סערת חוטובלי: כשמתעלמים מההקשר קל להתנגח

מי שצפה בראיון המלא שבו "השתלחה" חוטובלי ברפורמים, יודע שהפרובוקטורים הם דווקא מי שתוקפים אותה

סערה בכוס מים. חוטובלי | פלאש90

השבוע קיבלו אזרחי ישראל שיעור מאלף ביצירת כותרות יש מאין. ההיסטריה התקשורתית והפוליטית סביב דבריה של סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, היא שיעור נפלא בתקשורת. אתם צייצנים מתחילים בטוויטר, עיתונאים שמחפשים כותרות או חברי כנסת שרוצים קצת תשומת לב תקשורתית? קחו חצי משפט מראיון של סגנית השר, הכניסו לו טוויסט, תבלו במילים "שיסוי", "פילוג" ו"יהודי ארצות הברית" וקיבלתם בקבוק תבערה תקשורתי שיתנפץ לכל עבר.

לא עברו כמה שעות מאותו הראיון של חוטובלי ב-I24 NEWS והתגובות הנזעמות החלו להגיע. ראש הממשלה נתניהו מיהר להוציא הודעה שאומרת "אני מגנה את דבריה הפוגעניים של ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארצות הברית. יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל". במחנה הציוני מיהרו להכריז כי ינתקו מגעים עם סגנית השר ויפסיקו את שיתוף הפעולה הפרלמנטרי איתה. וגם חבר הכנסת יאיר לפיד צייץ: "דבריה של ציפי חוטובלי הם שילוב של בורות ויהירות. הממשלה הזו לא מפסיקה לפצל ולשסע את העם היהודי. גם בארץ וגם בחו"ל". כל מי שיכל לקפוץ על העגלה ולנכס לעצמו קצת זמן מסך מהחגיגה הזאת – עשה את זה. והעצים שנוספו למדורה שלא הייתה אמורה להידלק מתכתחילה – הם הם אלו שיוצרים את הפילוג והשיסוי.

רק בודדים טרחו לצפות בראיון המלא ולהבין שמדובר בסערה בכוס מים. מי שטרח לצפות בראיון שמע את חוטובלי אומרת "זה הבית של העם היהודי מכל הזרמים, כולם רצויים כאן לבוא ולהשפיע על הפוליטיקה הישראלית. בבקשה, בואו! אני אפילו מוכנה שההנהגה לא תהיה ימנית כדי שכל היהודים ישתתפו בדבר הנפלא הזה שנקרא מדינת ישראל". מי שלא האזין בקשב רב לא שמע את המשפט הקונטרוברסלי במלואו: "אבל יש עניין נוסף והעניין הוא שהם לא מבינים את המורכבות של האזור. אנשים שמעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור המדינה שלהם, לרוב היהודים אין ילדים שמשרתים כחיילים שהולכים למארינס, לאפגניסטן או לעיראק. לרובם יש חיים מאוד נוחים, הם לא יודעים איך זה מרגיש להיות מותקפים בידי טילים ואני חושבת שחלק מזה זה לחוות את מה שישראל מתמודדת מולו על בסיס יום יומי". כוונותיה של סגנית השר ברורות – מי שלא גר כאן, קשה לו להבין את המורכבות באזור. ואכן, כמו שיהדות ארצות הברית מתקשה להבין את המורכבות בישראל, כך גם הישראלים מתקשים להבין את המורכבות בקרב יהודי ארצות הברית.

בשנים האחרונות חלה פריחה בכמות הסמינרים, הקורסים והלימודים האקדמאים שמנסים להביא מובילי דעה, פוליטיקאים, עיתונאים ומנהיגים להכיר את יהודי התפוצות. קורס המנהיגים של מכון "גשר" ומשרד התפוצות, קורסי המנהיגות של "רודרמן" לארצות הברית ואפילו תואר שני בלימודי יהדות ארצות הברית באוניברסיטת חיפה (בכל הדוגמאות הנ"ל לקחה חלק אמתכם הנאמנה, כותבת המאמר). יש בין יהודי ישראל ויהודי התפוצות קשר חם ואוהב ארוך שנים. אפשר לראות את ההתגייסות של יהודי ארצות הברית למען חיילי צה"ל, הארגונים הציוניים שהוקמו ותמכו במדינת ישראל לאורך השנים ומהצד השני של האוקיאנוס, את החיבוק הענק שמעניקים בישראל לחיילים בודדים ועולים חדשים ואת התמיכה שנשלחת לקפוסים של ארצות הברית ומבקשת לקרב בינינו לבינם.

זה אך טבעי שתהיה ביקורת ליהודי ארצות הברית על ישראל וטבעי הדבר שליהודי ישראל תהיה ביקורת הפוכה. אך לא ייתכן שבכל פעם שמישהו מביע דעה בעניין יהודי ארצות הברית יתחיל פיאסקו תקשורתי שיגיע עד איום בפיטורים של סגנית שר וניתוק מגעים קואליציונים. צריך להתייחס לביקורות מהסוג הזה כמו ביקורת בתוך המשפחה. דבריה של חוטובלי לא נאמרו ממקום מזלזל או מבטל, אלא להיפך – ממקום מכיל שגם מבקש שיבינו אותו.

כבר שנים שאני מרצה בכל רחבי ארצות הברית, בקמפוסים, בתי כנסת ומרכזים קהילתיים. אחרי כל הרצאה אני מקבלת אינספור שאלות – על ישראל, על התמהיל הפוליטי, על ההתיישבויות ביהודה ושומרון, על השירות הצבאי שלי. חלק מהשאלות מנומסות, חלקן תקיפות מאוד, וזה בסדר ומקובל עליי, אני מסוגלת להתמודד עם הכל. אבל איכשהו, זה מקובל לבקר את ישראל ולנסות להתוות כאן מדיניות, ואף פעם לא בסדר לחוות דעה על הקהילה בתפוצות. אם אנחנו רוצים לשמור על דיאלוג רציף בין שני הקצוות, אם אנחנו רוצים להבין האחד את השני טוב יותר, אנחנו חייבים להפסיק לעשות הר מעכבר במקרים כל כך זניחים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. היהודים הרפורמים החביבים והעדינים נעלבו מן הביקורת של חוטובלי? לא נורא. גם רבים מאזרחי ישראל טיפ-טיפה נעלבו, כשהיהודים הרפורמים החביבים והעדינים, תמכו בכל כוחם בהסכם הגרעין של אובמה המתועב עם איראן ובארגוני ה -BDS.

  2. הגיע הזמן לשחוט את הפרה הקדושה שנקראת יהדות ארה"ב (ובעיקר היהדות הרפורמית) ותבורך סגנית השר ציפי חוטובלי שידתה את האבן הראשונה.
    יהדות ארה"ב הייתה מאז ומעולם יהדות אגואיסטית שלא סימפטה (בלשון המעטה) יהודים מתפוצות אחרות ולא ששה לעזור להם.
    כבר בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 , כשהחלו גלי הגירה גדולים של יהודים ממזרח אירופה, שברחו מהפוגרומים והחלו להגיע לארה"ב, יהודי ארה"ב ממש לא ששו לבואם של ה"אוסט יודן". הם כמעט ולא הושיטו להם עזרה ולא מיהרו (אם בכלל) לקבלם לחיק הקהילה היהודית האמריקאית. אבל הם שמחו מאד לנצל אותם לעבודה ב"סדנאות היזע" שמרביתן היו בבעלות יהודית.
    המגמה נמשכה בסוף שנות השלושים כשיהודים ברחו מאימת השואה המתקרבת. האוניה "סנט לואיס" הגיעה לחופי ארה"ב כשעל סיפונה מאות פליטים יהודים שברחו מאימת המשטר הנאצי בגרמניה. שלטונות ארה"ב החזירו את האונייה על פליטיה לנמל המבורג בגרמניה. יהדות ארה"ב שתקה למרות שהייתה ליהודים השפעה רבה במערכת הפוליטית.
    כשפרצה מלחמת העולם השנייה והחלו להגיע ידיעות על השמדת היהודים באירופה , ה"ניו יורק טיימס" שהיה בבעלות משפחת סולצברגר היהודית , הסתיר את הידיעות הללו בעמודים הפנימיים בדיווחים לקוניים שבחלקם גם טענו שאין הוכחות להשמדת היהודים.
    כשפיטר ברגסון (הלא הוא הלל קוק) החל לפעול בארה"ב כדי להגביר את המודעות להשמדת היהודים באירופה ואפילו הצליח לגייס לעזרתו עיתונאי וסופר מוערך כבן הכט, יהדות ארה"ב בראשות הריי הרפורמי סטיבן ווייז נלחמה בו בחימה שפוכה ועשתה ככל יכולתה כדי להצניע את הידיעות על השמדת היהודים וכדי למנוע מפוליטיקאים גויים (!!) להעלות את הנושא בטענה ש"זה יגרום לפגיעה במעמדה של יהדות ארה"ב ולניסיון ההתערות שלה…".
    במהלך מלחמת העצמאות הכריזה ארה"ב אמברגו נשק על מדינת ישראל הצעירה וחסרת האמצעים. ויהדות ארה"ב ? היא כהרגלה שתקה. מי שהציל את כבודה של יהדות ארה"ב הייתה חבורה של גנגסטרים יהודים בראשות מיקי כהן שגייסו כסף ונשק.
    לאחר מבצע סיני הפעיל הנשיא אייזנהאור לחץ ברוטלי על מדינת ישראל כדי לאלצה לסגת מחצי האי סיני. ויהדות ארה"ב ? נו טוב, אתם כבר יודעים איך היא נהגה.
    בשנת 1967 , ערב מלחמת ששת הימים, ביקשה מדינת ישראל שארה"ב תממש את הערבות שנתנה על שמירת מיצרי טיראן פתוחים. משרד החוץ האמריקאי טען ש"לא מוצאים את המסמך". ויהדות ארה"ב, כרגיל , אין קול ואין עונה.
    לאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים מיהרו יהודי ארה"ב על עגלת הניצחון.
    בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 החלה מערכה לפתיחת שערי ברית המועצות ליהודים. הסנטור הדמוקרטי הנרי ג'קסון נלחם כדי להעביר בסנאט את "תיקון ג'קסון" שדרש להטיל עיצומים כלכליים על ברית המועצות כל עוד שעריה נעולים בפני היהודים. ומי נלחם בו ? יהדות ארה"ב. ושוב בנימוק ש"אסור להיאבק לטובת יהודים שאינם אמריקאים שמא יחשדו ביהודי ארה"ב שהם בלתי נאמנים למדינתם ומחרחרי מלחמה עם הגוש הקומוניסטי".
    בתחילת שנות ה-90 ביטל הנשיא בוש (האב) מתן ערבויות למדינת ישראל לצורך קבלת הלוואות לקליטת גל העליה הגדול של יהודי בריה"מ. ויהדות ארה"ב , ממש הפתעה , קולם לא נשמע.
    כשנבחר הנשיא אובאמה , בתמיכה מאסיבית של יהדות ארה"ב , החל פעילות של הממשל לסגירת הסכם הגרעין עם איראן. יהודי ארה"ב ובראשם ארגון "ג'יי סטריט" שהוקם בהשראה ובתמיכה של אובאמה , נלחמו בחירוף נפש בנתניהו וממשלתו שניסו להילחם נגד ההסכם. הם הפעילו לחצים גדולים על סנטורים ואנשי קונגרס כדי לעזור לאובאמה להעביר את ההסכם.
    ויש עוד דוגמאות רבות להתנהלות הזו של יהודי ארה"ב בראשות הרפורמים ובניהולם הנמרץ.
    אז יכול להיות שיש מספר זעיר של משפחות שבניהן עלו ארצה התגייסו לצה"ל ונפלו במלחמה. אבל זה אינו מכשיר את ההתנהגות הנלוזה של יהדות ארה"ב.
    איך אמר מנחם בגין "הם מעקמים את האף ? אז שיהיה להם אף עקום…"

    1. ישראל ללא יהדות ארה"ב היא גטו קטן ועני
      הציונות מספסרת בדם היהודים

    2. זה ניתוח קשה, ובוודאי קשור לנושא. אבל אי אפשר לשים בסל אחד את כל יהדות ארה"ב. נתייחס לשתי קבוצות:
      קבוצה א' – יהודי ארה"ב לפני מלחה"ע ה-II, ובפרט אלו שהתנגדו להגירת יהודי מזרח אירופה, הם בהחלט צריכים להסביר.
      קבוצה ב' – אלו שהיגרו לאמריקה אחרי המלחמה.

      זה נוראי להאשים את אנשי קבוצה ב' בעוולות קבוצה א'! הם הקורבנות (כמו גם ישראלים ממוצא מזרח אירופאי). יותר מכך. כיוון שעברו 70 שנה מהמלחמה, אי אפשר יותר להבדיל בין הקבוצות. יהודי רפורמי היום יכול להיות צאצא של מהגרים ניצולי שואה מהונגריה, כמו שיהודי אמריקאי חובב ישראל יכול להיות צאצא של רפורמים רדיקליים שהתנגדו בפועל להצלת יהודי השואה.

      מסיבות דומות, זה חמור מאוד להפיל את כל התיק הזה של עופר על המבקרים של חוטובלי. הם לא אשמים בשואה, וחייבים להסיר את זה מסדר היום. חוטובלי גם לא הכניסה את כל הסיפור הזה. היא דיברה על שירות בצבא כיום, ועל הקשיים בישראל כיום. בואו נהיה יותר חכמים ולא נאשים את אחינו בארה"ב בשואה.

    3. זה לא מדוייק. כספי התרומות מארה"ב בשנים הראשונות של מדינה היתה קריטית לישראל. הם הזרימו הון אדיר לישראל ואילולא הון זה אני לא יודע איך מדינת ישראל היתה נראית

  3. אני חושב שהיא דווקא לא התנסחה הכי נכון. לא צריך לשרת בצבא כדי להבין "מורכבות". יהודי שיש לו רגש יהודי חזק, מבין את ה"מורכבות" טוב מאוד ללא קשר איפה הוא נמצא.
    הינה, אלה שנולדו בישראל, שרתו בצה"ל ואף "הרביצו לערבים" (לכאורה), לא מבינים כלום, אם במודע לא רוצים להיות יהודים.
    וגם כאלה יהודים בחו"ל שכל כך לא רוצים להיות יהודים, שונאים את ישראל שנאה עזה, כי הם סובלים משנאה עצמית. ואני ללא שורשים אמריקניים, מבין את אותם אוטו-אנטישמים מצוין.
    ועל ביבי יש לדעת שהקפיצות שלו לטובת השמאלנים, רק יזיקו לו מכל הצדדים.

  4. Excellent article and to the point. In all honesty, in many instances the ignorance of the Diaspora Jews is
    unbelievable. But because we are "mishpaha" they think they are entitled to critisize Israel as they feel like. And I am talking mainly about the "enlightened" liberals, (isn't liberalism in principle based on freedom of choice?). The freedom of speech is there but only for their voices to be heard

  5. מסכים, ומוסיף:

    1) יהודי ארצות הברית הם בני בית בישראל. זו לא מליצה, הם זכאים לאזרחות וכל זכויותיה על פי חוק. כמובן שהישראלים אינם זכאים לאזרחות אוטומטית בארצות הברית, וגם לא איזה שהן זכויות דומות בקהילות היהודיות שם.
    2) הבית הזה, מדינת ישראל, אינו מובן מאליו. הוא נבנה בעבודה יומיומית, כספי מסים, דם יזע ודמעות. אבל באופן חד משמעי – המאמץ הוא של ישראלים. יהודי ארה"ב אינם מקדישים מאמץ כזה לבית עבור הישראלים, וגם לא עבור עצמם.

    ליהודי ארה"ב יש חוב מוסרי גדול כלפי הישראלים. רבים מהם מכירים בחוב זה, ותורמים לישראל. אך מלבד עליה לארץ-ומגורים בה-ושירות בצבא (כל השלושה), אין דרך שבאמת מפצה על חוב זה.

    חוטובלי אמרה אך ורק אמת, וגם זה בדרך עדינה יחסית. אולי כדאי לנו מבחינה דיפלומטית לא לדבר על הנושא (ואולי גם לפטר) – אבל המתקפה של התקשורת הישראלית היא שערורייתית. תפקיד התקשורת הוא לחשוף את האמת בפני הציבור, ולא לקדם דיפלומטיה כזו או אחרת. בשביל כותרת, הם מוכנים להגיד כל דבר, כולל להוזיל את הדם שאנחנו שופכים כאן כל יום בשביל המדינה.

    1. הציונות מסכנת את היהודים בכל העולם\

      ציונות עניין לגויים

  6. עופר תודה,היו דברים חמורים לא פחות ואף יותר.
    נשיא האוניברסיטה העברית ,רב רפורמי,שמאלן במרעו,התנגד למדינה יהודית . לאחר הכרזת המדינה ,פנה לבית הלבן ,עמו היו לו קשרים. להפסיק לספק נשק למדינה במלחמה,כדי "שתיפסק המילחמה".?!
    לא ,כדי שהערבים ירצחו את כל היהודים.

    1. איזה שטויות אתה כותב כנראה אתה שייך למגזר הנפלא של ״שומרי אמוני ישראל״

  7. ברור שיש להתחשב יותר ביהודים החיים בארצנו, בשאיפותיהם, בהשקפת עולמם, באופן שבו הם רוצים לראות את אורח החיים בארצנו, לא לפגוע בקדוש ביקר להם, יותר מאשר ביהודים החיים במקום אחר. זה פשוט וברור. וכל השאר פייק ניוז. חוטובלי נבונה. זה שהיא תמכה במסקנות מעתיק העבודות ששינסקי ובגזל משקיעי הגז זו פרשה אחרת המלמדת שישנם תחומים שחוטובלי אינה מבינה בהם

  8. את טועה קשות. דברי גב' חוטובלי על כך שיהודים שולחים או לא שולחים את ילדיהם להילחם בעיראג וכו' הם אכן דילוב של בורות וטיפשות. אם אין היא מסוגלת להסביר את טענותיה כהלכה ובמקום זאת מגיעה לפגיעה מילולית בשומעים החפים מפשע – עליה לעזוב את תפקידה מייד. כמובן שראשהממשלה החסר כל עמוד שדרה לא פיטר אותה.