היפר-לופ: מגנט הסובסידיות האמריקני מבטיח לשבור את מהירות הקול

ההמצאה החדשה של אילון מאסק משגעת את העולם. היזם הסדרתי, שרשם בעבר לזכותו את מכוניות טסלה, מתכוון להכריז ב-12 באוגוסט על המצאה חדשה, שתשנה את פני התחבורה בעתיד. הקפיטליסט היומי מביא לכם, באופן בלעדי ל'מידה' את הפרטים הסודיים על ההמצאה החדשה

ההמצאה החדשה של אילון מאסק משגעת את העולם. היזם הסדרתי — האיש העומד מאחורי תכניות חלל כמו ספייס-איקס ומכוניות חשמליות כמו טסלה עשה זאת שוב: ב-12 באוגוסט, כך מספר מאסק, הוא עתיד להכריז על המצאה חדשה, שתשנה את פני התחבורה, ותאפשר נסיעה במהירות של 1,200 קמ"ש — כפול לערך ממהירות מטוס רגיל. מאסק תאר את כלי התחבורה החדש, היפר-לופ, כשילוב בין "מטוס קונקורד, ריילגאן ושולחן הוקי-אוויר." הקפיטליסט היומי מביא לכם, באופן בלעדי ל"מידה" את הפרטים הסודיים על ההמצאה החדשה (כתב: אורי רדלר)

נסיקה מרשימה

הקריירה של אילון מאסק, יליד דרום אפריקה, נסקה באופן מטאורי בשנת 1999, כשחברה בשם Zip2, שהקים עם אחיו, נמכרה תמורת קרוב ל-350 מיליון דולר לקומפאק. אלו היו ימי השיא של בועת הדוט.קום וקומפאק ביקשה לשלב את Zip2 בתוך מנוע החיפוש שלה, אלטה-ויסטה. Zip2 הייתה אולי פיתוח פנומנלי, אך לא נדע זאת לעולם: זמן קצר אחרי הרכישה התרסקה בועת הדוט.קום ואחר־כך נעלמה קומפאק ונעלם אלטה-ויסטה.

זמן קצר אחרי האקזיט הראשון המשיך מאסק לשני: מיזוג בין חברה לשירותים פיננסיים שהקים וחברה בשם קונפיניטי, לפיתוח אמצעי תשלום אלקטרוני, הוליד את חברת פיי-פל. החברה נמכרה כעבור שנתיים, בשנת 2002, לאי-ביי, תמורת 1.5 מיליארד דולר. מאסק, שהחזיק ביותר מ-10 אחוז בחברה המשולבת, רשם אקזיט מרשים שני בתוך שלוש שנים.

השמיים הם הגבול

מאקזיטים קטנים עבר מאסק לכסף הגדול באמת: כסף ממשלתי. בניגוד למשקיעים פרטיים הנוטים לתבוע פה ושם ביצועים, רווחים או ירקות גינה מסוג זה, ממשלות משקיעות ואינן מצפות להכנסה. כך נולד הרעיון המבריק של ספייס-איקס — חברה הפועלת על בסיס ציפיות, השערות ומיליארדי דולרים מכיס משלם המסים האמריקני, ובתמורה משגרת טיל דרדלה פעם בשנתיים: עד היום שיגרה החברה שלושה טילים עם מטרה מוגדרת בשמונה שנים של שיגורים. בעתיד הקרוב, מבטיחים לנו, היא תשגר שפע לוויינים, תמורת רווח, כשהקהל הוא בדרך כלל ממשלתי.

פרויקט מונע באנרגיה ממשלתית אחר של מאסק הוא סולאר-סיטי. החברה מסובסדת עמוקות, באמצעות תקנות ממשלתיות, החזרי מס נדיבים, וסבסוד אנרגיה ירוקה, והלוואות שלעולם לא יושבו. לקינוח, החברה מפסידה הון תועפות מדי רבעון ברבעונו. אבל, כאמור, הממשלה ממשיכה לשלם והעסק ממשיך לנוע.

פרויקט מוכר אחר של מאסק הוא מנועי טסלה, חברה המייצרת כלי־רכב מפוארים לעשירים על חשבון העניים. כלומר, חברה שכל קיומה בזכות סבסוד ציבורי.

היפרפלופ

אין כל ספק כי הפיתוח החדש של מאסק יהיה מוצלח לפחות כמו קודמיו. כלומר, עבור מאסק. כלומר, הוא יביא להעברה של הון מכיסי הציבור הבלתי אחראי לכיסיו המרופדים היטב של מאסק. יש כרגע פרשנים ומדענים המנסים לפענח את מהות החידוש שיציג מאסק בפני העיתונאים ב-12 באוגוסט. יהיו כאלו שיעלו סברה לפיה בנייה של מסלולים חלקים ומושלמים לאורך אלף קילומטרים אולי אינה ישימה מבחינה כלכלית, שמסילה בגובה קילומטרים היא אולי רעיון אווילי מאין כמוהו, שמנהרות ואקום אין בציעות ושהנוסעים היחידים שיתנדבו לנסוע בכלי הרכב יהיו חבר'ה שלוקחים ברצינות את הקטע עם 72 הבתולות.

"הקפיטליסט היומי" אינו שייך לקהל הספקנים והוא מגיש את הדבר האמיתי: התכנית הרשמית שיחשוף מאסק ב-12 באוגוסט.

התכנית של אילון מאסק
התכנית של אילון מאסק

השלב הראשון בתכנית הוא בניית פומפה באורך של 1,734.52 קמ"ר, שתספק שירות פתיחת סתימות בטחוני באמצעות ואקום. הפומפה תבנה מעץ בוק מחוזק בסובסידיות ובמולקולות פלטינה גרוסות גס ותונח לאורך מסלול הנסיעה, על קלתית בצק רבוך אפויה 10-12 דקות בחום בינוני.

מצד צפון תספק הגנה למסלול התכנית שורה של כלבים חמודים, שימנעו חדירה של שיקולים הגיוניים אל תוך מסלול ההרצה. מדרום, יונחו גולות וקוגלאגרים לאורך המסלול, כדי לגרום להחלקת שקרניקים העלולים לנסות לחבל בדלתות תא הנוסעים.

התנע הראשוני לנסיעה יסופק באמצעות גולות חלביות, בומביליות וראסיות ובאמצעות שריפת שטרות כסף ואגרות חוב. בשלב השני של הנסיעה תיווצר מנהרת לחץ גבוה לתגבור המשך הזרמת הסובסידיות להבטחת חוויית נוסע חלקה, כשהתשלום על הנסיעה מבוצע באמצעות שירות פיי-פל. עם ההגעה ליעד יחולק בוב חמוד מפלסטיק ו/או לגו (טרם הוחלט).

זאת התכנית, אם כן, וכפי שבוודאי התרשמתם, היא סבירה בהחלט. אנחנו מבקשים, עם זאת, להימנע מהעברת מידע נוסף עד להשקה הרשמית. אנחנו סומכים עליכם, בעניין זה, לא פחות משאנו סומכים על אילון מאסק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. התרשים אינו מובן דיו, ולא ניתן להבין ממנו את מידת הקרבה של . הפומפות לכלבים החמודים, קורא שאינו איש מקצוע יחוש קושי רב להבין אותו.

    1. אילון, מטעמים של חסיון מקורות נאלצנו לטשטש חלק מהפרטים ולשנות אחרים. נאמר רק כי אחד המקורות, שסיפר לנו פרטים תמורת מנה של בונזו, טוען כי בעיית הקרבה של הפומפות לכלבים אינה צריכה להטריד. העניין הוסדר בפיקוחו האישי של מר מאסק.

  2. הפעם פיספסתם, בעיקר בקשר לטילים…
    אם תבדקו תראו שכול החברות האמריקניות (בואינג, לוקהיד ואורביטל) משגרות בעשר שנים האחרונות אך ורק לווינים של הממשלה האמריקנית\נאסא\חיל האוויר האמריקני.
    אלו חברות שעומד מאחוריהם מנגנון של מיליאדים וכנראה הרבה אלפים של לוביסטים שדואגים שהחוזים הללו יגעו אליהם במחירים מנופחים ביותר.
    אלן מאסק הצליח במימון פרטי (שחלקו הגדול כספו שלו)לפתח טיל חדש שמחירו פחות מחצי מהמחירים המנופחים ששאר החברות לוקחות ממשלם המיסים האמריקני. בנוסף אמנם במהלך 7 שיגורים מוצלחים הם שיגרו רק לווין תיקשורת אחד ושתי טיסות אספקה לתחנות החלל בין לאומית, חלק לא קטן מרשימת הטיסות העתידיות שלהם היא מלקוחות פרטיים.
    כך שכמו שאני רואה את זה הם הצליחו בעזרת תעוזה וכישורים לפתוח את הדלת לשוק שהיה נעול לחלוטין בפני חברות קטנות יחסית ללא חברים בקונגרס….