ההסכם עם הנכים – חוסר אחריות בשיטת ההסתדרות

ההסכם של הנכים וההסתדרות עם יו"ר הקואליציה מנציח את השיטה: לגלגל את הבעיה לפתחה של הממשלה הבאה ולהעניק הטבות לקבוצות הלחץ החזקות על חשבון העניות וחסרות הייצוג

בשעה טובה ומוצלחת הנהגים יכולים לחזור ולחכות בפקקים במתכונתם הרגילה. סוף כל סוף נחתם הסכם בין ארגוני הנכים ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מחד, ליו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון מאידך. אלא שכעת מתחילים להתברר ממדי הנזק של ההסכם שנחתם תחת לחץ פופוליסטי עז. רמת השיח הרדודה בתקשורת אודות קצבאות הנכים נתנה את אותותיה בהסכם שנחתם בסופו של דבר, והוא מבטא חלק מן הריקבון בפוליטיקה הישראלית – תרבות ה"יהיה בסדר" בהתגלמותה.

על פי המתווה שסוכם, קצבת הנכות האוניברסלית שאותה מקבלים כלל הנכים תעלה מכ-2,800 ש"ח לכ-4,300 ש"ח בהדרגה עד 2021. בנוסף, החל מינואר 2018 תוצמד קצבת הנכים לשכר הממוצע במשק. כמו כן, הסכום שמותר לנכה להרוויח מעבודתו מבלי שקצבתו תקוזז יעלה מ-2,800 שקל כיום ל-4,000 שקל, ובינואר 2019 הסכום יעלה ל-4,300 שקל. בהמשך תיבחן ההשפעה של מהלך זה, וסוכם שבמידה ותהיה לו השפעה חיובית – יעלה הסכום ל-5,300 שקל.

מדובר בהחלטה רבת משמעות, עם השלכות תקציביות עמוקות, מהסוג שמחייב קיצוצים רוחביים משמעותיים. ערב חתימת ההסכם, ההערכה הייתה כי עלותו תהיה כ-4.2 מיליארד ש"ח, כעת מתקבלות הערכות גבוהות יותר מכיוון פקידי האוצר – בין 5 ל-6 מיליארד שקלים. הערכה זו מתבססת על הנחת עבודה שישנו מספר קבוע של נכים, על אף שבמקומות שונים בעולם שבהם בוצעו העלאות כגון אלו, נוצר תמריץ חזק לקבל זכאות לנכות ומעגל מקבלי הקצבאות גדל משמעותית. כלומר, ככל הנראה גם הערכת משרד האוצר היא שמרנית.

החלטה בסדר גודל תקציבי שכזה מחייבת מציאת מקורות תקציביים, אלא שהממשלה לא טרחה למצוא להסכם את הכספים הדרושים, ובמקום להתמודד עם הבעיה, היא החליטה לדחות את המטלה המעיקה לממשלה הבאה. ההסכם נעשה ללא הערכה מקצועית של המשמעות התקציבית מצד משרד האוצר, וללא מתווה שיבטיח הטבה כלשהי בחלוקה נכונה של הקצבאות על־ידי משרד הרווחה. המשמעות של הסכם שכזה הוא בזבוז עצום של כספים ללא שיפור משמעותי בחייהם של הנכים הנזקקים ביותר.

העשירים נלחמים על הטבות המס

ככלל, אוכלוסיית הנכים איננה אוכלוסייה הומוגנית. הן מבחינת אופי הנכות והן מבחינה סוציו־אקונומית. ניתן להבחין בכך כאשר מסתכלים על התפלגות ההכנסה בקרב אוכלוסיית הנכים – נכה הנמנה על הרבעון התחתון של מקבלי קצבת הנכות מכניס בממוצע 2,500 ש"ח בלבד, בעוד הרבעון העליון מרוויח בממוצע 14,700 ש"ח. מובן אם כן מדוע אין עניין להגדיל את הקצבאות של הנכים הנמנים על הרבעון העליון. יש למקד את ההטבה בקבוצות הנכים החלשות יותר. לרוב, הנכים הקשים מקבלים קצבאות חודשיות נוספות, שיכולות להגיע לסכומים של 10-15 אלף ש"ח בחודש בגין קצבאות ניידות, שירותים מיוחדים מענקים שונים וכו'. קבוצות נכים אחרות, כגון פגועי נפש ונכי מחלות כרוניות, לרוב אינם זוכים לתוספות אלו ועל־פי נתוני דו"ח ביטוח לאומי שפורסם במרץ, הם הקבוצה הנזקקת ביותר בקרב אוכלוסיית הנכים, בעיקר בעקבות קושי גדול במציאת מקום עבודה, ותמריצים שליליים. ארגון ה־OECD ביקר את המתווה המסתמן בדיוק מאותן סיבות – הוא יוצר תמריצים שליליים ליציאה לשוק העבודה ופועל בניגוד גמור למחקרים של הארגון בנוגע לקצבאות הנכות והתמריצים שהם יוצרים.

אחת ההטבות המשמעותיות ביותר להן זוכים נכים על־פי חוק היא פטור מלא על כלל ההכנסות עד לגובה שכר של 650 אלף שקלים בשנה. הרעיון העקרוני בפטור זה הוא עידוד של נכים לעבוד ולהרוויח כסף ולא להסתמך על הקצבה, רעיון מבורך כשלעצמו. אלא שלפטור הזה יש השלכות עצומות ולמעשה הוא משמש פעמים רבות כמקלט מס עבור משפחות שלהן יש בן משפחה נכה. משפחות מבוססות עם שלל מקורות הכנסה רושמות את ההכנסות על שם בן המשפחה הנכה ובכך חוסכות לעצמן את הנטל שבתשלום מיסים כחוק. תופעה זו ידועה ולכן עלתה במהלך המשא־ומתן כשהממשלה דרשה לבטל את הפטור. המלצה זו הופיעה גם בדו"חות של ירון זליכה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון. המטרה בתיקון זה היא לדאוג שהטבות המס מן הנכים בעלי ההכנסה הגבוהה מאוד, ישמשו  מקור תקציבי להעלאת קצבת הנכות של הנכים שאין להם מקורות הכנסה שכאלה. נציגי הקבוצות החזקות מקרב הנכים לחצו וחסמו כבישים עד שקיבלו הבטחה שפטור זה לא יבוטל.

שיטת ההסתדרות

חוסר האחריות המשווע של הממשלה בגיבוש המתווה ללא מציאת מקורות תקציביים עבורו, ממחיש את עומק החובבנות ומגלה את כלכלת הבחירות שהפכה לנחלתנו עם פתיחת השנה החדשה. בהחלט ייתכן שיש להעלות את קצבאות הנכות, אלא שלא ברור מדוע לאחר שהנושא נידון בשתי ועדות מקצועיות, ההחלטה מתקבלת ללא הסתמכות על חוות דעת מקצועיות של המשרדים והמוסדות המתמודדות עם סוגיית הנכים. במקום לייעל ולטייב את המערכת, כך שמצב הנכים הנזקקים ישופר, ההסכם משמר את הסטטוס קוו הקיים שבמסגרתו קבוצות הנכים החזקות והמקורבות שומרות על כוחן הגדול על חשבון הנכים העניים באמת.

זו איננה שיטה חדשה, ובכל משא־ומתן שההסתדרות קשורה בו מתרחש סיפור דומה. הממשלה מסכימה להעלות, אך מבקשת לחלק את ההטבה באופן דיפרנציאלי כך שהחלשים יקבלו יותר מן החזקים. אלא שההסתדרות, כהרגלה, נלחמת עבור הקבוצות החזקות והמקורבות, ודורשת חלוקת הטבות באופן שמגדיל פערים ומשמר את כוחה.. בממשלה שבה לאבי ניסנקורן יש אוזן כל כך קשבת, לא פלא שהשיטה צלחה שוב, והציבור כולו יצטרך להתמודד עם עוד הסכם מביש שישפוך מיליארדים בלי לפתור את בעיות השורש.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. צריך רבנים כמו הרב עובדיה שיסבירו לרבים ששיטת ההסתדרות גובלת בגזל ולא בחמלה!

    השיטה שמי שמאיים יותר סוחט מהמדינה=מכלל האזרחים היא חמורה ו"החברתי" כחלון הוא גנב מדופלם.

  2. לצערי, בישראל יש תמיד קבוצות שבמקום להיות פרודקטיבים ותורמים מעדיפים לחיות בשנור מכסף שאזרחים אחרים יצרו!

  3. אפשר להכריז שאנו חיים על משטר ההסתדרות!!!!

  4. חסר במידה מידי פעם כתבה אופטימית עם טעם טוב, נגיד מה כן נעשה נכון..
    אם הכל כל כך דפוק איך זה שכ"כ טוב כאן?

    1. יש אתר של גיא בכור שמראה את הצדדים הטובים שיש כאן ויש הרבה כאלה ,

    2. רוב הכתבות מתחייסות לביקורת על התנהלות המשטר ופיקדיו.
      המטרה בסוף לשקף לך איף ניראת המציאות בפועל!

    3. הביקורת חשובה. יכול להיות טוב יותר אם הממשלה תפסיק להיכנע לסחטנים.

  5. תלה את האשם בהסתדרות, היא באמת מטרה קלה ומעוררת קבס. אבל על הדרך, כדאי גם להזכיר שיש צד שני להסכם: הממשלה. והממשלה הזאת הביאה לשיא את המתקפה על הפקידות המקצועית. ההסכם הזה, שנחתם בלי נציג של משרד האוצר בחדר, הוא המשך ישיר של המתקפות של הפוליטיקאים (בגיבוי של כותבים מהאתר הזה, כדאי גם את זה להזכיר) על המדינה.
    .
    אז מי שהסית בשצף נגד היועצים המשפטיים שרק בגללם הפוליטיקאים המסכנים לא מצליחים לקיים את כל מה שהבטיחו לבוחרים שלהם, שלא יבכה כשהכלכלנים הופכים למטרה הבאה בתור.

  6. יש מלאכים שבזכותם עינינו זורחות.הם יושבים במוסדות סגורים.השתיקה שלהם בונה עולמות.מהמחשבות שלהם מייצרים מציאות פיזית.הם לא בשמיים.הם איתנו פה.הם מדברים אחד עם השני דרך השיחות שלנו. אלה הסגורים שנים במוסדות הם נשמה גבוהה.צריך להמשיך לפעול לשיחרורם

  7. קבוצות בריוניות שסוגרות כבישים בשביל כסף מפחידה את הממשלה שלא מתפקדת ובסוף מקבלים ??שפנים זה מעודד אלימות בארץ ובכלל דוח ה BOCD מתייחס למדינות נורמטיביות ולא למדינת ישראל שבה על האזרח לעבור את כל מדורי הגיהנום על מנת לקבל את המגיע לו על פי חוק גם אם כל השנים שילם ביטוח לאומי לא בקלות ניתן לקבל את התג נכה ביטוח לאומי

  8. לא כל הנכים זוכים לפטור עם מס הכנסה זה רק חלק קטן ללא קשר קשר מאמר נכון

  9. הדרישה לבטל את הפטור הגורף ממס הכנסה של נכים עשירים, או כאלה שמשמשים כקוף לבני משפחה בעלי עסקים- לא רק שהיא מוצדקת, אלא שהכרחי למלא אותה. זו תעודת עניות לראשי ארגוני הנכים שמונעים את הביטול שגורם לניצול קופת המדינה, בזמן שהכסף יכול לשמש להעלאת קצבאות הנכים. למדינה אסור לוותר בעניין זה, ואני אומר את זה כנכה. אפשר להציע פטור עד 10000 ש"ח בחודש ולא 52000 ש"ח כמו כרגע. אין לזה שום הצדקה.