרר את חייהם כאן. מטרה נוספת של תיאור זה של תימן הוא חיזוק מיתוס ההצלה הציוני את יהדות תימן בפרט והמזרח בכלל. היחסים בין הערבים ליהודים בתימן מתוארים בצורה גורפת כקשים יותר ממה שהיו באמת מאותן סיבות. תיאור יחסים זה הוא רדוד שטחי ואינו מתאר את המורכבות של המציאות האמיתית בתימן: האמת היא, שכשמונים אחוזים ויותר מיהודי תימן חיו באזורים ירוקים ושופעי מים. בתימן יש בנוסף לגשמי חורף גם גשמי מונסון בקיץ כמו בכל האגן הצפוני של האוקיינוס ההודי.

      בכל ההיסטוריה של יהודי תימן הם לא סבלו כפי שהם סבלו מהציונים בארץ.
      אינני סוציאליסט ולא קפיטליסט, אינני שונא אשכנזים, איני לאומי במיוחד או קוסמופוליטי במיוחד, אך כשאני נתקל בכותבים כמו גרשוני אני תוהה, מה המשותף ביני ובין אנשים כמוהו, אם לא הבעיות עם הערבים היינו נלחמים אחד בשני. ואולי לכן הסכסוך לא מסתיים
      מצער לחשוב על כך.

    6. צנענוס, תימני אתה לא.

      גלות תימן היתה הקשה שבגלויות (אתה יכול להוציא את שנות השואה מהמניין)
      כבר אין כל כך את מי לשאול, אבל אם תמצא- תשאל.

      היהודים בתימן חיו בסבל נורא ואין בסיס להשוואה לפלסטינים.

  11. הלוואי שפרשייה זו תזעזע את אמות הסיפים ואזרחים יתחילו לשאול את עצמם שאלות.

  12. אני מתנגד לרוב הפעילים בעמר"ם לקרן וכו', אבל המאמר שלך אינו מנומק מבחינה עובדתית. קיימות עדויות שתומכות בסיפור החטיפה. קיימים חוקרים שמכחישים זאת. אתה טוען שמי שמדבר בדבר סיפורי החטיפות מתעלם מהעובדות.

    זה לא נכון. הייתי בהפגנה בירושלים. היו שם הרבה מאוד אנשי ימין. היו שם אנשים דתיים שטענו שחטפו להם את הילדים והם מאשימים את שלטון מפא"י. הם לא פעילים חברתיים, הם אנשים שמרגישים שנעשה להם עוול.

    המאבק הזה נחטף ע"י גורמי שמאל רדיקליים, בזה אין ספק, אבל המאמר שלך מציג תמונה חד מימדית.

    1. אתה מוזמן לקרוא את כל החומר בנושא ולהחליט בעצמך. אין אף עדות על חטיפה מאורגנת. אף לא אחת. כך שלטעון שהיה קשר שתיקה שכזה שכלל מאות אנשים שאף לא אחד מהם מדבר זה דבר שאינו נתמך בשום עובדה, ושייך לז'אנר תאוריות הקונספירציה.

  13. למרות שאני אשכנזי וימני אני דווקא מאמין לעובדות הזוטרות שהיו שם ולהתרשמות שלהן לא פחות מלהתרשמות של שופט בעליון.
    ייתכן שהתופעה התקיימה בהיקף כלשהו
    (נאמר 5% – 10% מהמקרים) בלי הנחייה ממשלתית אבל בתור תורה שבעל פה.
    ואם זה קרה זה עוול ופשע.
    וחוסר הרגישות שלקחת ילדים חולים מהמשפחות שלהם כאילו היו חיות זה גם עוול ופשע כשלעצמם.

    ויחד עם זה צריך להעריך את אותו דור ואת ההקרבה וההישג העצום שלו

    1. אין מה להעריך את המפא"יניקים המתבוללים הגזענים שהקימו מדינה על רגל שמאל

  14. מאמר מקומם.

    נניח שארגוני שמאל רדיקאליים "יחטפו" את זכר השואה, האם מסקנתך תהיה שלא הייתה שואה? זה הקריטריון?

    אני אישית הכרתי בימי חיי שלוש משפחות תימניות שילדיהן נחטפו.

    הראשונה הייתה של העוזרת של אמי מימי ילדותי. כשעלתה ארצה בגיל צעיר (קטינה) כבר הייתה אמא לתינוקת. התינוקת נלקחה ממנה לבית חולים ולאחר כמה ימים נאמר לה שהיא מתה. האם הצעירה דרשה לראות את גופתה או את קברה ולאחר מהומות הצליחה לאתרה חיה ובריאה, רגע לפני שנמסרה לאימוץ.

    המשפחה השניה הייתה של רב תימני שהכרתי לפני כ-30 שנה. נאמר להוריו שהוא ואחיו התאום מתו. ההורים הצליחו לאתרו ולהשיבו לידיהם חי ובריא. האח התאום נעלם. (מן הסתם נמסר לאימוץ).

    המשפחה השלישית הייתה של חבר ללימודים. אחותו נחטפה ונמסרה לאימוץ, ולאחר שנות מחקר ובילוש הצליח להגיע אליה ולזהותה. היא חיה בקיבוץ בצפון הארץ וכלל לא ידעה על מוצאה התימני. (היה לה עור בהיר ומראה אירופאי למדי, אבל חברי הצליח לאמת את זהותה).

    הכחשת תעשיית החטיפות המפ"יניקית פתטית.

    1. שים לב שכל העדויות שהבאת הם מסוג "אישה אחת אמרה", ובשום מקום אין לך עדות של מי שהיה במקום. הרבה טלפון שבור יכול להיות שם, ואכן עדויות כאלה שהובאו בפני הוועדה (כולן מכלי שני לפחות) נתבררו בדרך כלל כטעויות בתקשורת.
      הסיפור השלישי שהבאת מפריך את עצמו, שהרי לא היה לאישה חזות תימנית.

      מכל מקום אפילו היו כל העדויות נכונות לגמרי לא היה בהן כדי לתמוך בתאוריית הקונספירציה של חטיפה ממוסדת. אני לא מכחיש שייתכן שהיו עובדות סוציאליות שחשבו שטובת הילד זה לקחת אותו מתנאי המעברה הקשים אפילו בלי הסכמת הוריו.

    2. סליחה, כל העדויות שהבאתי הן מסוג "אדם שאני מכיר העיד בפניי", זה לא סתם "אישה אחת אמרה". חוסר הבנה (לא מתאים לך) או נסיון סילוף מכוון (גם זה לא מתאים לך)?

      בפרט, העדות הראשונה שהבאתי היא של אישה שהכרתי במשך שנים, עבדה אצלנו כעוזרת בית. אמרו לה בפירוש שוב ושוב במשך תקופה די ארוכה (חודשים, אם זכרוני לא מטעה אותי) שילדתה מתה, עד שלבסוף היא מצאה אותה חיה ובריאה. טעות בתקשורת? אתה באמת כה תמים להאמין בזה?

      וכיצד המקרה השלישי מפריך את עצמו? נכון, לבחורה לא הייתה חזות תימנית. אז מה? אבל חברי הצליח לאסוף הוכחות חד-משמעיות שהיא אכן אחותו שנחטפה. לא פירטתי כי אינני רוצה לחשוף יותר מדי ללא רשותו אבל כמי שמכיר את העובדות ושמע מפי בעל המעשה עצמו אני יכול לקבוע שהסיפור אינו ניתן להכחשה, אלא על ידי מי שחי בהכחשה.

    3. "אדם שאני מכיר העיד בפניי" זה כבר כלי שני. כשבפועל ביררו עדויות כאלה בוועדות החקירה התברר בדרך כלל שכנראה מקורן באי-הבנה.
      זה לא אומר שלא היו מקרים ספורדיים של "חטיפה", ואמרתי את זה במפורש. כך שגם העדות שאתה מביא אינה מספיקה כדי שנדע בוודאות שאכן היה ניסיון חטיפה במקרים הללו, וגם אם נקבל אותה כפשוטה אין זה אומר דבר על חטיפה מאורגנת.
      באשר למקרה השלישי, יש היום DNA, אפשר לבדוק דברים. לטעון "הוא יודע שזו אחותו והיא נחטפה" זה לא מספיק. כמו כן, גם אם זו באמת אחותו, מנין לו שלא מסרו אותה לאימוץ?

      אגב, מדוע הוא לא העיד בפני ועדת החקירה?

      אגב ידועים מקרים של אימוץ תימנים במשפחות אשכנזיות. גם הם נדונו בוועדת קדמי ואינם ראיה לתאוריית הקונספירציה.

  15. גרשוני שבוי בתוך נרטיב וקונספציה בתוך מוחו,האומרת שלא ייתכן שיהודים יתנהגו בצורה כזו ליהודים אחרים, צא כבר מהקונספציה,יש עובדות,יש הוכחות, יש אנשים שמדברים,אבל מה זה לעומת פיקסציה מוחית

  16. לדעתך, העיתונות אוהבת סנסציות, וחוש הביקורת ממנה והלאה. עם חוש ביקורת לא מוכרים עיתונים; עם ראיות לכאורה למעשים נפשעים שטויחו – בהחלט כן. אני מקווה שקראת את השאילתה של כהן-מגורי עוד משנת 1952 והחקירה שהתנהלה במשרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה… כולם מדברים על שלושת הוועדות כאילו הן היחידות… היו קודם לכן תלונות, חקירות ושאילתות…

  17. הרב כהנא הי"ד היה אכן מהראשונים שדיברו על פרשת חטיפת ילדי תימן, אפשר להתנהל בדרך של "הקיצונים משני הצדדים", ואכן, מעוררי הפרשה כיום, הם שמאל קיצוני שבקיצונים.
    אצל הרב כהנא הדחף לעיסוק בפרשה, הגיע דווקא מהמפגש עם השואה הרוחנית שנעשתה לבני עדות המזרח, ובפרט אצל יהדות תימן. אותה הרבה יותר קשה לטייח, והראיות לה רבות. ילדים רבים הוצאו מבתי משפחותיהם לחינוך חילוני מובהק. הרב כהנא ראה ב'החלנה' זו, את הגורם לפשיעה שהיתה נרחבת באותם ימים (ואם מותר להגיד אז גם היום) אצל בני עדות המזרח, ונפגש בתופעה זו בעת מעצרו המנהלי. פשע זה היה ללא ספק ממוסד ומאורגן

    1. הוצאת הילדים לחינוך חילוני אכן הייתה פשע מאורגן.

  18. לכל אותן שקוראות לעצמם מזרחיות פמינסטיות:
    אין דבר כזה! פימיניזם זה יצור מערבי שמעולם לא היה לו אחיזה במסורת המזרחית
    עוד שטות מבית היוצר של השמאל

  19. לא תגנוב. לא תענה ברעיך, בני עמך, אם אכן הם אלה, עדות שקר. לא תהיה המדינה אלוקים אחרים.

  20. "מתוך בירורים שונים שהיו לנו בבתי העולים התימנים בראש העין שוב אשרנו כי חולים נעלמים, אולי מתים ונקברים ואיש אינו יודע מתי והיכן. אנו עומדים נדהמים בפני מצב זה שאין אפילו מי שיסביר לנו מה העינינים כאן."
    מתוך מכתב שנשלח בשנת 1950 לשר המשטרה בכור שטרית עם העתקים לראש הממשלה דוד בן גוריון וחבר הממשלה משה שפירא. על המסמך יש חותמת אישור מסירה ממשרד הממשלה. כך שראשי המדינה ידעו בזמן אמת על היעלמויות חולים. כמו"כ המכתב המלא מתאר פניה חוזרת ונשנית אל ראשי המדינה ללא מענה וכן על מכות שמקבלים העולים משוטרים.
    כל בר דעת מבין את חוסר האונים של העולים – נעלמים חולים, מקבלים מכות מהשוטרים והמדינה מתעלמת. בכדי לאמר שלא היה מאורגן חובת ההוכחה עליך. העולים עשו כל שביכולתם, הילדים נעלמו במשמרת של רשויות המדינה ועליה להביא את ההוכחות, לא ההפך.

  21. למי שתוהה ברקע מה נעשו הדברים?
    הגיע זמן לאיחוד בין המזרחיים והרשימה המשותפת. ביחד נצליח במהפכה.

    1. "ברור שחשוב הוא להעניק לפועל האשכנזי את הנוחות כדי לסייע לו לשמור על רמה תרבותית נאותה,
    כגון, דירה נאותה, מטבח נוח, וכדומה.
    כמובן שזה אינו נוגע ביחס ליהודים המזרחים, שבניגוד לפועלים האשכנזים, מספיק לו ליהודי המזרחי
    שכר עבודתו בכדי לפרנס בו את משפחתו".

    2. "התימנים יכולים למלא את מקומו של הפועל האשכנזי בכיבוש העבודות הפשוטות,
    וגם כן מסוגלים הם להתחרות בפועלים הערבים".

    ד"ר ארתור רופין (16.12.1911)

    1. מה לנו ולבני בליעל שהתעללו בנו בגולה?! אתה בדיוק כמו האשכנזים המנוולים שהתעלמו מהיסטוריה של יהודי ארצות ערב!

  22. השואה בסך הכול הייתה אמירה ברורה של העם הגרמני נגד החמדנות הקפיטליסטית היהודית. אין ראיות ממשיות למחנות השמדה, מחנות עבודה היו גם היו. כל העדויות על מטרת הגרמנים בהשמדה טוטלית הן רק הסקת מסקנות מאוד רחוקה ומפוקפקת. כדי לתמוך בטענה שהייתה השמדת יהודים מאורגנת בשואה, צריך להביא הרבה יותר ראיות מאשר ראיתי נעליים, שיניים, שיערות סבתא וכו. אתה מוזמן לקרוא את כל החומר בנושא ולהחליט בעצמך. אין אף עדות על השמדה מאורגנת. אף לא אחת. כל מה שיש זה ראיות למחנות עבודה, אם היו יהודים שמתו תוך כדי עבודה היה צריך לשרוף/ לקבור אותם. הכל שייך לז'אנר תאוריות הקונספירציה.

  23. הלל אתה בטח מכיר את אתר העוקץ, בית חם לשמאל הפסיכוטי. שם הנושא של החטיפות האלו הוא פופולרי מאד, ומגיעים לעיתים לרמות הזיה ושנאה גלויות ומטורפות. מילא חטיפות בידיעת בן גוריון עצמו, שם מדברים גם על מכירת ילדים לניסויים רפואיים וכו'. ואם אתה טוען שמדובר בתאוריית קונספירציה חסרות כל בסיס עובדתי, אתה זוכה לכינוי "מכחיש", על משקל מכחיש שואה כמובן. המסקנה שלי היא שאין טעם לנסות לדבר בהגיון לאנשים שלא חושבים בצורה רציונלית, ומונעים ע"י תערובת נפיצה של שנאה בורות וטפשות, מהולות בצדקנות ותחושת קורבניות וחוסר אמון בממסד באשר הוא. נראה לי שהאובססיה לנושא היא בחלקה לפחות עוד הבט של פוליטיקת הזהויות בגירסה הישראלית שלה – אשכנזים רעים וקורבנות מזרחים, והקורבן תמיד צודק. ועל זה כמובן השמאל הקיצוני מנסה לטפטף כמה טיפות רעל משלו. גם בתגובות כאן למאמר שלך , ווה באתר ימני כמו מידה, אפשר לראות, גם אם בצורה פחות מטורפת, איזה עוינות מעוררת עמדה רציונלית בענין.

  24. הלל גרשוני- מי שמך??? מי ביקש ממך לעסוק בנןשא חטיפת ילדי תימן. מדוע להתייחס למאמרך – שהןא ץלוש מהזמן ומהמקום ומהאירועים. על מי אתה עדיין מנסה לחפות. קנה המידה הגדול של החטיפות כבר ברור. ברור שלא מדובר רק על שנות העלייה. זו היתה שיטה. גרוע מכך- מי שרצה לקבור את הפרשה בארכיונים לעוד שבעים שנה מעיד כאלף ידים כי מדובר בחומר נפץ קטלני – לכל מוסדותהמימשל שנתנן ידם לפשע זה. הכי גרוע- היא ההיתממות, או גרוע מכך ההכחשה. איך אתה מרגיש כשמכחישים את השואה???? עצם הרעיום וודאי מקומם אותך. מדוע יש איפה ואיפה בגישתך ךנושא חטיפת ילדי תימן????. אין ספק שאתה כותב מיטעם וצריך לחשוף אותך ואת שולחיך.

  25. לא ברור איך "מאמר" – שמנסה לעסוק בשמאל עובר להכחשת שואת יהודי תימן. ככלל נראה שלגרשוני מפריע עוד כמה דברים כמו לדוגמא, הנה חתוכה מחפש שחומים בפרסומות, וזה כמובן שטות לחפש שחומים בפרסומות, מה רע להמשיך לצפות במראה ילדים במראה סקנדינבי אוכלים גבינה צהובה או לובשים ג'ינס קסטרו, למרות שמרבית ילדי מדינת ישראל לא נראים כך. בתקופה בה שפכו יהודים מרוקאים ממשאיות באמצע שום מקום בנגב, גם חטפו יהודים תימנים. יוקם יום השואה ליהודי ארצות ערב והבלקן.

    1. כותב המאמר: נימוקים, מספרים, קישורים. המגיבים: שואה! הכחשה! כוזרים!

      אכן, חייזרים.

  26. בלינק שהבאת לגבי הסיפור המשפחתי של נעמה קטיעי, היא מתארת למעשה את סבתא שלה חוטפת תינוק כלשהו מבית חולים, תוך הנחה או משאלה שזהו התינוק שלה. ויש הרבה סיפורים דומים. מעניין יהיה לבדוק באמצעות די.אנ.אי אם דוד שלה הוא באמת דוד שלה. וכך בנוגע לכל שאר הסיפורים מהסוג הזה.

    1. גם אם לך כל התינוקות/התינוקות התימנים נראים אותו דבר, אמהות בדרך כלל מסוגלות לזהות הילדים שלהם גם בגיל קטן מאוד.
      מסתבר שגם סבתא של נעמה קטיעי גם הייתה מסוגלת לזהות את הבן שלה.

  27. אולי אתה מגן על קרוב משפחה? איך חטיפת ילדי תימן תורמת לשמאל כשהוא זה שהיה אחראי לכך?! אולי גם השואה לא הייתה ממוסדת?! זה לא שהם היו צריכים משרדים ממשלתיים בשביל לבצע את השואה כשם שלא היה צריך אותם בשביל לבצע את חטיפת ילדי תימן…חשבתי שאתם באתר מידה טובים יותר מאחיכם בשמאל, אבל מתברר שאשכנזים הם אשכנזים.

    1. כל סיפור חטיפת ילדי תימן הינו עלילת דם מרושעת על הנהגת הישוב בקום המדינה. עלילת דם שלובתה על ידי גורמים פוליטיים חסרי מצפון עד שחלקים נרחבים בציבור בטוחים שיש דברים בגו.

  28. אני התרשמתי שהנושא של ילדי תימן הוא חוצה-מפלגות ולא מעסיק דווקא את הקצוות הרדיקליים של הסקאלה הפוליטית. התגובות פה מחזקות את ההתרשמות שלי.
    ואגב, התגובות היו כנראה פחות קשות אילו למחבר המאמר היו קוראים הלל צנעני..

    1. אכן חוצה מפלגות.
      אני מעתיק מאתר הכנסת את דבריהם של חברי כנסת מחמש מפלגות שונות-
      ח"כ נאוה בוקר סיפרה שהיא מכירה את הנושא מקרוב. "הורי כבר אינם בין החיים. אמי סיפרה שהיא ילדה בת, ובבית החולים אמרו לה שהילדה מתה. דרישתה לראות גופה ולהביאה לקבורה, נענתה בטענה שהילדה הועברה לנתיחה. היא הייתה תמימה והשלימה עם זה. יתכן שאחותי נחטפה ונמסרה למשפחה אחרת ואנו לא יודעים מה עלה בגורלה. לפני שנה וחצי פנה אלי כתב, שמצא שני קברים על שם אחי. בחברה קדישה קיבלנו תשובות מגומגמות, ולבסוף הנחנו לזה. היום הפצע נפתח מחדש. אם אחיי קיימים, חשוב לי לפגוש אותם. אני חוששת שאותם שתכננו וביצעו את הפשעים הללו לקרוע תינוקות מידי אימותיהם, הבטיחו את עצמם והסתירו את המסמכים. אני מצפה שיסירו את החיסיון ונוכל לדעת מה עלה בגורל הילדים."
      ח"כ רחל עזריה סיפרה שאח של חברה טובה שלה נעלם. לדבריה, "החברה מתמודדת עם פצעים מהעבר, ואלו משפיעים על דרך ההתנהלות שלנו. חייבים לרפא את הפצע הזה ואת זה ניתן לעשות רק בחשיפת הפרוטוקולים."…
      ח"כ יוסי יונה הביע פליאה על טענת הגנת הפרטיות ואמר "פרטיותם של החטופים נרמסת יום יום." גם יונה סיפר שבת דודו שחלתה בצהבת, נעלמה מבית החולים בטענה שהיא מתה. כאשר אביה ביקש תעודת פטירה, נאמר לו, "מה אתה חושב, שאתה חי בעירק, בישראל אין תעודות פטירה לתינוקות". ובגיל 18 הוריה קיבלו צו גיוס. האזרח משרת בצבא, משלם מיסים, נאמן למדינה והמדינה בוגדת בי. החיסיון נועד לכסות על הפשלות."
      ח"כ זהבה גלאון אמרה "אם הייתה יד מכוונת, זה פשע כלפי קבוצות באוכלוסייה. חיסיון הפרוטוקולים מהווה גזענות מתמשכת. זה שאני רוסיה-פולניה לא אומר שזה לא כואב לי זה עוול מתמשך חוצה מפלגות ועדות. בעוד 70 שנה, כולם ימותו ולא יהיה מי שידרוש לחשוף את החומר."
      ח"כ נורית קורן סיפרה אף היא על בן דודתה שנחטף. לדבריה, הורים רבים לא הופיעו בפני הוועדות השונות, כיון שהאנשים הללו נחשבו הזויים. היום זה ללגיטימי. קורן אמרה כי היא תתעד ותאסוף את העדויות. הגזענות לא הסתיימה ראו מה קורה לאחינו האתיופים. גם בוועדה למינוי שופטים יש גזענות." אמרה קורן.
      ח"כ יואב בן-צור סיפר על דודו ובת דודו שנעלמו. לדבריו, סבתי נפטרה בת 98 ולא היה יום אחד שלא בכתה על היעלמותו של בנה. במקורותינו כתוב "גזירה על המת שישתכח מן הלב" ואם היא בכתה כ"כ הרבה שנים, סימן שהוא חי. דודי לקראת סוף חייו הצליח לאתר את ביתו. הבת ביקשה לא לפרסם פרטים בטענה שהיא לא רוצה לסבך את החיים שלה. לאחר לחץ רב, היא הסכימה לפגוש את אחיה רק ל-10 דקות.

  29. הלל יקר
    קרא בבקשה את הדוח של פרופ' בועז סנג'רו: "באין חשד אין חקירה אמיתית" פרופ' למשפטים שאינו מעורב בשום צורה אישית בפרשה ואז.. בבקשה חזור לכאן להתנצל.
    כי גם אם איני תומכת בשמאל הראדיקלי, עדיין מוכנה לשלם את המחיר על מנת לברר אחת ולתמיד עד כמה הממסד היה מעורב ולפייס את המשפחות האומללות.
    נהגתי להקשיב לך, אותי איבדת.
    נועה

    1. קראתי את סנג'רו. הוא בעיקר מעלה טיעונים מן הגורן ומן היקב וכמו איזה עורך דין הוא אומר "ואם נקבל את זה אז X", וכן הלאה. אין שם ולו בדל של ראיה לתאוריית קונספירציה שכוללת מאות אנשי סוד.

  30. יישר כוחך, הלל.
    נקודה נוספת שלא ציינת במאמרך, שהיא אמנם אצלי בגדר "עד מפי עד", אך מן הסתם ניתנת לאימות בקלות:
    במסגרת החקירות לאחר ארועי יהוד, רבנות וח"ק פ"ת התבקשו לפתוח קבר אחים "לכאורה" של תינוקות מילדי תימן, שנטען ע"י אנשי הקונספירציה שהוא ריק. במקום נתגלו שלדי תינוקות, ובדיקות גנטיות הוכיחו שמדובר אכן בתינוקות של המשפחות הרלוונטיות – כל משפחה שערערה על היות ילדם קבור שמה. מאז הרבנות מסרבת לפתוח יותר קברים בהקשר הנ"ל.

    1. זה נאמר במפורש בוועדת החקירה. היו מקרים של פתיחת קברים עם תאוריית קונספירציה שהתגלתה כעורבא פרח.

    2. א. לפעמים לא מצאו כלום, וטענו שזה בגלל סחף.
      [מוזכר בפרוטוקול מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן יום שלישי, כ"ג באדר התשע"ז בדבריה של רות כוכבי]

      ב. רק במקרה אחד הצליחו להפיק ד.נ.א ולזהות.. כלומר, לפחות במקרה אחד מתוך כ2000, תלונות של משפחות [אלף בפני הועדות, ואלף במקומות אחרים] הילד אכן נפטר, קשה להסיק מזה לגבי כל המקרים האחרים.
      [מוזכר בפרוטוקול מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן יום חמישי, ג' בניסן התשע"ז, בדבריו עו"ד מאיר ברודר ממשרד בריאות, שני הפרוטוקולים נמצאים באתר הכנסת]

    3. א. רק במקרה של נפטר אחד הצליחו להפיק ד.נ.א ולזהות, בכל שאר המקרים לא הצליחו להפיק דנ"א ולבצע את הבדיקה.
      (מופיע בדברי עו"ד מאיר ברודר ממשרד הבריאות, בפרוטוקול מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן יום חמישי, ג' בניסן התשע"ז, באתר הכנסת)

      ב. היה גם לפחות קבר אחד שנפתח ונמצא ריק, ונטען שהעצמות נסחפו. זה אפשרי, אבל קצת חשוד.
      (מדברי רות כוכבי שנכחה בפתיחת קברו של אחיה, מהפרוטוקול של אותה ועדה כ"ג באדר התשע"ז)

  31. אימי ניהלה בית תנוקות בשנות החמישים והיא אמרה לי שגונבים ילדים. היא סיימה יום עבודה ולמחרת כשהגיעה לעבודה נעלמו ילדים. לשאלתה איפה הילד היתה מקבלת תשובה נפטר/נלקח לבי"ח על אף שלילד לא היתה כל בעיה.
    אכן, קשה מאד להפנים תופעות של גניבת ילדים בחברה מתוקנת. אך זו היתה המציאות. לי אישית אין אמון בכל ועדות החקירה.

    1. התרשמויות כאלה באו לפני הוועדה והיא דנה בהן. אתה יכול לקרוא את הדיון ולהחליט בעצמך. ילדים אכן מתו במחנות האלה, זה לא משהו מומצא.
      העובדה היא שכשבדקו תלונות על ילדים נעלמים, ברובם המוחלט הם נמצאו מתים.

  32. הלל כמה שאלות
    למה זה קרה רק לתימנים?
    אמנם יש כמה עדויות על אשכנזים שנעלמו ילדיהם אבל מאות עדויות אתה תמצא רק אצל תימנים.
    למה כל המסמכים חסויים? למה המסמכים של אוחנה לא נחשבים בעיניך?

    1. תמותת הילדים בתימן הייתה גבוהה במיוחד. לכן יותר ילדים תימנים מתו. כמו כן יש עוד גורמים שרלוונטיים רק לטיפול בעולים במעברות. מכל מקום גם לאשכנזים קרו דברים כאלה.

    2. גרשוני – תינוקות תימנים עדיין מאוחסנים בצינצנות פורמלין במעבדות מחקר בבתי חולים. כדאי לך לבקר אם הנושא באמת!!! מעניין אותך בבחינה המוסרית. מעבר לכך העובדה שבחרת צד בצורה נחרצת בפשע אנושי טרגדיה של אלפי משפחות תןך שימוש בטיעונים שדופים ושחוקים מעידה על אטימות לב לא רק שלך אלה של מערכת משומנת של תעמולה נוסח גבלס לשטיפת מוח של הציבור. חבל על זמנך! איחרת את הרכבת. אתה כנראה לא מספיק מעודכן. אנחנו בשנת 2017. חלפה לה מזמן התקופה של משטרת המחשבות של מפאי-מפ"מ ששאבה כלים טקטיים של המשטר הסטליניסטי לשליטה בהמון. עיין ערך ההיסטוריה המשוכתבת של שנות ההקמה של המדינה שמחקה את התרומה של קהלים רבים להקמה ובניית המדינה. כולל החלוצים התימנים שהגיעו לארץ ישראל במקביל לעליה הראשונה והשניה, הקימו את היישוב היהודי הראשון מחוץ ליפו (כרם התימנים) וזיכרם נימחק מסיפרי ההיסטוריה (כולל הגירוש המחפיר שלהם מחצר כינרת). ההיסטוריה העובדתית הקצרה שלנו מעידה אלף מונים על היחס לעולים מתימן כאל פסולת אנושית. אז מה לך כי תלין. ההכחשה המתוזמרת נמשכת על לזמן הנוכחי (עיין במפות העדכניות של העיר תל אביב לא תמצא זכר לשכונת כרם התימנים – שבזי שהוחלפה בנווה צדק והעובדה שחגיגות הקמת תל אביב נשענות על הקמת אחוזת בית למרות שכרם התימנים הוקמה על ידי תימנים 20 שנה קודם לכן). האם אלה החלטות ממסדיות? האם זה כן פשע מאורגן? המציאות דהיום מאמתת אלף מונים את פשעי חטיפת ילדי תימן.
      אתה נאחז בסוגיה אם הפשע היה מאורגן או אישי? גם בגרמניה של הזמנים החשוכים היטלר תפש את השילטון למרות שלא זכה ברוב. האם זה מעיד על כך שהפשע הגרמני לא היה מאורגן? מה זה מאורגן? מכיוון שלא נימצאו מסמכים של החלטות ממשלה לחטוף ילדים לא עושה זאת פשע מאורגן? הם עובדי ממשלה (אחיות, רופאים, פונקציונרים) שנטלו חלק בפשע האנושי עשו זאת על דעת עצמם? האם היו עבריינים על דרך הבחירה? האם לא קיבלו הוראות או במקרה הטוב עצימת עניים ממשרדי ממשלה? במקום להישען על טיעונים שדופים שנשחקו בסד הזמן עד אבק, מציע לך להסתכל בספקטרום הרחב, כדי ששמך לא יצתרף לרשימה הקויזלינגים הארוכה, אלו שנטלו יד בפשע האנושי. הלל – אנחנו בשנת 2017. שיטות העבר הגבלסיות פשטו את הרגל כבר מזמן.

  33. דודתי היתה אחות בשתי מעברות שבהן שוכנו עולי תימן באותה תקופה. בזמנו ביקשתי את תגובתה לנושא הזה. היא סיפרה לי כך:
    כשפרצה מגיפת טיפוס באחת המעברות, היא נאלצה לעבור אוהל אוהל ולשכנע את ההורים למסור את הילדים החולים לטיפול רפואי כדי להציל את חייהם. לא כל ההורים הסכימו. אלה שכן, מסרו את הילדים לפעמים במצב כל כך מתקדם שהטיפול נכשל. היא העידה בפני שכל כך הרבה ילדים נפטרו, שהערימו אותם באמבטיות לפני קבורתם.
    את הילדים שהחלימו ניסו להחזיר למשפחותיהם. אבל היתה בעיה: היו הרבה ילדים עם שמות זהים, בני אבות או אמהות בעלי שמות זהים. כדי לאתר למי הילד שייך, העמיסו את הילדים על כלי רכב ועברו בכל המעברה וקראו ברמקול וניגשו לאוהלים כדי לברר האם כאן גר פלוני אלמוני אב ילד זה וזה. לא כל ההורים זוהו. ילדים שהוריהם לא זוהו לא יכלו להימסר למשפחות אחרות. הם הוחזרו למרפאה ומשם הועברו לידי הרווחה.
    דודתי התרעמה מאוד אז שלא הזמינו את כל האחיות שעבדו במעברות באותה תקופה להעיד בפני הוועדה. היא טענה בתוקף שילדים לא נחטפו, אלא מתו במספרים גבוהים מאוד, ושמיעוט מהם לא יכלו להימסר בחזרה למשפחותיהם בגלל בעיות בזיהוי.

    1. נשמע כמו מגיפה מאוד סלקטיבית שדווקא פגעה בתימנים אבל לא בעדות אחרות..

  34. לך תלמד, מציע להתחיל עם הספר הנהדר "יהודי תימן, היסטוריה חברה, תרבות". אל תמכור כאן את הלוקשים של בניטו נפתלי.

  35. חוצפנים השוערצעס האלה, מי אישר להם להשתמש בדימויים מעולם השואה. לא לגעת בשואה של גרשוני, זה שלו וזהו ודי.
    יש זכויות יוצרים, יש צורך לקבל אישור מהמנגנונים האחראים על השואה. ממתי כל אחד יכול להשתמש בשואה. יש לשמור על השואה מולאמת ולא לתת לכל פרימיטיבי שילדיו נחטפו לבזות את השואה הקדושה.

  36. הלל גרשוני עזוב אותנו מהשטויות שאתה מפרסם על שמאל רדיקלי ו/או ימין רדיקלי שהם האחראים לקונספירציה של חטיפת ילדי תימן. אני אישית לא ימנית ולא שמאלנית ומאמינה בכל מה שנוגע למעשי
    הנבלה שעשו לעולי תימן בשנים 1949-1954 ואף בשנים מאוחרות יותר. גם לבן דודי חטפו אח ובת אחת. אך לאחר שהוא קיבל צו גיוס לבתו, בן דודי לא ויתר הוא חקר באופן פרטי ומצא את בתו שלא רצתה להמשיך ולשמור קשר עם הוריה ואחיה הביולוגיים . את המקרה הזה סיפר ח"כ יואב בן צור שהוא גם בן דודתי.
    בן דודי שבתו נחטפה הופיע בועדה האחרונה ושם הוא סיפר איך טרטרו מבית חולים אחד למשנהו עד שהגיע לבית חולים החמישי במספר ושם אמרה אחת האחיות, אדון .. "כנראה שבתך "מתה" וחששו לספר לך".
    במוצאי יום השואה בשנה זו היתה תוכנית עם רינה מצליח, "הילדים האבודים". צפיתי בה ושם ראיתי את בן דודי שבינתיים הלך לעולמו. גם את אחותי הקטנה כנראה חטפו לנו בסוף שנת 1959. להורי אמרו שהיא מתה.
    יום קודם לכן, אבי ז"ל ואחי הגדול ביקרו אצלה בבית חולים "אסף הרופא" וספרו שהיא נראתה בריאה לחלוטין ולמחרת הודיעו למשפחה שהיא מתה. בבדיקה שעשינו, נאמר לנו שהיא נקברה בבית קברות החדש בראשון לציון, שם נאמר לנו שהיא מופיעה ברשימת המתים. אך לא מופיע שם גוש וחלקה. כששאלנו מה סיבת המוות, נאמר לנו שרשום על הטופס " תינוקת". מזל שלא כתבו שהסיבה היא "דיבילית" , כמו שכתבו על אחת האמהות שהתנוקת הוצאה מרשותה כי היא דיבילית".
    לענין הטענות אם ניתנה הוראה כזו מלמעלה? אולי לא. אבל זה הרבה משרדי ממשלה דאז היו מעורבים בזה פיזית, על זה אין כל ויכוח. מאחר בתי החולים כפופים למשרד הבריאות, תעודות לידה ותעודות פטירה -משרד הפנים, הסוכנות היהודית ו"ויצו" – משרד העליה והקליטה, חברת קדישא – משרד הדתות, שוטרים שהוזעקו לסלק בברוטליות את הורי הילדים שביקשו לראות את ילדיהם ו/או לקחת את גופותיהם לקבורה – משרד בטחון פנים. כולם שיתפו פעולה מלאה ולא עשו כלום לעצור את הפשע הגרוע ביותר שקרה בארץ ישראל – ארץ הקודש. פשע שלא יסולח מאחר ועשו זאת יהודים יהודים. עם כל הכאב של השואה, זה גרוע יותר.