הסוד של הדסה עין-כרם: רוב המטופלים באונקולוגית ילדים הם פלסטינים

כ-75% מתיירי המרפא בישראל הם פלסטינים, אך הצעת החוק להסדרת הענף אינה מתייחסת אליהם

עיתונאים הסתירו מידע חיוני. מפגינים בפרשת עין-כרם | פלאש90

בשנת 2016 טופלו במחלקה האונקולוגית לילדים בבית-החולים הדסה עין-כרם כמעט פי שניים ילדים פלסטינים מילדים ישראלים. כך עולה ממכתב ששלח מנכ"ל בית-החולים, פרופ' זאב רוטשטיין, ומתפרסם כאן לראשונה. מתוך 40 השתלות מח עצם שבוצעו במחלקה בשנה שעברה, 21 היו מטופלים פלסטינים ורק 12 ישראלים. מדובר בעלייה ביחס ל-2015, שבה 18 מהמטופלים היו פלסטינים, ורק 15 ישראלים. יתר ההשתלות בוצעו בתיירי מרפא מחו"ל, בעיקר ממדינות מזרח-אירופה.

פרשת המחלקה האונקולוגית לילדים בעין-כרם הסעירה את ישראל בחודש מרץ האחרון, לאחר שמנהל המחלקה התפטר ממנה יחד עם חמישה רופאים בכירים נוספים. הסיבה להתפטרות הייתה החלטת בית החולים לבצע השתלות מח-עצם בילדים במחלקה למבוגרים, בעקבות עומס חריג שנרשם במחלקת הילדים. בכמה מכלי-התקשורת נטען כי העומס נגרם בשל תיירות מרפא, ואמנם 70% מהטיפולים ב-2016 הם לחולי חוץ, אלא שכעת אנו חושפים ש-75% מתיירות המרפא במחלקה, ומעל ל-50% מהמטופלים בכלל, הייתה של חולים פלסטינים.

בשנים האחרונות נמצאת תיירות המרפא של פלסטינים במגמת עלייה חדה: דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מינואר 2017 מלמד שבתוך חמש שנים הוכפל מספר היתרי הכניסה שניתנו לתושבי יהודה ושומרון לצורך טיפולים רפואיים בבתי-החולים: מ-8,755 היתרים בשנת 2011, ל-15,621 היתרים בשנת 2015. בהתאם, גם מספר האשפוזים של פלסטינים הוכפל. כך לדוגמה, בשנת 2011 עמד מספר ימי האשפוז של פלסטינים בבית-החולים הדסה עין-כרם על 7,228 ימי אשפוז, אך בשנת 2015 הגיע הנתון ל-14,601.

קריסת המחלקה בעין כרם היא קצה הקרחון: תחקיר שנערך על המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בבית החולים לילדים "דנה" באיכילוב, גילה שלא פחות מ-90% מהמטופלים בו אינם ישראלים. כותב התחקיר נמנע מלדווח כמה מתיירי המרפא הם פלסטינים. תחקיר אחר בחן את היקף התופעה במחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בתל השומר. גם כאן בחרה הכתבת שלא לציין את שיעורם של הפלסטינים בקרב תיירי המרפא, אולם צוין כי "היעד העיקרי של חולי הסרטן מעזה הוא ישראל: מבין חולי הסרטן שקיבלו הפניה כחצי מופנים לישראל, כשליש לירושלים המזרחית (בעיקר לבית-החולים 'אוגוסטה ויקטוריה' שמתמחה בטיפול בסרטן), והשאר למצרים, לגדה ולירדן".

מהתחקירים השונים שבוצעו לא ניתן לדעת את שיעור הפלסטינים המאכלסים את המחלקות השונות. אולם הנתונים שחשפנו כאן מבית-החולים הדסה עין-כרם, בצירוף הנתונים אודות הזינוק בהיקף היתרי הכניסה וימי האשפוז, מאפשרים להניח כי גם בבתי-חולים אחרים ברחבי הארץ שיעורם של תיירי המרפא הפלסטינים גבוה.

הכיס והכעס

תיירות מרפא היא מרכיב חשוב בכלכלתם של בתי-החולים בישראל: תיירי המרפא משלמים סכומים גבוהים יותר עבור הטיפול בהם, כספים שאינם מגיעים מכיסו של משלם המסים הישראלי. כתוצאה מכך בתי-החולים שואפים להגדיל ככל הניתן את היקף תיירות המרפא, ולעתים הדבר נעשה תוך הגברת עומסים והגדלת המצוקה של מטופלים מקומיים.

ההקשר שבו מטפלת בדרך כלל התקשורת הישראלית בתופעה הוא תקיפת הנהלות בתי-החולים על כך שהן מעדיפות רווחים קלים על-פני רווחתם, ולפעמים אף בריאותם, של מטופלים ישראלים. אולם התעקשותם להסתיר את העובדה שפלסטינים מהווים רוב ניכר מהיקף תיירות המרפא בישראל, מטילה צל כבד על יושרתם של העיתונאים המסקרים את הנושא.

הנושא הזה חשוב מכמה סיבות. ראשית, פלסטינים משלמים פחות מתיירי מרפא זרים. התעריף המשולם על-ידם זהה לתעריף שגובים בתי-החולים ממטופלים ישראלים, והוא נמוך בכ-30% מהתעריף שמשלמים תיירי מרפא מחו"ל.

שנית, נראה כי הרופאים נותנים יחס שונה למטופלים פלסטינים: שני תחקירים שונים גילו כי רופאים נוטים לרשום לפלסטינים מספר גבוה יותר של ימי אשפוז מאשר לישראלים, זאת בשל החשש שהפלסטינים לא יחזרו להמשך טיפול אם ישוחררו. כתוצאה מכך נרשמו מקרים שבהם פלסטינים אושפזו במחלקות חודשים ארוכים, לעתים אף יותר משנה, ללא צורך טיפולי ומבלי לקבל טיפול בפועל.

ככלל, יחס שונה לתיירי מרפא הוא תופעה מוכרת ושנויה במחלוקת: העובדה שמטופל מגיע במיוחד מחו"ל גורמת לבתי-החולים לאפשר למטופלים אלה לעקוף בתורים לטיפולים השונים, וליהנות משגרת טיפולים קצרה יותר מזו שמקבלים ישראלים, שביכולתם לסור לבתי-החולים בהתראות קצרות יותר ועל-פני זמן ממושך יותר. ואולם היחס המועדף שמקבלים הפלסטינים אינו מוצדק: הרשות הפלסטינית נמצאת בסמיכות גיאוגרפית לבתי-החולים בישראל, והמנהל האזרחי מגלה נדיבות בהיתרי כניסה לצורך טיפולים רפואיים.

אפליה ממוסדת בעד פלסטינים ונגד ישראלים

לא רק הממסד התקשורתי מצנזר את חלקם של הפלסטינים בבעיות שמעוררת תיירות המרפא. שרת הבריאות הקודמת, יעל גרמן, מינתה ועדה לבחינת סוגיית תיירות המרפא, אך הוועדה בחרה שלא לעסוק בתיירות מרפא פלסטינית. בדיון שקיימה הוועדה באוקטובר 2013 אמרה חברת הוועדה יוליה איתן כי תיירות מרפא פלסטינית היא "סוגיה לא פתירה", וכי "מדובר במשהו שהופך להיות משמעותי כרגע בתוך מערכת הבריאות".

האבסורד שבקביעה הזו זועק: ועדה שמונתה לבחון היבטים של תופעה ציבורית מטרידה, נמנעת במכוון מעיסוק בחלק הארי של התופעה – אף-על-פי שחברי הוועדה מודעים להיקפי הבעיה.

כדרכן של ועדות, המלצותיה של ועדת הבדיקה הפכו להצעת חוק ממשלתית, הנמצאת כעת בהליכי חקיקה מתקדמים. הצעת החוק כוללת הוראות רבות שמטרתן לאזן בין רצונם של בתי-החולים לארח מספר רב ככל הניתן של תיירי מרפא, ובין מניעת פגיעה במטופלים ישראלים: בין השאר נקבע בהצעה כי "מוסד רפואי לא יעדיף תייר מרפא על פני מטופל שאינו תייר מרפא", וכי הטיפול בתיירי מרפא ייעשה מחוץ לשעות הפעילות הרגילות של בית-החולים.

אלא שלמרבה הפליאה, כל ההוראות הללו אינן חלות על מטופלים פלסטינים. כך יוצא שהצעת החוק מבקשת להסדיר ענף תוך התעלמות מכוונת מחלק מרכזי במיוחד בו.

טוב תעשה הכנסת אילו תפסיק את הליך החקיקה ותמנה ועדה נוספת, שלא תחמוק מהאתגר האמתי שמציבה תיירות המרפא בפני מערכת הבריאות הישראלית: תיירות המרפא הפלסטינית.

 

מבית החולים הדסה עין-כרם לא נמסרה תגובה. נפרסם את התגובה כאן לכשתימסר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

27 תגובות למאמר

  1. מה יש להוסיף? 'מידה' עם מידותיו הצנועות אט אט יוצר אמת מידה לעיתונות חוקרת במיטיבה.

  2. שוב אנו מגלים את הביזיון ואוזלת היד מהממשלה הכי ימנית בתולדות ישראל
    תגידו לא נמאס לכם כל הזמן לגלות כמה הממשלה הכי ימינית היא בעצם בלוף אחד גדול!!!
    כל פעם אתם מאשימים את השר/ה לשעבר לשעבר או את התקשורת
    ההבדל הוא שלאנשי ציבור מהצד השמאלי יש אג'נדה וזה די מטומטם להאשים אותם באג'נדה שהם מאמינים בה כנ"ל לגבי התקשורת
    אז אולי הגיע הזמן לתת בראש לחכים בזויים מהצד הימני במקום להגן עליהם.
    עכשיו כמו עדר כבשים בואו נריע לנוקד שלנו מר נתניהו שאמר לנו שוב שלא יהיה יותר נסיגות/עקירות וכו… ולא לשכוח לבחור בליכוד שוב בבחירות הבאות ואם במקרה יהיה פינוי או סתם מדיניות כלכלית שתואמת יותר את כלכלת הקיבוצים תדעו שזה לא הליכוד אשם זו התקשורת השמאלנית או בג"צ

    1. ועדה ביוזמת יעל גרמן עשתה שטויות? = אשמתו של ביבי
      ממש לוגיקה פשוטה

    2. כאשר יהיה ממשלה שמאלנית אתה מיד תראה את ההבדל בין ממשלה ימנית לשמאלנית.
      צריך להבין אני תומך בכתבה אבל ביתר שאת כי אותו פרופסור רוזנשטיין טען בעבר שהם אפילו לא מקבלים מחיר המלא כמו חולה ישראלי ( כמו שעושים עם חברת חשמל). אבל אני הולך שנניח שהם משלמים כמו ישראלי מה קורה שהבית החולים קורס ? מי ממן את הפער? אנחנו משלמי המסים !!! במילים אחרות המחיר הישראלי לחולה זה מחיר שמנסים להפוך למינימום בכדי להוריד עליות ולעשות הכול בכדי שהבית חולים יתנהל ללא בזבוזים ובחכמה, אבל המציאות שרוב המקרים ישראל מכניסה את היד לכיס של כולנו בכדי לשקם את בתי החולים. אקח עוד דוגמא קטנה ישנן תקנים של השירות הלאומי בבתי החולים שבתי החולים מקבלים ללא כסף כוח אדם, ועוד הרבה דוגמאות שמתוכן נגזר המחיר הישראלי הנמוך.

  3. בניגוד למה שנוהגים לפמפם בוקר וערב, לאכול חומוס יום יום לא בהכרח מהווה ערובה לחיים בריאים.

    1. צריך להוסיף בעילת עיזים שזה הסוד לחיים ארוכים . לא רק על החומוס לבדו יחיה הערבי.

  4. תתחילו להעביר ניירות עמדה לשרי הממשלה כפי שעושים גופי השמאל הנשלטים ע"י הקרן לישראל חדשה.
    המכון הישראלי לדמוקרטיה (שם מכובס תמים שמסתיר את ההטיה והשיוך הפוליטי), מקיים נוהג כזה מזה שנים.
    מישהו צריך להרים את הכפפה ולנסות לאזן את שטיפת המוח והנתונים המוטים חד צדדית שמוגשים לשרים.

  5. נראה שיש לך בעיה עם הפלשתינאים ללא קשר למחלות שלהם.

  6. כלום כבר לא מפתיע אותי במדינה הזאת.
    נס שאנחנו עוד מחזיקים מעמד…
    רחמנים בני רחמנים… כלפי אחרים
    ראה דרום ת"א, הבנייה הלא חוקית של ערבים מול יהודים ועוד ועוד ועוד
    עכשיו גם ילדים חולי סרטן מצטרפים לרשימה העגומה

    1. שום קשר ל"רחמנים בני רחמנים".
      עניין של אג'נדה פוליטית שמאלנית שמוכתבת מלמעלה ע"י קבוצות פקידות בכירה שמנצלות את העמדות הבכירות שלהן כדי לשעבד על דעת עצמן את כל מה שבנינו במדינה הזאת להשגת יעדים אותם הם לא יכולים להשיג באמצעות הקלפי.

  7. כמו שהיהודים משלמים על החשמל של הערבים ככה הם משלמים גם על האישפוזים של הערבים בבתי חולים של יהודים וגם תופסים מקום אישפוז על חשבון חולים יהודים.

  8. באמת? אתר מידה נגד תיירות מרפא?
    עזבו רגע את עניין המטופלים הערבים מיו"ש – אני לא רוצה לדון על כך.
    אבל שאתר מידה יתמוך בהצעת החוק הפופוליסטית להגבלת תיירות המרפא?
    נהייתם סוציאליסטים שמעדיפים שיהיה רע לכולם באותה המידה, רק שלא יהיו פערים?
    יש שיקולים מעשיים חשובים מבחינת תיירות מרפא:
    -יצירת מומחיות, גם למקרים נדירים (ומטופלים עם בעיות שגרתיות לא נוסעים למדינה אחרת, בדרך כלל, כדי לקבל טיפול)
    -הכנסות נוספות לבית החולים. תיירים משלמים לפעמים פי 2, לא רק 30% יותר.
    -לא רק זה, תיירות מרפא זו נטו הכנסה למדינת ישראל, מכיוון שלא מדובר בכסף שמגיע מתקציב קופת החולים אלא מימון חיצוני.
    -יחסי ציבור למדינת ישראל. תיירות מרפא מממצבת את ישראל, עוד יותר, כמדינה עם מדע ורפואה מתקדמים, כמדינה שיש מה להרוויח מקשרים איתה ויש מה להפסיד מעוינות כלפיה.
    את כל זה אתם רוצים להפסיד, רק בגלל החשש שתיירי מרפא יקבלו שירות יותר טוב מישראלים (לא טיפול, שירות)?
    מילא יעל גרמן, סוציאליסטית אדוקה בלי ראש (לדעתי גם בלי לב), אבל באתר "מידה"? אני מאוכזב.

    1. למה אינך מתייחס לנתונים שמופיעים במאמר?
      -הפלסטינים הם הרוב המכריע בתיירות המרפא והם משלמים פחות משליש ממחיר שבו מחייבים את המאושפז הישראלי. אין כאן יתרון כלכלי אלא יצירת גירעונות בתקציבי בתי החולים שמי שמכסה אותם הוא משרד הבריאות על חשבון חולים ישראלים ומהכסף של משלמי המסים, כלומר כסף שלנו.
      -הפלסטינים מאושפזים לתקופות ארוכות ללא צורך ותופסים מיטות אשפוז ללא צורך אמתי בית חולים הופך עבורם לבית מלון. מכיוון שכך יש עומס במחלקות, מחסור קבוע במיטות האשפוז, והחולים אזרחי ישראל צריכים להיאבק כדי לממש את זכותם לאשפוז. למה?
      – יחסי ציבור לא תקבל אצל הערבים המוסלמים המתוכנתים ע"י האסלאם לתעב את היהודים באשר הם. כזכור השמאל מכר לנו את ההתנתקות מעזה כדבר מה שירים את קרננו בעולם ויעשה לנו יחסי ציבור. במציאות קיבלנו גינויים, האשמות בביצוע פשעי מלחמה, ודימוי של קלגס שממשיך בכיבושה של עזה. השמאל ממשיך לבחור בעיוורון מרצון נוכח המציאות
      האסלאם מטיף שהכופרים הם כמו בהמה שמותר למוסלמי לנצלה עד תום לטובת עצמו. אין הוא חייב שום טובה לבהמה הזאת. עובדה, אביו של מוחמד דורא שזכה לטיפול מסור מצד רופאים בישראל העליל מאוחר יותר שחיילי צה"ל ירו בו ובבנו ואת סימני הניתוחים להצלת ידו ורגלו שעבר בישראל הציג כסימני ירי של החיילים.
      מתי תלמדו?

    2. נכון. אבל עיקר הטענה היא על הדיווח ועל שהשלטון משחק משחק כפול, סוציאליזם-קפיטליסטי, ברפואה פה. הרע מכל העולמות

    3. תיירות מרפא – רק בבתי חולים פרטיים, שאינם מסובסדים ע"י משלם המיסים ובמיטות שאינן נגרעות מאזרחי המדינה.

  9. כל הכתבה הזאת אינה מחודשת ואינה מחדשת דבר. יש מכון שפרסם לפני מספר חודשים ואינני זוכר את שמו לצערי את כל פרטי הנושא.
    לפי דברי הכטתב פה התופעה קיימת בהרבה בתי חולים אם לא בכולם ולא ברורה לי הכותרת.
    אני תמה אם אין לזה קשר לפרישתם של הרופאים שם.

  10. בכתבה זו-התקשורת וועדות של המדינה נמנעים מדיווח על חלקם הגבוה של ערביי יש"ע ב"תיירות" המרפא הפוגעות בציבור החולים היהודי. בהמשך -כתבה על המשטרה : נמנעת מפרסום חלקם של הערבים בהטרדות מיניות הפוגעות רק בבנות היהודיות. כדאי לחבר את שתי הכתבות כדי להבין טוב יותר את מחלת הנפש שחלקים מעמנו לוקים בה

  11. אפשר הסבר כללי על טיפול מערכת הבריאות הישראלית בפלסטינים?
    הרי הם חלק מהכלכלה הישראלית (הסכם פריז- סחורות אליהם עוברות במכס הישראלי, משלמים ביטוח לאומי בעת עבודה בישראל וכו'). מה ההסכם לגבי בריאות? מי קבע שערבי מיו"ש הוא "תייר מרפא", אך משלם פחות מ-"תייר מרפא" מירדן? ומי משלם את התעריף- החולה? מנהלת התיאום והקישור? משרד הבריאות? הרשות?

    1. ההסכמים מבוססים על הסכם פריז ועל הסכמות בין המתפ"ש לגופים השונים ברשות הפלסטינית.
      את התעריפים לערביי יו"ש קובע משרד הבריאות יחד עם מתפ"ש. (איני יודע האם תיירות מרפא מחוץ לישראל מפוקחת או נקבעת בידי בתי החולים).
      בעיקרון, התשלומים על האשפוזים מקוזזים מכספי המיסים שמועברים לרשות הפלסטינית כל חודש (כמה עשרות מיליונים בחודש).

  12. תפרסמו בבקשה גם מספרים של חולים עזתיים המטופלים בישראל.
    מידע זה כח , לכן מסתירים מאיתנו את כל המספרים , אחרת גם נתחיל להבין שאין שרים בירושלים , אין ימין בשלטון , אין לרוב הציבור נציגים המיישמים את "אני מאמין" של 70% של הציבור הציוני במדינת היהודים.

  13. אם זה נתון נכון זה בהחלט מעורר גאווה שאנשים שחיים תחת השלטון הישראלי (מי שירצה יקרא לזה כיבוש מי שירצה שיקרא לזה כיבוד) זוכים לטיפול רפואי בישראל. אין ספק שילד חולה סרטן מהכפר חוסאן מעבר לכביש של ביתר עילית הוא לא "תייר" מרפא אלא אם כן זו לא ארץ ישראל.
    בקיצור מתי שנוח וטוב ליהודים זו ארץ ישראל (לצורך בניה, כבישים, התיישבות) ומתי שלא נח זו פלסטין.

    ואגב, למיטב הבנתי את גישת מידה הפתרון לכל הבעיה לחסל בכלל רפואה ציבורית (ע"ע בהגדרתכם "גופים מדינתיים מסורבלים") ולתת לשוק החופשי (ע"ע עבודה זרה=אמונה בכח גומל ומשגיח שאינו הקב"ה) לנהל את המענה לצרכים הבריאותיים שלנו. ואז תהיה לנו רפואה אמריקאית נפלאה לעשירים ובא לציון גואל.
    "לועג לרש, חירף עושהו"(משלי)

    1. החרדים היא אוכלוסיה שהוצאות הבריאות שלה מסובסדת בכבדות בידי משלם המיסים החילוני
      למה לדעתך ח"כ ליצמן שר הבריאות התעקש להכניס את ביטוחי השינים לילדים ובני נוער לסל הבריאות וכעת רוצה להכניס גם את הביטוח הסיעודי לסל הבריאות, ועוד עם תשלומים לסיעוד ביתי? מדוע הוא מתעקש לעקר וליקר את הביטוחים המשלימים בקופות החולים?

      נחמד לקיים את מצוות "נשמרתם לנפשותיכם" ואת מצוות "כיבוד אב ואם" על חשבון הציבור החילוני.

      וודאי שלא אכפת לך שיסבסדו גם חולים ערבים על חשבון משלם המיסים החילוני, למרות שההלכה לגבי מתי לעזור לגוי ברורה למדי. אם אתה דואג לחולה הסרטן מהכפר חוסאן, אתה בהחלט מוזמן לשלם את חשבונותיו *מכספך האישי*.

      אין לי שוב בעיה עקרונית עם סיבסודים למיניהם, (כולל לערבים) ובתנאי שהכל ברור ועל השולחן ולא נעשה במיסתורין ובחדרי חדרים.

      מערכת הבריאות היא מערכת ציבורית מיוחדת ש(ממש כמו משרד הבטחון) יודעת לנפח הוצאות כשזה מתאפשר לה (למשל באמצעות ימי אשפוז וטיפולים ובדיקות מיותרים), ולכן, צריך לבדוק אותה בשבע עינים.

  14. הדסה זה בית חולים אוניברסיטאי. כמה פעמים גילו בדיעבד שהם עשו נסיעות על הדרך על החולים שלהם. היהודים עשו בלגן על זה. הפלסטינים כנראה שפחות.
    נשאר לי לאחל לנו שיעשו עליהם ניסויים פוריים.