הנה זה בא: הרגולציה על ההיי-טק

יש לכם אתר אינטרנט? אם לא ביצעתם סדרת התאמות לנגישות לנכים (יש דבר כזה) כדאי שתכינו 50,000 ש"ח למקרה של תביעה.

יש לכם אתר אינטרנט? אם לא ביצעתם לו סדרת התאמות לנגישות לנכים (יש דבר כזה) כדאי שתכינו 50,000 ש"ח למקרה של תביעה • תקנות חדשות לנגישות אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות מאיימות לחנוק את המגזר הדינמי והמתפתח ביותר במשק הישראלי – ההיי-טק • האם סגירתם של אתרים רבים והצבת חסמים בפני פתיחתם של אחרים, באמת תועיל לבעלי המוגבלויות בישראל?

ילך למקום אחר? פסל 'שליח האינטרנט' של היוצר בוקי שוורץ, חולון. צילום: איתן פ. ויקימדיה

נשיא ארה"ב המנוח רונאלד רייגן נהג לומר שלממשלה יש תכנית פעולה אחת ופשוטה בנוגע לכל דבר אפשרי: אם זה זז – למסות אותו, אם זה עדיין זז – לכבול אותו ברגולציה ואם זה הפסיק לזוז – לסבסד אותו.

אחרי שמס הכנסה, מע"מ ומס החברות לא הצליחו לדומם לחלוטין את תעשיית ההיי-טק הישראלית (אלא רק הפכו את ישראל למדינה עם שיעור בריחת המוחות הגבוה במערב) ממשלת ישראל פעלה כמצופה והפעילה את שלב ב' בתכנית – רגולציה. כך לפני כשבועיים, נכנסה לתוקף רגולציה בהיקף חסר תקדים על מגזר ההיי-טק: "תקנות נגישות האתרים". 

לא חייבים להיות מתכנתי אתרים בכדי להבין את המשמעות בפועל של התקנות החדשות: אם בבעלותכם אתר כלשהו, אפילו אם הוא נבנה על ידי בנכם בן ה-15 והוא כולו דף אינטרנט אחד המוקדש ל"צוקי" החתול המשפחתי, אם לא תסירו אותו מהאינטרנט עד תום תקופת ההסתגלות תהיו חשופים לתביעה על סך 50,000 ש"ח, ללא צורך בהוכחת נזק. תקנות נגישות האתרים החדשות תקפות לכל האתרים הישראלים ברשת האינטרנט, מקטן עד גדול: אתרים בבעלות פרטית וממשלתית כאחד.

נוגשים באינטרנט

מה דורשות מבעלי האתרים תקנות הנגישות? התקנות מחייבות כי בכל עמוד אינטרנט תבוצע שורה של כ-65 התאמות אשר יהפכו את העמוד לנוח יותר לקריאה על ידי בעלי מוגבלויות, באמצעות תוכנות שונות המסייעות להם להקראת המסך וכדומה. לדוגמה, על פי סעיף 1.1.1 לתקנות, אם באתר ישנה תמונה של צוקי החתול ולצידה מלל המתייחס לתמונה, על מתכנת האתר "להחביא" בקוד האתר תיאור מילולי של התמונה. אז יוכל גולש בעל לקות ראייה לשמוע באמצעות תוכנה מיוחדת את התיאור המילולי של התמונה ויוכל להבין את ההקשר של מלל האתר. דוגמאות נוספות: אם הוטמע באתר סרטון – חייבות להיות מצורפות לו כתוביות. אם האתר מסתמך על טכנולוגיית "פלאש" הפופולארית – הוא לא נגיש לחלוטין ועצם היותו זמין לגולשים מהווה עברה על החוק.

לטענת יוזמי התקנה מטרתה היא להבטיח את זכותם השווה של בעלי מוגבלויות, כמו למשל עיוורים או חולי פרקינסון, להנות מרשת האינטרנט כמו כל אדם בריא. לפיכך נקבע קנס גבוה על סך 50,000 ש"ח ללא צורך בהוכחת נזק (כל אדם או גוף רשאי לתבוע כל בעל אתר מפר), במטרה להרתיע בעלי אתרים מלהעלות לרשת דפים אשר אינם מותאמים לצורכיהם של בעלי מוגבלויות.

אלא שכל מה שיוזמות מסוג זה יכולות להבטיח הוא פגיעה משמעותית בשוק האינטרנט בישראל. הרי רוב בעלי האתרים אינם מחזיקים ביכולת הטכנית לביצוע ההתאמות הדרושות בקוד האתר ואינם יכולים להרשות לעצמם את העלות הגבוהה ואת כאב הראש הכרוך בשכירת יועצי נגישות ומתכנתים שיבצעו עבורם את ההתאמות הדרושות. חלק מהאתרים אף מכילים מספר רב של דפים שכל אחד מהם ידרוש התאמה ידנית, בעלות גבוהה מאוד. התוצאה ההכרחית של תקנות הנגישות תהיה הסרת אתרים רבים מהאינטרנט (בעוד שאתרים בינלאומיים מסוימים פשוט יחסמו את הגישה לגולשים מישראל). רבים מהאתרים שעד היום היו נגישים במידה מסוימת לבעלי מוגבלויות, ייעלמו לחלוטין מהרשת ויהפכו ללא נגישים לחלוטין, באופן שוויוני כמובן.

עדיף שלא ייגע. פוליטיקאי ישראלי לנוכח היופי הטכנולוגי. צילום: מרק ניימן פלאש90

הקרבנות הקטנים

אתרי האינטרנט הגדולים בישראל כבר מותאמים במידה רבה לגלישת בעלי מוגבלויות. וגם אם לא, הם יוכלו להרשות לעצמם לשכור יועצים אשר יבצעו את ההתאמות הדרושות. לכן פרט לפגיעה בכלל גולשי האינטרנט, התקנה החדשה פוגעת קודם כל באתרים הקטנים, באלו שלומדים ולוקחים את צעדיהם הראשונים בעולם האינטרנט ובמיזמים החדשים, הנועזים ודלי התקציב שטרם השיגו מודל עסקי רווחי שיאפשר להם לבצע התאמות (גילוי נאות: כותב שורות אלו שותף במיזמים מסוג זה).

ההשפעות של תקנות הנגישות יהיו הרות אסון לאינטרנט הישראלי. מקור כוחו של עולם האינטרנט הוא היכולת לבצע ניסוי וטעייה בעלויות נמוכות יחסית. די ברעיון רעיון חדשני ובמעט ידע טכני, בכדי להעלות לרשת אתר ייחודי ושונה. רוב האתרים הללו לא זוכים להצלחה, אך מיעוטם מפתיע בגדול והופך להצלחה אדירה. כך למשל הקים אנדריי טרנובסקי בן ה-17 את האתר "צ'אט-רולט" שמאפשר לגולשים לשוחח בווידאו עם גולשים אחרים המוגרלים באקראי. להפתעתם של רבים האתר "תפס" והפך ללהיט וויראלי, ולחברה מסחרית בשווי כמה מיליוני דולרים. כך נולדו להם אינספור אתרים מוצלחים אחרים בן לילה, ממקור לא צפוי, כבלון ניסוי מוזר שאפילו יוצריהם לא תמיד הבינו עד הסוף את הפוטנציאל שבהם. תליית סיכון כספי כבד מעל ראשו של כל אתר תמנע מהאינטרנט לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב – להפתיע.

תנו לשוק לעבוד

עזרה לבעלי מוגבלויות להשיג גישה נוחה ושוויונית לאינטרנט היא בהחלט מטרה ראויה, וההתקדמות הטכנולוגית עושה זאת במידה רבה. בשנים האחרונות אנו עדים לשיפור ניכר בעזרי הגלישה ותוכנות קריאת המסך. הגרסאות החדשות מצליחות להסתכל ו"להבין" הרבה יותר ממבנה הדף ומזרימת הגלישה הרצויה בו. מגמה זו היא חלק מתהליך רחב יותר, של הצורך ההולך וגובר להנגיש אתרים למנועי חיפוש כמו גוגל, וכן המעבר הטבעי של התעשייה מטכנולוגיות מיושנות לתקן HTML5, החדש והנגיש. פרט לשיפורים הטכנולוגיים, ככל שתעשיית האינטרנט הולכת וגדלה כך גדלה המודעות לצורכיהם של בעלי המוגבלות, הן כגולשים והן ככוח צרכני חשוב. כל אלו גורמים לכך שהאינטרנט הופך במהירות לסביבה ידידותית בהרבה לבעלי מוגבלויות, מגמה שצפויה להימשך, אם לא תיעצר על ידי רגולציה מטופשת והרסנית.

התקנות יובילו לפגיעה אנושה בשוק האינטרנט הישראלי. צילום: יוסי זמיר פלאש90

בשל ההיבט הטכנולוגי הייחודי של האינטרנט, היבט אותו הביורוקרטיה הישראלית לא מסוגלת להבין, התקנות החדשות יגרמו לפגיעה עמוקה בבעלי המוגבלויות, החורגת הרבה מעבר להסרתם של אתרים אלו ואחרים מהרשת. ההתקדמות הטכנולוגית של עזרי הגלישה לבעלי מוגבלויות, אותם אנשים להם התקנה מבקשת לעזור, עלולה להיעצר. מהרגע שקבע המחוקק מה הוא "הפתרון" המחייב לענייני נגישות שכל האתרים מחויבים לאמצו, נעלם התמריץ לחפש פתרונות חדשים וטובים יותר. כך, יפסיקו הניסיונות לשפר את מנגנון הזיהוי החזותי של תכנות קריאת המסך, שכן הן יוכלו להסתמך באופן מלא על ההתאמות שיבצעו בעלי האתרים. ייתכן שניתן לפתור את בעיית הנגישות בדרכים מבריקות וחדשניות שטרם נוסו בעולם, אך בשל תקנות נגישות האתרים לעולם לא נדע.

מה תהיה ההמצאה הבאה של הביורוקרטיה הישראלית? האם יחויבו כל העיתונים להוציא מהדורה בברייל? האם יחויבו כל הרופאים לכתוב מרשמים בכתב יד נגיש וקריא? האם יחויבו עורכי דין לדבר בשפה ברורה? בדבר אחד אין כל ספק –הרגולציה הזו תועיל בעיקר לבעלי האתרים הגדולים שישתמשו בכוחם בכדי לתבוע מתחרים חדשים, לעורכי הדין שיעשו את הונם מהתביעות, לתעשיית "יועצי הנגישות" שימכרו את שירותיהם ביוקר, אך יותר מכולם – לעובדי הממשלה הרבים שיאכפו את התקנה. משום מה כל פעם שמוזכרת "עזרה לחלש" הם אלו שצוחקים אחרונים.

גיא קדם הוא ממקימי אתר הנדל"ן "גורו – חיפוש דירות חדשות" שיושק בקרוב.

___________

מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו ל'מידה' בפייסבוק ובטוויטר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. לפעמים צריך להיזהר בבדיחות ובציניות.
    בקרוב עוד נראה תקנת מהדורת ברייל לכל עיתון.

  2. איך מגדירים אתר ישראלי?
    או שמא הם מתכוונים לתבוע כל אתר בעולם שאפשר לגלוש אליו מישראל?
    (האם יש גבול לטמטום ולרגולציה? כנראה ש…)

  3. מי תוקן את התקנות האלה?
    מי לחץ כדי להשיג אותן?

    אתה מסביר נהדר למה זה לא טוב, אבל לא איך זה קרה לנו.

    1. מכון התקנים והמרכז הישראלי לנגישות הם הלוביסטים העיקריים. התקנות גם אושרו בכל וועדות הכנסת.

  4. האתר שלי עם סיומת קום, מה שהפך את הדומיין והאכסון לזול הרבה יותר, ובנוסף פטור מהשטויות של הממשלה.

    http:\\www.temporary-contacts.com

    1. אם תפעול האתר מתבצע מישראל, מדובר באתר ישראלי ללא קשר לסיומת שם המתחם. הדבר נכון הן לרגולציה והן למיסוי.

    2. ומה אם האתר לא בעברית ולא פונה לציבור הישראלי?
      ובנוסף ה WHOIS הוא PRIVATE ואין שום דרך לדעת שהמפעיל הוא ישראלי?

  5. מאמר מדויק וכואב, אנחנו כולנו מנסים להבין איך נכון להתמודד עם המכה הזו ובטוחים שהיא לא מיטיבה עם ציבור בעלי המוגבלויות אלא עם הרבה גורמים אחרים שהוזכרו בפוסט.

    הערה למגיבים – במקומכם לא הייתי סומך על אכסון או דומיין בינלאומי כהצדקה להתחמקות מהתקנות החדשות. זה מעולם לא היווה עילה משפטית כלשהי למניעת אכיפה.

    1. צריך להתחיל להכין את העתירה לבג"ץ. יש לשלוח מכתבי התראה לאחראי על החוק והתקנות ולהבהיר שהן נוגדות את חופש העיסוק במידה העולה על הנדרש. אם יש צורך להנגיש אתרים לצורך בעלי מוגבלויות, אז צריך להנגיש אחוז מסויים, לא את כל האתרים. המדינה צריכה לבדוק איזה אחוז כבר מונגש ולהנגיש את האתרים שלה, ואם עדיין מתברר שאין מספיק אתרים לבעלי מוגבלויות היא יכולה לתת מענקים כספיים לאתרים לצורך הנגשת אתרים (רעיון מטופש, אבל הרבה פחות פוגעני מקביעה שקיום אתר לא מונגש הוא עבירה פלילית).

  6. נדרש פה בחינה של המצב החוקי.

    התקנות לגבי אינטרנט (סעיף 35) מחייבות רק חייב בביצוע התאמות נגישות אשר עלך פי סעיף 2 זה רק מי שמופיע בסעיף 19 יא ב לחוק. סעיף 19 יא ב לחוק מדבר רק על אחראי להספקת שירות ציבורי. שירות ציבורי מוגדר בסעיף 19י
    (1) כ"שירות הניתן לציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו בידי גוף ציבורי או במקום ציבורי כהגדרתו בסימן ג". או
    (2) שירות מהשירותים המפורטים בתוספת השניה המיועד לכלל הציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו. גוף ציבורי זה גופים המבוקרים על ידי מבקר המדינה ולא רלוונטי לנו. מקום ציבורי מחייב קיום בניין שיהיה ציבורי. המדאיג יותר זה התוספת השנייה שמונה כל מה שזז.
    אמנם סביר שאתר על החתול המשפחתי איננו נחשב שירות בידור, אבל לגבי אתר בדיחות עם פרסומות אני לא בטוח.

    בכל מקרה, התקנות רעות מאוד.

  7. הדג מסריח מהראש!!! האם אתרי הממשלה עומדים הקריטריונים שהממשלה מטילה על הציבור? לא!
    אפילו פרסום התקנות אינו עומד בתקנות הנגישות און הוא דורש!

  8. כתבה קצת מוגזמת ומפחידה על לא כלום.
    אומנם יש סכנה מסויימת לתביעה על אי הנגשת אתר אבל מצד שני ישנם כמה דברים שיש לתת את הדעת עליהם:
    1. כל אתר שמכבד את עצמו מנגיש את תכניו בדיוק לפי התקן העולמי של w3.
    התקן העולמי הוא זהה לתקן הישראלי.
    2. התקן, בניגוד למה שהוצג בכתבה ניתן לישום די בקלות וללא עליות פיתוח אסטרונומיות.
    3. אתר שמרשה לעצמו לחרוג מהתקנים הבינלאומיים המוגדרים היטב, לצורך העניין, שקול לבניין שלא הונדס ע"י מהנדס מוסמך , שנבנה לא ע"י התכנון או שחומרי הגלם שהשתמשו בהם לבניה היום שונים מהחומרים המאושרים והבדוקים.
    4. ומה לגבי התועלת? אני אישית מוצא את העניין כמבורך עבור אוכלוסיה שלמה שגם ככה מקופחת ברוב המוסדות והמקומות הציבוריים. אז לפחות את האינטרנט אנחנו ננגיש עבורם.

    ד"א אני מתכנת מקצועי בעל שנים של ניסיון בתחום הקמת ותחזוקת אתרים.

    1. ההבדל בין בניין לבין אתר, הוא שבניין יכול ליפול ולהרוג ואתר לא.
      צריך להשוות אתר לשלט שעל הבניין, שכמובן אין לזה רגולציה.

    2. 1. אלו פשוט שטויות. מעטים האתרים שמנגישים עצמם ברמת AA שדורשות התקנות, במקרה של אתרים עם תוכן וידיאו רב הדבר גם כמעט בלתי אפשרי. במקרה של הנגשה רטרואקטיבית של תכנים ישנים שזמינים לגלישה – הדבר לא משתלם.

      2. שוב, זו אמירה מכלילה ועבור המון אתרים שגויה לחלוטין. הצעת מחיר להנגשה של אתר בינוני מחברת מוצר לא יקרה שקיבלתי הייתה 40 אלף שקל. זה אתר תדמיתי בלבד, בלי לוגיקה מעבר.

      3. מה אתה אומר? בדוק לך האם האתרים של גוגל עצמה עומדים בתקן HTML4, תגלה שאפילו החיפוש מכיל חריגות.

    3. יבגני, היופי באניטרנט הוא שזה לא בניין והאתר המעפן שבנה הבן דוד של מישהו לא הולך ליפול על העוברים ושבים ברחוב, הוא רק פשוט נמצא באינטרנט בשקט.

      למה צריך מהנדס מקצועי?

  9. כותרת: הרגולציה על ההיי-טק
    קשר בין הכתבה לבין להיי-טק: רופף ביותר