המסר שנתניהו צריך להשמיע בביקורו באירופה

נשיא ארה"ב מציע להשתרר מפרדיגמות העבר, ובגרמניה מצביעים על הסכם מלפני 370 שנה כמודל למזרח התיכון ומתעלמים מצרכיה של ישראל

צילום: עמוס בן גרשם, לע"מ

בשבוע שבו נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הציע לעולם לנתק את כבלי מדיניות העבר הכושלת ביחס למזרח התיכון, ולאמץ גישה חדשה לסכסוך הערבי-ישראלי המבוססת על הכרה במציאות – הוכיחה אירופה את חוסר יכולתה להתמודד עם ההווה, ואת הצורך האובססיבי שלה להיאחז בהיסטוריה כאמצעי לעיצוב העתיד.

בברלין, בירתו דה-פאקטו של האיחוד האירופי, נערך הכנס השנתי של ״פורום מדיניות החוץ״, שאותו יוזמת ומארגנת ״קרן קרבר״ בחסותו ובמימונו הנדיב של משרד החוץ הגרמני. ״קרן קרבר״ – על שם איש העסקים הגרמני המנוח קורט קרבר (שלפי הביוגרפיה שלו המופיעה באתר הקרן היה חבר המפלגה הנאצית, אם כי מטעמי אופורטוניזם ולא משום שהאמין באידאולוגיה הנאצית), היא אחת הקרנות הפרטיות שממשלת גרמניה מסתייעת בהן כדי לקדם את מעמדה של גרמניה ולצקת את היסודות למדיניות חוץ גרמנית פרו-אקטיבית ברחבי העולם.

השימוש בקרנות אלה אפשר לגרמניה, לדוגמה, לשמור על דו-שיח אינטנסיבי ביותר עם המשטר האיראני גם בשנות העימות הפתוח בינו ובין הקהילה הבינלאומית ולהזמין את בכירי המשטר לגרמניה. כל ביקורת על הגישה הזו נדחתה בטיעון שמדובר בפעילות של גופים פרטיים שאין לממשלת גרמניה שליטה עליהם, ואם נמצא שהפעילות הזו בוצעה במימון של ממשלת גרמניה הוסבר שמדובר בכספי ציבור, שחלוקתם מחויבת לפי החוק. 

״קרן קרבר״, כפי שמעיד שם הכנס השנתי שלה, יועדה על ידי הממשלה הגרמנית לפרוץ דרך בכל הקשור למדיניות החוץ הגרמנית, לבסס קשרים מדיניים ברחבי העולם (גם עם גורמים בעייתיים) ולהכין את דעת הקהל בגרמניה ומחוצה לה לשינוי הדרמטי: לא עוד מדיניות חוץ גרמנית פסיבית, תלויה בארה״ב, אלא מדיניות פעילה, יוזמת, מובילה ומנהיגה – באיחוד האירופי ומעבר לו.

"הדופק של ברלין"

הקושי העיקרי העומד בפני אימוץ מדיניות שכזו הוא הרתיעה הקיימת עדיין בקרב חלקים מסוימים של האוכלוסייה הגרמנית מגילוי אקטיביות במדיניות החוץ, לנוכח התוצאות ההרסניות שהיו לשני הניסיונות האחרונים של גרמניה לעצב את פני העולם: מלחמות העולם הראשונה והשנייה. כדי להגביר את התמיכה בשינוי הגישה הזה שברלין מאוד מעוניינת בו, עורכת ״קרן קרבר״ בשנים האחרונות סקר מקיף, ששם דגש על בחינת נכונותו של הציבור הגרמני לקבל מעורבות גרמנית רחבה יותר בעולם. ״הדופק של ברלין״ נקרא הסקר, המתפרסם ב״פורום מדיניות החוץ״ ושבאופן לא מפתיע ״מגלה״ מדי שנה תמיכה גדלה בקרב הגרמנים במעורבות משמעותית יותר של ארצם בזירה הבינלאומית. 

רוב הגרמנים אמנם מסתייגים עדיין ממעורבות שכזו, אך המגמה הזו הולכת ומשתנה. השנה רק 52% מהגרמנים סבורים שגרמניה לא צריכה להיות מעורבת יותר במשברים בינלאומיים, לעומת 43% שתומכים במעורבות שכזו. איך אמורה להיראות המעורבות הזו? 71% מהגרמנים אומרים שהיא צריכה להתמקד בשמירת ביטחונן של גרמניה ובעלות בריתה ובמאבק בטרור, 67% בהגנה על הסביבה ועל האקלים, 64% בהגנה של זכויות האדם ברחבי העולם, 54% בצמצום ההגירה הלא חוקית לגרמניה, 49% בשיפור תנאי החיים במדינות מתפתחות. היכן צריכה גרמניה להיות פעילה יותר בעתיד? שואל הסקר. 38% מהנשאלים השיבו: אפריקה, 23% במזרח אירופה וברוסיה, 17% בלבד במזרח התיכון כולו – ממרוקו ועד אפגניסטן. באיזה סכסוך מזרח-תיכוני צריכה גרמניה לפעול יותר כדי לקדם פתרון? הקשו הסוקרים. 46% ענו: במאבק נגד דאעש, 21% בעימות בסוריה, 15% בלבד בעימות בין ישראל לפלסטינים ו-6% בעימות בין סעודיה ואיראן. 

אם כן, בניגוד למדיניות החוץ הגרמנית, רוב הציבור הגרמני אינו מעוניין שארצו תהיה מעורבת במאמצים לקדם פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אך בניגוד למדיניות החוץ הגרמנית הרשמית והמוצהרת, רוב גדול יותר של הציבור הגרמני לא סבור שישראל היא בעלת ברית חשובה של ארצו. ליתר דיוק, ישראל כלל לא מופיעה בסקר ברשימת בעלות הברית החשובות ביותר של גרמניה, שבראשה ניצבות צרפת וארה״ב ובסופה פולין וטורקיה. 

חוסר רצונו של חלק מכריע מהציבור הגרמני להתערב בענייני המזה״ת וניסיונה המאוד לא מוצלח של הדיפלומטיה הגרמנית בקידום הסדרים והסכמים באזור זה של העולם, לא מונע מממשלת ברלין לדבוק בשאיפה להציל את המזה״ת מפני עצמו – בין היתר בגלל האינטרסים הכלכליים שיש לגרמניה שם. כרגע ממקדת גרמניה את מאמציה לא רק בשינוי המציאות הפוליטית בישראל, באמצעות תמיכה בארגונים ובגופים המתנגדים למדיניות הממשלה הנבחרת, אלא גם בסוריה. מעט מאוד ידוע על חלקה של גרמניה במאמצים הרבים להגיע לסיום מלחמת האזרחים העקובה מדם במדינה זו, בעיקר מאחר שכל המאמצים הללו לא השיגו כל התקדמות שהיא. ולא בכדי. 

ללא מומחים ישראלים

בקרב הדיפלומטיה הגרמנית השתרש הרעיון שהסדר למלחמה בסוריה ובעקבותיו לכל הסכסוכים במזרח התיכון צריך להיות מושתת על הסכם שלום שהושג באירופה לפני כ-370 שנה. מדובר ב״שלום וסטפליה״ שנחתם באוקטובר 1648, והביא לסיום את ״מלחמת שלושים השנים״ שהשתוללה במרכז אירופה בין קתולים ופרוטסטנטים וגרמה למספר קורבנות גבוה ביותר ולנזקים עצומים בעיקר בשטחי גרמניה של היום (האימפריה הרומית הקדושה של אז). ״שלום וסטפליה״ אפשר למדינות אירופה השונות להשתחרר מעולה של הכנסייה הקתולית ושל האימפריה הרומית הקדושה ולבחור באופן עצמאי בדתן, וכן העניק עצמאות ל״ארצות השפלה״ (הולנד) הפרוטסטנטיות ולשווייץ הקלוויניסטית.

המניע להפיכת ״שלום וסטפליה״ למקור השראה בעיני הממסד הגרמני לפתרון סכסוכי המזה״ת הוא העובדה שההסכם ההיסטורי הביא להפסקת אש בין שתי הדתות היריבות על אדמתה של אירופה: הקתוליות והפרוטסטנטיות. על פי הראייה הפשטנית של מעצבי מדיניות החוץ הגרמנית, הבעיות במזה״ת מצטמצמות למאבק על הגמוניה בין שיעים לסונים. היהודים לא קיימים במשוואה הגרמנית, אולי בשל מספרם הנמוך ואולי מאחר שיהודים לא חשובים למדיניות החוץ הגרמנית – כל עוד לא מדובר בהנצחת יהודים מתים. 

אשרור הסכמי וסטפליה, ציור מ-1648

יחד עם מומחים מאוניברסיטת קיימברידג׳ ומרחבי המזה״ת (בהיעדרם של מומחים ישראלים, כמובן) ערכה ״קרן קרבר״ שורת דיונים אקדמיים שנועדה לקדם את התפיסה ש״שלום וסטפליה״ הוא הדגם הרצוי להסדר בעיות המזה״ת. הדיונים הולידו מסמכים, והגישה המהפכנית הזו הוצגה לציבור הרחב ב״פורום מדיניות החוץ״ בשבוע שעבר. בלטה העובדה שכאשר הגרמנים ומומחיהם חושבים על הסדר למזה״ת הם לוקחים בחשבון את האינטרסים של ״המעצמות האזוריות״ – איראן, סעודיה, טורקיה ומצרים. ישראל כלל אינה מוזכרת, כאילו כבר נעלמה ממפת המזה״ת, גם כשמדובר במלחמת האזרחים הסורית המתנהלת לפתחה ועל גבולה. הממסד הגרמני פשוט מתעלם מקיומה של מדינת ישראל ומהאינטרסים שלה. ואם ניקח בחשבון את ההשפעה העצומה שיש לגרמניה על קביעת מדיניות החוץ הכלל-אירופית, ניתן להבין את גישת האיחוד האירופי לישראל.

להיכן בדיוק אמורה ״פנטזית וסטפליה״ הגרמנית והאירופית להוליך את המזה״ת? ״שלום וסטפליה״ הביא להיחלשותה של ״האימפריה הרומית הקדושה״, הקתולית, ובסופו של דבר להתפוררותה. האם מדובר בעיצוב מחדש של הגבולות המדיניים של המזה״ת, קרי גבולות סייקס-פיקו, על בסיס השתייכות דתית – בסוריה, בעיראק ובמקומות אחרים? האם הנכונות הזו לייצר מבנה מדיני חדש של המזה״ת כוללת גם את ישראל, ירדן ו״פלסטין״, או שמא היעדרה של ישראל מתפיסת המזה״ת הרחבה של גרמניה ואירופה הוא חלק מהעיצוב העתידי הזה? 

שתי מעצמות חיצוניות ערבו ליישומו של ״שלום וסטפליה״ – שוודיה הפרוטסטנטית (שאכן הייתה פעם מעצמה, לתקופה שלא ארכה יותר מדי זמן) וצרפת הקתולית. מי הן המעצמות החיצוניות שאמורות לערוב להסדר מזרח תיכוני שכזה? איראן, שכנציגת השיעים הנלחמים על שוויון זכויות בעולם הסוני, נתפסת אולי בעיני הגרמנים כמקבילה לשוודיה הפרוטסטנטית של המאה ה-17? מי תהיה המקבילה הסונית של איראן? סעודיה או טורקיה? מה יהיה על הלא מוסלמים במזה״ת? ובכלל, מדוע הסדר היסטורי ששרד 150 שנה בלבד, לא פתר באופן יסודי ועמוק את בעיותיה של אירופה ולא מנע מלחמות נוראות עתידיות, אמור לשמש דגם לפתרון בעיות המזה״ת?

במקום לשחזר את ההיסטוריה, גרמניה ואירופה צריכות להפיק לקחים מהעבר כדי למנוע חזרה על אותן טעויות. ההתעקשות של גרמניה ואירופה לדבוק במדיניות עבר בכל הנוגע לסכסוך הערבי-ישראלי, וסירובן להיפתח לאופקי חשיבה אחרים, הופכת אותן ללא רלוונטיות. מה גם שהבעיות העצומות עמן מתמודד כיום האיחוד האירופי אינן מעניקות לו מעמד כלשהו לסייע לפתרון בעיות וסכסוכים באזורים אחרים.

את המסר הזה, בלשון דיפלומטית ראויה, יש לקוות שראש הממשלה נתניהו יעביר לאירופים במהלך ביקורו החשוב השבוע במוסדות האיחוד האירופי בבריסל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. אז נתניהו היה כבר בצרפת והסביר שפריס היא בירת צרפת ואילו ירושליים היא בירת ישראל. זאת התחלה אבל צריך להיות יותר אגרסיביים בהסברה. צריך להתחיל מזה שאין עם פלסטיני ואף פעם לא היה אלא אילו הם אוסף של מהגרי עבודה שרוכזו על ידי מדינות ערב במחנות פליטים כדי ללחוץ על ישראל. כלומר כל הסיפור על היותם עם לא קיים והוא אך ורק נסיון של אנטישמים להשמיד את מדינת ישראל. כמו כן אפשר להציג את מחקרו של אדמונד לוי, שופט עליון לשעבר, שהראה שלפי החוק הבין לאומי ישראל אינה כובשת ביהודה ושומרון. כמו כן צריך להיות אגרסיבי יותר ולהכיר בכורדים כמדינה ולהכיר בהשמדת העם הארמני על ידי טורקיה. זה יאתגר רבים בעולם בנסיון להסביר מדוע הם תומכים בהקמת מדינה לשני מליון מהגרי עבודה ואילו לשלשים מליון כורדים הם אינם תומכים. כלומר צריך לעבור להתקפה במקום מגננה כל הזמן. צריך גם לעמת את מדינות העולם ולשאול לאן הלכו כל כספי התמיכה באותם מהגרי עבודה שהיום נקראים פליטים? מסתבר שלא הלכו לשפר את תנאי החיים של הפליטים אלא הלכו לכיסם של כמה מנהיגים ערביים או להתחמשות נגד ישראל. אפשר גם לדרוש מאותן מדינות פיצוי על הנזקים שגרמו התרומות שלהם למדינת ישראל. באופן עקרוני צריך להתחיל להתקיף לא רק להגיב ולא להיות במגננה. כבר אמרו חכמים, ההגנה הטובה היא ההתקפה.

    1. 100% נכון, אך אפילו לביבי אין בייTSים לעשות את זה. השמאל חזק (בעולם ובארץ), שולט ללא מייצרים על התשקורת, על מערכות רבות בתרבות המערב שאפילו לאנשים כמו ביבי אין יכולת להתעמת עם השקרים שהפכו לאמיתות. לא קלה דרכנו, ואפילו שלכאורה, כרגע, כוחות השחור במגננה (ראה טראמפ, ברקזיט, ביבי), למרבה הצער הדור הצעיר במערב ובישראל עיוור ומוקסם משירת הסירנה המכשפת של השמאל. ימים שחורים לאנושות (שהשמאל הוא אויבה המר) לעולם לא רחוקים.

    1. כניראה מה שקדם למלחמת מאה השנה-
      דוכסויות (או ״אמירויות״) שהן חלק ממערכת גדולה של קיסרויות אירנית/סעודית/טורקית, עם מידה משתנה של עצמאות ותמיכה.

  2. גרמניה נשארה אותה גרמניה – והיא אינה מחבבת יהודים (בלשון המעטה).

    הסיטואציה מורכבת: היהודים לעולם יזכירו לה את הכתם האיום על עברה.
    היא מנסה "להתנקות" מעברה בדרך הקלה, להשליך את האשמה על הקורבן – היהודים.
    אין לה שום פחד מהיהודים מעוט קטן, המצטירים כחלשים ושנואים בארופה מזה דורות.
    לדעתה, התוקפן הוא ישראל והפלסטינים הם הקורבן, ולהם נתונה אהדתם.

    ישראל צריכה לדאג שגרמניה לא תעיז להרים את קולה כנגד ישראל – לעולם לא עוד!

  3. אירופה וויתרה על ישראל כבר מזמן
    יחד עם אובמה הם עשו ככל יכולתם להעיף אותנו מכאן
    למרבה המזל ביבי (עם כל חסרונותיו) היה כאן כדי להגן עלינו
    מה צופן העתיד ? נקווה לטוב.

    1. רצוי לעבוד בכמה מישורים במקביל:
      1. להציב יותר דרישות לאירופאים ולעמוד על כבוד הלאום הישראלי (יהודי). – לאחר ההכרזה של טראמפ, להתחיל בהליך חקיקה שכל הנציגויות של מדינות זרות ברמת השגרירות נדרשות להיות במרחב המוניציפאלי של ירושלים. נוכחות בכל מקום אחר תוריד את דרג הנציגות לקונסוליה. וזה לתקופת מעבר של שנתיים. לאחר מכן, מי שאינו מעביר את נציגותו הרשמית לירושלים, מוזמן לסגור אותה. זה מפעיל לחץ על כולם, גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. זה עובר בחקיקה ויכול להיות ראי יפה מאוד של מה שהיה לטראמפ – חתימה כל חצי שנה על דחייה/יישום. אז בחוק תהיה אפשרות לדחות את היישום של החקיקה (כמו שיש עם חוק טל).
      2. לחץ להטמעת ציונות לערבים ישראלים – ישראל מזניחה את האוכלוסיה שחלקה הוא נכס. לו הייתי במקומם (ערבי מוסלמי ישראלי) ועם ההבנה שלי בהיסטוריה של הציונות והמזרח התיכון – הייתי ציוני נלהב. השחרור האמיתי של הערבי יכול להתקיים רק במדינת ישראל היהודית. רק שם הערבי יכול לבטא עצמו בחופשיות (בתנאי שאינו מסית) ולחיות חיי חירות. לכן הערבי הנאור ישאף להיות ציוני ויש לו שתי אפשרויות: האחת – להגשים עצמו בתוך מדינת ישראל ואז הוא כפוף לסמלים היהודיים ואין לו הגשמה לאומית. זה מיועד יותר לערבים שהם המקבילה של ישראלים שמהגרים לארה״ב מטעמי נוחות ולא מתרגשים מלאום וכו׳. ויש את הערבי שרוצה לחיות במדינה ערבית נאורה.
      עבור הערבי הישראלי הלאומי – עליו לנשום ציונות מתוך שאיפה להקים מדינה ערבית ציונית (שתיבנה על בסיס המודל הישראלי) ושתהיה חילונית, פתוחה ו״מתגוננת״ כמו ישראל. בעצם אחות תאומה של ישראל. היא תשמש כפנינה של הערבים והחלום הרטוב של כל ערבי שמדינתו גם תהיה כזו. אנשים לא מבינים שלו מוחמד היה חי היום, הוא היה הולך ללמוד מדעי המחשב ועובר לעמק הסיליקון להגשים את עצמו. הוא היה איש מכירות תותח – בימינו הוא היה סטיב ג׳ובס שכזה (רק פדופיל).
      3. להעביר את עיקר הסחר למזרח ולהוריד את המשקל של האיחוד האירופי בסחר עם ישראל מבלי לצמצם אותו.
      4. להעביר את כלל מערכת החינוך למבוססת שיטת מונטסורי. זה יצמצם את עלויות החינוך ועלויות משרד החינוך בטווח הבינוני והרחוק ויחזיר את ישראל למסלול התפתחות מואץ במדע ובהייטק (זה רק יפגע בהכנסות חברות התרופות ממכירת ריטלין 🙂 ויפגע בהכנסה של רן ארז).
      5. לצמצם את המעורבות הבטחונית במדינות מסביבנו ורק לעזור להן להמשיך לריב אחת עם השנייה. כל זמן שהם עסוקים, אנחנו נהיה פנויים.
      6. לרענן שורות במערכת המשפט ולנטרל את מערכת הנפוטיזם הקיימת בה. אין בעיה ששופטי העליון ימשיכו לקבוע מי מגיע אליהם אבל שהמערכת הפוליטית תוכל לקבוע מי נכנס לצנרת ברמות הנמוכות. כך שופטי השלום והרשמים שבעת צעירותם פחות מוכרים ומאיימים על שופטי העליון יוכלו להיכנס למערכת ולהתקדם בתוכה. המערכת הפוליטית תוכל לחסום מינויים נפוטיסטיים כמו שאסור להעסיק קרובי משפחה ברכבת וכו׳.

  4. יוג'ין קנטרוביץ' | 16/06/2014

    למרות הקונצנזוס הבינלאומי בעניין, נוכחותה של ישראל ב"שטחים הכבושים" לגיטימית לחלוטין על פי המשפט הבינלאומי

    https://goo.gl/rdEY8f

  5. "על פי הראייה הפשטנית של מעצבי מדיניות החוץ הגרמנית, הבעיות במזה״ת מצטמצמות למאבק על הגמוניה בין שיעים לסונים. היהודים לא קיימים במשוואה הגרמנית, אולי בשל מספרם הנמוך ואולי מאחר שיהודים לא חשובים למדיניות החוץ הגרמנית – כל עוד לא מדובר בהנצחת יהודים מתים. " – ההקשר בין שני המשפטים הללו איננו מובן לי. איך בדיוק רציתם שהיהודים יכנסו למשוואה של המאבק בין סונים לשיעים? למיטה החולה הזאת עדיף לנו לא להכניס את הראש.

  6. "אך בניגוד למדיניות החוץ הגרמנית הרשמית והמוצהרת, רוב גדול יותר של הציבור הגרמני לא סבור שישראל היא בעלת ברית חשובה של ארצו. ליתר דיוק, ישראל כלל לא מופיעה בסקר ברשימת בעלות הברית החשובות ביותר של גרמניה, שבראשה ניצבות צרפת וארה״ב ובסופה פולין וטורקיה. " – האם אתם יכולים לפרסם קישור לסקר? האם הכוונה לסקר בו ניתנה למשיבים בחירה בין מספר אפשרויות מוגדרות, או לסקר בו כל נשאל נתבקש לומר מי בעיניו הן בעלות הברית החשובות שלו?

  7. "מדוע הסדר היסטורי ששרד 150 שנה בלבד, לא פתר באופן יסודי ועמוק את בעיותיה של אירופה ולא מנע מלחמות נוראות עתידיות, אמור לשמש דגם לפתרון בעיות המזה״ת?" – כי זאת תקופת השקט הארוכה ביותר שהיבשת האלימה הזאת השיגה ב1000 השנים האחרונות.

  8. אלדד שלום
    הייתי שמח לקרוא עוד על הגישה הגרמנית הזו,
    גם משום שהיא אינה מוזכרת בכלי התקשורת האחרים וגם מכיוון ששלום ווסטפליה השאיר את גרמניה מחולקת ל 360 מדינות קטנות, אני לגמרי לא בטוח שחלוקת סוריה, עיראק ובהמשך גם איראן להרבה אמירויות קטנות כפי שקיימות כבר במפרץ רעה לישראל או לתושבי האמירויות עצמם.
    בנוסף הגישה שישראל אינה חלק מהבעיות במזרח התיכון היא משב רוח מרענן מצד מדיניות החוץ העבשה של המערב, עדיין זכורה לנו הועדה שמינה בוש הבן לבחינת המצב בעיראק שהמליצה על טיפול בסכסוך היהודי ערבי(!!!) כמפתח לפתרון הבעיה בעיראק.