ישראל מתייבשת – בגלל הממשלה

 ישראל מתגאה במשק טיהור שפכים מהמובילים בעולם, שהתפתח בשוק של יזמות חופשית וללא רגולציה. בחוק ההסדרים הקרוב, רוצה הממשלה להתערב ולקבוע תקנות ורגולציה שימנעו מהיזמים "רווחים בלתי-סבירים"

מדינת ישראל מתגאה במשק טיהור השפכים המוביל בעולם: למעלה מ-90 אחוזים מהשופכין בישראל מטוהרים ומוזרמים חזרה לחקלאות • על הפלא הזה חתומים יזמים ישראלים מקוריים, שבעקבות משבר המים נכנסו לתחום והביאו למהפכה של ממש • הממשלה, כדרכה, רוצה להתערב ולקבוע תקנות ורגולציה שימנעו מהיזמים "רווחים בלתי-סבירים" • בפעם הבאה שנשמע על "ישראל מתייבשת" נדע מי אשם

מתקנים לטיהור מי שפכים. צילום: Derufer

חוק ההסדרים שיעלה לדיון בממשלה מחר, מספק חלון הצצה נדיר לדינמיקה שבאמצעותה יכולות ממשלות להתערב באופן הרסני במיזמים מוצלחים של השוק הפרטי. הפעם לא מדובר ברגולציה על שוק יצרני העפרונות או בהטלת חסמים לייבוא מכוניות יוקרה, אלא במשק חיוני הרבה יותר – משק טיהור המים.

ישראל מתגאה בשיעור מרשים של טיהור מי ביוב: כ-90% מכלל מי השופכין בישראל מטוהרים ומושבים לשימוש חקלאי. זהו שיעור ההשבה הגבוה בעולם, כאשר במקום השני ניצבת ספרד עם כ-25% טיהור בלבד. בשנת 2011 סופקו למשק כ-400 מיליון מ"ק מי-קולחין, אשר היוו 38% מסך המים המסופקים לחקלאות ולמעלה מחמישית המים במשק כולו.

את סוד ההצלחה יודעים היטב המחוקקים, כפי שמסבירים הם-עצמם בטיוטת חוק-ההסדרים, שהפעם נראה כי הוא נועד לשים קץ ליזמות ולהצלחה המסחררת בתחום:

התפתחותו המהירה של משק הקולחין, בפרט ביזמות הפרטית, אשר התרחשה על רקע משבר מים כבד, לא לוותה בקידום הרגולציה הנדרשת לצורך אסדרת המשק. כתוצאה מכך, יזמי הקולחין הפרטיים אינם כפופים לתעריפים הנקבעים על ידי רשות המים ואף לא קיימת חובת דיווח אודות התעריפים או הכמויות המסופקות על ידם

במילה אחת – תחרות. סוד קסמה של ההצלחה האדירה בתחום השבת מי הקולחין בישראל, נעוץ בכך שאף גוף ממשלתי לא פיקח על התחום ולא הציב חסמים. כוחות השוק קיבלו את חופש הפעולה שלהם, ו-80 היזמים נכנסו לתחרות צמודה על לִבַּם של הצרכנים. באופן זה הצליחה יוזמה פרטית טכנולוגית לפתור בעיה אסטרטגית בסדר-גודל לאומי, שאיימה לייבש את משק המים הישראלי.

ואז באה הממשלה

אלא שהצלחה ושגשוג כנראה לא עומדים בראש מעייניהם של שרינו, הסבורים כי:

על מנת להביא לניהול טוב יותר של משק הקולחין, תוך הקצאת משאבים יעילה ושוויונית יותר במשק, מוצע להנחות את מועצת רשות המים לפעול לצמצום מספר ספקי הקולחין, לקבוע תעריפים לספקי הקולחין… באמצעות שמירה על רמת מחירים שלא תאפשר ליזמים הפרטיים רווחים בלתי סבירים.

כמו במקרים אחרים, גם כאן הממשלה רוצה לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב: ליצור קרטל ולהפסיק את התחרות. מישהו במשרד האוצר סבור משום-מה שהשבת מי הקולחין על-ידי כוחות השוק היא הקצאה לא יעילה – דבר שאינו נתמך על-ידי שום נתון – גם לא בהצעת החוק עצמו. במקום עידוד תחרות שמשמעו ריבוי ספקים, מתעקשים באוצר על צמצום מספר הספקים; ובמקום לתת לשוק החופשי לקבוע את מחיר המים, מבקש הרגולטור להכניס את מחיר המים תחת פיקוח.

מקורות מייבשים את המדינה. צילום: ד"ר אבישי טייכר

הכול בשביל מקורות

מי שקיבל בתדהמה את הצעת החוק הזו הוא ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים, המאגד את מפעלי טיהור השופכין בישראל. לדבריו, מדובר במהלך שנועד להעביר את רישיונות הייצור של אגודות המים השונות לידי גוף אחר, ככל הנראה מקורות – חברת המים הממשלתית.

"מקורות הינה חברת אספקת המים היקרה ביותר בישראל", הוא אומר, "אגודות המים הוכיחו בשנים האחרונות כי ניתן לספק מי קולחין ביעילות רבה יותר ובמחירים נמוכים יותר מאלה של מקורות". בעוד שמפעלי ההתפלה הפרטיים מצליחים לשווק קוב מים מטוהרים בלא יותר מ-80 אגורות, הרי שמחירי הקוב של 'מקורות' עולים פי-שניים – 1.6 ₪.

לדבריו, ביטול הפערים בין תעריפי החברות הפרטיות לבין אלו של 'מקורות', יוכלו לספק את העילה הנדרשת לנטילת רישיונות-הייצור מידי הפרטיים.

לדברי וייסמן, ההצדקות שמספקת המדינה למהלך תמוהות ביותר: "באה המדינה, ודורשת להעביר את הטיפול בקולחין מידיהן של אגודות המים, תוך צמצום השונות בתעריפי הקולחין, וזאת למען 'עידוד התחרות' לכאורה במשק המים. לא מובן לי על-פי איזו דוקטרינה כלכלית מעודדים תחרות על-ידי צמצום השונות בין המחירים".

בדיון שייערך מחר יידרשו הפוליטיקאים לבחור בין המשך שגשוגו של משק המים הישראלי לבין המשך שגשוגה של חברת 'מקורות'. במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, טובתם של האזרחים שזורה בטובתם של היזמים ובעלי-ההון. למרבה הצער, טובתם של הפוליטיקאים תלויה כנראה בדברים אחרים.

מרשות המים נמסר בתגובה:

ישראל מובילה בעולם בנוגע לשיעור ההשבה מהקולחים המופקים – זה עדיין לא אומר שהשוק מיטבי מבחינה אסדרתית. מדובר במשאב של המדינה שמחובתה להסדיר אותו לשימוש יעיל. יודגש כי המדינה סייעה בתקציב כולל של למעלה מ- 2.5 מיליארד ₪ ליזמות הפרטית המהווה כמחצית הכמות של השבת הקולחין, ואילו המחצית השנייה של הכמות מסופקת על ידי מקורות.

מבנה שוק מבוזר מדי, בין היתר, אינו ממצה יתרונות לגודל. אנו סבורים כי צמצום ספקים יאפשר הסתכלות אזורית בכל הקשור לתפעול יעיל של המפעלים והקמת מערכות אזוריות. פיקוח המחיר הוא כדי לשמור על אינטרס הצרכן, המשאב (לרבות סילוקו), וכן להבטיח את קיימות המפעלים לאורך שנים. נוסף, מפעלים אזוריים שיספקו כמות גדולה תאפשר ביסוס מפעלים מבחינה פיננסית. על כן איחוד ספקים יוביל לתועלות רבות ובהן מיצוי יתרונות לגודל שיוביל ליעילות רבה יותר מהמצב הנהוג

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. מה קשור תגידו? אתם רוצים שלא יהיה פיקוח על המים?! בקטריות, מחלות וזיהומים?! לא כדאי שיהיה איזה מישהו שיפקח גם על המחירים?!?! תכף תגידו שגם לרמי לוי אסור לפקח על המחירים. פעם הבאה לפני שאתם מעלים מאמר תבדקו טוב טוב את העובדות. וכל זה לאחר ההפגנות המחאה ההמוניות אתמול – הייתי מצפה מאתר כמו שלכם לקצת הזדהות עם מצוקת האנשים.

    1. ציפי, פיקוח על מחירים הוא זה אשר גורם מכתחילה לכל הבעיות אשר הוא מנסה כביכול לפתור, בשוק חופשי אין צורך בפיקוח – עסקים שיופקו מים רעילים פשוט יפסידו רווחים ואם ימשיכו ככה בסופו של דבר יסגרו כי הם אינם מרצים את לקוחותיהם ( חלק חשוב בתחרות, יחס בין יעילות למחיר). כמו כן, כשיש פיקוח על המחירים בעצם יכול להיווצר מצב בו ירידת המחירים נעצרת בשל הפיקוח, התחרות מצטמצמת ואין רצון רווחי להוריד מחירים, אלא דווקא להעלותם.

      התערבות ממשלתית, פיקוח נשמע רעיון טוב משמיעה ראשונה, אך לאחר בדיקה של הדברים ניתן לראות שצעדים אלו פופוליסטיים הרי אסון, ולרוב צעדים אלו נעשים מתוך גורמים אינטרסנטיים צרים.ו

    2. יוסף- " עסקים שיופקו מים רעילים פשוט יפסידו רווחים "?

      ברצינות?
      וכמה חיים יאבדו כדי לגלות את הדבר הזה?

      בכל מקרה בפועל אני מנחש שההרעלות יהיו בחזקת הטווח הארוך. אלמנטים מסרטנים פה ושם או מתכות כלשהן… אני אמור להוציא תואר ולהקים מעבדה בבית?

      שוק חופשי זה אחלה כשהצרכנים יכולים לעשות את ההשוואה. יש הרבה תחומים שבהם אין לי מושג ולכן השוק החופשי מכוון ומעודד דווקא את האספקטים המשניים פשוט מהעדר הידע בדרים החשובים.

      אגב, לדעתך שמן זית בארץ הוא מונופוליסטי או שוק חופשי?

    3. רק תוספת- כוונתי הייתה ברמה העקרונית למי שתיה. כשמדברים על קולחין זה רלוונטי על אחת כמה וכמה.

    4. מה הקשר בין קביעת תקן בריאותי לבין פיקוח מחירים???

  2. קראתי את התגובה של רשות המים שלוש פעמים. אני בחור חכם. לא הבנתי.

  3. אז בעצם החברות הפרטיות מצליחות לתת מחיר של שמונים אג׳ לקוב בזכות סיוע של 2.5 מיליארד ש״ח שהם קיבלו מהמדינה?
    תסבירו שוב למה אתם מתעקשים לקרוא לזה שוק חופשי?

    1. במיוחד לעודד, הנה האלטרנטיבות:
      השקעה של מיליארדים שבסופה האזרחים משלמים 80 אג'
      השקעה של מיליארדים שבסופה האזרחים משלמים כפול
      במתמטיקה שמאלנית, עדיפה ההשקעה השניה.
      אין ספק יכולות חישוב מופלאות. יש לי בשבילך תנור לקיץ, עודד. משומש, במחיר כפול ממחיר השוק לחדש. רוצה?

  4. מילון מונחים:
    "להבטיח את קיימות המפעלים לאורך שנים" – לוודא שהמים מספיק יקרים כדי שהמפעלים יהיו רווחיים מאוד, על חשבון האזרח.
    "מפעלים אזוריים שיספקו כמות גדולה תאפשר ביסוס מפעלים מבחינה פיננסית" (תדהמה רגעית על העילגות של דובר רשמי) – מונופולים אזוריים ירויחו הרבה יותר.
    "על כן איחוד ספקים יוביל לתועלות רבות ובהן מיצוי יתרונות לגודל שיוביל ליעילות רבה יותר מהמצב הנהוג" – תאגיד המים שיווצר יהיה מונופול אזורי, ולכן יוכל בו שמנית להוריד את מחירי הצינורות שהוא קונה ולהעלות את מחירי הים שהוא מוכר.

  5. ציפי, לגבי איכות המים,,הוצעה הצעה אנרכו-קפיטליסטית שחברות שתספקנה מים גרועים יפסידו כסף. אפשר להסתפק בהצעה ליברלית-קלאסית שמרנית של ביקורת על ידי משרד הבריאות וסגירה או קנס לחברה שלא תעמוד בסטנדרטים. זה לא קשור לתחרות.צעצועים מותר לייבא ויש פיקוח על כמות העופרת בצעצועים.
    לגבי פיקוח על מחירים,ניתן להוכיח שפיקוח רע לצרכן לעומת תחרות חופשית. אם יקבע מחיר לא כדאי היצרנים יסגרו את עסקיהם וייוצר מחסור דוגמת ברית המועצות הקומונית. אם יקבע מחיר גבוה הרי שבתחרות חופשית בין הרבה ספקים המחיר היה יורד.
    המצב היחיד שבו הצרכן מרויח משהו מפיקוח הוא כאשר אין תחרות. מצב זה הוא נדיר וקורה בעיקר כאשר הממשלה יוצרת מונופול או קרטל. מונופול או קרטל טיבעי הוא נדיר ובדרך כלל לא שורד לאורך זמן בשל נטייתו לא להיות חדשני ולא לאמץ טכנולוגיות חדשות.

  6. כדאי לבדוק למה התנגדה רשות המים, על אף הביקורת הקשה מוועדת החקירה, לפתוח את משק המים לייבוא חופשי, כשלפניה מסקנות בדיקה קצרה המצביעות על פוטנציאל מחיר של 1 ש"ח למטר קוב מים שפירים מיובאים מהים האדריאתי.