בני בגין: הבדואים מעולם לא הסכימו לתכניתי

בישיבה בכנסת הודה השר לשעבר כי הבדואים לא מסכימים לתכניתו, בניגוד לאמירותיו המפורשות מהעבר.

כבר אין הסכמה. השר לשעבר בגין בישיבות ועדת הפנים היום. צילום: פלאש90

במשך החודשים האחרונים התגאה השר לשעבר בגין כי הוא קיים "מהלך הקשבה חסר תקדים" בקרב האוכלוסיה הבדואית, שמעניק להצעת החוק שהוא מקדם תמיכה ציבורית נרחבת. כפי שצוין בהודעה שפרסם דובר ועדת הפנים של הכנסת בשבוע שעבר: 

לקראת סיכום הדיון אמר השר לשעבר בני בגין כי היה תהליך הקשבה שאין לו תקדים, והדגיש כי הוא בעצמו נפגש עם 600 בדואים בקרוב ל- 50 פגישות. עוד אמר כי כל הצעותיו התקבלו בקרב הבדואים. 

וכפי שכתב בגין עצמו במסמך שסיכם את "תקופת ההקשבה" שהוא ערך (עמ' 11):

היקפה של תכנית כוללת זו והבנה של משמעותה מרחיקת הלכת לגבי עתיד הילדים, מהוות בסיס מוצק להסכמה רחבה של אותם בדואים שהם תובעי בעלות על הקרקע ושל הבדואים המתגוררים במקומות שאין בהם הסדרה תכנונית למגורים, וזאת בתמיכת מעגלים נוספים בקרב הבדואים בנגב.

טענה זו, לפיה נציגים מסוימים של המגזר הבדואי מסכימים למתווה הכלול בהצעת החוק, חוזרת בדברי השר לשעבר בווריאציות שונות, והיא עוררה ביקורת עזה מפי מתנגדיו הרבים של החוק, כפי שפורסם גם ב'מידה'.   

אלא שהיום, בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת בהצעת החוק, נדמה שהוא חוזר בו מטיעונים אלו:

לא יודע מאיפה באה הטענה הזאת כאילו אמרתי שהבדואים הסכימו לתכנית הממשלה. מעולם לא אמרתי לא בפומבי ולא בישיבה סגורה לא לחבר שלי ולא בארבע עיניים. מדוע לא אמרתי? כי לא יכולתי לומר. הרי הפגישות שאנחנו ערכנו עם ארגונים ועם מאות בדואים בנגב נסובו על תזכיר החוק, על הגרסה הקודמת. ואכן שמענו הערות רבות. חלקן אימצנו וחלקן לא יכולנו לאמץ.

לטענתו, לאחר שהחוק עודכן ובהתייחס להערות שהוא שמע בתקופת ההקשבה בשנה שעברה, יש לצפות לכך שתתגלה הסכמה רבה יותר לחוק. "כמה יצטרפו? איש לא יודע, אך יש לי ניחושים… אבל גם מתנגדי החוק אינם יודעים וגם הם מנחשים. נדמה לי שהם חוששים שיצטרפו רבים".

הנה כי כן, מודה השר לשעבר כי מה שהוא שמע בתקופת ההקשבה היה בעיקר "לא", וכי נכון לעכשיו ציבור הבדואים ונציגיהם מעולם לא הביעו את הסכמתם לחוק ולהסדריו. כל שיצא מתהליך ההקשבה "חסר התקדים" שניהל השר לשעבר בקרב האוכלוסיה הבדואית, אינו אלא בסיס לניחושים בדבר הלך הרוחות ברחוב הבדואי.

עבור חוק שיתרונו היחיד הוא בהיותו חלון הזדמנויות ל"הסדרה בהסכמה", בהחלט מדובר בחדשות רעות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. הבגין דיבר באנדרסטייטמנט על גופים שליבו את האש ומנעו את ההסדר. הפרשנות המלאה- עמותות הקרן החדשה ארגנו את המחאות והפגנה האלימה בהשתתפות התנועות האסלאמיות והחכ"ים הערבים. ביבי כמו ביבי, אף פעם לא יכול לחתוך החלטה בלחץ.