בלוג: פארודיה בכיכובו של שר האוצר

קשה להיות שר אוצר; בראיון מביך שנתן אמש השר לפיד, התגלה שהוא סומך על יועציו מעט יותר מדי, וכשצריך, הוא שם מבטחו גם במבקר המדינה. וגם, פליטת פה מפתיעה על עישון הקנאביס

קשים הם חייו של השר לפיד: הוא ישן רק שלוש שעות בלילה, כל חודש במשרד נראה לו כמו שנתיים, והממשלות הקודמות השאירו לו משק קורס • ובכל זאת, השר לא אומר נואש: חמוש ביועצים כלכליים ובזוכה פרס נובל לכלכלה, מבקר המדינה יוסף שפירא, הוא מסתער בלי לדעת לאן על מטרות שאין לו מושג מהן, תוך כדי שיתוף פעולה תמוה עם הצד השני של המתרס, עופר עיני • על הדרך, הוא מספק גם פליטת פה פרוידיאנית על עישון הקנאביס  

מחפש דרך מילוט; השר לפיד. צילום: מרים אלסתר, פלאש 90

כחלק מחובתי האזרחית, צפיתי אמש בראיון שהעניק שר האוצר יאיר לפיד למהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2. ככל שהתקדם הראיון, דאגה גדולה מהולה בצחוק הלכו והשתלטו עליי. יש לי שר אוצר – ישראלי חביב ויקר – שנראה כמו סטודנט להיסטוריה שנקלע להרצאה על מכניקת הקוונטים: הוא לא באמת יודע מה תפקיד משרד האוצר, הוא לא באמת סגור על עניינים כלכליים בסיסיים, ובצר לו, עת מקשים עליו המראיינים עם שאלה טריוויאלית, הוא משליך את יהבו על יועציו הכלכליים ועל צוותים מקצועיים, ואפילו על מבקר המדינה יוסף שפירא שיציל אותו (הכל מופיע בציטוטים למטה).

כשכל אלו לא עוזרים לו נוכח השאלות "הקשות מכולן" – מדוע הוא העלה מסים והאם הוא חש שהאזרחים מאוכזבים ממנו – הוא בוחר להתבכיין. פשוט כך. הוא מאשים את הממשלות הקודמות במצב הכלכלי הקשה, הוא רוטן שכל חודש במשרד נראה לו כמו שנתיים, והוא אפילו בוכה על מיעוט שעות השינה שלו. לקינוח, יכול להיות שהוא אפילו סיפק פליטה פרוידיאנית על עברו השנוי במחלוקת במחיצת הקנאביס.

כל הציטוטים לפניכם, היישר מהראיון:

מתאם עמדות עם הצד הלא נכון

"שוחחתי עם עופר עיני לתאם עמדות: המטרה של שנינו אותה מטרה: לנסות למנוע את הפיטורים האלה (בחברת 'טבע') ככל האפשר … במקרה הזה אני שמח על המעורבות של ההסתדרות. המראיין: אולי הגישה הכוחנית (של ההסתדרות) היא זו שהצליחה כאן? לפיד: לא אכפת, הכל, לא אכפת לי מה עובד. אני רוצה שלא יפוטרו אנשים".

"יש ערך לזה שהממשלה מתקשרת, במקרה הזה אני זה שמייצג אותה, למנכ"ל של חברה כמו טבע, ואומרת לו שאנחנו לא מרוצים, זה לא מקובל עלינו … הם ינסו להזיז מה שיותר אנשים לפנסיה מוקדמת, לפרישה מרצון, וכולם יעבדו על זה ביחד".

אדוני שר האוצר, אני מבין אותך לגמרי. למה להתעסק בזוטות הקלאסיות והמטופשות של שרי אוצר, כשאפשר להתעסק בחמלה ובערכים? למה לחתור להורדת מסים; לקיצוץ בהוצאות הממשלה ולהקטנת הגירעון; לטיפול ביוקר המחיה; לפירוק הריכוזיות; לפתיחת השוק לתחרות; למלחמה בחסמים וברגולציות מיותרות; לשבירת ועדי העובדים החזקים; לעידוד השקעות הון — כשאפשר פשוט להיות מאמא תרזה, ולהציל כמה מאות עובדים מפיטורים אכזריים.

יאיר, אפילו אם זה אומר שצריך להרים טלפונים לתאגידים פרטיים ולהתערב להם בהחלטות, זה שווה את זה. לעזאזל עם הכלכלה של מדינה שלמה, הרי יש לנו כאן עובדים מפוטרים על הפרק! אפילו אם אתה צריך להיפגש עם עופר עיני כדי "לתאם עמדות", זה שווה את זה. למה להסתער על העמדות של האויב, כשאפשר פשוט לשתף איתו פעולה ולתאם אותן יחד? ובכלל, קצת רומנטיקה במשרד האוצר היבשושי באמת לא תזיק: אם אפשר "שכולם יעבדו על זה יחד" כדי לדאוג לפנסיה מוקדמת של כמה עובדים מסכנים, אז למה לא? במיוחד כש"הגישה הכוחנית" של ההסתדרות דווקא מוצאת חן בעיניך. נראה שאתה, יותר מכולם, באמת מבין את תפקידו של שר האוצר.

להסתער על העמדות שלו, לא לתאם אותן; עם חבר שנוי במחלוקת. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

קורס בכלכלה לא יזיק

המראיין: האם נתנו יותר מדי הטבות מס?  לפיד: אני לא עושה ניתוח מהסוג הזה. המראיין: אתה שר אוצר! לפיד: אני יודע שאני שר אוצר, תודה. אבל אני אומר לך, אנחנו עובדים על זה. יש צוותים שלנו שעובדים על זה. אני לא מתכוון להיכנס לחילופי האשמות. יש מבקר המדינה בדיוק למטרה הזאת.

אדוני שר האוצר, אתה צודק. מאיפה הגיע הרעיון האווילי שהשר הוא שמתווה את המדיניות לדרג המקצועי שתחתיו? זו הרי שטות גמורה! מי לנו גדול ממבקר המדינה, יוסף שפירא, בקביעת מדיניות כלכלית של השקעות הון זרות ומס חברות? מי לנו מקצועי מנערי האוצר, שכל תפקידם הוא לקבוע לך את מה שאתה תקבע להם? אל תקשיב לכל הרוחות הרעות שסביבך. התפקיד שלך הוא לשמור ש"צוותים מקצועיים ימשיכו לעבוד על זה", ואין זה עניינך לקבוע את הקווים הבסיסיים של המדיניות הכלכלית. כשם שאין שום צורך ששר הביטחון ידע היכן זה גבול הצפון, כך אין שום צורך שאתה תדע לנתח האם הטבות המס לחברות הגדולות הן הכרחיות לכלכלה. תשאיר את זה למקצוענים.  

"אני מזכיר לך, כבר העלנו מיסים, בדיוק לחברות האלה ('טבע'), במסגרת החוק לעידוד השקעות הון"

אדוני שר האוצר, מלים כדרבנות. הרי אין דרך יותר טובה למשוך משקיעים והון זר, מאשר להגדיל את המיסוי עליהם. כשם שאתה היית מהגר למדינה שגובה ממך יותר מס הכנסה ומשאירה לך פחות משכורת ביד, כך חברות הענק יגיעו הנה בהמוניהן, כדי להגדיל את זרימת תקבולי המס הממשלתיים. בדבריך, הצלחת להוכיח שמשפט כמו "להעלות מסים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון" נשמע פתאום כל-כך הגיוני.

המראיין: לא יהיה מועמד נוסף חדש (לתפקיד הנגיד), איזה כוכב שלא צפינו? לפיד: אם ברננקי יצלצל אליי מחר ויבקש מאוד…

בחירה מושכלת אדוני השר. בהתחשב במצבה הכלכלי הנוכחי של ארצות-הברית, נראה שברננקי הוא בדיוק הדמות שאתה צריך לשאוף למנות כנגיד.

ישן רק שלוש שעות בלילה

בחלק הזה של המאמר, אדוני השר, כבר אין שום צורך בכתוביות מלוות או בהסברים. כמו כל לוחם בצבא שיודע כי רק התוצאות מעניינות, ולא התירוצים, גם אתה השרית בראיון תחושה של מנהיג אמיתי שלוקח אחריות. גבר גבר. ואם כבר צבא, בראיון הזה הצלחת להביא לפסגות חדשות את המנטרה הצה"לית שגורסת ש"אל תבכה כמו תינוק על דברים שאתה עושה כמו גבר":

"הדו"ח של המבקר הוא דו"ח חמור. אני אומר שוב: זה דו"ח שאני מסכים איתו. הוא דו"ח של עד 2012, הוא לא קשור למדיניות הנוכחית של משרד האוצר, אלא לממשלות קודמות".

"נכנסתי לתפקיד, מצאתי בור של 35 מליארד שקלים שאיים לקבור את הכלכלה הישראלית".

המראיין: אתה כמה? שלושה חודשים בתפקיד? לפיד: לא אני שבעה חודשים בתפקיד… כל אחד מהם נראה כמו שנתיים.

"תשמע (על הפחתת הפעילות שלו בפייסבוק), היה ברור שאני עושה טעות, אני לא צריך לשבת בלילות, גם ככה אני ישן שלוש שעות בלילה... ולהתנצח עם אנשים… בשתיים בלילה…; אני צריך להקשיב להם, לא להתווכח איתם".

המראיין: אתה מרגיש אכזבה שיש בציבור? לפיד: בטח, איזו שאלה… ודאי שאני מרגיש את האכזבה… אני מבין אותם, יכול להיות שאם זה היה הפוך הייתי מאוכזב ממני… לא היתה ברירה, אני אדם אחראי…. אני אבחר במה שטוב למדינת ישראל גם אם זה יפגע בי.

"יש שאלה אחת שאף אחד לא שאל: כל האנשים שאמרו בוא'נה למה הוא מעלה מסים, לא אמרו רק שנייה, בוא נשאל אותו, הרי אף פוליטיקאי לא רוצה להעלות מסים. זה לא תרם במיוחד לפופולריות שלי… למה שאני אעשה משהו שמזיק לי בציבור. והתשובה היא: שלא היתה ברירה… כל אחד אחר היה עושה בדיוק את אותו הדבר."

מה עוד עישנת אדוני השר

ולסיום, כמו שהובטח בהתחלה, היה גם קינוח לראיון:

"אולי חבל שלא עישנתי (גראס), הרי לא היה נגרם לי שום נזק. תאמין לי שהסיגרים גרמו לי הרבה יותר נזק תדמיתי, הפסקתי אגב גם עם הסיגרים."

– ואני שואל, מה עוד הפסקת לעשן אדוני שר האוצר?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ההערה האחרונה מעידה על חוסר הבנה (או התעלמות מכוונת) מן העברית המדוברת. בהחלט מקובל לומר "לא עישנתי מעולם, והפסקתי גם לשתות" (במקום "וגם הפסקתי לשתות"). חבל.

  2. .יאיר לפיד הוא עונש לישראלים על הטיפשות שלהם . אל דאגה – אחרי הבחירות הבאות יבוא עוד טמבל פופולרי, יגרוף את ה15 מנדטים שלו וילמד שהנהגה זה יותר מפקה פקה ראוותני ואשכרה דורש ידע וכישורים

  3. אתה יודע, רואים שמאמץ אינטלקטואלי אדיר הושקע במאמרך, הרי מה יותר אינטלקטואלי מלהחליט שאדם מסוים הוא בזוי וטיפש ואז לשאול .אותו מדוע הוא אינו מניח את הנחות היסוד שלך

    נ.ב

    יש חוק הקרוי בשם: "החוק לעידוד השקעות הון" וכחלק מחוק זה הועלו המיסים על תאגידים בין-לאומיים, זה שאתה חולק על דרכו הכלכלית של השר לפיד זה לגיטימי לגמרי זה שאתה לועג לציון עובדה שלא מוצאת חן בעינייך מזכיר לי את בני בן השלוש

    1. אף-על-פי שאני מחבב את לפיד באופן אישי, ראוי לבוז לאדם שנוטל שררה לעצמו בלא שהוא כשיר לשמש בה כנדרש.
      לפיד, שאיננו מבין דבר בכלכלה, נטל לעצמו משרד בכיר וקריטי, בלא שיש לו מושג ירוק כיצד להתנהל בו.
      זה לא שיש לו הנחות יסוד שונות משלי – אין לו שום הנחות יסוד. הוא לא מסוגל לספק תשובה פשוטה לשאלה פשוטה, ומגלגל את זה ליועץ המשפטי לממשלה ולחבורות יועצים. הוא מזגזג במדיניות הכלכלית שלו, מגמגם ומתנצל. ככה לא נראה אדם שיש לו הנחות יסוד.
      כלכלן אמיתי, ויהא זה סוציאליסט או קפיטליסט, לא היה נבוך משאלה כל-כך בסיסית על מדיניות הטבות מס לחברות. בסופו של דבר, זה לא ששאלו אותו על אלגוריתם לחישוב ריבית על מט"ח.
      אז כן, אני חש בוז כלפיו, על שנטל לעצמו שררה שאיננו ראוי לשמש בה.
      וחבל, כי עם קצת ענווה ולמידה, הוא היה יכול להיות שר מצוין. לפחות שר חוץ…

  4. מצטער אבל אתה סתם מנגח בלי הרבה סיבה (בראיון הספציפי הזה). י
    לא מבין מה הבעיה שהוא מתאם עמדות בנוגע לטבע? יוצא מי זה משהו טוב
    הוא נותן לצוות שלו לקבוע מידיניות בקשר להטבות מס.
    חברות לא באות רק בגלל ההטבות מס אלא גם בגלל ההון האנושי, אם תיגבה 10% מס, כל החברות יבואו אליך?
    לא היה בור רציני מהממשלה הקודמת? הוא מעלה מיסים בשביל הכיף? י
    הביקורת שלך על שעות השינה והעישון לא רצינית, ניגוח לשם ניגוח
    ואני לא ממעריצי לפיד, אני מצביע ליכוד, אבל צריך לתת שקט ולבן אדם לעשות את שלו בלי דמגוגיה וביקורת לא רצינית