פחד ותיעוב בבר-אילן: מדוע צינזרה האוניברסיטה חומרים של "אם תרצו"?

התנועה ביקשה להפיץ ספרון המפריך את מיתוס הנכבה. דיקן הסטודנטים: איני מאשר התייחסות לנרטיבים של זרמים אחרים

הפגנת סטודנטים של אם תרצו | צילום מסך

אוניברסיטת בר אילן מצנזרת גופי ימין: דיקן הסטודנטים באוניברסיטה, פרופ' אורי ניר, הודיע לפעילי תנועת 'אם תרצו' כי הוא אוסר עליהם להפיץ ברחבי הקמפוס ספרון המבקש להפריך את שקר 'הנכבה'. "איני מאשר התייחסות של תא אחד לנרטיבים של זרמים אחרים", כתב ניר במייל לאנשי אם תרצו. דיקן הסטודנטים סירב להיפגש או לשוחח טלפונית עם הפעילים, אך בשיחה עם מזכירתו, שהקלטה שלה מובאת בהמשך, נאמר כי פסילת הספר נעשתה במטרה "לאפשר לכולם להיות כאן ברגישות ובעדינות" ללא "פסילה של נרטיב של גוף אחר". לדבריה, "אנחנו לא נכנסים לנכון לא נכון", וכי "כל אחד שהיה עושה את זה" היה נפסל. בפועל, הספרון של אם תרצו הוא החומר היחיד שנפסל מבין כלל החומרים שהופצו על תאי הסטודנטים הפעילים בבר אילן.

פוסל הנרטיבים. המכתב של הדיקן בבר אילן

פסילת הספרון התרחשה על רקע יריד תאי הסטודנטים שנערך היום ושמתקיים בכל פתיחת שנה באוניברסיטת בר אילן. השנה, בניגוד לפעמים קודמות, נדרשו חברי התאים השונים לאשר מראש את התכנים שיוצגו ביריד בפני דיקן הסטודנטים. במכתב ששלח לפעילי אם תרצו כתב פרופ' ניר כי "דיקן הסטודנטים מעודד ברוח ערכי האוניברסיטה חופש ביטוי", אך "כדי לאפשר ולהבטיח דו-קיום משותף ובסיס לדו-שיח בין הפלגים והזרמים השונים בקמפוס אני מאשר קידום רעיונות ודעות של התאים השונים". הספרון שלא עבר את רף ה"דו-קיום משותף" שהציב ניר נקרא "נכבה חרטא" והוא נכתב לפני מספר שנים על ידי אראל סג"ל ואז תדמור. הוא נועד להילחם בנסיונות של הפלסטינים והשמאל האנטי-ציוני, לעתים בגיבוי האקדמיה, לשכתב את ההיסטוריה של מלחמת העצמאות.

"יום שחור לחופש הביטוי"

בתא הסטודנטים של אם תרצו בבר אילן זועמים על דיקן הסטודנטים. "כנראה שהדיקן לא הגיע לשיעורי האזרחות שלו בתיכון", נכתב בדף הפייסבוק של הפעילים. "הוא החליט למנוע מאיתנו לחלק את הספרון המגובה בעובדות, מראי-מקום ואסמכתאות… אקדמיה אמורה להוות כר פורה להחלפת דעות, ולא מצע להשתקה והגבלת חופש הביטוי שלא לצורך". תום ניסני, רכז פעילי השטח של אם תרצו, מוסיף כי "לא האמנתי שדווקא בבר אילן ניתקל בסתימת פיות על רקע פוליטי. אני אחראי על 15 קמפוסים ובאף אחד מהם לא העלו על הדעת לפסול ספרון רק כי הוא לא מתיישב עם תפיסת העולם של דיקן הסטודנטים. זה יום שחור לחופש הביטוי ולאוניברסיטת בר אילן".

בעוד שבבר אילן פוסלים הפצת תוכן פרו-ישראלי המתעמת עם תעשיית השקרים נגד המדינה, באוניברסיטה אפשרו לאחרונה קיומו של כנס חד-צדדי של השמאל הקיצוני. במרץ נערך בפקולטה למשפטים בר אילן פאנל תחת הכותרת הפרובוקטיבית "יובל למשפט הכיבוש" לרגל 50 שנים לסיומה של מלחמת ששת הימים. הפאנל כלל אך ורק אנשי שמאל, חלקם קיצונים ביותר כמו מיכל לופט מעמותת 'גישה' הממומנת על ידי הקרן החדשה לישראל. מנגד, לא הובא ולו נציג ימני אחד לפאנל. פעילי אם תרצו בבר אילן מחו בזמנו על קיומו של הכנס החד-צדדי וטענו כי "אפילו באוניברסיטת תל אביב היו מביאים עלה תאנה ימני". בתגובה, טענו בבר אילן כי "אין חובה של איזון" ולכן לא הוזמן נציג מהימין.

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "האוניברסיטה תומכת ומעודדת חילופי דעות והשקפות בקמפוס. ברוח זו, דיקאן הסטודנטים מאשר לתאים של סטודנטים לקדם ולהפיץ את דעותיהם ובתוכם גם חוברות ופרסומים של "אם תרצו" – תוך כיבוד דעותיהם ועמדותיהם של אחרים. החוברת המדוברת נושאת כותרת מתנגחת ומתריסה ותוכנה נועד לנגח ועלול לעורר איבה ועל כן נאסר להפיץ אותה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

15 תגובות למאמר

  1. מחפיר. שומט את הבסיס לקיומה של האוניברסיטה. ."תוכנה נועד לנגח" בוחן הכליות והלב. תוכנה נועד לא לנגח אלא לדע מה שתשיב, ולהפריך שקרים. השמאל זו מחלת נפש

  2. אני קורא לפעילי "אם תרצו" לצפצף בריש גלי על הקומיסר הבולשביקי ולהפיץ את הספרון בקמפוס, בצירוף תיאור הניסיון הבולשביקי לסתום את פי האמת ותחת הסיסמה "ניר, קפוץ (לנו) פיך".

  3. דיקאן לא חכם. כנראה שההבנה שלו בסרטן לקוייה, לכן הפך דיקאן.
    ולפי אותו הגיון: לא להציג את דגל ישראל בקמפוס. זה מעצבן ערבים.
    וכדאי גם להוריד כיפות. יש אנשים שזה מזכיר להם את הרוטב שהוסיפו למצות של פסח.
    ובכלל, כנראה שאנשים נאורים חושבים שחופש הביטוי פירושו סגירת פיות.

  4. למדתי בבר אילן בשנים בהן למד שם גם יגאל עמיר. מיד אחרי רצח רבין האוניברסיטה נכנסה לסוג של שיתוק מגננתי ממנו היא כנראה לא יצאה עד היום. היא כל כך רוצה להוכיח שהיא"בסדר" עד שכל פעילות ימין נתפסת בה כאיום שיש להלחם בו. מזל שיש אוניברסיטה באריאל, מפני שבר אילן עבור ימנים שמרנים לאומיים היא אכזבה גדולה. עוד מאותו הדבר, כמו תל אביב, בן גוריון וכולי, רק עם כיפה קטנה על הראש.

  5. ביבי לא יכולה להתמודד עם האמת על הנכבה והעובדה שישראל לא שונה מגרמניה

    1. אולי "ביבי לא יכולה" אבל אני יכול גם יכול:
      הטענה שישראל לא שונה מגרמניה היא טענת הבל שלא ראויה באמת להתייחסות, אבל בכל זאת, על קצה המזלג –
      בגרמניה עסקו ברצח עם בקנה מידה תעשייתי. ישראל, שקמה לפי משפט האומות, נאלצה מיומה הראשון להלחם על חייה מול אויביה, שאגב כך חלקם גם גלו מביתם אחרי שהובסו בקרבות.
      בסוף מלחמת העולם השניה כ 12 מיליון גרמנים גורשו מרומניה, הונגריה, סלובקיה, צ'כיה, פולין וברית המועצות. איש מהם לא מבקש לשוב חזרה ולא טוען שעשתה לו "נכבה". יש?

  6. חשוב לדעת את העובדות שאותן מציין הספר.
    עם זאת, חשוב לדעת שהארוע שהספר מדבר עליו, הינו קדימון לארוע דומה, רק בקנה מידה הרבה יותר גדול.
    דונלד טראמפ כבר טבע את המשל על האכלת הנחש, ישראל תיאלץ ליישם את התוצאה.
    הנכבה הראשונה הינה מסר למוסלמים תושבי ארץ ישראל אשר פוגעים בנו באלף ואחת שיטות. הם לא מבינים את המסר, ולכן יחוו את נכבה 2.

  7. כדאי שנבחין, ה"נכבה" – קטסטרופה בערבית – מתייחסת לקטסטרופה אחת ויחידה: הקמתה של מדינת הלאום של העם היהודי בארץ ישראל.

    לא, אין זו קטסטרופה, כמובן, אם כי ההנהגה הערבית-מוסלמית בארץ ממשיכה לראות במדינת הלאום של העם היהודי כך, כולל כמובן מנהיגי הרשימה הערבית המשותפת. בראיון רדיופוני עם רן בנימיני התייחס איימן עודה לשאלה "מתי החל הכיבוש" ותשובתו היתה חד משמעית: ב-1948.

    לצערי, יש בינינו כאלה שאינם מוכנים להביט נכוחה במציעות ולהתייחס אליה שלא על בסיס מהוויי נפש אלא על בסיס עובדתי ובצורה שכלתנית.

  8. אל דאגה. הערבים בעלי ת.ז. כחולה מקרבים את היום בו בהתקרב הסכנה יקום הרוב היהודי לעמוד על נפשו הגיב:

    אין יותר דבר כזה – אוניברסיטה עברית או יהודית. כל האקדמיה בישראל זה קן צרעות מסוכן ורעיל שאנו מממנים אפילו בר אילן המבחילה מונעת ועושה חרם על אראל סגל.
    פוי!

    כל המעשים של כל השמאל הזה מקדמים את הנכבה הבאה שתקרה – או את שחייתנו בים. או או.

    קיראו בנידון את ספרו המאלף והמפחיד של רפי ישראל הדן במלחמה שתהיה עם הערבים בעלי תעודת הזהות מטעם מדינת היהודים – הנסתר והגלוי בערביי ישראל.

    ספר חובה לכל יהודי נורמלי שחי בארץ ורוצה לשרוד במדינה יהודית.

    הנגלה והנסתר בערביי ישראל / רפי ישראלי

    עמוד 193:

    …הציבור היהודי מבוהל גם מן המגמה המסתמנת בציבור הערבי לתרגם את העמדות העוינות הללו למונחי כוח, שאם לא יינקטו צעדים נגדם בעוד מועד, סופם שיכריעו את הישות היהודית בדרכים "דמוקרטיות. כלומר, כל עוד כללי הדמוקרטיה וחופש הייצוג וההתארגנות בצורתם הנוכחית נותרים בעינם, אין היהודים יכולים לטעון דבר, ביודעם כי ערכים אלה אינם נקוטים ע"י הערבים מתוך דבקות בדמוקרטיה, שהיא זרה להם ואותה הם טרם הפנימו, אלא כדי לנצל את כלליה כדי לחתור תחתיה ותחת המדינה שייסדה ומשמרת אותה.

    הציבור היהודי מבין, אם כן, שיש צורך להתגונן בפני סכנה זו, בדרכים חוקתיות ובעוד מועד וברור ומובן הוא כי בהתקרב הסכנה יקום הרוב היהודי לעמוד על נפשו.

    מאבק של כוח, כפי שהיה מיום קום המדינה, הוא שיכריע את קיום הישות היהודית מבית ומחוץ, עם כל הכבוד והיקר לביטויים בומבסטיים כמו "כוח הזכות", ה"זכות המוסרית", "חזון הנביאים", "עליונות הדמוקרטיה", "ערך האדם", "מורשת התנ"ך", ו"חוש הצדק היהודי", שאנו כל כך אוהבים להתגנדר בהם.

    במאבקי הכוח בעולם הפרוע בו אנו חיים, כל איסטניסט מוסרי המבין ללב האחרים, פרט ללב עמו, לא ישרוד. מי שמנסה לנהוג מנהג ג'נטלמן בג'ונגל שורץ חיות, סופו שייטרף.

    בסביבה המסוכנת בה אנו חיים, בה שכנינו הם אויבינו, ויש מאזרחינו, שהם בני ביתנו, שתומכים בהם, אנו חייבים לדאוג להבטחת הבית לפני שנצא לבנות את גדר ההפרדה סביבו.

    הנה הירדנים "המתונים" חברו לפלסטינים "שוחרי השלום" כדי להדיח אותנו מזכויותינו בהר הבית, בחסות אונסק"ו הבנויה על עוול ואזרחי ישראל הערבים שיודעים את האמת, מתעטפים בשתיקה מתחת לשפמיהם ונהנים לראות ערבים אחרים בני עמם עושים את עבודתם בשבילם…

    גם בתחום המשחק הפוליטי הלגיטימי נחצו כבר כמה וכמה קווים אדומים. חברי הכנסת הערבים, בנצלם את חסינותם המופלגת, מנבלים פיהם בקביעות נגד המדינה היהודית וסדריה, מוציאים עליה דיבה רעה, מסיתים נגדה, עוברים על חוקיה, נותנים חסותם לפורעי חוק ערביים אחרים, ונוהגים כאויביה ולא אזרחיה.

    …כתנאי לתמיכה בממשלת ברק הם דרשו שכל הבניה הערבית הבלתי חוקית תוכר. כלומר, לחסל את חוקי התכנון והבניה ולהפוך את המדינה לתוהו ובוהו תכנוני מהסוג שהם רגילים בו בקהיר ובשפרעם.

    …לו נתקבל אפילו חלק קטן מתביעותיהם, היינו רואים את המדינה חומקת לנו מבין האצבעות.

    …נוכח על אלה הייפלא שיללות הערבים על אפליה הן חסרות שחר, בהיותם מופלים דווקא לטובה מבחינות רבות והיענות נוספת לכמה מתביעותיהם חדשות לבקרים היתה נותנת בידיהם נשק אימתני כדי להגיע לביטולה של המדינה היהודית.

    הציבור היהודי איננו טיפש ורואה את המתרחש לנגד עיניו ואינו נותן עוד אמון בסטטיסטיקות ובסקרים המלומדים המנסים לשכנע אותו, זה שני דורות, כי פניהם של הערבים להשתלבות, אם רק יזכו בשיויון.

    הם למדו לנצל את טוב ליבם ובורותם של הישראלים כדי לנגן על מצפונם ולהעמיס עליהם את התוצאות ה"מוסריות" של התנהגותם ההרסנית לאורך ארבעה דורות – ולעמוד לנצח כקורבנות המסכנים שהכל חייבים להם ואילו הם אינם חייבים דבר.

    …אם כן, לא מיתוס הערבי המקופח הוא שצריך לרבוץ על מצפוננו, אלא הסכנות שאנו ממיטים על עצמנו אם לא ננקוט את הצעדים המתבקשים מיד…כי מדיניות ה"יהיה בסדר" אינה תקפה עוד, שהרי כבר מתחוללים תהליכים מאסיביים של ביצוע זכות השיבה לערבים דרך מסתננים ושב"חים ויבוא בני זוג ערבים באישור החוק ובניגוד לו…הרבה מעבר לכל חשבון רציונלי של מה שאנו יכולים להתיר לעצמנו, אם תאבי חיים אנו.

    ישנו גם תהליך מואץ של השתלטות הערבים על אדמות מדינה (עמ' 167) בגיבויים של שמאלנים יהודיים המעודדים אותם וזועקים ברחבי העולם על קיפוחם…

    סוף דבר – שממשלות ישראליות רבות נכנעות בזאת אחר זאת ללחץ פנימי וחיצוני ועוד ועוד קרקעות עוברות לידיהם, כי כל נסיון של השלטונות להרוס את הבניה הבלתי חוקית הזאת נתקל באלימות ובסכנת נפשות ובראש המאבק הזה ניצבים הח"כים הערבים, שומרי החוק לכאורה, המתייצבים ומונעים בגופם את אכיפת החוק…

    1. אילו הבניה הלא חוקית היתה של יהודים שהיו מיעוט במדינה עם רוב לא יהודי, והיתה נובעת מהיעדר תכניות מתאר, הפקעת אדמות מאסיבית ותקוה כללית שהמיעוט יתאדה, היה אתר זה זועק חמס על מדיניות אנטישמית. אבל כשערבים בונים בתים באופן לא חוקי כי אין, פשוט אין להם אפשרות לבנות באופן חוקי ומסודר, הם נחשבים פורעי חוק. באמת סליחה שהערבים חיים ונושמים. טלו קורה.

    2. היהודים היו, ועדיין מיעוטים במדינות לא יהודיות. מה קורה כשיהודי בונה בית שלא במסגרת החוק? ניחוש קל (משהו שקשור לסכין/חרב/אקדח/מקלחת/וכו'). שלא לדבר על מה שהבנות שלו חוות מידי "אוכפי החוק" באותן מדינות.
      הפקעת אדמות? כמה מאותן אדמות ש"הופקעו" שייכות בפועל, ובטאבו, ליהודים, שהמוסלמים גנבו ועשקו מהם את אותן האדמות? כמה ישובים מוסלמים הוקמו על אדמות של ישובים יהודיים קדומים? רמז – המון. למה אתה הולך רק 100 שנים אחורה בכדי להתייחס לאחזקה באדמה כבעלות עליה? למה לא ללכת 1000 שנים אחורה?
      למוסלמים יש שטח מנהר הירדן ועד להודו, שבו הם יכולים להתיישב עם אחזקות בשטחים בגודל של מדינת ישראל לכל חמולה קטנה. אבל הם מעדיפים לגזול אדמות השייכות ליהודים ושהיהודים יממנו את רמת החיים הגבוהה שלהם (קיצבאות ילדים לנשים בדואיות, שבאורח פלא יולדות תינוק אחרי 9 חודשי הריון, רק 3 חודשים מהלידה הקודמת שלהן).
      ולגבי טענותיך שהערבים נחשבים פורעי חוק, הם לא. הם לא נחשבים לפורעי חוק, משום שכולם יודעים שהם פורעי חוק.

    3. לאיתי הרחמן בן הרחמנים שליבו מלא דאגה לערבים ולזכויות הבניה וההתרחבות שלהם הגיב:

      לאיתי

      כדאי שתפסיק לרחם על הערבים ותדרוש את השינוי הלאומי הבא:

      יש להכריז קבל עם ועדה שהערבים לא יקבלו עוד מילימטר מהאדמה וייאלצו להתחיל לבנות כמו היהודים בניה לגובה ובעיקר לאור התרבותם המהירה והרבה גורדי שחקים בלבד. בדיוק כמו בביירות ובקהיר.

  9. מיהו גלעד צוויק? המאמרים שלו מעולים וחזקים. הוא איננו חושש לטפל בחומרים לוהטים.

  10. אני לא מבינה עד עכשיו למה אין אוניברסיטה מיזרחית עיברית לאומית עם זיקה למסורת. לאליטות האשכנזיות יש מה איתנו אין לנו גם דמויות בכסף. למה הליכוד האנטי לאומי המזויף לא חוש על כך במקום להשחית ולהשחית ולהשחית. הוא פשוט לא עושה כלום מבחינה לאומית. אקדמיה את קרנו של האדם הלאומי העיברי המסורתי בן אדמה זו שהולך לצבא ולעבודה. לא הייתי מודעת אבל למיתישבים יש שניים ומה איתנו. אנחנו נישארנו פה לשמור בזמן שהשבט האשכנזי עזב.
    האם אין לנו לב האם אנחנו לא חשים. האם אנחנו חסרי מוח. הרי פה זה קדם ומיזרח ולבטח גם לעדות המיזרח יש המון לתרום לנרטיב האשכנזי הדומיננטי כל כך.
    זו האפלייה המתקנת בעיני. זה צריך להיות גם מכספי המדינה. אניברסיטה איכותית שתראה את יופיים של עדות המיזרח בארצות ערב. מאמינים יפים תמימים מתוקים אך גם מודרנים ומשכילים. זה פשוט לא פר.