פרשת הצוללות: שטייניץ צדק לאורך כל הדרך, עכשיו הוא משלם את המחיר

כבר לפני חמש עשרה שנה התעקש שטייניץ שיש לעבות את לוחמת הצוללות, ועשה זאת מול צמרת בטחונית שלא מפסיקה לטעות

יו"ר ועחו"ב האיכותי ביותר. שטייניץ | פלאש90

יובל שטייניץ היה חבר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון עד 2003 ולאחר מכן יו"ר ועדת החוץ והביטחון עד 2006, וזו תקופת המפתח להבנת אישיותו הפוליטית. אני מכיר אותו ומיודד איתו מאז 1996. המחשבה שמכונת החקירות מלחכת את סביבתו רומזת לי שיש פה מהלך ברוטלי ולא אמין. אני בעצמי כבר צריך כנראה להכין תיק עם מברשת שיניים, אבל לשמחתי אני לא כל כך חשוב.

שטייניץ היה יו"ר ועדת החוץ והביטחון הטוב ביותר בתקופה המודרנית. הוא היה כמעט היחיד שיצק תוכן לתפקיד הזה במשך שנים ארוכות. יש בו משהו ברדי, ישר, דוגראי, והוא הביא מנה גדושה של חשיבה ביקורתית על יסוד הרקע שלו כדוקטור לפילוסופיה. בהשכלתו הצבאית הוא סמל בגולני. אבל הוא פיתח חשיבה שהפכה אותו לטראבל מייקר בעיני הממסד הצבאי-בטחוני בשני תחומים:

ראשית, הוא האמין – ואף הירצה את טיעוניו במאמר גדול בכתב העת מערכות – שיש לשדרג בצורה משמעותית את חיל הים כאיזון לחיל האויר. המאמר, שפורסם במאי 2002, עסק במרחב הימי כעומק אסטרטגי לישראל. 15 שנה לאחר כתיבת המאמר, אין ספק ששטייניץ, האדם החושב, זיהה וחזה נכון את ההתפתחויות. הים הוא העורף האסטרטגי של ישראל גם בתחום הכלכלי עם משאבי הגז, וזוהי גם הזירה שמעניקה לישראל את עוצמת ההרתעה נגד איראן המתגרענת.

התחום השני שלא הפך אותו לחביב המערכת היה הביקורת על צה"ל, ובעיקר הספקנות שהפגין כלפי חיל האויר. בתקופתו בוועדת החוץ והביטחון, בין כראש ועדות משנה חשובות ובין כיו"ר הוועדה, הוא סובב לא פעם את הרמטכ"ל רא"ל בוגי יעלון על הגריל. הוא צלה אותו מכל הכיוונים והיו ישיבות שבהן ההתנגשויות בין השניים הגיעו לטונים צורמים. שטייניץ עלה כבר בראשית העשור הראשון של המאה, כחמש שנים לפני מלחמת לבנון השניה, על החולשות של תפיסות הלוחמה של צה"ל. הוא הטיל ספק בתפיסה לפיה העליונות המוחלטת של חיל האויר, בצירוף שיטות הלחימה של יחידות היבשה שהופעלו ב-2006, יספיקו כדי להשיג ניצחון במערכה הבאה. הוא פיקפק בשיטות ששללו כיבוש נרחב של שטח וטיהורו על ידיד כוחות קרקע. הוא לא האמין בשיטות הישנות וסבר שצה"ל מכין את עצמו לא נכון: לתפיסתו, בלי פעילות קרקעית מושקעת היטב לא תושג הכרעה.

זיהה ראשון את החשיבות האסטרטגית של הזירה הימית. צוללת מדגם "דולפין" | פלאש90

ראיה נוספת לצורת החשיבה של שטייניץ היא ועדת החקירה שהקים לאחר חשיפת הכור הגרעיני בלוב של קדאפי. המודיעין הישראלי לא ידע דבר על הכור הזה, והוועדה הוקמה כדי לחקור את המחדל הקולוסלי. גם המהלך הזה הרחיק אותו מהתואר "יקיר מערכת הביטחון".

אין זה מקרה, שבוגי יעלון, שהיה יריב של שטייניץ בעבר על רקע הכיוונים השליליים שזוהו בצה"ל בימיו כרמטכ"ל, הוא  שאיבד את הרסן כשהפך את הצוללות לדגל מאבקו ביריביו הפוליטיים ובראשם ראש הממשלה נתניהו. אך גם יובל שטייניץ, שהיה מהדוחפים לפיתוח המגמה הימית, נמצא בטווח האש של יעלון. במאמרו מ-2002 הוא מודה לראשי הזרוע הימית בעבר כמו עמי אילון, זאב אלמוג וגם לאבריאל בר-יוסף. יכולתו האינטלקטואלית שימשה פה למצביאי חיל הים.

לא חלם על האוצר

כשנתניהו חזר לשלטון ב-2009 היה מי שסברו שיובל שטייניץ מתאים לתפקיד שר הביטחון. שטייניץ עצמו ראה את עצמו כמתמודד על תיק החוץ נגד סילבן שלום, ומסתפק אולי בתפקיד שר החינוך. הוא לא חלם להיות שר האוצר. כשדיברתי איתו אז, בבית קפה שאנשים שמקבלים שוחד לא יושבים בו, הוא הזכיר שורה של תפקידים ופסל מראש את תיק האוצר כי זה זר לו לגמרי והוא לא מבין בזה. אז זהו זה. יובל לא הבין בכלכלה ולא בביטחון. אבל הוא מבין בלימוד ובביקורת. העובדה היא שזמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, יחד עם רה"מ נתניהו הוא הוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי החמור שנקלעה אליו בעקבות המשבר הפיננסי העולמי של ספטמבר 2008, משבר שישראל נגרפה לתוכו כמו שאר כלכלות העולם. מצמיחה שלילית בסוף 2008 ותחילת 2009, המשק חזר לצמיחה גבוהה עוד בסוף השנה. בתקופתו החלה כלכלת ישראל לפעול בטורבו.

ובכל זאת, בתרבות הישראלית – עם הפסיכולוגיה המוכרת – שטייניץ לא התאים להיות שר הביטחון. אינטלקטואלית חשבתי שהוא מועמד מצוין. אבל מול מערכת ביטחון כל כך חזקה וציבור שזקוק למנהיגות שתשקיט אותו יותר מאשר תנווט נכון את הספינה, דרוש לעם ישראל טיפוס מסוג שונה: אדם שיודע להיות מצביא של מערכות כבדות.

מערכת הביטחון החזקה הזאת טעתה בגדול ברוב העמדות האסטרטגיות שלה בעשורים האחרונים. אשכנזי וברק התנגדו מלכתחילה לכיפת ברזל. הם התנגדו לבניית הגדר נגד המסתננים בגבול סיני. אשכנזי השתולל לעיני השרים הנדהמים בישיבת ממשלה גם בדיוני תקציב, אבל גם כשנדון רכש הצוללות. מערכת הביטחון דחפה להסכם שלום עם סוריה תוך ויתור על רמת הגולן. מערכת הביטחון הובילה מסע התקפה לא לגיטימי נגד ראש הממשלה במדיניותו מול הגרעין האיראני ותמכה בגלוי במדיניות הנשיא האמריקני אובמה. הם שימשו כעלה התאנה של אובמה כשזה ביקש לחולל התקרבות לאיראן ולפתוח בפניה את האופק להגמוניה מזרח תיכונית. יובל שטייניץ, שזיהה לאורך השנים את הביצועים הבעייתיים של צה"ל בכמה מבחנים, נסוג בו מתמיכתו במהלך מבצעי מסוים בנושא האיראני שאותו חשף אהוד ברק. אני סומך עליו שהוא הבין שכשלון נסבל בנוסח המרמרה הוא בלתי נסבל בנושא האיראני.

בכל פרשת הצוללות, מי שהתגלה כחסר אחריות הם קודם כל בכירי מערכת הביטחון מסוגם של בוגי יעלון ואהוד ברק. אסור להתבלבל מהחשדות שנדבקו בדמויות שהתקרבו לסביבת נתניהו ושטייניץ. הדגים הגדולים שטו במים של מערכת הביטחון, ושרי הביטחון ברק ויעלון הם שהיו צריכים לעשות שם סדר. הצורה שבה הביא יעלון את רכש הצוללות למוד של חקירה רועשת היא טעות קשה. זו עוד פרשה כמו פרשת הרפז, שבה צמרת הביטחון גורמת נזק לחברה ולפוליטיקה הישראלית. המערכת היתה צריכה להיסגר על עצמה בעניין רכש הצוללות, ויש לה היכולת לבצע את החקירות הדרושות בצנעה ולהעניש את מי שצריך.

אך קברניטי הביטחון בחרו להפוך את התנגדותם ההיסטורית להתעצמות הימית, ובייחוד לצוללות, לכלי ניגוח פוליטי. הפעם מי שנמצא במוקד הוא יובל שטייניץ. אזרח שהוא מעבר לכל חשד, השר שתרם יותר מכל שר אחר בעשור האחרון לקידום האינטרסים הכלכליים של ישראל, גם בניווט הכלכלה כשר האוצר וגם כמוביל מתווה הגז.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. יובל שטייניץ הוא ללא ספר מן השכלים הכבדים בפרלמנט הישראלי, ומנקודות האור היחידת בליכוד של היום. בכל פעם שאני שומע אותו מדבר אני זוקף אוזניי – הד לאישים גדולים שהיו פעם בליכוד כשעוד היה ליברלי ומשכיל, כמו דן מרידור, משה ארנס, וציפי ליבני (שהיא ימנית ציונית ליברלית ומשכילה ומקומה בליכוד האמיתי והאחראי). אולם מפלגת הליכוד ובראש ובראשונה מרכז הליכוד לעולם לא יציבו אדם כדוגמת שטייניץ בראש הליכוד, ותמיד יעדיף אדם כדוגמת נתניהו בעל קול הבריטון, שאינו מגרד את אפס קצהו של רגליו של שטייניץ והנו בכלל נטע זר בארצנו שהגיע מאמריקה וכשיסור ממנו השלטון אף יחזור לשם לעשות לביתו. די אף להיווכך במאמרים שכתב שטייניץ (כמו זה שהזכיר בצדק אמנון לורד) כדי לדעת שכל פעילותו של האדם מקורה בחשיבה פעילה ויסודית, וזה גם המקום להזכיר את ספרו "הזמנה לפילוסופיה", שיחד עם ספרו של פרופ' בריאן מגי "הפילוסופים הגדולים" הינו מן הספרים החשובים בעולם המערבי בתחום המבואות הפילוסופיים. אם אי פעם יעמוד בראש הליכוד אשוב להצביע למפלגה הותיקה הזו, שמתרחקת מערכי הציונות הליברלית אל עבר מחוזות אזוטריים אנטי-ממלכתיים.
    ובאשר לאמנון לורד (שגם הוא כמו שטייניץ היה בשמאל, אך שלא כמו שטייניץ מעולם לא היה עמוק ומנומק כמוהו) – אל תטעו: יעלון מעולם לא היה זוכה לביקורת ממנו אם לא היה יוצא כנגד נתניהו. די אף להזכיר שאמנון לורד עובד גם בחינמון "ישראל היום", שבינו לבין עיתון אין דבר וחצי דבר, ויודעים זאת היטב כל חברי הפרלמנט בישראל, אשר מעדיפים תמיד לקרוא "הארץ" "מקור ראשון" ואפילו "ידיעות אחרונות" על אף מגרועתיו, וטורחים ופותחים "ישראל היום" רק למען בדיקת הלך הרוח ממשרד ראש הממשלה. ידוע לי ידיעה אישית כי שטייניץ מתנגד לפעילותו של ישראל היום ומניח כי לציבור הימני-ציוני המרכזי מגיע עיתון רציני יותר, המשקף מחלוקות ודעות מגוונות בקרב ציבור זה, ואינו משמש רק פתחון פה לנתניהו וסביבתו.

    עלה והצלח שטייניץ! הימין הממלכתי שעוד נותר כאן תומך בך!

  2. אי אפשר גם להיות חבר של השר וגם להגן עליו העיתונאי ולטעון לאוביקטיביןת
    זה ממש מגוחך

  3. צר לי לקלקל את מאמר ההלל על שטייניץ באפיזודה מתחום אחר ההופכת לצערי לנשכחת אבל המאלפת מאד וכזו שתמשיך עוד שנים רבות לפגוע במדינת ישראל כמדינת חופש וחירות.. שטייניץ היה זה שדחף להפרת הסכם הגז עם משקיעי הגז ועם נובל. ההפרה הייתה ברוטלית ורטרואקטיבית בעליל כאחרון הנוכלים. מה היה? אמרו לחברת נובל ולשאר המשקיעים, בואו להשקיע בחופי ישראל, ישראל אמנם מדינה קטנה ולא אטרקטיבית להשקעות, אין פוטנציאל ידוע למציאת גז מול חופי ישראל, והים אינו בטוח מההיבט הבטחוני, אבל ניתן לכם הטבות! אם אתם משלמים במדינות אחרות תמלוגים בגובה מסוים במדינת ישראל אם תמצאו גז תשלמו פחות! סוכם והחלו לקדוח, בתחילה היו הפסדים היו כשלונות, בכל זאת נובל והמשקיעים התעקשו, ואז מצאו את תמר ולויתן! בא שטייניץ ואמר רגע רגע, למה שתשלמו פחות תמלוגים מאשר במדינות אחרות? והושיב וועדה והעמיד בראשה את ששינסקי. הבחירה אינה מקרית. ששינסקי ידוע בעברו ה"הגון" ומה עשה ששינסקי? ערך טבלת השוואות למדינות אחרות, והסיכום וההבטחות מראש נזרקו לפח כלא היו. משך הזמן של עבודת הוועדה והפגיעה הכלכלית בנובל ובאחרים גרמו לכך שעד היום אין לנו זרימת גז מלוויתן. וימים יגידו. לולא הכסילות או השחיתות של שטייניץ כבר מזמן היה זורם גז מלוויתן, והיינו מדינה שאזרחיה עשירים יותר וזהו קנה המידה האמיתי להיות מדינה עשירה או ענייה. מעניין שהיה עוד גורם שתמך בכל הכוח בהפרת ההסכם עם נובל והמשקיעים, והשקיע בכך הון רב ותעמולה ארסית. מיהו הגורם הזה? הקרן לישראל חדשה על גרורותיה. לצורך זה, כדרכה של הקרן הארורה הזו, הוקמו כל מיני גופים שפעלו בדרכים שונות לדחוף להפרת ההסכם, כמו למשל הגוף שבראשו עמד מלכיור, שנעלם אחרי שמילא את תפקידו. הם השפיעו על חברי כנסת בדרכים בלתי ידועות כמו למשל על חבר הכנסת שאמה הדרוזי מהליכוד. וכל ישר דרך הנאמן לארצנו צריך לשאול את עצמו, מה היה האינטרס של הקרן הארורה הזו, לדחוף להפרת ההסכם עם המשקיעים ועם נובל? אנחנו יודעים מה האינטרס האמיתי של הקרן הארורה הזו, אבל כיצד האינטרס הזה נפגש עם האינטרס להפרת ההסכם עם המשקיעים ועם נובל? בתוצאות האומללות של ההפרה הזו אנחנו כבר חוזים. בחלקם. עוד נסבול שנים רבות. סוג של הפרה כזו הפכה את ספרד ממעצמה עולמית למדינה נחשלת.

    1. ברגע שכתבת שכרמל שאמה הוא דרוזי הפסדת אותי.
      כרמל שאמה הכהן נולד וגדל ברמת גן. בצה"ל שירת כחוקר ביחידה לסיכול ריגול וחקירות מיוחדות באגף המודיעין. שאמה הכהן הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, ושמאי מקרקעין מוסמך.

      שם משפחתו המקורי היה "שאמה", אך בעקבות נטייה של הציבור לזהותו כדרוזי או ערבי הוא שינה באוקטובר 2010 את שמו ל"שאמה הכהן"
      אם אינך יודע דבר בסיסי כזה לא ניתן להתייחס ברצינות ובאמינות ליתר הדברים שכתבת.
      עצה קטנה : היום אפשר לבדוק כמעט כל דבר באינטרנט. אם היית טורח לבדוק את הדברים בויקיפדיה , לא היית מתבזה כך.

    2. המגיב שמעליי הוא או חסיד שוטה או מגיב בתשלום של תאגידי הגז. הוא מעלה טענות שקריות ומטופשות (חוץ מהטענה ששטייניץ טיפש או מושחת). תאגידי הגז שדדו את אוצר הטבע החשוב ביותר של ישראל עם עזרת השלטון בישראל, ועל כך אין כפרה. זה רק עניין של זמן עד שיחקרו, ישפטו ויכלאו את כל מי שלקח בזה חלק.

    3. יובל שטיניץ התמנה למשרד האוצר ב- 2009 וקידוחים החלו כבר ב-2006 או 2007 , לא מסתדר…

    4. לקרוא לתאגידי הגז "שודדים" זו טרמינולוגיה בולשביקית שכאשר זו שלטה על מדינה שלמה נולדה מפלצת. טענתי טענה ענינית, נעשה הסכם עם משקיעי הגז, והמדינה הפרה אותו רטרואקטיבית כאשר נתברר שהמשקיעים הצליחו ולא הפסידו את כספם. זה מעשה נוכלות. לו אחראי בעיקר שטייניץ. לאורך זמן הפגיעה באמינות המדינה תהיה עמוקה וקשה. תשובה ענינית לא קבלתי. אחד מעלה על נס את סגולותיו של שאמה, היית מאמין לו עד אשר תאזין לשאמה ולו פעם אחת . והשני מתנפל בסגנון הבולשביקי הידוע על "תאגידי הגז". ומה באשר לתופעה המאלפת של מסע התעמולה הרחב של הקרן הארורה למען הפרת ההסכם עם משקיעי הגז? מה היא מלמדת?

    5. הסיבה שלא פיתחו את שדה הגז לויתן קשורה לעמותות האדומות הקומוניסטיות בתמיכת מפלגת מפא"י והפקידים הרקובים שלה ובראשם הממונה להגבלים העסקיים !!

  4. זה שצהל צבא עלוב עם קצונה ברמה אפס
    וכל תורת הלחימה שלו היא במקרה הטוב בדיחה – זה ידוע כמעט לכולם.
    העדר רקע צבאי הוא דבר חשוב מאד לשר
    ביטחון וליור ועדה.אין טעם בגנרל נוסף שיהיה
    רמטכל 2.

    איך בדיוק צוללות מחזקות יכולת לחימה של
    חיל הים ? יכולת הלחימה של צוללת היא מאד
    מוגבלת וברגע שמודעים לקיומה צדים אותה
    ומחסלים אותה די מהר.

    נתניהו הוא זה שמינה את יעלון וברק לשרי
    ביטחון.את איזנקוט והדפוק ההוא שניסה
    לבצע הפיכה,לרמטכל.את נגיד הבנק
    שיצר את בועת הנדלן האדירה.
    מינויים אומללים,במקרה הטוב.

    הכתבה לא מסבירה את הצורך המבצעי בצוללות.
    אנחנו גם לא צריכים מטוסי f35,אבל זה אילוץ
    פוליטי מול האמריקאים וזה מכספי הסיוע.

    1. בהנחה שהנאמר בעיתונות זרה נכון לגבי קיומם של ראשי נפץ גרעינים בישראל, הרי צוללת נותנת יכולת מכה שנייה גרעינית על אוייב שישבית את כל בסיסי חיל האוויר המועטים, ואמורה להרתיע אותו מנסיון להפתיע את ישראל בתקיפה גרעינית – זה גם נותן הרתעה ממעצמה שעשויה להתנכל לישראל, כפי שהיום צפון קוריאה מרגישה מוגנת מארה"ב.
      זו בדיוק הסיבה מדוע כל המעצמות הגרעיניות מחזיקות צוללות גרעיניות למרות שלכאורה יכלו להסתפק במפציצים ובבסיסי שיגור טילים קרקעים – ואילו מדינות עם שטח גדול בהרבה משיטחה של מדינת ישראל.
      לגבי יכולת הלחימה של צוללת, צוללת כמעט אינה חשופה או פגיעה כל עוד היא בעומק. הצוללות הגרמניות במלחמת העולם השנייה נפגעו רק בעת שתקפו ציים בריטיים גדולים, או אם פוענחו שידוריהן, או בהפצצתן בהגיען לתחזוקה יבשתית. חלקן מעולם לא נפגעו עד סוף המלחמה.
      הצוללות הגרמניות עשו שמות בצי הבריטי כמעט עד סוף המלחמה, והצוללות האמריקאיות עשו זאת לצי היפאני.

      צריך לזכור שבמלחמת יום כיפור מצרים הטילה מצור ימי אפקטיבי על הספנות לישראל בים האדום. נראה שגם איראן חושבת על כך ומקימה בסיסים בתימן שמאימים על הספנות בים האדום. לפי הדיווחים, הצוללות האחרונות שהוזמנו גדולות במיוחד ומסוגלות לשהות שבועות מתחת למים ולהגיע עד הים האדום, ואולי אף עד המפרץ הפרסי.

      לגבי מטוסי F35 המתנגדים להם לא טוענים שאיננו זקוקים להם, אלא שעדיף להשקיע הכסף ברכישה של מטוסים ללא טייס ובטילי תקיפה שהם זולים בהרבה. הטענה היא שבמצב חמקנות, מטוסים אלו מוגבלים מאוד ביכולת נשיאת התחמושת, ובמצב לא חמקן הם נחותים ביחס למטוסים הישנים יותר, שגם מאוד זולים.

  5. לורד צודק. יובל שטייניץ הוא כמו הילד הדני שנודע במילים האלמותיות שלו "המלך ערום". אל מול הסיאוב והטפשות של מערכת הביטחון אין לאדם חכם וביקורתי שום סיכוי. את המחיר נשלם אנחנו – הידועים כ"משלמי המיסים" או "נתיני בית המשפט העליון והפנסיות של שארי השופטים".

  6. בשולי הדברים, כיפת ברזל היא אווילות במימדים עצומים: כישלונה מול מטחי הטילים במלחמה הבאה מובטח

  7. את השקרים של יובל שטייניץ ראינו הרבה בהצגת מחירי גז שקריים לעם ישראל
    פעם ראשונה ששר משקר לעם ישראל בשביל רווחי חברה פרטית
    אבל אחרי הידיעה שביבי הלך לבחירות בשביל עיתון פרטי – אני לא מתפלא מכלום

    עדיין, לא מסתדר לי שטייניץ ושוחד
    הוא כל כך מנותק שנראה לי שבאמת כל השחיתות קרתה סביבו והוא לא ם לב
    כמו אורלי לוי בישראל ביתנו

    אבל הפתי הפילוסוף הזה איננו מר בטחון אלא כלבלב לביבי ולטייקונים. הם משחקים בו והוא מקשקש בזנב

  8. הראשון שזיהה..מזכיר לי את מידת אחריותו של שר האוצר הרבה לחוסר המוכנות של מדינת ישראל שהובילה לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה
    לזה קוראים קוצר ראות של דר' יובל

  9. ניתוח מעולה כל מי שלא מושפע מהתקשורת צריך להבין זאת,

    1. יובל שטייניץ הוא דמות חיובית בפוליטיקה ישראלית. נתחיל מסבה רבה שלו -אלוף הראשון בשחמט בעולם.
      גם רעיון בסיסי שהיל הים יותר חשוב מחיל האויר נשמע נכון. יש רק 2 נקודות חשובות.
      1. צוללות עובדות על אנרגיה אלקטרו -כימית. תחום מאוד דינמי. יש סכנה להפוך למיושן די מהר.
      2. יכולת ארטילרית של ישראל זה תחום שרק בזמן אחרון התחילו קצת (לא מספיק) להשקיע בו. בזירה הקרובה
      ארטילריה מודרנית (לא נוצצת מעבר לצורך) יכולה לשנות הרבה. בעיה נעוצה בהשכרה של קצונה בכירה של צה"ל בארה"ב. צבא אמריקאי הוא יקר גרוע וחסר יכולת הכרעה. ישראל חייבת מערכות ארטילריה כבדה להרתעה. פלוס מחסני תחמושת 155 ממ לחודשים של מערכה. זה ממש הולך להרגיע את השכנים.

  10. אחד פגש את הנשיא שז״ר ז״ל ואמר לו שהוא קיבל מהמשטרה תעודת יושר
    אמר לו שז״ר ואני אין לי תעודת יושר ולא זקוק לתעודה כזאת.
    הדברים שנכתבו על שטייניץ על יושרו ועל תכונותיו החיוביות הם מיותרים לחלוטין
    הוא לא זקוק להגנה כי לא תקפו אותו
    לימדונו חכמינו ״סיג לחכמה,שתיקה״.
    שטייניץ לא זקוק למליצי יושר.

  11. כאיש שמאל אני מאוד מעריך את שטיינץ , מאנשי הימין הבודדים שאני יכול להקשיב לו למרות שאני לא מסכים. מעביר את המסר בלי התלהמות , ובלי להסתמך על אלוהים, (כבודו של אלוהים במקומו מונח, רק שאני דיי בטוח שהוא עבר צד מלפני 2000 שנה).

    מאוד מקווה שימצא שהאיש הזה לא מושחת

  12. הוא צודק בכל מילה.
    חיל האוויר שותה יותר מידי כסף.
    מלחמות מכריעים ביבשה וצריך להשקיע בשריון וברגלים

  13. מבחינת תפקודי הרמטכלים ואלופים קרביים באזרחות מתברר שדר מילשטיין צודק. רוב רובם של הגנרלים כולל ברק ויעלון התגלו כאנשין בינוניים ביותר. ברק כשל ב100 אחוז סכל תפקודיו האזרחיים ויעלון בדיחה אינלקטואלית. כן מרבית אלופי צהל הקרביים. נישאלת השאלה מדוע. זה בחיינו
    .

  14. עוד שניים שלושה מאמרים כאלה והקריירה הפוליטית של שטייניץ מחוסלת. אין מצב שנתניהו יסלח לו את זה.

    1. הנה מצאת עוד דרך ללכלך על נתניהו. עוד אמצעי של הנדסת דעת הקהל נגד נתניהו . נתניהו עולה על שטייניץ בכמה דרגות בשטח הכלכלי ובהבנת יסודות הכלכלה החופשית שהיא בנפשנו

  15. חוסר נוכחותו של יובל שטייניץ השתקפו בביצועיה "המוצלחים"של ממשלת ה"ימין מלא מלא"!!!!
    התנהלותם הכושלת והלא מתוחכמת בלשון המעטה של קברניטי הביטחון באו לידי ביטוי במחדל הנורא שהיה בשבת שמיני עצרת תשפ"ד,והוכיחו שיש צורך בגוף מבקר שיהווה משקל נגד לאליטיזם של קבוצה
    לא מקצועית זו,המתנגדת לכל ביקורת על מהלכיה השגויים.
    אם חפצי חיים אנו,יש להיפטר ודחוף מהקליקה הביטחוניסטית הקיימת!!!!!!!!!!!!!