כשהעוני הופך לעסק משגשג: מי מרוויח מפסטיבל העוני השנתי

דו"חות העוני הפורחים בישראל כל שנה בסתיו משרתים בעיקר את ראשי הארגונים שמייצרים אותם

התקשורת מתמסרת. ההכנות למשדר "לתת" בערוץ 2 | פייסבוק

זה מאות שנים עמלים דורות של מדענים להסביר את המתרחש ביקום באמצעות שורה של חוקי טבע, החוזרים על עצמם במתכונת קבועה. במדינת ישראל של העשור האחרון הצטרף לרשימה הזו חוק טבע נוסף: מדי שנה בסתיו, לקראת סיום השנה האזרחית, אנו עדים למתקפת כותרות שחורות מטעם עמותות הנזקקים והנדכאים הזועקות על מצב העוני בישראל.

הניסוח ידוע ושחוק, הפונטים גדולים ומאיימים, המספרים המודגשים מתוכננים לפרוט על בלוטות הרגש, ומטפורת המקרר הריק הנדושה תמיד קורעת את הלב. אין ספק שעוני הוא בעיה כאובה שדורשת טיפול, ושעל כל חברה לסייע במידת האפשר לחלשים בה. נניח לרגע לדמגוגיה המוכרת, לעיוות הסטטיסטי הקבוע, להתאמת המציאות לצורכי התעמולה של כלי תקשורת מסוימים, ולוויכוח על מה שבין עוני יחסי, שגשוג כלכלי ופוליטיקה. מעבר לכל אלה, חשוב לשים לב לכך שמרבית הנתונים עליהם מתבססות אותן ידיעות פסימיות מגיעים ממספר עמותות וגופים המגדירים עצמם כ"ארגוני סיוע לנזקקים", שהם הנהנים העיקריים מפסטיבל העוני השנתי.

עבור הכתבים והעורכים, זהו מצב אידיאלי: הם מקבלים כתבה כמעט מוכנה, מלאה  בגרפים ובטבלאות, שתעורר בוודאות שיח נרחב ברשתות החברתיות ותמשוך עוד קוראים וגולשים להגיב ולשתף. כל שנותר להם לעשות הוא לשלוף ברגע מהארכיון את תמונתו של הקשיש התורן המחטט בפחי האשפה, בחיפוש אחר ארוחה מזדמנת.

עמותות הסיוע מרוויחות כמובן פרסום משתלם ויעיל מאוד. מנהלי ארגוני הנזקקים מבלים זמן רב בראיונות ובאולפני הטלוויזיה, זוכים לכבוד ויקר כצדיקי אומות העולם, ובונים מדי שנה על גל התרומות הזורם מהציבור הישראלי הרחום שקורא את הנתונים המנופחים, צופה בכתבות היח"צ המושקעות המלוות תמיד בפסקול דרמטי, וממהר לפתוח את כיסיו. הרוב המוחלט של התורמים, גם כאשר הם חשים כי מירקו במעט את מצפונם בעזרת מטבע של עשרה שקלים או משלוח הודעת טקסט, אינם מודעים לזהות הארגון שהם תורמים לו ולשימוש שהוא עושה בכספם.

רעבים לכותרות

עיון מדגמי קצר בנתונים שמפרסמות העמותות על פעילותן מגלה כמה מספרים מעניינים, המעידים על כך שעובדי חלק מהארגונים האמורים להילחם ברעב, הם למעשה בעיקר רעבים לכותרות.

ארגון 'לתת' למשל, המפרסם מדי שנה "דו"ח עוני" מתוקשר במיוחד, מגדיר את מטרתו "לפעול לצמצום העוני למען יצירת חברה צודקת וטובה יותר על ידי הענקת סיוע לאוכלוסיות במצוקה". לצד זאת, הוא שואף "להשפיע על השיח וסדר היום הציבורי כדי להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ולהציב את בעיית העוני בראש סדר העדיפויות".  בתקציב העמותה, בין הסעיפים המוגדרים כפעולות המרכזיות של הארגון, מופיעים גם "העלאת המודעות בחברה לבעיית המחסור במזון, לבעיית העוני, דו"ח העוני האלטרנטיבי, כנס לתת למאבק בעוני ופעולות לשינוי מדיניות". על ביצוע סעיף זה וסעיפים נוספים הוצאו בשנת 2016 כמעט 81 מיליון שקלים.

על פי נתוני העמותות המופיעים באתר "גיידסטאר", בשנת 2016 עמד מחזור הכספים של 'לתת' על סך 97.4 מיליון שקלים. הארגון מעסיק 67 עובדים בשכר, ומפעיל למעלה מ-16 אלף מתנדבים. מנכ"ל העמותה, ששאל רק בשבוע שעבר "האם איבדנו את הבושה לנוכח שיעורי העוני הגבוהים" – אף שבאותה כתבה ב'גלובס' הוכח שהם דווקא ירדו – מתקיים בקושי משכר שנתי של 344,436 שקלים. סגנו נאלץ להסתפק ב-272,433 שקלים בלבד.

ארגון נוסף, "לקט ישראל", מגדיר עצמו כפועל ל"קידום פתרונות לבעיית מצוקת המזון בחברה הישראלית", אך חלק ממשימתו כפי שמופיעה במסמכיו היא גם השגת  "מוניטין נרחב וחיובי – בקרב הציבור בכלל, ובקרב מקבלי החלטות ומובילי דעה בפרט. לפיכך פועל הארגון בדרכים מגוונות להרחבת המודעות לפעילותו, ולחיזוק השפעתו על מקבלי החלטות בדרגים השונים". הארגון משקיע גם כספים רבים בקמפיינים של יחסי ציבור בעיתונות וברשתות החברתיות, ובהפעלת לובי קבוע בכנסת. בשנת 2016 לבדה הושקע סכום של כמעט שלושה מיליון שקלים במה שמוגדר "שכר ונלוות מחלקת גיוס כספים, נסיעות לחו"ל, עמלות גיוס תרומות, אחזקת רכבי עובדי מחלקת גיוס כספים, אירוע גאלה ותקשורת".

המחזור השנתי של "לקט ישראל" מגיע ליותר מ-130 מיליון שקלים, והמנכ"ל מתפרנס בדוחק מ-489,646 שקלים בשנה. שני סגניו חיים ממשכורות רעב של 379,872 ו-326,646 שקלים בשנה.

אז נכון שזכותו של כל אדם בישראל להקים ארגון לכל צורך שהוא, לגייס תרומות, לשלם משכורות לעובדים מקצועיים ולפעול במסגרת החוק לקידום מטרות העמותה. נכון גם שגם בקרב עסקני העוני האמידים ישנם רבים העושים עבודת קודש אמתית לטובת החברה, מתוך תחושת שליחות והתנדבות, ושכל אדם פרטי זכאי לתרום את הכסף שהרוויח כראות עיניו. אך עם זאת ראוי גם שהציבור הישראלי הנדיב לא ילך שולל אחר בליץ הידיעות המניפולטיביות מטעם עמותות שהן עסקים כלכליים לכל דבר; מפעלים שהאינטרס הבסיסי שלהם הוא לנפח את ממדי העוני ולהנציחם, ואשר מנצלים בציניות את טוב לבו של האזרח ואת רצונו לסייע לזולת ולחוש טוב עם עצמו.

אין כאן כוונה להפחית מחשיבותם של ערכים כמו תרומה לחברה, דאגה לקהילה ועזרה הדדית. אך עם זאת עלינו לזכור את המטרה האמתית של מתקפת העמותות השנתית, לשים לב היכן אנחנו משקיעים את כספנו ואת זמננו, ולשאול את עצמנו האם אנו באמת מעוניינים להמשיך ולממן את שגשוגה של תעשיית השנור הישראלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. צריך לפרסם את כל שמות העמותות המתעלקות על גבם של עניים והציבור לטובת המטרות שלהם ולא למען החלשים!!!
    וכמובן מבלי להכליל ולפסול את אמצעי של המגזר השלישי ומספר העמותות שבאמת עושות מלאכת קודש לטובת הנזקקים והחולים, ועוד קבוצות חלשות שבחברה שבלי עזרה שלהם קורסות ביסוריים…..

  2. כשהם מצלצלים אני שואל אם הם תורמים לי. הפסיקו לחזור אלי.

  3. נכון לכן עדיף וראוי לאדם שיבדוק בשקט בלי רעש אפוא יש משפחה נזקקת או איש או אישה שקשה להם ולתת בשקט בצנעה כדי לשמור על כבודם ואם אפשר להעמידם על הרגליים בעזרת עבודה הרי זה משובח ביותר.
    במקום לתרום לעמותות שרוב הכסף לא בטוח שמגיע לאן שראוי שיגיע.

  4. בואו נראה אם הבנתי:
    המדינה לא צריכה לטפל בעניים- היא בזבזנית ויוצרת תודעת עוני

    מלכ״רים גדולים לא צריכים לטפל בעניים- למנכ״לים שלהם יש שכר גבוה והם, אבוי, עושים יחסי ציבור (אגב, חשבתי שהאתר בעד שוק חופשי, ושתקורה של 3 מיליון ממחזור של 130 יוצא 2.5% בלבד, אבל עזבו)

    אז מי יטפל בעניים? כל אחד ייקח עני ויתרום לו? מה יעשו עניי הפריפריה, למשל?

    1. לא הבנת בכלל את המאמר!
      לא מדובר על זכותם של עמותות לקום לתרום על פי חשיבתם , אלא שיש עמותות משקיעות הון עתק בפרסום מטעה וטועה(מטעמם) שהציבור יקנה את הרטייניג של מופעי ראווה עם כל סלבריטי ישראל ויתרמו את כספם מבלי לשאול , במקום שהציבור ידאג באמת שיקמו ארגוני מגזר שלישי שהכסף יגיע היישר לעניים למזון, תרופות, תחזוקת דיור מילגת לימודים , ועוד דברים חשובים במקום, משקיעים אותו במשכורת עתק לראשי מלכ"רים , במופעי יח"צ מנצנצים , בניתוב להקמת גופים לובסטים שמשתלטים על המדינה וחולבים ממנה כסף ציבורי וקביעת סדר פעולות ותוכניות התאומות ליעדי העמותה.
      בחלק הגדול שכסף הציבורי הזה שהולך אפשר להעביר את הכסף ישירות בעניים עכשיו בדמות תלושי מזון ועוד דרכים רבות שניתן לעזור!

    2. שכחתי להוסיף משפט שסוגר את כל מה שנרשם לעיל: שכל דברים הללו קורים למי שאמור להתיימר לעזור לעניים המטרה הופכת לא ראויה והאמצעי פסול!

  5. צריך לשים לב איך מודדים את העוני – כמה מכוניות יש ? טלוויזיה ? דיווחים למס הכנסה
    המגזר החרדי מעלה את מס' העניים, אבל לרוב הוא לא עני, הם רק מסתפקים במועט.

  6. זכותך לבקר את הנתונים של העמותה, את השכר המופרז שלוקחים ראשיהן, אבל נראה שאתה בעצם נגד התרומות לעניים, זה בין השורות, וזה כבר יותר מידי קיצוני.
    אני מסכים שהמדינה חייבת להתערב כמה שפחות בכלכלה, על תיקח מיסים ועל 'תחלק', השירות הכי טוב של המדינה שהיא לא תפריע.
    אבל שהמגזר הפרטי יתעסק בכך, זה מבורך וחשוב, הרי אחרי הכל תמיד יהיו עניים, וטוב שעמותות דואגים להם במקום "שהמדינה" תיכנס לעניין, שיעלו לך עוד מיסים !

  7. האמת היא שמשכורות המנכלים שציינתם לא כל כך גבוהות. רק נשמע מפחיד כשמדברים במונחים שנתיים.
    לדוגמה: 344,000 היא עלות שכר של 28,000.
    בנטו זה יצא כ-13 אלף.
    שכר די נמוך למנכל של ארגון כלשהו.