על השום והשמיר: מי צריך את משרד החקלאות

בישראל 2013, ממשלת ישראל עדיין מתעקשת להגן על החקלאים המקומיים מפני תוצרת זרה זולה יותר. בינתיים, זה עולה לאזרח הקטן מליארדי שקלים

ההתנפלות ההמונית בשבוע שעבר על כוסות הקפה שהציעה הרשת החדשה 'קופיקס', חשפה את הלחץ הכלכלי הכבד שנתונים לו אזרחי ישראל בשל יוקר המחיה • לפי דו"ח חדש של ה-OECD, בעוד שבארצות-הברית מוציאים האזרחים כ-6% בלבד מהכנסתם על מוצרי מזון, הישראלי הממוצע נאלץ להוציא למחייתו לא פחות מ-16% מהכנסתו • ככה זה כשמשרד החקלאות נוצר כדי לשרת את החקלאים, במקום את אזרחי ישראל. לעת עתה, מסתמן ששר החקלאות שמיר לא ישנה את המדיניות     

המלאך הפטרון של החקלאים; שר החקלאות שמיר. צילום: פלאש 90

תייר אמריקני שהיה מגיע לרחוב אבן-גבירול בתל-אביב בשבוע שעבר, היה נתקל בתופעה משונה. תור של עשרות קונים, הממתינים לא לאחד מהחידושים הטכנולוגיים האחרונים, אלא לכוס קפה בחמישה שקלים. מה שהיה מתמיה אותו אף יותר, אולי פרט לדרכם המיוחדת של ישראלים לעמוד בתור, הוא שהמחיר שעורר את ההתרגשות רבה נחשב לסטנדרטי, ואף מעט יקר מהמחיר המקביל בארה"ב. הישראלים, הפותחים את יומם עם קפה במחיר מופקע, גם ממשיכים אותו עם שאר מוצרי מזון ומשקאות הגבוהים בעשרות אחוזים מהמקובל בשאר מדינות העולם.

אזרח ישראלי ממוצע מוציא אחוז ניכר מהכנסתו על מוצרי מזון, בגלל המחירים הגבוהים: בהשוואה ל6.1% בלבד (2,087$ לשנה, לאדם) שמוציא האמריקני על מזון, ל-11.4% שמוציא הגרמני (2,425$),  ול-13.4% שנוהג להוציא הספרדי (2,365$), הרי שהישראלי מוציא הרבה יותר: כ-16% מהכנסתו (2,869$) — מה שהופך את מחירי המזון לבעלי משקל גבוה במיוחד ביוקר המחיה הכללי בארץ (ההוצאה השלישית בגודלה אחרי דיור ותחבורה). מכיוון שההוצאה על מזון נשארת קבועה יחסית (מסיבות ביולוגיות מובנות), הצרכן הישראלי נאלץ לספוג את עלות המחירים הגבוהים במלואם ולסיים את החודש עני יותר.

מחיר הסוציאליזם: מחירי מזון יחסיים במונחי תוצר, 2008

בזעת אפך תאכל לחם

דו"ח ה-OECD  שפורסם בחג הסוכות, הסוקר את מצב החקלאות בארץ, מצביע בהחלטיות על הסיבה העיקרית ליוקר מחירי המזון: ההגנה המעוותת, כך לפי לשון הדו"ח, שמעניקה המדינה לחקלאים מפני תחרות מחו"ל. האמצעי שבו משתמשת המדינה לבלימת יבוא המזון הזול מהניכר, לשם ההגנה על חקלאי ארצנו, הוא קביעת מכסים גבוהים במיוחד על יבוא תוצרת חקלאית:

"התמיכה החקלאית… עדיין מורכבת ברובה מאמצעים המעוותים את הייצור ואת המסחר. זה בעיקר משתקף בהגנה מכסית גבוהה על תוצרת חקלאית, השומרת את המחירים המקומיים מעל למחירים הבינלאומיים

 גורם נוסף ליוקר מחירי המזון שמציין הדו"ח, הוא קביעת מכסות יצור לחקלאים – המגבילות את הכמות המיוצרת ושומרות על רמת מחירים גבוהה. הפעם, כדי להגן על החקלאים הנוכחיים גם מפני כניסת מתחרים חדשים מתוך גבולות הארץ. כלי נוסף במאבקה של המדינה כנגד הסחר החופשי, הוא קביעת "מחירי מטרה": מחירים תחת פיקוח ממשלתי, שנועדו לשמור על רמה גבוהה ובכך להבטיח לחקלאים רווחים. עם זאת, כאשר מדובר במוצרי מזון בסיסיים, עולה במקביל הצורך להשאיר את המזון בהישג ידם של הרעבים, ולכן המחירים – שהוגבהו מלאכותית על-ידי המכסות והמכסים – נתמכים פתאום על-ידי סובסידיות לצרכן (תשלום ההפרש בין המחיר שמקבל היצרן למחיר לצרכן), שיוצאות מכיסי משלמי המסים.

וכאילו לא די בכך, החקלאים זוכים להעברות נוספות דרך תקציב משרד החקלאות, הכוללות תשלומים ישירים לחקלאים בגליל, סבסוד המים והקרקע, מענקי הון, מענקי מחקר, השתתפות בעלויות הביטוח המכסה נזקים חקלאיים ועוד שלל סעיפים שונים ומשונים, שנבראו כדי לשרת את הלובי החקלאי. בסיכום הכללי, מציין הדו"ח, לחקלאים מועברים 2.85 מיליארד ₪ מכיסי הצרכנים באמצעות ההגנות מתחרות זרה, ועוד כ-1.6 מיליארד ₪ באמצעות העברות מכספי המסים. למחאת יוקר המחיה היה אפוא בהחלט על מה להתבסס.

שיעור ההגנה על החקלאים, בישראל (בחום) וב-OECD. בעוד שבאירופה מתפכחים מהמדיניות הכושלת של ההגנה על החקלאות המקומית, בישראל מעדיפים להמשיך ולהעביר לחקלאים כספי ציבור.

המחאה שלא היתה

מה שקרה מאז מחאת יוקר המחיה, היה יכול לשמש כשיעור בפוליטיקה מזרח-תיכונית. ועדת טרכטנברג, שהוקמה כדי לתת מענה לזעקות העולות משדרות רוטשילד בתל-אביב, ישבה והגיעה למסקנה שכל בעל הגיון בריא היה מגיע אליה: יש להפחית את המכסים. ואולם, מאחר שנסתרות דרכי חכמי הכלכלה שלנו, הוועדה לא הכניסה את התובנה להמלצותיה, בתירוץ אווילי במיוחד. משם, לקחה ועדת טרכטנברג את הטיפול בנושא ומסרה אותו לוועדת קדמי, קדמי מסר לממשלה, הממשלה מסרה לחוק ההסדרים, אדלשטיין נטל מחוק ההסדרים ומסר לחקיקה פרטית בכנסת, והכנסת עדיין לא החליטה לאיזו ועדה למסור את הדיון.

כמעט בכל שלב בתהליך הלך והתקצץ הקיצוץ במכסים, כתוצאה מלחצים של הלובי החקלאי ושל עסקנים פוליטיים, והוא צפוי לשוב ולהתקצץ עוד בוועדות הכנסת שאליהן יימסר הדיון. בינתיים, הזעקות מרחוב רוטשילד גוועו ונעשו לקול ענות חלושה, והעניין ירד מכותרות העיתונים ונשכח. נשכח, אך לא נעלם: מחירי המזון ימשיכו להכביד על כיס הצרכנים, והכספים המועברים לחקלאים ימשיכו להיות לנטל על משלמי המסים, בחסות משרד החקלאות והשר הממונה.

אלופם של החקלאים

גם עמדת שרי החקלאות אינה מסבירה פנים לצרכן הישראלי. מי שצפה, למשל, בכתבת צבע שהוכנה על-ידי ערוץ 2 בחג השבועות, על שר החקלאות הנוכחי יאיר שמיר, היה יכול להבין בקלות מבין קטעי הארכיון של שמיר, את מי מעמיד השר על ראש שמחתו: יטרח לשווא מי שיחפש התייחסות לצרכן או למשלם המסים הישראלי. עבור השר, אזרחי ישראל שאינם עוסקים בחקלאות (97% מהאוכלוסיה), אינם על כלל סדר היום. בניגוד לאחרונים, החקלאים דווקא כן.

אך למרות ששמיר מעדיף לכרסם גזר בנוכחות המצלמה מלטפל ביוקר המחיה, קשה להאשים אותו בכך שאזרחי ישראל לא באג'נדה שלו. הרי זוהי לא כוונת המשורר. משרד החקלאות קיים בעיקר כדי להגן על החקלאים מתחרות מהארץ או מחו"ל, להזרים להם כספים ממשלם המסים, ולשמר את הרווחים העודפים שהם משיגים בעזרת זרועה הארוכה של ממשלת ישראל. שרי החקלאות לדורותיהם משתמשים במשרד כדי להיטיב עם קבוצת לחץ מאורגנת היטב (80% מהחקלאות בישראל מאורגנת בקיבוצים ובמושבים), וזו גומלת להם בקלפי. נראה כי יאיר שמיר, הממצב את עצמו כפנסיונר חביב, אינו מתכוון לחרוג מן המסורת המיניסטריאלית ולטלטל את הענף שעליו הוא יושב. המחירים והמסים, כך נראה, ימשיכו להישאר גבוהים. לא כדאי לשבור חסכונות.

משרד החקלאות אינו אלא אחד ממשרדי ממשלה רבים, שכל תכליתם הוא לשמש כמסחטת כספים ציבורית עבור המקושרים פוליטית, המעוניינים בעשיית רווחים על חשבון הציבור, וכמקור לעוצמה פוליטית עבור נבחרי ציבור זוטרים, המעוניינים בכבוד ובשררה. כשם ששר התעשייה משמש כמגן התעשיינים, ושרת התרבות כפטרוניתם של האמנים והיוצרים, שר החקלאות הוא אלופם של החקלאים. ידוע כי במשרדים הממשלתיים, נהוג שהפקידים הבכירים המסיימים את כהונתם, צונחים הישר אל משרה מרופדת בצד השני של המתרס הפוליטי, ומשמשים כסימן לבאים אחריהם. הם מצדם לא עושים בעיות לקבוצת הלחץ, כדי לקבל את התפקיד הנכסף לאחר הפרישה, והלובי של קבוצת הלחץ התורנית שומר בתמורה על שקט תעשייתי, ומספק תמיכה שקטה אך איתנה למשענת כיסאו של השר המכהן.

האמנם עוד נלך בשדות?

ולסיום, יש החוששים שבהעדר תמיכה לחקלאים, תעלם החקלאות מחיינו ואיתה השדות המוריקים שנתברכה בהם ארצנו. אך מעבר להיבט המוסרי הנוגע להרעבתם של אזרחים משיקולים אסתטיים, שימור התמיכה הממשלתית רק תזיק לחקלאות בטווח הארוך. התמיכה הממשלתית עשויה למנוע מהחקלאים מלבצע את ההתאמות הנדרשות לתחרות בשוק הבינלאומי, ולטשטש את ההבדל בין חקלאים כושלים למוצלחים. כתוצאה מפיתוח תלות בהגנה ממשלתית, יש סכנה כי החקלאים יהפכו, כפי שניסח זאת פרדריך האייק, ל"אנשים משונים הנשמרים כדי לאייש את הנוף… שמחייתם תלויה לצמיתות בהכרעות פוליטיות". אם וכאשר נבואה זו תתממש, נוכל להגיד בבטחה כי החקלאות היא מקצוע שאבד עליו הקלח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ישנם כמה דברים שאינם זוכים להתייחסות בכתבה וחבל

    הראשון – בכל מדינות האיחוד האירופי התוצרת החקלאית מסובסדת ע"י המדינה. וטוב שנתת את הדוגמה של ספרד – מדינה חקלאית מובהקת שבה כמעט כל התוצרת מסובסדת כך שחקלאים מוכרים אותה במחיר הפסד ומקבלים על כך כסף מהמדינה. לכן מזון שם כל כך זול

    שנית – ברוב אירופה וארה"ב – אין השקייה בחקלאות מה שיש כמעט בכל ענף חקלאי בארץ. זאת מכיוון שהאקלים בארץ הוא אקלים בו כל כמות הגשם מתרכזת בחורף לעומת אירופה וארה"ב שם לפחות 50% מהמשקעים הם בקיץ. הוצאות ההשקייה יכולות להגיע גם לכ- 50% מההוצאה על הגידול

    שלישית – ישנה חשיבות עצומה לגידול חקלאי מקומי, גם במונחים של שמירת קרקע ושימוש קרקע וגם בבחינת הסתמכות גם על מוצרים מקומיים בנוסף לאלו המיובאים, ויש כאלו לא מעט

    רביעית – מכסי מגן אינם דבר רע כשלעצמו, אלא רק אם השימוש בו חורג מגבולות הסביר. כך לדוגמה את ברזיל – כלכלה מהמתפתחות בעולם. נסה להכניס לברזיל מוצר אשר מיוצר באופן מקומי בברזיל וראה איזה פלא. מכסי המגן שיופעלו יהיו גבוהים כל כך שייצא לך החשק לייצא לשם משהו בעתיד. ישנה חשיבות גם בהגנה על מוצר מקומי. וכן, לפעמים מכסי המגן אינם מוצדקים. ונכון שיש קבוצות לחץ רבות במשרד החקלאות – הדבר אינו שונה מכל גוף ציבורי אחר. אבל זה לא צריך להביא למסקנה שכל החקלאים גנבים ועושקי ארץ וכל מכסי המגן מקורם בחטא.

    1. הגנה על 20 אלף חקלאים עצמאיים משמעותה הטלת קנס גבוה על 8,000,000 אזרחי ישראל. צריך לנצל את הטיפשות של מדינות אחרות שמסבסדות מוצרי חקלאות ולייבא מהן מוצרים מסובסדים. למה שהצרכן הישראלי, חובב הקומבינות, לא ייהנה מהסבסוד של ממשלת צרפת ויקנה גבינה וחמאה בחצי מחיר באדיבות ממשלת צרפת?

  2. מדינת ישראל צריכה שתהיה לה יכולת לייצור מזון בעצמה, בגלל האיומים עליה שהם צבאיים או בגלל חרם כזה או אחר.

    דבר נוסף, שחקלאות מסמלת שליטה בשטח.
    בייחוד בצפון ובנגב ששם חקלאים יהודים סובלים מהתנכלויות.
    החשיבה חייבת להיות רוחבית, אסטרטגית,
    ולא תמיד צריך שיקול כלכלי.

    התמיכה בחקלאים זה מחיר שמדינת ישראל חייבת לשלם.

    1. דווקא משום כך על מדינת ישראל לשחרר את חקלאיה מכבלי הממסד כדי לייצר תוצרת חקלאית ביעילות מקסימלית וכדי להפנות משאבים לצרכיי בטחון במקום לפזרם על חקלאות בזבזנית ויקרה.

      דווקא מדינה קטנה עם משאבים מוגבלים צריכה לצמצם את התלות האבסולוטית בחקלאות מקומית ולפתח יבוא מתחרה משוכלל ופתוח.

      לא ברור כיצד מערכת חקלאית מסורבלת, יקרה, לא יעילה ומושחתת תורמת לביטחון המדינה.

      אספקת מזון מחו"ל, בתנאים של אי וודאות ביטחונית, לא מסוכנת יותר מבחינה אסטרטגית מאספקת דלק, תחמושת, חלפים לרכב או ירידת דרוג האשראי של בנקים ישראלים בשווקי המטבע הבינלאומיים.
      התשובה להיותנו "מדינה קטנה המוקפת אויבים" צריכה לנבוע מהגדלת התוצר הלאומי שיאפשר הפניית משאבים לצבירת מלאים אסטרטגיים של מט"ח, דלק או מזון – אם אכן יש בהם צורך.

  3. הורדת מחירי החשמל המים והמיסים הישירים תסחיע בהורדת מחירי המזון פי כמה מאשר הורדת מכסי המגן וצמצום הסיוע לחקלאות

  4. מלבד כל הערות קודמיי, הנכונות והצודקות, יש להצטער על שהכותב טוען טענות אך מביא הוכחות הסותרות את דבריו!
    הגרף מתאר שמדינת ישראל ומדינות אירופה הגיעו לרמת מכסות די זהה לאחר שנים שבהן מדינות אירופה הגנו הרבה יותר על חקלאיהן מאשר ישראל.
    הכותב גם שכח או לא ידע שהחקלאים בישראל הורידו בעשורים האחרונים את היקף השימוש במים ביותר מחמישים אחוז ובמקביל הכפילו את הייצור!
    הכותב גם מתעלם מהפיתוח הטכנולוגי וההנדסי שישראל מייצאת לכל העולם, שלא יכול היה לקרות רק במעבדות ללא ניסויים בשטח.
    הקיבוצים והמושבים הצביעו ליאיר שמיר?! תמהני….
    בקיצור, מר סימן-טוב – צא לשטח שוב, עשה שיעורי בית ותביא הצעות קצת יותר מוצלחות מאשר לפרק עוד ענף בישראל.

  5. המגזר החקלאי חוסן ממתחרים! הממסד הפוליטי שחפץ היה בטובת החקלאים, אטם את מדינת ישראל מפני יבוא מתחרה של תוצרת חקלאית. כדי לקבל אישור לייבא מוצר חקלאי, צריך לעבור שבעה מדורי גיהינום וצריך שיווצר מצב הקרוב לקטסטרופה מבחינת זמינות הפרי או הירק המסוים בארץ. גם התחרות הפנימית נאסרה – החקלאי מוכר את תוצרתו למועצת הייצור ואינו מתחרה עם עמיתיו. החלב נמכר לתנובה (שבבעלות החקלאים. הופרטה רק בשנת 2006), התפוזים למועצה לשיווק פרי-הדר והביצים למועצת הלול.

    תחרות חיצונית "רצחנית" לא הייתה בתוקף חוק. הממסד קבע את המחירים. כך הייתה חקלאות הישראלית ל"עסק" נדיר שפועל בתנאים של ודאות רבה.