"אנחנו יודעים טוב מאוד שישראל מסייעת לנו"

שאהיט באסאר, ממנהיגי הקהילה הכורדית בגרמניה, רואה בישראל מודל לחיקוי ומצפה שהמערב יסייע לכורדים בעיראק. ריאיון לרגל ביקורו בישראל

בסיס להזדהות | פייסבוק

השבוע פגשתי את שאהיט באסאר, גרמני ממוצא כורדי המשמש כמזכיר הכללי של ארגון המייצג את הקהילה הכורדית בגרמניה. שאהיט הגיע לישראל יחד עם עשרים מורי תיכון גרמנים, במסגרת תוכנית בת שבועיים בשיתוף יד ושם, אך הוא מנצל את זמנו כאן גם לדברים אחרים. הסכסוך הישראלי-פלסטיני והיחס לישראל עולה לא פעם במהלך השיעורים בבתי הספר, במיוחד כאשר בכיתה ישנם מוסלמים, ומבחינתו זוהי הזדמנות להכיר את ישראל מקרוב. בשעותיו הפנויות כאן הוא מנסה לקדם את הנושא הכורדי.

לאחר קיום משאל העם על העצמאות לפני חודש, טורקיה, איראן ועיראק עשו כל שביכולתן כדי לגרום לכורדים לחזור בהם. מה שהחל בבידוד באמצעות סגירת הגבולות והמעבר האווירי, המשיך בפעולה צבאית של ממש. האיומים שהושמעו מומשו, וכוחות עיראקים בחסות איראנית כבשו את כירכוכ, העיר רוויית הנפט. הכורדים לא התאמצו להשיב מלחמה יתר על המידה, ונראה שחלק מיחידותיהם אף התאמצו שלא להילחם. לפי חלק מהדיווחים, הסיבה לכך הייתה דיל מוקדם בין חלק מהכורדים למיליציות השיעיות בתיווך האיראנים. שאלתי את באסאר מה הוא יכול לומר על הדיווחים הללו.

"אני לא יכול לאשר זאת בוודאות", משיב באסאר, "אבל ככל הנראה זה נכון ואני ממש מזועזע ומתבייש בכך. מעבר לאותה קבוצה כורדית שכנראה עשתה דיל לא ברור עם האיראנים ופגעה בנו, המערכה הצבאית הזאת על כירכוכ מסמלת את השפל שבו נמצא כיום העולם המערבי. עינינו נשואות בראש ובראשונה לארה"ב, אך הנשיא טראמפ הודיע שהוא ניטרלי. כך נוצר מצב שבו המיליציות השיעיות בהדרכת איראן מגיעות מדרום-מזרח, יחד עם הצבא העיראקי שנתון אף הוא לשליטת איראן. מולם ניצבים הכורדים, כשבמרחק אלפי קילומטרים בדרום מערב נמצאת ישראל. אם טראמפ נייטרלי והמערב לא עושה דבר, המשמעות היא הענקת מעין לגיטימציה לאיראנים. הם יפגעו בנו, וצריך לזכור שאנחנו המכשול האחרון היחידי בדרכם. אחרינו, הדרך שלהם לישראל נפתחת לגמרי – אוטוסטרדה, ללא שום מכשול. זה צריך להדליק אצלכם נורות אדומות".

הדרך תיפתח לישראל אבל גם לטורקיה. מה עמדת הטורקים?

"זה מאבק של השיעים מול הסונים. טורקיה כרגע רק רוצה לנצל את המצב הקשה שלנו כדי לסגור איתנו חשבון. מבחינתה, כרגע האיראנים משחקים לטובתה מול הכורדים. בהמשך, כשהאיראנים יתייצבו על גבול טורקיה, אולי זאת תהיה תחילתה של מלחמת עולם שלישית. הממשל באנקרה מתגאה בכך ש-99% מהאוכלוסייה בטורקיה היא מוסלמית. אמנם גם הכורדים בטורקיה הם מוסלמים ברובם, אבל הם לא חלק מהרוב, הם נרדפים. העמדה הזאת של הממשל הטורקי מצביעה על המשך הרדיפה של המיעוטים בטורקיה. רבים מכירים את הרדיפות שהיו בתחילת המאה העשרים – הארמנים, היוונים, הנוצרים, הכורדים. הרדיפות הללו נמשכות גם היום. טורקיה היא לא דוגמה למדינה דמוקרטית מערבית. עכשיו יש לטורקים הזדמנות לפגוע בכורדים גם במרחב שמחוץ לטורקיה, והם מנצלים זאת".

כמי שמשפחתו חיה בטורקיה, מה המשמעות של להיות כורדי תחת שלטון טורקי?

"לבושתי אני לא מדבר כורדית, אני מדבר טורקית. אבא שלי דובר כורדית, אימא שלי דוברת טורקית. אימא שלי גדלה באזור שבו השכנים היו פקידים, שוטרים וחיילים טורקים. כדי להגן על המשפחה, סבא שלי החליט שהילדים לא ידברו כורדית. לצערי יצא כך שגם אני, שנולדתי בגרמניה, מדבר דווקא את הטורקית של אמי הכורדית ולא את הכורדית של אבי. הטורקים ידעו למחוק זהויות, השליטו פחד, רדפו, והתוצאות ניכרות עד היום".

כמו שקורה במקומות אחרים במזרח התיכון.

"נכון. הרדיפות, הדיכוי, רצח העם נגד היזידים והנוצרים, מרוקנים את האזורים האלה מתושביהם המקוריים. זה עצוב ומדאיג, ואנחנו לא רוצים להמשיך ולהיות חלק מהסטטיסטיקה הזאת. אנחנו רוצים לשמר את העם שלנו, את התרבות ואת השפה. אנחנו רוצים מדינה דמוקרטית לאחינו הכורדים שנשארו בכורדיסטן, כשהדוגמה היא ישראל".

מה הכוונה ש"הדוגמה היא ישראל"?

"ביום הראשון כשהגעתי לפה והסתובבתי ברחובות ירושלים, מה אני רואה? אנשים מגוונים. איש חבוש כיפה צועד ולידו אישה מוסלמית באין מפריע. אני רואה רחובות בירושלים עם שמות ערביים כמו סולטן סולימן. אני רואה כנסיות, בתי כנסת, מסגדים. אני רואה חברה מגוונת, רב-דתית, דמוקרטיה אמיתית. לא סתם אומרים על מדינת ישראל שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. אלה עובדות.

אתה רואה את הדברים האלה במדינות מוסלמיות? אתה יכול למצוא בעיראק רחוב על שם של יהודי? ישראל היא באמת מגדלור, ואנחנו רוצים לבנות את המדינה הכורדית על פי המודל הזה, כך שכורדיסטן תהיה דמוקרטיה ותהיה המגדלור השני במזרח התיכון הסוער. גם היום כורדיסטן מהווה מקלט בטוח לפליטים מיעוטים שונים כמו יזידים, נוצרים ומוסלמים שנמלטו מאזורים אחרים בעיראק. אתה יכול למצוא כורדים מוסלמים, כורדים יהודים, כורדים יזידים וכורדים נוצרים שחיים בכורדיסטן. הם חיים ביחסים טובים, בכבוד וסובלנות הדדית. ולא רק הם, גם הפליטים שאינם כורדים מוצאים אצלנו בכורדיסטן מקלט בטוח, סובלנות וכבוד".

"המערב הנוצרי מתעלם ממצוקת הנוצרים באזור"

אתם מסייעים למיעוטים דוגמת הנוצרים, אבל לא זוכים ליחס חם מהנוצרים במערב. בפרויקט הומניטרי של ארגונו של האב גבריאל נדאף, שהייתי מעורב בו, ניסינו לעזור לכורדים באירביל. נראה אז שנוצרים במערב לא ערים למצוקתם של אלה במזרח. 

"אני מסכים לחלוטין לנקודה הזאת בעניין חוסר הסולידריות בין הנוצרים. בנקודה הזו בדיוק הייתי רוצה לפנות אליך ולגורמים נוספים בעם ישראל שיש להם קשר לנוצרים ולקהילות נוצריות שאוהדות את ישראל. אנחנו זקוקים להם. כשאנחנו נפגשים עם גורמים באירופה אנחנו מדגישים את העובדה שהנוצרים הולכים ונעלמים מהמזרח התיכון, ערש הנצרות, ושואלים אותם איך הם יכולים לישון בשקט כשהמקום שממנו צמחה הדת שלהם מתרוקן מבני דת זו. אנו מדגישים באוזניהם שרק תחת מדינת ישראל, נוצרים ובני מיעוטים אחרים חיים בבטחה ובחופש, ושגם אנחנו רוצים מדינה עצמאית שבה נוצרים ובני דתות ותרבויות אחרות יוכלו לחיות בשקט ובביטחון.

היינו רוצים שתפעילו קשרים בעיקר בקהילות נוצריות שאוהדות ותומכות בישראל, ותעלו בפניהם את הטיעונים האלה ואת הערכים המשותפים שלנו. תדגישו את הסכנה הנשקפת לנוצרים, ליהודים וגם לעמים ילידים אחרים באזור. התקווה והשאיפה שלי היא שאותן קהילות בארצות הברית ואירופה יפעילו לחצים על הממשלות שלהן ויעמדו לצדנו ולצדכם".

אולי אם הייתם פלסטינים, הייתם זוכים ליחס אחר…

"(צוחק) זה נכון ועצוב. אבל אנחנו לא פלסטינים וגם לא התביישנו להניף דגלי ישראל בהפגנות שקיימנו בגרמניה, בתמיכה במשאל העם לעצמאות. חטפנו על זה הרבה ביקורת ארסית מצד ארגונים וגורמים פלסטיניים ותומכיהם, אבל זה לא מפריע לנו ולא מרתיע אותנו".

אני מניח שהדברים האלה עולים בכיתות שבהן אתה מלמד.

"בוודאי. אנחנו מדברים על זה, לומדים פוליטיקה והיסטוריה, והנושא של ישראל והסכסוך עולה בשיעורים. ואתה יודע מה אני אומר לתלמידים שלי? גם אם אתם לא מסמפטים את ישראל, תסתכלו על המציאות ותכירו את העובדות. שמונה מתוך עשר המדינות שמהן גרמניה קולטת פליטים הן מדינות מוסלמיות. בישראל כעשרים אחוז מהאוכלוסייה היא מוסלמית. ראיתם פעם פליט מוסלמי שהגיע לגרמניה מישראל? אם כל כך רע בישראל כמו שאתם אומרים, איך ייתכן שהמוסלמים לא בורחים ממנה כמו שהם בוחרים מסוריה, עיראק, אפגניסטן ומדינות מוסלמיות אחרות? המוסלמים בורחים ממדינות מוסלמיות, אבל לא בורחים מהמדינה היהודית שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. אין להם מה לענות. הם משתתקים".

נדמה שהחברה הישראלית מודאגת ומצפה שנעשה יותר למענכם. איזה סיוע יכולים ישראלים להגיש?

"ידוע לנו טוב מאוד שממשלת ישראל תומכת ומסייעת מאחורי הקלעים וגם בהצהרות גלויות, כפי שמסרו ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים שלכם (איילת שקד). ידוע לנו שגם לאחר נפילת כירכוכ נעשו שיחות טלפון מגורמים רשמיים בישראל, אולי אף מראש הממשלה עצמו, למנהיגי המערב וביקשו מהם לא לנטוש אותנו הכורדים, ואנו מודים ומעריכים את כל זה. הצורך העיקרי שלנו הוא תמיכה של המערב. היום רק ישראל תומכת בנו, ואנחנו צריכים את העזרה של העם בישראל כדי להפעיל לחצים על מדינות מערביות שיצטרפו אליכם בתמיכתן בנו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. אמן שהכורדים יזכו לעצמאות, ואולי בכך יסעו לבלום את הסהר השיעי הפורה מצד אחד , וטורקיה במחינת גיאו אסטרדגי והגיאו הפולטח מצד שני!

  2. מצטער אבל הכורדים יכולים להאשים רק את עצמם.
    פלג כורדי המייצג בערך את מחצית התושבים הכורדים של עיראק הסכים לוותר על העצמאות כדי שממשלת עיראק תכיר בו ותעזור לו לחסל את הפלג היריב.
    גועל נפש.
    לצבא עיראק לקח 5 שנים לנצח את דאע״ש והוא עשה זאת בקושי רב ורק בעזרת סיוע אמריקאי ובשיתוף פעולה עם הכורדים.
    אם הכורדים היו מאוחדים צבא עיראק לא היה מנצח אותם ובטח שלו כובש עיר בת מיליון תושבים תוך 24 שעות.

    1. לקחת לי את המילים מהפה.
      הכורדים יכולים לדבר עד מחר על כמה הם אוהבים את ישראל, אבל אם הם עם כזה מטומטם שמגיש את עצמו לאיראנים ולעיראקים על מגש כסף, אז אני לא יבזבז עליהם את הזמן שלי.

      אם הם כל כך מעריצים אותנו, אז שילמדו משהו אחד מאיתנו – תרכשו שכל איפשהוא..

  3. אבל האם הם יתפקדו לליכוד ויצביעו לדודו ביטן??

  4. צריך למכור לכורדים נשק גרעיני.
    אם הרוסים נותנים לאויבים שלנו לפתח נשק כזה גם אנחנו צריכים לתת לאויבים שלהם סיכוי.

  5. המרואיין מדבר בתבונה.
    והוא צודק.
    יש מקום לברית אמתית וכנה בין ישראל לכורדים.
    מקווה שלא ננטוש אותם בגלל אינטרסים פוליטיים צריך וזמניים.
    כי לטווח הארוך, הצעד הנכון הוא בהחלט לכונן אתם קשרי ידידות, מסחר ותמיכה הדדית פוליטית וביטחונית.
    בהצלחה לכורדים – עם ענק של עשרות מיליוני אנשים, עם מורשת ותרבות עשירה וארוכת שנים, שהמערב מתעלם ממצוקתו בגלל אינטרסים כלכליים ופוליטיים, והוא אחד העמים הגדולים בעולם, אם לא הגדול שבהם, שלא זוכה לעצמאות ולמדינה משלו.

    זה רק מדגים שוב, ממש כמו שהשואה הדגימה למי שמוכן ללמוד ממנה את הלקח הנכון והמציאותי, שאם אין אני לי – מי לי. הכורדים צריכים להילחם למען עצמם, אף אחד לא יילחם בשבילם. הכי טוב שנוכל לעשות למענם, הוא לתמוך בהם פוליטית ולכונן אתם קשרים. אבל בסוף – את חירותם ומולדתם לא יוכלו לקנות מלבד באמצעות הדם שלהם ושל בניהם.

    מאחל להם הרבה בהצלחה במאבקם הצודק.

  6. הכורדים בעד דודו ביטן ונגד הסמולנים בתאגיד

  7. אבל האם הכורדים ישימו דודו ביטן בפריימריס??

  8. עם יחיד מוקף שבטים.הכי מגיע להם תמיכה. לא על זה מושטט האומ ממזוהם? שכל עם יכל להקים מדינה. כל עוד הוא עם ולא צביר שבטים חולי נפש גזענים

  9. כמה נכון.
    כמה צודק.

    אבל לצערי מצבם ביש, הידיעות שמגיעות כל הזמן מצביעות על כך שהם הולכים לאבד גם את האוטונומיה שהייתה להם בעבר ממשלת עירק.וחבל שכך…

  10. אולי נלחץ על העולם לתת להם מדינה,הם מדהימים ממש ואוהדי ישראל