השביתה בתיכונים: רן ארז פתח קמפיין בחירות על חשבוננו

משרד האוצר הסכים להעלות את שכרם הנמוך של המורים החדשים. הדרישה של ארז: להעלות את שכר המורים הוותיקים לקראת הבחירות לארגון המורים

קמפיין בחירות על חשבון הילדים. רן ארז | פלאש90

שכר מורי התיכון בישראל עומד על ממוצע של כ-13,500 שקל בחודש, נתון גבוה ביחס לשכר הממוצע במדינות אחרות, למרות שהמורים בישראל מלמדים ועובדים פחות שעות מהממוצע. אז על מה בעצם הוכרזה שביתה היום? עיתוי השביתה מותיר תחושה שלא מאבק עובדים מתרחש כאן, אלא קמפיין בחירות. בתחילת השנה הבאה צפויות להתקיים בחירות לראשות ארגון המורים, ורן ארז, המחזיק בתואר כבר עשרים שנה, חושק בקדנציה שביעית בתפקיד.

החשד למניעיו של ארז עולה כאמור מעיתוי השביתה: הסכם השכר בתיכונים "עוז לתמורה" שנחתם ב-2011 הסתיים כבר בסוף 2016, אך הדיונים נמרחו עד עתה, כולל פתיחה חלקה של שנת הלימודים הנוכחית. בחודשים הקרובים צפויים ההורים להישאר עם ילדיהם בבית במהלך ימי שביתה רבים, במטרה להשיג העלאת שכר למורים הוותיקים קרוב ככל הניתן לבחירות לראשות הארגון.

מלכודת הדבש וכבשת הרש

כאמור, שכרם של מורים ותיקים בישראל הוא לא רע בכלל. הבעיה המוסכמת היא בשכרם הנמוך של מורים צעירים. המצב הזה בעייתי לא רק משום ששכר נמוך זה לא נעים, אלא בעיקר בגלל שהוא מרחיק צעירים איכותיים מהמקצוע: אף אחד לא רוצה לראות את בני גילו משתכרים יותר ממנו, ולכן מי שיש לו חלופות עורק מההוראה למקצועות מכניסים יותר. המקצוע הופך למגנט עבור חסרי החלופות, אשר יודעים שכל מה שנדרש מהם כדי לקבל עליות משמעותיות בשכר הוא להתייצב בכיתות. עם הוותק מגיע לא רק השכר הגבוה אלא גם הקביעות – מוסד המשמר עבודה גרועה מאז הומצא. שכר נמוך בכניסה למקצוע, ועליות בשכר שאינן קשורות להצטיינות וקביעות – כל אלה הם לא רק מתכון בטוח לבינוניות בהוראה, אלא גם סימני היכר ברורים לכך שהענף נתון לאחיזת חנק של ועד עובדים.

הפער בין שכרם של המורים הוותיקים לחדשים ידוע לרן ארז, וכך גם הנזקים שהוא גורם. הוא גם יודע שבאוצר מכירים את הבעיה ורוצים לפתור אותה. זו הסיבה לכך שאת קמפיין הבחירות שלו הוא החל דווקא בקריאה להעלאת שכרם של המורים הצעירים. ההצלחה בזירה הזו הגיעה מהר מאוד: האוצר נעתר לדרישות להעלות בשיעורים ניכרים את שכרם של המורים הצעירים, שיעמוד מעתה על 8,000 שקל בחודש. המורים הוותיקים, קבע האוצר, ייהנו מעליית שכר בשיעורים צנועים יותר. גם כך, כאמור, הם מרוויחים יותר מעמיתיהם בעולם – ועובדים פחות.

או אז הוציא רן ארז את המרצע מן השק: "מלכודת דבש" הוא כינה את המדיניות ההגיונית שהציע האוצר, וטען משום מה שמי שיממן את עליית השכר של המורים הצעירים יהיו המורים הוותיקים. על כך יצא קצפו של רן ארז, וזו הסיבה שבגללה מאות אלפי בני נוער בוהים כעת בסמארטפון שלהם במקום ללמוד.

הארגון שייך לוותיקים

מדוע, אם כן, המורים הוותיקים חשובים יותר לקמפיין הבחירות של רן ארז מאשר המורים הצעירים? פשוט מאוד, כי הם רבים יותר: כ-38% מהמורים בתיכונים חצו את גיל חמישים, בעוד רק 7% מהם צעירים מגיל 29. ארז זקוק לאצבעות נאמנות, אלה שמשאירות אותו כבר 20 שנה בתפקיד

הנטייה התקשורתית למסגר שביתות באשר הן כמאבק של המוחלשים לצדק, חייבת להיתקל בחומה של חוסר אמון מצד הציבור: המוחלשים מקרב המורים העל-יסודיים קיבלו צדק. השביתה של היום, שאחריה צפויות שביתות נוספות, היא סחטנות מצדם של השבעים והמתוקצבים היטב. שנות השפע הכלכלי שחווה ישראל בשנים האחרונות נוצלו היטב על ידי בעלי כוח השביתה, הנהנים מהטבות על חשבון יתר האזרחים. הממשלה נכנעת שוב ושוב לקבוצות האינטרס הללו. היא קונה לעצמה ולאזרחים שקט תעשייתי נטול שביתות, אבל בכך מפקיעה את העושר מהאזרח העובד ומחלקת אותו לסחטנים. יש לשים לזה סוף, ואין כמו רן ארז – מגדולי הסחטנים – כדי לשמש נקודת המפנה של התופעה הזו. יש להפקיע ממנו לא רק את ההישגים שהוא מבקש להביא למורים הוותיקים, אלא גם את האפשרות לזכות בקדנציה נוספת – לאחר שהמקפיין שלו ייכשל.

הסכם השכר הקודם עם המורים העל-יסודיים נקרא עוז לתמורה. המורים הפגינו עוז וקיבלו תמורה. הציבור, לעומת זאת, נכנע ונשאר בלי כלום. שכר המורים קפץ בעקבות ההסכם ב-60%. אבל כפי שניתן לצפות בענף הנשלט על ידי ועד חזק, תוספת התקציב חולקה באופן שמיטיב עם המקורבים במקום עם הציבור. שכרם של המורים הוותיקים עלה, אבל לא משפרים ענף באמצעות הגדלת שכבת הריפוד של מי שנמצא בו כבר שנים. הדרך לשיפור החינוך בישראל היא באמצעות הצעת שכר אטרקטיבי לצעירים איכותיים שמחפשים את דרכם המקצועית. באופן לא מפתיע, עוז לתמורה ותאומתה אופק חדש לא שיפרו את החינוך: הישגי התלמידים מדשדשים. מורים חדשים ואיכותיים לא נכנסו למקצוע, כפי שמעידים ממוצעי הפסיכומטרי ותוצאות מבחני פיז"ה.

משרד האוצר חייב לתבוע תג מחיר ברור להעלאה הנוספת שהארגון דורש: מעורבות גבוהה יותר של האוצר במנגנוני השכר. מתן גמישות למנהלים בהעסקה ובעיקר בפיטורים של מורים, ויצירת אווירת תחרות בין מורים ובין בתי ספר. תג המחיר הזה חייב להיגבות ישירות מרן ארז, מולו יש להציב משחק סכום אפס: או רפורמה בתנאי ההעסקה, שתאפשר לנקז מהמערכת את המורים הוותיקים והשבעים שפוגמים במימוש הפוטנציאל של תלמידי ישראל; או שלא תהיה רפורמה כלל. כך או כך, ארז מפסיד את התמיכה מצד המורים הוותיקים.

מדיניות כזו לא רק תשפר את החינוך בישראל, אלא גם תעביר מסר לכל תואמי רן ארז: הבריונות לא משתלמת. ניתן לצפות שהמהלכים הללו יולידו שנת מאבקים קשה יותר ממה שארז מתכנן. אפשר לחזות אף שביתות סולידריות מההסתדרות, שתבין שהמאבק מכוון למעשה נגדה. אבל המחיר כדאי: יש לשים סוף לסחטנות הוועדים, ולאפשר לאזרחי ישראל להתפרנס מיגיע כפם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. העיקר שארז ישיג שיפור טוב בתנאי העבודה של המורים. כל שביתה באשר היא תבוא על חשבון צד כלשהו ולכן אין משמעות לתוכן דיבורי המתלוננים. מעולם לא תמכתי בארז ולא השתתפתי בבחירות הארגון אבל הפעם אני אתמוך בו אם ילחם ךמען משכורותנו, הרי בסוף זה המנדט שלו. הוא לא נבחר כדי לדאוג לתלמידים אל למורים. טובתם של התלמידים תושג דרך הפעלת לחץ על משרד החינוך כדי לשפר את כל המצב ובכלל זה תנאי עבודת המורים.

  2. ישראל מובילה את החינוך, מבין כלל מדינות אפריקה אנו נמצאים בצמרת, אך לא לאורך זמן.

    נשמע הגיוני שמדינה בה נהוג שירות חובה לגברים ונשים לא משקיעה בחינוך גופני לתלמידיה? איסלנד בה אין צבא משקיעה ארבע שעות שבועיות בחינוך גופני מקצועי (ראה קבוצות הכדורגל למשל), ישראל לעומתה משקיעה בקושי חצי מזה וברמה של מחנה פליטים.

    אנו נמצאים במלחמה מול 400 מיליון ערבים חדורי שנאה ומוטיבציה להשמדת המדינה, הם מגובים בעוד 1.4 מיליארד מוסלמים. נשמע הגיוני שתלמיד במערכת החינוך היהודית מסיים תיכון מבלי לדעת קרוא וכתוב בערבית? שלא לדבר על ערבית מדוברת בניב המקומי…

    זבולון המר++ גם עסוק בקמפיין הבחירות שהוא חושב שיוביל אותו לראשות הממשלה, וכמובן תוך זלזול בחינוך. המתמטיקה 5 יחידות שהוא מקדם מהי? ברוסיה לומדים את אותו החומר בחטיבות הביניים.

    השוואה לארה"ב מראה שתלמידים חרוצים וחכמים יכולים להתקדם בחומר מעבר לממוצע הכיתה. ישראל בשם סוציאליזם מזויף שומרת על רמה ממוצעת (במקרה הטוב). אין כניסה להורים לכיתה כדי שיוכלו לתרום מהידע הרב שלהם.

    עם כל תאונות הדרכים לא מצאו דרך לשלב את ההורים בחינוך הנהיגה? ולהתחיל ללמד את התיאוריה בחטיבת הביניים? ובייחוד לאור האופניים החשמליים?

    כל בית ספר באירופה מלמד שלוש שפות כמינימום, בד"כ ארבע או חמש במידה והוא נחשב בית ספר מקצועי (או דוגמאות כמו שווייץ). ישראל נלחמת כדי שילמדו אנגלית, אבל מתחילה את לימודי האנגלית בכיתה ג'.

    אלימות, חוסר משמעת, חוסר כבוד הם רק סממנים למערכת קלוקלת. לקחו מורות שהיו מהתלמידות הגרועות בכיתה, אלו שבקושי הוציאו 500 בפסיכומטרי ונתנו להן לעשות שמרטפות בזול לילדים. המורות בחרו בג'וב בשל החופשים הרבים, בשתיים מקסימום הן כבר בבית אחרי שבוע של 4 ימי עבודה, יכולות לגדל את הילדים שלהן ובלי שהחברה לוחצת אותן על זה שבפועל הן לא עובדות. התוצאות בשטח. היו לוקחים אוטיסטים ללמד והיו מקבלים גם תוצאות יותר טובות וגם הילדים היו מקבלים לגיטימציה לקרוא למורה -מפגרת. והכי גרוע הוא שכל מערך הפקידות גם בהסתדרות המורים וגם במשרד החינוך מגיע מאותו מאגר של חדלי אישים. בשיטת garbage-in garbage-out

    ויתרו על לימודי האומנות, מוסיקה, ויתרו על החינוך כי אין מי שיתן חינוך ודוגמה אישית. סגרו את בתי הספר המקצועיים – התעשייה משוועת לטכנאים ולהנדסאים. כל החלוקה של בתי הספר לפי איזורי מגורים גרועה. שעות הלימוד לא תואמות את שעות העבודה במשק (שגם להן היה באמצעות ההסתדרות צריך לבצע רגולציה מסוימת)

    אנו צריכים לקוות רק שבעתיד נצליח להתחרות מול מדינות אפריקה. לאור ההשקעה המאסיבית מצד סין והתקדמות בטכנולוגיה סלולרית ואנרגיה סולארית המאפשרת נקודות חשמל במקומות רחוקים מקומנו בצמרת אפריקה אינו מובטח.

    1. כמה שטויות בתגובה אחת… (אני מגיב רק על מה שאני לא מסכים איתו. מה שאני מסכים איתו אשאיר בלא תגובה)

      אתה סופר את הערבים פעמיים – גם ב-400 אלף בנפרד וגם כחלק מ-1.4 מיליארד מוסלמים.
      בנוגע ללימודי ערבית – יש גם אינטרס פוליטי, לצייר אותנו כאדוני הארץ ואותם כשאריות. טפשי בעיני, אבל יכול להיות שזה מה שמוביל את המדינה. אני אישית למדתי ערבית 5 יחידות, ואם הייתי מקפיד להמשיך לקרוא ולכתוב אז הייתי שולט לא רע בערבית ספרותית היום.

      בכל הנוגע לבחירות – כשהחברה הישראלית תדע להעריך עבודה קשה ורצינית אז פוליטיקאים לא יהיו עסוקים בבחירות כל הזמן. רוצה את זה אחרת? בבקשה, תוותר על הדמוקרטיה.

      גם בישראל תלמידים חרוצים שלהורים שלהם אכפת מתקדמים הרבה מעבר לחבריהם לכיתה. בתור נער הייתי כל שנה בלפחות חוג אחד במסגרת אוניברסיטאות בר-אילן או ת"א להרחבת ידע, ואני מדבר מכיתה ה' ועד י"ב – יש איפה להתקדם באופן פרטי.

      כל בי"ס באירופה – יש באירופה 750 מיליון איש, באמת בדקת כל בי"ס? בחייאת, אתה מדבר על חלק ממדינות מערב אירופה, לא יותר. חוץ מזה, שוויץ היא בכלל לא דוגמה לשום דבר עלי אדמות. רק להזכירך מתי מישהו שם הרים נשק לעבר אויב בפעם האחרונה…
      יתרה מזאת, שוויץ היא חברה רב-שפתית בהגדרתה, אז ברור שילמדו שם 5 שפות – 4 שפות המדינה ואנגלית (אגב, אתה מתעלם גם מכך שאלה אמנם 5 שפות אך הן שייכות לשתי משפחות – גרמאניות ולטיניות. הרבה יותר קל לאיטלקי ללמוד צרפתית מאשר לישראלי ללמוד איזה שהיא שפה לא שמית).

      אלימות חוסר משמעת וחוסר כבוד הם לא סימנים למערכת מקולקלת. הם סימנים לחברה מקולקלת שבה ההורים לא מחנכים את הילדים שלהם, וכשיש לילד עימות עם המורה אז הילד מקבל גיבוי מההורים שלו במקום שהמורה תקבל את הגיבוי הזה.
      לא מכחיש שימי החופש של המורים רבים מדי, אבל זו לא שמרטפות בזול. לא יודע מה אתה עושה בחיים, אבל מורות נדרשות לעמוד יום שלם על הרגליים תוך הפעלה רצופה של הגרון, מריבות בלתי פוסקות עם תלמידים ואפס רגעים פנויים. יש ימים שאשתי חוזרת הביתה בלי שהיה לה זמן לאכול צהרים. ולא נדבר על לעשות את כל זה בהריון.
      אני לא רוצה לומר כלום על המפקחים עצמם, אבל התחושה שלי היא שהמערכת בנויה לא נכון, לא שהאנשים בה לא טובים. ואני שומע לא מעט תלונות על הפיקוח.

      ויתרו על החינוך? חביבי, לא יודע כמה ילדים יש לך או יהיו לך, אבל מי שצריך לחנך את הילדים הם ההורים. לא המורים. הורה שזורק אחריות – שלא יתפלא שלא ילך לו. וזה לא בגלל שיש הרבה תלמידים בכיתות, כי גם לחנך עשרה ילדים בבת אחת זו משימה בלתי אפשרית.

      אז אחרי שסיימת להטיל רפש שקרי ומלא טעויות – תקח אחריות על עצמך ותתנצל.

      * גילוי נאות * – הכותב נשוי למורה משקיענית במשרה מלאה + חינוך, שמרוויחה הרבה מתחת לשכר הממוצע במשק. ואין לה רגע לנשום.

  3. במקום של חינוך ממשלתי לא צומח דשא. רמת ההישגים תשאר נמוכה. רק בחינוך מופרט ופרטי יש תקווה לרמה לימודית גבוהה והישגים בקנה מידה רחב.

  4. עבורי, רן ארז מסמל יותר מכל את תופעת "הוועדים החזקים במשק". בושה לארגון המורים שבמשך שנים אינו מסוגל, או אינו רוצה, לנער את האיש הזה מתפקידו ולהשילו מתפקידו. ים של מילים נכתבו בעיתונות אודות מעלליו ואילו ארז ממשיך להתבצר בשלטונו על הארגון ודואג להקיף את החצר הביזנטינית במורים ועסקנים מלחכי פנכה. היה מצופה ממורי ישראל, שהם בעלי אינטיליגנציה וערכים לאומיים, שיקומו על רודנתו של האיש המניפולטור וינקו את האורוות ולא ישביתו לימודים מתלמידי ישראל.

  5. מאיפה הם מביאים את הנתונים המעוותים האלה. אני מורה בשנה השלישית ומרוויחה 6000 שח.

  6. אני לא בעד או נגד רן ארז. אני בעדי ובעד חברי המורים. חברי הוותיקים עובדים לא פחות קשה מחברי המתחילים את דרכם בהוראה. התוספת במשכורת של מורה ותיק נרכשת לא רק בותק אלא בלימודים והשתלמויות שתשלום עליהם יוצא מכיסו של המורה. ובנוסף, גם מילוי תפקידים שונים בבית הספר אשר תמורתם מקבל/ת בעל/ת התפקיד תמורה שאינה משתווה למידת ההשקעה הנדרשת. אני רכזת מקצוע שמקבלת תמורה של שעה שבועית על הריכוז. כמות הזמן שהריכוז גוזל ממני עולה לעין ערוך על התשלום של שעה שבועית. לידיעה – על ריכוז מקצוע לא מקבלים בקיץ את השעה השבועית, למרות כל שעות העבודה שיש להשקיע בהכנת שנת הלימודים במהלך הקיץ.
    כן, מורים מתחילים צריכים וחייבים לקבל משכורת הולמת למידת ההשקעה שעליהם לעשות. זהו בסיס שעליו יש לבנות את מדרגות תוספת השכר לכל מורה במערכת.
    במסגרת הסכם עוז לתמורה כל מורה חייב בשעות פרטניות, אך אף אחד לא לוקח בחשבון שאלו שיעורים לכל דבר ועניין. יש להתכונן אליהם, להכין חומרים ולכן כאשר על פי התקן עלי ללמד 15 שעות פרונטליות זוהי הטעיה. אני מלמדת למעשה עוד 5 כיתות של שעה שבועית להן יש הכנה לעתים מדוקדקת יותר מאשר לכיתה שלמה. למעשה אנחנו עובדים יותר שעות, כאשר אנו מקבלים פחות לשעה. זו אינה תמורה.
    בנוסף לשעות העבודה בבית הספר להן אנו מחויבים מכוח ההסכם עדין עלינו לעבוד בבית שעות רבות.
    אין בבתי הספר את התנאים המתאימים למורה לעבוד. חדר מורים אחד ל50 מורים ומעלה לא יכול להיקרא סביבת עבודה הולמת. יי
    בנוסף – התורנויות שמירה על תלמידי בית הספר בהפסקות הגורמת לכך שכל מורה לפחות פעם (בבית הספר בו אני עובדת – פעמיים) בשבוע לא מקבלים הפסקה. לא יכולים ללכת לשירותים, להכין קפה אלא מיד עם הצלצול ללכת למקום המיועד לשמירה ועם הצלצול ללכת שוב ללמד. נוצר מצב שבו במהלך ארבע שעות אין הפסקה. אין רגע מנוחה. ולא אמרתי דבר על יציאה לטיולים למשך כמה ימים.
    אני מציעה לכל המבקרים והבאים בתלונות על ה"חיים הטובים" של המורים בישראל ללמד חודש בבית ספר לפני שבאים בביקורת, בבחינת "אל יתהלל חוגר כמפתח".
    אישית אני מצפה שרן ארז יוודא כי יהיה שינוי משמעותי בתנאי העסקה שלנו ובשכרנו.

  7. אברהם תומר כותב מאמר מגמתי שנועד לגונן על הממשלה וראשה הכושל. לשם כך אין הוא בוחל בהצגת נתונים שקריים (שכרו הממוצע של מורה הוא 13,500? באמת אדון תומר?). האמת היא שאכן מורים חדשים חייבים לקבל שכר שאפשר להתקיים ממנו, ו8000 ₪ הוא התחלה. מורה ותיק, מאוד ותיק, מגיע בקושי לשכר שתומר אומר שהוא שכר ממוצע למורה. גם 13500 הוא שכר שאף אחד מאלה שקובעים אותו לא היה מוכן לחיות ממנו. אבל מורה עם ותק של יותר מעשרים שנה, שהתמיד במקצוע החשוב ביותר שאפשר לחשוב עליו (יותר משל אברהם תומר כנראה) ושכעת ילדיו גדלו ואין לו יכולת לסייע להם בתחילת חייהם בשל מחירי הדיור שהצליחה הממשלה שתומר מעריץ להצמיח, זה לא. מבחינת תומר מורה צעיר צריך להשוות רק למורה ותיק, כאילו הם יחידת חישוב נפרדת, סגורה.
    אז רן ארז לא נראה לך. גם לי לא. הצבעתי נגדו בבחירות שהיו. אבל זה לא אומר שכל מה שהוא עושה הוא רע, אנוכי. איזו אירוניה להאשים את המורים הותיקים בגזל שכרם של המורים הצעירים, בשעה שהמדינה היא שגזלה מהמורים הותיקים שכר ראוי במשך עשרות שנים.